In Heemskerk zo uit de trein de winkel in v.v. Dringend pleidooi voor vakantiespreiding Aspirine* helpf snel en urenlang... „Curie heeft menselijke grenzen en fouten" Samenwerking met Simon de Wit min of meer toevallig Werk zonder inhoud Roofoverval in Londen Gewapende man uit vliegtuig gehaald Comecon thans 20 jaar MydfeVMnfieffekl VERHEUGEND VIT DE WEG IN DE STAART MEER OMZET SUPERMARKT KOOPAVOND DE WEI IN Radijsjesmarkt „OSSERVATORE ROMANO" OVER NEDERLANDSE KATHOLIEKEN: WOENSDAG 22 JANUARI 1969 COMMERCIEEL SPOORWEGSTATION UTRECHT tDe combinatie station-supermarkt, zoals die deze zomer in Heemkerk gaat draaien, is nog maar een begin. De samenwerking met Simon de Wit is een min of meer toevallige. Het nieuwe station op de grens van de aan elkaar gegroeide plaatsen Heemskerk en Beverwijk had ook met iets anders gecombineerd kunnen worden. De Spoorwegen zijn door allerlei groeperingen be naderd. Bedrijven, bankinstellingen, projectonder nemingen zijn afgekomen op de suggesties van de Spoorwegen om hun nieuwe stations een nieuwe be stemming te geven. Samen met de N.S. tasten zij in deze weken de mogelijkheden voor samenwerking af. Er is een aantal ballen uitgetrapt. Het wachten is nu op de reacties. Er zit achter dit alles duidelijk één belangrijke opzet: de stations moeten centra voor dienstbetoon gaan worden en zo ook meehelpen meer mensen naar de treinen te brengen. De tijd is voorbij dat een station het visitekaartje van een stad kon zijn en als zodanig een soort statussymbool van een gemeentebestuur. Tenslotte, vin den de Spoorwegen zelf, hebben wij voor het verkopen van spoorkaartjes voldoende aan veel kleinere ruimten. De monumentale gebouwen uit een vroegere tijd kunnen de N.S. zich niet 'meer veroorloven. Bij wijze van spre ken op de dag dat de top van de Spoorwegen zat te piekeren over de vraag Wat dan? stapte Simon de Wit binnen. Nu alles in kannen en kruiken is, zegt de directeur A. Vijfschaft van Si mon de Wit uit Zaanda-m: „Ik was er heen gegaan met de gedachte: Het zal wel lang duren bij de NS. Laten we intussen maar vast gaan praten met architect Waagmeester. Het pakte héél anders uit. Binnen drie minuten nadat hij de plannen zwart op wit had ge zien, zei NS-directeur De Bruin: „Ak koord. Doen we". En in het Utrechtse Hoofdgebouw III vertelt drs. K. A. J. de Jong van de dienst van economische zaken van N.S.: „Die mensen van Siman de Wit werken snel accuraat en doeltreffend. Op de dag dat het besluit officieel was gevallen, konden zij meteen aan de Van weerskanten gaat het om kei harde zakelijkheid, de dingen zien en er zo gauw mogelijk gebruik van ma ken. N.S.: „Een mooi station verleidt de mensen niet om met de trein te gaan. Om belangstelling te trekken zullen we meer moeten doen. Wij willen het station een centrale functie geven. We denken aan allerlei combinaties: met benzinestations, een sporthal, een con gresgebouw. Het hangt er maar van af wat een gemeente wil of accepteert. Die combinaties zijn mogelijk met nieuwe, maar net zo goed met bepaal de bestaande stations". Druk, heel druk zal het dit jaar wor den tussen 30 juni en 9 augustus, wanneer miljoenen Nederlanders twee kostbare weken vakantie gaan consu meren. Vooral de mensen, die vastzit ten aan collectieve bedrijfsvakanties, of nog schoolgaande kinderen hebben, trekken er dan op uit. Logisch. Maar tienduizenden anderen, die zélf het tijd stip kunnen bepalen, gaan óók en dat is minder logisch. „Zij zouden er ver standig aan doen in juni of na 9 augus tus te gaan", meent de Stichting Re creatie, die al sinds zeer lang (en met succes) ijvert voor een betere vakantie spreiding. Haar motto dit jaar „Mijd de vakantiepiek". De heer J. Swart, directeur van de stichting, wjjst er op dat de drukte in Nederland zo tegen half augustus plot seling stopt. „Dan stromen de hotels en campings leeg en wat gebeurt er? Ook de excursies houden vaak op en de bootjes, om een ander voorbeeld te noe men. gaan soms al aan de ketting. Anders gezegd, de mensen die dan nog aan wezig zijn, krijgen minder ser vice, terwijl het omgekeerde juist het geval zou moeten zijn. Immers: alleen door het naseizoen extra aantrekkelijk te maken, krijg je extra mensen." De heer Swart vindt het overigens verheugend, dat er desondanks in 1968 al meer mensen buiten de drukte om op stap zijn geweest dan in 1967. „Onze slagzin begint dus al door