Ik ben het grootste kopieerwonder sinds de uitvinding van het karbonpapier. Vanavond kom ik op TV. voor jonge zieken Sovjet-jongeren houden maagdelijkheid in ere Les-aan-bed Duitse kinderen krijgen via „sex-atlas" voorlichting Initiatief van vrouw in raad sloeg aan EENBROEKJE VOOR DE TENNISBAAN hfl/lll HANDCREME VAN DER GRINTEN N.V. Serv ice voor verliefden IN EINDHOVEN HOEFT EEN GEBROKEN BEEN NIET MEER EXTRA TE WORDEN GESTRAFT MET BLIJVEN ZITTEN C7~ Vaaie RWEHMjÖÖl Sflil De 'Océ' 1400, (één van de 24 'Océ' kopieerapparaten), kunt u kopen, huren of huren-per-kopie. Vanavond om 20.00 uur (Ned. I) laat ik u zien hoe ik èlles kopieer. Getypte brieven, balpen-brieven, vulpen-brieven, tekeningen en kaarten. Tijdschriften en boeken. Vanavond demonstreer ik u mijn gemakkelijke bediening. Eén druk op kopieert in uw voordeel de knop klaar. En net zoveel kopieën als u wenst. Vanavond ook toon ik u mijn zuinigheid. Ik maak zelfs kopieën op halve grootte. Dus voor de halve prijs! Vanavond om 20.00 uur (Ned. D laat ik u versteld zitten. Verkoopkantoren in: Amsterdam, Den Bosch, Den Haag en Hengelo. Vul in^knïpTi™stu uTctpT BON voor overvloedige informatie over de 'Océ' 1400. Ik wil graag alles weten over de 'Océ' 1400. Firma: T. a.vu Adres:. Tel: Nog eenvoudiger: Voor informatie kunt u ook bellen 04100-24461. VAN DER GRINTEN N.V.. Verkoop Nederland, Aartshertogenlaan 151. Den Bosch. na GOEDKOPER UIT DONDERDAG 16 JANUARI 1969 Mijn naam is'Océ'1400. 4 ffll Maria Plasman is acht jaar. Ze is ziek en daarom ligt ze in het Diaconessenziekenhuis in Eindho ven. Maria weet niet dat' onder wijzeres mevrouw De Bont aan haar bed zit, omdat gemeente raadslid mevrouw M. Renders een idee had. Maria weet alleen, dat ze dit jaar over moet „en daarom komt de juf twee keer in de week bij m'n bed". Je zou op een gewone lagere school zo'n groepje dat het moeilijk heeft, apart moeten houden en meer individu eel onderwijs geven", zegt ze. „Hoe men praat, praat men, maar een feit is. dat de letters BLO later op iemand dikwijls een stempel drukken. En dat is volkomen overbodig." „Maar ik ben intussen al echt blij, dat het met die zieke kinderen gelukt is", aldus het gemeenteraadslid. Wie weet hoeveel collega-gemeente raadsleden in andere gemeenten door mevrouw Renders nu op een idee zijn gebracht... I-Iet traditionele ontmoetings- punt voor afspraakjes is in Stuttgart de Kleiner Schlossplatz in het hart van het winkelcen trum. Onder druk van de klach ten over groeiende wachttijden, heeft het gemeentebestuur er nu een boek aan een ketting laten neerleggen. Gemakzuchtige min naars en ongeduldige meisjes hoe ven nu in dat boek maar even neer te pennen: „Ik zit in het ca fé, aan de overkant", om de moe de benen te kunnen strekken in afwachting van verdere roman tiek. BONN Met een „Seksueel-pedagogische atlas" wil de Westduitse minister van Volksgezondheid, mevrouw Kathe Strobel, ervoor zorgen, dat de kinderen in de Bondsrepubliek eindelijk tijdig een verantwoorde seksuele voorlichting krijgen. a nvr.