OPENBAAR
Ons land krijgt
expres- snel- en
stoptreinen
Grootscheeps plan
voor de toekomst
BUMS Kiemwit met hele tarwekiemen
stapels gezonde boterhammen!
nu is
Stations
Postkantoren doen
op vrijdagavond
goede zaken
Gezonken Duitse
coaster geborgen
Spion Lonsdale
speelt held in
Russische film
Auto ambassadeur
in brand gestoken
Dichtbij
Comfort
BUMS DWARSGEBAKKEN KIEMWIT
N.S. GAAT ANDERE KOERS VAREN
Haagse vrouw bekent
juwelendief stallen
witbrood met
hele tarwekiemen
De tarwekiem is een rijke bron van levensnood
zakelijke eiwitten en vitaminen A-E-B.
Door toevoeging van tarwekiemen aan de fijne,
ongebleekte bloem, die voor de bereiding van BUMS kiemwit
is voorgeschreven, wordt een verrijking van voedings
waarde en een nog betere verteerbaarheid verkregen.
BUMS dwarsgebakken kiemwit geeft de huisvrouw
de garantie, dat zij de allerbeste brood kwaliteit, met de
hoogste voedingswaarde en de meeste beschermende
stoffen voor haar gezin koopt.
Ook BUMS dwarsgebakken kiemwit is een kwali-
teitsprodukt van warme bakkers..
Pagina 8
DINSDAG 7 JANUARI 1969
In de brochure „Spoor naar '75" stelt de directie van de NS, dat als we ernst
willen maken met de regeling van de ruimtelijke ordening, het publiek voor zijn
massale verplaatsingen een openbaar vervoer moet worden geboden dat zo
goed is, dat het een aantrekkelijk alternatief wordt voor het gebruik van de
eigen auto.
Een openbaar vervoer dat de afstanden voor de stadsbewoner en de forens zo
gerieflijk mogelijk overbrugt en er rekening mee houdt, dat het verkeer, dat
zich afspeelt tussen de Randstad Holland en de andere provincies, in feite ver
keer tussen de agglomeratie en haar omgeving is.
Exprestreinnet 'Spoorslag '70'
D» nummw» wwijxm naar fechutrettaa uurdiensi
«praadianit. [«dar uur
Wam, doorgaand alt «op/snaldienst
arprastrataataiion
De Nederlandse Spoorwegen gaan in
de toekomst zelfs al in de nabije
een andere koers varen.
Voor het reizende publiek zal dat her
tekenen dat met het beschikbare ma
terieel en de huidige uitrusting op kor
te termijn reeds, men denkt daarbij
aan 1970, een aanzienlijke verbete
ring van het reizigersvervoer tot stand
zal worden gebracht. Bij het formule
ren van de plannen tot verbetering van
het railvervoer, plannen die dienen te
worden aangepast aan de toekomstige
functie van het openbaar vervoer in
zijn totaliteit, gaan de Spoorwegen er
terecht van uit dat er een intensief sa
menspel moet zijn tussen de overheid,
de NS en andere openbare vervoerbe
drijven.
In de heden ter openbare discussie
vrijgegeven brochure „Spoor naar '75",
geeft de directie van de NS haar visie
op de toekomst van de Spoorwegen in
de Nederlandse samenleving in de ja
ren 1970 tot 1976, waarbij men vanzelf
sprekend is uitgegaan van de vraag
die men zich niet alleen in spoorweg-
kringen heeft gesteld: Waar gaat het
met de NS naar toe"?
Er zijn, dat erkennen de Spoorwegen
volmondig, overigens voldoende rede
nen om deze vraag te stellen want de
groei van het reizigersvervoer stag
neert, de omvang van het goederenver
voer is gedaald en de financiële resul
taten zijn onvoldoende zodat rijksbij
dragen ter ondersteuning van het sipoor-
wegbedrijf noodzakelijk zijn gebleken.
Bij de directie van de NS heeft in
toenemende mate de overtuiging post
gevat dat de moeilijkheden dienen te
worden gezien in het licht van een over
gangsfase naar een toekomst waarin
de NS belangrijke, deels andere, taken
in de samenleving zal hebben te ver
vullen. Men zal zich met name moeten
richten op het brengen van oplossingen
voor de vele vraagstukken waarvoor de
gemeenschap zich op het gebied van
verkeer en vervoer ziet gesteld.
De directie stelt in het voorwoord bij
het plan dat de verwezenlijking van tal
van ideeën en voorstellen afhankelijk
is van de mogelijkheden die de over
heid heeft om de nodige middelen ter
beschikking te stellen. In dit opzicht
zullen de in het toekomstplan aangege
ven behoeften naar urgentie moeten wor
den afgewogen tegen andere behoeften
waarvoor de overheid heeft te zorgen.