te werken." Hij is er van overtuigd dat de maan den juni en augustus zeker zo aantrek kelijk zijn als juli „omdat het dan minder druk is (en dus wel zo gezel lig) en minder jachtig. En je kunt even veel zon verwachten." „Het voor- en naseizoen hebben", meent hij, „verder als voordelen dat de prijzen in verscheidene gelegenheden lager zijn en dat het gemakkelijker is om onderdak in hotels, pensions of op de campings te krijgen. En de natuur is in juni of in de tweede helft van augustus (en zeker in september) kleu riger dan tijdens die zes drukke we ken." Ook de heer C. Roorda, perschef van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, zou graag zien dat meer mensen het voor-of na seizoen gaan verkiezen. Hij wijst er op dat (volgens een on derzoek van de Sociaal Economische Raad) 28 procent van alle Nederlan ders niet zijn gevonden aan collectieve vakanties of schoolgaande kinderen en dus die drukte wel uit de weg kunnen gaan. Wie er, om welke reden ook, toch in het hoofdseizoen op uit wil, kan vol gens hem het best in de periode 30 ju ni tot en met 12 juli vertrekken. „Dan hebben de Duitsers in noordrijnland- Westfalen nog geen vakentie. Die be gint op 11 juli en duurt, voor de ver schillende groepen in dat land, tot 23 augustus." Ook de tweede periode (van 14 juli tot en met 26 juli) is nog wel te doen meent hij, „want dan sluiten alleen veel bedrijven in Noord-Brabant, Lim burg en Zeeland. „De grote drukte zal dit jaar onge twijfeld in de staart zitten, wanneer de bouw- en nevenbedrijven sluiten en de meeste textielindustrieën. Ja dat is de periode van 28 juli tot en met 9 augus tus. Dan wordt het vooral aan de kust en in enkele andere delen van ons land dringen geblazen," En Simon de Wit: „De bedoeling is duidelijk. Meer omzet halen en als het kan meer winst maken. We zijn ervan overtuigd dat een behoorlijk aantal treinreizigers, terugkomend van het werk of wat dan ook, boodschappen zal meenemen. Zo is het in Amerika ook gegaan. En hier is het boodsohappen- doen aan "het veranderen. Het gaat in de richting van een soort recreëren. Als er maar geen parkeerprobleem is en er wat te eten valt". Het uitgangspunt van de Spoorwegen is: Uitgaande van het eigen bedrijfs proces proberen deel te nemen aan de activiteiten van andere bedrijven of in stellingen. Het doel en streven daarbij is het meer rendabel maken vanhet onroerend goed van N.S. Drs. De Jong: „Het moet zo worden dat de mensen op een station alles kunnen vinden. Daarom zullen er veel meer winkels gaan komen. Een hak kenbar evengoed als een snack-dito, geldwisselkantoren en (misschien) PTT-vestigingen. De reiziger moet op het station briefpapier kunnen kopen, in de trein zijn brief schrijven en op de plaats van aankomst een postzegel uit een automaat kunnen halen. Een avondwinkel (van 's middags drie tot 's nachts één uur) en verder activi teiten van reisbureaus". „Aan de ene kant willen we de ge bruikers van trein, tram bus en taxi samen met anderen een trits van mo gelijkheden bieden: maar ook bouwkos ten besparen door samen te werken, en tegelijk proberen een grotere greep te krijgen op de Nederlanders als trein reizigers". Simon de Wit hoopt intussen op meer. Het vinden van een goede ves tigingsplaats voor een supermarkt is moeilijk. De Spoorwegen hebben veel grond beschikbaar. De heer Vijfschaft: „Als er ergens een goede plek is met veel mensen in de buurt, zetten we er een supermarkt neer die twee, drie maal zo groot is, compleet met benzi nestation en een autowasserij". Maar eerst Heemskerk dus. De su permarkt komt daar langs de spoor lijn Beverwijk - Uitgeest. Van de straat af zijn de perrons te bereiken via een overdekte passage, waarlangs aan de ene kant de supermarkt van 750 vier kante meter ligt (met in- en uitgang op die corridor) en aan de andere zij de een bescheiden plaatskaartenkan- toortje bediend door N.S. een' bloemenwinkel, een slijterij en een kiosk. Een groot parkeerterrein gaat twee doelen dienen: de reizigers en de mensen die willen winkelen. Simon de Wit: „Met ingang van de aanstaande zomerdienst moet alles klaar zijn, want dan gaan voor het eerst treinen in Heemskerk stoppen. Wij hopen op veel medewerking, want de vergunningen zijn nog niet binnen. Het sluitingsuur voor winkels zou mis- scïiïen een streep door de rekening kun nen zijn. Veel forensen komen pas na zes uur terug. Vandaar