Nieuwe NS-baas mr. M. G. de Bruin
vol vertrouwen in toekomst trein
uw levens
verzekering
verhogen
zonder
dat het u
iets kost
sparen...
SPD-examen: 85 procent
van kandidaten gezakt
verstandig
en
handig
„Grens 0,8 promille alcohol
in bloed is veel te hoog'*
DRIE GA VEN ER DEFINITIEF DE BR UI AAN
Weer f 2 min.
voor Biafra
Redelijk verkeer
hier onmogelijk
zonder vervoer
op de vrije baan
BEKAAID
ONMOGELIJK
GROOT
GEEN BEHOEETE
TAAK
FIJIV
SWOV VECHT AMERIKAANSE STUDIE AAN
NIET DUIDELIJK
AFGEWEZEN
TIJDGEBREK
NA-BEOORDELING
AANGEREDEN VROUW
DOOD NA DOOR
VERKEER VERTRAAGD
AMBULANCEVERVOER
„Meer witte pompen
langs wegen" vraagt
Gronings statenlid
VOOR T EERST MEER
DAN VIJF MLN. TON
AARDAPPELEN
Bruiloften gaven
inbreker vrij spel
Eisers willen schikking
met gegijzelde
melkhandelaar
S^m§gm keent degTTPlL
DONDERDAG 16 JANUARI 1969
UTRECHT Nog precies ander
halve maand en dan zal mr. M. G.
de Bruin de hoogste spoonvegman
in Nederland zijn op 1 maart
wordt de 52-jarige mr. De Bruin
president-directeur van de Neder
landse Spoorwegen, een waardige
bekroning van een loopbaan die op
1 april 1942 begon als aspirant
referendaris bij de commerciële
dienst in het Utrechtse hoofdge
bouw.
Zoals alle leiders van grote instel
lingen, zal ook mr. De Bruin er re
kening mee moeten houden dat zijn
bedrijf revolutionaire veranderingen
zal meemaken voordat hij met pen
sioen zal gaan.
Voor de Spoorwegen geldt dat wel
heel in het bijzonder, want het goede
Nederland wervelt in groeiend tem
po naar een verkeerschaos, die nog
maar moeilijk te vermijden schijnt:
spitsuur in de steden en op de grote
verkeersaders doet nu al de meest
bezonken optimist verbleken.
De revolutie bij de NS wordt dus
niet alleen door de tijd opgeroepen,
maar zij wordt ook door de nood
zaak geëist. De Spoorwegen erken
nen deze dwingende uitdaging van
de toekomst, zoals bleek uit de toe
komstvisie op de korte termijn
Spoor naar '75 die vorige week
werd gepubliceerd.
In die toekomstvisie geven de
SpoorwegAi enkele aantrekkelijke
plannen en zij vragen de overheid,
geldt om deze te verwerkelijken.
Maar enkele dagen nadat dit toe
komstbeeld was verschenen, kwam
een Haagse planoloog, drs. J. Ver-
schuure, ook met een bee)van het
toekomstige vaderland. Toen drs.
Verschuure zijn toekomstblik over
het Nederlandse vervoer liet weiden
kwamen de Spoorwegen er nogal be
kaaid af: de Nederlandse Spoorwe
gen zouden zich volgens drs. Ver
schuure niet revolutionair ont
wikkelen en de trein zou steeds meer
verdrongen worden door reeds be
staande en nog te ontwikkelen ver
voermiddelen.
Om te zien of mr. De Bruin door
de toekomstvisie van drs. Verschuu
re erg ontmoedigd was. ziin we gis
termorgen met hem* gaan praten.
Drs. Verschuure voorspelt onder
meer, dat de particuliere auto de
grote concurrent van de trein zal
worden. Als dat zo is, helpen de
spoorwegmannen de concurrentie
wél, want rondom het toch waarlijk
niet kleine hoofdgebouw van de NS
ADVERTENTr?
aan de Moreelselaan in Utrecht, is
geen vierkante meter te vinden die
niet door de auto van een spoorweg
man wordt bezet.
Kunt u zich een toekomst zon
der trein voorstellen?
