OPENBAAR Ons land krijgt expres- snel- en stoptreinen Grootscheeps plan voor de toekomst BUMS Kiemwit met hele tarwekiemen stapels gezonde boterhammen! nu is Stations Postkantoren doen op vrijdagavond goede zaken Gezonken Duitse coaster geborgen Spion Lonsdale speelt held in Russische film Auto ambassadeur in brand gestoken Dichtbij Comfort BUMS DWARSGEBAKKEN KIEMWIT N.S. GAAT ANDERE KOERS VAREN Haagse vrouw bekent juwelendief stallen witbrood met hele tarwekiemen De tarwekiem is een rijke bron van levensnood zakelijke eiwitten en vitaminen A-E-B. Door toevoeging van tarwekiemen aan de fijne, ongebleekte bloem, die voor de bereiding van BUMS kiemwit is voorgeschreven, wordt een verrijking van voedings waarde en een nog betere verteerbaarheid verkregen. BUMS dwarsgebakken kiemwit geeft de huisvrouw de garantie, dat zij de allerbeste brood kwaliteit, met de hoogste voedingswaarde en de meeste beschermende stoffen voor haar gezin koopt. Ook BUMS dwarsgebakken kiemwit is een kwali- teitsprodukt van warme bakkers.. Pagina 8 DINSDAG 7 JANUARI 1969 In de brochure „Spoor naar '75" stelt de directie van de NS, dat als we ernst willen maken met de regeling van de ruimtelijke ordening, het publiek voor zijn massale verplaatsingen een openbaar vervoer moet worden geboden dat zo goed is, dat het een aantrekkelijk alternatief wordt voor het gebruik van de eigen auto. Een openbaar vervoer dat de afstanden voor de stadsbewoner en de forens zo gerieflijk mogelijk overbrugt en er rekening mee houdt, dat het verkeer, dat zich afspeelt tussen de Randstad Holland en de andere provincies, in feite ver keer tussen de agglomeratie en haar omgeving is. Exprestreinnet 'Spoorslag '70' D» nummw» wwijxm naar fechutrettaa uurdiensi «praadianit. [«dar uur Wam, doorgaand alt «op/snaldienst arprastrataataiion De Nederlandse Spoorwegen gaan in de toekomst zelfs al in de nabije een andere koers varen. Voor het reizende publiek zal dat her tekenen dat met het beschikbare ma terieel en de huidige uitrusting op kor te termijn reeds, men denkt daarbij aan 1970, een aanzienlijke verbete ring van het reizigersvervoer tot stand zal worden gebracht. Bij het formule ren van de plannen tot verbetering van het railvervoer, plannen die dienen te worden aangepast aan de toekomstige functie van het openbaar vervoer in zijn totaliteit, gaan de Spoorwegen er terecht van uit dat er een intensief sa menspel moet zijn tussen de overheid, de NS en andere openbare vervoerbe drijven. In de heden ter openbare discussie vrijgegeven brochure „Spoor naar '75", geeft de directie van de NS haar visie op de toekomst van de Spoorwegen in de Nederlandse samenleving in de ja ren 1970 tot 1976, waarbij men vanzelf sprekend is uitgegaan van de vraag die men zich niet alleen in spoorweg- kringen heeft gesteld: Waar gaat het met de NS naar toe"? Er zijn, dat erkennen de Spoorwegen volmondig, overigens voldoende rede nen om deze vraag te stellen want de groei van het reizigersvervoer stag neert, de omvang van het goederenver voer is gedaald en de financiële resul taten zijn onvoldoende zodat rijksbij dragen ter ondersteuning van het sipoor- wegbedrijf noodzakelijk zijn gebleken. Bij de directie van de NS heeft in toenemende mate de overtuiging post gevat dat de moeilijkheden dienen te worden gezien in het licht van een over gangsfase naar een toekomst waarin de NS belangrijke, deels andere, taken in de samenleving zal hebben te ver vullen. Men zal zich met name moeten richten op het brengen van oplossingen voor de vele vraagstukken waarvoor de gemeenschap zich op het gebied van verkeer en vervoer ziet gesteld. De directie stelt in het voorwoord bij het plan dat de verwezenlijking van tal van ideeën en voorstellen afhankelijk is van de mogelijkheden die de over heid heeft om de nodige middelen ter beschikking te stellen. In dit opzicht zullen de in het toekomstplan aangege ven behoeften naar urgentie moeten wor den afgewogen tegen andere behoeften waarvoor de overheid heeft te zorgen. In verschillende opzichten schiet dat openbaar verkeer thans te kort. Met zijn aandeel in het totale vervoer zit het in een neergaande spiraal. De maatschappelijke betekenis van het openbaar vervoer van thaps kan dan ook beslist geen maatstaf zijn voor een toekomst die nog veel hogere eisen zal stellen. Wat nodig is, is