Popzanger Tom Jones ook
in 1969 nog aan de top
VMF-maatregel
tegen „overval"
FINANCIËLE
NOTITIES
Mutaties bij de
K.Z.O.
Verto splitst
activiteiten
„Man van La Mancha"
liet verstek gaan
Wereldfilmprijzen
werden toegekend
Muziekonderwijs
moet op de helling
VANAVOND
MORGEN
Voor negende maal
„Gouden Roos'
Montreux
,De nacht van Amalik'
als hoorspel
Leprabestrijding in
nieuwe fase
Smidje Verholen
en de
knap-mutator
WtÊKKt
Li
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
~w
„Bevriende groep" helpt
bij plotseling bod
VOORWAARDEN
NIET AFKERIG
Pagina 2
MAANDAG 6 JANUARI 1969
- -
Geertien staat op en schuift de la
weer naar binnen. Even glijden haar
handen langs de stapels linnen, ze zal
ze niet nodig hebben, ze zal nooit
trouwen. Niet zonder liefde van beide
kanten, dat weet ze ineens heel zeker.
Ze sluit de deuren van het kabinet,
even later ligt ze weer in de bedstee.
Starend naar het lichtvlak van het
T-arn, dat ze niet door een mist van
tranen ligt ze tot de eerste hanen
kraaien.
„Wat is dat nu?" Lena buigt zich
zo ver mogelijk .uit de bedstee, haar
nog fris blozend gezicht, omlijst door
de grijze krulletjes die uit de nacht
muts zijn gesprongen, verbaasd en on
gelovig.
„Wicht, wat doe je zo vroeg op?"
Geertien met de rug naar de bed
stee met het vuur bezig, geeft niet
direct antwoord.
„Hoe laat is het dan? Hebben wij
ons verslapen? Nee, toch ook niet.
Welwel, het vuur al aan en de koffie
al
Geertien wat is er
Lena staat meteen op de grond, loopt
op haar blote voeten naar Geertien die
zich hacft omgedraaid en doodsbleek
haar moeder aankijkt.
„Wicht, zeg het dan. Ben je niet
goed?"
„Koba is weg". De woorden komen
moeilijk uit haar dichtgeknepen keel.
Niet begrijpend kijkt Lena haar
aan.
„Weg? Hoe bedoel je? Al aan 't mel
ken?"
„Nee weg weggegaan".
,Néé!" Het klinkt bijna als een
schreeuw.
„Ze is weg... en haar kleren ook...
en op tafel... liggen twee brieven, voor
jullie... en voor Hendrik Jan.
Lena zakt bij de tafel op een stoel,
ze neemt het papier waarop in forse
letters „Voor vader en moeder" staat,
In haar handen. Ze draait het om en
om in haar vingers en staart voor zich
uit. Ze is nu net zo wit als Geertien
en zuchten als hortende snikken wel
len in haar op.
Dan komt ze opeens overeind en
stormt naar de kamer, de nachtrok
zwiept om haar benen, de linten van
de muts fladderen langs haar hoofd.
Ze rukt de deuren van het kabinet
open, de la en ziet de lege plekken,
de achtergelaten rokken en kousen.
Langzaam doet ze de deuren weer
dicht en de la, Geertien hoort in de
keuken het schurend geluid dat de
altijd maakt. Nog altijd staat ze voor
het vuur, dat achter haar rug dreigt
uit te gaan. Het lijkt of ze verlamd
is en geen stap kan verzetten.
Ze ziet haar moeder weer binnen
komen, zonder haast nu en naar de
bedstee gaan, om haar vader te wek
ken.
Slaapdronken staat hij even later
naast de bedstee, hoest, rochelt een
fluim op en spuugt die in het vuur
en ziet hen dan staan. Hun gezichten
zo wit en ontzet dat hij ineens klaar
wakker is van schrik. Voor hij iets
kan vragen zegt Lena: „Koba is weg".
Niet begrijpend kijkt hij van de een
naar de ander. Er moet wel iets ver
schrikkelijks gebeurd zijn. maar zijn
hersens weigeren te beseffen wat die
paar woorden inhouden.
„Weg? Hoe weg?"
„Ze is weggegaan... ze heeft haar
kleren meegenomen". Lena reikt hem
de brief, hij grist die uit haar vin
gers, maar blijft haar aankijken.
„Maar waaróm is ze dan weg? Waar
is ze heen? Wat heeft dit te beteke
nen?"
