Queensland een staat vol paradij zen Maar in de 19de eeuw was het op de antages met zo pa Belgen rijden onder invloed Llewellyn E. Thompson zonder succes uit Moskou terug Zestig procent van bromfietsgebruik is Afcent-gift voor Rode Kruis ...om zéker te zijn! Rechts" Zweden rijdt nu weer roekelozer 200 passagiers voor de maan Bloeiende economie Plantages Franse t.v. weert buitenlandse reclame Great Barrier Reef Toerisme ZATERDAG II JANUARI 1969 wmm imeoÊtm. Wie van de Australische miljoenenstad Sydney (het Parijs van het vijfde we relddeel) naar Port Moresby, de hoofdstad van Australisch Nieuw-Guinea, wil vliegen, kan dit doen door het grootste gedeelte van de 2000 km lange kust van Queensland te volgen. Die 2000 km zijn dan de lengte van Queensland van zuid tot noord. In werkelijkheid is de kustlijn met zijn talloze baaien en inham men en zijn even zovele schitterende stranden veel langer. Queensland, dat gedeeltelik subtropisch en gedeeltelik tropisch is, wordt wel dè ..Zonneschijnstaat" genoemd. Die bijnaam houdt vooral verband met de geweldige mogelijkheden op toeristisch gebied, die deze staat te bieden heeft. Worden som mige fameuze vakantie-oorden in de wereld wel eens lyrisch met het begrip „pa radis" aangeduid, Queensland beschikt zelfs over een menigte paradizen en het feit, dat dit internationaal niet zo algemeen bekend is als bijvoorbeeld de attrac ties van Tahiti en de Bahama-eilanden, is misschien wel de voornaamste reden dat het nog steeds werkelike paradijzen zin Van de zes vroegere Britse koloniën, die zich in 1901 aaneensloten tot de Australische Statenbond (Commonwealth of Australia), werd Queensland het laatst als afzonderlijke kolonie geproclameerd, na melijk in 1859. Voordien maakte het grondgebied van deze op één na grootste staat van Australië deel uit van de oudste kolonie Nieuw Zuid-Wales. Echter, de eerste volksplanting in Queensland werd daar reeds in 1824 gesticht aan de Moreton-baai, waar ook de huidige hoofdstad Brisbane aan ligt. Toen ik in Brisbane arriveerde, viel mij onmiddellijk een belang rijke overeenkomst op met Perth, de hoofdstad van de staat West- Australië, van waaruit ik mijn reis begonnen was. Ook hier weer een* grote stad, met ruim 700.000 inwoners de derde van Australië, die evenwel geen echte metropool is, maar meer doet denken aan een provinciestad en nog duidelijk het stempel der pioniers draagt. Er zijn echter ook belangrijke verschillen tuusen Perth en Brisbane In Perth trilt de lucht van bedrijvigheid en er hangt een sfeer, zoalr. men die aantreft in de hoofdstad van een land dat bezig is geschie denis te maken. Het karakter van Brisbane is meer ontspannen en .easy-going". Hier torent de moderne hoogbouw niet zo driftig naar de hemel als in Perth, dat al een bescheiden „skyline" begint te vertonen. -7/V W Men moet zich door deze vluchtige impressie van Queensland'! hoofdstad niet laten verleiden tot de gedachte, dat zich in deze staat weinig belangrijks zou afspelen. Queensland heeft een aantal specta culaire ontwikkelingen op mijnbouwgebied nog maar juist achter Green Island, een dot uitbundige tropische vegetatie. de rug. In het afgelopen decennium steeg de minerale produktie met niet minder dan 150 pet., namelijk van f 248 min. naar f 612 min. en de groei gaat nog steeds door. Zeer belangrijk was de ontdekking van een groot olieveld, het eerste in Australië, op 300 km van Brisbane in 1961. In 1964 is dit veld in produktie genomen. Inmiddels is ook al op verschillende plaatsen aardgas aangeboord. Dan is er een berg in het binnenland, Mount Isa, die een schier onuitputtelijke bron van koper, zilver en lood is. Steenkool, bauxiet en uranium worden eveneens in belangrijke hoeveelheden in Queens land aangetroffen. 