Zaterdag feest in het NW- gebouw ABTK ,De Eendracht' bestaat halve eeuw „Er is veel bereikt, maar toch nog niet genoeg" Leider BVR heeft er een concurrent bij ,7 3Ot:: 10550 Gemiddeld twee maal per dag zit er 'n auto vast onder tunneltje Instuif was te gast in Overberg Fabrieksdirecteur waakt tegen vernieling van inrit Vier borden blijken niet voldoende te zijn Veiling Kesteren Huldigen Taken Biljartcompetitie Rijnstreek Belt u dan even a.u.b. 11079 Bromfietser (77) raakte gewond Verbaasd Geen schuld Vaartunnel VERBODEN VRUCHTEN Hoofdklasse Derde klasse BURGERLIJKE STAND MARKTEN WOENSDAG 15 JANUARI 1969 VEENENDAAL Op 7 januari 1919 kwanten een aantal Yeenendaalse werklieden bijeen om in hun woonplaats een afdeling van de Algemene Bond van Werknemers in het Textiel- en Kledingbedrijf, de ABTK De Eendracht, op te richten. Op 16 januari zullen hun kinderen en opvolgers herdenken, dat dat 50 jaar geleden is met een receptie in het NVV-gebouw. De leden van De Eendracht hebben trouwens al gemerkt, dat hun bond feest viertiedereen kreeg een taart thuis gestuurd, waarop in chocoladeletters te lezen was, wat er aan de hand was. Slechts één van de initiatiefnemers van een halve eeuw ge leden is nog in leven. Het is de bekende heer Joh. van Hardeveld, die onder meer ook jarenlang lid van de Veenendaalse gemeenteraad is geweest. Vijftig jaar geleden telde de afdeling 15 leden. Nu meer dan 650. Vijftig jaar geleden werden de leden van de „ro de" bond met een scheef ook aangeke ken door de Veenendaalse bevolking, nu bewegen ze zich in de meest ge achte kringen. Vijftig jaar geleden stonden de werknemers als één man tegenover de bazen, nu begint er (heel langzaam) iets te groeien van een me dezeggenschap in de bedrijven. Vijftig jaar geleden werden de leden van de vakbond als eerste ontslagen, nu doen de vakbonden bij een massaal ontslag al hun best om als eersten de ongeor ganiseerden te laten ontslaan. Vijftig jaar geleden.... Eendracht-voorzitter C, Smit (34) is nog maar een „broekie" in de vak beweging. Toch heeft hij de afdeling groot zien worden. Toen de afdeling na de oorlog weer officieel werd heropge richt, was hij al bijna lid. In 1946 ging hij naar „een baas'' dat* kon toen nog op 12-jarige leeftijd! en sinds dien is hij lid van de vakbond. In die 22 jaar is de afdeling groot geworden in Veenendaal want men startte in 1945 eigenlijkt met niets. Behalve de heer Joh. van Hardeveld behoorden tot de werkers van het eer ste uur ook de heer Rebergen en de heer F. van Barneveld. Beiden maak ten deel uit van het eerste bestuur, bei den zijn niet meer in leven. De huidige secretaris J. (Jan) van Eden heeft er reeds ruim 45 jaar als vakbondslid op zitten. Bijna zolang maakt hij deel uit van het bestuur. Hij behoort dan ook met 13 anderen die tijdens de re ceptie voor veertig jaar lid-zijn gehul digd worden tot de veteranen. Ove rigens krijgen er ook 10 leden een on derscheiding voor 25-jarig lidmaat schap. „Allen, die in de oorlog lid ge weest zijn, en dat direct bij de herop richting weer werden, worden geacht 25 jaar de vakbeweging trouw gebleven te zijn", verklaarde voorzitter Smit. De vakbeweging heeft veel bereikt in de halve eeuw, dat de Eendracht in Veenendaal bestaat. Toch nog niet ge noeg, vindt de huidige voorzitter van de plaatselijke afdeling: „Als onderne mingsraadslid ben je een zwart schaap. Er is eens door een Veenendaalse di recteur gezegd: Ze mogen wel mee we ten, maar niet meezeggen, maar zelfs aan dat meeweten komen we nog niet toe, laat staan dat er van enige mede zeggenschap sprake is. De ondernemingsraad wordt alleen in bepaalde kwesties gekend, als de di rectie het erg