Spaarloon komt spoedig
weer ter sprake
W erkgelegenheid
sterk verbeterd
Verlies bij Spoorwegen
ruim f 80 miljoen
Totnutoe bleek van klachten
over btw-prijzen 5% gegrond
Einde van
Regeringsmaatregelen ter beteugeling
van te snel stijgende conjunctuur
Yvonne Paul
weer in
Nederland
Opleving bij
vrachtvervoer
"Slepers weer
aan het werk
BUSJE HAAKTE
VAN I)E WEG:
JONGEN DOOD
„Onwil tol werken
bij bepaalde
werklozen"
In Zweden twee
Nederlanders
gewond
Grote schade bij
branden in
twee fabrieken
Eventuele fusie van
AKU en Staatsmijnen
onderwerp van vragen
Vervoer heeft
veel oponthoud
aan de grens
BIVAKKEREN
INRICHTING
Rijksweg 13 nu
veel veiliger
ZWARE OPERATIE
PRIJSPSYCHOSE
Meer seizoenwerkloosheid
JONGEREN
Voorzitter Raad van
Bestuur Bouwbedrijf
Rillerig? Pas dan op voor
BOVEN RODE STREEP
DALING BIJ BUS
OPHEFFING
Neem bijtijds
stitfioeet fix.'
DOOR NIEUWE
MAATREGELEN
VERBETERINGEN
VLIEGTUIGJE
NEERGESTORT
WOENSDAG 8 JANUARI 1969
INVESTERING AFGEREMD
DEN HAAG De investeringsaftrek is met ingang van gisteren tot de helft
teruggebracht. Op investeringen na 1 januari 1970 zal geen enkele aftrek meer
mogen worden toegepast. Dit is de belangrijkste maatregel van het kabinet
om onze economie, die weer op hol dreigt te slaan, te beteugelen.
De andere maatregelen, waarvan
wij in een deel van onze oplage al mel
ding maakten, zijn:
Het afbetalingskrediet zal worden
beperkt. Minister Wiitteveen (Finan
ciën) kon gisteren nog niet zeggen hoe
groot deze beperking zal zijn.
Er zal dit jaar streng op worden
gelet dat de uitgaven van het rijk
niet hoger zijn dan de ramingen in de
begrotingen. Elke overschrijding zal
moeten worden weggewerkt door be
zuinigingen op andere punten.
De accijnzen en de motorrijtuigen
belasting zullen niet alleen worden
verhoogd om onze defensiebijdrage in
de Navo te betalen, maar ook om de
strop van ongeveer zestig miljoen gul
den op te vangen, die minister Witte-
veen lijdt door het verwerpen van de
huurbelasting.
Minister Roolvink (Sociale Zaken
en Volksgezondheid) zal binnenkort
met de Stichting van de Arbeid pra
ten over de mogelijkheid om in de nog
af te sluiten cao's een spaarloon in
welke vorm dan ook op te nemen.
AMSTERDAM Yvonne Paul, eer
tijds secretaresse van een Nederlandse
handelsvertegenwoordiging in New
York, is weer in Amsterdam. Tot drie
keert oe is zij d e Verenigde Staten
uitgezet. Nu is zij naar Nederland ge
komen uit Genève, nadat de Zwitsers
haar hadden uitgewezen.
Yvonne Paul, die uit Indonesië af
komstig is en de Nederlandse nationa
liteit bezit al voelt zij zich geen
Nederlandse wil met alle geweld
terug naar haar flat en haar vrienden
en vriendinnen in New York.
Twee jaar geleden werd zij door de
Amerikanen uitgewezen toen zij na een
conflict met enkele van haar kennissen
ih contact kwam met de politie. Dat
gebeurde juist, toen haar verzoek om
naturalisatie tot Amerikaanse in behan
deling werd genomen.
