Heli-ambulance-hulp
hangt in luchtledige
Pluimveehouderij heeft
gunstig jaar gehad
V uil-water producenten
moeten ook de lasten
van zuivering betalen
Ambulances
winnen in
de proeftijd
wedren met
helikopters
bij hulp aan
gewonden op
12
Midden berm beveiliging
heeft zijn nut al bewezen
Dronken Amersfoorter
reed op vierkante velg
„Jargoons"
spelen in
„de Ruif"
Instelling
blauwe zone
Snel
Handicap
H. H. Garrelds constateert:
NCRV bracht
vakantiesfeer
bij CPB-dames
Opheusdense
inbraakzaak
voor de rechter
Bestuurscrisis
bij Interlas
VEEMARKT DOETINCHEM
C.H.U.-LEDEN IN DISCUSSIE
Gastvrij
Jean Heybroek lager
dividend
WOENSDAG 22 JANUARI i
VEENENDAAL Wat enige maanden geleden als dé oplossing voor een snel
le hulpverlening aan verkeersslachtoffers werd aangekondigd is een zielige ver
toning geworden. Zo omschreef een hooggeplaatste functionaris van een ver
pleeginrichting de proef om verkeersslachtoffers per helikopter naar een zieken
huis te vervoeren. Alhoewel de proefperiode nog niet geëindigd is, staat het nu
al vrijwel vast, dat bijvoorbeeld het Juliana-ziekenhuis in Veenendaal in de
toekomst weinig patiënten door de lucht krijgt aangevoerd.
Diverse ziekenhuizen over het ,hele
land, met name in de onmiddellijke om
geving van doorgaande snelwegen, le
ger- en luchtmachtonderdelen hebben
in de afgelopen maanden samengewerkt
in het kader van de proefneming voor
snelle hulp aan verkeersslachtoffers.
Sinds de proefperiode op 15 oktober
j.l. van start is gegaan moesten er tal
van moeilijkheden worden overwonnen
om de eerste proeflandingen plaats te
laten' vinden. Ook bij de opzet van het
plan helikopters bij de hulpverlening in
te zetten werden deze moeilijkheden on
derkend, maar de praktijk bleek ook in
dit geval de beste leermeester.
Een van de meest voorkomende moei
lijkheden was het vonden van geschik
te aanvliegroutes. In te veel gevallen
vormden bomen en woningen onoverko
melijke obstakels. Wat Veenendaal be
treft werd een geschik terrein gevon
den, maar in dit geval bleken aan de
hulpverlening langs Rijksweg 12 weer
veel haken en ogen te zitten.
Rijkswegl2 wordt op de meeste plaat
sen begrensd door brede sloten die on
neembare hindernissen zijn voor zieken
verplegers met een brancard. De plaat
sen die als een geschikt landingsterrein
voor helikopters kunnen dienen zijn met
een kaarsje te zoeken. Ook prikkel
draadafrasteringen verhinderen op veel
plaatsen een moeiteloze landing.
De proefperiode heeft bovendien aan
getoond dat het gewóndenvervoer over
Het beruchte punt op Rijksweg 12
nabij de Emmikhuizerberg waar in het
verleden ernstige ongevallen aan de
orde van de dag waren. Beschadigin
gen aan de vangrail en slipsporen in
de berm zijn ook nu nog stille getui
gen, dat er op dit punt nog wel eens
een wagen uit de koers raakt. De mid
denbermbeveiliging verhindert echter,
dat een auto op de andere weghelft te
recht komt. In dat opzicht spreekt de
ongevallenstatistiek een duidelijke
taal.
de weg in snelheid niet voor het trans
port door de lucht behoeft onder te
doen. Het gewondenvervoer voor Vee
nendaal en directe omgeving wordt al
jaren verzorgd door de firma De Haas,
die nog onlangs een hypermoderne am
bulance-auto aanschafte. De firma De
Haas heeft permanent mensen beschik
baar, die na een ongevallenmelding
vrijwel direct kunnen uitrukken.