moeilijk te verdedigen vindt, tegenover het personeel. Als de OR-leden er dan mee akkoord gaan, dan krijgen zij de schuld". De vakbeweging heeft ook voor de persoon van de arbeider nog een grote taak: „Het komt nogal eens voor, dat er buitensporig overgewerkt wordt. Als wij als vakbond daar verzet tegen aan tekenen, dan wordt ons van de zijde van de mensen verweten, dat we hun het extra loon niet gunnen. Natuurlijk doen we dat wel, maar het is te gek, als een aantal arbeiders regelmatig 20 tot 25 overuren per week maakt. Juist bij het huidige produktietempo heeft de werknemers grote behoefte aan vol doende vrije tijd. Niemand kan 't lange tijd achtereen vol houden meer dan de normale uren te werken". Volgens de heer Smit zal het afslui ten van de cao's en dergelijke taken van de vakbeweging wel altijd een deel van de werkzaamheden uit blijven ma ken, maar ze zullen niet meer zo op de voorgrond staan in de toekomst. Hij verwacht, dat de vakbeweging vooral de nadruk zal gaan leggen op steun aan het individuele lid. Ook zullen de onderhandelingen zich in plaats van be-< drijfstakgewijs, per onderneming gaan afspelen. Wat de toekomst ook brenge moge, zaterdagmiddag zal het druk zijn in het NVV-gebouw. Tussen half drie en vier uur zullen de genodigden ontvan gen worden, krijgen de „oudjes" onder de leden hun onderscheiding en worden er de nodige toespraken gehouden, van vier tot zes is men „onder elkaar" dan kan elk lid zijn bestuur komen compli menteren met het bereikte mijlpaal. OVERBERG Dit jaar weer voor het eerst werd er gisteravond een ta feltennis wedstrijd gehouden in compe titieverband tussen „De Instuif" uit Veenendaal en „Kamp Overberg". W. v.d. Bovenkamp, J. Budding, D. v. Ginkel, H. v. Dijk, H. v. Binsbergen, P. Binsbergen, W. v. Capelle. G. Heij- kamp, H. de Wit en W. v. Nieuwame- rongen van „de Instuif" moesten het pingpongbatje opnemen tegen R. v. Boekei, M. Wolfrat, P. Hoevers, Fr. Reijnders, Fr. Walsweer, A. v.d. Wijn gaard, J. Kreeft, H. Dielen en A. Ter- rol van „Kamp Overberg"., Op dit moment is de zo fel begeerde wissel beker in het bezit van „de In stuif". Na vorig jaar 4 wedstrijden ge speeld te hebben kwam „de t Instuif" met 'n totaal van 1628 en „Kamp Over berg" met een totaal van 1934 punten uit de bus. Gisteravond behaalden „de Instuif" en „Kamp Overberg" bij de le ronde resp. 152 en 196 punten, terwijl dit aantal bij de 2e ronde resp. 196 en 173 bedroeg, in totaal 348 punten voor de Instuif en 369 voor Overberg. Thans staan de jongens uit Overberg met 327 punten voor en doen dus een goede gooi naar de wisselbeker. Een stimulans voor de jongens uit Veenen daal om vooral door training een ster kere ploeg te kweken. De eerstvolgen de ontmoeting wordt nog bekend ge maakt. VEENENDAAL Voor de aanvang van de 2e helft van de biljartcompetitie in de Rijnstreek moesten er nog enkele uitgestelde wedstrijden worden gespeeld. Twee matches hiervan zijn inmiddels gespeeld in de hoofdklasse terwijl in de 3e klasse ook een duel werd uitgevochten. JOH. VAN HARDEVELD enig overgeblevene LEERSUM In een schrijven, ge richt aan de hoofden van de lagere en kleuterscholen in Leersum, vraagt het college van B. en W. bij de kinderen het volgende onder de aandacht te brengen. Het is de laatste tijd een enkele keer voorgekomen dat kinderen bessen aten van de plantsoenstruikjes langs de openbare wegen. In het bijzonder schijnen de blauwe bessen van de Ma- honiestruiken aantrekkingskracht op de kinderen uit te oefenen. Alhoewel het college van mening is dat het in de eerste plaats een taak van de ouders is om de kinderen zo op te voeden dat zij weten wat zij wel of wat zij niet mogen