Ze geven geen van tweeën antwoord
en hij reikt naar de schoorsteenman
tel waarop zijn bril ligt Lena schuift
een stoel achter hem en hij gaat zit
ten. Hij vouwt de brief open, zijn ogen
vliegen langs de regels, twee, drie
keer, alsof hij niet begrijpt wat hij
leest. Hij wordt eerst bleek, dan rood
en smijt het papier van zich af, zodat
het over de tafel zeilt en aan de an
dere kant op de vloer dwarrelt.
Hij komt overeind, de stoel kwakt
op de grond. Lena wijkt achteruit als
hij met vooruitgestoken kin en drei
gende ogen op haar afkomt. „Wist jij
hier wat van af?. Heb jij daar verle
den jaar iets van gemerkt"?
Lena wil het ontkennen, maar hij
ziet dat ze kleurt en aarzelt.
„Zeg op, spreek de waarheid. Heb
jij Verleden jaar gemerkt dat er iets
was tussen haar en die vent?"
„Ja... daarom heb ik hem wegge
stuurd".
„Jij?... Jij hem weggestuurd, zonder
iets tegen mij te zeggen?" Even lijkt
het of hij Lena in zijn drift wil slaan,
maar Geertien roept: „Vader!" en
zijn armen vallen slap langs zijn li
chaam.
Hij valt weer op een stoel neer en
kreunt, slaat zijn handen voor 't ge
zicht. „Mijn dochter met een eekschil
ler... godogod... weggelopen met een
schooier... en nog rooms bovendien.
Mijn god, hoe bestaat het? En al die
tijd... Hendrik Jan... gogogod... al die
tijd heeft ze ons bedrogen... En jij?"
Hij veert ineens weer overeind en
komt op Geertien af.
„Heb jij niets gemerkt vannacht?
Wist je dat ze die vent nog ontmoette?
Dit moet toch afgesproken werk zijn?
Ze is toch zeker niet lopend... daar
ginds heen? Of... of wisten jullie al
les?... Hebben jullie dit moedwillig
voor mij verzwegen en met haar on
der één hoedje gespeeld?"
„Hoe kun je zoiets denken?" Lena
huilt van ellende en verontwaardi
ging.
„Jij Geertien! Spreek op als je iets
weet'.
„Ik... ik was er wel bang voor... ik
zag hem... toen wij terugkwamen van
Hendrikien... Hendrik Jan en ik... ik
denk dat ze toen net ziek was dat
ze daar wilde blijvenom hem
te spreken".
„Waarom heb je dat niet gezegd?
Waarom heb je je mond niet openge
daan? Dan had ik mijn maatregelen
kunnen treffen".
„Ik... ik had toch geen bewijzen?...
en ik... wilde haar niet verraden".
Geertien buigt haar hoofd, dat laatste
had Te niet moeten zeggen. Als vader
maar niet door heeft dat ze meer
weet. Maar dat heeft hij wel. Met zijn
hand onder haar kin, beurt hij haar
gezicht op, zodat ze hem moet aan
kijken.
Verréden? Was er dan iets te ver
raden?"
Ze schudt haar hoofd en wendt haar
blik af voor zijn indringende blik.
„Kijk me aan Geertien en spreek
de waarheid. Wist jij dat ze nog altijd
in verbinding stond met die vent?"
„Nee... niet zeker vader".
„Lieg niet tegen me. Je weet iets
en je zult het zeggen, al zal ik het
eruit moeten ranselen".
Ze kijkt hem ineens recht in de
ogen. „Dan ransel je me maar. Ik
vertel je toch niet meer. Koba was
gek op die eekschiller en om Hendrik
Jan gaf ze niks, dat heb je zelf trou
wens kunnen zien. Ik... ik had hetzelf
de gedaan in haar plaats... tenminste...
ik zou ook de man niet opgeven waar
ik van hield, al was de hele wereld
tegen me. Alleen... ik had het tegen
je gezegd en ik was niet heimelijk in
de nacht weggeslopen. Liefhebben is
geen zonde en wat kun je eraan doen,
als je niet houdt van de man die je
vader voor je heeft uitgezocht?"
Hij laat haar los en draait zich om.
Hij lijkt overrompeld door haar woor
denstroom. Hij staat in gedachten,
het hoofd gebogen, zijn hand dwalend
door zijn dikke, grijze haardos. Dan
komt hij ineens in actie, grist zijn
broek van de stoel en rukt zich de
kleren aan het lijf. „M'n schoenen'".
Geertien haalt ze, hij weet wat hij
van plan is: Koba achterna gaan. Als
hij haar vindt, zal hij haar dwingen
desnoods met geweld mee naar huis
te gaan.