99 AMSTERDAM De bromfiets dekt voor de bezitters van deze tweewieler in belangrijke mate de zakelijke ver voersbehoefte, met name op de middel- korte afstand (10-20 km). Dit is één van de conelusies uit een recent onder zoek naar het gebruik van de brom fiets, dat medio 1968 in opdracht van de RAI-afdeling bromfietsen werd op gesteld. Hoewel het aantal gebruiksdoelein den is toegenomen, overweegt het za kelijk gebruik met ca. 60 pet.: de bromfietsen worden het meest gebruikt in het woon-werkverkeer (46 pet.), om van huis naar school te rijden (10 pet.) en tijdens het werk (4 pet.). Daar naast is de brommer belangrijk voor het doen van boodschappen (20 pet.), om in het weekeinde te gaan rijden (9 pet.) en om op visite resp. mee op vakantie te gaan (6 pet.). Voor bijna de helft van alle brom fietsers, die op school zijn of in een be roep werkzaam, bedraagt de afstand tussen huis en werk of school tussen 2V2 en 10 km. Voor het overbruggen van deze afstand wordt in hoofdzaak gebruik gemaakt van de bromfiets. Bij afstanden tot 2% km speelt naast de bromfiets ook de fiets een rol. Bij 10- 20 km is de bromfiets sterk favoriet, terwijl boven de 20 km de auto en het openbaar vervoer het dagelijkse trans port meestal overnemen. In vele gevallen is men. aldus een commentaar van de RAI. door de steeds grotere afstanden in de stedelij ke agglomeraties op een eigen vervoer middel aangewezen. Dit te meer daar een eerder onderzoek (1966) heeft aan getoond, dat alternatief vervoer - met namen openbaar vervoer - in de helft van de gevallen ontbreekt en bij de an dere helft enorme tijdsverliezen ver oorzaakt. Ook de jeugdige aspirant-ko pers denken hun toekomstige brom mers in de eerste plaats te gebruiken om ermee naar werk of school te gaan. BRUSSEL De Europese Commis sie heeft de Franse regering nadere gegevens gevraagd over de re'gels voor selectie van de televisiereclame van de Franse ORTF. De commissie verklaart dit in ant woord op een Europese parlementaire vraag van een Luxemburgse afgevaar digde, Mej. Lulling, volgens wie het gevaar schijnt te bestaan, dat niet- Franse ondernemingen van de televi sie-reclame zouden worden uitgesloten. De commissie zegt, dat zij pas na ontvangst van meer gegevens van Franse zijde zal kunnen beoordelen, of de selectieregels voor de televisiere clame van de ORTF aanvechtbaar zijn op basis van EEG-voorschriften inzake vrije concurrentie. m - omgeven door witte koraalstranden Gezicht op Cairn* Op het gebied van industrie is Queens land de derde staat van Australië. In het buitenland is Queensland vooral be kend om zijn suikerriet, na de vlees- produktie de belangrijkste bron van in komsten van deze staat. Langs bijna de gehele kust wordt suikerriet ver bouwd. Men begon hiermee halverwe ge de vorige eeuw. De afzetmogelijk heden waren uitstekend en met de uit breiding van het aantal plantages nam de vraag naar goedkope arbeidskrach ten toe. Hierin werd voorzien door de aanvoer van zwarte arbeidskrachten van de Melanesische eilanden. Deze mensen stonden zgn. onder contract, maar in feite kwam het er op neer dat ze waren gekidnapt en in een verkapte slavernij gevoerd. Atlhans. daarin ontaardde het al vrij spoedig. De scheepskapiteins, die zich met deze profijtelijke handel in arbeids krachten bezighielden, werden „black- birders" genoemd, jagers op „zwarte vo gels" Inmiddels was echter in Amerika de slavernij afgeschaft en de wereldopi nie keerde zich steeds feller tegen de naar slavernij riekende ronselpraktijken in de Stille Zuidzee, waarbij zich tal van gruwelijks excessen voordeden. Uit Engeland werd de druk op Queens land zelfs zo groot, dat 't bestuur van de kolonie zich genoodzaakt zag een wet uit te vaardigen, dep,Polynesian Labou