^'T r -^ThE In opdracht van haar ministerie is een ploeg van deskundige auteurs be zig een voorlichtingsboek uit te werken dat de grondslag moet worden van het onderwijs op seksueel gebied op alle Westduitse scholen. Nog steeds komen talloze kinderen de feiten des levens maar bij toeval aan de weet, dikwijls door praatjes van vriendjes, en in het beste geval door lessen van vooruitstrevende onderwij zers. Bovendien is de laatste tijd geble ken, dat steeds meer jongens en meis jes op middelbare scholen gretige lezers zijn geworden van de seksuologische boeken van de befaamde popularisator Oswalt Kolle. Het ministeriële boek, dat in West- Duitsland nu al de bijnaam van „seks- atlas" heeft gekregen, behandelt in twaalf hoofdstukken de seksualiteit, van de grondbegrippen der voortplanting tot aan de moderne geboortenregeling, voorbehoedmiddelen, de „pil" en ge slachtsziekten. Het boek zal de feiten nuchter weer geven. Met de traditionele schoolboek jes, waarin man en vrouw staand af gebeeld zonder geslachtsorganen, zal het in de toekomst gedaan zijn. Mevrouw Strobel (61), moeder van twee kinderen, zegt: „Wij moeten de kinderen zakelijk, juist en zonder on nodige emoties inlichten. We moeten ze echte hulp geven in het leven. Dat be tekent, dat ze over de dingen moeten praten zoals ze zijn. Vragen, waarvoor jonge mensen tegenwoordig iedere dag komen te staan, moeten niet langer be last worden met taboes". De atlas zal reeds dit najaar aan de scholen worden aangeboden, met het advies het boek reeds vanaf de eerste klas lagere school te gebruiken. Dat wil niet zeggen, dat kinderen van zes jaar de „seks-atlaS" die hun be grip trouwens verre te boven zou gaan al mee naar huis zouden krijgen. Wel kan de onderwijzer reeds in de lagere klassen het boek als leidraad voor zijn lessen gebruiken. Hoe snel men met de voorlichting van stapel wil lopen, maakt iedere school voor zichzelf uit. Het ministerie Van Volksgezondheid denkt dat de „seks-atlas" zonder veel deining zijn weg naar de klaslokalen zal vinden. Nu is het niet zo gek dat mevrouw Renders aan dat onderwijs zat te den ken, want haar man is de hootdin- specteur voor het lager onderwijs in Zuid-Nederland en 's avonds komt het onderwerp, dikwijls ter sprake. „Voor BLO- en LOM-scholen wordt vrij veel gedaan", zegt mevrouw Ren ders, maar die langdurig zieke kinde ren vormen toch ook een groep? Ik vroeg me af of het nu wel eerlijk was, u:n een kind, dat bijvoorbeeld een been breekt en zes weken niet naar school kan of een ander kind*dat drie maan den ziek is, een jaar terug te zetten. Want drie maanden de school missen betekent natuurlijk blijven zitten." Mevrouw Renders had wel gehoord, dat er bijvoorbeeld in Arnhem en in Rotterdam ook mogelijkheden beston den voor zieke kinderen om bijlessen te krijgen, maar het ging haar tenslotte om Eindhoven. Te heeft dus succes gehad en er zijn onder de onderwijzers en onderwijze ressen in Eindhoven nu vrijwilligers, die langdurig zieke kinderen thuis of in het ziekenhuis les gaan geven. Mees tal twee keer één uur per week. En de gemeente betaalt die leerkrachten dan tien gulden per uur, zodat de ouders hun portemonnaie gesloten kunnen hou den. Men zegt, dat de gemeente uitreken de dat al die tientjes uiteindelijk een veel kleiner bedrag vormen dan de kosten die doublerende kinderen mee brengen. Hoe dan ook: Eindhoven heeft nu een „Commissie ter behartiging van onderwijs aan zieke lagereschoolkinde- ren." Daar zitten mensen van het on derwijs in, van de plaatselijke gezond heidsdienst, van de ziekenhuizen, de ichool besturen en de gemeente. Allemaal een vinger in de pap, maar met het resultaat, dat die lessen nu gegeven worden. Aan zestien kinderen, op dat moment en dat betekent als alles goed gaat dat er zestien kinderen minder blijven zitten, dit jaar in Eindhoven. Die commissie is een voorbeeld voor duizenden