Het verzoek werd afgewezen en
Yvonne moest het land verlaten. Kort
daarna probeerde zij het land weer
bihnen te komen, wat mislukte. Op
Schiphol bivakkeerde zij ruim een jaar
geleden enige maanden lang in de ver
trekhal, in de hoop daarmee haar toe
lating in Amerika min of meer af te
dwingen. Zij werd veroordeeld; zat haar
straf uit en ging naar Parijs, vanwaar
zij naar New York vloog in een nieuwe
poging Amerika weer binnen te ko
men. Haar opzet mislukte ook.
Juli vorig jaar trok zij naar Zwit
serland; zij hoopte daar vandaan op
nieuw een poging te ondernemen. De
Zwitsers wilden haar echter niet bin
nen hun landsgrenzen houden. Onder
geleide van een arts en een verpleeg
ster kwam zij naar Nederland terug,
via Düsseldorf waarheen het vliegtuig
wegens mist was uitgeweken. Zij reis
de per bus verder naar Nederland.
Op aandrang van de Zwitsers werd
lij uit de bus in een ambulance geleid
die haar naar de psychiatrische inrich
ting Zon en Schild in Amersfoort
bracht.
Eerder verbleef Yvonne Paul al en
kele dagen in het Provinciaal Zieken
huis in Santpoort.
De vrouw is ook nu spoedig weer uit
de inrichting ontslagen, want net zo
min als in Santpoort, beschouwde men
haar in Amersfoort als een patiënte,
die in een inrichting thuishoort.
HAARLEM Een hevige brand
heeft gisterochtend voor ongeveer 1
miljoen gulden schade aangericht in de
cacaofabrieken van Droste in Haarlem.
Een van de drie opslagplaatsen van
verpakkingsmateriaal werd in de as ge
legd.
De brand is ontstaan op de zolder van
de middelste hal. Vermoedelijk is in het
ketelhuis van de centrale verwarming
een vonk overgeslagen.
MAASTRICHT De conserven- en
■lroopfabriek van de firma Nagel-
schmidt aan de Bunderstraat in Meers-
sen is vannacht grotendeels door brand
verwoest. De brandweer van Meerssen
stond tegenover de vuurzee machteloos,
aangezien zij over slechts een spuit be
schikte. Later verscheen de brandweer
van Maastricht ter plaatse, die het vuur
spoedig kon bedwingen. De oorzaak van
de brand en de grootte van de schade
was vanochtend vroeg nog niet bekend.
DELFT De eens beruchte flesse-
hals in Rijksweg 13 (Den Haag - Rot
terdam) is na de reconstructie van dit
weggedeelte in tweemaal drie rijbanen
veel veiliger geworden. In de laatste
twee jaar hebben zich hier geen onge
lukken meer voorgedaan.
In 1966 gebeurden 171 aanrijdingen
waarbij veertien kettingbotsingen ont
stonden; in 1967 waren er 115 aanrijdin
gen met zeven kettingbotsingen en het
vorig jaar waren er tachtig aanrijdin
gen zonder kettingbotsingen.
De vervroegde schorsing van de in
vesteringsaftrek betekent voor 1969 een
kleine honderd miljoen gulden. Het vol
gend jaar zal het Rijk er ongeveer 250
miljoen gulden beter van worden.
De regeling was tot en met gisteren
zo, dat voor investeringen, die in 1969
worden gedaan, over dit en het vol
gend jaar vijf procent zou mogen wor
den afgetrokken. Voor investeringen in
1970 zou het percentage dalen tot 2,5
procent. Wie in 1971 zou investeren,
mocht niets meer aftrekken.
Het kabinet heeft nu besloten voor
in 1969 gedane investeringen een aftrek
van 2,5 procent te laten gelden over
1969 en 1970. Investeringen in 1970 krij
gen geen enkele fiscale tegemoetko
ming meer. De investeringsregeling is
dus gehalveerd en een jaar naar voren
geschoven. Deze regeling geldt voor
het hele land.