„Uitgaande van de Nederlandse si
tuatie op dit moment acht ik dat on
mogelijk. De trein kan pas worden
gemist als de gemeenschap zich zeer
grote offers zou willen getroosten
om de totale structuur van Neder
land te wijzigen."
Kan de trein in de toekomst niet
worden verdrongen door de auto,
door luchtkussenvoertuigen die
niet op een rail lopen, door heli
kopters en andere middelen van
vervoer?
„De ligging van de steden en de
spreiding van de bevolking maken
in Nederland een redelijk verkeer
ondenkbaar zonder openbaar ver
voer op de vrije baan. De auto is
wel een concurrent van de trein,
maar de auto neemt te veel plaats in
zoals in de steden en op de wegen
al pijnlijk duidelijk blijkt".
Zal de trein revolutionair moe
ten veranderen om bij te blijven?
„Zover als het nu te ovferzien is,
heeft het railvervoer, ook zonder re
volutie, een grote toekomst. De snel
heden zullen worden opgevoerd
ons plan voorziet daarin. Er zullen
bijkomende voórzieningen moeten
komen en bestaande zullen moeten
worden uitgebreid. Andere systemen,
zoals de monorail zeer snelle trei
nen aan of op één rail vergen zo
veel investering dat de voordelen
niet tegen de nadelen opwegen".
Acht u zich als spoorwegman
aan treinvervoer gebonden?
„Wij zijn vervoerders. In dienst
van het openbaar vervoer wil ik
geen enkele doeltreffend vervoers-
midden uitschakelen".
In uw plan voorziet u snelhe
den tot tweehonderd.kilometer. In
het buitenland wordt geëperimen-
teerd met snelheden voor treinen
tot vijfhonderd kilometer bijvoor
beeld met turbinemotoren.
„De turbinemotor voor treinver
voer voldoet goed in Canada, een
groot en leeg land. Nederland is
klein en dichtbevolkt. Zeer grote
snelheden, al dan niet via een tur
binemotor. hebben hier geen zin.
Voordat de trein op kruissnelheid
zou zijn, zou al moeten worden af
geremd, wil men tenminste de reizi
gers zonder riemen op hun plaatsen
laten zitten".
Waarom rijden er, als enige
Westeuropese land, in Nederland
's nachts geen treinen?
„In andere Westeuropese landen
rijden 's nachts doorgaande treinen.
Ons land is op het vaste land begin-
en eindpunt van internationale lij
nen. Voor het binnenlandse vervoer
bestaat er tussen één en vijf uur
's nachts geen werkelijke behoefte
aan treinverkeer. Als die behoefte
mocht komen wij houden er een
wakend oog op zullen de binnen
landse treinen ook 's nachts gaan rij
den".
Bezwaren, aan railvervoer ver
bonden. zijn onder meer het schok
kend rijden waardoor er onderweg
geen schrijfwerk kan worden ver
richt en de moeilijkheden van
vervoer naar en van het station.
Zijn hier verbeteringen mogelijk?
„Het schokken is een nog onopge
lost vraagstuk. Zelfs de Aero-trein,
die op een luchtkussen rijdt en waar
mee in Frankrijk wordt geëxperi
menteerd, schokt. Het voor- en na-
vervoer heeft onze belangstelling, zo
als uit ons rapport blijkt. De trei
nen moeten zoveel mogelijk aanslui
ten bij het stedelijke openbare ver
voer. Voldoende park eermogelijk
heid voor auto's is zeer kostbaar en
dikwijls ruimtetechnisch niet uit
voerbaar. We denken voor de toe
komst aan een soort opstap-taxi, die
met betrekkelijk weinig kosten
groepjes mensen naar bepaalde pun
ten in de stad brengt".
In het rapport vraagt de N.S.
aanzienlijke kapitalen aan de over
heid. Zijn de Spoorwegen geen on
derneming meer die winst be
oogt?