een volkomen nieuwe aanpak en wel op zo kort mogelijke termijn, aldus lezen wij in „Spoor naar '75", waarin ge steld wordt dat voortzetting van het spoorwegbedrijf in de tegenwoordige omvang bedrijfseconomisch gezien eigenlijk niet langer verantwoord is, maar dat om maatschappelijke rede nen moet worden doorgegaan met het reizigersvervoer over de rail als de plannen voor de ruimtelijke ordening een kans van slagen willen hebben. De vraag wordt gesteld aan welke voorwaarden een spoorwegbedrijf in het Nederland van de toekomst moet voldoen om zijn maatschappelijke functie waar te maken. Het antwoord daarop luidt dat het railnet in de eer ste plaats binnen het bereik van zo veel mogelijk potentiële reizigers moet liggen en dat er op dat net volgens een dienstregeling gereden dient te wor den die op de hoge eisen van de reizi gers is afgestemd. De stations zullen daar moeten lig gen waar de woon- en werkgelegen heid en de belangrijke stedelijke acti viteiten zijn geconcentreerd. In die richting wordt thans al hard gewerkt: planologen houden al meer rekening met bestaande NS-lijnen, als ze nieu we bebouwingen op papier zetten en NS streeft er naar in nieuwe wijken stations te openen. Maar voor deze tijd ligt het spoor wegnet niet ideaal. Het is destijds op gezet als verbindingssysteem tussen steden en dorpen, maar de opkomst van de autobus bracht de NS ertoe zich uit dunbevolkte gebieden terug te trekken. Sindsdien is de bevolking echter sterk toegenomen en stedelijke con centraties zuigen een groot deel van die groei tot zich. Bij dat alles schiet de reisbehoefte Het goederenvervoer per spoor wordt versneld en geïntensiveerd. Het zal moeten kunnen concurreren met het vervoer over de weg, het water en door pijpleidingen. UTRECHT De proef met de open stelling van een groot aantal postkan toren op vrijdagavond is een succes ge worden, zo heeft de directeur van het po^tdistrict Utrecht, mr. H. Snel, tij dens een nieuwjaarsbijeenkomst van het personeel bekend gemaakt. In het Utrechtse postdistrict zijn elke vrijdagavond 37 kantoren voor het pu bliek geopend. De gunstige ervaringen op deze kantoren liggen zelfs boven het landelijk gemiddelde. Gemiddeld wor den 90 handelingen per uur verricht, hetgeen, volgens de heer Snel, de open stelling volledig rechtvaardigt. Zestig procent van de handelingen betreffen giro-aangelegenheden, tien procent rijks postspaarbank en de rest diverse han delingen. In heel Nederland zijn ongeveer 250 postkantoren op vrijdagavond geopend. Overal zijn de ervaringen gunstig. De PTT verklaarde desgevraagd, dat de postzegelverkoop over het algemeen niet bij de geregistreerde handelingen wordt meegeteld; in Utrecht wel. DEN HAAG De 46-jarige mevr. L. L. D. uit Den Haag heeft bekend de laatste tijd bij diverse juweliers in de residentie en bij een in Amsterdam voor f 60.000 aan sieraden te hebben gestolen. Vrijdag kon de vrouw worden aan gehouden en opgesloten. Bij huiszoeking werd de gehele buit teruggevonden, on der meer drie gouden horloges, drie paar gouden oorbellen, armbanden, een gou den slotje met briljanten, en gouden ringen, al dan niet met briljanten be zet. VLAARDINGEN De bok Condor van Van der Taks Bergingsbedrijf in Rotterdam heeft gistermiddag de Schlei (291 ton) gelicht. De Duitse kustvaarder was zondag avond na een aanvaring met een Brits vrachtschip voor de kust bij Hoek van Holland gezonken. De bemanning kon worden gered. Nadat de Schlei was gelicht is het schip door het bergingsvaartuig Bever naar de Vulcaanhaven in Vlaardingen gebracht waar het bij hoog water op de helling is gezet MOSKOU In de Sovjet-Unie is een spionagefilm gemaakt, waarin Gordon Lonsdale, die in Engeland wegens spio nage voor de Russen tot 21 jaar gevan genisstraf werd veroordeeld, de held is. Lonsdale werd in 1964 uitgewisseld te gen de Britse geheim agent Creville Wynne. De film, getigeld „De slappe tijd", wordt ingeleid door Rudolf Abel, die in Amerika als Russische spion werd ver oordeeld en later werd uitgewisseld te gen Gary Powers, bij een" spionage- vlucht in een U-2 boven de Sovjet-Unie werd neergeschoten. ISTANBOEL Studenten hebben gis teren in de Turkse hoofdstad Ankara de auto van de Amerikaanse ambassa deur, Robert W. Kromer, in brand ge stoken. De ambassadeur bracht op dat ogenblik een bezoek aan de technische