DUITSLAND BESTELT
BIJ ONS VOOR RUIM
F300 MILJOEN
„Onze jongens"
moesten gaan
Wie van de twee
is de vakkundigste
spaarder?
anders
dan andere
i
Minder winst op pakje
van 25 sigaretten
PRINS TOONDE ZICH PRIMA BABYSIT
Reorganisatie
op til bij
V.V.V.-wezen
Als compensatie voor
aankoop van „Leopard"
Burgemeester
van Rotterdam
brak een been
Vrouw door bus
overreden
r-
Daggeld duurder
OOK NEDERLANDSE
BEDRIJVEN
BOUWEN MEE
NOG MEER
JONGEN LOKTE KLEINE
MEISJES IN HUIS
BIJ ÜE TIJD
STAND AARDT ATS K
WOORD
Secretaris kreeg
een douceurtje:
onderzoek
Natuurlijk spaar je.
Maar krijg je nou de hoogste rente?
Bef is gek,
maar ik weet het werkelijk niet.
Man, bij de Amro Bank krijg ik zes en
een kwart procent. Je kan daar kiezen uit
vijf spaarmogeSjkheden, Hoe langer je
je geld laat staan, hoe meer rente je krijgt
Ze hebben ook een spaarrekening waarvan
je dagelijks geld kunt opnemen.
Ja, zo'n bank fe handig. Je kont er ook
geld lenen, en bijvoorbeeld je vöKekeringen
regelen. Makkelijk hoor.
constante kwaliteit
TABAKSWINKELIERS VOELEN NIETS
VOOR DE PLANNEN VAN TURMAC
OP SLOT
FORMALITEIT'
1230 MILJOEN
KLEUTER VERDRONKEN
Aangereden man kreeg
zijn oor terug
DONDERDAG 30 JANUARI 1969
MÜNCHEN De Duitse Bondsrepubliek zal de aankoop van 415 Leopard-
tanks beantwoorden met compensatie-orders tot een bedrag van 200 a 250 mil
joen gulden. De leverancier van de tanks, Krauss Maffei in München, doet daar
nog eens 40 procent bovenop. De totale compensatie van de order komt daar
mee op bijna 80 procent. De directie van het bedrijf heeft dat gisteren in de
Beierse hoofdstad meegedeeld. De 415 tanks kosten bij elkaar ruim 450 mil
joen gulden.
Krauss Maffei (waar 5500 mensen
werken), neemt het enorme karwei van
de tankbouw niet alleen ter hand. De
Münchener onderneming werkt met
twaalf andere grote bedrijven, die ook
weer allerlei taken uitbesteden.
In totaal dragen zo'n kleine 2500 fir
ma's een onderdeeltje bij. Het kanon en
de geschutstoren komen uit Engeland.
Ook in Nederland wordt aan de Leo
pard gewerkt: Philips (radio- en elek
tronische apparatuur), Wilton-Feijen-
oord (affuit, rustpunt voor het kanon),
Demka (gietwerk), de Oude Delft (in
frarood apparatuur) en de DAF (chas
sis). Voor de compensatieorders wordt
onder meer gedacht aan de Hollandse
Signaal en Stork in Hengelo. Daarbij
gaat het om opdrachten, die buiten de
tankbouw staan.
Gedacht wordt aan orders in de bur
gerlijke sector en aan opdrachten voor
de Duitse marine, maar over deze aan
gelegenheid wilde de directie van
Krauss Maffei gisteren nog geen nade
re mededelingen doen.
Over de Nederlandse aankoop van
ftog 53 tanks voor het Eerste Leger
korps uit het potje van de veel-om-
DEN HAAG Het ziet er naar uit
dat binnen afzienbare tijd een reorga
nisatie van het VVV-weien in ons land
voor de deur staat. De aanleiding daar
toe kan een rapport zyn, dat door het or
ganisatiebureau Bakkenist Spits en Co
in Amsterdam, in opdracht van de Al
gemene Nederlandse Vereniging voor
Vreemdelingenverkeer (ANVV) wordt
gemaakt en nu bijna gereed is.