„Toen in de jaren '30 het railver
voer in Nederland werd gesaneerd
en samengevoegd tot de N.S., wer
den we een onderneming die een
maatschappelijke taak kreeg opge
dragen. Twintig jaar hebben we dat
volgehouden. We bleven een onderne
ming, al moesten de verliezen van
de Spoorwegen door de nevenbedrij-
ven worden goedgemaakt. Dat is nu
niet meer mogelijk. Onze maat
schappelijke taak hebben we echter
nog; die heeft zelfs aan betekenis
niet onaanzienlijk gewonnen. Wij
zeggen nu, dat de overheid zal moe
ten betalen om ons in staat te stel
len de maatschappelijke dienst te
vervullen die de overheid van ons
vraagt".
Is de volgende stap ook moge
lijk: de trein wordt gratis over-
he i d s voorzienn g?
„Dat zou theoretisch natuurlijk
wel kunnen. Ik kan me echter niet
voorstellen, dat de overheid dat zou
doen, tenzij daardoor zeer dreigen
de vervoersproblemen zouden wor
den opgelost".
U bent nu nog een ondernemer.
Als de trein gratis werd, zou u
het dan nog interessant vinden om
president-directeur van de N.S. te
zijn?
„Ik ben er van overtuigd dat er
bij het openbaar vervoer op de vrije
baan altijd zoveel problemen zullen
moeten worden opgelost, dat ik het
fijn zal blijven vinden om van zo'n
zon bedrijf de president-directeur te
feijn".
Jazeker, dat kan! Als u en uw vrouw deelnemen aan het
Premie Spaarplan. Stel dat u samen jaarlijks f 500,-
premie betaalt voor uw levensverzekering. Dan krijgt u
later per jaar een premie van 20% (maximaal f 100,-).
Belastingvrij. Als u met die spaarpremie uw levensver
zekering verhoogt, kan dat* soms duizenden guldens
uitkering schelen. En dat is toch zeker de moeite waard.
Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in
Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59
jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in
komen hadden van ten hoogste f 15.000,- Het maximum
spaarbedrag is f 250,— per deelnemer per jaar en f 500,-
voor een echtpaar.
Vraag morgen eens nadere inlichtingen. Levensver
zekeringmaatschappijen, Assurantie-adviseurs en
Raden van Arbeid (V.O.V.) zullen u graag helpen. U
kunt ook een brochure over alle spaarvormen van het
Premie Spaarplan aanvragen bij het Ministerie va.r
Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voor'
ting bezitsvorming, Postbus 51, Den Haagy
DEN HAAG De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is
tot de conclusie gekomen, dat een in 1964 onder leiding van de verkeersdeskundige
Borkenstein in Amerika verrichte wetenschappelijke studie, op grond waarvan
o.m. in Engeland het toegestane alcoholpromillagc in het bloed van verkeersdeel
nemers werd bepaald, aanvechtbaar is.
De Amerikaanse studie wees na
melijk uit, dat leeftijd, drinkgewoonten
en rij-ervaring geen compenserende
werking meer hebben op de kans op een
verkeersongeval, zodra het bloedalco-
DEN HAAG Duizenden cursisten en opleiders voor het staatspraktijkdiploma
boekhouden en bedrijfseconomie (SPD) hebben ernstige bezwaren tegen de gang
van zaken bij het examen voor het eerste deel van het SPD, dat in oktober werd
afgenomen.
De examenuitslagen betekenden een ongekend dieptepunt slechts ongeveer vijf
tien procent van de kandidaten slaagde. Meer dan 2000 kandidaten kregen vlak
voor Kerstmis bericht, dat zij waren gezakt. Vorig jaar slaagde 40 procent. Ge-
zakten kunnen na één jaar weer examen doen.
4I)VFRTFMT|E
Drs. H. H. Ensing, voorzitter van de
staatsexamencommissie, schrijft de be
droevende resultaten gedeeltelijk toe
aan onvoldoende voorbereiding van de
kandidaten. Hij verklaarde dat de ex
amen-opgaven voor drie van de vijf
vakken wel bijzonder zwaar bleken të
zijn: bedrijfscalculaties, economisch-
technische verschijnselen en statistiek.
De commissie heeft vorige week ver
gaderd over de examenuitslag, die drs.
Ensing „betreurenswaardig" vindt. Be
sloten werd de resultaten van de onge
veer 2700 kandidaten nauwkeurig te on
derzoeken en steekproeven van de cor
rectie van het ingeleverde werk te ne
men.