commissies, die ons land telt. Want men heeft de zaken zo ge regeld, dat één dag na de aanvrage door de ouders het zieke kind al bijles kan krijgen. Eindhoven timmert nu aan alle kan ten aan de weg, zodat iedereen daar te weten komt, dat de mogelijkheid van les-aan-bed bestaat. Oud comité's heb ben leerkrachten en ouders aangepord, hoofden van scholen *maken ouders van zieke kinderen wakker en de wethouder van onderwijs is een van de grootste propagandisten van het nieuwe systeem. „Ik ben erg blij. dat het er door is", zegt mevrouw M. V. Renders-van der Putt. „Nu gebeurt er tenminste iets en afgezien van dat doubleren je kunt op deze manier ook een hoop persoon lijk leed bij de kinderen voorkomen." Als het aan mevrouw Renders 1 ligt, gaat er in Eindhoven nog meer gebeu ren. Zij vindt, dat kinderen met leer- of aanpassingsmoeilijkheden niet al te vlug naar een LOM- of BLO-school ge stuurd moeten worden. T~)e liga van jonge communisten in de Sovjet-Unie heeft zich aange gord ter verdediging van de maagde lijkheid. Het orgaan van de liga, „Kom- somolskaja Pravda", heeft de jeugd van het land gewaarschuwd zich niet te laten inpalmen door praatjes, vol gens wélke maagdelijkheid ouderwets zou zijn. In het desbetreffende artikel wordt betoogd, dat jonge mannen zowel als jonge vrouwen behoren te wachten op een echte en duurzame liefde. Het blad zet uiteen, dat het zich over de delica te kwestie van geslachtelijke betrekkin gen uitspreekt, omdat dit in de scholen en door vele ouders wordt vermeden en jönge mensen dringend om advies vra gen. Er wordt betoogd, dat in groten getale brieven binnenkomen van lezers, die niet weten waar zij anders moeten aankloppen. „Hoe vaak hebben jongens me niet in de steek gelaten, omdat ik niet wilde dat zij aan mijn lijf zouden komen", schreef een 19-jarige. „Moet een meis je van mijn leeftijd zich alles laten welgevallen?" Zij verklaarde, dat zij wacht op iemand, die haar liefheeft „met geheel zijn hart", maar soms vraagt zij zich af of dat fout is. In het artikel wordt'aan het meisje meegedeeld, dat zij gelijk heeft en moet afzien van vrienden, die de gek steken met de deugd. Een ander meisje, aangeduid als „Z. M. uit Moskou", vertelt, dat zij in slecht gezelschap is geraakt en nu „voor haar genot betaalt met verdriet, pijn en ziekte". Zij geeft andere meis jes de raad haar niet te volgen. „Houd op", waarschuwt zij. „Geloof niet, dat onschadelijke wijnen bestaan of on schadelijke sigaretten of onschadelijke liefdesverhoudingen. Vernietig jezelf niet". In het artikel worden degenen ge gispt, die de liefde uitsluitend beschou wen als amusement en alleen bedacht zijn op hun eigen genoegen. Het verde digt de deugd als meer in overeenstem ming met de werkelijke emotionele be hoeften van menselijke wezens. „Een meisje, dat me zou toelaten haar bij ons eerste uitje te kussen, zou ik niet meer willen zien", aldus een ge waardeerde brief. In een andere werd de dubbele moraal aangevallen. „Waar om zouden alleen meisjes hun eer moeten bewaren?" vraagt deze brief schrijver. „Waarom praten wij er zo zelden over waar de eer van jongens begint en ophoudt?" In het artikel wordt ook de nog al eens in dit land verkondigde mening veroordeeld, dat, aangezien de vrouwen gelijk zijn gesteld met de mannen, zij niet, zoals vroeger, een speciale behan deling moeten genieten. „Niemand heeft het recht te vergeten dat de vrouw lichamelijk zwak is, dat haar gevoelens