Een ander rapport van hetzelfde bu
reau had tot gevolg dat de ANVV een
deel van haar taken overdroeg aan de
nieuwe Stichting Nederlands Nationaal
Bureau voor Toerisme, die zich onder
meer bezig houdt met de werving van
toeristen in binnen- en buitenland.
Nederland heeft op dit moment ruim
450 VVV's, waaronder zeer kleine met
nauwelijks een financiële basis. Wan
neer dit grote aantal zou afnemen en
het aantal regionale WV's zich uit
breidt is een begin gemaakt met de sa
nering van het WV-wezen. Of en hoe
snel de reoganisatie zal worden doorge
voerd, hangt overigens voor een groot
deel af van de VW's die alle lid zijn
van de ANVV en mede (op ledenver
gaderingen) het beleid van deze ver
eniging bepalen.
ROTTERDAM De Rotterdamse ze
denpolitie heeft een zeventienjarige
scholier aangehouden omdat hij thuis
ontucht met twee meisjes van negen en
één van zeven jaar heeft gepleegd.
Hij had de meisjes van straat, het
Heemraadsplein, meegelokt met het
verhaal dat er bij hem thuis een feest
je was waaraan zij mochten meedoen.
Zijn ouders waren niet thuis.
De meisjes vertelden later aan hun
ouders wat er was gebeurd en die de
den vervolgens aangifte.
streden 225 miljoen gulden voor de Na-
vo is nog geen beslissing genomen,
omdat de Eerste Kamer nog over de
extra bijdragen moet praten.
De eerste acht Leopardtanks zullen in
september aan Nederland worden gele
verd, de laatste zending tanks zal in de
tweede helft van 1971 in ons land aan
komen. De fabriek werkt in een tempo
van 35 tanks per maand of ruwweg an
derhalf per dag.
De directie van Krauss Maffei toon
de zich bijzonder dankbaar voor de keu
ze, die Nederland had gemaakt. De
MBT-70 die met name staatssecretaris
Haex om militair-technische redenen
graag had willen hebben, zou volgens
haard pas in 1975 gereed kunnen zijn.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen
de Verenigde Staten en West-Duitsland,
die beiden voor de helft in de produktie
deelnemen, de M.B.T.-70 dan wel aan
schaffen. De Duitsers zien in deze tank
een waardige opvolger van de Leopard.
Nederland kon echter onmogeijk nog tot
1975 wachte. Krauss Maffei doet ove
rigens zelf mee in het Duitse consor
tium dat bij de bouw van de MBT-7Q4s
betrokken.
De Leopards, die het Nederlandse le
ger krijgt, zullen volgens de modernste
visies worden uitgevoerd. De Land
macht heeft geëist dat de tanks over
een stabiliserend systeem beschikken,
dat wil zeggen dat zij ondanks alles op
het doel gericht blijven. Bij de Duitse
Leopards is dat nog niet zo, maar ook
die worden in dat opzicht verbeterd.
Volgens Krauss Maffei, zullen de Leo
pards, die straks van de band zullen lo
pen, beter zijn dan de Russische tanks
van dezelfde grootte. Het onderhoud
valt mee: éénmaal in de acht jaar'
krijgt de Leopard een grote beurt.
Krauss Maffei, een onderneming die
ook locomotieven en machines vervaar
digt en een toeleveringsbedrijf is voor
de kunststofindustrie, heeft op het ge
bied van tanks niet alleen Nederland en
West-Duitsland (in totaal 1845 tanks,
waarvan er zestienhonderd zijn afgele
verd) als klanten. Ook België (335
tanks) en Noorwegen (75 tanks) koch
ten de Leopard. De directie onderhan
delt nu met Italië, Denemarken en Ca
nada.
Zouden ook deze landen tot aanko-
van de Leopard besluiten, dan zou de
standaardisatie van het tankwapen in
Noord- en Midden-Europa nagenoeg zij
voltooid.
Nederland is verder nog belangstel
lend naar studies over varianten van
het Leopard-chassis. De eerste zakelij
ke besprekingen van Den Haag met
Kraus Maffei stammen uit 1967. Bij de
Belgen is de aflevering tien per
maand al begonnen.
