Popzanger Tom Jones ook in 1969 nog aan de top VMF-maatregel tegen „overval" FINANCIËLE NOTITIES Mutaties bij de K.Z.O. Verto splitst activiteiten „Man van La Mancha" liet verstek gaan Wereldfilmprijzen werden toegekend Muziekonderwijs moet op de helling VANAVOND MORGEN Voor negende maal „Gouden Roos' Montreux ,De nacht van Amalik' als hoorspel Leprabestrijding in nieuwe fase Smidje Verholen en de knap-mutator WtÊKKt Li PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG ~w „Bevriende groep" helpt bij plotseling bod VOORWAARDEN NIET AFKERIG Pagina 2 MAANDAG 6 JANUARI 1969 - - Geertien staat op en schuift de la weer naar binnen. Even glijden haar handen langs de stapels linnen, ze zal ze niet nodig hebben, ze zal nooit trouwen. Niet zonder liefde van beide kanten, dat weet ze ineens heel zeker. Ze sluit de deuren van het kabinet, even later ligt ze weer in de bedstee. Starend naar het lichtvlak van het T-arn, dat ze niet door een mist van tranen ligt ze tot de eerste hanen kraaien. „Wat is dat nu?" Lena buigt zich zo ver mogelijk .uit de bedstee, haar nog fris blozend gezicht, omlijst door de grijze krulletjes die uit de nacht muts zijn gesprongen, verbaasd en on gelovig. „Wicht, wat doe je zo vroeg op?" Geertien met de rug naar de bed stee met het vuur bezig, geeft niet direct antwoord. „Hoe laat is het dan? Hebben wij ons verslapen? Nee, toch ook niet. Welwel, het vuur al aan en de koffie al Geertien wat is er Lena staat meteen op de grond, loopt op haar blote voeten naar Geertien die zich hacft omgedraaid en doodsbleek haar moeder aankijkt. „Wicht, zeg het dan. Ben je niet goed?" „Koba is weg". De woorden komen moeilijk uit haar dichtgeknepen keel. Niet begrijpend kijkt Lena haar aan. „Weg? Hoe bedoel je? Al aan 't mel ken?" „Nee weg weggegaan". ,Néé!" Het klinkt bijna als een schreeuw. „Ze is weg... en haar kleren ook... en op tafel... liggen twee brieven, voor jullie... en voor Hendrik Jan. Lena zakt bij de tafel op een stoel, ze neemt het papier waarop in forse letters „Voor vader en moeder" staat, In haar handen. Ze draait het om en om in haar vingers en staart voor zich uit. Ze is nu net zo wit als Geertien en zuchten als hortende snikken wel len in haar op. Dan komt ze opeens overeind en stormt naar de kamer, de nachtrok zwiept om haar benen, de linten van de muts fladderen langs haar hoofd. Ze rukt de deuren van het kabinet open, de la en ziet de lege plekken, de achtergelaten rokken en kousen. Langzaam doet ze de deuren weer dicht en de la, Geertien hoort in de keuken het schurend geluid dat de altijd maakt. Nog altijd staat ze voor het vuur, dat achter haar rug dreigt uit te gaan. Het lijkt of ze verlamd is en geen stap kan verzetten. Ze ziet haar moeder weer binnen komen, zonder haast nu en naar de bedstee gaan, om haar vader te wek ken. Slaapdronken staat hij even later naast de bedstee, hoest, rochelt een fluim op en spuugt die in het vuur en ziet hen dan staan. Hun gezichten zo wit en ontzet dat hij ineens klaar wakker is van schrik. Voor hij iets kan vragen zegt Lena: „Koba is weg". Niet begrijpend kijkt hij van de een naar de ander. Er moet wel iets ver schrikkelijks gebeurd zijn. maar zijn hersens weigeren te beseffen wat die paar woorden inhouden. „Weg? Hoe weg?" „Ze is weggegaan... ze heeft haar kleren meegenomen". Lena reikt hem de brief, hij grist die uit haar vin gers, maar blijft haar aankijken. „Maar waaróm is ze dan weg? Waar is ze heen? Wat heeft dit te beteke nen?" Ze geven geen van tweeën antwoord en hij reikt naar de schoorsteenman tel waarop zijn bril ligt Lena schuift een stoel achter hem en hij gaat zit ten. Hij vouwt de brief open, zijn ogen vliegen langs de regels, twee, drie keer, alsof hij niet begrijpt