Nieuwe NS-baas mr. M. G. de Bruin vol vertrouwen in toekomst trein uw levens verzekering verhogen zonder dat het u iets kost sparen... SPD-examen: 85 procent van kandidaten gezakt verstandig en handig „Grens 0,8 promille alcohol in bloed is veel te hoog'* DRIE GA VEN ER DEFINITIEF DE BR UI AAN Weer f 2 min. voor Biafra Redelijk verkeer hier onmogelijk zonder vervoer op de vrije baan BEKAAID ONMOGELIJK GROOT GEEN BEHOEETE TAAK FIJIV SWOV VECHT AMERIKAANSE STUDIE AAN NIET DUIDELIJK AFGEWEZEN TIJDGEBREK NA-BEOORDELING AANGEREDEN VROUW DOOD NA DOOR VERKEER VERTRAAGD AMBULANCEVERVOER „Meer witte pompen langs wegen" vraagt Gronings statenlid VOOR T EERST MEER DAN VIJF MLN. TON AARDAPPELEN Bruiloften gaven inbreker vrij spel Eisers willen schikking met gegijzelde melkhandelaar S^m§gm keent degTTPlL DONDERDAG 16 JANUARI 1969 UTRECHT Nog precies ander halve maand en dan zal mr. M. G. de Bruin de hoogste spoonvegman in Nederland zijn op 1 maart wordt de 52-jarige mr. De Bruin president-directeur van de Neder landse Spoorwegen, een waardige bekroning van een loopbaan die op 1 april 1942 begon als aspirant referendaris bij de commerciële dienst in het Utrechtse hoofdge bouw. Zoals alle leiders van grote instel lingen, zal ook mr. De Bruin er re kening mee moeten houden dat zijn bedrijf revolutionaire veranderingen zal meemaken voordat hij met pen sioen zal gaan. Voor de Spoorwegen geldt dat wel heel in het bijzonder, want het goede Nederland wervelt in groeiend tem po naar een verkeerschaos, die nog maar moeilijk te vermijden schijnt: spitsuur in de steden en op de grote verkeersaders doet nu al de meest bezonken optimist verbleken. De revolutie bij de NS wordt dus niet alleen door de tijd opgeroepen, maar zij wordt ook door de nood zaak geëist. De Spoorwegen erken nen deze dwingende uitdaging van de toekomst, zoals bleek uit de toe komstvisie op de korte termijn Spoor naar '75 die vorige week werd gepubliceerd. In die toekomstvisie geven de SpoorwegAi enkele aantrekkelijke plannen en zij vragen de overheid, geldt om deze te verwerkelijken. Maar enkele dagen nadat dit toe komstbeeld was verschenen, kwam een Haagse planoloog, drs. J. Ver- schuure, ook met een bee)van het toekomstige vaderland. Toen drs. Verschuure zijn toekomstblik over het Nederlandse vervoer liet weiden kwamen de Spoorwegen er nogal be kaaid af: de Nederlandse Spoorwe gen zouden zich volgens drs. Ver schuure niet revolutionair ont wikkelen en de trein zou steeds meer verdrongen worden door reeds be staande en nog te ontwikkelen ver voermiddelen. Om te zien of mr. De Bruin door de toekomstvisie van drs. Verschuu re erg ontmoedigd was. ziin we gis termorgen met hem* gaan praten. Drs. Verschuure voorspelt onder meer, dat de particuliere auto de grote concurrent van de trein zal worden. Als dat zo is, helpen de spoorwegmannen de concurrentie wél, want rondom het toch waarlijk niet kleine hoofdgebouw van de NS ADVERTENTr? aan de Moreelselaan in Utrecht, is geen vierkante meter te vinden die niet door de auto van een spoorweg man wordt bezet. Kunt u zich een toekomst zon der trein voorstellen? „Uitgaande van de Nederlandse si tuatie op dit moment acht ik dat on mogelijk. De trein kan pas worden gemist als de gemeenschap zich zeer grote offers zou willen getroosten om de totale structuur van Neder land te wijzigen." Kan de trein in de toekomst niet worden verdrongen door de auto, door luchtkussenvoertuigen die niet op een rail lopen, door heli