Samenvoeging 3 gemeenten Scherpenzeel, Renswoude en Woudenberg - binnen 3 jaar te verwachten Schuitenvaarder nam in 1898 eerste ijzeren aak in gebruik Gemeente Scherpenzeel komt door correctie in provincie Utrecht Bustarieven gaan omhoog Marokkanen in de cel Stiekum neutje kon er wel mee dooi maar er moest niet gezopen worden H. Haanschotenburgerij moet voorgelicht worden over eventuele grenscorrecties Kerngemeen te Veiling Resteren Inspraak Den Haag Geen champagne bij tewaterlating Streekfunctie Van Toorn eerste bij „Willem Teil Geringe buit in huishoudschool Veel schade door frontale botsing zonder papieren T.I.P. op toneel met blijspel Bomen Uit de oude doos door Rik Valkenburg Wegen Vrachtgoed "fjorden de gemeenten Woudenberg. Scherpenzeel en Rens- woude straks samengevoegd tot één gemeente? Een vraag die op dit moment nog niet bevestigend kan worden beantwoord, doch vele aspecten wijzen erop dat dit op iets langere termijn bijvoorbeeld drie jaar het geval zal zijn. Maatgevend is hierbij een provinciale grenscorrectie tussen Utrecht en Gelderland, waardoor de gemeente Scherpenzeel tot Utrecht gaat behoren; een geografisch verantwoorde ingreep, want dit Gelderse gedeelte dringt als het ware de provincie Utrecht binnen. In de boezem van de colleges van de Gedeputeerde Staten van beide provincies zou hierover een zekere mate van overeenstemming bereikt zijn en ook de betrokken gemeenteraden hebben zich onlangs in een besloten zitting bezonnen op deze zaak. ERWTENSOEPACTIE BRACHT 1000,- OP BURGERLIJKE STAND KESTEREN RHENEK AMERONGEN DONDERDAG 30 JANUARI 1969 Wanneer het inderdaad die kant op gaat, wordt t.z.t. een gemeente gecre- eerd van om en nabij de 13.000 zielen met een totale oppervlakte van circa 7000 ha. Op dit moment telt de gemeen te Scherpenzeel ruim 5100 inwoners, Renswoude 2250 en Woudenberg heeft het grootste zielenaantal, n.l. ruim 5600. De respectievelijke oppervlakte is 1600, 1840 en 3642 ha. De gemeenten Woudenberg en Renswoude beschikken over afzonderlijke gemeenteraden on der voorzitterschap van de burgemees ter van eerstgenoemde gemeente, de heer J. A. Hosang. De ambtstermijn van laatstgenoemde loopt over 2V» jaar af, terwijl mr. C. P. Hoytema van Ko nijnenburg burgemeester van Scher penzeel binnenkort met pensioen gaat. In de huidige omstandigheden zul len dus binnen drie jaar twee nieuwe burgemeesters benoemd moeten wor den; bij samenvoeging zou de benoe ming van één achterwege kunnen blij ven. De grenscorrecties en de gevolgen (daarvan zijn vooralsnog nog zaken die de bevolking niet bezighouden, ten dele omdat men ter zake nauwelijk voorge licht kan worden en anderzijds omdat men er van huis uit niet in wil geloven. Van oudsher is er een zekere rivaliteit tussen de bevolking van de gemeenten. Eén van de mensen wie de zaak wel aanspreekt is de heer H. Haanschoten. Uiteraard is hij als wethouder van Wou denberg ten nauwste betrokken bij de plannen, doch afgezien daarvan heeft hij als burger toch wel enige bedenkin gen. „Er zijn nogal wat nadelen aan de samenvoeging'-, vindt de Woudenberg- se wethouder. „Een daarvan is dat men nogal veraf van de kern komt te