wat hij leest. Hij wordt eerst bleek, dan rood en smijt het papier van zich af, zodat het over de tafel zeilt en aan de an dere kant op de vloer dwarrelt. Hij komt overeind, de stoel kwakt op de grond. Lena wijkt achteruit als hij met vooruitgestoken kin en drei gende ogen op haar afkomt. „Wist jij hier wat van af?. Heb jij daar verle den jaar iets van gemerkt"? Lena wil het ontkennen, maar hij ziet dat ze kleurt en aarzelt. „Zeg op, spreek de waarheid. Heb jij Verleden jaar gemerkt dat er iets was tussen haar en die vent?" „Ja... daarom heb ik hem wegge stuurd". „Jij?... Jij hem weggestuurd, zonder iets tegen mij te zeggen?" Even lijkt het of hij Lena in zijn drift wil slaan, maar Geertien roept: „Vader!" en zijn armen vallen slap langs zijn li chaam. Hij valt weer op een stoel neer en kreunt, slaat zijn handen voor 't ge zicht. „Mijn dochter met een eekschil ler... godogod... weggelopen met een schooier... en nog rooms bovendien. Mijn god, hoe bestaat het? En al die tijd... Hendrik Jan... gogogod... al die tijd heeft ze ons bedrogen... En jij?" Hij veert ineens weer overeind en komt op Geertien af. „Heb jij niets gemerkt vannacht? Wist je dat ze die vent nog ontmoette? Dit moet toch afgesproken werk zijn? Ze is toch zeker niet lopend... daar ginds heen? Of... of wisten jullie al les?... Hebben jullie dit moedwillig voor mij verzwegen en met haar on der één hoedje gespeeld?" „Hoe kun je zoiets denken?" Lena huilt van ellende en verontwaardi ging. „Jij Geertien! Spreek op als je iets weet'. „Ik... ik was er wel bang voor... ik zag hem... toen wij terugkwamen van Hendrikien... Hendrik Jan en ik... ik denk dat ze toen net ziek was dat ze daar wilde blijvenom hem te spreken". „Waarom heb je dat niet gezegd? Waarom heb je je mond niet openge daan? Dan had ik mijn maatregelen kunnen treffen". „Ik... ik had toch geen bewijzen?... en ik... wilde haar niet verraden". Geertien buigt haar hoofd, dat laatste had Te niet moeten zeggen. Als vader maar niet door heeft dat ze meer weet. Maar dat heeft hij wel. Met zijn hand onder haar kin, beurt hij haar gezicht op, zodat ze hem moet aan kijken. Verréden? Was er dan iets te ver raden?" Ze schudt haar hoofd en wendt haar blik af voor zijn indringende blik. „Kijk me aan Geertien en spreek de waarheid. Wist jij dat ze nog altijd in verbinding stond met die vent?" „Nee... niet zeker vader". „Lieg niet tegen me. Je weet iets en je zult het zeggen, al zal ik het eruit moeten ranselen". Ze kijkt hem ineens recht in de ogen. „Dan ransel je me maar. Ik vertel je toch niet meer. Koba was gek op die eekschiller en om Hendrik Jan gaf ze niks, dat heb je zelf trou wens kunnen zien. Ik... ik had hetzelf de gedaan in haar plaats... tenminste... ik zou ook de man niet opgeven waar ik van hield, al was de hele wereld tegen me. Alleen... ik had het tegen je gezegd en ik was niet heimelijk in de nacht weggeslopen. Liefhebben is geen zonde en wat kun je eraan doen, als je niet houdt van de man die je vader voor je heeft uitgezocht?" Hij laat haar los en draait zich om. Hij lijkt overrompeld door haar woor denstroom. Hij staat in gedachten, het hoofd gebogen, zijn hand dwalend door zijn dikke, grijze haardos. Dan komt hij ineens in actie, grist zijn broek van de stoel en rukt zich de kleren aan het lijf. „M'n schoenen'". Geertien haalt ze, hij weet wat hij van plan is: Koba achterna gaan. Als hij haar vindt, zal hij haar dwingen desnoods met geweld mee naar huis te gaan. Ze schenkt haastig een kop koffie voor hem in, als hij steunend de laar zen aantrekt, de voeten een voor een op de rand van een stoel. Lena zegt: „Eet eerst wat, je kunt toch zo niet..." Hij slaat er geen acht op en is al bij de deur. Daar staat hij even