Heli-ambulance-hulp hangt in luchtledige Pluimveehouderij heeft gunstig jaar gehad V uil-water producenten moeten ook de lasten van zuivering betalen Ambulances winnen in de proeftijd wedren met helikopters bij hulp aan gewonden op 12 Midden berm beveiliging heeft zijn nut al bewezen Dronken Amersfoorter reed op vierkante velg „Jargoons" spelen in „de Ruif" Instelling blauwe zone Snel Handicap H. H. Garrelds constateert: NCRV bracht vakantiesfeer bij CPB-dames Opheusdense inbraakzaak voor de rechter Bestuurscrisis bij Interlas VEEMARKT DOETINCHEM C.H.U.-LEDEN IN DISCUSSIE Gastvrij Jean Heybroek lager dividend WOENSDAG 22 JANUARI i VEENENDAAL Wat enige maanden geleden als dé oplossing voor een snel le hulpverlening aan verkeersslachtoffers werd aangekondigd is een zielige ver toning geworden. Zo omschreef een hooggeplaatste functionaris van een ver pleeginrichting de proef om verkeersslachtoffers per helikopter naar een zieken huis te vervoeren. Alhoewel de proefperiode nog niet geëindigd is, staat het nu al vrijwel vast, dat bijvoorbeeld het Juliana-ziekenhuis in Veenendaal in de toekomst weinig patiënten door de lucht krijgt aangevoerd. Diverse ziekenhuizen over het ,hele land, met name in de onmiddellijke om geving van doorgaande snelwegen, le ger- en luchtmachtonderdelen hebben in de afgelopen maanden samengewerkt in het kader van de proefneming voor snelle hulp aan verkeersslachtoffers. Sinds de proefperiode op 15 oktober j.l. van start is gegaan moesten er tal van moeilijkheden worden overwonnen om de eerste proeflandingen plaats te laten' vinden. Ook bij de opzet van het plan helikopters bij de hulpverlening in te zetten werden deze moeilijkheden on derkend, maar de praktijk bleek ook in dit geval de beste leermeester. Een van de meest voorkomende moei lijkheden was het vonden van geschik te aanvliegroutes. In te veel gevallen vormden bomen en woningen onoverko melijke obstakels. Wat Veenendaal be treft werd een geschik terrein gevon den, maar in dit geval bleken aan de hulpverlening langs Rijksweg 12 weer veel haken en ogen te zitten. Rijkswegl2 wordt op de meeste plaat sen begrensd door brede sloten die on neembare hindernissen zijn voor zieken verplegers met een brancard. De plaat sen die als een geschikt landingsterrein voor helikopters kunnen dienen zijn met een kaarsje te zoeken. Ook prikkel draadafrasteringen verhinderen op veel plaatsen een moeiteloze landing. De proefperiode heeft bovendien aan getoond dat het gewóndenvervoer over Het beruchte punt op Rijksweg 12 nabij de Emmikhuizerberg waar in het verleden ernstige ongevallen aan de orde van de dag waren. Beschadigin gen aan de vangrail en slipsporen in de berm zijn ook nu nog stille getui gen, dat er op dit punt nog wel eens een wagen uit de koers raakt. De mid denbermbeveiliging verhindert echter, dat een auto op de andere weghelft te recht komt. In dat opzicht spreekt de ongevallenstatistiek een duidelijke taal. de weg in snelheid niet voor het trans port door de lucht behoeft onder te doen. Het gewondenvervoer voor Vee nendaal en directe omgeving wordt al jaren verzorgd door de firma De Haas, die nog onlangs een hypermoderne am bulance-auto aanschafte. De firma De Haas heeft permanent mensen beschik baar, die na een ongevallenmelding vrijwel direct kunnen uitrukken. Tijdens de proefperiode met de heli ambulance is het voorgekomen dat de ambulancewagen al hoog en breed met de gewonden op weg naar het zieken huis was voordat de helicopter zich op de plaats van het ongeval aandiende. Toch hebben de ambulances, bij onge vallen die op Rijksweg 12 plaats vin den op het traject Veenendaal-Maars- bergen een handicap te overwinnen. In tegenstelling tot 't traject Veenen- daal-Arnhem kunnen de ambulances van de firma De Haas in de richting Maarsbergen geen gebruik maken van een doorsteek in de vangrail. Al her haalde malen is hierop aangedrongen bij Rijkswaterstaat maar wat in Gel derland wel te realiseren is schijnt in Utrecht onmogelijk te