kopters en andere middelen van vervoer? „De ligging van de steden en de spreiding van de bevolking maken in Nederland een redelijk verkeer ondenkbaar zonder openbaar ver voer op de vrije baan. De auto is wel een concurrent van de trein, maar de auto neemt te veel plaats in zoals in de steden en op de wegen al pijnlijk duidelijk blijkt". Zal de trein revolutionair moe ten veranderen om bij te blijven? „Zover als het nu te ovferzien is, heeft het railvervoer, ook zonder re volutie, een grote toekomst. De snel heden zullen worden opgevoerd ons plan voorziet daarin. Er zullen bijkomende voórzieningen moeten komen en bestaande zullen moeten worden uitgebreid. Andere systemen, zoals de monorail zeer snelle trei nen aan of op één rail vergen zo veel investering dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen". Acht u zich als spoorwegman aan treinvervoer gebonden? „Wij zijn vervoerders. In dienst van het openbaar vervoer wil ik geen enkele doeltreffend vervoers- midden uitschakelen". In uw plan voorziet u snelhe den tot tweehonderd.kilometer. In het buitenland wordt geëperimen- teerd met snelheden voor treinen tot vijfhonderd kilometer bijvoor beeld met turbinemotoren. „De turbinemotor voor treinver voer voldoet goed in Canada, een groot en leeg land. Nederland is klein en dichtbevolkt. Zeer grote snelheden, al dan niet via een tur binemotor. hebben hier geen zin. Voordat de trein op kruissnelheid zou zijn, zou al moeten worden af geremd, wil men tenminste de reizi gers zonder riemen op hun plaatsen laten zitten". Waarom rijden er, als enige Westeuropese land, in Nederland 's nachts geen treinen? „In andere Westeuropese landen rijden 's nachts doorgaande treinen. Ons land is op het vaste land begin- en eindpunt van internationale lij nen. Voor het binnenlandse vervoer bestaat er tussen één en vijf uur 's nachts geen werkelijke behoefte aan treinverkeer. Als die behoefte mocht komen wij houden er een wakend oog op zullen de binnen landse treinen ook 's nachts gaan rij den". Bezwaren, aan railvervoer ver bonden. zijn onder meer het schok kend rijden waardoor er onderweg geen schrijfwerk kan worden ver richt en de moeilijkheden van vervoer naar en van het station. Zijn hier verbeteringen mogelijk? „Het schokken is een nog onopge lost vraagstuk. Zelfs de Aero-trein, die op een luchtkussen rijdt en waar mee in Frankrijk wordt geëxperi menteerd, schokt. Het voor- en na- vervoer heeft onze belangstelling, zo als uit ons rapport blijkt. De trei nen moeten zoveel mogelijk aanslui ten bij het stedelijke openbare ver voer. Voldoende park eermogelijk heid voor auto's is zeer kostbaar en dikwijls ruimtetechnisch niet uit voerbaar. We denken voor de toe komst aan een soort opstap-taxi, die met betrekkelijk weinig kosten groepjes mensen naar bepaalde pun ten in de stad brengt". In het rapport vraagt de N.S. aanzienlijke kapitalen aan de over heid. Zijn de Spoorwegen geen on derneming meer die winst be oogt? „Toen in de jaren '30 het railver voer in Nederland werd gesaneerd en samengevoegd tot de N.S., wer den we een onderneming die een maatschappelijke taak kreeg opge dragen. Twintig jaar hebben we dat volgehouden. We bleven een onderne ming, al moesten de verliezen van de Spoorwegen door de nevenbedrij- ven worden goedgemaakt. Dat is nu niet meer mogelijk. Onze maat schappelijke taak hebben we echter nog; die heeft zelfs aan betekenis niet onaanzienlijk gewonnen. Wij zeggen nu, dat de overheid zal moe ten