doen, vraagt het col lege via het schoolpersoneel nogmaals bij de kinderen er op te wijzen dat het eten van deze bessen nadelige gevol gen kan hebben. In de hoofdklasse kreeg het leidende BVR uit Rhenen er een concurrent bij, want de uitgestelde wedstrijd tussen Rijnstroom (Wageningen) en ABC uit Maurik leverde een 80 zege op voor Rijnstroom, dat hierdoor oprukte naai de tweede plaats met een achterstand van 8 pt op BVR. De komende twee de helft, die begint op maandag 27 ja nuari. kan dus nog voor de nodige span ning zorgen. Door de fraaie zege van Rijnstroom zakte het Veenendaalse DOG voorlopig af naar de 3e plaats. ABC staat nog onderaan, maar heeft slechts twee punten achterstand op het Vee nendaalse DOH. De eindstand na de eerste helft luidt: BVR (Rhenen) 8-49-15 Rijnstroom (Wageningen) 8-41-23 DOG (Veenendaal) 8-39-25 Nationaal (Wageningen) 8-33-31 Torenzicht (Lienden) 8-32-32 Ons Genoegen (Ingen) 8-32-32 Terminus (Wageningen) 8-30-34 DOH (Veenendaal) 8-17-47 ABC (Maurik) 8-15-49 In de derde klasse werd de uitgestel de wedstrijd tussen ODI 2 en Recticel 2 uit Kesteren gespeeld. Hierin zegevier de Recticel 2 met 26 en de ploeg werk te zich daardoor wat verder weg van de laatste plaats, waarop ODI 2 nu een zaam achter blijft. De stand in deze klasse is nu als volgt: BVR 3 Rhenen 8-46-18 Torenzicht 6 Lienden 8-46-18 De Zwaan 2 Opheusden 8-38-26 Ons Genoegen 4Ingen 8-37-27 DVJ 4 Kesteren 9-43-40 Taveerne 2 Veenendaal 7-26-30 Recticel 2 Kesteren 7-26-30 DVJ 3 Kesteren 9-22-50 ODI 2 Liênden 8-15-49 In deze klasse wordt deze week nog gespeeld het duel Taveerne 2Recticel 2. In de overgangsklasse wacht nog steeds de belangrijke wedstrijd om de laatste plaats tussen DVJ 1-Kesteren en Vogelenzang uit Echteld. Ook deze match wordt deze week nog gespeeld. DVJ heeft een achterstand van 3 pun ten op Vogelenzang. Het vaandel, dat de Eendrachtleden vijftig jaar geleden .,hoog" hielden. Het doek is bijna even oud als de ju bilerende afdeling. ADVERTENTIE voor Veenendaal Van 17.30- 19.30 uur 's Zaterd. v. I6.30-I7.30 u. Voor Rhenen 3328 Nwe Veenendaalseweg 159 VEENENDAAL De 77-jarige bromfietser W. O. uit Eist raakte op de Kerkewijk in Veenendaal, nabij ga rage Van der Kolk waarschijnlijk de stoeprand. Hij viel en liep daarbij een zware hersenschudding en een aantal minder gevaarlijke verwondingen op. Momenteel wordt hij verpleegd in het Julianaziekenhuis. De heer G. J. v.d. V. uit Veenen daal wilde met zijn bestelauto, komend van de Parallelweg, de Kerkewijk op rijden. Hij reed te ver door om vrije doorgang te verlenen aan het verkeer op de voorrangsweg, waarom hij weer achteruit de Parallelweg op reed. Hij had niet bemerkt dat vlak achter hem de personenauto van de heer C. B. uit Veenendaal stond. De botsing had tot gevolg, dat het voorfront van de per- soenauto ingedeukt werd, terwijl de achterkant van de bestelauto schade opliep. KESTEREN De prijzen van de op de veiling te Kesteren aangevoerde pro- dukten waren: Goudreinette: I 65 75 69-76. 75 85 79- 81. 85 95 77-78: II 65 75 62-65, 75,85 74-77. 85 95 72-75. Cox's Or.'Pippin: I 55/60 37-38, 60/65 65-67. 65/70 92-94, 70 75 103-107, 75 80 108-111, 80/85 102-115; II 55 60 25-32, 60 65 50-60, 65 70 72-77, 70/75 76-82, 75/80 77-87. Lombartscalville: II 60/70 25-26, 7a/80 39-41. 80/90 38-40. Jonathan: II 60 65 24-25, 65/70 31-38, 70 75 45. Ingrid Marie: II 60 65 28, 65 70 45, 70 75 59, 75 80 71. Golden Delicious: II 60/65 21-28, 65 70 28-34, 70 75 38-44. 75 80 44-52. Doyenne du Cornice: I 65 75 62-68. 75 85 62-65. Winter jannen: I 50 60 32-36. Brederodes: I 50 60 23. 60 70 41-42, 70 80 45; II 50 60 16, 60 70 32, 70 80 40. Zuur kroet blank: f 10,50 per 100 kg. Blanke doordraai: f 12,— per 100 kg. Rode doordraai: f 9.