DUITSLAND BESTELT BIJ ONS VOOR RUIM F300 MILJOEN „Onze jongens" moesten gaan Wie van de twee is de vakkundigste spaarder? anders dan andere i Minder winst op pakje van 25 sigaretten PRINS TOONDE ZICH PRIMA BABYSIT Reorganisatie op til bij V.V.V.-wezen Als compensatie voor aankoop van „Leopard" Burgemeester van Rotterdam brak een been Vrouw door bus overreden r- Daggeld duurder OOK NEDERLANDSE BEDRIJVEN BOUWEN MEE NOG MEER JONGEN LOKTE KLEINE MEISJES IN HUIS BIJ ÜE TIJD STAND AARDT ATS K WOORD Secretaris kreeg een douceurtje: onderzoek Natuurlijk spaar je. Maar krijg je nou de hoogste rente? Bef is gek, maar ik weet het werkelijk niet. Man, bij de Amro Bank krijg ik zes en een kwart procent. Je kan daar kiezen uit vijf spaarmogeSjkheden, Hoe langer je je geld laat staan, hoe meer rente je krijgt Ze hebben ook een spaarrekening waarvan je dagelijks geld kunt opnemen. Ja, zo'n bank fe handig. Je kont er ook geld lenen, en bijvoorbeeld je vöKekeringen regelen. Makkelijk hoor. constante kwaliteit TABAKSWINKELIERS VOELEN NIETS VOOR DE PLANNEN VAN TURMAC OP SLOT FORMALITEIT' 1230 MILJOEN KLEUTER VERDRONKEN Aangereden man kreeg zijn oor terug DONDERDAG 30 JANUARI 1969 MÜNCHEN De Duitse Bondsrepubliek zal de aankoop van 415 Leopard- tanks beantwoorden met compensatie-orders tot een bedrag van 200 a 250 mil joen gulden. De leverancier van de tanks, Krauss Maffei in München, doet daar nog eens 40 procent bovenop. De totale compensatie van de order komt daar mee op bijna 80 procent. De directie van het bedrijf heeft dat gisteren in de Beierse hoofdstad meegedeeld. De 415 tanks kosten bij elkaar ruim 450 mil joen gulden. Krauss Maffei (waar 5500 mensen werken), neemt het enorme karwei van de tankbouw niet alleen ter hand. De Münchener onderneming werkt met twaalf andere grote bedrijven, die ook weer allerlei taken uitbesteden. In totaal dragen zo'n kleine 2500 fir ma's een onderdeeltje bij. Het kanon en de geschutstoren komen uit Engeland. Ook in Nederland wordt aan de Leo pard gewerkt: Philips (radio- en elek tronische apparatuur), Wilton-Feijen- oord (affuit, rustpunt voor het kanon), Demka (gietwerk), de Oude Delft (in frarood apparatuur) en de DAF (chas sis). Voor de compensatieorders wordt onder meer gedacht aan de Hollandse Signaal en Stork in Hengelo. Daarbij gaat het om opdrachten, die buiten de tankbouw staan. Gedacht wordt aan orders in de bur gerlijke sector en aan opdrachten voor de Duitse marine, maar over deze aan gelegenheid wilde de directie van Krauss Maffei gisteren nog geen nade re mededelingen doen. Over de Nederlandse aankoop van ftog 53 tanks voor het Eerste Leger korps uit het potje van de veel-om- DEN HAAG Het ziet er naar uit dat binnen afzienbare tijd een reorga nisatie van het VVV-weien in ons land voor de deur staat. De aanleiding daar toe kan een rapport zyn, dat door het or ganisatiebureau Bakkenist Spits en Co in Amsterdam, in opdracht van de Al gemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer (ANVV) wordt gemaakt en nu bijna gereed is. Een ander rapport van hetzelfde bu reau had tot gevolg dat de ANVV een deel van haar taken overdroeg aan de nieuwe Stichting Nederlands Nationaal Bureau voor Toerisme, die zich onder meer bezig houdt met de werving van toeristen in binnen- en buitenland. Nederland heeft op dit moment ruim 450 VVV's, waaronder zeer kleine met nauwelijks een financiële basis. Wan neer dit grote aantal zou afnemen en het aantal regionale WV's zich uit breidt is een begin gemaakt met de sa nering van het WV-wezen. Of en hoe snel de reoganisatie zal worden doorge voerd, hangt overigens voor een groot deel af van de VW's die alle lid zijn van de ANVV en mede (op ledenver gaderingen) het beleid van deze ver eniging bepalen. ROTTERDAM De Rotterdamse ze denpolitie heeft een zeventienjarige scholier aangehouden omdat hij thuis ontucht met twee meisjes van negen en één van zeven jaar heeft gepleegd. Hij had de meisjes van straat, het Heemraadsplein, meegelokt met het verhaal dat er bij hem thuis een feest je was waaraan zij mochten meedoen. Zijn ouders waren niet thuis. De meisjes vertelden later aan hun