Ze schenkt haastig een kop koffie
voor hem in, als hij steunend de laar
zen aantrekt, de voeten een voor een
op de rand van een stoel. Lena zegt:
„Eet eerst wat, je kunt toch zo niet..."
Hij slaat er geen acht op en is al bij
de deur. Daar staat hij even stil, met
de klink in de handen en zegt dan:
„Laat niemand hier voorlopig iets van
horen, zeg maar... dat ik naar een
zieke oom ben en Koba mee is"
(Wordt vervolgd)
4010. Het landingsgestel van de Valeronschotel zakte
diep weg in een soort zwart poeder, dat bij nadere be
schouwing negatieve sneeuw bleek te zijn. Het lokte
niet aan tot een uitstapje, want de astronauten had
den het idee dat zij zich in dat zwarte spul ontzettend
smerig zouden maken. Dit was natuurlijk verbeelding,
maar de aanwezigheid van sneeuw betekende boven
dien dat de planeet een atmosfeer bezat. Piloot Storm
haastte zich naar beneden en klopte op het noodluik
van de schotel, dat onmiddellijk geopend werd. In de
kleine luchtsluis wachtte kapitein Mare hem al op.
„Mag ik even door uw vestibule, mevrouw?" vroeg
42) De gebeurtenissen van de wonderlijke planten
groei en het luchtavontuur van Tekko Taks was intus
sen overal bekend geworden. Van heinde en verre
kwamen grote mensenmassa'a toegestroomd om zich
persoonlijk te overtuigen dat het geen aprilmop maar
echt waar was, wat de kranten schreven. Wie zou zo
iets nu ook niet eens van dichtbij willen zien? Per
fiets, tram, bus en auto zwermden de mensen uit de
omliggende plaatsen naar de plek waarboven Tekko
Zich ergens in de lucht moest bevinden. De spoorwe
gen moesten zelf extra treinen inlassen om de stroom
AMSTERDAM Guus Hermus,
hoofdrolspeler in Paul K\jzers drama
tische musical-produktie „De man van
la Mancha", is zaterdagmiddag getrof
fen door een geval van acute bloed
vergiftiging. H\j had hoge koorts en
moest xhet bed houden.
Als gevolg daarvan konden de voor
stellingen van de musical in het Amster
damse Theater Carré zaterdag- en zon
dagavond geen doorgang vinden.
Inmiddels is het ziektebeeld van Guus
Hermus zodanig verbeterd, dat zijn arts
hem toestemming heeft gegeven mor
genavond weer op te treden. Voor van
avond stond er geen voorstelling op het
programma.
NEW YORK „The shoes of the fisher
man" is door het „Committee on Excep
tional Board of Review of Motion Pictu
res" gekozen tot de beste film van 1968.
Henry Hart, de voorzitter van dit co
mité, zei, dat „The shoes of the fisher
man" was gekozen omdat de film het
gevoel opwekt, dat de godsdienst een
belangrijkere rol speelt in het heden
daagse politieke dynamisme.
De beste vijf Engelstalige films van
1968 waren: 1. The shoes of the fisher
man; 2. Romeo and Juliet; 3. Yellow
Submarine; 4. Charly; 5. Rachel, Ra
chel.
Franco Zeffirelli werd gekozen tot de
beste regisseur van het jaar voor zijn
werk in „Romeo and Juliet". Cliff Ro
bertson werd de beste acteur voor zijn
optreden in „Charley" en Liv Ullmann
werd de beste actrice voor haar rollen
in „Hour of the wolf" en „Shame".
UTRECHT Op de algemene le
denvergadering van de vereniging van
docenten aan van rijkswege erkende in
stellingen van muziekvakonderwijs,
heeft de voorzitter, Otto Hamburg, in
zijn openingsrede er op gewezen, dat
een herstructuering van het muziekvak
onderwijs ten zeerste gewenst is, zo
deelt de vereniging in een communiqué
mede.
De thans aan de gang zijnde ver
nieuwingen zijn niet voldoende om de
muzikale vakopleiding op adequate wijze
aan te passen aan de hedendaagse uitge
breide muziekpraktijk. Zijn instrumen
tale of vocale hoofdvak dient de mu
sicus perfect te beheersen, maar daar
naast moet hij ook over voldoende ken
nis van zaken beschikken.