stil, met de klink in de handen en zegt dan: „Laat niemand hier voorlopig iets van horen, zeg maar... dat ik naar een zieke oom ben en Koba mee is" (Wordt vervolgd) 4010. Het landingsgestel van de Valeronschotel zakte diep weg in een soort zwart poeder, dat bij nadere be schouwing negatieve sneeuw bleek te zijn. Het lokte niet aan tot een uitstapje, want de astronauten had den het idee dat zij zich in dat zwarte spul ontzettend smerig zouden maken. Dit was natuurlijk verbeelding, maar de aanwezigheid van sneeuw betekende boven dien dat de planeet een atmosfeer bezat. Piloot Storm haastte zich naar beneden en klopte op het noodluik van de schotel, dat onmiddellijk geopend werd. In de kleine luchtsluis wachtte kapitein Mare hem al op. „Mag ik even door uw vestibule, mevrouw?" vroeg 42) De gebeurtenissen van de wonderlijke planten groei en het luchtavontuur van Tekko Taks was intus sen overal bekend geworden. Van heinde en verre kwamen grote mensenmassa'a toegestroomd om zich persoonlijk te overtuigen dat het geen aprilmop maar echt waar was, wat de kranten schreven. Wie zou zo iets nu ook niet eens van dichtbij willen zien? Per fiets, tram, bus en auto zwermden de mensen uit de omliggende plaatsen naar de plek waarboven Tekko Zich ergens in de lucht moest bevinden. De spoorwe gen moesten zelf extra treinen inlassen om de stroom AMSTERDAM Guus Hermus, hoofdrolspeler in Paul K\jzers drama tische musical-produktie „De man van la Mancha", is zaterdagmiddag getrof fen door een geval van acute bloed vergiftiging. H\j had hoge koorts en moest xhet bed houden. Als gevolg daarvan konden de voor stellingen van de musical in het Amster damse Theater Carré zaterdag- en zon dagavond geen doorgang vinden. Inmiddels is het ziektebeeld van Guus Hermus zodanig verbeterd, dat zijn arts hem toestemming heeft gegeven mor genavond weer op te treden. Voor van avond stond er geen voorstelling op het programma. NEW YORK „The shoes of the fisher man" is door het „Committee on Excep tional Board of Review of Motion Pictu res" gekozen tot de beste film van 1968. Henry Hart, de voorzitter van dit co mité, zei, dat „The shoes of the fisher man" was gekozen omdat de film het gevoel opwekt, dat de godsdienst een belangrijkere rol speelt in het heden daagse politieke dynamisme. De beste vijf Engelstalige films van 1968 waren: 1. The shoes of the fisher man; 2. Romeo and Juliet; 3. Yellow Submarine; 4. Charly; 5. Rachel, Ra chel. Franco Zeffirelli werd gekozen tot de beste regisseur van het jaar voor zijn werk in „Romeo and Juliet". Cliff Ro bertson werd de beste acteur voor zijn optreden in „Charley" en Liv Ullmann werd de beste actrice voor haar rollen in „Hour of the wolf" en „Shame". UTRECHT Op de algemene le denvergadering van de vereniging van docenten aan van rijkswege erkende in stellingen van muziekvakonderwijs, heeft de voorzitter, Otto Hamburg, in zijn openingsrede er op gewezen, dat een herstructuering van het muziekvak onderwijs ten zeerste gewenst is, zo deelt de vereniging in een communiqué mede. De thans aan de gang zijnde ver nieuwingen zijn niet voldoende om de muzikale vakopleiding op adequate wijze aan te passen aan de hedendaagse uitge breide muziekpraktijk. Zijn instrumen tale of vocale hoofdvak dient de mu sicus perfect te beheersen, maar daar naast moet hij ook over voldoende ken nis van zaken beschikken. Het niveau zal verhoogd moeten wor den Een einddiploma conservatorium ter hoogte van het tegenwoordige B-di- ploma zou als minimum eis moeten worden gesteld. E)aarnaast dient het di ploma solo-fepel te worden gehandhaafd. De heer Hamburg drong er met klem op aan dat er een landelijk overlegor gaan komt waarin naast de rijksinspec teur voor het