Elke seconde twee 0 ZIEZO 0 vlinders Gelderse prikkebeen vangt in dienst van bet rijk Ve En Hc Met lakens Meer verschil Volgens redelijke verwachtingen zullen de kinderen die nu geboren wor den, bij de eeuwwisseling 30 jaar zijn. Zij zullen in de kracht van hun leven het magische jaar 2000 beleven en dan leven in een wereld waar wij ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken. Mensen, die op grond van wetenschappelijke onderzoekingen menen al iets te kunnen zeggen over het „hoe" en „wat" van de wereld van straks, voorspel len dat het levenspatroon in de komende decennia sterk zal verande ren. Dat zal, volgens de futurologen, bij de geboorte - ja zelfs daarvóór al - beginnen. De biogenetica schijnt in opmars te zijn. Vooral Ameri kaanse toekomstonderzoekers houden zich sterk bezig met de mogelijk heden tot beïnvloeding van de menselijke voortplanting. Wat „morgen" ons zal brengen is misschien op 't gebied van de toch- nische ontwikkeling met wat ruwe schattingen te voorspellen - één ding staat vast, dat het kennelijk ook voor de knapste futurologen heel zwaar valt een adequate prognose te maken over de maatschap pelijke ontwikkeling. Hoe zal het de mens vergaan bij al die nieuwe vindingen en ontdekkingen? Bijna even snel als de ontwikkeling van de techniek accelereert de be volkingstoename in de wereld. Elke halve seconde wordt ergens op deze aarde een kind geboren. Die tientallen miljoenen (per jaar) zui len waarschijnlijk het jaar 2000 meemaken. Maar ze zijn zich er niet van bewust. Hun vage wereldje wordt nog begrensd door de wieg, de borst van de moeder of de fles en misschien door een gevoel van on behagen als de luier nat is. Zo denken wij volwassenen tenminste. Een onzer redacteuren had voor het schrijven van bijgaand verhaal over de geboorte - vroeger, nu en misschien „morgen" - een gesprek met vele en verschillende mensen (onder wie medici en sociologen) en ontleende zijn cijfermateriaal aan de gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. mm V Fndanks de wetenschappelijke revolutie, die de mens heid nu al twintig jaar naar niet te voorspellen verten sleurt, weten wij weinig of niets van wat een baby ervaart. Tot aan de geboorte is een zuiver medische, biologische belangstelling wel voldoende, menen we. Maar op het moment, dat de navelstreng wordt doorgeknipt, begint er een nieuw, zelfstandig leven. Van de eerste maanden in dit nieuwe leven weten we niet meer dan enkele uiterlijke waarnemingen die we als volwassenen pogen te vertalen. Een kinderarts zegt: „We weten nog heel weinig, maar we zijn in feite ook pas begonnen met ons wetenschappelijk voor de baby te interesseren". Eén ding hebben we wel ontdekt: de baby in de wieg torst ongeweten en ongewild een gigantische erfenis met zich mee. Ongevraagd is hij op deze planeet gezet, maar hij is wel in een tijdperk geboren, waarin de mensheid een begin maakt zich op het verwekken van nieuw leven te bezinnen. Eeuwenlang heeft de mensheid bijna zuiver instinctief het be vel van de natuur om zich voort te planten opgevolgd. Dat was nodig om het voortbestaan van de mens op aarde te verzekeren, want tot voor anderhalve eeuw steeg de wereldbevolking zelden boven de driehonderd miljoen mensen. Toen de mens in de vorige eeuw aarzelend het wetenschappe lijke tijdperk binnenging en grote triomfen behaalde op medisch, sociaal en hygiënisch gebied, bleek de eeuwenoude voortplantings- drift van de mens echter in botsing te komen met zijn gevoel voor orde en zijn begrip van een menswaardig bestaan. Om dit probleem op te lossen was het onder meer nodig dat er een duidelijk onderscheid kwam tussen seksualiteit en voort planting. Herman Kahn, een befaamd wetenschappelijk toekomst voorspeller, verwacht dat binnen afzienbare tijd de vrouwen le venslang onvruchtbaar zullen worden gemaakt. Slechts op uit drukkelijk verzoek zal aan deze onvruchtbaarheid tijdelijk een einde worden gemaakt om een echtpaar in staat te stellen het door hen gewenste aantal