Spaarloon komt spoedig weer ter sprake W erkgelegenheid sterk verbeterd Verlies bij Spoorwegen ruim f 80 miljoen Totnutoe bleek van klachten over btw-prijzen 5% gegrond Einde van Regeringsmaatregelen ter beteugeling van te snel stijgende conjunctuur Yvonne Paul weer in Nederland Opleving bij vrachtvervoer "Slepers weer aan het werk BUSJE HAAKTE VAN I)E WEG: JONGEN DOOD „Onwil tol werken bij bepaalde werklozen" In Zweden twee Nederlanders gewond Grote schade bij branden in twee fabrieken Eventuele fusie van AKU en Staatsmijnen onderwerp van vragen Vervoer heeft veel oponthoud aan de grens BIVAKKEREN INRICHTING Rijksweg 13 nu veel veiliger ZWARE OPERATIE PRIJSPSYCHOSE Meer seizoenwerkloosheid JONGEREN Voorzitter Raad van Bestuur Bouwbedrijf Rillerig? Pas dan op voor BOVEN RODE STREEP DALING BIJ BUS OPHEFFING Neem bijtijds stitfioeet fix.' DOOR NIEUWE MAATREGELEN VERBETERINGEN VLIEGTUIGJE NEERGESTORT WOENSDAG 8 JANUARI 1969 INVESTERING AFGEREMD DEN HAAG De investeringsaftrek is met ingang van gisteren tot de helft teruggebracht. Op investeringen na 1 januari 1970 zal geen enkele aftrek meer mogen worden toegepast. Dit is de belangrijkste maatregel van het kabinet om onze economie, die weer op hol dreigt te slaan, te beteugelen. De andere maatregelen, waarvan wij in een deel van onze oplage al mel ding maakten, zijn: Het afbetalingskrediet zal worden beperkt. Minister Wiitteveen (Finan ciën) kon gisteren nog niet zeggen hoe groot deze beperking zal zijn. Er zal dit jaar streng op worden gelet dat de uitgaven van het rijk niet hoger zijn dan de ramingen in de begrotingen. Elke overschrijding zal moeten worden weggewerkt door be zuinigingen op andere punten. De accijnzen en de motorrijtuigen belasting zullen niet alleen worden verhoogd om onze defensiebijdrage in de Navo te betalen, maar ook om de strop van ongeveer zestig miljoen gul den op te vangen, die minister Witte- veen lijdt door het verwerpen van de huurbelasting. Minister Roolvink (Sociale Zaken en Volksgezondheid) zal binnenkort met de Stichting van de Arbeid pra ten over de mogelijkheid om in de nog af te sluiten cao's een spaarloon in welke vorm dan ook op te nemen. AMSTERDAM Yvonne Paul, eer tijds secretaresse van een Nederlandse handelsvertegenwoordiging in New York, is weer in Amsterdam. Tot drie keert oe is zij d e Verenigde Staten uitgezet. Nu is zij naar Nederland ge komen uit Genève, nadat de Zwitsers haar hadden uitgewezen. Yvonne Paul, die uit Indonesië af komstig is en de Nederlandse nationa liteit bezit al voelt zij zich geen Nederlandse wil met alle geweld terug naar haar flat en haar vrienden en vriendinnen in New York. Twee jaar geleden werd zij door de Amerikanen uitgewezen toen zij na een conflict met enkele van haar kennissen ih contact kwam met de politie. Dat gebeurde juist, toen haar verzoek om naturalisatie tot Amerikaanse in behan deling werd genomen. Het verzoek werd afgewezen en Yvonne moest het land verlaten. Kort daarna probeerde zij het land weer bihnen te komen, wat mislukte. Op Schiphol bivakkeerde zij ruim een jaar geleden enige maanden lang in de ver trekhal, in de hoop daarmee haar toe lating in Amerika min of meer af te dwingen. Zij werd veroordeeld; zat haar straf uit en ging naar Parijs, vanwaar zij naar New York vloog in een nieuwe poging Amerika weer binnen te ko men. Haar opzet mislukte ook. Juli vorig jaar trok zij naar Zwit serland; zij hoopte daar vandaan op nieuw een poging te ondernemen. De Zwitsers wilden haar echter niet bin nen hun landsgrenzen houden. Onder geleide van een arts en een verpleeg ster kwam zij naar Nederland terug, via Düsseldorf waarheen het vliegtuig wegens mist was uitgeweken. Zij