muziekonderwijs verte genwoordigers van de docenten en de directeuren zitting hebben. Het tegen woordig bestaande overleg tussen rijks inspecteur en directeuren achtte hij niet langer juist. Een dergelijk breed over legorgaan dient ook op de conservatoria in het leven geroepen te worden: de directeur plus 'n vertegenwoordiging der Arend spottend. De ander schudde niet begrijpend het donkere hoofd en zei: „Dat is zeker weer zo'n vreem de aardse gewoonte. Kom gauw naar binnen, want dan kan het luik weer dicht. De warmte komt er niet in". Even later stonden de twee gezagvoerders ongeduldig de uitslag af te wachten van de atmosferische test. En die leverde heel wat verrassingen op, want hoewel de ijzige kou daarbuiten de ijsbloemen op de ruiten bracht, werd bij iedere herhaalde proef een hogere temperatuur geregistreerd, zodat men weldra in draag lijke omstandigheden de naaste omgeving kon gaan verkennen. van reizigers naar Tekko's woonstad te kunnen ver werken. Op straat krioelde het van buitenmensen met wie de met ware koopmangsgeest bezielde stedelingen goede zaken deden, door in massa vervaardigde verre kijkers en kijkglazen in klinkende munt en ritselend bankpapier om te zetten. Voor veel geld kon men als men geluk had, een glimp van stadgenoot Taks ontvangen. Handige radioreporters van diverse omroep verenigingen zorgden ervoor dat de luisteraars in de lande door dergelijke verrekijker-verslagen steeds vol komen op de hoogte bleven. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30 Pa rade: strijdkrachtenprogr. 19.30 Nws. RVU: Muzikaal spectrum, door Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05 Stereo: Sca la internationaal: gevar. muz. progr. en kunstkroniek. 22.20 Progr. voor de blinden 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio journ. NRU: 22.55 Jazz-orkest. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Meisjeskoor met in strumentaal sextet. 18.19 Uitzending van de KVP. Kaarten op tafel. Een uit zending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 19.20 Muz. en dienst: informatie 'over kerklied en kerkmuz. in klank en geschrift. 19.50 Stereo: Metropole orkest: amus. muz. 20.15 Stereo: Licht vocaal ensemble (gr). 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: Klass. gewijde muz. (opn). 21.00 Stereo: Klass. muz. (gr). 21.25 Stereo: Lichte gr. muz. 22.20 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij de tijd: cultureel progr. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.40 Teleac - BTW (les 8). 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. AVRO: 19.07 In kleur: Vaders tegen wil en dank, TV-feuilleton. 19.32 AVRO's Regiovizier. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 De Mounties, amusementsprogramma. 21.00 Keer Kwis, quizprogr. 21.30 In kleur: China. Toen en nu (One fourth of humanity), documentair progr. NTS: 22.20 Jour naal. KRO/RKK: 22.25-22.35 Verslag van de 3e zitting van het Pastoraal Concilie te Noordwijkerhout. NTS: 22.50 Teleac - BTW (herh. les 8). 23.00-23.30 Teleac - Export (les 5 - herh.). NEDERLAND II NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes krant. 19.00 Journaal. 19.03 Scala: in formatief progr. VPRO: 19.30 Monterey Jazz Festival. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Maar die 't niet weet, die ziet 't niet: amuse- mentsprogr. 20.40 The year of the pig, documentaire film over de strijd in Vietnam. NTS: 22.10-22.15 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radio journ. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 8.33 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. NRU: 9.00 Uitgebreide repor tage of herh. NRU-progr. 9.35 Water standen. 