rers Act", die de contractarbeiders een zekere bescherming bood tegen de prak tijken van weinig scrupuleuze „black- birders" en plantagehouders. In 1886 waren er ruim 10.000 Zuidzee-eilanders werkzaam op de suikerplantages in Queensland. Hun aanwezigheid daar werd door de zuidelijke kolonieën beschouwd als een inbreuk op de Blank-Australië-politiek. In 1901 direct na de totstandkoming van de Australische Statenbond, werd dan ook 'n wet uitgevaardigd die de invoer van zwarte plantagewerkers verbood. Van hen die nog in Australië aanwezig waren werden de meesten terug ge bracht naar hun eilanden, waarmee een kleurrijk, doch niet geheel brandschoon hoofdstuk in de geschiedenis van Queensland werd afgesloten. De suiker is echter gebleven zoals ik zelf kon constateren bij mijn bezoek aan het stadje Cairns in Noord- Queensland, dat omgeven is door sui kerrietvelden. Het mild-tropische Cairns is een ideaal vakantiereisdoel. Het ligt aan de Stille Zuidzee, maar de reiziger die eens wat anders dan water wil vindt op slechts weinige ki lometers afstand overweldigend natuur schoon. Overigens moet men de at- 'racties van de zee niet uitvlakken, want vlak bij Cairns bevindt zich een van de mooiste gedeelten van het Great Barrier Reef, de grootste ko raalformatie ter wereld, die over een 'engte van ruim 1300 km en met een breedte van ettelijke kilometers langs 1e kust van Queensland loopt. In het Great Barrier Reef met zijn wonder baarlijke kleuren, zijn eindeloos geva rieerde vormen en zijn onvergelijkelijk •ijke fauna bevinden zich talrijke el anden en eilandjes, waarvan er vele :ot toeristische trekpleister zijn ont- vikkeld. Een van deze lustoorden, Green Island, ligt recht tegenover Cairns. Er is een dagelijkse bootver binding en de tocht duurt ongeveer anderhalf uur. Het is een plezierige sensatie om in de koesterende morgen zon over het blauwe water van de Pa- dfic te deinen. Terwijl de haven en de boulevard met zijn talrijke hotels en motels steeds kleiner worden, ziet men aan weerszijden van blauwgroene hellingen de ochtendnevels opstijgen. Ook zijn er rookpluimen: ze zijn af komstig van suikerrietvelden die men aan het afbranden is. Weldra komt het kleine Green Is land - dat een nationaal park is - in zicht en even later meren we af aan de houten pier. Green Island is inderdaad een „groen eiland". Het is een dot uit bundige tropische vegetatie omgeven door witte koraalstranden. Iets van de rijkdom aan koraalformaties ziet men al wanneer men vanaf de pier een blik in het kristalheldere water werpt. Wie het koraal en de daartussen verblijf- houdende felgekleurde vissen van meer nabij wil gadeslaan, kan in een boot met glazen bodem de zee opgaan of afdalen in een onderwaterobservato rium, dat zich bijna 5 meter beneden de waterspiegel bevindt. Wie ten slot te op zijn gemak van de wonderen van het Great Barrier Reef wil genie ten, kan zijn verblijf onder de palmen van Green Island tot meer dagen uit strekken. Er is namelijk een gerieflijk hotel. Mij viel het in elk geval zwaar om diezelfde middag weer op*de retour- boot te stappen. Het toerisme begint een steeds be langrijker plaats in de economie van Op de suikerrietplantages is de tijd niet stil blijven staan. Vele han den die vroeger nodig waren om het riet te oogsten kunnen nu door één ma chine worden vervangen. Queensland in te nemen. Vooral de laat ste jaren hebben een opvallende groei te zien gegeven. Bepaalde dunbevolkte gedeelten van Queensland hebben door de toeneming van het toerisme en de daarmee gepaard gaande bouw van ho tels, motels en andere vakantiefacili teiten een belangrijke economische in jectie gekregen. De grootste attracties zijn nog steeds de fraaie stranden van de fameuze Gold Coast (tdn