reis de per bus verder naar Nederland. Op aandrang van de Zwitsers werd lij uit de bus in een ambulance geleid die haar naar de psychiatrische inrich ting Zon en Schild in Amersfoort bracht. Eerder verbleef Yvonne Paul al en kele dagen in het Provinciaal Zieken huis in Santpoort. De vrouw is ook nu spoedig weer uit de inrichting ontslagen, want net zo min als in Santpoort, beschouwde men haar in Amersfoort als een patiënte, die in een inrichting thuishoort. HAARLEM Een hevige brand heeft gisterochtend voor ongeveer 1 miljoen gulden schade aangericht in de cacaofabrieken van Droste in Haarlem. Een van de drie opslagplaatsen van verpakkingsmateriaal werd in de as ge legd. De brand is ontstaan op de zolder van de middelste hal. Vermoedelijk is in het ketelhuis van de centrale verwarming een vonk overgeslagen. MAASTRICHT De conserven- en ■lroopfabriek van de firma Nagel- schmidt aan de Bunderstraat in Meers- sen is vannacht grotendeels door brand verwoest. De brandweer van Meerssen stond tegenover de vuurzee machteloos, aangezien zij over slechts een spuit be schikte. Later verscheen de brandweer van Maastricht ter plaatse, die het vuur spoedig kon bedwingen. De oorzaak van de brand en de grootte van de schade was vanochtend vroeg nog niet bekend. DELFT De eens beruchte flesse- hals in Rijksweg 13 (Den Haag - Rot terdam) is na de reconstructie van dit weggedeelte in tweemaal drie rijbanen veel veiliger geworden. In de laatste twee jaar hebben zich hier geen onge lukken meer voorgedaan. In 1966 gebeurden 171 aanrijdingen waarbij veertien kettingbotsingen ont stonden; in 1967 waren er 115 aanrijdin gen met zeven kettingbotsingen en het vorig jaar waren er tachtig aanrijdin gen zonder kettingbotsingen. De vervroegde schorsing van de in vesteringsaftrek betekent voor 1969 een kleine honderd miljoen gulden. Het vol gend jaar zal het Rijk er ongeveer 250 miljoen gulden beter van worden. De regeling was tot en met gisteren zo, dat voor investeringen, die in 1969 worden gedaan, over dit en het vol gend jaar vijf procent zou mogen wor den afgetrokken. Voor investeringen in 1970 zou het percentage dalen tot 2,5 procent. Wie in 1971 zou investeren, mocht niets meer aftrekken. Het kabinet heeft nu besloten voor in 1969 gedane investeringen een aftrek van 2,5 procent te laten gelden over 1969 en 1970. Investeringen in 1970 krij gen geen enkele fiscale tegemoetko ming meer. De investeringsregeling is dus gehalveerd en een jaar naar voren geschoven. Deze regeling geldt voor het hele land. Minister Roolvink zei gisteren, dat de nieuwe cao voor de metaal een stij ging van de loonkosten met ruim ne gen procent inhoudt. Voor een aantal ondernemers in deze bedrijfstak wordt de uitvoering ervan een zeer zware operatie, zei de minister. Het kabinet heeft echter niet willen ingrijpen ten einde de vrije loonpolitiek een reële kans te geven. Er zijn bovendien nog weinig nieuwe contracten binnen, zodat het beeld van de loonsverhogingen voor 1969 nog niet duidelijk is. Een ander argument van het kabinet om de cao voor de metaal te laten pas seren was, dat het prijspeil mede als gevolg van door de overheid genomen maatregelen (b.t.w.) dit jaar sterk stijgt. Ook de verbetering van de werk gelegenheid is een argument geweest. De heer Roolvink zei nog dat de in de cao voor de metaal overeengeko men loonsverhogingen de uiterste grens zijn. Minister De Block was bezorgd voor een verslechtering van de betalingsba lans door de grote loonsverhogingen. Ieder procent stijging van de loonkos ten boven 6,5 procent betekent, dat de betalingsbalans 130 miljoen gulden slechter wordt. Hij meende dat er in ons land een prijspsychose