Klachten over de opgaven heeft hij
niet gekregen, zei drs. Ensing. Een pre
cieze oorzaak van de afwijzing van 85
procent van de kandidaten kan hij niet
geven: „Wij weten het nog niet".
In de kring van het „Nederlands ge
nootschap van opleiders" (NGO) zoekt
men de oorzaak in de strikte beoorde
ling van de cijfers, die de correctoren
van het ingeleverde werk hebban ge
geven. „De uitslag of iemand geslaagd
of gezakt was, is vastgesteld met de be
langstelling van een cumputer", zei
een opleider.
Deze klacht is naar voren gébracht
In een vergadering tussen Kerstmis en
Nieuwjaar van de staatscommissie met
het bestuur van het NGO. De opleiders
hebben er daarbij op aangedrongen de
uitslagen nog eens te bekijken. De com
missie heeft dit van de hand gewezen.
De maatstaaf voor slagen of zakken
is: wie uit vijf vakken 28 punten haalt
slaagt als hij tenminste geen drie vij
ven, twee vieren of een drie heeft en
als hij voor het hoofdvak bedrijfsecono
mie een zes heeft gehaald.
Grensgevallen, waarbij een kandi
daat bijvoorbeeld dertig punten haalde
maar ook een drie boekte, werden in
voorgaande jaren door een commissie
van vier man nogmaals bekeken. Soms
bleek een beoordeling in tweede instan
tie toch wat milder te kunnen uitvallen,
waardoor de kandidaat hét haalde.
Bij het examen in oktober is deze af
zonderlijke beoordeling van de twijfel
gevallen echter wegens tijdgebrek ach
terwege gebleven, zo meent men in de
kring van de opleiders. Honderden kan
didaten zijn daardoor gezakt terwijl zij
anders door het oog van de naald zou
den zijn gekropen.
De slachting was extra groot door de
bijzonder moeilijke opgaven ,voor statis
tiek. Een leraar zei: „De eerste opga
ve bijvoorbeeld was zonder meer voor
de meeste kandidaten niet te maken.
Die opgave hoorde eigenlijk bij het
tweede deel van het SPD-examen. Cur
sisten die heel goed zijn in statistiek
haalden nu in een aantal gevallen een
drie en zakten daardoor".
Drs. Ensing weigerde te zeggen of de
na-beoorde1ing van grensgevallen is toe
gepast. „De cijfers zijn met de grootste
zorg bekeken. Hoe de commissie de
twijfelgevallen heeft bekeken, mag ik
niet zeggen. Dat is een interne zaak van
de commissie. Alleen staatssecretaris
Grosheide van onderwijs, die onze com
missie heeft benoemd, kan toestemming
geven, daar iets over mee te delen".
BARSINGERHORN De 70-jarige
weduwe Brak stak gisteren de autoweg
voor haar woning in Barsingerhorn over
en werd daarbij aangereden door een
personenauto. Zwaar gewond werd zij
per ambulance-auto naar het centraal
ziekenhuis te Alkmaar vervoerd waar
zij na aankomst overleed. Doordat het
verkeer in de gemeente Heerhugowaard
geen acht sloeg op de signalen met si
rene en zwaailicht van de ambulance
werd het transport van de gewonde
aanzienlijk vertraagd.
HA AREN De 71-jarige mevrouw
P. M. Coenraad-Sterke uit Haaren is
gisteren bij een verkeersongeluk om het
leven gekomen. Zij stak achter een
stilstaande autobus de rijbaan over en
werd daarbij aangereden door een
personenauto.
SIMPEL VELD De 22-jarige bouw
vakarbeider L. Leerschen is vannacht
in zijn woonplaats levenloos naast zijn
bromfiets gevonden. De politie neemt
aan, dat hij tegen een lantaarnpaal was
gereden.
DEN HAAG De regering heeft
weer twee miljoen gulden voor hulp
aan de slachtoffers van de oorlog in
Biafra beschikbaar gesteld. Het bedrag
zal hoofdzakelijk worden gebruikt voor
het vervoer van voedsel in het bij
zonder voor de Instandhouding van de
luchtbrug en voor de aankoop van
voedsel en geneesmiddelen.