Tijdens de proefperiode met de heli
ambulance is het voorgekomen dat de
ambulancewagen al hoog en breed met
de gewonden op weg naar het zieken
huis was voordat de helicopter zich op
de plaats van het ongeval aandiende.
Toch hebben de ambulances, bij onge
vallen die op Rijksweg 12 plaats vin
den op het traject Veenendaal-Maars-
bergen een handicap te overwinnen.
In tegenstelling tot 't traject Veenen-
daal-Arnhem kunnen de ambulances
van de firma De Haas in de richting
Maarsbergen geen gebruik maken van
een doorsteek in de vangrail. Al her
haalde malen is hierop aangedrongen
bij Rijkswaterstaat maar wat in Gel
derland wel te realiseren is schijnt in
Utrecht onmogelijk te zijn.
Intussen is ook de behandeling van de
ongevallen door de politie gewijzigd.
Tot dusver moesten de landgroepen van
de Rijkspolitie in het geweer worden
geroepen bij ongevallen op Rijksweg 12
op het traject Utrecht - Veenendaal.
Sinds kort is de gehele afwikkeling, zo
als getuigenverhoor en het opmaken van
processen-verbaal, in handen gelegd
van de Surveillance Auto Snelwegen. De
nieuwe regeling is in het leven geroe
pen omdat vrijwel alle landgroepen van
de Rijkspolitie te kampen hebben met
personeelstekort.
De regeling beperkt zich voorlopig
tot die gemeenten waar de Rijkspolitie
het voor het zeggen heeft. Veenendaal
en Ede blijven baas in eigen huis, maar
verwacht wordt dat ook deze twee ge
meenten in de toekomst tot het verzor
gingsgebied van de Surveillance Groep
zullen gaan behoren.
Door het aanbrengen van de vangrail
in de middenberm van Rijksweg 12 is
het aantal ongevallen echter aanzien
lek teruggelopen. Zes jaar geleden bij
voorbeeld waren zeer ernstige ongeval
len met een aantal dodelijke slachtof
fers schering en inslag. De vangrail
heeft in dit opzicht zijn nut al duidelijk
bewezen.
Volgens de waarnemend korpschef
van de Veenendaalse gemeentepolitie,
de heer W. van Bruggen, vinden er op
het beruchte traject Veenendaal-Maars-
bergen en dan met name bij de Em
mikhuizerberg nog wel wekelijks onge
vallen plaats maar de middenbermbe
veiliging verhindert slippende wagens
op de andere rijbaan te komen. Het
merendeel vande ernstige ongevallen
in het verleden had plaats door fron
tale botsingen van auto's die door de
middenberm schoten.
e
Pas na het aflopen van de gehele
proefperiode eind deze maand zal
worden bezien voor welke gemeenten
en voor welke trajecten de helikopters
op de vliegbasis Deelen en Soesterberg
permanent voor de hulpverlening aan
verkeersslachtoffers gestationeerd zul
len worden.
ZEIST Na een paar moeilijke ja
ren begint het er voor de Nederlandse
pluimveehouderij weer gunstig uit te
zien. De voorzitter van het produkt-
schap voor Pluimvee en eieren, de
heer H. H. Garrelds, sprak vanmiddag
in Zeist in zijn jaarrede over een op
gaande lijn. Die lijn blijkt wel heel dui
delijk uit de exportresultaten: de to
tale exportwaarde van pluimveehoude-
rijprodukten bedroeg in vorig jaar
647 miljoen gulden, 23 procent meer
dan in 1967 en ook meer dan in welk
jaar daarvoor ook.
In de legsector kwam in 1968 een
eind aan het van jaar tot jaar terug-
lopender eierproduktie. Deze produktie
kan worden geraamd op 3875 miljoen
stuks, 6 procent meer dan in 1967 toen
er 3655 miljoen werden geproduceerd,
maar nog niet zoveel als in 1966 (4144
miljoen).