heerst. Hierdoor dreigen Terwijl minister De Block het woord voerde, staarde minister Roolvink peinzend een rookwolkje na. onjuiste prijsstijgingen te ontstaan. De minister heeft overigens nog geen enke le aanwijzing, dat er misbruik wordt gemaakt van de door de b.t.w. nood zakelijke verhogingen. Het beeld is ech ter nog niet duidelijk, zo meent hij. De voorzitter van de fractie van de Partij van de Arbeid in de Tweede Ka mer, drs. Den Uyl, heeft de minister president gevraagd om een nota aan gaande de maatregelen. Hij zou die graag spoedig zien verschijnen zodat de Kamer meteen na het reces met de regering in discussie kan gaan over de maatregelen. DEN HAAG De werkgelegenheid is in december sterk verbeterd. Eind vorige maand w'aren er 60.700 mannen zonder baan, 33.000 minder dan een jaar geleden. De werkloosheid is in de cember weliswaar toegenomen met 11.700 mannen, maar die stijging komt geheel voor rekening van het seizoen. Dit blijkt uit een overzicht van het mi nisterie van Sociale Zaken en Volksge zondheid. Het aantal werkloze vrouwen was eind december 8100, dat is honderd minder dan een maand tevoren. Meegerekend de mannen die in aan vullende werken of bij sociale werk voorzieningsobjecten werken was de werkloosheid eind december 73.100 te gen 61.200 eind november. Eind decem ber 1967 was dit aantal 104.600. Eind december hadden de arbeids bureaus 53.700 vacatures voor mannen Dit is 2700 minder dan een maand ge leden, maar twintigduizend meer dan IJSSELMUIDEN In de gemeente IJssclmuiden bij de buurtschap De Zande is dinsdagavond omstreeks kwart voor zes een busje uit Genemuiden door onbekende oorzaak van de weg afgeraakt. Daarbij is de 17-jarige Frank Riezebos uit Genemuiden omgekomen. De chauffeur bleef ongedeerd. DEN DOLDER De 39-jarige me vrouw A. Schippers-de Leeuw uit Den Dolder is dinsdagmiddag in haar woon plaats verongelukt. Onverwacht stak zij per fiets de Dolderseweg over om de links gelegen laan in te slaan. Zij werd gegrepen door een personenauto. HEERLEN In Heerlen is dinsdag avond de 37-jarige L. Dijkhuizen, toen hij met de fiets linksaf sloeg, aangere den door een hem achteropkomende personenauto. De man liep ernstige verwondingen op, waaraan hij in een ziekenhuis overleed. DUSSEN Op de provinciale weg onder Dussen bij de Hank is dinsdag morgen de 26-jarige wielrijder W. J. van Dijk door een vrachtauto aange reden en zo ernstig gewond geraakt, dat hij enige uren later in een zieken huis is overleden. De Groninger politie heeft twee ze ventienjarige jongens uit de hoofdstad aangehouden, verdacht van diefstal van auto's. Ze hebben negen gevallen toegegeven, waaronder een in Rotter dam en een in Leeuwarden. Ze waren naar deze plaatsen toegereden met in Groningen ontvreemde wagens, die ze daar achterlieten. een jaar terug. De arbeidsbureaus had den voor bijna 27-duizend vrouwen een baantje vrij. Opvallend is, dat terwijl in alle pro vincies de werkloosheid in december toenam, deze in Limburg kleiner werd. Drente had in december de grootste werkloosheid (5 procent van de manne lijke beroepsbevolking). Het percenta ge in Limburg was 3.4. Utrecht had met één procent de minste werklozen. De werkloosheid in december trof al le beroepen, behalve de groepen tex tielarbeiders, handels- en kantoorperso neel en horecapersoneel. De vraag naar personeel steeg iets voor de groe pen textielarbeiders en metaalbewer kers, in alle andere catgorieën daalde de vraag enigszins. Rond nieuwjaar waren 3700 jongens beneden 19 jaar1 zonder werk. Dat is zevenhonderd meer dan een maand te rug maar 4200 minder dan een jaar ge- Minister Roolvink (Sociale Zaken en Volksgezondheid) zei gisteren in Den Haag dat de