ROTTERDAM Burgemeester W.
Thomassen van RoKerdam heeft maan
dag tijdens een ski-tocht in Graubun-
den (Zwitserland) zijn rechter scheen
been gebroken. Hij mag maandag naar
Nederland terugkeren, de dag waarop
zijn vakantie zou eindigen.
Het ongeluk gebeurde, toen burgemees
ter Thomassen met een flinke vaart een
helling afdaalde en waarschijnlijk er
gens tegenop botste.
De heer Thomassen heeft een eigen
chalet in Graubunden waar hij zijn
vakanties pleegt door te brengen.
Bij het bezoek dat de koninklijke
familie aan de Ethiopische pro
vincie Kaffa bracht, werd ook een
Nederlands-Ethiopisch ziekenhuis
bezocht. Prins Claus kon het kenne
lijk goed vinden met de kindertjes,
die daar in de wezen-afdeling ver
zorgd worden. Hij kon zich maar
moeilijk losmaken uit de vrolijke
gesprekken.
ROSMALEN Woensdagmorgen om
streeks kwart over zeven is de 28-ja-
rige mej. G. van de Lief voort uit Ros
malen in haar woonplaats door een
autobus aangereden, toen zij de rijks
weg Nijmegen - Den Bosch overstak
Waarschijnlijk vermoedde de vrouw,
dat de autobus een lijndienst uitvoer
de en bij een nabijgelegen halte zou
stoppen, hetgeen echter niet het ge
val was. Zwaar gewond werd zij naar
een ziekenhuis in Den Bosch overge
bracht waar zij later overleed.
UDEN Woensdagavond omstreeks
zeven uur deed zich in Odiliapeel, ge
meente Uden, een verkeersongeluk voor,
waarbij de 27-jarige wielrenner P. Boer-
donk uit Oss om het leven is gekomen.
De man reed aan de rechterzijde van
de weg op de Nieuwedijk te Odiliapeel,
toen hij door een hem achterop ko
mende personenauto werd aangereden.
De man kwam op de motorkap te
recht, waarna hij weer op de weg
werd geslingerd. Hij is ter plaatse
overleden.
Plaalsfcig geschiedt
buiten verantwoordelijkheid
van de redactie
Aan de ouders en familieleden van
jongens, die verplicht aan de poli
tiële actie in Indonesië moesten
deelnemen.
Helaas kan ik niet rusten, alvorens
ik mijn opinie over de Nederlandse
militairen in Indonesië heb bekend ge
maakt. Om mijn oordeel te wettigen,
deel ik U mee. dat ik 34 jaren een bak
kerij in Cheribon (Ind.) had en toen
ook brood aan 't Hollandse leger heb
geleverd. Ik heb dus 34 jaar met In
donesiërs en Chinezen gewerkt als
doodgewone handelsman, ik acht me
dus om te oordelen bevoegd.
Dagelijks kwamen de jongens van in-
en om Cherirbon van de diverse ^mili
taire posten brood bij ons halen, om
dat alleen onze fabriek draaide.
De Indonesiërs waren erg blij dat on
ze jongens in hun buurt zaten, ze had
den daardoor een veiliger gevoel. De
Indonesiërs noemden onze Hollandse
soldaten (Ten sara soesoe) melksolda-
ten, omdat ze in de ogen van de Oos
terlingen veel te zachtmoedig optraden),
's Nachts kwamen de Indische solda
ten (TNI) in de kampongs- en dan
moesten de mensen onder dwang, geld
sigaretten en voedsel afstaan, terwijl
deze laatsten zelf weinig hadden. Daar
om vluchtten velen naar de grote ste
den, omdat daar veel militairen waren.
Ik wil de Nederlanders de griezel
verhalen die ik heb meegemaakt be
sparen, maar dit zeg ik U, de Holland
se militairen hebben, misschien een en
keling uitgezonderd, hun plicht humaan
gedaan en ze waren bij 't grootste deel
van de bevolking zelfs geliefd.