De gemiddelde producentenprijs was
vorig jaar f 2,03 per kilo, een dubbeltje
meer dan in 1967 en 16 ct. meer dan in
1966. De Nederlandse producenten ont
vingen meer dan hun Duitse collega's,
in tegenstelling tot 1967 toen de produ
centenprijs hier. 12 cent lager lag dan
in het buurland.
De export van eieren steeg met 31
procent tot 991 miljoen stuks (f 134,2
miljoen). Ook dat betekende het einde
van een dalende tendens (de uitvoer
was in 1966 ruim 1100 miljoen stuks en
in 1967 ongeveer 757 miljoen).
Wat wel verder daalde was het ver
bruik per hoofd van de bevolking. Dat
lag in 1966 op 204 stuks, in 1967 op 197
stuks en hoewel het gemiddelde ver
bruik in 1968 nog niet definitief is bere
kend, staat wel vast, dat er per per
soon opnieuw minder eieren werden ge
consumeerd.
In de legrassensector zijn vorig jaar
tot en met november 36.4 miljoen
broedeieren ingelegd, twee procent
meer dan in 1967, hoewel het aantal
plui mveehouderij bedrij ven aanzienlijk
daalde (van mei 1967 tot mei 1968 ver
dwenen er volgens 't CBS 10.000, waar
door er nog maar 80.000 overbleven)..
Het totale pluimveebestand wordt ken
nelijk opgevangen door de overblij
vende, grotere bedrijfseenheden. Deze
structuurwijziging verhoogt volgens de
heer Garrelds de kansen op een renda
bele legpluimveehouderij.
De produktschapsvoorzitter verwacht
dat de produktie in het eerste halfjaar
van 1969 ongeveer 5 procent boven die
van de eerste helft van 1968 zal liggen.
De produktie na 1 juli is afhankelijk
van de inleg in de eerste vier maanden
van 1969. De heer Garrelds neemt
evenwel aan, dat deze inleg niet lager
zal zijn dan vorig jaar.
De invoer van eieren, voornamelijk
uit België, steeg van 118 tot 161 mil
joen stuks. Deze eieren worden voor
namelijk gebruikt door de eierproduh-
tieindustrie.
De uitvoer van eierprodukten steef
orig jaar met 50 procent tot ruim 15.4
miljoen kilo ter waarde van 39.4 mil
joen gulden (plus 30 procent).
In de slachtsector werd het even
wicht dat in 1966 door een te grote pro
duktie werd verstoord hetgeen ook
in 1967 de prijzen nog onder druk zeti»
in 1968 hersteld.
VEENENDAAL Het bestuur
Circuit '67, dat normaal op iedere za
terdagavond dansavonden organiseert
in „De Ruif" aan de Nieuweweg zorgt
op zondagavond 26 januari voor een
speciale attractie. Uitgenodigd is name
lijk de band „The Jargoons", die zo
langzamerhand voor iedere liefhebber
van dit genre muziek goede bekenden
zijn. Vorige week is tijdens een dans
avond in jeugdherberg „de Eikelen
kamp" meegedeeld dat „The Jargoons"
vrijdagavond naar Veenendaal zouden
komen, maar dit bericht berustte op
een misverstand.
RESTEREN De Christelijke Plak-
telands Vrouwenbond afdeling Reste
ren- Opheusden was dezer dagen in ver
gadering bijeen in de kantine van de
veiling. De avond werd geleid door
mevr. R. Hakkert- van Westreenen.
Mevrouw Hakkert heette de dames
van harte welkom, in het bijzonder de
heren van de Nederlandse Chr. Reis-
vereniging, die deze avond verzorgden.
Na het huishoudelijke gedeelte en de
pauze werden een aantal prachtige
films vertoond over vakantiegebieden.
Mevr. Hakkert dankte de NCRV voor
de medewerking, waarna mevr. Rose-
boom de avond sloot met gebed.