zijn. Intussen is ook de behandeling van de ongevallen door de politie gewijzigd. Tot dusver moesten de landgroepen van de Rijkspolitie in het geweer worden geroepen bij ongevallen op Rijksweg 12 op het traject Utrecht - Veenendaal. Sinds kort is de gehele afwikkeling, zo als getuigenverhoor en het opmaken van processen-verbaal, in handen gelegd van de Surveillance Auto Snelwegen. De nieuwe regeling is in het leven geroe pen omdat vrijwel alle landgroepen van de Rijkspolitie te kampen hebben met personeelstekort. De regeling beperkt zich voorlopig tot die gemeenten waar de Rijkspolitie het voor het zeggen heeft. Veenendaal en Ede blijven baas in eigen huis, maar verwacht wordt dat ook deze twee ge meenten in de toekomst tot het verzor gingsgebied van de Surveillance Groep zullen gaan behoren. Door het aanbrengen van de vangrail in de middenberm van Rijksweg 12 is het aantal ongevallen echter aanzien lek teruggelopen. Zes jaar geleden bij voorbeeld waren zeer ernstige ongeval len met een aantal dodelijke slachtof fers schering en inslag. De vangrail heeft in dit opzicht zijn nut al duidelijk bewezen. Volgens de waarnemend korpschef van de Veenendaalse gemeentepolitie, de heer W. van Bruggen, vinden er op het beruchte traject Veenendaal-Maars- bergen en dan met name bij de Em mikhuizerberg nog wel wekelijks onge vallen plaats maar de middenbermbe veiliging verhindert slippende wagens op de andere rijbaan te komen. Het merendeel vande ernstige ongevallen in het verleden had plaats door fron tale botsingen van auto's die door de middenberm schoten. e Pas na het aflopen van de gehele proefperiode eind deze maand zal worden bezien voor welke gemeenten en voor welke trajecten de helikopters op de vliegbasis Deelen en Soesterberg permanent voor de hulpverlening aan verkeersslachtoffers gestationeerd zul len worden. ZEIST Na een paar moeilijke ja ren begint het er voor de Nederlandse pluimveehouderij weer gunstig uit te zien. De voorzitter van het produkt- schap voor Pluimvee en eieren, de heer H. H. Garrelds, sprak vanmiddag in Zeist in zijn jaarrede over een op gaande lijn. Die lijn blijkt wel heel dui delijk uit de exportresultaten: de to tale exportwaarde van pluimveehoude- rijprodukten bedroeg in vorig jaar 647 miljoen gulden, 23 procent meer dan in 1967 en ook meer dan in welk jaar daarvoor ook. In de legsector kwam in 1968 een eind aan het van jaar tot jaar terug- lopender eierproduktie. Deze produktie kan worden geraamd op 3875 miljoen stuks, 6 procent meer dan in 1967 toen er 3655 miljoen werden geproduceerd, maar nog niet zoveel als in 1966 (4144 miljoen). De gemiddelde producentenprijs was vorig jaar f 2,03 per kilo, een dubbeltje meer dan in 1967 en 16 ct. meer dan in 1966. De Nederlandse producenten ont vingen meer dan hun Duitse collega's, in tegenstelling tot 1967 toen de produ centenprijs hier. 12 cent lager lag dan in het buurland. De export van eieren steeg met 31 procent tot 991 miljoen stuks (f 134,2 miljoen). Ook dat betekende het einde van een dalende tendens (de uitvoer was in 1966 ruim 1100 miljoen stuks en in 1967 ongeveer 757 miljoen). Wat wel verder daalde was het ver bruik per hoofd van de bevolking. Dat lag in 1966 op 204 stuks, in 1967 op 197 stuks en hoewel het gemiddelde ver bruik in 1968 nog niet definitief is bere kend, staat wel vast, dat er per per soon opnieuw minder eieren werden ge consumeerd. In de legrassensector zijn vorig jaar tot en met november 36.4 miljoen broedeieren ingelegd, twee procent meer dan in 1967, hoewel het aantal plui mveehouderij bedrij ven aanzienlijk daalde (van mei 1967 tot mei 1968 ver dwenen er volgens 't CBS 10.000, waar door er nog maar 80.000 overbleven).. Het totale pluimveebestand wordt ken nelijk opgevangen door de overblij vende, grotere bedrijfseenheden. Deze structuurwijziging verhoogt volgens de heer Garrelds de kansen op een renda bele legpluimveehouderij. De produktschapsvoorzitter verwacht dat de produktie in het eerste halfjaar van 1969 ongeveer 