Ik betreur 't diep, dat iemand voor
de T.V. onze jongens zo zwart heeft af
geschilderd; oorlog is iets vreselijks,
maar het gebeurt op verschillende ma
nieren. Iedere Indisch-man zal 't met
me eens zijn, dat onze jongens met
tegenzin aan de actie voor orde en
rust moesten deelnemen. Laten ze onze
jongens met rust laten, ze moesten
gaan, 't was niet vrijwillig.
Ik hoop dat andere couranten dit ar
tikel willen overnemen en ik hoop, dat
de ouders hun jongens niet verkeerd
beoordelen. Ikzelf heb ook van '41 tot
'48 in het Indische leger gediend.
Apeldoorn,
Gemzenstraat 71.
A. Milius.
OLDENZAAL Gedeputeerde Sta
ten van Overijssel hebber* de gemeente
Oldenzaal om nadere inlichtingen ge
vraagd over de uitbetaling van een gra
tificatie aan de gemeentesecretaris M.
B. van Hoek, die op 1 maart met pensi
oen gaat. Gedeputeerde Staten willen
weten waarom de gratifieati^van vifr-
duizend gulden is toegekend.
Indien blijkt dat de heer Van Hoek
ten onrechte deze gratificatie heeft ge
kregen, zal deze moeten worden terug
gestort in de gemeentekas. Is dit de
heer Van Hoek niet mogelijk, dan kun
nen de leden van het college van B. en
W. voor deze som aansprakelijk wor
den gesteld.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM De krapte op de
geldmarkt is er oorzaak van dat het ta
rief van daggeld opnieuw is verhoogd,
ditmaal tot 5 1/4 procent. Dit is het peil
van het begin van dit jaar. Daarna is
het tarief gedaald tot 2V» procent, om
vervolgens geleidelijk op te lopen.
ADVERTENTIE
mm mm mm n
caballero
DEN HAAG Dc tabakswinkeliers zitten raar aan te kijken tegen de plan
nen van de sigarettenfabrikant Turmac, die met ingang van 1 april de inhoud
van een pakje sigaretten van 20 op 25 stuks wil brengen.
Toneelspeelster er\ TV-actrice Pieuni Touw
EEN LAURENS PRODUKT
„Het komt er op neer, dat een pakje
sigaretten goedkoper gaat worden", zegt
de heer H. W. A. Walburg van het Bu
reau Tabaksdetailhandel in Schevenin-
gen. „Eén sigaret in een pakje van
twintig voor 1.50 kostte 7,5 cent, in een
pakje van 25 stuks voor 1,75 kost één
sigaret zeven cent. Voor de winkeliers
is dat niet zo leuk, want zij verdienen
daardoor een stuk minder".
De heer Walburg legt uit waarom.
„Op het ogenblik vedient een tabaks
winkelier bruto tien procent aan een
pakje sigaretten. Gaat de prijs van si
garetten omlaag, dan voelt hij dat met
een in zijn portemonnaie".
De tabakswinkelier kan zo'n verla
ging van de winst net niet gebruiken,
zegt de heer Walburg. Het is moeilijk
aan te geven hoeveel een tabakswinkel
omzet, maar een heel goed zaak zet
toch niet erg veel meer om dan 150.000
gulden. Gemiddeld houdt een tabaks-
winkelier van zo'n (hoge) jaarlijkse
verkoop twaalfduizend gulden over.
Over dat bedrag moet hij dan ook nog
eens belasting betalen. Echt niet om
over naar huis te schrijven, vindt de
heer Walburg.
Is het een wonder dat menigeen de
winkeldeur definitief op slot doet? De
laatste vier jaar gingen zo'n 1500 tot
2000 sigarenzaken dicht.
De tabakswinkeliers zien wel een mo
gelijkheid om hun inkomen te verhogen.
Per 1 januari is de prijs van een pakje
sigaretten met een kwartje omhoogge-
gaan. Van dat kwartje gaat al negen
tien cent naar de schatkist. De overige
zes centen moeten tussen handel en in
dustrie worden verdeeld.