ARNHEM De rechtbank te Arn
hem heeft dinsdag uitspraak gedaan
ten aanzien van de inbraak in Opheus
den op 29 september 1968, waarbij ten
nadele van een verkeersslachtoffer
f 50.000,- en een grote hoeveelheid sie
raden werden ontvreemd. De 2-2-jarige
S. F. W. uit Opheusden werd veroor
deeld tot zeven maanden gevangenis
straf met aftrek van voorarrest, waar
van een maand voorwaardelijk (eis:
zeven maanden met aftrek). De zaak
tegen de 23-jarige J. M. S„ eveneens
uit Opheusden, tegen wie de offcier
subsidiair tien maanden met aftrek had
geëist, werd aangehouden voor een
psychiatrisch onderzoek, hetgeen de
officier primair had geëist.
Drie andere verdachten, die zouden
hebben meegeprofiteerd van de 'buit
werden veroordeeld tot geringere straf
fen: de 27-jarige A. G. conform de eis
tot vier maanden, waarvan een
maand voorwaardelijk, de 20-jarige
steenfabrieksarbeider D. B. tot drie
maanden, waarvan een maand voor
waardelijk (eis vier maanden, waar
van een maand voorwaardelijk) en de
53-jarige huisvrouw J. B., die de tip
zou hebben gegeven en daarvoor werd
beloond, kreeg f 50,- boete (eis: f 200,-
boete).
Ook de nieuwste aanwinst van de
firma De Haas, een V.W.-ambulance
wagen, kan bij ongevallen op Rijks
weg 12 best concurreren met de heli
ambulance. Naast de auto de man die
dag en nacht als ziekenverpleger be
schikbaar is, de heer J. Heikamp.
SOESTERBERG De Internationa
le Lasprodukten Handelmaatschappij
Interlas zit midden in een bestuurscri
sis. Een van de directeuren, de heer
M. B. van de Wetering, heeft op 14 de
cember zijn functie neergelegd, maar
is volgens Interlas later op zijn beslis
sing teruggekomen, nadat hij naar bui
ten had verklaard geen directeur meer
te zijn van het bedrijf.
Dit heeft tot gevolg dat de commis
sarissen binnenkort een buitengewone
vergadering van aandeelhouders bij
een zullen roepen. Daarin zal dan een
voorstel tot ontslag van de heer Van
de Wetering ter sprake worden ge
bracht.
De heer Van de Wetering is over de
ze gang van zaken uiterst verbaasd.
„Ik heb helemaal geen ontslag geno
men. Alleen heeft de raad van commis
sarissen verzocht dat ik ontslag zal ne
men op grond van niet voldoende tech
nische kennis. Dat is echter maar een
gezochte aanleiding, want over die
technische kennis kan ik wel het een
en ander aantonen".
Interlas heeft onlangs meegedeeld
voor 1968 een tien procent hogere winst
te verwachten en een dividend dat ten
minste gelijk zal zijn aan dat over
1967 26 procent.
Veemarkt Doetinchem
Aanvoer Slachtvee 355 gebruiksvee
712 vette kalveren 11 vaarskalveren
1576 schapen 41 lammeren 16 geiten
4 paarden 13 veulens 2 biggen 255
beren 1 totaal 2986.
Prijzen (in guldens)
Melk- en kalfkoeien 9801620 mest
en weidevee 9001285 drachtige vaar
zen 10201590 guste vaarzen 900
1270 pinken 560800 graskalveren 420
610 vaarskalveren 180290 stier
kalveren 6080 schapen 110130
lammeren 70115 biggen 8090 (alles
per stuk).
Vette kalveren, le kwal. 3,804,00
vette kalveren 2e kwal. 3,303,65 vet
te kalveren, 3e kwal. 2,803,10 (alles
per kg lev. gew.).
Slachtvee, le kwal. 4,504,70 slacht
vee, 2e kwal. 4,004,40 slachtvee, 3e
kwal. 3,60—3,90 worstkoeien 3,203,55
slachtpaarden 3,003,45 veulens 3,10
3,60 (alles per kg gesl. gew.).
Handel
Slachtvee redelijk weidevee rede
lijk biggen willig vaars- en stierkal
veren matig vette kalveren kalm
schapen en lammeren kalm paarden
kalm.