.Vier organisaties krijgen van het be
drag elk een half miljoen gulden: Men
sen in Nood, Oecumenische hulp aan
kerken en vluchtelingen, het Nederland-
sche Roode Kruis en Unicef.
De Nederlandse bijdrage was op 19
december in de Tweede Kamer toege
zegd voor het geval de 12,2 miljoen gul
den die de regering eerder ter beschik
king had gesteld, zouden zijn opge
bruikt
Drs. Den Uyl, de socialistische frac
tieleider in de Tweede Kamer, heeft
eergisteren in schriftelijke vragen geïn
formeerd naar de besteding van deze
twee miljoen gulden.
Binnenkort gaan twee deskundigen
naar Nigeria, om de uitzending voor te
bereiden van een medisch-sociaal team.
De deskundigen zijn de heer S. de
Klerk, majoor van de geneeskundige
troepen van de landmacht, en ir. M. F.
Hofman, staflid van de afdeling jonge-
renvrijwilligers van het ministerie van
Buitenlandse Zaken.
GRONINGEN Plaats witte pom
pen langs de provinciale wegen van
Groningen. Deze suggestie deed giste
ren in de Provinciale Staten van Gro
ningen de heer G. Boekhoven (PvdA)
aan het college van Gedeputeerde Sta
ten. Hij vindt dat de prijs voor een li
ter benzine in 't noorden te hoog is, zo
lang in dit landsdeel twee cent voor een
liter meer moet worden betaald dan in
het westen van het land.
DÉN HAAG In Nederland is in
1968 voor het eerst meer dan vijf mil
joen ton aardappelen geoogst. Dit
blijkt uit de uitkomsten van de begin
december gehouden definitieve oogst-
raming 1968. die door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek zijn gepubli
ceerd.
De stijging zat in de fabrieksaardap
pelen. De produktie daarvan (pootaard-
appelen inbegrepen) nam ten opzichte
van 1967 met 24 pet. toe tot ruim twee
min ton. De netto-opbrengst van con
sumptieaardappelen (incl. vroege, voer
en pootaardappelen) daalde met acht
pet. tot 2.423.000 ton. waarvan 1.909.000 Gevluchte psychopaat
ton (minus 5 pet.) kleiaardappelen.
De totale graanproduktie wordt ge- u.prr «n*l ppcrrpnpii
raamd op 1.650.000 ton (minus 10 pet. SI1C1 gegrepen
t.o.v. 1967). Van vrijwel alle graan
soorten zijn de rendementen wel lager
dan in 1967. maar normaal in vergelij
king met de tienjaarlijkse gemiddelden.
ROTTERDAM Op de eerste dag na
dat. het vrijwillige deel van het Rot
terdamse brandweerkorps had aange
kondigd per 1 april voor goed te wil
len inrukken, was de brandveiligheid
in Rotterdam groter dan ooit.
De vrijwilligers rukten normaal uit als
zij werden gealarmeerd. De leiding
van de brandweer had de vrije dag
van ongeveer twintig man beroeps-
personeel ingetrokken om niet voor
verrassingen te staan, als er geen
vrijwilligers zouden opkomen.
Slechts drie vrijwilligers ging de ont
slagaanvrage van het gehele korps
nog niet ver genoeg: zij leverden gis
teren al hun bluspakken en rookmas-
kers bij de directeur van de brand
weer in.
HALSTEREN De 79-jarige C. van
der Meer uit Halsteren is dinsdagavond
om het leven gekomen, toen hij op de
provinciale weg Halsteren-Steenbergen,
waar hij rechts van de weg liep, door
een achteropkomende personenauto
werd aangereden.
DEN HAAG De 46-jarige Z. de M„
een als gevaarlijk bekend staande ge
detineerde in het rijksasiel voor psy
chopaten Avereest, is gisteravond in
Den Haag enige uren op vrije voeten
geweest. De man was om ongeveer vijf
uur aan de aandacht van zijn bewaker-
verpleger ontsnapt, bij een bezoek aan
zijn woning in Den Haag. Om half acht
rekende de politie hem in het huis van
familieleden weer in. Hij liet zich ge
willig meevoeren.
