Zaterdag
feest
in het
NW-
gebouw
ABTK ,De Eendracht'
bestaat halve eeuw
„Er is veel bereikt, maar
toch nog niet genoeg"
Leider BVR heeft er
een concurrent bij
,7 3Ot:: 10550
Gemiddeld twee maal
per dag zit er 'n auto
vast onder tunneltje
Instuif was
te gast in
Overberg
Fabrieksdirecteur waakt
tegen vernieling van inrit
Vier borden blijken
niet voldoende te zijn
Veiling Kesteren
Huldigen
Taken
Biljartcompetitie Rijnstreek
Belt u dan even a.u.b.
11079
Bromfietser (77)
raakte gewond
Verbaasd
Geen schuld
Vaartunnel
VERBODEN VRUCHTEN
Hoofdklasse
Derde klasse
BURGERLIJKE STAND
MARKTEN
WOENSDAG 15 JANUARI 1969
VEENENDAAL Op 7 januari 1919 kwanten een aantal Yeenendaalse
werklieden bijeen om in hun woonplaats een afdeling van de Algemene Bond
van Werknemers in het Textiel- en Kledingbedrijf, de ABTK De Eendracht,
op te richten. Op 16 januari zullen hun kinderen en opvolgers herdenken, dat
dat 50 jaar geleden is met een receptie in het NVV-gebouw. De leden van De
Eendracht hebben trouwens al gemerkt, dat hun bond feest viertiedereen
kreeg een taart thuis gestuurd, waarop in chocoladeletters te lezen was, wat er
aan de hand was. Slechts één van de initiatiefnemers van een halve eeuw ge
leden is nog in leven. Het is de bekende heer Joh. van Hardeveld, die onder
meer ook jarenlang lid van de Veenendaalse gemeenteraad is geweest.
Vijftig jaar geleden telde de afdeling
15 leden. Nu meer dan 650. Vijftig jaar
geleden werden de leden van de „ro
de" bond met een scheef ook aangeke
ken door de Veenendaalse bevolking,
nu bewegen ze zich in de meest ge
achte kringen. Vijftig jaar geleden
stonden de werknemers als één man
tegenover de bazen, nu begint er (heel
langzaam) iets te groeien van een me
dezeggenschap in de bedrijven. Vijftig
jaar geleden werden de leden van de
vakbond als eerste ontslagen, nu doen
de vakbonden bij een massaal ontslag
al hun best om als eersten de ongeor
ganiseerden te laten ontslaan. Vijftig
jaar geleden....
Eendracht-voorzitter C, Smit (34) is
nog maar een „broekie" in de vak
beweging. Toch heeft hij de afdeling
groot zien worden. Toen de afdeling na
de oorlog weer officieel werd heropge
richt, was hij al bijna lid. In 1946 ging
hij naar „een baas'' dat* kon toen
nog op 12-jarige leeftijd! en sinds
dien is hij lid van de vakbond. In die
22 jaar is de afdeling groot geworden
in Veenendaal want men startte in 1945
eigenlijkt met niets.
Behalve de heer Joh. van Hardeveld
behoorden tot de werkers van het eer
ste uur ook de heer Rebergen en de
heer F. van Barneveld. Beiden maak
ten deel uit van het eerste bestuur, bei
den zijn niet meer in leven. De huidige
secretaris J. (Jan) van Eden heeft er
reeds ruim 45 jaar als vakbondslid op
zitten. Bijna zolang maakt hij deel uit
van het bestuur. Hij behoort dan ook
met 13 anderen die tijdens de re
ceptie voor veertig jaar lid-zijn gehul
digd worden tot de veteranen. Ove
rigens krijgen er ook 10 leden een on
derscheiding voor 25-jarig lidmaat
schap. „Allen, die in de oorlog lid ge
weest zijn, en dat direct bij de herop
richting weer werden, worden geacht
25 jaar de vakbeweging trouw gebleven
te zijn", verklaarde voorzitter Smit.