Minister Roolvink zei gisteren, dat
de nieuwe cao voor de metaal een stij
ging van de loonkosten met ruim ne
gen procent inhoudt. Voor een aantal
ondernemers in deze bedrijfstak wordt
de uitvoering ervan een zeer zware
operatie, zei de minister. Het kabinet
heeft echter niet willen ingrijpen ten
einde de vrije loonpolitiek een reële
kans te geven. Er zijn bovendien nog
weinig nieuwe contracten binnen, zodat
het beeld van de loonsverhogingen voor
1969 nog niet duidelijk is.
Een ander argument van het kabinet
om de cao voor de metaal te laten pas
seren was, dat het prijspeil mede als
gevolg van door de overheid genomen
maatregelen (b.t.w.) dit jaar sterk
stijgt. Ook de verbetering van de werk
gelegenheid is een argument geweest.
De heer Roolvink zei nog dat de in
de cao voor de metaal overeengeko
men loonsverhogingen de uiterste grens
zijn.
Minister De Block was bezorgd voor
een verslechtering van de betalingsba
lans door de grote loonsverhogingen.
Ieder procent stijging van de loonkos
ten boven 6,5 procent betekent, dat de
betalingsbalans 130 miljoen gulden
slechter wordt.
Hij meende dat er in ons land een
prijspsychose heerst. Hierdoor dreigen
Terwijl minister De Block het
woord voerde, staarde minister
Roolvink peinzend een rookwolkje
na.
onjuiste prijsstijgingen te ontstaan. De
minister heeft overigens nog geen enke
le aanwijzing, dat er misbruik wordt
gemaakt van de door de b.t.w. nood
zakelijke verhogingen. Het beeld is ech
ter nog niet duidelijk, zo meent hij.
De voorzitter van de fractie van de
Partij van de Arbeid in de Tweede Ka
mer, drs. Den Uyl, heeft de minister
president gevraagd om een nota aan
gaande de maatregelen. Hij zou die
graag spoedig zien verschijnen zodat
de Kamer meteen na het reces met
de regering in discussie kan gaan over
de maatregelen.
DEN HAAG De werkgelegenheid
is in december sterk verbeterd. Eind
vorige maand w'aren er 60.700 mannen
zonder baan, 33.000 minder dan een
jaar geleden. De werkloosheid is in de
cember weliswaar toegenomen met
11.700 mannen, maar die stijging komt
geheel voor rekening van het seizoen.
Dit blijkt uit een overzicht van het mi
nisterie van Sociale Zaken en Volksge
zondheid.
Het aantal werkloze vrouwen was
eind december 8100, dat is honderd
minder dan een maand tevoren.
Meegerekend de mannen die in aan
vullende werken of bij sociale werk
voorzieningsobjecten werken was de
werkloosheid eind december 73.100 te
gen 61.200 eind november. Eind decem
ber 1967 was dit aantal 104.600.
Eind december hadden de arbeids
bureaus 53.700 vacatures voor mannen
Dit is 2700 minder dan een maand ge
leden, maar twintigduizend meer dan
IJSSELMUIDEN In de gemeente
IJssclmuiden bij de buurtschap De
Zande is dinsdagavond omstreeks kwart
voor zes een busje uit Genemuiden
door onbekende oorzaak van de weg
afgeraakt. Daarbij is de 17-jarige Frank
Riezebos uit Genemuiden omgekomen.
De chauffeur bleef ongedeerd.
DEN DOLDER De 39-jarige me
vrouw A. Schippers-de Leeuw uit Den
Dolder is dinsdagmiddag in haar woon
plaats verongelukt. Onverwacht stak
zij per fiets de Dolderseweg over om
de links gelegen laan in te slaan. Zij
werd gegrepen door een personenauto.
HEERLEN In Heerlen is dinsdag
avond de 37-jarige L. Dijkhuizen, toen
hij met de fiets linksaf sloeg, aangere
den door een hem achteropkomende
personenauto. De man liep ernstige
verwondingen op, waaraan hij in een
ziekenhuis overleed.