zuiden van Brisbane) en het Great Barrier Reef, maar de toeristen beginnen nu ook het binnen land te ontdekken. Inderdaad is het na tuurschoon op sommige plaatsen in Queensland uniek en vindt het zijn weerga nergens ter wereld. In de afge lopen jaar heeft Queensland zich onbe twist gekwalificeerd als de vakantie- staat van Australië en er is voldoende reden om aan te nemen, dat de stroom vakantiegangers in de nabije toekomst nog sterk zal toenemen. Wanneer over enkele jaren de grote supersonische passagiersvliegtuigen tussen Europa en Australië in bedrijf komen, zullen wellicht meer Europeanen dan tot dus ver uit eigen aanschouwen kunnen be amen, dat er nog'echte paradijzen zijn! Henk C. Weitje BRUSSEL Bij bijna een op elke twee Belgische autobestuurders, die aan de ademproef worden onderworpen, is het resultaat volgens de politie „po sitief". Maar het toegestane percentage alcohol in de adem is zeer laag, n.l. 0,8 per 1.000 miligram en daardoor kan vol gens de politie een proef een positief resultaat opleveren, als de chauffeur alleen maar een likeurbonbon heeft gegeten. België heeft de ademproef ingevoerd in augustus 1967 en een jaar later bleek, dat bij 47,3 procent van degenen die haar hadden ondergaan, het resul taat positief was geweest. De proeven worden genomen na onge vallen, in de nabijheid van bars en op goed geluk af en het ondergaan ervan is verplicht. Weigering kan de autobestuurder een boete kosten, va riërend van 750 tot 1000 gulden. Volgens de politie is het voorgekomen, dat de proef niet werkte, zelfs als de bestuurder kennelijk dronken was en de gerechtelijke autoriteiten zouden gaarne zien, dat ook een bloedproef werd ingevoerd. Het niet werken van de proeven werd toegeschreven aan gebreken aan de reageerbuisjes, verkeerd gebruik er van of zelfs aan het feit, dat de be stuurder een zenuwschok had gekre gen of gewond was. Als de politie een chauffeur aanhoudt om hem een proef te doen ondergaan kan hij, indien deze negatief blijkt, onmiddellijk doorrijden. Hij mag ook een half uur wachten, alvorens in da buis te blazen in de hoop, dat de ge volgen van de alcohol inmiddels ver dwenen zullen zijn. Is het resultaat van de proef positief, dan moet hij twee uur wachten, maar een uur na zijn aanhouding kan hij om een tweede proef vragen. Die kost hem 50 francs (f 3,50) maar als de proef negatief uitvalt, krijgt hij dit geld terug en mag verder rijden. De eerste aanduidingen wijzen er vol gens de politie op, dat de proef het drinken en het aantal ongevallen heeft verminderd. BRUNSSUM Op het „Afcenf- hoofdkwartier te Brunssum heeft gene raal Jürgen Bennecke een cheque groot f 15.500,- overhandigd aan mr. Romme, voorzitter van de afdeling Limburg van het „Nederlandsche Roode Kruis". Dit bedrag vormde de opbrengst van het Af cent'- weid adigheidsbaldat onder beschermheerschap van prins Bernhard op 22 november van het vorig jaar in de stadsschouwburg in Heerlen werd gehouden. ADVERTENTIE 'n.v. \erzekerings maatschappij brand-, inbraak-, storm-en glasverzekering, wettelijke aansprakelijkheid voor particu lieren en rechtsbijstandverzekering, onge vallen-, ziekte-en ziektekostenverzekering, reisverzekering vraagt uw assurantieman of rechtstreeks: westblaak 22-r'dam tel. 010-110004* 99 STOCKHOLM Zweden heeft nu ruim 16 maanden het rechtse verkeer en in het begin was het aantal onge lukken betrekkelijk gering. Maar thans is het aan het toenemen. De overgang van „links" naar „rechts" verliep indertijd bijzonder vlot in Zweden, dat naar verhouding de meeste auto's heeft van heel Euro pa: een op de vier mensen. Tegen de herfst van verleden jaar kwamen er meer ongelukken en „om dat men het nieuwe nu wel onder de knie had", begon men weer harder en ook roekelozer