In verschillende opzichten schiet dat
openbaar verkeer thans te kort. Met
zijn aandeel in het totale vervoer zit
het in een neergaande spiraal. De
maatschappelijke betekenis van het
openbaar vervoer van thaps kan dan
ook beslist geen maatstaf zijn
voor een toekomst die nog veel hogere
eisen zal stellen. Wat nodig is, is een
volkomen nieuwe aanpak en wel op zo
kort mogelijke termijn, aldus lezen
wij in „Spoor naar '75", waarin ge
steld wordt dat voortzetting van het
spoorwegbedrijf in de tegenwoordige
omvang bedrijfseconomisch gezien
eigenlijk niet langer verantwoord is,
maar dat om maatschappelijke rede
nen moet worden doorgegaan met het
reizigersvervoer over de rail als de
plannen voor de ruimtelijke ordening
een kans van slagen willen hebben.
De vraag wordt gesteld aan welke
voorwaarden een spoorwegbedrijf in
het Nederland van de toekomst moet
voldoen om zijn maatschappelijke
functie waar te maken. Het antwoord
daarop luidt dat het railnet in de eer
ste plaats binnen het bereik van zo
veel mogelijk potentiële reizigers moet
liggen en dat er op dat net volgens een
dienstregeling gereden dient te wor
den die op de hoge eisen van de reizi
gers is afgestemd.
De stations zullen daar moeten lig
gen waar de woon- en werkgelegen
heid en de belangrijke stedelijke acti
viteiten zijn geconcentreerd. In die
richting wordt thans al hard gewerkt:
planologen houden al meer rekening
met bestaande NS-lijnen, als ze nieu
we bebouwingen op papier zetten en
NS streeft er naar in nieuwe wijken
stations te openen.
Maar voor deze tijd ligt het spoor
wegnet niet ideaal. Het is destijds op
gezet als verbindingssysteem tussen
steden en dorpen, maar de opkomst
van de autobus bracht de NS ertoe
zich uit dunbevolkte gebieden terug te
trekken.
Sindsdien is de bevolking echter
sterk toegenomen en stedelijke con
centraties zuigen een groot deel van
die groei tot zich.
Bij dat alles schiet de reisbehoefte
Het goederenvervoer per spoor wordt versneld en geïntensiveerd. Het zal moeten kunnen concurreren met het
vervoer over de weg, het water en door pijpleidingen.
UTRECHT De proef met de open
stelling van een groot aantal postkan
toren op vrijdagavond is een succes ge
worden, zo heeft de directeur van het
po^tdistrict Utrecht, mr. H. Snel, tij
dens een nieuwjaarsbijeenkomst van het
personeel bekend gemaakt.
In het Utrechtse postdistrict zijn elke
vrijdagavond 37 kantoren voor het pu
bliek geopend. De gunstige ervaringen
op deze kantoren liggen zelfs boven het
landelijk gemiddelde. Gemiddeld wor
den 90 handelingen per uur verricht,
hetgeen, volgens de heer Snel, de open
stelling volledig rechtvaardigt. Zestig
procent van de handelingen betreffen
giro-aangelegenheden, tien procent rijks
postspaarbank en de rest diverse han
delingen.
In heel Nederland zijn ongeveer 250
postkantoren op vrijdagavond geopend.
Overal zijn de ervaringen gunstig. De
PTT verklaarde desgevraagd, dat de
postzegelverkoop over het algemeen
niet bij de geregistreerde handelingen
wordt meegeteld; in Utrecht wel.
DEN HAAG De 46-jarige mevr.
L. L. D. uit Den Haag heeft bekend
de laatste tijd bij diverse juweliers in
de residentie en bij een in Amsterdam
voor f 60.000 aan sieraden te hebben
gestolen.
Vrijdag kon de vrouw worden aan
gehouden en opgesloten. Bij huiszoeking
werd de gehele buit teruggevonden, on
der meer drie gouden horloges, drie paar
gouden oorbellen, armbanden, een gou
den slotje met briljanten, en gouden
ringen, al dan niet met briljanten be
zet.
VLAARDINGEN De bok Condor
van Van der Taks Bergingsbedrijf in
Rotterdam heeft gistermiddag de Schlei
(291 ton) gelicht.
De Duitse kustvaarder was zondag
avond na een aanvaring met een Brits
vrachtschip voor de kust bij Hoek van
Holland gezonken. De bemanning kon
worden gered.
Nadat de Schlei was gelicht is het
schip door het bergingsvaartuig Bever
naar de Vulcaanhaven in Vlaardingen
gebracht waar het bij hoog water op de
helling is gezet
MOSKOU In de Sovjet-Unie is een
spionagefilm gemaakt, waarin Gordon
Lonsdale, die in Engeland wegens spio
nage voor de Russen tot 21 jaar gevan
genisstraf werd veroordeeld, de held is.
Lonsdale werd in 1964 uitgewisseld te
gen de Britse geheim agent Creville
Wynne.
De film, getigeld „De slappe tijd",
wordt ingeleid door Rudolf Abel, die in
Amerika als Russische spion werd ver
oordeeld en later werd uitgewisseld te
gen Gary Powers, bij een" spionage-
vlucht in een U-2 boven de Sovjet-Unie
werd neergeschoten.