betalen om ons in staat te stel len de maatschappelijke dienst te vervullen die de overheid van ons vraagt". Is de volgende stap ook moge lijk: de trein wordt gratis over- he i d s voorzienn g? „Dat zou theoretisch natuurlijk wel kunnen. Ik kan me echter niet voorstellen, dat de overheid dat zou doen, tenzij daardoor zeer dreigen de vervoersproblemen zouden wor den opgelost". U bent nu nog een ondernemer. Als de trein gratis werd, zou u het dan nog interessant vinden om president-directeur van de N.S. te zijn? „Ik ben er van overtuigd dat er bij het openbaar vervoer op de vrije baan altijd zoveel problemen zullen moeten worden opgelost, dat ik het fijn zal blijven vinden om van zo'n zon bedrijf de president-directeur te feijn". Jazeker, dat kan! Als u en uw vrouw deelnemen aan het Premie Spaarplan. Stel dat u samen jaarlijks f 500,- premie betaalt voor uw levensverzekering. Dan krijgt u later per jaar een premie van 20% (maximaal f 100,-). Belastingvrij. Als u met die spaarpremie uw levensver zekering verhoogt, kan dat* soms duizenden guldens uitkering schelen. En dat is toch zeker de moeite waard. Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59 jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in komen hadden van ten hoogste f 15.000,- Het maximum spaarbedrag is f 250,— per deelnemer per jaar en f 500,- voor een echtpaar. Vraag morgen eens nadere inlichtingen. Levensver zekeringmaatschappijen, Assurantie-adviseurs en Raden van Arbeid (V.O.V.) zullen u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle spaarvormen van het Premie Spaarplan aanvragen bij het Ministerie va.r Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voor' ting bezitsvorming, Postbus 51, Den Haagy DEN HAAG De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is tot de conclusie gekomen, dat een in 1964 onder leiding van de verkeersdeskundige Borkenstein in Amerika verrichte wetenschappelijke studie, op grond waarvan o.m. in Engeland het toegestane alcoholpromillagc in het bloed van verkeersdeel nemers werd bepaald, aanvechtbaar is. De Amerikaanse studie wees na melijk uit, dat leeftijd, drinkgewoonten en rij-ervaring geen compenserende werking meer hebben op de kans op een verkeersongeval, zodra het bloedalco- DEN HAAG Duizenden cursisten en opleiders voor het staatspraktijkdiploma boekhouden en bedrijfseconomie (SPD) hebben ernstige bezwaren tegen de gang van zaken bij het examen voor het eerste deel van het SPD, dat in oktober werd afgenomen. De examenuitslagen betekenden een ongekend dieptepunt slechts ongeveer vijf tien procent van de kandidaten slaagde. Meer dan 2000 kandidaten kregen vlak voor Kerstmis bericht, dat zij waren gezakt. Vorig jaar slaagde 40 procent. Ge- zakten kunnen na één jaar weer examen doen. 4I)VFRTFMT|E Drs. H. H. Ensing, voorzitter van de staatsexamencommissie, schrijft de be droevende resultaten gedeeltelijk toe aan onvoldoende voorbereiding van de kandidaten. Hij verklaarde dat de ex amen-opgaven voor drie van de vijf vakken wel bijzonder zwaar bleken të zijn: bedrijfscalculaties, economisch- technische verschijnselen en statistiek. De commissie heeft vorige week ver gaderd over de examenuitslag, die drs. Ensing „betreurenswaardig" vindt. Be sloten werd de resultaten van de onge veer 2700 kandidaten nauwkeurig te on derzoeken en steekproeven van de cor rectie van het ingeleverde werk te ne men. Klachten over de opgaven heeft hij niet gekregen, zei drs. Ensing. Een pre cieze oorzaak