De vakbeweging heeft veel bereikt
in de halve eeuw, dat de Eendracht in
Veenendaal bestaat. Toch nog niet ge
noeg, vindt de huidige voorzitter van
de plaatselijke afdeling: „Als onderne
mingsraadslid ben je een zwart schaap.
Er is eens door een Veenendaalse di
recteur gezegd: Ze mogen wel mee we
ten, maar niet meezeggen, maar zelfs
aan dat meeweten komen we nog niet
toe, laat staan dat er van enige mede
zeggenschap sprake is.
De ondernemingsraad wordt alleen
in bepaalde kwesties gekend, als de di
rectie het erg moeilijk te verdedigen
vindt, tegenover het personeel. Als de
OR-leden er dan mee akkoord gaan,
dan krijgen zij de schuld".
De vakbeweging heeft ook voor de
persoon van de arbeider nog een grote
taak: „Het komt nogal eens voor, dat
er buitensporig overgewerkt wordt. Als
wij als vakbond daar verzet tegen aan
tekenen, dan wordt ons van de zijde
van de mensen verweten, dat we hun
het extra loon niet gunnen. Natuurlijk
doen we dat wel, maar het is te gek,
als een aantal arbeiders regelmatig 20
tot 25 overuren per week maakt. Juist
bij het huidige produktietempo heeft de
werknemers grote behoefte aan vol
doende vrije tijd. Niemand kan 't lange
tijd achtereen vol houden meer dan de
normale uren te werken".
Volgens de heer Smit zal het afslui
ten van de cao's en dergelijke taken
van de vakbeweging wel altijd een deel
van de werkzaamheden uit blijven ma
ken, maar ze zullen niet meer zo op
de voorgrond staan in de toekomst. Hij
verwacht, dat de vakbeweging vooral
de nadruk zal gaan leggen op steun
aan het individuele lid. Ook zullen de
onderhandelingen zich in plaats van be-<
drijfstakgewijs, per onderneming gaan
afspelen.
Wat de toekomst ook brenge moge,
zaterdagmiddag zal het druk zijn in
het NVV-gebouw. Tussen half drie en
vier uur zullen de genodigden ontvan
gen worden, krijgen de „oudjes" onder
de leden hun onderscheiding en worden
er de nodige toespraken gehouden, van
vier tot zes is men „onder elkaar" dan
kan elk lid zijn bestuur komen compli
menteren met het bereikte mijlpaal.
OVERBERG Dit jaar weer voor
het eerst werd er gisteravond een ta
feltennis wedstrijd gehouden in compe
titieverband tussen „De Instuif" uit
Veenendaal en „Kamp Overberg". W.
v.d. Bovenkamp, J. Budding, D. v.
Ginkel, H. v. Dijk, H. v. Binsbergen,
P. Binsbergen, W. v. Capelle. G. Heij-
kamp, H. de Wit en W. v. Nieuwame-
rongen van „de Instuif" moesten het
pingpongbatje opnemen tegen R. v.
Boekei, M. Wolfrat, P. Hoevers, Fr.
Reijnders, Fr. Walsweer, A. v.d. Wijn
gaard, J. Kreeft, H. Dielen en A. Ter-
rol van „Kamp Overberg".,
Op dit moment is de zo fel begeerde
wissel beker in het bezit van „de In
stuif". Na vorig jaar 4 wedstrijden ge
speeld te hebben kwam „de t Instuif"
met 'n totaal van 1628 en „Kamp Over
berg" met een totaal van 1934 punten
uit de bus. Gisteravond behaalden „de
Instuif" en „Kamp Overberg" bij de le
ronde resp. 152 en 196 punten, terwijl
dit aantal bij de 2e ronde resp. 196 en
173 bedroeg, in totaal 348 punten voor
de Instuif en 369 voor Overberg.