5 procent boven die van de eerste helft van 1968 zal liggen. De produktie na 1 juli is afhankelijk van de inleg in de eerste vier maanden van 1969. De heer Garrelds neemt evenwel aan, dat deze inleg niet lager zal zijn dan vorig jaar. De invoer van eieren, voornamelijk uit België, steeg van 118 tot 161 mil joen stuks. Deze eieren worden voor namelijk gebruikt door de eierproduh- tieindustrie. De uitvoer van eierprodukten steef orig jaar met 50 procent tot ruim 15.4 miljoen kilo ter waarde van 39.4 mil joen gulden (plus 30 procent). In de slachtsector werd het even wicht dat in 1966 door een te grote pro duktie werd verstoord hetgeen ook in 1967 de prijzen nog onder druk zeti» in 1968 hersteld. VEENENDAAL Het bestuur Circuit '67, dat normaal op iedere za terdagavond dansavonden organiseert in „De Ruif" aan de Nieuweweg zorgt op zondagavond 26 januari voor een speciale attractie. Uitgenodigd is name lijk de band „The Jargoons", die zo langzamerhand voor iedere liefhebber van dit genre muziek goede bekenden zijn. Vorige week is tijdens een dans avond in jeugdherberg „de Eikelen kamp" meegedeeld dat „The Jargoons" vrijdagavond naar Veenendaal zouden komen, maar dit bericht berustte op een misverstand. RESTEREN De Christelijke Plak- telands Vrouwenbond afdeling Reste ren- Opheusden was dezer dagen in ver gadering bijeen in de kantine van de veiling. De avond werd geleid door mevr. R. Hakkert- van Westreenen. Mevrouw Hakkert heette de dames van harte welkom, in het bijzonder de heren van de Nederlandse Chr. Reis- vereniging, die deze avond verzorgden. Na het huishoudelijke gedeelte en de pauze werden een aantal prachtige films vertoond over vakantiegebieden. Mevr. Hakkert dankte de NCRV voor de medewerking, waarna mevr. Rose- boom de avond sloot met gebed. ARNHEM De rechtbank te Arn hem heeft dinsdag uitspraak gedaan ten aanzien van de inbraak in Opheus den op 29 september 1968, waarbij ten nadele van een verkeersslachtoffer f 50.000,- en een grote hoeveelheid sie raden werden ontvreemd. De 2-2-jarige S. F. W. uit Opheusden werd veroor deeld tot zeven maanden gevangenis straf met aftrek van voorarrest, waar van een maand voorwaardelijk (eis: zeven maanden met aftrek). De zaak tegen de 23-jarige J. M. S„ eveneens uit Opheusden, tegen wie de offcier subsidiair tien maanden met aftrek had geëist, werd aangehouden voor een psychiatrisch onderzoek, hetgeen de officier primair had geëist. Drie andere verdachten, die zouden hebben meegeprofiteerd van de 'buit werden veroordeeld tot geringere straf fen: de 27-jarige A. G. conform de eis tot vier maanden, waarvan een maand voorwaardelijk, de 20-jarige steenfabrieksarbeider D. B. tot drie maanden, waarvan een maand voor waardelijk (eis vier maanden, waar van een maand voorwaardelijk) en de 53-jarige huisvrouw J. B., die de tip zou hebben gegeven en daarvoor werd beloond, kreeg f 50,- boete (eis: f 200,- boete). Ook de nieuwste aanwinst van de firma De Haas, een V.W.-ambulance wagen, kan bij ongevallen op Rijks weg 12 best concurreren met de heli ambulance. Naast de auto de man die dag en nacht als ziekenverpleger be schikbaar is, de heer J. Heikamp. SOESTERBERG De Internationa le Lasprodukten Handelmaatschappij Interlas zit midden in een bestuurscri sis. Een van de directeuren, de heer M. B. van de Wetering, heeft op 14 de cember zijn functie neergelegd, maar is volgens Interlas later op zijn beslis sing teruggekomen, nadat hij naar bui ten had verklaard geen directeur meer te zijn van het bedrijf. Dit heeft tot gevolg dat de commis sarissen binnenkort een buitengewone vergadering van aandeelhouders bij een zullen roepen. Daarin zal dan een voorstel tot ontslag van de heer Van de Wetering ter sprake worden ge bracht. De heer Van de Wetering is over de ze gang van zaken uiterst verbaasd. „Ik heb helemaal geen ontslag geno men. Alleen heeft de raad van commis sarissen verzocht dat ik ontslag zal ne men op grond van niet voldoende tech nische kennis. Dat is echter maar een