wo nen ongeacht waar die kern zich be vindt; dat is altijd nog ongeveer 10 km. Uiteraard is iets op te vangen met het laten rijden van een hulpsecretarie, doch voor trouwerijen e.d. zal men dan altijd die afstand moeten overbruggen. Wanneer Scherpenzeel kerngemeente wordt deze gemeente ligt ongeveer VEENENDAAL. Zowel de firma De Haas als de Ned. Buurtvervoer Maat schappij gaat met ingang van 1 februari een tariefsverhoging toepassen. De tariefsverhoging bij de firma De Haas bedraagt voor de nekele-reistarie- ven op korte afstand vijf cent en voor de langere afstanden een dubbeltje. De nieuwe tarieven voor het retour zijn ver houdingsgewijs afgeleid van de nieuwe enkele-reistarieven. Bij de Ned. Buurtvervoer Maatschap pij is de verhoging van de enkele-reis- platsbewijzen, zes retourenkaarten, koppeld aan de afstanden. De verho gingen zijn als volgt: Reisafstand tot 9 km 5 ct. 9 tot 24 km 10 ct. 24 tot 39 km 15 ct. 39 tot 51 km 20 ct. 51 km en meer 25 ct. De gewijzigde prijzen van de retour plaatsbewijzen 6 retourenkaarten maandkaarten en maandabonnementen zijn verhoudingsgewijs afgeleid van de nieuwe enkele-reistarieven. De tarieven van abonnementen voor volwassenen en scholieren gaan respec tievelijk met f 2,00 en f 1,50 omhoog. KESTEREN De prijzen van de aan gevoerde produkten op de veiling te Kesteren waren als volgt: Goudreinette: I 65/75 58-63. 75 85 68173, 85 95 67-76; II 65/75 56-58, 75/85 62-68, 85/95 61-67. Jonathan: II 60/65 21-24, 65/70 29-38, 70/75 35-40. Laxton's Superb: II 60/65 17-22, 65/70 25-30, 70'75 32-37. 75/80 30-39. 80/85 39: I 65/75 38, 70 80 47. Golden Delicious: II 60/65 19-32, 65 70 31-32. 70 75 33-48, 75/80 31-51, 80 85 35-49. Cox's Or. Pippin: I 55/60 46. 60/65 92. 65 70 113, 70/75 122, 75/80 123, 80/85 119. LombartscalvilleII 60 65 20, 65/70 30, 70/75 36, 75/80 32, 80 85 32. Conference: I 55/60 15-16, 60/70 20-21, 70 80 28; II 60/70 19, 65/75 21-22. G. Wildeman: I 40/50 17-26, 50/60 32-57, 60/70 68-73. Doyenne du Cornice: II 75/85 46-47. Brederodes: II 60/70 26. Frijzen genoteerd in centen per kg. in het midden en komt voor zo'n func tie theoretisch het meest in aanmer king zal er een trek naar dit dorp ontstaan". Naar de mening van de heer Haanschoten wordt de functie van de andere dorpen Renswoude en Wouden berg in belangrijke mate „ontkracht", want industrie en ambacht zullen zich concentreren in de kerngemeente. „De situatie voor Renswoude en Wouden berg wordt er dan niet beter op". Wou denberg zou ook in aanmerking kun nen komen voor de functie van kernge meente, want het beschikt bijvoorbeeld over uitstekende verbindingen; ligging aan rijksweg 12. Laatstgenoemde ge meente zal volgens de jongste progno ses uitgroeien tot een gemeenschap met 8000 zielen. Daarop is o.a. het woning bouwprogramma afgesteld. De heer Haanschoten verwacht daarnaast dat Woudenberg voor 1980 tenminste 10.000 inwoners zal tellen. Voordelen ziet deze voorman van het verenigingsleven niet. Zo zal een ge meente niet meer inspraak krijgen dan thans het geval is. voor de gemeenten afzonderlijk en van een financiële winst in bv. het bestuursapparaat is hij voor alsnog niet