-- per 100 kg. Rode doordraai: f 6,-- per 100 kg. Prijzen genoteerd in centen per kg, ten zij anders is vermeld. Leersum. Geboren: Huibertus Gerrit Johannes, z.v. G. van Zwetselaar en H. M. A. van der Bas, Leersum. Ondertrouwd: A. van den Bergh, 22 jr. wonende te Delft en E. J. Floor, 22 jr. wonende te Leersum. Overleden: S. Sittrop, 65 jr. ong. wo nende te Leersum. Vertrokken: Fam. J. C. van Schaik, Bovenpad 56 naar Amerongen. Ingekomen: mevr. L. Koomans-van den Kerkhof, Maarsbergseweg 65 uit 's Gravenhage. Fam. E. van den Brink, Scherpenzeelseweg 34 uit Ede. Dhr. M. B. A. Aboutahar, Rijksstraatweg 6 uit Nijmegen; Fam. L. Zwoferink, Konin gin Emmalaan 6 uit Wageningen. Dhr. H. J. Dorsman, Hoogstraat 8 uit Vlaar- dingen. DE KLOMP Gemiddeld tweemaal per dag zit er een grote vrachtwa gen vast onder het „tunneltje" in De Klomp. Een aantal andere bestuurders komt eerst vlak bij de tunnel tot de ontdekking, dat zijn auto hoger is, dan de toegestane 3 m en 10 centimeter. Die bestuurders proberen dan hun vaak zeer grote en zware combinatie nog tijdig te keren. Hiervoor pro beert men dan gebruik te maken van een privé-inrit. De inrit behoort bij n.v. Tricotagefabriek J. Diepeveen en Zn., en de directeur, de heer JDie- peveen heeft naar aanleiding van deze gebeurtenissen al eens een klacht in gediend bij de Edese politie. De schuld van het vastrijden on der het tunneltje zoekt de heer Die peveen voor een deel bij de ANWB, die op een wegwijzer op de hoek van de Buurtlaan-Oost en de Station straat in Veenendaal de weg naar Ederveen aanwijst via de Stations- straat-Veenendaalse weg. Wel staat er vlak onder die wegwijzer een blauw bord, waarop met witte let ters vermeld is, dat voertuigen, die hoger zijn dan drie meter de door de pijl aangegeven richting in moe ten (in casu de Buurtlaan-West) maar dat bord schijnt niemand te zien. „Er zijn wel eens dagen, dat er geen enkele auto onder het viaduct vast zit, maar dat zijn hoge uitzon deringen. Als ik zeg dat het gemid deld tweemaal per dag gebeurt, dan overdrijf ik echt niet. Het gebeurt zo vaak, dat wij er niet eens meer naar gaan kijken. Kortgeleden was een wagen met een zo grote vöart tegen het „dak" van het tunneltje gegaan, dat het hele dak van de ka- bine van de auto afgescheurd was", aldus de heer Diepeveen. zich al geruime tijd intensief bezig met dit verkeersknooppunt. Hij weet een goede oplossing: „De automobi listen, die klem komen te zitten on der tunnel moeten we het rijbewijs afnemen, want zij kunnen hun ogen niet gebruiken". In ernst zegt hij verder: „Er zijn duidelijke aanwijzingen gegeven. Óp de hoek van de Buurtlaan staat dat bord als voorwaarschuwing. Dan staat er in De Klomp, bij de Grift weg een verbodsbord en vlak voor het tunneltje nog ëen. Iedere chauf feur, die in een wagen rijdt, die ho ger is, dan 3,1 meter mag niet ver der rijden. Doet hij dat toch, dan kan hij zonder meer bekeurd worden, want hij is in overtreding. Ten over vloede wordt hij er echter voor de vierde maal opgewezen door een bord tegen de tunnel". De heer Hoorn ziet geen enkele aanleiding om nog meer waar schuwingen te maken bijvoorbeeld in de vorm van een balk of een hek boven de rijbaan, even hoog als de turinel.' Er komt slechts één waarschuwing bij, of liever er wordt er een vervangen: het huidige bord op de Buurtlaan wordt door een ander, groter ver vangen, dat bovendien op een nog beter zichtbare plaats gezet wordt. Het bord is een half jaar geleden ai besteld en kan iedere dag wor den afgeleverd. Of hii er veel van van verwacht: „Helemaal ni^ts, Voorbij de Griftweg mogen voertui gen, hoger