van de afwijzing van 85 procent van de kandidaten kan hij niet geven: „Wij weten het nog niet". In de kring van het „Nederlands ge nootschap van opleiders" (NGO) zoekt men de oorzaak in de strikte beoorde ling van de cijfers, die de correctoren van het ingeleverde werk hebban ge geven. „De uitslag of iemand geslaagd of gezakt was, is vastgesteld met de be langstelling van een cumputer", zei een opleider. Deze klacht is naar voren gébracht In een vergadering tussen Kerstmis en Nieuwjaar van de staatscommissie met het bestuur van het NGO. De opleiders hebben er daarbij op aangedrongen de uitslagen nog eens te bekijken. De com missie heeft dit van de hand gewezen. De maatstaaf voor slagen of zakken is: wie uit vijf vakken 28 punten haalt slaagt als hij tenminste geen drie vij ven, twee vieren of een drie heeft en als hij voor het hoofdvak bedrijfsecono mie een zes heeft gehaald. Grensgevallen, waarbij een kandi daat bijvoorbeeld dertig punten haalde maar ook een drie boekte, werden in voorgaande jaren door een commissie van vier man nogmaals bekeken. Soms bleek een beoordeling in tweede instan tie toch wat milder te kunnen uitvallen, waardoor de kandidaat hét haalde. Bij het examen in oktober is deze af zonderlijke beoordeling van de twijfel gevallen echter wegens tijdgebrek ach terwege gebleven, zo meent men in de kring van de opleiders. Honderden kan didaten zijn daardoor gezakt terwijl zij anders door het oog van de naald zou den zijn gekropen. De slachting was extra groot door de bijzonder moeilijke opgaven ,voor statis tiek. Een leraar zei: „De eerste opga ve bijvoorbeeld was zonder meer voor de meeste kandidaten niet te maken. Die opgave hoorde eigenlijk bij het tweede deel van het SPD-examen. Cur sisten die heel goed zijn in statistiek haalden nu in een aantal gevallen een drie en zakten daardoor". Drs. Ensing weigerde te zeggen of de na-beoorde1ing van grensgevallen is toe gepast. „De cijfers zijn met de grootste zorg bekeken. Hoe de commissie de twijfelgevallen heeft bekeken, mag ik niet zeggen. Dat is een interne zaak van de commissie. Alleen staatssecretaris Grosheide van onderwijs, die onze com missie heeft benoemd, kan toestemming geven, daar iets over mee te delen". BARSINGERHORN De 70-jarige weduwe Brak stak gisteren de autoweg voor haar woning in Barsingerhorn over en werd daarbij aangereden door een personenauto. Zwaar gewond werd zij per ambulance-auto naar het centraal ziekenhuis te Alkmaar vervoerd waar zij na aankomst overleed. Doordat het verkeer in de gemeente Heerhugowaard geen acht sloeg op de signalen met si rene en zwaailicht van de ambulance werd het transport van de gewonde aanzienlijk vertraagd. HA AREN De 71-jarige mevrouw P. M. Coenraad-Sterke uit Haaren is gisteren bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Zij stak achter een stilstaande autobus de rijbaan over en werd daarbij aangereden door een personenauto. SIMPEL VELD De 22-jarige bouw vakarbeider L. Leerschen is vannacht in zijn woonplaats levenloos naast zijn bromfiets gevonden. De politie neemt aan, dat hij tegen een lantaarnpaal was gereden. DEN HAAG De regering heeft weer twee miljoen gulden voor hulp aan de slachtoffers van de oorlog in Biafra beschikbaar gesteld. Het bedrag zal hoofdzakelijk worden gebruikt voor het vervoer van voedsel in het bij zonder voor de Instandhouding van de luchtbrug en voor de aankoop van voedsel en geneesmiddelen. .Vier organisaties krijgen van het be drag elk een