DUSSEN Op de provinciale weg
onder Dussen bij de Hank is dinsdag
morgen de 26-jarige wielrijder W. J.
van Dijk door een vrachtauto aange
reden en zo ernstig gewond geraakt,
dat hij enige uren later in een zieken
huis is overleden.
De Groninger politie heeft twee ze
ventienjarige jongens uit de hoofdstad
aangehouden, verdacht van diefstal
van auto's. Ze hebben negen gevallen
toegegeven, waaronder een in Rotter
dam en een in Leeuwarden. Ze waren
naar deze plaatsen toegereden met in
Groningen ontvreemde wagens, die ze
daar achterlieten.
een jaar terug. De arbeidsbureaus had
den voor bijna 27-duizend vrouwen een
baantje vrij.
Opvallend is, dat terwijl in alle pro
vincies de werkloosheid in december
toenam, deze in Limburg kleiner werd.
Drente had in december de grootste
werkloosheid (5 procent van de manne
lijke beroepsbevolking). Het percenta
ge in Limburg was 3.4. Utrecht had
met één procent de minste werklozen.
De werkloosheid in december trof al
le beroepen, behalve de groepen tex
tielarbeiders, handels- en kantoorperso
neel en horecapersoneel. De vraag
naar personeel steeg iets voor de groe
pen textielarbeiders en metaalbewer
kers, in alle andere catgorieën daalde
de vraag enigszins.
Rond nieuwjaar waren 3700 jongens
beneden 19 jaar1 zonder werk. Dat is
zevenhonderd meer dan een maand te
rug maar 4200 minder dan een jaar ge-
Minister Roolvink (Sociale Zaken en
Volksgezondheid) zei gisteren in Den
Haag dat de programma's van. het ka
binet om de werkgelegenheid te bevor
deren juist zijn geweest. De maatrege
len zijn bovendien op de goede tijd ge
nomen. In het voorjaar, als de werk
loosheid naar verwachting nog meer zal
zijn gedaald, lopen de zogenaamde
„honderdmiljoenplannen" af.
DEN HAAG Een record-bezetting,
noemde vanmorgen in zijn nieuwjaars
rede te Den Haag de voorzitter van
de Stichting Raad van Bestuur Bouwbe
drijf, de heer L. J. te Pis. de totale
arbeidsbezetting begin oktober van
187.800 man (13.800 meer dan een jaar
tevoren) op werken met een bouwsom
van f 10.000 en meer.
In overeenstemming jiiermee is de
werkloosheid onder de bouwvakarbei
ders gedaald, aldus de voorzitter van
de stichting, het toporgaan van onder
nemers in de bouwnijverheid, toen hij
de economische ontwikkeling van het
afgelopen jaar schetste.
Minder tevreden toonde hij zich met
het verschijnsel van een zogenaamde
werkonwilligheid bij bepaalde werklo
zen. Dit verklaart voor een deel hoe
het mogelijk is, dat de arbeidsbureaus,
ondanks een zeer omvangrijke werk
loosheid, niet aan de vraag naar ar
beidskrachten kunnen voldoen.
Het besluit van de directeur gene
raal voor de arbeidsvoorziening om dit
probleem, in overleg met het bedrijfs
leven, krachtig aan te pakken, verdient
alle lof, zo meende de heer Te Pas.
In overeenstemming met deze gunstige
ontwikkeling nam de bouwproduktie
eind 1968 verder toe tot ongeveer 15,5
miljard gulden. Dit komt neer op een
stijging van ongeveer twaalf procent.
DEN HAAG Het Tweede-Kamer
lid Oele (PvdA) wil dat een beslissing
over een eventuele fusie tussen de AKU
en het chemisch bedrijf van de Staats
mijnen niet wordt genomen voordat de
Kamer zich erover heeft kunnen uit
spreken.