universiteit voor het Midden-Oosten in Ankara. snel omhoog. De daarmee gepaard gaande massale verplaatsingen zouden eigenlijk door de spoorwegen moeten worden verwerkt, maar men ziet daar met de huidige railnet geen kans toe, mede omdat bij nieuwe stedelijke uit breidingen geen nieuwe spoorlijnen zijn gebouwd. Bij een en ander spelen natuurlijke barrières uit het verleden een grote rol zoals de Haarlemmermeer, de Zeeuwse wateren, de Zuiderzee, die de spoorwegen noodzaakten destijds een grote omweg te maken. Nu die barrières grotendeels zijn ver vallen bestaan de omwegen nog steeds. Ze zijn nu dan ook hinderlijker dan ooit. De NS moet haar net nodig aanpas sen aan nieuwe situaties en bebouwin gen. Blijft het NS-net zoals het nu is, dan bereikt het nauwelijks meer dan 40 pet. van de bevolking. Nu is dat, met drie honderd stations, nog 46 pet. Wil men met de ontwikkeling mee gaan, dan moeten er vijfenzeventig nieuwe sta tions bijkomen, veertig aan bestaande en 35 aan nieuwe spoorlijnen. Er moet ook een nieuwe dienstrege ling komen die is afgesteld op de vraag van het publiek. Dat vraagt snel reizen en weinig stoppen, hoge frequenties op de korte afstand. Die verlangens kun nen niet in één dienstregeling verwe zenlijkt worden. Wel in afzonderlijke Het reizen per trein wordt pretti ger, comfortabeler en zal sneller gaan in 1970. dienstregelingen, die NS dan ook in 1970 gaat maken. In 1970 zal de kern van het reizigers vervoer worden gevormd door een nieuw net van zeer snelle en doorgaan de exprestreinen dat vrijwel het gehele land zal bestrijken en dat strak wordt gescheiden van al het overige treinver keer. Er komt voorts een apart net van snel- en stoptreinen die het lokale ver voer tussen de stations van het expres treinnet bedienen. Bovendien zal de uit bouw van de metronetten in Rotterdam en Amsterdam gecombineerd met aan passingen in De Haag, de belangrijk ste stedelijke centra met hoogfrequente Randstadtreinen beter bereikbaar mak ken. Hoezeer de frequentie van de treinen loop rond Utrecht zal worden verhoogd blijkt uit het volgende overzicht: In 1968 liepen tussen Utrecht en Woerden acht treinen per uur. Dat worden er in 1970 maar liefst 16. Naar en van Am sterdam in 1968; 4, in 1970 worden dat er tien. Naar Geldermalsen in 1968 vier, straks tien. De exprestreinen zullen met grotere snelheden gaan rijden, van 130 tot 140 km per uur. De stoptijden zullen wor den bekort, ook voor laden en lossen van post en expresgoed. Het doortrek ken van een aantal exprestreinen naar het buitenland behoort ook tot de mo gelijkheden. De dienstregeling 1970 zal spectacu laire reistijdverkortingen opleveren, van tien tot vijfentwintig procent Er komt meer comfort op de sta tions waarvan de in- en uitgangscon troles gaan verdwijnen. De aanwijzin gen voor de passagiers worden verbe terd door duidelijke borden met inter nationaal begrijpende tekens. Er ko men betere omroepinstallaties en het verblijf op het station wordt aantrek kelijker door, waar dat mogelijk is, snackbars in te richten, winkels, res taurants en expositieruimten. Verouder de gebouwen zullen volgens een prio riteitenschema worden vernieuwd. Het station zal gezelliger worden en meer een punt van contact zijn. Het voor al die plannen nodige ma terieel bezit NS al voor een groot deel. Vervanging van oud materieel wordt versneld. Daarvoor zijn al 43 elektrische tweewagentreinen besteld waarvan er twaalf zullen dienen voor uitbreiding van het wagenpark. De personeelsuit breiding zal zich tot 250 man rijdend personeel kunnen beperken. Er komen speciale, aantrekkelijke tarieven en ook speciale reisaanbiedingen. Vanzelfsprekend zal het spoorboekje ook anders worden. Kleine dienstrege lingen zullen per lijn op grote schaal worden verspreid. In hotels, postkan toren, grote bedrijven worden kleine vertrek- en aankomststaten aange bracht. Het geheel biedt een aantrekkelijk vooruitzicht. Maar tussen theorie en praktijk gaapt altijd wel een kloof. De vraag is of in 1970-1975 het grote pu bliek niet zo ver van het spoorwegbe drijf zal zjjn vervreemd, dat het vin den van aansluiting onmogelijk of zelfs zeer moeilijk zal zijn geworden. witbrood met hele tarwekiemen Een publikatie van SABA N.V. (SAmenwerkende BAkkers), Hedel, Blankenstein 9.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 8