gezochte aanleiding, want over die technische kennis kan ik wel het een en ander aantonen". Interlas heeft onlangs meegedeeld voor 1968 een tien procent hogere winst te verwachten en een dividend dat ten minste gelijk zal zijn aan dat over 1967 26 procent. Veemarkt Doetinchem Aanvoer Slachtvee 355 gebruiksvee 712 vette kalveren 11 vaarskalveren 1576 schapen 41 lammeren 16 geiten 4 paarden 13 veulens 2 biggen 255 beren 1 totaal 2986. Prijzen (in guldens) Melk- en kalfkoeien 9801620 mest en weidevee 9001285 drachtige vaar zen 10201590 guste vaarzen 900 1270 pinken 560800 graskalveren 420 610 vaarskalveren 180290 stier kalveren 6080 schapen 110130 lammeren 70115 biggen 8090 (alles per stuk). Vette kalveren, le kwal. 3,804,00 vette kalveren 2e kwal. 3,303,65 vet te kalveren, 3e kwal. 2,803,10 (alles per kg lev. gew.). Slachtvee, le kwal. 4,504,70 slacht vee, 2e kwal. 4,004,40 slachtvee, 3e kwal. 3,60—3,90 worstkoeien 3,203,55 slachtpaarden 3,003,45 veulens 3,10 3,60 (alles per kg gesl. gew.). Handel Slachtvee redelijk weidevee rede lijk biggen willig vaars- en stierkal veren matig vette kalveren kalm schapen en lammeren kalm paarden kalm. BILTHOVEN Jean Hey broek stelt voor over 1968 het dividend te verlagen van 12 tot 10 procent, waarvan 1 pro cent uit de reserves. De winst is voor al gedaald doordat in het laatste kwar taal de afzet van haarden fors is terug gelopen, zodat de omzet over geheel 1968 is achtergebleven bij die van het voorgaande jaar. De winst is lager uitgevallen dan aan vankelijk werd gedacht. Moeilijkheden bij enkele haardenfabrieken hebben het bestuur tot extra afschrijvingen ge dwongen, waardoor de winst een divi dend van 9 procent toelaat. Het be stuur heeft echter vertrouwen in de verdere gang van zaken. Daarom is be sloten 1 procent dividend aan de reser ves te onttrekken. VEENENDAAL De leden van de Christelgk-Historische Unie hebben gister avond in „de Rorenbeurs" tijdens de jaarvergadering over een aantal onderwerpen gediscussieerd van strikt plaatselijke aard. De onderwerpen die in drie ver schillende groepen behandeld werden waren: afvalwaterzuivering, verkeers problemen en woningbouw. Alleen over het laatste onderwerp kon de rapporteur een vrij eenstemmig rapport uitbrengen. Bij de beide andere onderwerpen waren duidelijke meerderheids- en minderheidsstandpunten. Vooral bij het probleem „wie betaalt de kosten van de afvalwaterzuivering?" waren de meningen ver deeld. De rapporteur van de groep die over de afvalwaterzuivering gesproken had begon met te stellen, dat de groep tot de conclusie gekomen was, dat het noodzakelijk is om in Nederland het rioolwater te zuiveren. De lucht en het oppervlaktewater wordt steeds meer verontreinigd en dat betekent een groot gevaar vóór de volksgezondheid. „De meerderheid van de groep was van mening, dat de kosten gedragen moeten worden door de verbruikers. Een minderheid wilde alle kosten op de huiseigenaren afwentelen, waar door de overheid bij Patrimonium- woningen een deel van de lasten zou dragen. Bovendien verwachtte die min derheid dat de huren vrij zouden ko men, waardoor de eigenaren gelegen heid krijgen de zuiveringsrechten op de huurders te verhalen." Later tijdens de algemene discus sie werd duidelijk gesteld, dat ten eerste de huurliberalisatie in Veenen daal nog wel een aantal jaren op zich zal laten wachten, maar dat het bo vendien een onsociaal beleid zou zijn de huiseigenaars die sinds 1945 toch al in een verkeerde hoek zitten nog zwaarder te belasten. Slechts het argu ment, dat bij een (doorberekende) be lasting voor de huiseigenaren, de huur ders met de lagere inkomens hun „hef fing" zeer gespreid konden betalen, sprak aan. Uit de groep was naar voren geko men, dat de kosten voor de industrie zeer hoog zouden komen te liggen, in dien deze evenredig zouden moeten bijdragen. Er werd gesproken over jaarlijkse bedragen met zes cijfers. Men veronderstelde, dat een aantal be drijven hun afvalwater zelf zouden gaan zuiveren en weer