LEEUWARDEN Twaalf maanden,
waarvan drie voorwaardelijk met een
proeftijd van drie jaar en ondertoe
zichtstelling van het consultatiebureau
voor alcoholisme, luidde gisteren voor
de Leeuwarder rechtbank de eis tegen
de 34-jarige F. K. uit Brantgum.
Het was de prijs die de man, volgens
de officier van justitie, moest betalen
voor een ongelofelijke reeks diefstallen,
die alle één ding gemeen hadden: ze
werden uitsluitend gepleegd bij bruilof
ten.
De man placht aandachtig de huwe
lijksadvertenties te volgen in de bladen.
Op de heuglijke dag betrad hij de ver
laten ouderlijke woning om zijn slag te
slaan. Op den duur kreeg de pölitie
oog voor zijn methode. Door ook ad
vertenties te lezen kwamen recher
cheurs hem op het spoor.
„Als het niet zo'n kwalijke zaak wa§",
aldus de officier, „zou ik zeggen: het
idee was goed".
holgehalte boven 0,8 promille is geste
gen.
Hoewel in de bijlagen van de in sep
tember 1967 verschenen nota Verkeers
veiligheid gezegd wordt dat boven een
alcoholpromillage in het bloed van 0,8
de kans op verkeersongevallen gemid
deld groter is dan die bij nuchtere toe
stand, is nadien door de betrokken be
windsman verklaard, dat in ons land
bij het treffen van wettelijke maatre
gelen, die reeds in een vergevorderd
stadium zouden zijn, de gedachten uit
gaan naar een percentage, dat ligt tus
sen de 0,5 en 0,8 promille.
De SWOV, die de Amerikaanse studie
aan een nader onderzoek heeft onder
worpen, is van oordeel en heeft dit neer
gelegd in haar rapport Alcohol and road
safety, dat de Amerikaanse onderzoe
kers over het hoofd hebben gezien, dat
het bloedalcoholgehalte van twee groe
pen proefpersonen op verschillende wij
ze werd gemeten. Dit heeft de uitslag
van het onderzoek geflatteerd. De
SWOV voert op grond hiervan aan, dat
voor de Amerikaanse proefpersonen
moet hebben gegolden, dat hun ongeval
lenkans reeds onevenredig hoog was bij
een alcoholgebruik, dat onder de 0,8
bleef. Bovendien constateerde de SWOV
dat de Amerikaanse nopn voor een vol
doende grote rijervaring beduidend ho
ger ligt dan in Europa. Verder stelt de
SWOV, dat een' ander onderzoek heeft
aangetoond, dat het rijden bij nacht op
Europese wegen meer risico's inhoudt
dan op Amerikaanse.
Rekening houdend met een gemiddeld
mindere rij-ervaring van de Europese
en zeker de Nederlandse automobi
list en zjjn grotere ongevallenkans bij
nacht, komt de SWOV in haar rapport
dan ook tot de slotsom, dat de gevaren-
grens ruim onder de 0,8 promille moet
liggen.
Op advies van de secretaris van de
werkgroep alcohol en verkeer van de
Europese Organisatie voor Economische
Samenwerking en Ontwikkeling, dr.
J. A. J. Havard, gaat de British Medi
cal Association (de landelijke vereni
ging van artsen in Groot Brittannië)
het rapport van de SWOV bestuderen.
De aangehaalde zinsnede uit de bij
lagen van de nota verkeersveiligheid
is? zoals in de bijlage vermeld, ontleend
aan een artikel van dr. Havard Road
accidents and the drinking driver, waar
bij deze, aldus meent de SWOV, ge
bruik heeft gemaakt van de Amerikaan
se studie.
MIDDELBURG De raadskamer
van de Middelburgse rechtbank heeft
gisteren de zaak in behandeling geno
men tegen de Vlissingse melkhande
laar, die 'elf weken gegijzeld is ge
weest, omdat hij weigerde een verkoop
contract te ondertekenen.
De raadsman van de aannemers, d'
tegen de heer Koole procederen, hee
tijdens de behandeling gevraagd
zaak te verdagen, omdat er tussen c
partijen onderhandelingen gaande zi
om tot een schikking te komen.
ADVERT EN 7<