kinderen ter wereld te brengen. V olgens een berekening van de Amsterdamse hoogleraar in de antropobiologie en menselijke erfelijkheidsleer, prof. dr. A. de Froe, zal het voor de instandhouding van het menselijke ras vol doende zijn als elk echtpaar twee tot vijf kinderen ter wereld brengt. Dit cijfer lijkt aan de hoge kant, maar men moet reke ning houden met de mensen die niet huwen gemiddeld 16*/» en met de echtparen, die geen kinderen kunnen of willen krijgen: ruim één op de vier echtparen. Om het evenwicht in de natuur te bewaren, heeft de mens al vrij spoedig na zijn komst op deze aarde de voortplanting van plant en dier geregeld door bepaalde soorten, die hem ongewenst of onnuttig voorkwamen uit te roeien of in hun voortplanting te belemmeren. Voor de eigen soort scheen de mens tot voor kort minder be rekenend, maar dat is slechts schijn. Zover als we kunnen na gaan, heeft de mens geen uur op deze planeet geleefd zonder dat de ene mens de andere naar het leven stond: oorlogen, onderdruk king, geestelijke terreur, sociale en economische strijd op leven en dood. Terwijl de mensen elkaar doorlopend naar het leven stonden, moest de mens zich tevens verdedigen tegen de natuur", die op haar manier voor een evenwicht zorgde: epidemieën, hon gersnood, klimatologische verrassingen, overstromingen, vulkani sche uitbarstingen en aardbevingen. Qmdat de onderlinge strijd en de aanvallen van de natuur ehorm veel offers vergden tot aan de Napoleontische tijd werd de mens in West-Europa gemiddeld 29 jaar oud kon de mens heid zich slechts handhaven door een bijna ongeremde voortplan ting. De mens werd daarin aangemoedigd doordat men hem wees op zijn verantwoordelijkheid jegens de familie, de stam, het land of de godsdienst. Eeuwenlang hield men de echtparen voor, dat zij naast de lusten van het huwelijk (de seksualiteit) ook de lasten (de kinderen) hadden te aanvaarden. In Pruisen gaf de koning als beloning! aan iedere levende zoon uit een huwelijk een gratis officiersopleiding. Gees te- zaterdag 25 januari 1969 lijke leiders spoorden de gelovigen aan om zolang zij daartoe li chamelijk in staat waren, kinderen te verwekken. Toen eind vo rige eeuw door de vooruitgang der medische wetenschap de zui gelingensterfte drastisch werd beperkt, was een gezin met tien kinderen en meer, eerder norm dan uitzondering. Miljarden vrouwen hebben door alle eeuwen heen gelaten en niet zelden moedeloos de vele zwangerschappen aanvaard. Triest kwam dit tot uiting in het zinnetje: „Het is weer zover", waar mee de vrouw aan haar man een nieuwe zwangerschap meldde. De mogelij kheden om bij seksueel verkeer zwangerschap te voorkomen, waren tot voor kort vrij onpraktisch, weinig ver spreid en niet zelden door staat en kerk verboden. Weinig belang stelling was er voor de vrouw wier leven met zwangerschappen werd gevuld en die niet zelden vrij jong in het kraambed stierf. Nog minder vroeg men zich af of het kind een redelijke kans kreeg. Thans zegt prof. De Froe dat een vrouw het best tussen haar 22ste en 32ste jaar kinderen kan baren. De meeste Nederlandse vrouwen doen dat dan ook. Van de 238.678 Nederlandse baby's, die in 1967 levend werden geboren, hadden er 194.325 een moeder in de leeftijdsgroep twintig tot 34 jaar. Vrouwen van 35 tot 39 jaar brachten in dat jaar 22.779 kinderen ter wereld er waren nog geen achtduizend vrouwen boven de veertig die in 1967 moe der werden. Slechts na lang aarzelen besloot de mens de ordenende taak die hij eeuwenlang op plant en dier had" toegepast, ook tot zijn eigen soort uit te strekken. Om deze menselijke ordening aanvaardbaar te maken, moesten vele taboes worden opgeruimd daarmee is de mensheid nu nog druk bezig Maar zelfs al zal de geboortenregeling ook in Azië, Afrika en Latijns-Amerika een algemene toepassing vinden in de komende jaren, dan nog verwacht men in het jaar tweeduizend een wereldbevolking van vijf tot zeven miljard mensen dat is ongeveer het dubbele van nu. In streken waar overbevolking een