9.40 Muz. uit de Middeleeu wen en Renaissance (Opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr.). (11.00—11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Instrumentaal ensemble (Opn.): klassieke en moderne muz. 11.55 Beurs berichten. 12.00 Komt vrienden in het ronde: progr. rondom het volkslied. docenten moeten gezamenlijk de beleids lijn bepalen. De heer Hamburg zag gaarne dat daar bovendien nog enkele ouderejaarsstudenten aan werden toe gevoegd. Op de vergadering bleek duidelijk dat de voorstellen van het departement aan gaande de rechtspositieregeling en de daaruit voortvloeiende besprekingen vooralsnog geen reden tot tevreden heid geven. Aldus het communiqué. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.39 Sport- revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Spiegel van België: Muz. en nws. van onze Zuiderburen. 14.00 Rostrum of Composers 1968: Groot Symfonie-orkest van de Poolse omroep (opn.): mod. muz. 14.40 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de opera: Rigoletto, ope ra van Verdi, met commentaar. 16.00 Nws. 16.02 Canta America: Lichte muz. uit Latijns Amerika. 16.30 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 Stereo: Big Band Beat: The Skymasters en solist: mod. muz. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: Lich te muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Klass. en mod. gewijde muz. 8.30 Voor de huisvrouw. (9.009.10 Gymn. voor de huisvrouw) 9.35 Stereo: Am.ments- muz. uit Wenen (gr.). 10.00 De leefwe reld van Jezus en zijn gemeente, lezing. 10.15 Semi-klass. operamuz. (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd progr. (12.22 Wij van het ;and; 12.26 Meded.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepost bus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middagmagazine (16.00-16.02 Nws.) Overheidsvoorlichting: 17.00 De zeevaart in de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow Pow. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: pro gramma voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gev. pl.progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03—18.00 Mix: licht pl.pro gr. (17.0017.02 Nws.). MAANDAG 6 JANUARI 1969. DUITSLAND L 18.00-18.05 Journaal. (Regionaal pro gramma: NDR. 18.05 Nws. 18.15 Sport journaal. 18.53 Kleur: Zandmannetje. 19.00 Nws. 19.26 Kleur: Polizeifunk ruft: TV-film. 19.59 Programmaover zicht. WDR: 18.05 Kleur: Uit Holly- woods vrolijke tijd: lichte muz. 18.20 Kleur: Volksliederen. 18.25 Goeden avond. 18.30 Hier und Heute. 19.10 Kleur: Geachtet, TV-film. 19.40 Kleur: Progr.overzicht). 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Act.rubr. 21.00 Kleur: Quiz. 21.45 Kleur: Wo jeder je- den kennt, filmrep. 22.35 Journaal, com mentaren en weeroverzicht. 22.55 Con cert. 23.40 Journaal. DUITSLAND II 18.05 Act. en muz. 18.35 Kleur: Quiz. 19.00 Filmportret. 19.45 Nws., act. en weerbericht. 20.15 Kleur: Barockengel fliegen durch Schwaben: Filmdocu mentaire. Aansl.: Nws. in het kort. 21.00 Monsieur, Duits-Franse speelfilm. 22.25 Nws. en weerbericht. DINSDAG 7 JANUARI 1969 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van gisteravond) 10.20 Filmreportage en commentaar. 11.20 Reportage. 11.50 Humoristisch progr. 12.0013.30 Inter nationaal persoverzicht en journ. 16.40 Journ. 16.45 Kinderprogr. 17.15 Bijbelse geschiedenis voor de kinderen: De uit tocht uit Egypte, TV-spel. DUISTLAND II 17.30 Nieuws en weerbericht. 