gemakkelijker worden gekwetst en dat zij meer behoefte heeft aan tederheid", aldus Het artikel, dat vervolgt: „Ruwheid, het gebruik van geweld, onvoldoende aandacht voor de vrouwelijke gevoeligheid, zijn ver schrikkelijke dingen en onze maat schappij kent geen pardon voor men sen. die zich daaraan schuldig maken". Karl Marx wordt aangehaald als de hoogste autoriteit ten aanzien van de betrekkingen tussen mannen en vrou wen. In een van zijn uitspraken over de ethiek heeft Marx volgens het arti kel verklaard, dat „een hele samenle ving kan worden beoordeeld naar de wijze, waarop haar vrouwen worden be handeld". ADVERTENTIE Mag een mens nog zo kort in het nieuwe jaar al beginnen met zich te ergeren? Liever niet trant wat moet dat worden als dat jaar op zijn eind loopt? Bovendien is januari van oudsher de maand van de goede voornemens en daar mogen! we „zich vooral niet ergeren" stellig wel bij rekenen. Maar hoofdschudden is toch wel toegestaan: daar heeft niemand hinder van en het voorkomt in ieder geval opgekropte wrevel. Het is mij dus vergeven als ik energiek het hoofd schud bij het lezen van een in het openbaar uitgesproken bewering, die nu al zo'n vijftig jaar lang met woord en daad is weerlegd. Maar blijkbaar nog steeds niet afdoende en dus zou het wellicht geen kwaad kunnen er nog maar weer eens een kolom aan te besteden om het misverstand niet te laten voortwoekeren. Dan hebben wij tenminste in dezen onze dure plicht gedaan. Het begon met een aardig plaatje van een knappe nog jonge moeder temidden van haar kinderschaar, 10 in getal. Dit „plaatje" dan in dubbe le zin op te vatten, want deze tengere dame in haar vrolijk zomerjurkje heeft al een heel repertoire bij elkaar gezongen, waarbij haar tiental voor koorbegeleiding zorgt. U kunt deze zwarte schijf, verpakt in een hoes met familiefoto, dus op uw grammofoon leggen en, naar gelang van uw smaak geroerd geamu seerd luisteren naar een serie liedjes van eigen fabrikaat op geleende melodieën. Geen kwaad woord erover: als deze moeder zo graag zingt is'dat al 'n pluspunt, en wanneer zij daarmee een lief centje kan bijverdienen, ten bate van haar groot gezin, heeft zij schoon gelijk. Als zij het dan vooral maar daarbij laat, heeft zij haar steentje al ruimschoots bijgedra gen tot veraangenaming van de samenleving. Al was het maar door hier of daar een moeder, die meent het te druk te hebben om met haar kinders te zingen, aan het nadenken te zetten. Wat met tien kan en kijk eens hoe keurig zij eruit zien kan toch stellig wel met 2 of 3. Maar laat de zingende mama geen dingen gaan beweren, die buiten de liedjeszingerij vallen en werkelijk kant noch wal raken. Beweringen zoals deze verbijsterende enormiteit: „Ik ben tegen de emancipatie. Er moet er tenslotte één de baas blijven in huis". Misschien schudt u nu het wijze hoofd en zegt: Is het wel de moeite waard om een uitspraak als deze zo zwaar op te nemen? Stellig wel, want wie het tot een grammofoonplaat heeft gebracht, en dus in de publiciteit is getreden, wordt vandaag de dag opeens als pen persoon van gezag beschouwd. Niet alleen op het eigen terrein, maar op alle gebied des maatschappelijk levens. Schoonheidskoninginen, sportkam- pioenen, popartiesten, amateurvocalisten, al.of niet huismoeder, wordt meteen gretig de microfoon voor de mond gehouden om eens eventjes voor de 'vuist weg hun mening te zeggen over wereldwijde ingewikkelde vraagstukken, van rassendiscriminatie