In een schriftelijke vraag aan minis
ter De Block (Economische Zaken)
heeft hij hierover een toezegging ver
zocht. Aanleiding hiertoe zijn persbe
richten over fusie-besprekingen tussen
de twee bedrijven. De heer Oele vraagt
of die berichten juist zijn.
Vin een onzer redacteuren
UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen hebben het afgelopen jaar, ondanks
het feit dat in sommige sectoren, zoals het toeristenvervoer en het massavervoer
van vrachten vanaf zeehavens, behoorlijke winsten werden gemaakt en van groei
kon worden gesproken, over de gehele linie van het bedrijf een verlies moeten
boeken, dat ligt tussen de 80 en 85 miljoen gulden. En zulks altijd nog na aftrek
van de zeventig miljoen gulden, die het Rijk al heeft bijgespijkerd als vergoeding
voor bedrijfsvreemde lasten. Die vergoeding bedroeg in 1967 in totaal f 35 miljoen,
toen een verlies resteerde van circa f 94 miljoen gulden. Men verwacht, dat dit
jaar de papieren niet veel anders zullen liggen, dus weer een verlies van onge
veer f 80 miljoen, waarbjj echter de kosten van de loonsverhogingen nog niet
zijn meegerekend. Daar gaan allicht nog zo'n tien miljoen gulden in zitten.
ADVERTENTIE
Dat pessimistische geluid liet de pre
sident-directeur van de NS, ir. .T. Loh-
mann, dinsdagmiddag horen, tijdens de
traditionele persconferentie bij de aan
vang van het nieuwe jaar in het NS-
hoofdgebouw te Utrecht. Het was de
laatste persconferentie, die hij leidde.
Zoals bekend, gaat de heer Lohmann
na ruim elf jaar directeur te zijn ge
weest, in maart de NS verlaten.
Het zullen misschien ook wel de laat
ste pessimistische geluiden zijn, die we
van „het spoor" te horen zullen krijgen
want, zoals wij gisteren reeds schre
ven, de NS gaan de bakens flink verzet
ten met het doel een grotere rol te kun
nen spelen in het openbaar vervoer.
Boven rode streep
Als de plannen slagen, is het niet
onmogelijk al zal de overheid er aan
vankelijk wel wat geld voor over moe
ten hebben dat de cijfers op den
duur weer boven de rode streep uitko
men.
Het reizigersvervoer is ruim 1 pet.
gedaald, vergeleken bij 1967. Dat is te
wijten aan de vermindering van het
militair vervoer, dat overigens voor
een zeer groot deel door autobusbedrij
ven, waaronder dochters van de NS, is
overgenomen.
Er waren op de persconferentie
echter ook optimistische klanken. Zo
ziet de toekomst er voor het toeris
tisch vervoer beslist goed uit. 't Aan
tal deelnemers aan meerdaagse zo
merreizen van de NS nam toe van
14.000 tot ruim 17.000. Tachtigduizend
mensen namen een 8-daags algemeen
abonnement tegen nauwelijks 67.000
in 1967. Doordat de tarieven 3,7 pet.
zijn opgetrokken, waren de opbreng
sten uit het reizigersvervoer iets ho
ger dan in het voorgaande jaar. Het
goederenvervoer bleef in omvang
vrijwel gelijk.
Gunstige ontwikkelingen waren waar
te nemen in het internationale wagen-
ladingvervoer; het vervoer met TEEM-
vrachttreihen steeg met 13 procent en
dat met gesloten goederentreinen (die
onderweg niet rangeren) zelfs met 37
pet. De opbrengsten van het wagenla-
dingvervoer was 5,5 pet. hoger dan in
1967. Geen reden dus om bij de pakken
neer te zitten.