te rijden. In het jaar 1968 bedroeg het aantal gerigistreerde verkeersongelukken 17.000 en werden er meer dan 24.000 mensen bij ongelukken op de weg ge dood of gewond. Dit was meer dan in 1969 en 1967 maar minder dan 1964 en 1965. NEW YORK Op de wachtlijst van Pan American World Airways voor ruimtevluchten, staan nu ongeveer 200 passagiers geboekt. Tot degenen die hopen de eerste ruimtereizigers te zijn behoren mr. en mrs. Richard E. Abruscato en hun tweejarig zoontje en dochtertje van vijf maanden. De kandidaten voor een vlucht naar de maan, behoeven nog geen storting te doen voor hun reis. Een woordvoer der voor de luchtvaartmaatschappij zei dat een van de vele problemen die nog moeten worden opgelost, het com fort van de passagiers tijdens de lan cering is. MOSKOU Als de Amerikaanse ambassadeur in de Sovjet-Unie, Llewel lyn E. Thompson, de komende week naar huis gaat is dit het einde van een diplomatieke loopbaan die 40 jaar geleden is begonnen met zijn benoe ming tot vice-consul te Colombo, Cey lon. 74 jn aftreden is deze week door het Witte Huis bekend gemaakt. Hij heeft te Moskou gediend gedurende twee dui delijk verschillende ambtsperioden; de eerste tijdens Kroetsjef en de tweede, die twee jaar geleden begonnen is, als afgezant van president Johnson, die de hoop uitsprak dat de betrekkingen tus sen de VS en de Sovjet-Unie zouden verbeteren. Hiervan is niets terecht gekomen. Vietnam heeft de vijandige gezind heid van de Sovjets doen voortduren. Thomson heeft in juni geholpen aan het tot stand brengen van de samen komst tussen Johnson en premier Ale- xei Kosygin in Glassboro (N. Y.), maar die heeft geen doorbraag tot gévolg ge had. Toen de pogingen om over vrede in Vietnam te onderhandelen begonnen, nam het Kremlin een wat verzoenen- der houding aan. Het ondertekende het verdrag tegen de verbreiding van kern wapens en bood aan, te spreken over bespreking van de wedloop in het ma ken van kernraketten. Voor evenwel besprekingen begonnen, schokte de invasie in Tsjecho-Slowakije het Westen en weigerde het Witte Huis door te gaan met nieuwe stappen om tot ontspanning te komen. In plaatsdaar- van steunde het een hardere politiek van de NAVO. Thompson, een vooraanstaand des kundige van het State Department in zake Sovjet-aangelegenheden en in bre der kringen beschouwd als een be kwaam diplomaat, heeft weinig vooruit gang kunnen boeken. De laatste twee jaren heeft hij het moeten doen zonder de reeks recepties op het Kremlin en de vele ontmoetin gen met Sovjet-leiders, die de periode van Kroetsjef kenmerkten. Hij had slechts zelden gesprekken met hoogge- plaatsten, die het verkeer met diplo maten uit het Westen vermeden. Gedurende zijn eerste ambtsperiode te Moskou van 1957 tot 1962 ijverde premier Nikita S. Kroetsjef voor vreed zame coëxistentie en probeerde hij het met de VS eens te worden. Thompson sprak vaak met de Sovjet-premier en hij werd geprezen om de bekwaamheid waarmee hij zijn land door het U-2- incident, de Cubaanse en andere crises van de periode loodste. Hij speelde een leidende rol bij topconferenties voor de presidenten Eisenhower en Kennedy, en keerde vervolgens voor vijf jaar naar Washington terug als speciaal adviseur van de president in zake Sovjet-aangelegenheden. Hij is een van de meest prominen ten van de oude groep Kremlin-deskun- digen, die nu de- buitenlandse dienst verlaten. Thompson is 64 jaar. Gedurende de oorlogsjaren 1940-44 was hij tweede se cretaris belast met de ambassade te Moskou en verdiende de vrijheidsme daille van het ministerie van Buiten landse Zaken door zaken te behande len met het risico van gevangenschap. Gedurende deze periode leerde hij ook de Russische taal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 5