tot het verbod van de pil. Menin gen, die op zijn gunstigst bestaan uit een resoluut „Daar ben ik voor" of „Daar ben ik tegen". Maar die door een groot publiek wel degelijk au sérieux worden genomen, omdat een beroemdheidhet heeft gezegd. Was het vroeger een gewetenszaak iets op papier te zetten het gezag van het gedrukte woord was vrijwel onaantastbaar tegenwoor dig is het in het openbaar gesproken woord nog een veel hachelijker zaak. Over wat men gaat schrijven kan men nadenken, zich van te voren terdege op de hoogte stellen. Maar voor een microfoon of tijdens een interview heeft men daar geen gelegenheid voor. En zo komt deze zingende moeder onverhoeds tot een afkeurende kreet over de emancipatie, een term waarvan zij de eenvoudige beteke nis zelfs niet kent. Emancipatie immers wil niets anders zeggen dan: ontwikkeling tot volwaardig mens. Dat slaat heus niet alleen op de vrouw (de tweede in de rij der maatschappelijk onvolwassenen) maar evenzeer op de arbeiders en de kleurlingen. Niemand zal het in zijn hoofd halen om te beweren dat een geëmancipeerde neger nu de bdds is in een gemengde samenleving. Hij wordt alleen in alle opzichten als volwaardig burger beschouwd, met alle rechten,-plichten en kansen van dien. Maar och heden, een geëmancipeerde vrouw is blijkbaar nog altijd geen volwaardig burgeres, maar de onverwoestbare karikatuur van het vrouwmens met haar op de tanden en de broek aan, die haar pantof felheld van een man met de mattenklopper regeert. Ik ben tegen de emancipatie Lieve zingende mama, laat uw naam dan van de kiezerslijst schrappen, laat uw dochters vooral geen beroep leren, maar houd ze thuis tot er een vrijer op de stoep staat. Weiger een spaarbankboekje of giro-rekening op uw eigen naam, en onderteken vooral niet zelf uw contract bij uw platenmaatschappij. Want dat zijn alle, moeizaam verworven rechten in de strijd om de volwassenverklaring van de meerderjarige vrouw. Maar ik vermoed zo, dat deze uitspraak enkel een gevolg is van het feit, dat deze moeder van tien nog nooit een geëmancipeerde vrouw in levenden lijve heeft ontmoet. Anders zou zij weten, dat deze gevreesde haaibaai in werkelijkheid vaak een handige huishoudster, een voortref felijke moeder en een steun en kameraad voor haar man is. Niet altijd natuurlijk maar dat kan men van niet-geëmancipeerde vrouwen evenmin zeggen. En met de laatsten bedoel ik de vrouwen, die zich haar maatschappelijke rechten apatisch laten aanleunen en ook niet het kleinste steentje bijdragen tot verbetering van de samenleving. Wel is het m ijopgevallen, dat juist dat slag vrouwen op een ergerlijke manier de baas speelt binnen de muren van haar huis SASKIA "MrvrrwM' M V. Renders-van der Putt in Eindhoven heeft goed m*. Al twintig jaar zit ze voor de KV.P. in de gemeenteraad („Oud roest lacht ze), maar daar gaat het na niet om. Twee jaar geleden heeft mevrouw Renders bij de behandeling van de begroting voorgesteld om iets te doen voor langdurig zieke kinderen. ,X>ie moeten niet achterop raken" vond ze. „Die moeten met hun leef tijdsgenootjes doorstromen"En dat gebeurt dan nu: zieke kinderen in Eindhoven krijgen les-aan-bed. Me vrouw Renders is blij en tevreden. In Londen heeft Teddy Tinling de tennismode voor 1969 gepre senteerd. Op de foto drie van zijn ontwerpen, gemaakt van katoen en dacron, waarbij de nadruk vooral wordt gelegd op de bijbehorende pantalons.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9