ouders wat er was gebeurd en die de den vervolgens aangifte. streden 225 miljoen gulden voor de Na- vo is nog geen beslissing genomen, omdat de Eerste Kamer nog over de extra bijdragen moet praten. De eerste acht Leopardtanks zullen in september aan Nederland worden gele verd, de laatste zending tanks zal in de tweede helft van 1971 in ons land aan komen. De fabriek werkt in een tempo van 35 tanks per maand of ruwweg an derhalf per dag. De directie van Krauss Maffei toon de zich bijzonder dankbaar voor de keu ze, die Nederland had gemaakt. De MBT-70 die met name staatssecretaris Haex om militair-technische redenen graag had willen hebben, zou volgens haard pas in 1975 gereed kunnen zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de Verenigde Staten en West-Duitsland, die beiden voor de helft in de produktie deelnemen, de M.B.T.-70 dan wel aan schaffen. De Duitsers zien in deze tank een waardige opvolger van de Leopard. Nederland kon echter onmogeijk nog tot 1975 wachte. Krauss Maffei doet ove rigens zelf mee in het Duitse consor tium dat bij de bouw van de MBT-7Q4s betrokken. De Leopards, die het Nederlandse le ger krijgt, zullen volgens de modernste visies worden uitgevoerd. De Land macht heeft geëist dat de tanks over een stabiliserend systeem beschikken, dat wil zeggen dat zij ondanks alles op het doel gericht blijven. Bij de Duitse Leopards is dat nog niet zo, maar ook die worden in dat opzicht verbeterd. Volgens Krauss Maffei, zullen de Leo pards, die straks van de band zullen lo pen, beter zijn dan de Russische tanks van dezelfde grootte. Het onderhoud valt mee: éénmaal in de acht jaar' krijgt de Leopard een grote beurt. Krauss Maffei, een onderneming die ook locomotieven en machines vervaar digt en een toeleveringsbedrijf is voor de kunststofindustrie, heeft op het ge bied van tanks niet alleen Nederland en West-Duitsland (in totaal 1845 tanks, waarvan er zestienhonderd zijn afgele verd) als klanten. Ook België (335 tanks) en Noorwegen (75 tanks) koch ten de Leopard. De directie onderhan delt nu met Italië, Denemarken en Ca nada. Zouden ook deze landen tot aanko- van de Leopard besluiten, dan zou de standaardisatie van het tankwapen in Noord- en Midden-Europa nagenoeg zij voltooid. Nederland is verder nog belangstel lend naar studies over varianten van het Leopard-chassis. De eerste zakelij ke besprekingen van Den Haag met Kraus Maffei stammen uit 1967. Bij de Belgen is de aflevering tien per maand al begonnen. ROTTERDAM Burgemeester W. Thomassen van RoKerdam heeft maan dag tijdens een ski-tocht in Graubun- den (Zwitserland) zijn rechter scheen been gebroken. Hij mag maandag naar Nederland terugkeren, de dag waarop zijn vakantie zou eindigen. Het ongeluk gebeurde, toen burgemees ter Thomassen met een flinke vaart een helling afdaalde en waarschijnlijk er gens tegenop botste. De heer Thomassen heeft een eigen chalet in Graubunden waar hij zijn vakanties pleegt door te brengen. Bij het bezoek dat de koninklijke familie aan de Ethiopische pro vincie Kaffa bracht, werd ook een Nederlands-Ethiopisch ziekenhuis bezocht. Prins Claus kon het kenne lijk goed vinden met de kindertjes, die daar in de wezen-afdeling ver zorgd worden. Hij kon zich maar moeilijk losmaken uit de vrolijke gesprekken. ROSMALEN Woensdagmorgen om streeks kwart over zeven is de 28-ja- rige mej. G. van de Lief voort uit Ros malen in haar woonplaats door een autobus aangereden, toen zij de rijks weg Nijmegen - Den Bosch overstak Waarschijnlijk vermoedde de vrouw, dat de autobus een lijndienst uitvoer de en bij een nabijgelegen halte zou stoppen, hetgeen echter niet het ge val was. Zwaar gewond werd zij naar een ziekenhuis in Den Bosch overge bracht waar zij later overleed. UDEN Woensdagavond omstreeks zeven uur deed zich in Odiliapeel, ge meente Uden, een verkeersongeluk voor, waarbij de 27-jarige wielrenner P. Boer- donk uit Oss om het leven is gekomen. De man reed aan de rechterzijde van de weg op de Nieuwedijk te Odiliapeel, toen hij door een hem achterop ko mende personenauto werd aangereden. De man kwam op de motorkap te recht, waarna hij weer op de weg