Minder gunstig waren de ontwikke
lingen bij de „dochters" van NS, de
busondernemingen. Die noteerden vijf
procent minder vervoer. De stijging
van de ontvangsten bij deze bedrijven
weegt niet meer op tegen de hoge kos
ten. voornamelijk de lonen. De moge
lijkheid bestaat dat men, wil men niet
verder afzakken, al te onrendabele bus
lijnen zal moeten afschaffen.
Om de moeilijkheden in deze sector
het hoofd te bieden, zal men nog meer
over moeten gaan tot de vorming van
grotere beheerseenheden, dus tot fu
sies. Men doet overigens van alles om
het spoorwegbedrijf populair te maken.
De nieuwe aankleding van stations, de
verbetering van het aanzien van het
rijdend materieel werden bij het pu
bliek goed ontvangen.
Er komen dit jaar nog zes nieuwe
stations bij, waarvan Arnhem-Presik-
haaf zeker niet het minst belangrijke
zal zijn. Bij de nieuwe halte Heems
kerk komt geen plaatskaartenkantoor.
De reizigers kunnen de kaartjes in een
bij het station gelegen supermarkt ko
pen.
Het ATB-systeem, het systeem van
de automatische treinbeïnvloeding
waardoor fouten van de machinist kun
nen worden gecorrigeerd, zal vanwege
de hoge investeringen niet, zoals aan
vankelijk de bedoeling was, voor het
gehele net ingevoerd worden, maar al
leen bij kruisingen en gevaarlijke pun
ten.
Over liet wel of niet opheffen van
vijftien lijnen, waaronder de Betuwe
lijn en de lijn Apeldoorn-Zutphen is nog
geen beslissing door de regering geno
men. Het staat overigens, zoals blijkt
DEN HAAG Op dit ogenblik zijn ongeveer 1500 klachten over de verhoog
de B.T.W.-prijzen bij de Economische Controle Dienst (E.C.D.) binnengeko
men. Daarnaast wordt ook nog tientallen keren per dag opgebeld. De afge
lopen week is gebleken, dat ongeveer vijf procent van alle binnengekomen
klachten gegrond is.
Dit zegt de heer L. Bruins, directeur
van de ECD in Den Haag, die met een
staf van 250 man dagelijks druk in de
weer is met het controleren van de
prijsverhogingen. Hij is van mening,
dat de klachtenstóroom nog zeker enke
le maanden zal aanhouden. „Publiek
en winkeliers hebben het erg moeilijk
met de BTW en dikwijls ontbreekt nog
volkomen de kennis van zaken om juis
te en onjuiste prijsverhogingen uit el
kaar te houden".
Van een kopersstaking heeft de Eco
nomische, Controledienst op dit ogen
blik nog niets gemerkt. Wel "of geen
BTW, het publiek koopt toch wel, al is
het duidelijk kritischer en prijsbewuster
geworden sinds 1 januari.
Het gros van de klachten heeft be
trekking op de eerste levensbehoeften
en vooral op de levensmiddelen. Naar
verhouding, komen ook veel klachten
van huisvrouwen binnen.
Dat er zo weinig steekhoudende
klachten binnenkomen, wijt de heer
Bruins aan de vele prijsverhogingen
die tegelijkertijd, maar onafhankelijk
van elkaar, zijn ingevoerd. Speciale
weekaanbiedingen van levensmiddelen-
bedrijven hebben al heel wat klachten
tot gevolg gehad. Als de prijzen na
een week weer op het oude peil werden
teruggebracht dachten de huisvrouwen
ogenblikkelijk met een onrechtvaardige
verhoging te doen te hebben. In de ho-
recasector worden nog al eens de oude
prijzen exclusief bediening vergeleken
met de nieuwe, door de BTW verhoog
de prijzen inclusief bediening. Ook
daarover zijn tal van klachten binnen
gekomen.