programma's van. het ka binet om de werkgelegenheid te bevor deren juist zijn geweest. De maatrege len zijn bovendien op de goede tijd ge nomen. In het voorjaar, als de werk loosheid naar verwachting nog meer zal zijn gedaald, lopen de zogenaamde „honderdmiljoenplannen" af. DEN HAAG Een record-bezetting, noemde vanmorgen in zijn nieuwjaars rede te Den Haag de voorzitter van de Stichting Raad van Bestuur Bouwbe drijf, de heer L. J. te Pis. de totale arbeidsbezetting begin oktober van 187.800 man (13.800 meer dan een jaar tevoren) op werken met een bouwsom van f 10.000 en meer. In overeenstemming jiiermee is de werkloosheid onder de bouwvakarbei ders gedaald, aldus de voorzitter van de stichting, het toporgaan van onder nemers in de bouwnijverheid, toen hij de economische ontwikkeling van het afgelopen jaar schetste. Minder tevreden toonde hij zich met het verschijnsel van een zogenaamde werkonwilligheid bij bepaalde werklo zen. Dit verklaart voor een deel hoe het mogelijk is, dat de arbeidsbureaus, ondanks een zeer omvangrijke werk loosheid, niet aan de vraag naar ar beidskrachten kunnen voldoen. Het besluit van de directeur gene raal voor de arbeidsvoorziening om dit probleem, in overleg met het bedrijfs leven, krachtig aan te pakken, verdient alle lof, zo meende de heer Te Pas. In overeenstemming met deze gunstige ontwikkeling nam de bouwproduktie eind 1968 verder toe tot ongeveer 15,5 miljard gulden. Dit komt neer op een stijging van ongeveer twaalf procent. DEN HAAG Het Tweede-Kamer lid Oele (PvdA) wil dat een beslissing over een eventuele fusie tussen de AKU en het chemisch bedrijf van de Staats mijnen niet wordt genomen voordat de Kamer zich erover heeft kunnen uit spreken. In een schriftelijke vraag aan minis ter De Block (Economische Zaken) heeft hij hierover een toezegging ver zocht. Aanleiding hiertoe zijn persbe richten over fusie-besprekingen tussen de twee bedrijven. De heer Oele vraagt of die berichten juist zijn. Vin een onzer redacteuren UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen hebben het afgelopen jaar, ondanks het feit dat in sommige sectoren, zoals het toeristenvervoer en het massavervoer van vrachten vanaf zeehavens, behoorlijke winsten werden gemaakt en van groei kon worden gesproken, over de gehele linie van het bedrijf een verlies moeten boeken, dat ligt tussen de 80 en 85 miljoen gulden. En zulks altijd nog na aftrek van de zeventig miljoen gulden, die het Rijk al heeft bijgespijkerd als vergoeding voor bedrijfsvreemde lasten. Die vergoeding bedroeg in 1967 in totaal f 35 miljoen, toen een verlies resteerde van circa f 94 miljoen gulden. Men verwacht, dat dit jaar de papieren niet veel anders zullen liggen, dus weer een verlies van onge veer f 80 miljoen, waarbjj echter de kosten van de loonsverhogingen nog niet zijn meegerekend. Daar gaan allicht nog zo'n tien miljoen gulden in zitten. ADVERTENTIE Dat pessimistische geluid liet de pre sident-directeur van de NS, ir. .T. Loh- mann, dinsdagmiddag horen, tijdens de traditionele persconferentie bij de aan vang van het nieuwe jaar in het NS- hoofdgebouw te Utrecht. Het was de laatste persconferentie, die hij leidde. Zoals bekend, gaat de heer Lohmann na ruim elf jaar directeur te zijn ge weest, in maart de NS verlaten. Het zullen misschien ook wel de laat ste pessimistische geluiden zijn, die we van „het spoor" te horen zullen krijgen want, zoals wij gisteren reeds schre ven, de NS gaan de bakens flink verzet ten met het doel een grotere rol te kun nen spelen in het openbaar vervoer. Boven rode streep Als de plannen slagen, is het niet onmogelijk al zal de overheid er aan vankelijk wel wat geld voor over moe ten hebben dat de cijfers op den duur weer boven de rode streep uitko men. Het reizigersvervoer is ruim 1 pet. gedaald, vergeleken bij 1967. Dat is te wijten aan de vermindering van het militair vervoer, dat overigens voor een zeer groot deel door autobusbedrij ven, waaronder dochters van de NS, is overgenomen. Er waren op de persconferentie echter ook optimistische klanken. Zo ziet de toekomst er voor het toeris tisch vervoer beslist goed uit. 