ons streven naar een koopavond". Nog één voorbeeld van een mogelijke vorm van samenwerking. Simon de Wit eigenaar van drie vakantie- en recrea tiecentra in het land, speelt met de ge dachte de Spoorwegen ook daarbij te betrekken. In de woorden van de heer Vijfschaft: „Wij de exploitatie, zij het vervoer van de mensen". LONDEN Een groep gewapende gangsters heeft bij een overval op een geldtransport in het oosten van Lon den 16.000 pond sterling bemachtigd. Zij overvielen de employés van een bank toen de geldzakken voor de in gang van een bankgebouw in een ge pantserde vrachtauto geladen werden. De chauffeur van de vrachtauto werd met ,een pistool in bedwang gehou- dén. MACON (Frankrijk) Toen het laatste paard uit de kolenmijnen in het Blanzy bekken naar boven gebracht werd, werd het ter ver koop aangeboden voor de slacht. Maar Louis Thery, een boer, kon dat niet verdragen. Hij kreeg de 1700 francs die nodig waren om het dier te kopen door zijn auto te verkopen. En nu gaat het paard de wei in. T"ke radijsjesmarkt is volop in be- weging. Nederlandse telers zijn hard bezig het radijzenseizoen uit te breiden tot het hele jaar. Zij hebben daartoe al hun know how op een hoop gegooid met de kennis van het Instituut voor tuin bouwtechniek in Wageningen. Het binnendringen van Amerikaanse radijzen in de nationale markt had de telers aan het denken ge zet. Het Wageningse instituut, dat deze maand 25 jaar bestaat, heeft inmiddels een kleine precisiezaai- machine ontworpen, die in kassen tien rijen radijsjes tegelijk in de grond kan stoppen. De telers heb ben ook niet stilgezetenzij namen proeven met radijzen van de kou de grond. Het instituut is nog lang niet te vreden met de precisiezaaier, waarvoor onderdelen zijn gebruikt van een knollenzaaimachine. De Amerikanen telen hun radijsjes in de buitenlucht op grote oppervlak ten, waardoor zij met grote ma chines kunnen werken en de kost prijs laag kunnen houden. Voor een rendabele radijzenteelt moet er in Nederland ook gemechani seerd worden, zo vindt het insti tuut. VWN^AAAA/WWWA/W^i/^^WVWVWWVW\ HOUSTON Op de internationale luchthaven van Houston is een „hip pie" gearresteerd nadat een luchtreizi ger had verklaard een revolver in een van de zakken van de man gezien te hebben. De man, ongeveer 22 jaar oud en ge stoken in typische hippiekledinig, werd na de landing in Texas uit een vlieg tuig gehaald, dat een vlucht over Texas maakte. Aan boord van het vliegtuig bevonden zich 57 personen. De man heeft niet de tijd gehad de bemanning te bedreigen of de reisbe- stemming van het vliegtuig te wijzigen. ADVERTENTIE (Mep? T"ke automatisering van de bedreven veroorzaakt een flink aantal soci ale problemen. De meeste beduchtheid bestaat voor het teruglopen van de werkgelegenheid als gevolg van het in gebruik nemen van computers en ande re apparaten in de bedrijven. Een le vensgroot vraagstuk is echter ook, dat veel werk in geautomatiseerde bedrij ven z'n inhoud verliest, dat de dag* taak van nogal wat mensen uit zin loze handelingen komt te bestaan. Er is alles aan gelegen methoden te vinden om het werk van die men sen meer waarde te geven. Het Ne derlands Instituut voor preventieve ge neeskunde en The Tavistock Institute of Human Relations hebben getracht die methoden te ontdekken. Daarvoor werd een onderzoek gedaan in een van de ponscentra van de Postcheque- en Girodienst. Het strekte zich uit tot een groep werknemers met een eenvoudige administratieve arbeid, die werk verrichten dat meer op routine, dan op kennis neerkomt. Het vooronderzoek bracht geen klach ten aan het licht over het salaris, de werkomstandigheden of de leiding. De mensen vonden wel de aard van het werk maar matig interessant, men voelde er zich ook weinig bij betrok ken. Om deze bezwaren op te heffen, werd een experiment toegepast. De scheiding tussen de verschillende werk zaamheden werd opgeheven, de men sen belast met administratie, coderen, ponsen en controlepons en werden ver enigd in een groep. Voorts werd hun taak uitgebreid en bracht men meer variatie in de aard van het werk. De resultaten van de veranderingen waren gunstig. De verantwoordelijk heid van de mensen voor hun werk groeide, het werktempo nam toe. Uit het feit dat het werk meer in houd kreeg kwam vast te staan, dat de bedrijven bij het mechaniseren en automatiseren rekening hebben te hou den met de individuele