noodtoestand dreigt op te roepen, grijpt de overheid soms in. In Japan wordt het verwek ken van kinderen duidelijk als een luxe gezien. Japanse echtparen met meer dan twee kinderen komen m een ongunstige belasting klas terecht. In Nederland worden gemiddeld 650 kinderen per dag geboren, ongeveer elke twee minuten één. Dat is nog steeds een indruk wekkend getal, vooral gezien tegen de cijfers van de hele wereld: op onze planeet worden naar schatting per seconde twee kinde ren geboren. Dat betekent per jaar een aantal dat zich beweegt tussen de zeventig en honderd miljoen. Het aantal zwangerschappen is aanzienlijk hoger, want niet alleen wordt er in streken met een gebrekkige hygiëne en me dische, verzorging een vrij groot aantal kinderen dood geboren ook het aantal zwangerschappen dat voortijdig tot een einde komt, is aanzienlijk. Van de wereldbevolking zijn er op dit gebied geen betrouwbare cijfers. In Nederland worden er nog dagelijks onge veer acht baby's dood geboren in 1967: 2916. Naar schatting komen er voorts in Nederland jaarlijks vijftigduizend zwanger schappen ontijdig tot een einde. Bijna de helft hiervan circa twintigduizend wordt niet op natuurlijke wijze maar door men selijk ingrijpen abortus provocatus afgebroken. öit bewijst, dat wij ook in Nederland nog lang niet zo ver zijn dat elk nieuw mensenleven met verantwoordelijkheidsgevoel wordt verwekt en met liefde wordt verwacht. Het aantal vrouwen dat him zwangerschap betreurt, is vele malen hoger dan de W' twintigduizend die meestal met groot risico tot abortus pro vocatus overgaat. Een kleine aanwijzing hiervoor kan wellicht zijn dat er in Ne derland jaarlijks ongeveer vijfduizend in 1967: 4953 kin deren buiten het huwelijk worden geboren: ongeveer dertien per dag. Een veel zwakkere aanduiding dat de zwangerschap ongewenst kwam, is dat er jaarlijks bijna twintigduizend in 1967: 19.758 kinderen worden geboren uit een huwelijk dat nog geen zes maanden voor de bevalling werd gesloten. Pok binnen het huwelijk is zwangerschap in Nederland nog lang niet altijd het gevolg van verantwoordelijkheidsgevoel en verwachting. Tekenend is dat van de 20.000 vrouwen die zich per jaar in ons land laten aborteren, 80 procent, dus zestiendui zend vijftig per dag! gehuwd zijn. Het lijkt soms alsof de voortplanting van de mens in onze tijd zuiver een probleem van overvloed is. Toch is het aantal echt paren dat in Nederland tevergeefs verlangt naar (nog) een kind, waarschijnlijk niet zo erg veel lager dan het getal echtparen, dat hun vermogen tot voortplanting te overvloedig acht. Een aanwijzing daartoe zou kunnen zijn dat ruim een kwart van de Nederlandse huwelijken kinderloos blijft en dat bijna een kwart van de Nederlandse huwelijken slechts één kind voort brengt Bijna 48 procent van de Nederlandse echtparen heeft één of geen kind en men mag veronderstellen, dat velen van hen slechts node daarin berusten. Velen berusten niet: ongeveer één op de 'zeven Nederlandse echtparen roept de hulp in van gynae cologen of seksuologen om tot zwangerschap te komen; niet zelden met een positief resultaat. Jerreweg de meeste Nederlandse vrouwen bevallen thuis. Ongeveer één op denegen vrouwen gaat naar een zieken huis of kraamkliniek om te bevallen in 1966 waren dat er 24.676. Voor ruim zeventienduizend vrouwen is dit noodzakelijk omdat zich tijdens de zwangerschap complicaties hebben voorge daan of omdat complicaties tijdens de verlossing worden verwacht. Hoewel zwangerschap in de volksmond „een gezonde ziekte" wordt genoemd, zijn er zelfs in Nederland nog elke week vrouwen die tijdens of ten gevolge van de bevalling sterven: 62 in 1967. Meestal weet men echter de complicaties medisch in de hand te houden, vooral dank zij de revolutionaire verbetering van de techniek bij het verlossen van vrouwen met de keizersnede. Elke dag worden er in Nederland ongeveer tien vrouwen met de keizersnede verlost. Dikwijls is deze operatie tevoren vastgesteld, maar met grote regelmaat komt het ook voor dat