Thans staan de jongens uit Overberg
met 327 punten voor en doen dus een
goede gooi naar de wisselbeker. Een
stimulans voor de jongens uit Veenen
daal om vooral door training een ster
kere ploeg te kweken. De eerstvolgen
de ontmoeting wordt nog bekend ge
maakt.
VEENENDAAL Voor de aanvang van de 2e helft van de biljartcompetitie
in de Rijnstreek moesten er nog enkele uitgestelde wedstrijden worden gespeeld.
Twee matches hiervan zijn inmiddels gespeeld in de hoofdklasse terwijl in de
3e klasse ook een duel werd uitgevochten.
JOH. VAN HARDEVELD
enig overgeblevene
LEERSUM In een schrijven, ge
richt aan de hoofden van de lagere en
kleuterscholen in Leersum, vraagt het
college van B. en W. bij de kinderen
het volgende onder de aandacht te
brengen.
Het is de laatste tijd een enkele keer
voorgekomen dat kinderen bessen
aten van de plantsoenstruikjes langs
de openbare wegen. In het bijzonder
schijnen de blauwe bessen van de Ma-
honiestruiken aantrekkingskracht op
de kinderen uit te oefenen. Alhoewel
het college van mening is dat het in
de eerste plaats een taak van de
ouders is om de kinderen zo op te
voeden dat zij weten wat zij wel of wat
zij niet mogen doen, vraagt het col
lege via het schoolpersoneel nogmaals
bij de kinderen er op te wijzen dat het
eten van deze bessen nadelige gevol
gen kan hebben.
In de hoofdklasse kreeg het leidende
BVR uit Rhenen er een concurrent bij,
want de uitgestelde wedstrijd tussen
Rijnstroom (Wageningen) en ABC uit
Maurik leverde een 80 zege op voor
Rijnstroom, dat hierdoor oprukte naai
de tweede plaats met een achterstand
van 8 pt op BVR. De komende twee
de helft, die begint op maandag 27 ja
nuari. kan dus nog voor de nodige span
ning zorgen. Door de fraaie zege van
Rijnstroom zakte het Veenendaalse DOG
voorlopig af naar de 3e plaats. ABC
staat nog onderaan, maar heeft slechts
twee punten achterstand op het Vee
nendaalse DOH. De eindstand na de
eerste helft luidt:
BVR
(Rhenen)
8-49-15
Rijnstroom
(Wageningen)
8-41-23
DOG
(Veenendaal)
8-39-25
Nationaal
(Wageningen)
8-33-31
Torenzicht
(Lienden)
8-32-32
Ons Genoegen
(Ingen)
8-32-32
Terminus
(Wageningen)
8-30-34
DOH
(Veenendaal)
8-17-47
ABC
(Maurik)
8-15-49
In de derde klasse werd de uitgestel
de wedstrijd tussen ODI 2 en Recticel 2
uit Kesteren gespeeld. Hierin zegevier
de Recticel 2 met 26 en de ploeg werk
te zich daardoor wat verder weg van de
laatste plaats, waarop ODI 2 nu een
zaam achter blijft.
De stand in deze klasse is nu als volgt:
BVR 3 Rhenen 8-46-18
Torenzicht 6 Lienden 8-46-18
De Zwaan 2 Opheusden 8-38-26
Ons Genoegen 4Ingen 8-37-27
DVJ 4 Kesteren 9-43-40
Taveerne 2 Veenendaal 7-26-30
Recticel 2 Kesteren 7-26-30
DVJ 3 Kesteren 9-22-50
ODI 2 Liênden 8-15-49
In deze klasse wordt deze week nog
gespeeld het duel Taveerne 2Recticel
2.
In de overgangsklasse wacht nog
steeds de belangrijke wedstrijd om de
laatste plaats tussen DVJ 1-Kesteren en
Vogelenzang uit Echteld. Ook deze
match wordt deze week nog gespeeld.
DVJ heeft een achterstand van 3 pun
ten op Vogelenzang.