half miljoen gulden: Men sen in Nood, Oecumenische hulp aan kerken en vluchtelingen, het Nederland- sche Roode Kruis en Unicef. De Nederlandse bijdrage was op 19 december in de Tweede Kamer toege zegd voor het geval de 12,2 miljoen gul den die de regering eerder ter beschik king had gesteld, zouden zijn opge bruikt Drs. Den Uyl, de socialistische frac tieleider in de Tweede Kamer, heeft eergisteren in schriftelijke vragen geïn formeerd naar de besteding van deze twee miljoen gulden. Binnenkort gaan twee deskundigen naar Nigeria, om de uitzending voor te bereiden van een medisch-sociaal team. De deskundigen zijn de heer S. de Klerk, majoor van de geneeskundige troepen van de landmacht, en ir. M. F. Hofman, staflid van de afdeling jonge- renvrijwilligers van het ministerie van Buitenlandse Zaken. GRONINGEN Plaats witte pom pen langs de provinciale wegen van Groningen. Deze suggestie deed giste ren in de Provinciale Staten van Gro ningen de heer G. Boekhoven (PvdA) aan het college van Gedeputeerde Sta ten. Hij vindt dat de prijs voor een li ter benzine in 't noorden te hoog is, zo lang in dit landsdeel twee cent voor een liter meer moet worden betaald dan in het westen van het land. DÉN HAAG In Nederland is in 1968 voor het eerst meer dan vijf mil joen ton aardappelen geoogst. Dit blijkt uit de uitkomsten van de begin december gehouden definitieve oogst- raming 1968. die door het Centraal Bu reau voor de Statistiek zijn gepubli ceerd. De stijging zat in de fabrieksaardap pelen. De produktie daarvan (pootaard- appelen inbegrepen) nam ten opzichte van 1967 met 24 pet. toe tot ruim twee min ton. De netto-opbrengst van con sumptieaardappelen (incl. vroege, voer en pootaardappelen) daalde met acht pet. tot 2.423.000 ton. waarvan 1.909.000 Gevluchte psychopaat ton (minus 5 pet.) kleiaardappelen. De totale graanproduktie wordt ge- u.prr «n*l ppcrrpnpii raamd op 1.650.000 ton (minus 10 pet. SI1C1 gegrepen t.o.v. 1967). Van vrijwel alle graan soorten zijn de rendementen wel lager dan in 1967. maar normaal in vergelij king met de tienjaarlijkse gemiddelden. ROTTERDAM Op de eerste dag na dat. het vrijwillige deel van het Rot terdamse brandweerkorps had aange kondigd per 1 april voor goed te wil len inrukken, was de brandveiligheid in Rotterdam groter dan ooit. De vrijwilligers rukten normaal uit als zij werden gealarmeerd. De leiding van de brandweer had de vrije dag van ongeveer twintig man beroeps- personeel ingetrokken om niet voor verrassingen te staan, als er geen vrijwilligers zouden opkomen. Slechts drie vrijwilligers ging de ont slagaanvrage van het gehele korps nog niet ver genoeg: zij leverden gis teren al hun bluspakken en rookmas- kers bij de directeur van de brand weer in. HALSTEREN De 79-jarige C. van der Meer uit Halsteren is dinsdagavond om het leven gekomen, toen hij op de provinciale weg Halsteren-Steenbergen, waar hij rechts van de weg liep, door een achteropkomende personenauto werd aangereden. DEN HAAG De 46-jarige Z. de M„ een als gevaarlijk bekend staande ge detineerde in het rijksasiel voor psy chopaten Avereest, is gisteravond in Den Haag enige uren op vrije voeten geweest. De man was om ongeveer vijf uur aan de aandacht van zijn bewaker- verpleger ontsnapt, bij een bezoek aan zijn woning in Den Haag. Om half acht rekende de politie hem in het huis van familieleden weer in. Hij liet zich ge willig meevoeren. LEEUWARDEN Twaalf maanden, waarvan drie voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en