dan 3,1 meter niet verder rijden. ze schijnen toch niet op te kunnen letten", zegt hij. De ANWB ontkent schuld te heb ben aan het klem komen te zitten van vrachtauto's en autobussen: „Het vrachtvervoer beschikt over speciale kaarten, waarop dergelijke obstakels aangegeven zijn. Voor der gelijk verkeer dienen wegwijzers al leen als oriënteringspunten. Het is ons bovendien onmogelijk rekening te houden met al die uitzonderings gevallen, als te lage tunnels en B- wegen. Het zware verkeer moet daar zelf op letten. Slechts in een dood enkel geval plaatsen wij een „dub bele" bewegwijzering". Het terugkeren of vastlopen van militaire voertuigen was niet bekend aan de garnizoenscommandant in Ede, noch aan de marechaussee, zo deelde een woordvoerder van de Le- gervoorlichtingsdienst mee. Hij be greep niet, dat als dit was voorgeko men, dat er dan geen melding van gemaakt was. Het leger schijnt niet over kaarten te beschikken, waarop dergelijke ob stakels aangegeven staan. Een colon ne-route wordt echter altijd eerst „verkend". Kennelijk schijnt die ver kenning niet altijd vlekkeloos te zijn, want de heer Diepeveen houdt vol reeds een aantal malen een colonne toegang tot zijn terrein geweigerd te hebben. Wat de heer Diepeveen hogelijk verbaasd, is, dat er regelmatig mi litaire colonnes zijn erf proberen op te rijden om te keren. Hij steekt daar altijd een stokje voor, want zijn hele terrein gaat er aan, meent hij. Een enkele wagen kan misschien ongehinderd van zijn brede inrit ma ken, maar een hele colonne weigert hij. Het verkeerd rijden voor deze gro te wagens begint dus al in Veenen daal. Het blauwe bord op de hoek van de Buurtlaan-Oost is een „inter gemeentelijke" aangelegenheid. Bri gadier A. van Huissteden van de Veenendaalse verkeerspolitie heeft zich een half jaar geleden ernstig met de zaak bezig gehouden, op ver zoek van zijn Edese collega's. „We hebben het bord iets verplaatst en zijn er van overtuigd, dat het juist zeer duidelijk is. Overigens kunnen wij er verder niets aan doen, want het is volkomen een Edese aangele- Op de hoek van de Buurtlaan-Oostzamenlijk stappen bij de NS kunnen genheid een officieel bord „Verboden Stationsstraat worden de bestuurders nemen om die situatie te wijzigen", in te rijden voor voertuigen, die de van de grote wagens al gewaar- 3,1 m te boven gaan" kunnen wij schuwd. niet plaatsen, want dan zouden we de hele Stationsstraat voor dat ver keer afsluiten. Dat is natuurlijk niet reëel". Het tunneltje, in 1845 als „vaar tunnel" aangelegd het huidige fietspad is als „voetgangerstunnel tje" naast het water gemaakt blijft een onding. Dat is ook de me ning van adjudant Hoorn: „Er moet eigenlijk hoognodig iets aan gedaan worden. De wet staat toe, dat vrachtauto's vier meter hoog mogen zijn en daarop moeten de wegen be rekend worden. Temeer omdat er vrij veel verkeer over deze weg gaat. De viaducten over de Rijks weg zijn indertijd aangepast omdat het wegdek 15 cem. hoger kwam te liggen. Dat moet hier ook gebeu ren. Misschien dat de gemeentebe sturen van Ede en Veenendaal ge- Dat het tunneltje de halve winter spiegelglad is en bijna het hele jaar een beetje onder water staat is dan Gemiddeld tweemaal per dag duikt nog vers twee. Adjudant Hoorn: „De een te hoge wagen het tunneltje in, constructie schijnt niet te deugen en hoewel de chauffeur voldoende ge- men schijnt er ook niets aan te kun- De Edese adjudant Hoorn houdt waarschuwd was. nen doen". VEENENDAAL Eiermarkt. Aan voer ca. 51.000 eieren. Prijzen voor gro te f 13,tot f 14,en voor kleine van f 8 tot f 11—, alios per 100 stuks. Handel: matig. .z

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3