Het vaandel, dat de Eendrachtleden
vijftig jaar geleden .,hoog" hielden.
Het doek is bijna even oud als de ju
bilerende afdeling.
ADVERTENTIE
voor Veenendaal
Van 17.30-
19.30 uur
's Zaterd. v. I6.30-I7.30 u.
Voor Rhenen 3328
Nwe Veenendaalseweg 159
VEENENDAAL De 77-jarige
bromfietser W. O. uit Eist raakte op
de Kerkewijk in Veenendaal, nabij ga
rage Van der Kolk waarschijnlijk de
stoeprand. Hij viel en liep daarbij een
zware hersenschudding en een aantal
minder gevaarlijke verwondingen op.
Momenteel wordt hij verpleegd in het
Julianaziekenhuis.
De heer G. J. v.d. V. uit Veenen
daal wilde met zijn bestelauto, komend
van de Parallelweg, de Kerkewijk op
rijden. Hij reed te ver door om vrije
doorgang te verlenen aan het verkeer
op de voorrangsweg, waarom hij weer
achteruit de Parallelweg op reed. Hij
had niet bemerkt dat vlak achter hem
de personenauto van de heer C. B. uit
Veenendaal stond. De botsing had tot
gevolg, dat het voorfront van de per-
soenauto ingedeukt werd, terwijl de
achterkant van de bestelauto schade
opliep.
KESTEREN De prijzen van de op
de veiling te Kesteren aangevoerde pro-
dukten waren:
Goudreinette: I 65 75 69-76. 75 85 79-
81. 85 95 77-78: II 65 75 62-65, 75,85
74-77. 85 95 72-75.
Cox's Or.'Pippin: I 55/60 37-38, 60/65
65-67. 65/70 92-94, 70 75 103-107, 75 80
108-111, 80/85 102-115; II 55 60 25-32,
60 65 50-60, 65 70 72-77, 70/75 76-82,
75/80 77-87.
Lombartscalville: II 60/70 25-26,
7a/80 39-41. 80/90 38-40.
Jonathan: II 60 65 24-25, 65/70 31-38,
70 75 45.
Ingrid Marie: II 60 65 28, 65 70 45,
70 75 59, 75 80 71.
Golden Delicious: II 60/65 21-28,
65 70 28-34, 70 75 38-44. 75 80 44-52.
Doyenne du Cornice: I 65 75 62-68.
75 85 62-65.
Winter jannen: I 50 60 32-36.
Brederodes: I 50 60 23. 60 70 41-42,
70 80 45; II 50 60 16, 60 70 32, 70 80 40.
Zuur kroet blank: f 10,50 per 100 kg.
Blanke doordraai: f 12,— per 100 kg.
Rode doordraai: f 9.-- per 100 kg.
Rode doordraai: f 6,-- per 100 kg.
Prijzen genoteerd in centen per kg, ten
zij anders is vermeld.
Leersum.
Geboren: Huibertus Gerrit Johannes,
z.v. G. van Zwetselaar en H. M. A.
van der Bas, Leersum.
Ondertrouwd: A. van den Bergh, 22
jr. wonende te Delft en E. J. Floor,
22 jr. wonende te Leersum.
Overleden: S. Sittrop, 65 jr. ong. wo
nende te Leersum.
Vertrokken: Fam. J. C. van Schaik,
Bovenpad 56 naar Amerongen.
Ingekomen: mevr. L. Koomans-van
den Kerkhof, Maarsbergseweg 65 uit
's Gravenhage. Fam. E. van den Brink,
Scherpenzeelseweg 34 uit Ede. Dhr. M.
B. A. Aboutahar, Rijksstraatweg 6 uit
Nijmegen; Fam. L. Zwoferink, Konin
gin Emmalaan 6 uit Wageningen. Dhr.
H. J. Dorsman, Hoogstraat 8 uit Vlaar-
dingen.