Het niveau zal verhoogd moeten wor
den Een einddiploma conservatorium
ter hoogte van het tegenwoordige B-di-
ploma zou als minimum eis moeten
worden gesteld. E)aarnaast dient het di
ploma solo-fepel te worden gehandhaafd.
De heer Hamburg drong er met klem
op aan dat er een landelijk overlegor
gaan komt waarin naast de rijksinspec
teur voor het muziekonderwijs verte
genwoordigers van de docenten en de
directeuren zitting hebben. Het tegen
woordig bestaande overleg tussen rijks
inspecteur en directeuren achtte hij niet
langer juist. Een dergelijk breed over
legorgaan dient ook op de conservatoria
in het leven geroepen te worden: de
directeur plus 'n vertegenwoordiging der
Arend spottend. De ander schudde niet begrijpend het
donkere hoofd en zei: „Dat is zeker weer zo'n vreem
de aardse gewoonte. Kom gauw naar binnen, want dan
kan het luik weer dicht. De warmte komt er niet in".
Even later stonden de twee gezagvoerders ongeduldig
de uitslag af te wachten van de atmosferische test.
En die leverde heel wat verrassingen op, want hoewel
de ijzige kou daarbuiten de ijsbloemen op de ruiten
bracht, werd bij iedere herhaalde proef een hogere
temperatuur geregistreerd, zodat men weldra in draag
lijke omstandigheden de naaste omgeving kon gaan
verkennen.
van reizigers naar Tekko's woonstad te kunnen ver
werken. Op straat krioelde het van buitenmensen met
wie de met ware koopmangsgeest bezielde stedelingen
goede zaken deden, door in massa vervaardigde verre
kijkers en kijkglazen in klinkende munt en ritselend
bankpapier om te zetten. Voor veel geld kon men als
men geluk had, een glimp van stadgenoot Taks
ontvangen. Handige radioreporters van diverse omroep
verenigingen zorgden ervoor dat de luisteraars in de
lande door dergelijke verrekijker-verslagen steeds vol
komen op de hoogte bleven.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25
Ik verbind u door..., praatje. 18.30 Pa
rade: strijdkrachtenprogr. 19.30 Nws.
RVU: Muzikaal spectrum, door Klaas
A. Posthuma. NRU: 20.05 Stereo: Sca
la internationaal: gevar. muz. progr.
en kunstkroniek. 22.20 Progr. voor de
blinden 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio
journ. NRU: 22.55 Jazz-orkest. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Meisjeskoor met in
strumentaal sextet. 18.19 Uitzending
van de KVP. Kaarten op tafel. Een uit
zending over politieke zaken, die de
aandacht verdienen. 18.30 Nws. en
weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Litera-
ma: radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 19.20 Muz. en dienst:
informatie 'over kerklied en kerkmuz.
in klank en geschrift. 19.50 Stereo:
Metropole orkest: amus. muz. 20.15
Stereo: Licht vocaal ensemble (gr).
20.25 Op de man af, praatje. 20.30
Stereo: Klass. gewijde muz. (opn).
21.00 Stereo: Klass. muz. (gr). 21.25
Stereo: Lichte gr. muz. 22.20 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Tekens
bij de tijd: cultureel progr. 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.40 Teleac - BTW (les 8).
18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. AVRO: 19.07 In kleur:
Vaders tegen wil en dank, TV-feuilleton.
19.32 AVRO's Regiovizier. NTS: 20.00
Journaal. AVRO: 20.20 De Mounties,
amusementsprogramma. 21.00 Keer
Kwis, quizprogr. 21.30 In kleur: China.
Toen en nu (One fourth of humanity),
documentair progr. NTS: 22.20 Jour
naal. KRO/RKK: 22.25-22.35 Verslag
van de 3e zitting van het Pastoraal
Concilie te Noordwijkerhout. NTS: 22.50
Teleac - BTW (herh. les 8). 23.00-23.30
Teleac - Export (les 5 - herh.).
NEDERLAND II
NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes
krant. 19.00 Journaal. 19.03 Scala: in
formatief progr. VPRO: 19.30 Monterey
Jazz Festival. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. VPRO: 20.20 Maar die
't niet weet, die ziet 't niet: amuse-
mentsprogr. 20.40 The year of the pig,
documentaire film over de strijd in
Vietnam. NTS: 22.10-22.15 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: Lichte gr.muz. VPRO: 7.54
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radio
journ. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30
8.33 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. NRU: 9.00 Uitgebreide repor
tage of herh. NRU-progr. 9.35 Water
standen. 9.40 Muz. uit de Middeleeu
wen en Renaissance (Opn.) AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen (gr.). (11.00—11.02 Nws.) 11.30
Stereo: Instrumentaal ensemble (Opn.):
klassieke en moderne muz. 11.55 Beurs
berichten. 12.00 Komt vrienden in het
ronde: progr. rondom het volkslied.
docenten moeten gezamenlijk de beleids
lijn bepalen. De heer Hamburg zag
gaarne dat daar bovendien nog enkele
ouderejaarsstudenten aan werden toe
gevoegd.