tot keizersnede moet worden besloten omdat tijdens de bevalling een stoornis op treedt De keizersnede wordt verricht door een gynaecoloog, die hier mee een zeer groot meesterschap bewijst al zijn de meeste gynae cologen uiterst nuchtere mensen die een hekel hebben aan grote woorden. van de vrucht. Het embryo wordt dan kunstmatig tot ontwik keling en tot zelfstandig leven gebracht. Vast staat althans volgens futurologen dat de wetenschap in de toekomst op ingrijpende wijze de menselijke voortplanting zal gaan beïnvloeden. Er zullen methoden worden gevonden om ..de soort" te verbeteren, niet alleen lichamelijk, maar ook geeste lijk De wetenschap houdt rekening met de mogelijkheid dat in de naaste toekomst de voortplanting min of meer het voorrecht zal worden van geselecteerde mannen en vrouwen. Hoe de toekomst er ook uit zal zien, futuorologen zeggen dat de mensheid de tijd is genaderd, waarin onverantwoordelijke voort planting een moreel en wellicht ook wettelijk afkeurenswaar dige daad wordt. Steeds meer sociologen, medici en andere weten schapsmensen houden de mensheid voor ogen dat het verwekken van nieuw leven voor ieder echtpaar afzonderlijk een zeer goede, wei-overdachte grond moet hebben. Zoals prof. De Froe zegt: „Men moet niet uit zorgeloosheid of nalatigheid een kind verwekken". En „Hoe minder ongewenste kinderen geboren worden, hoe meer plaats er is voor gewenste kinderen". Een vader zei: „Voor ouders moet de komst van een kind een unieke, adembenemende gebeurtenis zijn, telkéns weer. Een kind heeft niet om het leven gevraagd. Zijn leven werd veroorzaakt doordat zijn ouders het wilden. Maar wat kunnen ouders in feite doen om hun beslissing tot het verwekken van een nieuw leven te rechtvaardigen. Wie een kind verwekt staat levenslang bij dat kind in de schuld". K/eze wat extreme mening komt nogal voor bij oudere echtparen. Jonge mensen bekijken het leven doorgaans spontaner en optimistischer, zoals de vrouw van 22 die pas moeder was ge worden: „We houden van elkaar en we wilden van die liefde een tastbaar bewijs. Natuurlijk moet je als ouders bereid zijn om voor je kind de loodmijnen in te gaan als dat nodig mocht zijn, maar ik voel me niet schuldig jegens mijn kind omdat ik het op deze wereld heb gezet. Het kind heeft natuurlijk ook geen schuld aan mij, waaraan ik enig recht zou kunnen ontlenen. Ik heb geen recht op dankbaarheid, ook niet als ik mijn hele leven voor het kind sappel en werk, want dat is de logische consequentie van een vrijwillige keuze. Misschien heeft het kind wel een bepaalde plicht tot dankbaarheid, maar dat betekent niet dat ik een recht op dankbaarheid zou hebben". oe het kind ook ter wereld komt, de moeder wordt tijdens de verlossing bijna altijd .naar de grenzen van haar licha melijk kunnen gebracht. Misschien zal ook dit in de toekomst veranderen. Wetenschaps mensen voorzien de mogelijkheid van het voortijdig wegnemen ■n de man self? Na urenlang koffie-drinken, sigaret ten roken, praten en weeën-tellen, trekt de huisarts zijn wit-rub beren voorschoot aan en zegt hij: „Nu gaat het gebeuren". Terwijl de man zijn vrouw onsamenhangend moed inspreekt voor de laat ste, gigantische inspanning, wordt er een grijze vlek zichtbaar. De dokter roept: „Ja, nu!" en dan gaat alles razendsnel: de grijze vlek is plotseling een bolletje en met een snelle beweging trekt de dokter het kind tevoorschijn, dat griezelig bloot in zijn handen spartelt. Een eindeloze seconde duurt het voordat het hoofdje vorm krijgt, dan komt er een kreet: het nieuwe mensje is aan zijn zelfstandige leven begonnen. De man voelt hoe een volle seconde de wereld als het ware stilstaat uit eerbied voor het onvatbaar grote ogenblik. Later blijkt dat hij zich heeft vergist. De wereld heeft niet stil gestaan, want elke halve seconde wordt er ergens op de wereld een kind geboren en uiteindelijk moet de wereld blijven draaien... In rijksdienst vangt en bestudeert hij al twaalf jaar lang vlinders: de heer W. J. Boer Leffef uit