BILTHOVEN Jean Hey broek stelt
voor over 1968 het dividend te verlagen
van 12 tot 10 procent, waarvan 1 pro
cent uit de reserves. De winst is voor
al gedaald doordat in het laatste kwar
taal de afzet van haarden fors is terug
gelopen, zodat de omzet over geheel
1968 is achtergebleven bij die van het
voorgaande jaar.
De winst is lager uitgevallen dan aan
vankelijk werd gedacht. Moeilijkheden
bij enkele haardenfabrieken hebben het
bestuur tot extra afschrijvingen ge
dwongen, waardoor de winst een divi
dend van 9 procent toelaat. Het be
stuur heeft echter vertrouwen in de
verdere gang van zaken. Daarom is be
sloten 1 procent dividend aan de reser
ves te onttrekken.
VEENENDAAL De leden van de Christelgk-Historische Unie hebben gister
avond in „de Rorenbeurs" tijdens de jaarvergadering over een aantal onderwerpen
gediscussieerd van strikt plaatselijke aard. De onderwerpen die in drie ver
schillende groepen behandeld werden waren: afvalwaterzuivering, verkeers
problemen en woningbouw. Alleen over het laatste onderwerp kon de rapporteur
een vrij eenstemmig rapport uitbrengen. Bij de beide andere onderwerpen waren
duidelijke meerderheids- en minderheidsstandpunten. Vooral bij het probleem
„wie betaalt de kosten van de afvalwaterzuivering?" waren de meningen ver
deeld.
De rapporteur van de groep die over
de afvalwaterzuivering gesproken had
begon met te stellen, dat de groep tot
de conclusie gekomen was, dat het
noodzakelijk is om in Nederland het
rioolwater te zuiveren. De lucht en het
oppervlaktewater wordt steeds meer
verontreinigd en dat betekent een
groot gevaar vóór de volksgezondheid.
„De meerderheid van de groep was
van mening, dat de kosten gedragen
moeten worden door de verbruikers.
Een minderheid wilde alle kosten op
de huiseigenaren afwentelen, waar
door de overheid bij Patrimonium-
woningen een deel van de lasten zou
dragen. Bovendien verwachtte die min
derheid dat de huren vrij zouden ko
men, waardoor de eigenaren gelegen
heid krijgen de zuiveringsrechten op
de huurders te verhalen."
Later tijdens de algemene discus
sie werd duidelijk gesteld, dat ten
eerste de huurliberalisatie in Veenen
daal nog wel een aantal jaren op zich
zal laten wachten, maar dat het bo
vendien een onsociaal beleid zou zijn
de huiseigenaars die sinds 1945 toch
al in een verkeerde hoek zitten nog
zwaarder te belasten. Slechts het argu
ment, dat bij een (doorberekende) be
lasting voor de huiseigenaren, de huur
ders met de lagere inkomens hun „hef
fing" zeer gespreid konden betalen,
sprak aan.
Uit de groep was naar voren geko
men, dat de kosten voor de industrie
zeer hoog zouden komen te liggen, in
dien deze evenredig zouden moeten
bijdragen. Er werd gesproken over
jaarlijkse bedragen met zes cijfers.
Men veronderstelde, dat een aantal be
drijven hun afvalwater zelf zouden
gaan zuiveren en weer gebruiken,
waardoor de exploitatie van de instal
latie, die momenteel gebouwd wordt,
in gevaar zou komen.
De groep, die de. verkeersproblemen
behandelde brak in meerderheid
een lans voor het instellen van een
„blauwe zone" in het centrum van
Veenendaal. Enkelen vonden dit „on
gastvrij" tegenover de niet-Veenenda-
lers doordat hun parkeertijd verkort
zou worden, maar anderen vonden het
De groep, die over de woningbouw
juist zeer gastvrij, doordat men door
het instellen van een „blauwe zone"
bijna iedereen die van buitenaf komt
vrijwel altijd aan een plaatsje zou kun
nen helpen.