't Aan tal deelnemers aan meerdaagse zo merreizen van de NS nam toe van 14.000 tot ruim 17.000. Tachtigduizend mensen namen een 8-daags algemeen abonnement tegen nauwelijks 67.000 in 1967. Doordat de tarieven 3,7 pet. zijn opgetrokken, waren de opbreng sten uit het reizigersvervoer iets ho ger dan in het voorgaande jaar. Het goederenvervoer bleef in omvang vrijwel gelijk. Gunstige ontwikkelingen waren waar te nemen in het internationale wagen- ladingvervoer; het vervoer met TEEM- vrachttreihen steeg met 13 procent en dat met gesloten goederentreinen (die onderweg niet rangeren) zelfs met 37 pet. De opbrengsten van het wagenla- dingvervoer was 5,5 pet. hoger dan in 1967. Geen reden dus om bij de pakken neer te zitten. Minder gunstig waren de ontwikke lingen bij de „dochters" van NS, de busondernemingen. Die noteerden vijf procent minder vervoer. De stijging van de ontvangsten bij deze bedrijven weegt niet meer op tegen de hoge kos ten. voornamelijk de lonen. De moge lijkheid bestaat dat men, wil men niet verder afzakken, al te onrendabele bus lijnen zal moeten afschaffen. Om de moeilijkheden in deze sector het hoofd te bieden, zal men nog meer over moeten gaan tot de vorming van grotere beheerseenheden, dus tot fu sies. Men doet overigens van alles om het spoorwegbedrijf populair te maken. De nieuwe aankleding van stations, de verbetering van het aanzien van het rijdend materieel werden bij het pu bliek goed ontvangen. Er komen dit jaar nog zes nieuwe stations bij, waarvan Arnhem-Presik- haaf zeker niet het minst belangrijke zal zijn. Bij de nieuwe halte Heems kerk komt geen plaatskaartenkantoor. De reizigers kunnen de kaartjes in een bij het station gelegen supermarkt ko pen. Het ATB-systeem, het systeem van de automatische treinbeïnvloeding waardoor fouten van de machinist kun nen worden gecorrigeerd, zal vanwege de hoge investeringen niet, zoals aan vankelijk de bedoeling was, voor het gehele net ingevoerd worden, maar al leen bij kruisingen en gevaarlijke pun ten. Over liet wel of niet opheffen van vijftien lijnen, waaronder de Betuwe lijn en de lijn Apeldoorn-Zutphen is nog geen beslissing door de regering geno men. Het staat overigens, zoals blijkt DEN HAAG Op dit ogenblik zijn ongeveer 1500 klachten over de verhoog de B.T.W.-prijzen bij de Economische Controle Dienst (E.C.D.) binnengeko men. Daarnaast wordt ook nog tientallen keren per dag opgebeld. De afge lopen week is gebleken, dat ongeveer vijf procent van alle binnengekomen klachten gegrond is. Dit zegt de heer L. Bruins, directeur van de ECD in Den Haag, die met een staf van 250 man dagelijks druk in de weer is met het controleren van de prijsverhogingen. Hij is van mening, dat de klachtenstóroom nog zeker enke le maanden zal aanhouden. „Publiek en winkeliers hebben het erg moeilijk met de BTW en dikwijls ontbreekt nog volkomen de kennis van zaken om juis te en onjuiste prijsverhogingen uit el kaar te houden". Van een kopersstaking heeft de Eco nomische, Controledienst op dit ogen blik nog niets gemerkt. Wel "of geen BTW, het publiek koopt toch wel, al is het duidelijk kritischer en prijsbewuster geworden sinds 1 januari. Het gros van de klachten heeft be trekking op de eerste levensbehoeften en