Apeldoorn. „De natuurzegt hij„is iets heel opvallends". tn Parijs is de tafel nu geregeld, maar de rest nog niet, in Tsjecho-Slowakije steken jonge mensen zichzelf in brand, Biafra heeft wel voedselmaar het kan het land niet in, moorden dicht bij huis. Kortom, een ondoordringbare muur van dingen waartegen je rustig een week kunt huilen, zonder dat er ook maar iets verandert. De vergelijking is misschien een beetje Toon Hermans-achtig, waar mensen zijn nu eenmaal mensen, die de dingen dicht bij het eigen bed nóg belangrijker vinden (mis schien juist door dit alles in het grote buitengebeuren). Tulpen die de grond worden uitgekeken, water leiding die verstopt is, nieuwe baby. En zo zit er in deze provincie een man, die het erg vervelend vindt dat deze winter zo slecht is voor de msekten. Hij is de heer WJ. Boer Leffef, die, in rijksdienst, zich eigenlijk al leen maar bezighoudt met het in ventariseren van de vlinderstand in Nederlandse stukjes natuur. Precies zoals Staatsbosbeheer, de instelling waarvoor de vlindervanger werkt, ook een man in dienst heeft die de slakken bekijkt. „De leek zegt nu natuurlijk: Wat heeft Staatsbosbeheer, of beter ge zegd het RIVON, het Rijksinstituut voor veld biologisch onderzoek, er nu aan om precies te weten hoe veel vlindersoorten er op een be paalde plek voorkomen. Of hoe veel slakken", aldus de heer Boer Leffef. „Maar dan vergist die leek zich. Het wordt steeds belangrijker iets van de natuur te weten te komen, we liggen toch al achter". Zo trekt de heer Boer Leffef er in de maanden februari tot novem ber vrijwel iedere nacht op uit met een speciale wagen én een assistent. Die wagen zit vol met spanlakens en een aggregaat dat stroom moet leveren voor de lampen die achter die lakens moeten branden. „Het is dé methode om nacht vlinders te vangen en te bekijken aldus de heer Boer Leffef. „Gek, hè, maar er zijn veel meer soorten nacht- dan dagvlinders" Het waarom van alle onder zoeken die voor het Rijksinstituut voor veld biologisch onderzoek worden uitgevoerd, legt hij zó uit. Het heeft geen zin om een stukje natuur te beschermen wan neer men niet weet waarom, precies en hóe. Jt Is niet voldoende om bijvoor beeld alleen de plantengroei te be studeren", vindt hij. „Op planten leven insekten, beide hangen heel nauw samen. De natuur is net zo iets als de motor van een auto: haal één draadje los en de hele zaak loopt niet meer" Zo wordt een picknickplaats in een stuk bos niet lukraak aangelegd en een fietspad ook niet. Daar komen eerst de botanici, de plan ten- en bloemendeskundigen aan te pas en de heer Boer Leffef wordt ingeschakeld. Uiteindelijk komt er dan een conclusie: niet die picknick-plaats daar, want er is daar een interessante bloemen- groei, die hangt weer samen met die en die vlindersoort en beide moeten behouden blijven, leg die picknick-plaats maar hier aan. Dat ik negenhonderd soorten grote vlinders in Nederland kan tegenkomen is voor mij geen ver rassing meer", aldus deze Gelders man. Maar wanneer je ergens de inventaris opmaakt, ontdek je soms wel dat sommige vlinders die vroeger licht van kleur waren op eens zwart zijn". „Collega-deskundigen hebben weieens gezegd, dat zoiets ver moedelijk komt door de luchtver ontreiniging. Ik ben allang terug gekomen op die gedachte. Mijn vermoeden is, dat die verandering van kleur heeft te maken met een hoger vochtgehalte in de lucht, al thans met de verandering van ons klimaat". „Ga maar vijftig jaar terug, toen was er veel meer verschil tussen zomer en winter in dit land. En het kan ook wel kloppen, nu men beweert dat de polen warmer wor den, heel langzaam. Wij schuiven dus naar een andere klimaatszone" Aldus deze prikkebeen in rijks dienst. Hoewel: Prikkebeen deed het volkomen fout", zegt hij. „Met een netje achter dagvlinders aan rennen is overbodig werk. Je kunt wel uitrekenen op welke bloemen ongeveer een vlinder zal landen en dan wacht je met je netje daar rustig af"

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 13