Op de vergadering bleek duidelijk dat
de voorstellen van het departement aan
gaande de rechtspositieregeling en de
daaruit voortvloeiende besprekingen
vooralsnog geen reden tot tevreden
heid geven. Aldus het communiqué.
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzending
voor de landbouw. AVRO: 12.39 Sport-
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
NRU: 13.30 Spiegel van België: Muz.
en nws. van onze Zuiderburen. 14.00
Rostrum of Composers 1968: Groot
Symfonie-orkest van de Poolse omroep
(opn.): mod. muz. 14.40 Jazz uit het
historisch archief. AVRO: 15.00 Stereo:
De wereld van de opera: Rigoletto, ope
ra van Verdi, met commentaar. 16.00
Nws. 16.02 Canta America: Lichte muz.
uit Latijns Amerika. 16.30 Land der
Muzen: kunstkroniek. 17.00 Stereo: Big
Band Beat: The Skymasters en solist:
mod. muz. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55
Mededelingen.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: Lich
te muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11
Klass. en mod. gewijde muz. 8.30 Voor
de huisvrouw. (9.009.10 Gymn. voor
de huisvrouw) 9.35 Stereo: Am.ments-
muz. uit Wenen (gr.). 10.00 De leefwe
reld van Jezus en zijn gemeente, lezing.
10.15 Semi-klass. operamuz. (gr.). 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded.
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd progr. (12.22 Wij van het ;and;
12.26 Meded.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepost
bus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato:
muzikaal middagmagazine (16.00-16.02
Nws.) Overheidsvoorlichting: 17.00 De
zeevaart in de Nederlandse Antillen.
Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de
kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03
Pow Pow. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: pro
gramma voor tieners. 13.00 Nws. 13.03
Ekspres: gev. pl.progr. (14.00 Nws.)
15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie.
16.00 Nws. 16.03—18.00 Mix: licht pl.pro
gr. (17.0017.02 Nws.).
MAANDAG 6 JANUARI 1969.
DUITSLAND L
18.00-18.05 Journaal. (Regionaal pro
gramma: NDR. 18.05 Nws. 18.15 Sport
journaal. 18.53 Kleur: Zandmannetje.
19.00 Nws. 19.26 Kleur: Polizeifunk
ruft: TV-film. 19.59 Programmaover
zicht. WDR: 18.05 Kleur: Uit Holly-
woods vrolijke tijd: lichte muz. 18.20
Kleur: Volksliederen. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Hier und Heute. 19.10
Kleur: Geachtet, TV-film. 19.40 Kleur:
Progr.overzicht). 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.15 Act.rubr. 21.00
Kleur: Quiz. 21.45 Kleur: Wo jeder je-
den kennt, filmrep. 22.35 Journaal, com
mentaren en weeroverzicht. 22.55 Con
cert. 23.40 Journaal.
DUITSLAND II
18.05 Act. en muz. 18.35 Kleur: Quiz.
19.00 Filmportret. 19.45 Nws., act. en
weerbericht. 20.15 Kleur: Barockengel
fliegen durch Schwaben: Filmdocu
mentaire. Aansl.: Nws. in het kort.
21.00 Monsieur, Duits-Franse speelfilm.
22.25 Nws. en weerbericht.
DINSDAG 7 JANUARI 1969
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van
gisteravond) 10.20 Filmreportage en
commentaar. 11.20 Reportage. 11.50
Humoristisch progr. 12.0013.30 Inter
nationaal persoverzicht en journ. 16.40
Journ. 16.45 Kinderprogr. 17.15 Bijbelse
geschiedenis voor de kinderen: De uit
tocht uit Egypte, TV-spel.
DUISTLAND II
17.30 Nieuws en weerbericht. 17.35
Schiff ahoi! TV-film. (Herhaling).
LONDEN Zijn Rolls Royce en zijn Bentley staan veilig opgeborgen in de
garage van zijn nieuwe landhuis aan de rand van Londen. Tom Jones steekt
een enorme sigaar op en geeft toe dat 1969 wel een tamelijk goed jaar zal
worden. Dat wil zeggen: voor hem dan.