DE KLOMP Gemiddeld tweemaal per dag zit er een grote vrachtwa
gen vast onder het „tunneltje" in De Klomp. Een aantal andere bestuurders
komt eerst vlak bij de tunnel tot de ontdekking, dat zijn auto hoger is, dan
de toegestane 3 m en 10 centimeter. Die bestuurders proberen dan hun
vaak zeer grote en zware combinatie nog tijdig te keren. Hiervoor pro
beert men dan gebruik te maken van een privé-inrit. De inrit behoort bij
n.v. Tricotagefabriek J. Diepeveen en Zn., en de directeur, de heer JDie-
peveen heeft naar aanleiding van deze gebeurtenissen al eens een klacht in
gediend bij de Edese politie.
De schuld van het vastrijden on
der het tunneltje zoekt de heer Die
peveen voor een deel bij de ANWB,
die op een wegwijzer op de hoek
van de Buurtlaan-Oost en de Station
straat in Veenendaal de weg naar
Ederveen aanwijst via de Stations-
straat-Veenendaalse weg. Wel staat
er vlak onder die wegwijzer een
blauw bord, waarop met witte let
ters vermeld is, dat voertuigen, die
hoger zijn dan drie meter de door
de pijl aangegeven richting in moe
ten (in casu de Buurtlaan-West) maar
dat bord schijnt niemand te zien.
„Er zijn wel eens dagen, dat er
geen enkele auto onder het viaduct
vast zit, maar dat zijn hoge uitzon
deringen. Als ik zeg dat het gemid
deld tweemaal per dag gebeurt, dan
overdrijf ik echt niet. Het gebeurt
zo vaak, dat wij er niet eens meer
naar gaan kijken. Kortgeleden was
een wagen met een zo grote vöart
tegen het „dak" van het tunneltje
gegaan, dat het hele dak van de ka-
bine van de auto afgescheurd was",
aldus de heer Diepeveen.
zich al geruime tijd intensief bezig
met dit verkeersknooppunt. Hij weet
een goede oplossing: „De automobi
listen, die klem komen te zitten on
der tunnel moeten we het rijbewijs
afnemen, want zij kunnen hun ogen
niet gebruiken".
In ernst zegt hij verder: „Er zijn
duidelijke aanwijzingen gegeven. Óp
de hoek van de Buurtlaan staat dat
bord als voorwaarschuwing. Dan
staat er in De Klomp, bij de Grift
weg een verbodsbord en vlak voor
het tunneltje nog ëen. Iedere chauf
feur, die in een wagen rijdt, die ho
ger is, dan 3,1 meter mag niet ver
der rijden. Doet hij dat toch, dan
kan hij zonder meer bekeurd worden,
want hij is in overtreding. Ten over
vloede wordt hij er echter voor de
vierde maal opgewezen door een
bord tegen de tunnel".
De heer Hoorn ziet geen enkele
aanleiding om nog meer waar
schuwingen te maken bijvoorbeeld
in de vorm van een balk of een
hek boven de rijbaan, even
hoog als de turinel.' Er komt
slechts één waarschuwing bij, of
liever er wordt er een vervangen:
het huidige bord op de Buurtlaan
wordt door een ander, groter ver
vangen, dat bovendien op een nog
beter zichtbare plaats gezet wordt.
Het bord is een half jaar geleden
ai besteld en kan iedere dag wor
den afgeleverd. Of hii er veel van
van verwacht: „Helemaal ni^ts,
Voorbij de Griftweg mogen voertui
gen, hoger dan 3,1 meter niet verder
rijden.
ze schijnen toch niet op te kunnen
letten", zegt hij.
De ANWB ontkent schuld te heb
ben aan het klem komen te zitten
van vrachtauto's en autobussen:
„Het vrachtvervoer beschikt over
speciale kaarten, waarop dergelijke
obstakels aangegeven zijn. Voor der
gelijk verkeer dienen wegwijzers al
leen als oriënteringspunten. Het is
ons bovendien onmogelijk rekening
te houden met al die uitzonderings
gevallen, als te lage tunnels en B-
wegen. Het zware verkeer moet daar
zelf op letten. Slechts in een dood
enkel geval plaatsen wij een „dub
bele" bewegwijzering".