Tenslotte hebben tal van bedreven,
die ieder jaar hun prijzen aanpassen
aan het gestegen prijspeil, mti deze
e hoging gewacht tot 1 januari omdat
op die datum toch alle prijzen zouden
worden verhoogd en het hun zinloos
leek tweemaal in korte tijd met een
prijsverandering te komen,
Directeur Bruins: „Alle klachten
worden eens per dag grofweg gezeefd
op juistheid. Blijken de klachten de
zelfde prijzen te signaleren dan verval
len ze voor ons. Over blijft op die ma
nier ruwweg de helft. Bij nadere con
trole blijkt dan nog eens veertig pro
cent van de klachten ongegrond te
zijn."
Bij die controle komen overigens de
gekste dingen aan het licht. Zo bleek
de prijs van gehaktballen in bepaalde
automatieken niet verhoogd. Wel wa
ren de ballen wat kleiner geworden.
Een sigarettenwinkelier verkocht een
pakje sigaretten voor f 1,50 plus een
dubbeltje voor de BTW. Een patatesfri-
teskfaam verhoogde niet de prijs van
een zakje patat, maar vroeg wel een
dubbeltje meer voor de mayonaise.
uit het rapport „Spoor naar '75", waar
over wij gisteren schreven, nog te be
zien of al die lijnen wel zullen worden
opgeheven. Verschillende zullen zeker
in de toekomst weer hard nodig zijn.
Bij de aanleg van nieuwe lijnen zul
len de z.g. Sehiphollijn, van Leiden
naar Amsterdam, een lijn van Bussum
naar Huizen, dat in 1975 50.000 inwo
ners zal tellen en een lijn van Den
Haag naar Zoetermeer de grootste pri
oriteit krijgen. Maar dat zijn toekomst
gedachten.
De personeelssterkte is in 1968 met
1220 man gedaald en verdergaande me
chanisering van de administratie le
verde nog een besparing van 300 man
ofwel 12 pet. van het totaal op.
DEN HAAG De wegvervoerders
op West-Duitsland moeten sinds 1 ja
nuari extra lang wachten aan de grens.
Wachttijden van acht tot negen uur ko
men voor aan de grenspost Bergh Auto
weg. Dit blijkt uit een onderzoek van
de vervoerdersorganisaties EVO en OB-
Wegtransport.
De stagnatie ontstaat vooral in do
nachtelijke uren, als er weinig perso
neel aan de Duitse zijde is. De afwik
keling van de nieuwe maatregelen
de vervoersbelasting en de controle op
de brandstoftank kosten veel tijd.
ROTTERDAM Om half zes van
morgen zijn de Rotterdamse stadssleep-
boten weer gaan varen. Ook de Euro
poortslepers zijn weer aan het werk
gegaan. Op een rumoerige vergadering,
die gisteren in Rotterdam werd gehou
den, hebben de sleepbootbemanningen
besloten de staking, die een week heeft
geduurd, te beëindigen.
Dat gebeurde nadat zowel stakings
leider Leen van Os (van het niet er
kende Onafhankelijk Verbond Bedrijfs
organisaties) als Wim Hulsker (hoofd
bestuurder van de Nederlandse Bond
van Vervoerspersoneel) de ruim zeshon
derd stakers had bezworen het werk
te hervatten.
De heer Hulsker boekte succes om
dat hij niet met lege handen kwam.
Tijdens spoedonderhandelingen, die tot
kort voor de vergadering hadden ge
duurd, hadden de delegaties van de
vakbonden, de sleepbooteigenaren nog
een aantal toezeggingen weten te ont
futselen.
De belangrijkste verbeteringen voor
het sleepbootpersoneel zijn:
1. matrozen en matrozen-motordrijvers
krijgen een garantieloon van tweehon
derd gulden per week (vijf gulden meer
dan in de ontwerp cao waarom de hele
staking was begonnen);
2. een werktijd van 43 uur per week
(ontwerp-cao: 43 uur en drie kwar
tier)
3. een uitkering ineens van f 200 voor
alle getrouwden, kostwinners en voor
ander personeel boven 23 jaar (jonge
ren krijgen 150 of 200 gulden).