overtuigd. Volgens hem wordt bij samenvoeging de streek niet beter bestuurbaar, want de correctie kan een vervreemding bevolking-over- heid tot gevolg hebben. Nee, de heer Haanschoten ziet het allemaal niet zo VEENENDAAL AI toen het kleine instructiebad werd openge steld bleek, dat er een grote behoef te bestond aan een overdekte ac commodatie in Veenendaal. De toeloop werd nog veel groter toen het Valleibad werd geopend. Uit Veenendaal en wijde omgeving kwamen massa's bezoekers en met name de scholen zijn de grote ge bruikers. Vijftien Veenendaalse lagere scho len krijgen regelmatig zwemonder wijs, maar ook van buiten komen de verzoeken van schoolhoofden om toe wijzing van een zwemuur. De Openbare Lagere School uit Maarsbergen komt met zeventig leerlingen les nemen in Veenendaal en deze week nemen 59 Renswoudse scholieren een duik in het verwarm de water. 120 leerlingen van de Val- kenhofschool uit Driebergen komen zelfs buiten schoolverband in Vee nendaal zwemmen en ook een aan vraag van een andere school uit Driebergen is onlangs bjj de leiding van het bad binnengekomen. Het Valleibad heeft dus duidelijk een streekfunctie... AMERONGEN De leden van de Amerongse schietvereniging „Willem Teil" hielden deze week weer onder linge schietwedstrijden, waarvan de uitslagen waren: G. B. v. Toorn, 99, G. v.d. Horst 98, A. de Haas, 95, W. H. Drost, 95, J. de Greef 95. H. den Uyl 90, G. v. Cleeff 84. W. Engelaar 84, R. E. La- bruyère 84, J. L. Engelaar 81. VEENENDAAL In de nacht van dinsdag op woensdag werd ingebroken in de chr. huishoudschool aan de Tuin straat. De buit van de inbrekers, die zich toegang tot het gebouw hadden weten te verschaffen door een ruit stuk te slaan, was echter maar gering. De politie stelt een onderzoek in. VEENENDAAL De Veenendaalse automobilist G. J. van de H. veroor zaakte woensdagmorgen op de Rem- brandtlaan een frontale botsing toen hij een links van de weg gelegen inrit wil de inrijden. De tegenligger werd be stuurd door de heer J. C. J. uit Veenen daal. Beide chauffeurs bleven onge deerd. Er was wel aanzienlijke mate riële schade. voordelig. Toch sluit hij de werkelijk heid van een samenvoeging niet uit. Maar voor Woudenberg hoeft het niet, want de planologische opzet is erop ge richt dat de gemeente de eigen bevol kingsaanwas en expansie kan opvan gen. „De huizen zijn hier duurder dan in Scherpenzeel", zegt hij „en Wouden berg is groot genoeg om zelfstandig te blijven. Men wil immers een groene zone tussen het Veluwse massief en de Utrechtse heuvelrug behouden? Nou, die blijft er nu ook wel". De heer Haanschoten is er verder van overtuigd dat het nog wel eventjes kan duren voor dat men zover is. „Als de successen van de gemeenten op de Noord-Veluwe die ook met herinde ling en grenscorrecties „bedreigd" worden waar zijn, dan kan hier een tegenstribbelen ook nog wel eens suc ces hebben. Overigens moet voor alles de provinciale grenscorrectie een feit worden, want je kunt een gemeente niet verdelen over twee provincies". Onze zegsman merkte voorts op dat de kwestie in de belangstelling staat. „Er wordt meestal door de wat oude re generatie opgemerkt: als dat zo is