ondertoe zichtstelling van het consultatiebureau voor alcoholisme, luidde gisteren voor de Leeuwarder rechtbank de eis tegen de 34-jarige F. K. uit Brantgum. Het was de prijs die de man, volgens de officier van justitie, moest betalen voor een ongelofelijke reeks diefstallen, die alle één ding gemeen hadden: ze werden uitsluitend gepleegd bij bruilof ten. De man placht aandachtig de huwe lijksadvertenties te volgen in de bladen. Op de heuglijke dag betrad hij de ver laten ouderlijke woning om zijn slag te slaan. Op den duur kreeg de pölitie oog voor zijn methode. Door ook ad vertenties te lezen kwamen recher cheurs hem op het spoor. „Als het niet zo'n kwalijke zaak wa§", aldus de officier, „zou ik zeggen: het idee was goed". holgehalte boven 0,8 promille is geste gen. Hoewel in de bijlagen van de in sep tember 1967 verschenen nota Verkeers veiligheid gezegd wordt dat boven een alcoholpromillage in het bloed van 0,8 de kans op verkeersongevallen gemid deld groter is dan die bij nuchtere toe stand, is nadien door de betrokken be windsman verklaard, dat in ons land bij het treffen van wettelijke maatre gelen, die reeds in een vergevorderd stadium zouden zijn, de gedachten uit gaan naar een percentage, dat ligt tus sen de 0,5 en 0,8 promille. De SWOV, die de Amerikaanse studie aan een nader onderzoek heeft onder worpen, is van oordeel en heeft dit neer gelegd in haar rapport Alcohol and road safety, dat de Amerikaanse onderzoe kers over het hoofd hebben gezien, dat het bloedalcoholgehalte van twee groe pen proefpersonen op verschillende wij ze werd gemeten. Dit heeft de uitslag van het onderzoek geflatteerd. De SWOV voert op grond hiervan aan, dat voor de Amerikaanse proefpersonen moet hebben gegolden, dat hun ongeval lenkans reeds onevenredig hoog was bij een alcoholgebruik, dat onder de 0,8 bleef. Bovendien constateerde de SWOV dat de Amerikaanse nopn voor een vol doende grote rijervaring beduidend ho ger ligt dan in Europa. Verder stelt de SWOV, dat een' ander onderzoek heeft aangetoond, dat het rijden bij nacht op Europese wegen meer risico's inhoudt dan op Amerikaanse. Rekening houdend met een gemiddeld mindere rij-ervaring van de Europese en zeker de Nederlandse automobi list en zjjn grotere ongevallenkans bij nacht, komt de SWOV in haar rapport dan ook tot de slotsom, dat de gevaren- grens ruim onder de 0,8 promille moet liggen. Op advies van de secretaris van de werkgroep alcohol en verkeer van de Europese Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, dr. J. A. J. Havard, gaat de British Medi cal Association (de landelijke vereni ging van artsen in Groot Brittannië) het rapport van de SWOV bestuderen. De aangehaalde zinsnede uit de bij lagen van de nota verkeersveiligheid is? zoals in de bijlage vermeld, ontleend aan een artikel van dr. Havard Road accidents and the drinking driver, waar bij deze, aldus meent de SWOV, ge bruik heeft gemaakt van de Amerikaan se studie. MIDDELBURG De raadskamer van de Middelburgse rechtbank heeft gisteren de zaak in behandeling geno men tegen de Vlissingse melkhande laar, die 'elf weken gegijzeld is ge weest, omdat hij weigerde een verkoop contract te ondertekenen. De raadsman van de aannemers, d' tegen de heer Koole procederen, hee tijdens de behandeling gevraagd zaak te verdagen, omdat er tussen c partijen onderhandelingen gaande zi om tot een schikking te komen. ADVERT EN 7<

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6