werd geslingerd. Hij is ter plaatse overleden. Plaalsfcig geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie Aan de ouders en familieleden van jongens, die verplicht aan de poli tiële actie in Indonesië moesten deelnemen. Helaas kan ik niet rusten, alvorens ik mijn opinie over de Nederlandse militairen in Indonesië heb bekend ge maakt. Om mijn oordeel te wettigen, deel ik U mee. dat ik 34 jaren een bak kerij in Cheribon (Ind.) had en toen ook brood aan 't Hollandse leger heb geleverd. Ik heb dus 34 jaar met In donesiërs en Chinezen gewerkt als doodgewone handelsman, ik acht me dus om te oordelen bevoegd. Dagelijks kwamen de jongens van in- en om Cherirbon van de diverse ^mili taire posten brood bij ons halen, om dat alleen onze fabriek draaide. De Indonesiërs waren erg blij dat on ze jongens in hun buurt zaten, ze had den daardoor een veiliger gevoel. De Indonesiërs noemden onze Hollandse soldaten (Ten sara soesoe) melksolda- ten, omdat ze in de ogen van de Oos terlingen veel te zachtmoedig optraden), 's Nachts kwamen de Indische solda ten (TNI) in de kampongs- en dan moesten de mensen onder dwang, geld sigaretten en voedsel afstaan, terwijl deze laatsten zelf weinig hadden. Daar om vluchtten velen naar de grote ste den, omdat daar veel militairen waren. Ik wil de Nederlanders de griezel verhalen die ik heb meegemaakt be sparen, maar dit zeg ik U, de Holland se militairen hebben, misschien een en keling uitgezonderd, hun plicht humaan gedaan en ze waren bij 't grootste deel van de bevolking zelfs geliefd. Ik betreur 't diep, dat iemand voor de T.V. onze jongens zo zwart heeft af geschilderd; oorlog is iets vreselijks, maar het gebeurt op verschillende ma nieren. Iedere Indisch-man zal 't met me eens zijn, dat onze jongens met tegenzin aan de actie voor orde en rust moesten deelnemen. Laten ze onze jongens met rust laten, ze moesten gaan, 't was niet vrijwillig. Ik hoop dat andere couranten dit ar tikel willen overnemen en ik hoop, dat de ouders hun jongens niet verkeerd beoordelen. Ikzelf heb ook van '41 tot '48 in het Indische leger gediend. Apeldoorn, Gemzenstraat 71. A. Milius. OLDENZAAL Gedeputeerde Sta ten van Overijssel hebber* de gemeente Oldenzaal om nadere inlichtingen ge vraagd over de uitbetaling van een gra tificatie aan de gemeentesecretaris M. B. van Hoek, die op 1 maart met pensi oen gaat. Gedeputeerde Staten willen weten waarom de gratifieati^van vifr- duizend gulden is toegekend. Indien blijkt dat de heer Van Hoek ten onrechte deze gratificatie heeft ge kregen, zal deze moeten worden terug gestort in de gemeentekas. Is dit de heer Van Hoek niet mogelijk, dan kun nen de leden van het college van B. en W. voor deze som aansprakelijk wor den gesteld. ADVERTENTIE AMSTERDAM De krapte op de geldmarkt is er oorzaak van dat het ta rief van daggeld opnieuw is verhoogd, ditmaal tot 5 1/4 procent. Dit is het peil van het begin van dit jaar. Daarna is het tarief gedaald tot 2V» procent, om vervolgens geleidelijk op te lopen. ADVERTENTIE mm mm mm n caballero DEN HAAG Dc tabakswinkeliers zitten raar aan te kijken tegen de plan nen van de sigarettenfabrikant Turmac, die met ingang van 1 april de inhoud van een pakje sigaretten van 20 op 25 stuks wil brengen. Toneelspeelster er\ TV-actrice Pieuni Touw EEN LAURENS PRODUKT „Het komt er op neer, dat een pakje sigaretten goedkoper gaat worden", zegt de heer H. W. A. Walburg van het Bu reau Tabaksdetailhandel in Schevenin- gen. „Eén sigaret in een pakje van twintig voor 1.50 kostte 7,5 cent, in een pakje van 25 stuks voor 1,75 kost één sigaret zeven cent. Voor de winkeliers is dat niet zo leuk, want zij verdienen daardoor een stuk minder". De heer Walburg legt uit waarom. „Op het ogenblik vedient een tabaks winkelier bruto tien procent aan een pakje sigaretten. Gaat de prijs van si garetten omlaag, dan voelt hij dat met een in zijn portemonnaie". De tabakswinkelier kan zo'n verla ging van de winst net niet gebruiken, zegt de heer Walburg. Het is moeilijk aan te geven hoeveel een tabakswinkel omzet, maar een heel goed zaak zet toch niet erg veel meer om dan 150.000 gulden. Gemiddeld