De 28-jarige zoon van een mijnwerker uit Wales kan zich deze understate
ment veroorloven. Dit jaar zal hij opnieuw zeven miljoen gulden verdienen, de
zanger die eens als opperman zo'n honderd gulden per week verdiende.
Een Anglo-Amerikaanse televisie-
combinatie zal nu niet minder dan ne
gen miljoen pond sterling neertellen
voor de eerste grote show van de zan-
I ger, dertien uitzendingen van een uur.
Zij heeft een optie op nog vijf extra
shows. De lange Welshman (hij komt
uit Pontypridd in Zuid-Wales), rekent
op 850.000 pond van dit contract in
1969 alleen. „Het maakt voor mij ei
genlijk niet zoveel uit", zegt hij. „Ik
zal ook dan nog 40 a 50 pond zakgeld
v per week nodig hebben, net als nu."
De tv-maatschappijen - ABC en de
Britse ATV - zeggen dat door deze
1 overeenkomst Jones op hetzelfde ni-
1 veau komt als Elvis Presley, Frank
I Sinatra en Bing Crosby. De eerste
show wordt in Amerika op 9 januari
uitgezonden en op 12 januari. De serie
begint op 7 februari in New York en
I op 9 februari in Engeland.
1130: Het huifkarretje werd snel versierd en
Clnkmayr haalde ook nog een glanzend geborstel
de schimmel te voorschijn. „Die heeft vroeger de
statiekaros van de Koning nog getrokken", legde
hij eerbiedig ui. „En nu voor een ordinaire huif
kar Mja ja, het zijn me de tijden wel",
zuchtte Janos de houthakker. „Afijn, ook dat zal
nog wel eens veranderen. U, meneer Verholen, en
u, juffrouw, kruip gauw onder de huif en maak
je weer een beetje toonbaar. Ik ga zelf op de bok
Het is allemaal nogal snel gegaan
met Tom. Hij ging werken toen hij
zestien was, trouwde toen hij zestien
was, zong jarenlang in clubs in Wales
tot hij zijn eerste opnamen maakte
„It's not unusual". Dat was In februa
ri 1965. Hij was toen al 24 en vroeg
zich af of hij niet wat te oud werd.
Toen kwam de ene hit na de andere.
Hij verdiende erg veel geld. Kocht
grote auto's, een huis, een jacht en
slaagde er toch in zijn vrouw, net zo
oud als hij, na elf jaar huwelijksleven
gelukkig te houden. Jones verklaarde
dat hij blues wil gaan zingen. „Ik
wil een heel nieuw album met blues
maken." Sommigen zeggen dat Jones
zijn liedjes gewoon schreeuwt. Hij
noemt zichzelf een „Welsh Tenor Hij
„O, zeker. Maar ik noem mezelf een
Brit en misschien zelfs internationaal.
Ik geloof niet in Welsh nationalisme.
Ik vind dat de landen moeten samen-
I#
en breng jullie veilig de stad uit naar de eenzame
bossen, waar ik woon. Daar kunnen we dan met
een met Sjeems Pond overleggen wat ons verder
te doen staat „SJ.. SJEEMS POND!!!??" ju
belde Theodora verrast en wéér begon haar hartje
sneller te kloppen. „O, meneer de Graaf, U bent
ge-wèl-dig!" En voor Janos het verhinderen
kon, had hij al een dankbare klapzoen te pakken...
En nu ging de oude huifkar op pad, eerst door
smalle steegjes en straatjes, al maar verder weg
van Boecograd's eeuwenoude centrum. De kar kon
zelfs ongehinderd een oude stadspoort uitrijden,
zodat niets de vlucht van onze geheime agenten in
de weg scheen te staan. En in het verre Graven-
drecht, in het hoofdkwartier van de BGD, zat
Hendrik Spark nog steeds bij zijn kruiswoordpuzz-
le en zijn supergevoelige ontvangtoestel. „Hèhè...,
eindelijk een zwakje seintje met de oproepcode
van X-03", zuchtte hij. „Meteen doorgeven aan de
baas. Die zal wel blij zijn...
Voor de negende maal wordt van 25
april tot en met 1 mei 1969 in Mon
treux het Concours? om de Gouden Roos
gehouden. Evenals het vorige jaar kun
nen ook nu weer kleurenprogramma's
naar de prijzen meedingen. Deze zullen
tegelijkertijd ook .in zwart/wit worden
getoond. Het concours staat weer open
voor diverse categorieën amusements
programma's.