nemen we twee snipperdagen en gaan we met ons allen naar Den Haag, maar dat heeft een beetje te maken met de rivaliteit tussen de bevolkings groepen. De jongeren denken op dit punt al wat anders. Ook in het vereni gingsleven slaat de kwestie niet aan. Men weet er nog te weinig van, het is allemaal nog te vaag. Misschien is het wel goed dat getracht wordt de burgerij een beetje voorlichting te geven. Als wethouder kan ik er helemaal weinig van zeggen", aldus de heer Haanscho ten. VEENENDAAL Tien vreemdelin gen voor het merendeel IMarokkanen zitten momenteel in de cellen van het Veenendaalse politiebureau omdat zij bij controle niet beschikten over gel dige verblijfspapieren. De vreemdelingen voor het meren deel gastarbeiders zyn werkzaam b\j Veenendaalse bedrijven en woonachtig in diverse contractpensions in Veenen daal en omgeving. Er zal met de be trokken instanties worden overlegd wat er met de illegale inwoners gaat gebeu ren. AMERONGEN De erwtensoepactie, die door de bouwcommissie van de Gereformeerde kerk in Amerongen werd georganiseerd heeft een netto bedrag van f 1000,- opgeleverd. De op brengst is gestort in het bouwfonds t.b.v. de bouw van een nieuwe kerk. RENSWOUDE Zaterdagavond 8 februari geeft het toneelgezelschap „TIP" in gebouw „Rehoboth" zijn jaarlijkse uitvoering. Dit jaar heeft men een blijspel in studie genomen ge titeld „Een dolle boel om de voetbal pool". De regie is in handen van de heer P. van Manen. Hendrik Haanschoten (53) sinds 1959 raadslid van de gemeente Woudenberg en bezig aan een tweede periode als wethouder ziet geen voordelen in de grenscorrecties. Naasl zvjn wethoic- dersschap bekleedt de heer Haanscho ten nog tal van juncties in het sociale en maatschappelijke leven. Hij is bo vendien lid van Provinciale Staten van Utrecht. Geboren: Jannie, d.v. C. C. Wenne- kes en M. v. Setten; Gijsbert G .J., z.v. P. C.. Tuijl en A. H. Slegh; Jacoba K., d.v. J. L. Arends en S Griffioen; Anto- nie L., z.v. J. Ewijk en L. Dekker. Ondertrouwd: F. v. Reeden (Dode- waard) en A. Verwoert; R. C. v. Beusi- chem en G. M. H. v. Lutterveld. Overleden: P. v. Kesteren, oud 84 jr., g.g.m. G. v. d. Lippe; D. v. d. Hater, oud 74 jr., g.g.m. K. J. v. d. Wardt; A. Ver meer. oud 81 jr., g.g.m. G. v. d. Wardt. RHENEN Geboren: Anne Wilhel- mina Louise, d.v. H. M. v. Binsbergen en M. v. Nielen; Sophia, d.v. J. v. d. Wardt en S.- S. A. Oelderik; Trijntje, d.v. J. v. d. Poel en J. G. Scheele; Alex andra Henriëtte Jeanette, d.v. M. P. F. C. A. Timmermans en H. J. H. v. Beek; Hendrik, z.v. E. Bouman en A. Over- eem (Veenendaal); Jan, z.v. D. Kampert en M. v..Aarst; Gerrit Albert, z.v. A. Heetla en B. J. v. d. Kolk. Ondertrouwd: C. Meijer en H. G. Bu- ma. Gehuwd: A. v. Esse en J. R. de Jong; A. Buitenhuis en C. C. v. Setten. Overleden: A. Verbooy, 63 jr., e.v. A. Schotel; E. v. Noort, 53 jr., e.v. J. v. Kruistum (Veenendaal); H. J. v. Leeu wen, 85 jr., ongeh. (Veenendaal); H. Gerth, 81 jr., e.v. C. Haman (Veenen daal); A. C. v. d. Bor, 72 jr., e.v. L. Was- sink (Veenendaal) H. G. Hovestad, 86 jr., g.g.m. J. v. Soelen; Y. J. Gijsbertse. 