17.35 Schiff ahoi! TV-film. (Herhaling). LONDEN Zijn Rolls Royce en zijn Bentley staan veilig opgeborgen in de garage van zijn nieuwe landhuis aan de rand van Londen. Tom Jones steekt een enorme sigaar op en geeft toe dat 1969 wel een tamelijk goed jaar zal worden. Dat wil zeggen: voor hem dan. De 28-jarige zoon van een mijnwerker uit Wales kan zich deze understate ment veroorloven. Dit jaar zal hij opnieuw zeven miljoen gulden verdienen, de zanger die eens als opperman zo'n honderd gulden per week verdiende. Een Anglo-Amerikaanse televisie- combinatie zal nu niet minder dan ne gen miljoen pond sterling neertellen voor de eerste grote show van de zan- I ger, dertien uitzendingen van een uur. Zij heeft een optie op nog vijf extra shows. De lange Welshman (hij komt uit Pontypridd in Zuid-Wales), rekent op 850.000 pond van dit contract in 1969 alleen. „Het maakt voor mij ei genlijk niet zoveel uit", zegt hij. „Ik zal ook dan nog 40 a 50 pond zakgeld v per week nodig hebben, net als nu." De tv-maatschappijen - ABC en de Britse ATV - zeggen dat door deze 1 overeenkomst Jones op hetzelfde ni- 1 veau komt als Elvis Presley, Frank I Sinatra en Bing Crosby. De eerste show wordt in Amerika op 9 januari uitgezonden en op 12 januari. De serie begint op 7 februari in New York en I op 9 februari in Engeland. 1130: Het huifkarretje werd snel versierd en Clnkmayr haalde ook nog een glanzend geborstel de schimmel te voorschijn. „Die heeft vroeger de statiekaros van de Koning nog getrokken", legde hij eerbiedig ui. „En nu voor een ordinaire huif kar Mja ja, het zijn me de tijden wel", zuchtte Janos de houthakker. „Afijn, ook dat zal nog wel eens veranderen. U, meneer Verholen, en u, juffrouw, kruip gauw onder de huif en maak je weer een beetje toonbaar. Ik ga zelf op de bok Het is allemaal nogal snel gegaan met Tom. Hij ging werken toen hij zestien was, trouwde toen hij zestien was, zong jarenlang in clubs in Wales tot hij zijn eerste opnamen maakte „It's not unusual". Dat was In februa ri 1965. Hij was toen al 24 en vroeg zich af of hij niet wat te oud werd. Toen kwam de ene hit na de andere. Hij verdiende erg veel geld. Kocht grote auto's, een huis, een jacht en slaagde er toch in zijn vrouw, net zo oud als hij, na elf jaar huwelijksleven gelukkig te houden. Jones verklaarde dat hij blues wil gaan zingen. „Ik wil een heel nieuw album met blues maken." Sommigen zeggen dat Jones zijn liedjes gewoon schreeuwt. Hij noemt zichzelf een „Welsh Tenor Hij „O, zeker. Maar ik noem mezelf een Brit en misschien zelfs internationaal. Ik geloof niet in Welsh nationalisme. Ik vind dat de landen moeten samen- I# en breng jullie veilig de stad uit naar de eenzame bossen, waar ik woon. Daar kunnen we dan met een met Sjeems Pond overleggen wat ons verder te doen staat „SJ.. SJEEMS POND!!!??" ju belde Theodora verrast en wéér begon haar hartje sneller te kloppen. „O, meneer de Graaf, U bent ge-wèl-dig!" En voor Janos het verhinderen kon, had hij al een dankbare klapzoen te pakken... En nu ging de oude huifkar op pad, eerst door smalle steegjes en straatjes, al maar verder weg van Boecograd's eeuwenoude centrum. De kar kon zelfs ongehinderd een oude stadspoort uitrijden, zodat niets de vlucht van onze geheime agenten in de weg scheen te staan. En in het verre Graven- drecht, in het hoofdkwartier van de BGD, zat Hendrik Spark nog steeds bij zijn kruiswoordpuzz- le en zijn supergevoelige ontvangtoestel. „Hèhè..., eindelijk een zwakje seintje met de oproepcode van X-03", zuchtte hij. „Meteen doorgeven aan de baas. Die zal wel blij zijn... Voor de negende maal wordt van 25 april tot en met 1 mei 1969 in Mon treux het Concours? om de Gouden Roos gehouden. Evenals het vorige jaar kun nen ook nu weer kleurenprogramma's naar de prijzen meedingen. Deze zullen tegelijkertijd ook .in zwart/wit worden getoond. Het concours staat weer open voor diverse categorieën amusements programma's. Nieuw is de bep'aling, dat alleen pro gramma's mogen i worden ingezonden die nog geen intei-nationale onderschei ding