vooral op de levensmiddelen. Naar verhouding, komen ook veel klachten van huisvrouwen binnen. Dat er zo weinig steekhoudende klachten binnenkomen, wijt de heer Bruins aan de vele prijsverhogingen die tegelijkertijd, maar onafhankelijk van elkaar, zijn ingevoerd. Speciale weekaanbiedingen van levensmiddelen- bedrijven hebben al heel wat klachten tot gevolg gehad. Als de prijzen na een week weer op het oude peil werden teruggebracht dachten de huisvrouwen ogenblikkelijk met een onrechtvaardige verhoging te doen te hebben. In de ho- recasector worden nog al eens de oude prijzen exclusief bediening vergeleken met de nieuwe, door de BTW verhoog de prijzen inclusief bediening. Ook daarover zijn tal van klachten binnen gekomen. Tenslotte hebben tal van bedreven, die ieder jaar hun prijzen aanpassen aan het gestegen prijspeil, mti deze e hoging gewacht tot 1 januari omdat op die datum toch alle prijzen zouden worden verhoogd en het hun zinloos leek tweemaal in korte tijd met een prijsverandering te komen, Directeur Bruins: „Alle klachten worden eens per dag grofweg gezeefd op juistheid. Blijken de klachten de zelfde prijzen te signaleren dan verval len ze voor ons. Over blijft op die ma nier ruwweg de helft. Bij nadere con trole blijkt dan nog eens veertig pro cent van de klachten ongegrond te zijn." Bij die controle komen overigens de gekste dingen aan het licht. Zo bleek de prijs van gehaktballen in bepaalde automatieken niet verhoogd. Wel wa ren de ballen wat kleiner geworden. Een sigarettenwinkelier verkocht een pakje sigaretten voor f 1,50 plus een dubbeltje voor de BTW. Een patatesfri- teskfaam verhoogde niet de prijs van een zakje patat, maar vroeg wel een dubbeltje meer voor de mayonaise. uit het rapport „Spoor naar '75", waar over wij gisteren schreven, nog te be zien of al die lijnen wel zullen worden opgeheven. Verschillende zullen zeker in de toekomst weer hard nodig zijn. Bij de aanleg van nieuwe lijnen zul len de z.g. Sehiphollijn, van Leiden naar Amsterdam, een lijn van Bussum naar Huizen, dat in 1975 50.000 inwo ners zal tellen en een lijn van Den Haag naar Zoetermeer de grootste pri oriteit krijgen. Maar dat zijn toekomst gedachten. De personeelssterkte is in 1968 met 1220 man gedaald en verdergaande me chanisering van de administratie le verde nog een besparing van 300 man ofwel 12 pet. van het totaal op. DEN HAAG De wegvervoerders op West-Duitsland moeten sinds 1 ja nuari extra lang wachten aan de grens. Wachttijden van acht tot negen uur ko men voor aan de grenspost Bergh Auto weg. Dit blijkt uit een onderzoek van de vervoerdersorganisaties EVO en OB- Wegtransport. De stagnatie ontstaat vooral in do nachtelijke uren, als er weinig perso neel aan de Duitse zijde is. De afwik keling van de nieuwe maatregelen de vervoersbelasting en de controle op de brandstoftank kosten veel tijd. ROTTERDAM Om half zes van morgen zijn de Rotterdamse stadssleep- boten weer gaan varen. Ook de Euro poortslepers zijn weer aan het werk gegaan. Op een rumoerige vergadering, die gisteren in Rotterdam werd gehou den, hebben de sleepbootbemanningen besloten de staking, die een week heeft geduurd, te beëindigen. Dat gebeurde nadat zowel stakings leider Leen van Os (van het niet er kende Onafhankelijk Verbond Bedrijfs organisaties) als Wim Hulsker (hoofd bestuurder van de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel) de ruim zeshon derd stakers had bezworen het werk te hervatten. De heer Hulsker boekte succes om dat hij niet met lege handen kwam. Tijdens spoedonderhandelingen, die tot kort voor de vergadering hadden ge duurd, hadden de delegaties van de vakbonden, de sleepbooteigenaren nog een aantal