ISTANBOEL Studenten hebben gis
teren in de Turkse hoofdstad Ankara de
auto van de Amerikaanse ambassa
deur, Robert W. Kromer, in brand ge
stoken. De ambassadeur bracht op dat
ogenblik een bezoek aan de technische
universiteit voor het Midden-Oosten in
Ankara.
snel omhoog. De daarmee gepaard
gaande massale verplaatsingen zouden
eigenlijk door de spoorwegen moeten
worden verwerkt, maar men ziet daar
met de huidige railnet geen kans toe,
mede omdat bij nieuwe stedelijke uit
breidingen geen nieuwe spoorlijnen
zijn gebouwd.
Bij een en ander spelen natuurlijke
barrières uit het verleden een grote
rol zoals de Haarlemmermeer, de
Zeeuwse wateren, de Zuiderzee, die de
spoorwegen noodzaakten destijds een
grote omweg te maken.
Nu die barrières grotendeels zijn ver
vallen bestaan de omwegen nog
steeds. Ze zijn nu dan ook hinderlijker
dan ooit.
De NS moet haar net nodig aanpas
sen aan nieuwe situaties en bebouwin
gen.
Blijft het NS-net zoals het nu is, dan
bereikt het nauwelijks meer dan 40 pet.
van de bevolking. Nu is dat, met drie
honderd stations, nog 46 pet. Wil men
met de ontwikkeling mee gaan, dan
moeten er vijfenzeventig nieuwe sta
tions bijkomen, veertig aan bestaande
en 35 aan nieuwe spoorlijnen.
Er moet ook een nieuwe dienstrege
ling komen die is afgesteld op de vraag
van het publiek. Dat vraagt snel reizen
en weinig stoppen, hoge frequenties op
de korte afstand. Die verlangens kun
nen niet in één dienstregeling verwe
zenlijkt worden. Wel in afzonderlijke
Het reizen per trein wordt pretti
ger, comfortabeler en zal sneller
gaan in 1970.
dienstregelingen, die NS dan ook in
1970 gaat maken.
In 1970 zal de kern van het reizigers
vervoer worden gevormd door een
nieuw net van zeer snelle en doorgaan
de exprestreinen dat vrijwel het gehele
land zal bestrijken en dat strak wordt
gescheiden van al het overige treinver
keer.
Er komt voorts een apart net van
snel- en stoptreinen die het lokale ver
voer tussen de stations van het expres
treinnet bedienen. Bovendien zal de uit
bouw van de metronetten in Rotterdam
en Amsterdam gecombineerd met aan
passingen in De Haag, de belangrijk
ste stedelijke centra met hoogfrequente
Randstadtreinen beter bereikbaar mak
ken.
Hoezeer de frequentie van de treinen
loop rond Utrecht zal worden verhoogd
blijkt uit het volgende overzicht: In
1968 liepen tussen Utrecht en Woerden
acht treinen per uur. Dat worden er in
1970 maar liefst 16. Naar en van Am
sterdam in 1968; 4, in 1970 worden dat
er tien. Naar Geldermalsen in 1968 vier,
straks tien.
De exprestreinen zullen met grotere
snelheden gaan rijden, van 130 tot 140
km per uur. De stoptijden zullen wor
den bekort, ook voor laden en lossen
van post en expresgoed. Het doortrek
ken van een aantal exprestreinen naar
het buitenland behoort ook tot de mo
gelijkheden.
De dienstregeling 1970 zal spectacu
laire reistijdverkortingen opleveren,
van tien tot vijfentwintig procent
Er komt meer comfort op de sta
tions waarvan de in- en uitgangscon
troles gaan verdwijnen. De aanwijzin
gen voor de passagiers worden verbe
terd door duidelijke borden met inter
nationaal begrijpende tekens. Er ko
men betere omroepinstallaties en het
verblijf op het station wordt aantrek
kelijker door, waar dat mogelijk is,
snackbars in te richten, winkels, res
taurants en expositieruimten. Verouder
de gebouwen zullen volgens een prio
riteitenschema worden vernieuwd. Het
station zal gezelliger worden en meer
een punt van contact zijn.
Het voor al die plannen nodige ma
terieel bezit NS al voor een groot deel.
Vervanging van oud materieel wordt
versneld. Daarvoor zijn al 43 elektrische
tweewagentreinen besteld waarvan er
twaalf zullen dienen voor uitbreiding
van het wagenpark. De personeelsuit
breiding zal zich tot 250 man rijdend
personeel kunnen beperken. Er komen
speciale, aantrekkelijke tarieven en
ook speciale reisaanbiedingen.
Vanzelfsprekend zal het spoorboekje
ook anders worden. Kleine dienstrege
lingen zullen per lijn op grote schaal
worden verspreid. In hotels, postkan
toren, grote bedrijven worden kleine
vertrek- en aankomststaten aange
bracht.
Het geheel biedt een aantrekkelijk
vooruitzicht. Maar tussen theorie en
praktijk gaapt altijd wel een kloof. De
vraag is of in 1970-1975 het grote pu
bliek niet zo ver van het spoorwegbe
drijf zal zjjn vervreemd, dat het vin
den van aansluiting onmogelijk of zelfs
zeer moeilijk zal zijn geworden.
witbrood met hele tarwekiemen
Een publikatie van SABA N.V. (SAmenwerkende BAkkers), Hedel, Blankenstein 9.