houdt een tabaks- winkelier van zo'n (hoge) jaarlijkse verkoop twaalfduizend gulden over. Over dat bedrag moet hij dan ook nog eens belasting betalen. Echt niet om over naar huis te schrijven, vindt de heer Walburg. Is het een wonder dat menigeen de winkeldeur definitief op slot doet? De laatste vier jaar gingen zo'n 1500 tot 2000 sigarenzaken dicht. De tabakswinkeliers zien wel een mo gelijkheid om hun inkomen te verhogen. Per 1 januari is de prijs van een pakje sigaretten met een kwartje omhoogge- gaan. Van dat kwartje gaat al negen tien cent naar de schatkist. De overige zes centen moeten tussen handel en in dustrie worden verdeeld. Het gaat om een bedrag van 49 mil joen gulden. Daarvan wil de industrie 29 miljoen gulden en moet de handel genoegen nemen met twintig miljoen gulden. De tabakswinkeliers voelen daar niets voor. ,.Wij willen yiat de winstmarge van tien procent naar 10,8 procent gaat", zegt de heer Walburg. „In 1965 waren wij gedwongen het per centage van 10,8 procent tot tien pro cent te verlagen. Dit is een goede ge legenheid de winstmarge weer de ver hogen". De sigarettenfabrikanten voelen voor die verhoging helemaal niets. „De winstverdeling is twee op één", zegt drs. P. M. Pauw van de Stichting Si garettenindustrie. Op grond daarvan zou de handel maar ruim zestien mil joen gulden kunnen krijgen. De fabri kanten zijn akkoord gegaan met twin tig miljoen". Beide partyen zyn om de tafel gaan zitten, maar zonder resultaat. „Het was maar een formaliteit", zegt de heer I Walburg. „Met de sigarettenindustrie valt nu eenmaal niet te praten". Een verwijt dat drs. Pauw beslist van de hand wijst. De tabaksdetail handel heeft inmid- dels een brief naar de staatssecretaris van Economische zaken gestuurd en ge vraagd of hij wil bemiddelen. Achter de schermen wordt wel geprobeerd fabri kanten en winkeliers bij elkaar te bren gen, maar tot nu toe zonder succes. De ongeveer 10.000 winkeliers zijn (vanwege de prijsverlaging en de ge volgen daarvan voor hun. winst) nieuws gierig of de andere fabrikanten het voorbeeld van Turmac (merken: Peter Stuyvesant en Pall Mali) zullen volgen. Maar de concurrentie zwijgt in alle ta len. „Wij maken onze plannen nooit van tevoren bekend. Het is afwachten", zegt de directeur van Laurens (Caballero en Golden Fiction), die 42 procent van de sigarettenmarkt in handen heeft. Tur mac beheerst ongeveer twintig procent van de markt, Batco (North State) vijf tien procent, Niemeyer (Roxy, Camel) acht procent. Crescent (Hunter) vier procent, importeur Blok (Lexington, Kent) drie procent. Dc tabakswinkeliers verkochte vo rig jaar voor ruim 1230 miljoen gulden (18,5 miljard stuks). In 1967 was dit cijfers 1118 miljoen gulden (16,6 mill iard stuks). De tabakswinkels die ongeveer de helft van alle pakjes sigaretten verko pen, vrezen dat de nieuwe prijsverho ging een teruggang in de sigarettenver- koop tot gevolg zal hebben. Bovendien hebben zij er een zwaar hoofd in dat zij als gevolg van de prijsstijging, meer in voorraden sigaretten moeten investe ren. „Op die manier", aldus de heer Wal burg, „gaat voor veel tabakswinke liers de aardigheid er wel af. Sinds... 1965 is de prijs van een pakje sigaret ten met veertig procent gestegen". HAARLEM In een kleine modder sloot, die de grens vormt tussen Haar lem en Bloemendaal, is woensdagmor gen tussen half twaalf en twaalf uur de 2Vs-jarige Agnes E. M. Huijzer ge vallen en verdronken. Het meisje had op straat gespeeld en toen haar moeder met haar boodschappen wilde gaan doen, was het kind niet te vinden. Bu ren zochten de omgeving af en een jongen vond het verdronken meisje in de greppel. STAPHORST In Staphorst heeft de 81-jarige landbouwer A. Hofstede het dinsdagnacht enige tijd zonder een oor moeten stellen. Hij liep op de Pa rallelweg in zijn woonplaats, toen hij door een personenauto werd aangere den. Daarbij werd hem een oor afge rukt. Toen het oor na enig zoeken was gevonden, werd de heer Hofstede naar een ziekenhuis overgebracht, waar het oor weer werd aangenaaid. De bejaar de man liep verder geen verwondingen op.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11