Nieuw is de bep'aling, dat alleen pro
gramma's mogen i worden ingezonden
die nog geen intei-nationale onderschei
ding hebben verwerven.
Behalve de „Go uden Roos" worden
ook nu weer de „Zilveren Roos" de
„Bronzen Roos", d e „Speciale Prijs van
de stad Montreux*)' voor de grappigste
inzending en een d oor een internationa
le persjury toe te kennen .Persprijs"
beschikbaar gestel< 1 Het concours staat
wederom onder au&tpiciën van de Euro
pese Radio Unie en wordt in nauwe sa
menwerking met d^ Zwitserse televisie
door de stad Monl u-eux georganiseerd.
gaan en zich niet van elkaar moeten
losmaken".
Als zijn televisieserie een succes
wordt, wil Jones het met de film pro
beren. Hij geeft toe dat hij nog moet
leren acteren. „Maar ik geloof dat de
televisie een goede ervaring zal zijn."
Vrijdag 10 januari zendt de NCRV
om 21.05 een oorspronkelijk hoorspel
uit van Anton Quintana, getiteld: „De
nacht van Amalek". In dit op de bijbel
geënte hoorspel ontmoet men koning
Saul, zijn dienaar Goeram, Agag, de
koning van Amalek en de profeet Sa
muel. Men moet zich bij het luisteren
naar dit hoorspel niet steeds afvragen
of ieder gegeven wel klopt met de fei
ten die in de bijbel worden genoemd.
Het ware beter dit hoorspel te zien als
een originele tekening van een mens die
strijdt tegen de genade.
Op dinsdag 7 januari om 22.20 uur
zal via het televisienet Nederland I
door de Nederlandse Stichting voor Le
prabestrijding in samenwerking met de
HIRO-televisie in kort bestek aandacht
worden besteed aan een nieuwe fase in
moderne leprabestrijding: in plaats van
incidentele symptomatische behande
ling op basis van liefdadigheid een me
dische en wetenschappelijke benade
ring die streeft naar de oplossing van
het lepraprobleem mede door inter
nationale samenwerking waarbij het
zwaartepunt valt op de preventie van
de ziekte waardoor verminkingsver
schijnselen en de daaruit voortvloeien
de invaliditeit kunnen worden voorko
men.
Enkele aspecten die onder meer zul
len worden belicht zijn: aard en ver
schijningsvorm van de ziekte, de uit
zending van artsen, het adopteren van
projecten, opleiding van inheemse hulp
krachten en wijze van bestrijding.
Deze televisiefilm is samengesteld
met het oog op WERELDLEPRADAG,
welke op 26 januari voor het eerst in
Nederland zal worden „gevierd",
spreekt met een Welsh accent maar
zegt: „Ik zing met een Amerikaans
accent omdat ik Amerikaanse liedjes
breng". „In Amerika werd de beat ge
boren."
„Is hij nog een echte Welshman?"
AMSTERDAM De Verenigde Ma
chine fabrieken (Stork-Werkspoor)) heb
ben de hulp ingeroepen van een „be
vriende groep" om zich te kunnen be
schermen tegen een overval. Bij de
groep, waarvan het bestuur van de
VMF de naam niet bekend wil maken,
kunnen maximaal f 90 miljoen nomi
naai aandelen worden geplaatst als
plotseling een bod op het concern zou
worden uitgebracht. Het bestuur heeft
alweer van bevriende relaties
sterke aanwijzingen gekregen, dat een
dergelijk gevaar zeker niet denkbeeldig
is.
Zou plotseling een bod op de aande
len VMF worden uitgebracht en de op
tieovereenkomst, die nu is gesloten, in
werking treedt, dan moet de bieder ge
noegen nemen met een minderheidsbe
lang, zelfs al zouden alle aandeelhou
ders op zijn aanbod ingaan. De „be
vriende groep" houdt dan namelijk ze
ker 51 procent van de aandelen in han
den.
Van de optie zal uitsluitend gebruik
kunnen worden gemaakt als een bod
wordt uitgebracht zonder dat de volgen
de voorwaarden in acht zijn genomen:
a) De voorstellen moeten schriftelijk
ter kennis van (het bestuur van) de
VMF worden gebracht onder vermel
ding van de identiteit van de werkelij
ke bieder.
b) Deze moet de VMF een duidelijk
inzicht verschaffen over zijn motieven
en het beleid, dat hij na de overne
ming zal voeren ten aanzien van de be
langen van het personeel, de continuï
teit van de onderneming en de werkge
legenheid in Nederland in het alge
meen.
c) Hij moet een aanvaardbare partij
zijn en zijn verplichtingen kunnen na
komen.
d) De bieder moet de VMF acht we
ken de tijd geven voor studie van het
bod en overleg.