gebruiken, waardoor de exploitatie van de instal latie, die momenteel gebouwd wordt, in gevaar zou komen. De groep, die de. verkeersproblemen behandelde brak in meerderheid een lans voor het instellen van een „blauwe zone" in het centrum van Veenendaal. Enkelen vonden dit „on gastvrij" tegenover de niet-Veenenda- lers doordat hun parkeertijd verkort zou worden, maar anderen vonden het De groep, die over de woningbouw juist zeer gastvrij, doordat men door het instellen van een „blauwe zone" bijna iedereen die van buitenaf komt vrijwel altijd aan een plaatsje zou kun nen helpen. Er gingen stemmen op om de mid denstand lasten op te leggen, om de overheid in staat te stellen meer par keerterreinen aan te leggen, maar anderen vonden het aanleggen van parkeerterreinen duidelijk een over heidstaak, die uit de „algemene" mid delen bekostigd moet worden. Men was over het algemeen tegen het aanwijzen van te veel wegen als voorrangsweg. Wel pleitte men voor „voorrangskruisingen", zoals op de Prins Bernhardlaan onlangs is ge beurd. Het argument tegen voorrangs wegen was de „uitnodiging" om te hard te gaan rijden. Deze groep was van mening, dat er in smalle straten parkeerverboden moesten komen. Hierdoor zouden de bewoners er min of meer toe gedwon gen worden wat soepeler te zijn in het afstaan van een stuk voortuin voor wegverbreding. discussieerde was over het geheel ge nomen van mening, dat Patrimonium» Bouwvereniging goed werkt. Een lid van de groep, die graag voor een wat hogere prijs, dan hij nu betaalde een eengezinswoning zelfs zonder c.v. wilde hebben bleek met zijn huur- bod aan de lage kant te liggen. Voor het door hem gevraagde vrij eenvou dige huis, dat dan ongeveer f40,- per week zou mogen doen, zou hij toch al tijd het dubbele op tafel moeten leg gen. Bovendien werd er gesteld, dat er te weinig Veenendalers in aanmerking zouden komen voor een doorstroming naar dergelijke woningen, om de zaak interessant te maken. Een dergelijk project is alleen te verwezenlijken als er in grote aantallen gebuwd wordt, maar die grote aantallen zouden voor een belangrijk deel door „import" be zet worden. De groep vroeg om het aantrekken van dienstverlenende bedrijven en we tenschappelijke instituten (zoals TNO), die hun eigen medewerkers moesten meebrengen, omdat deze in Veenen daal niet gevonden kunnen worden. Het ontwikkelingspeil van de bevol king ligt gemiddeld lager dan elders doordét Veenendaal het karakter van een industrieplaats heeft. Om de groei van Veenendaal bij te kunnen houden was de groep van me ning, dat er per jaar tenminste 550 woningen gebouwd zouden moeten wor- dén. Het aantal woningzoekenden blijkt weer in stijgende lijn te zijn en be draagt momenteel ruim 650 serieuze gevallen. VEENENDAAL De Amersfoorter J. H. had een dolle avond gehad en zich noch aan de slagzin „Glaasje op, laat je rijden", noch aan „Eén op één en niet meer dan vier" gehouden. Hierdoor reed hij zjjn auto in elkaar en raakte hjj zjjn rijbewijs en het kentekenbewijs van zijn auto kwijt in Veenendaal. Op de hoek van de Nieuweweg-Vendelseweg vloog de man uit Amersfoort uit de bocht. Hij reed vijftien meter ver over het linker trottoir, daarna achter uit en met de linker achterzijde van zijn auto tegen een woonhuis en kwam pas bij de Emmalaan weer helemaal goed op de weg. De heer H. reed na al die emoties getooon door, hoewel hij ook nog een lekke achterband had opgelopen. Tegen de tijd dat hij de oprit naar de Rijks weg 12 had bereikt, was zijn achterband aan flarden en reed hij „op de velg". Op de oprit werd hij genoodzaakt te stoppen, omdat zijn ene achterwiel in plaats van rond, vierkant was geworden. Hier kon de politie de man aan houden. De auto werd met een kraanwagen naar het politiebureau gesleept en de bestuurder mocht zijn roes in een cel uitslapen. Te voet moest hij 's mor gens zijn reis voortzetten, want de auto bleef achter evenals zijn rijbewijs, dat „voorlopig" ingehouden werd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3