Het gaat om een bedrag van 49 mil
joen gulden. Daarvan wil de industrie
29 miljoen gulden en moet de handel
genoegen nemen met twintig miljoen
gulden. De tabakswinkeliers voelen
daar niets voor. ,.Wij willen yiat de
winstmarge van tien procent naar 10,8
procent gaat", zegt de heer Walburg.
„In 1965 waren wij gedwongen het per
centage van 10,8 procent tot tien pro
cent te verlagen. Dit is een goede ge
legenheid de winstmarge weer de ver
hogen".
De sigarettenfabrikanten voelen voor
die verhoging helemaal niets. „De
winstverdeling is twee op één", zegt
drs. P. M. Pauw van de Stichting Si
garettenindustrie. Op grond daarvan
zou de handel maar ruim zestien mil
joen gulden kunnen krijgen. De fabri
kanten zijn akkoord gegaan met twin
tig miljoen".
Beide partyen zyn om de tafel gaan
zitten, maar zonder resultaat. „Het was
maar een formaliteit", zegt de heer
I Walburg. „Met de sigarettenindustrie
valt nu eenmaal niet te praten". Een
verwijt dat drs. Pauw beslist van de
hand wijst.
De tabaksdetail handel heeft inmid-
dels een brief naar de staatssecretaris
van Economische zaken gestuurd en ge
vraagd of hij wil bemiddelen. Achter de
schermen wordt wel geprobeerd fabri
kanten en winkeliers bij elkaar te bren
gen, maar tot nu toe zonder succes.
De ongeveer 10.000 winkeliers zijn
(vanwege de prijsverlaging en de ge
volgen daarvan voor hun. winst) nieuws
gierig of de andere fabrikanten het
voorbeeld van Turmac (merken: Peter
Stuyvesant en Pall Mali) zullen volgen.
Maar de concurrentie zwijgt in alle ta
len.
„Wij maken onze plannen nooit van
tevoren bekend. Het is afwachten", zegt
de directeur van Laurens (Caballero en
Golden Fiction), die 42 procent van de
sigarettenmarkt in handen heeft. Tur
mac beheerst ongeveer twintig procent
van de markt, Batco (North State) vijf
tien procent, Niemeyer (Roxy, Camel)
acht procent. Crescent (Hunter) vier
procent, importeur Blok (Lexington,
Kent) drie procent.
Dc tabakswinkeliers verkochte vo
rig jaar voor ruim 1230 miljoen gulden
(18,5 miljard stuks). In 1967 was dit
cijfers 1118 miljoen gulden (16,6 mill
iard stuks).
De tabakswinkels die ongeveer de
helft van alle pakjes sigaretten verko
pen, vrezen dat de nieuwe prijsverho
ging een teruggang in de sigarettenver-
koop tot gevolg zal hebben. Bovendien
hebben zij er een zwaar hoofd in dat
zij als gevolg van de prijsstijging, meer
in voorraden sigaretten moeten investe
ren.
„Op die manier", aldus de heer Wal
burg, „gaat voor veel tabakswinke
liers de aardigheid er wel af. Sinds...
1965 is de prijs van een pakje sigaret
ten met veertig procent gestegen".
HAARLEM In een kleine modder
sloot, die de grens vormt tussen Haar
lem en Bloemendaal, is woensdagmor
gen tussen half twaalf en twaalf uur
de 2Vs-jarige Agnes E. M. Huijzer ge
vallen en verdronken. Het meisje had op
straat gespeeld en toen haar moeder
met haar boodschappen wilde gaan
doen, was het kind niet te vinden. Bu
ren zochten de omgeving af en een
jongen vond het verdronken meisje in
de greppel.
STAPHORST In Staphorst heeft
de 81-jarige landbouwer A. Hofstede
het dinsdagnacht enige tijd zonder een
oor moeten stellen. Hij liep op de Pa
rallelweg in zijn woonplaats, toen hij
door een personenauto werd aangere
den. Daarbij werd hem een oor afge
rukt. Toen het oor na enig zoeken was
gevonden, werd de heer Hofstede naar
een ziekenhuis overgebracht, waar het
oor weer werd aangenaaid. De bejaar
de man liep verder geen verwondingen
op.