hebben verwerven. Behalve de „Go uden Roos" worden ook nu weer de „Zilveren Roos" de „Bronzen Roos", d e „Speciale Prijs van de stad Montreux*)' voor de grappigste inzending en een d oor een internationa le persjury toe te kennen .Persprijs" beschikbaar gestel< 1 Het concours staat wederom onder au&tpiciën van de Euro pese Radio Unie en wordt in nauwe sa menwerking met d^ Zwitserse televisie door de stad Monl u-eux georganiseerd. gaan en zich niet van elkaar moeten losmaken". Als zijn televisieserie een succes wordt, wil Jones het met de film pro beren. Hij geeft toe dat hij nog moet leren acteren. „Maar ik geloof dat de televisie een goede ervaring zal zijn." Vrijdag 10 januari zendt de NCRV om 21.05 een oorspronkelijk hoorspel uit van Anton Quintana, getiteld: „De nacht van Amalek". In dit op de bijbel geënte hoorspel ontmoet men koning Saul, zijn dienaar Goeram, Agag, de koning van Amalek en de profeet Sa muel. Men moet zich bij het luisteren naar dit hoorspel niet steeds afvragen of ieder gegeven wel klopt met de fei ten die in de bijbel worden genoemd. Het ware beter dit hoorspel te zien als een originele tekening van een mens die strijdt tegen de genade. Op dinsdag 7 januari om 22.20 uur zal via het televisienet Nederland I door de Nederlandse Stichting voor Le prabestrijding in samenwerking met de HIRO-televisie in kort bestek aandacht worden besteed aan een nieuwe fase in moderne leprabestrijding: in plaats van incidentele symptomatische behande ling op basis van liefdadigheid een me dische en wetenschappelijke benade ring die streeft naar de oplossing van het lepraprobleem mede door inter nationale samenwerking waarbij het zwaartepunt valt op de preventie van de ziekte waardoor verminkingsver schijnselen en de daaruit voortvloeien de invaliditeit kunnen worden voorko men. Enkele aspecten die onder meer zul len worden belicht zijn: aard en ver schijningsvorm van de ziekte, de uit zending van artsen, het adopteren van projecten, opleiding van inheemse hulp krachten en wijze van bestrijding. Deze televisiefilm is samengesteld met het oog op WERELDLEPRADAG, welke op 26 januari voor het eerst in Nederland zal worden „gevierd", spreekt met een Welsh accent maar zegt: „Ik zing met een Amerikaans accent omdat ik Amerikaanse liedjes breng". „In Amerika werd de beat ge boren." „Is hij nog een echte Welshman?" AMSTERDAM De Verenigde Ma chine fabrieken (Stork-Werkspoor)) heb ben de hulp ingeroepen van een „be vriende groep" om zich te kunnen be schermen tegen een overval. Bij de groep, waarvan het bestuur van de VMF de naam niet bekend wil maken, kunnen maximaal f 90 miljoen nomi naai aandelen worden geplaatst als plotseling een bod op het concern zou worden uitgebracht. Het bestuur heeft alweer van bevriende relaties sterke aanwijzingen gekregen, dat een dergelijk gevaar zeker niet denkbeeldig is. Zou plotseling een bod op de aande len VMF worden uitgebracht en de op tieovereenkomst, die nu is gesloten, in werking treedt, dan moet de bieder ge noegen nemen met een minderheidsbe lang, zelfs al zouden alle aandeelhou ders op zijn aanbod ingaan. De „be vriende groep" houdt dan namelijk ze ker 51 procent van de aandelen in han den. Van de optie zal uitsluitend gebruik kunnen worden gemaakt als een bod wordt uitgebracht zonder dat de volgen de voorwaarden in acht zijn genomen: a) De voorstellen moeten schriftelijk ter kennis van (het bestuur van) de VMF worden gebracht onder vermel ding van de identiteit van de werkelij ke bieder. b) Deze moet de VMF een duidelijk inzicht verschaffen over zijn motieven en het beleid, dat hij na de overne ming zal voeren ten aanzien van de be langen van het personeel, de continuï teit van de onderneming en de werkge