Verder zal een werkgroep uit de di
verse bedrijven en bonden worden in
gesteld, die de hele loonopbouw en de
promotiemogelijkheden van sleepboot
bemanningen gaat verbeteren; de bon
den gaari met minister Roolvink (So
ciale Zaken) praten over een regeling
voor de particuliere sleepboten.
Op andere punten zijn de nieuwe
voorstellen in grote lijnen gelijk aan
de bepalingen van de ontwerp-cao, die
het sleepbootpersoneel (aangesloten bij
de NBV) per referendum heeft ver
worpen. De uitslag: 135 voor; 177 te
gen.
Tenslotte zullen de bemanningen van
de stadssleepboten onder de bedrijfs
groep havens van de NBV worden ge
bracht. Ze verwachten daar meer uit
te slepen dan uit de bedrijfsgroep Rijn
en binnenvaart, waarin ze nu zijn on
der gebracht.
De heer Hulsker, die met deze aan
kondigingen een geestdriftig geloei ont
ketende, zei niet tevreden te zijn, maar
hij voegde er aan toe: „Het is wel ge
makkelijker eisen te stellen dan inge
willigd te krijgen. Wij hebben dit uit
de hel moeten halen".
Bij de stemming bleek dat 405 aan
wezigen het met de voorstellen (en de
daaraan gekoppelde hervatting van het
werk) eens waren en 201 niet. En daar
mee was, hoewel de vergadering nog
in volle gang was, de staking eigenlijk
al ten einde.
De staking van het Rotterdam
se sleepbootpersoneel is ten
einde: op de foto zien we de heer
Hulsker, voorzitter bedrijfsgroep
haven van de N.V.B., op de grond
zittend, uitleg geven over de ver
gadering, die zojuist beëindigd
werd met het besluit de staking te
beëindigen.
ESKILSTUNA (Zweden) Twee Ne
derlanders zijn dinsdagavond ge
wond geraakt bij een vliegtuigongeluk
bij het vliegveld Kjula in de buurt
van de Middenzweedse stad Eskilstu
na.
Het vliegtuig, een Piper PA 23, wal
in de loop van de dag vertrokken uit
Emmeloord voor een vlucht naar Es-
kilstuna, waar de heer P. Kuiken als
algemeen agent een bezoek zou bren
gen aan het Zweedse concern Bolinder-
Munktell. De piloot van het toestel
was de heer A. Klein.
Na een normale vlucht over Zuid-
Zweden, raakte de Piper bij de nade
ring van Eskilstuna verzeild in een
dichte mist. De verkeerstoren van het
vliegveld stond in contact met 't vlieg
tuigje. Kort na zes uur verloor de to
ren echter alle contact. Omdat een on
geluk werd gevreesd namen de auto
riteiten op het vliegveld contact op met
de politie, die onmiddellijk ging zoeken
in het woeste gebied ten zuiden van
het vliegveld.
Drie uur later werd het wrak van
het vliegtuig vijftien kilometer ten zui
den van Eskilstuna gevonden. Een red
dingsploeg ging op het hulpgeroep van
de inzittenden af.
De twee Nederlanders zijn inderhaast
overgebracht naar het grote ziekenhuis
te Eskilstuna. Een hunner is ernstig ge
wond, terwijl de andere lichter gewond
is. Het ziekenhuis wilde niet zeggen
wie van beide mannen er het ernstigst
aan toe was.
Van de zijde van het ziekenhuis is
later bekendgemaakt, dat de toestand
van beide mannen niet langer kritiek
wordt geacht.
Staatssecretaris Keyzer van «Ver
keer en Waterstaat heeft Eindhoven
een rijksbijdrage toegekend van ruim
1,25 miljoen gulden voor de aanleg
van een autobusstation voor het lo
kaal en interlokaal verkeer.