Het terugkeren of vastlopen van
militaire voertuigen was niet bekend
aan de garnizoenscommandant in
Ede, noch aan de marechaussee, zo
deelde een woordvoerder van de Le-
gervoorlichtingsdienst mee. Hij be
greep niet, dat als dit was voorgeko
men, dat er dan geen melding van
gemaakt was.
Het leger schijnt niet over kaarten
te beschikken, waarop dergelijke ob
stakels aangegeven staan. Een colon
ne-route wordt echter altijd eerst
„verkend". Kennelijk schijnt die ver
kenning niet altijd vlekkeloos te zijn,
want de heer Diepeveen houdt vol
reeds een aantal malen een colonne
toegang tot zijn terrein geweigerd
te hebben.
Wat de heer Diepeveen hogelijk
verbaasd, is, dat er regelmatig mi
litaire colonnes zijn erf proberen op
te rijden om te keren. Hij steekt
daar altijd een stokje voor, want zijn
hele terrein gaat er aan, meent hij.
Een enkele wagen kan misschien
ongehinderd van zijn brede inrit ma
ken, maar een hele colonne weigert
hij.
Het verkeerd rijden voor deze gro
te wagens begint dus al in Veenen
daal. Het blauwe bord op de hoek
van de Buurtlaan-Oost is een „inter
gemeentelijke" aangelegenheid. Bri
gadier A. van Huissteden van de
Veenendaalse verkeerspolitie heeft
zich een half jaar geleden ernstig
met de zaak bezig gehouden, op ver
zoek van zijn Edese collega's. „We
hebben het bord iets verplaatst en
zijn er van overtuigd, dat het juist
zeer duidelijk is. Overigens kunnen
wij er verder niets aan doen, want
het is volkomen een Edese aangele- Op de hoek van de Buurtlaan-Oostzamenlijk stappen bij de NS kunnen
genheid een officieel bord „Verboden Stationsstraat worden de bestuurders nemen om die situatie te wijzigen",
in te rijden voor voertuigen, die de van de grote wagens al gewaar-
3,1 m te boven gaan" kunnen wij schuwd.
niet plaatsen, want dan zouden we
de hele Stationsstraat voor dat ver
keer afsluiten. Dat is natuurlijk niet
reëel".
Het tunneltje, in 1845 als „vaar
tunnel" aangelegd het huidige
fietspad is als „voetgangerstunnel
tje" naast het water gemaakt
blijft een onding. Dat is ook de me
ning van adjudant Hoorn: „Er moet
eigenlijk hoognodig iets aan gedaan
worden. De wet staat toe, dat
vrachtauto's vier meter hoog mogen
zijn en daarop moeten de wegen be
rekend worden. Temeer omdat er
vrij veel verkeer over deze weg
gaat. De viaducten over de Rijks
weg zijn indertijd aangepast omdat
het wegdek 15 cem. hoger kwam te
liggen. Dat moet hier ook gebeu
ren. Misschien dat de gemeentebe
sturen van Ede en Veenendaal ge-
Dat het tunneltje de halve winter
spiegelglad is en bijna het hele jaar
een beetje onder water staat is dan
Gemiddeld tweemaal per dag duikt nog vers twee. Adjudant Hoorn: „De
een te hoge wagen het tunneltje in, constructie schijnt niet te deugen en
hoewel de chauffeur voldoende ge- men schijnt er ook niets aan te kun-
De Edese adjudant Hoorn houdt waarschuwd was. nen doen".
VEENENDAAL Eiermarkt. Aan
voer ca. 51.000 eieren. Prijzen voor gro
te f 13,tot f 14,en voor kleine van
f 8 tot f 11—, alios per 100 stuks.
Handel: matig.
.z