Er gingen stemmen op om de mid
denstand lasten op te leggen, om de
overheid in staat te stellen meer par
keerterreinen aan te leggen, maar
anderen vonden het aanleggen van
parkeerterreinen duidelijk een over
heidstaak, die uit de „algemene" mid
delen bekostigd moet worden.
Men was over het algemeen tegen
het aanwijzen van te veel wegen als
voorrangsweg. Wel pleitte men voor
„voorrangskruisingen", zoals op de
Prins Bernhardlaan onlangs is ge
beurd. Het argument tegen voorrangs
wegen was de „uitnodiging" om te
hard te gaan rijden.
Deze groep was van mening, dat er
in smalle straten parkeerverboden
moesten komen. Hierdoor zouden de
bewoners er min of meer toe gedwon
gen worden wat soepeler te zijn in het
afstaan van een stuk voortuin voor
wegverbreding.
discussieerde was over het geheel ge
nomen van mening, dat Patrimonium»
Bouwvereniging goed werkt. Een lid
van de groep, die graag voor een wat
hogere prijs, dan hij nu betaalde een
eengezinswoning zelfs zonder c.v.
wilde hebben bleek met zijn huur-
bod aan de lage kant te liggen. Voor
het door hem gevraagde vrij eenvou
dige huis, dat dan ongeveer f40,- per
week zou mogen doen, zou hij toch al
tijd het dubbele op tafel moeten leg
gen. Bovendien werd er gesteld, dat er
te weinig Veenendalers in aanmerking
zouden komen voor een doorstroming
naar dergelijke woningen, om de zaak
interessant te maken. Een dergelijk
project is alleen te verwezenlijken als
er in grote aantallen gebuwd wordt,
maar die grote aantallen zouden voor
een belangrijk deel door „import" be
zet worden.
De groep vroeg om het aantrekken
van dienstverlenende bedrijven en we
tenschappelijke instituten (zoals TNO),
die hun eigen medewerkers moesten
meebrengen, omdat deze in Veenen
daal niet gevonden kunnen worden.
Het ontwikkelingspeil van de bevol
king ligt gemiddeld lager dan elders
doordét Veenendaal het karakter van
een industrieplaats heeft.
Om de groei van Veenendaal bij te
kunnen houden was de groep van me
ning, dat er per jaar tenminste 550
woningen gebouwd zouden moeten wor-
dén. Het aantal woningzoekenden blijkt
weer in stijgende lijn te zijn en be
draagt momenteel ruim 650 serieuze
gevallen.
VEENENDAAL De Amersfoorter J. H. had een dolle avond gehad en zich
noch aan de slagzin „Glaasje op, laat je rijden", noch aan „Eén op één en
niet meer dan vier" gehouden. Hierdoor reed hij zjjn auto in elkaar en raakte
hjj zjjn rijbewijs en het kentekenbewijs van zijn auto kwijt in Veenendaal.
Op de hoek van de Nieuweweg-Vendelseweg vloog de man uit Amersfoort uit
de bocht. Hij reed vijftien meter ver over het linker trottoir, daarna achter
uit en met de linker achterzijde van zijn auto tegen een woonhuis en kwam
pas bij de Emmalaan weer helemaal goed op de weg.
De heer H. reed na al die emoties getooon door, hoewel hij ook nog een
lekke achterband had opgelopen. Tegen de tijd dat hij de oprit naar de Rijks
weg 12 had bereikt, was zijn achterband aan flarden en reed hij „op de velg".
Op de oprit werd hij genoodzaakt te stoppen, omdat zijn ene achterwiel in
plaats van rond, vierkant was geworden. Hier kon de politie de man aan
houden.
De auto werd met een kraanwagen naar het politiebureau gesleept en de
bestuurder mocht zijn roes in een cel uitslapen. Te voet moest hij 's mor
gens zijn reis voortzetten, want de auto bleef achter evenals zijn rijbewijs,
dat „voorlopig" ingehouden werd.