legenheid in Nederland in het alge meen. c) Hij moet een aanvaardbare partij zijn en zijn verplichtingen kunnen na komen. d) De bieder moet de VMF acht we ken de tijd geven voor studie van het bod en overleg. Wordt overeenstemming bereikt, dan wordt van de optie geen gebruik ge maakt en kunnen de aandeelhouders zelf over de voorstellen beslissen. Is zulks in die acht weken niet het geval en gaat de bieder door, dan moeten de aandeel- en certificaathouders ook zelf beslissen, zij het dat de VMF zich voor behoudt haar mening over het bod be kend te maken. Van de optie mag dan ook geen gebruik worden gemaakt, ten zij aan een van de genoemde voor waarden is voldaan. Helemaal afkerig van samenwerking met. anderen is het bestuur van de VMF dus niet. „Wij blijven belangstel lend, al speelt er op dit moment niets", zei ir. A. M. Avères, lid van de raad van bestuur. „Deze optie-overeenkomst is alleen nodig om rare dingen te voorkomen. Wij zijn eigenlijk al van september af bezig maatregelen te nemen, nadat de Rijn-Schelde-groep met het tegenbod op Wilton-Feyenoord-Bronswerk was gekomen en wij binnen een week moes ten beslissen over ons eigen bod. Vervolgens zijn wij de laatste maan den van verschillende zijden gewaar schuwd: Pas op, er is belangstelling voor jullie, ook uit het buitenland. Bo vendien is ons gebleken, dat in Neder land op korte termijn geen algemene maatregelen zijn te verwachten voor 't voorkomen van overvallen op bedrij ven. Er is nog slechts een studiecom missie uit de departementen van eco nomische zaken, financiën en justitie. Ook de vakbonden vinden de nu on dernomen stap van de VMF bijzonder waardevol en in het belang van de werknemers. ARNHEM De heer A. Kleijn, die per 1 januari 1969 is benoemd tot com missaris van NV Koninklijke Zout-Or- ganon (KZO), heeft per 31 december 1968 de leiding van de Chefaro-groep (100 pet. belang) neergelegd. Tot zijn opvolger is met ingang van 1 januari 1969 benoemd de heer J. C. P. van Oosterom, tot die datum adjunct-direc teur van Chefaro, zo deelt KZO mede. Tot de Chefaro-groep behoren o.a.: n.v. Chefaro maatschappij, n.v. han delmaatschappij L. I. Akker, C. A. Woltman Elpers Kon. Zeepfabrieken „de vergulde hand" n.v., chemische industrie Van Hasselt, Chefaro pro ducts ltd., Ormerod Taylor and Son ltd., the Perox chemicals co. ltd., Che faro n.v. België, Kleijn und Rudolph g.m.b.h. De Chefaro-groep maakt deel uit van de Chemische divisie van KZO. ROTTERDAM Aan het voornemen tot splitsing van de commerciële acti viteiten bij de Verenigde Touwfabrie- ken NV is thans uitvoering gegeven, door oprichting van twee naamloze vennootschappen, beide gevestigd te Rotterdam, zo deelt het bedrijf mede. Verto-Floor NV bundelt alle commer ciële activiteiten op het gebied van ta pijten, zowel geweven als volgens het tuft- en naaldviltprocédé vervaardigd. Voorts is in het kader van de verzelf standiging van de produktiebedrijven overgegaan tot de oprichting van: NV Vereenigde Touwfabrieken Lei derdorp, gevestigd te Leiderdorp, waar behalve de staaldraadpr'oduktie een harde vezelspinnerij en -weverij zijn ondergebracht. NV Verto tapijtfabrieken. gevestigd te Maassluis, waar de produktie van synthetische tapijtgarens en getufte ta pijten plaatsvindt. Tenslotte is de produktie van touw werk te Maassluis ondergebracht in de NV Touw- en staaldraadfabriek Hol land, een nv, die vroeger haar werk zaamheden te Lekkerkerk uitoefende. Als gevolg van deze maatregelen zijn thans alle produktie- en verkoopactivi teiten van 't VT-concern in afzonder lijke vennootschappen ondergebracht De nv Vereenigde Touwfabrieken zal als holding van deze werkmaatschap pijen optreden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2