Wordt overeenstemming bereikt, dan
wordt van de optie geen gebruik ge
maakt en kunnen de aandeelhouders
zelf over de voorstellen beslissen. Is
zulks in die acht weken niet het geval
en gaat de bieder door, dan moeten de
aandeel- en certificaathouders ook zelf
beslissen, zij het dat de VMF zich voor
behoudt haar mening over het bod be
kend te maken. Van de optie mag dan
ook geen gebruik worden gemaakt, ten
zij aan een van de genoemde voor
waarden is voldaan.
Helemaal afkerig van samenwerking
met. anderen is het bestuur van de
VMF dus niet. „Wij blijven belangstel
lend, al speelt er op dit moment niets",
zei ir. A. M. Avères, lid van de raad
van bestuur.
„Deze optie-overeenkomst is alleen
nodig om rare dingen te voorkomen.
Wij zijn eigenlijk al van september af
bezig maatregelen te nemen, nadat de
Rijn-Schelde-groep met het tegenbod
op Wilton-Feyenoord-Bronswerk was
gekomen en wij binnen een week moes
ten beslissen over ons eigen bod.
Vervolgens zijn wij de laatste maan
den van verschillende zijden gewaar
schuwd: Pas op, er is belangstelling
voor jullie, ook uit het buitenland. Bo
vendien is ons gebleken, dat in Neder
land op korte termijn geen algemene
maatregelen zijn te verwachten voor 't
voorkomen van overvallen op bedrij
ven. Er is nog slechts een studiecom
missie uit de departementen van eco
nomische zaken, financiën en justitie.
Ook de vakbonden vinden de nu on
dernomen stap van de VMF bijzonder
waardevol en in het belang van de
werknemers.
ARNHEM De heer A. Kleijn, die
per 1 januari 1969 is benoemd tot com
missaris van NV Koninklijke Zout-Or-
ganon (KZO), heeft per 31 december
1968 de leiding van de Chefaro-groep
(100 pet. belang) neergelegd. Tot zijn
opvolger is met ingang van 1 januari
1969 benoemd de heer J. C. P. van
Oosterom, tot die datum adjunct-direc
teur van Chefaro, zo deelt KZO mede.
Tot de Chefaro-groep behoren o.a.:
n.v. Chefaro maatschappij, n.v. han
delmaatschappij L. I. Akker, C. A.
Woltman Elpers Kon. Zeepfabrieken
„de vergulde hand" n.v., chemische
industrie Van Hasselt, Chefaro pro
ducts ltd., Ormerod Taylor and Son
ltd., the Perox chemicals co. ltd., Che
faro n.v. België, Kleijn und Rudolph
g.m.b.h.
De Chefaro-groep maakt deel uit van
de Chemische divisie van KZO.
ROTTERDAM Aan het voornemen
tot splitsing van de commerciële acti
viteiten bij de Verenigde Touwfabrie-
ken NV is thans uitvoering gegeven,
door oprichting van twee naamloze
vennootschappen, beide gevestigd te
Rotterdam, zo deelt het bedrijf mede.
Verto-Floor NV bundelt alle commer
ciële activiteiten op het gebied van ta
pijten, zowel geweven als volgens het
tuft- en naaldviltprocédé vervaardigd.
Voorts is in het kader van de verzelf
standiging van de produktiebedrijven
overgegaan tot de oprichting van:
NV Vereenigde Touwfabrieken Lei
derdorp, gevestigd te Leiderdorp, waar
behalve de staaldraadpr'oduktie een
harde vezelspinnerij en -weverij zijn
ondergebracht.
NV Verto tapijtfabrieken. gevestigd
te Maassluis, waar de produktie van
synthetische tapijtgarens en getufte ta
pijten plaatsvindt.
Tenslotte is de produktie van touw
werk te Maassluis ondergebracht in de
NV Touw- en staaldraadfabriek Hol
land, een nv, die vroeger haar werk
zaamheden te Lekkerkerk uitoefende.
Als gevolg van deze maatregelen zijn
thans alle produktie- en verkoopactivi
teiten van 't VT-concern in afzonder
lijke vennootschappen ondergebracht
De nv Vereenigde Touwfabrieken zal
als holding van deze werkmaatschap
pijen optreden.