toezeggingen weten te ont futselen. De belangrijkste verbeteringen voor het sleepbootpersoneel zijn: 1. matrozen en matrozen-motordrijvers krijgen een garantieloon van tweehon derd gulden per week (vijf gulden meer dan in de ontwerp cao waarom de hele staking was begonnen); 2. een werktijd van 43 uur per week (ontwerp-cao: 43 uur en drie kwar tier) 3. een uitkering ineens van f 200 voor alle getrouwden, kostwinners en voor ander personeel boven 23 jaar (jonge ren krijgen 150 of 200 gulden). Verder zal een werkgroep uit de di verse bedrijven en bonden worden in gesteld, die de hele loonopbouw en de promotiemogelijkheden van sleepboot bemanningen gaat verbeteren; de bon den gaari met minister Roolvink (So ciale Zaken) praten over een regeling voor de particuliere sleepboten. Op andere punten zijn de nieuwe voorstellen in grote lijnen gelijk aan de bepalingen van de ontwerp-cao, die het sleepbootpersoneel (aangesloten bij de NBV) per referendum heeft ver worpen. De uitslag: 135 voor; 177 te gen. Tenslotte zullen de bemanningen van de stadssleepboten onder de bedrijfs groep havens van de NBV worden ge bracht. Ze verwachten daar meer uit te slepen dan uit de bedrijfsgroep Rijn en binnenvaart, waarin ze nu zijn on der gebracht. De heer Hulsker, die met deze aan kondigingen een geestdriftig geloei ont ketende, zei niet tevreden te zijn, maar hij voegde er aan toe: „Het is wel ge makkelijker eisen te stellen dan inge willigd te krijgen. Wij hebben dit uit de hel moeten halen". Bij de stemming bleek dat 405 aan wezigen het met de voorstellen (en de daaraan gekoppelde hervatting van het werk) eens waren en 201 niet. En daar mee was, hoewel de vergadering nog in volle gang was, de staking eigenlijk al ten einde. De staking van het Rotterdam se sleepbootpersoneel is ten einde: op de foto zien we de heer Hulsker, voorzitter bedrijfsgroep haven van de N.V.B., op de grond zittend, uitleg geven over de ver gadering, die zojuist beëindigd werd met het besluit de staking te beëindigen. ESKILSTUNA (Zweden) Twee Ne derlanders zijn dinsdagavond ge wond geraakt bij een vliegtuigongeluk bij het vliegveld Kjula in de buurt van de Middenzweedse stad Eskilstu na. Het vliegtuig, een Piper PA 23, wal in de loop van de dag vertrokken uit Emmeloord voor een vlucht naar Es- kilstuna, waar de heer P. Kuiken als algemeen agent een bezoek zou bren gen aan het Zweedse concern Bolinder- Munktell. De piloot van het toestel was de heer A. Klein. Na een normale vlucht over Zuid- Zweden, raakte de Piper bij de nade ring van Eskilstuna verzeild in een dichte mist. De verkeerstoren van het vliegveld stond in contact met 't vlieg tuigje. Kort na zes uur verloor de to ren echter alle contact. Omdat een on geluk werd gevreesd namen de auto riteiten op het vliegveld contact op met de politie, die onmiddellijk ging zoeken in het woeste gebied ten zuiden van het vliegveld. Drie uur later werd het wrak van het vliegtuig vijftien kilometer ten zui den van Eskilstuna gevonden. Een red dingsploeg ging op het hulpgeroep van de inzittenden af. De twee Nederlanders zijn inderhaast overgebracht naar het grote ziekenhuis te Eskilstuna. Een hunner is ernstig ge wond, terwijl de andere lichter gewond is. Het ziekenhuis wilde niet zeggen wie van beide mannen er het ernstigst aan toe was. Van de zijde van het ziekenhuis is later bekendgemaakt, dat de toestand van beide mannen niet langer kritiek wordt geacht. Staatssecretaris Keyzer van «Ver keer en Waterstaat heeft Eindhoven een rijksbijdrage toegekend van ruim 1,25 miljoen gulden voor de aanleg van een autobusstation voor het lo kaal en interlokaal verkeer.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7