mens en hoe hij zich voelt onder de nieuwe werk omstandigheden. Gebeurt dit niet dan gaat niet alleen de lust van het werk eraf, er reed ook een vermindering van de produktiviteit op die schade lijk is voor het bedrijf. Het onderzoek, verricht in opdracht van de Commissie, opvoering produkti viteit van de Sociaal-Economische Raad, heeft op een pijnlijke mander duidelijk gemaakt, dat men bij het uit voeren van automatisering nogal de menselijke kant over het hoofd ziet. Als dit bij een groot bedrijf als de Postcheque- en Girodienst zelfs ge beurt, hoe moet het dan niet toe gaan in bedrijven van geringere omvang? Er zal aan de bedrijven uitgebreide voorlichting moeten worden gegeven over de veranderingen die in de werk omstandigheden moeten komen, zodra de automatisering in een onderne ming doorzet. We zitten in een tijd, waarin er, juist onder invloed van de veranderende werkmethoden, zeer gro te wijzigingen doorzetten in het leef- en denkpatroon van de mensen. Vroe ger was voor velen het werk een last, bleef er nauwelijks tijd en gelegen heid over om aan nog iets anders dan alleen aan het werk te denken. Dat is nu heel anders geworden. VATICAANSTAD De „Osservato- re" schrijft in zijn nummer van woens dag in een artikel over „de kritische houding van Nederlandse katholieken tegenover de Romeinse curie" dat de ze curie „net zo goed als andere men selijke instellingen kan worden verbe terd". Afgezien van haar grote en on bestreden verdiensten heeft de curie menselijke grenzen en fouten, is zij aan slijtage onderhevig en moet zij „voortdurend hervormd worden." Der gelijke tekortkomingen zijn echter overal aanwezig, ook bij de Neder landse katholieke groepen, aldus het blad. De schrijver van het artikel, de tweede hoofdredacteur Alessandrini, zegt dat liefde en nederigheid een in tegrerend bestanddeel van een dialoog onder broeders moeten vormen, zowel als de wil tot het goede, rechtschapen heid in de bedoelingen en oprechtheid in dienst van de waarheid. Het streven naar vernieuwing in het katholicisme is met al zijn moeilijkhe den overal aan de gang. Het gistings proces in Nederland is er een aspect van. Vernieuwingen moeten echter zo worden doorgevoerd dat geen ander lid van het mystieke lichaam daaron der te lijden heeft. „Wij kijken inder daad niet naar Holland als iets dat ons vreemd is en niet bij ons hoort, maar als een deel van het geheel, waartoe ook wij behoren. Niet op institutiona- listische gronden, maar omdat wijka tholieken zijn", aldus het blad. Het artikel zegt dat de kritische geest van de Nederlanders voortspruit uit de Tweede Wereldoorlog, waarin katholieken en protestanten voor de eerste maal eikaars gelijken werden. Nu zij niet langer een verdrukte min derheid vormen voelden de katholieken dat het dringend nodig was hun geloof aan de huidige tijd aan te passen, al dus het blad. Het is het tweede artikel in vijf da gen in de Osservatore Romano over de Nederlandse katholieken. BERLIJN De Comecon, de raad voor Economische Samenwerking van het communistische oostblok, bestaat 20 jaar en ter gelegenheid daarvan jvordt in Oost-Berlijn een speciale vergade ring gehouden, die drie dagen zal du ren. Over de agenda werd niets bekend gemaakt. Wel werd gezegd dat het bestuur de zeven landen die lid zijn van Comecon, met klem oproept de on derlinge samenwerking te versterken. Lid van Comecon zijn de Sovjet-Unie, Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Tsje- cho-Slowakije, Oost-Duitsland en de Mongoolse volksrepubliek. De vergade ring in Oost-Berlijn wordt ook bijge woond door waarnemers uit Joegosla vië en Cuba. De openingstoespraak werd gehouden door Gerhard Weiss, plaatsvervangend minister-president van Oost-Duitsland. Uit Warschau meldt het officiële Poolse nieuwsagentschap, dat de voor naamste taak van Comecon zal zijn een meer effectieve samenwerking te berei ken op het stuk van handel, produk- tie en de verdeling van arbeidskrach ten. In hetzelfde artikel spreekt het pers bureau, zonder namen te noemen, over bepaalde leden van Comecon wier hou ding „eng en nationalistisch is" en die „obstructie plegen" door een onafhan kelijk economisch beleid te voeren. De grote boosdoener waarop gedoeld wordt is waarschijnlijk Roemenië, dat al geruime tijd rustig bezig is zijn eco nomische politiek te liberaliseren.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9