2 jr., (Leersum); C. Hol. 49 jr., ongeh. (Lien- den). Vertrokken personen: C. Meijer van Eikenlaan 7 naar 's-Hertogenbosch; J. P. A. v. Merkestijn. g m Koster, van Woudweg 51, Eist naar Steenwijk; G. M. Kikkert, van Seringplantsoen 24 naar Ede; A. Akkerman, g/m Braam met gezin van Domineesbergweg 13 naar A'dam: D. J. Berendsen, van Ju- lianastraat 64 naar Wageningen; P. v. Pernis. van Nude 36-38 naar 's-Gra- venhage; G. v. d. Weerd met gezin van Nieuwe Veenendaalseweg 228g naar Valkenswaard; J. Brinkman van Fran- seweg 133. Eist naar Veenendaal; H. Bouman. van Veenendaalsestraatweg 25. Eist naar Veenendaal; A. R. Sierks- ma, van Acacialaan 6 naar A'dam; J. W. Bleeker. van Seringplantsoen 15 naar Zaandam. AMERONGEN Geboren: Jan, z.v. J C. van Vulpen en G. H. ter Maaten; Harmen, z.v. J. W. van Barneveld en W. van Laar; Evertje Cornelia, d.v. C. van Ommeren en D. H. de Vries; Frederik Johannes, z.v. G H. Verweij en F. J. Beverloo; Jan Cornelis, z.v. J. F. van Veenendaal en H. D. van der Zee. Gehuwd: Piet Gerat van Soest, 21 jr. en Adriana Maria Pessel, 17 jaar. Ingekomen personen: A. H. J. Teten- burg, de Postmeester 18 van 's-Graven- hage: A. M. Derksen, de Postmeester 1 van Rotterdam; J. V. Boersma-Weg- kamp, Cliftwijck 6 van Naarden. Vertrokken personen: F. G. Lan- kamp-Sleebos. Utrechtsestraatweg 47, naar 's-Gravenhage. Eén van de grootste verschillen tussen het Veen van vroeger en het Veenendaal van nu, ligt in het vervoerswezen. In de eerste plaats waren de klinkerwegen naast de vele sloten en grachten nog extra geplaveid met een laag paardevijgen. Toen een volkomen normaal verschijnsel, vanwege het veelvuldige vervoer per paardekar. Zonder genoemde drapering was zelfs een weg on denkbaar. Het hoorde erbij. In het algemeen waren ook vroeger, de verkeerswegen in Veenendaal nog wel aardig bezet. Vele soorten paarde-, honde- en handkarren, afgewisseld door krui wagens en andere karakteristieke vervoermiddelen, passeerden el kaar, terwijl de zwepen zwiepten. De eerste busdienst ontstond pas in 1920. Maar er was nog een ander middel van verplaatsing. De aak. lichter en drieplank. Aan het Benedeneind woonde rond de 20e eeuw, de bekende schuiten vaarder De Gooyer, die een vracht en passagiersdienst per Grift-aak, op Wagendngen onderhield. Nog he den ten dage woont één van zijn zo nen in hetzelfde tot manufacturen omgebouwde winkelpand, op no. 59. Een dochter woont er precies ach ter. In 1898 gebeurde er iets bijzonders Toen werd namelijk door de heer De Gooyer als eerste Veenendaler, een grote, ijzeren aak besteld, voor genoemd doel. Het transportbedrijf Stemerding kreeg de opdracht het forse geval per paard en wagen te gaan laden en naar Veenendaal te vervoeren. Het zware transport had heel wat voeten in de aarde en 't trok veel bekijks. De aak was per grote boot te Eist aangevoerd. Aan het Benedeneind werd de boot te water gelaten. Of er een fles champagne aan te pas kwam is niet bekend, maar het ligt meer voor de hand, dat het „champagnepils", de toenmalige Veense „volksdrank" ge weest zal zijn. Een zoon van De Gooyer, meel handelaar. weet er nog njet verve over te vertellen: „Ik ben heel wat keertjes met vader mee geweest naar Wageningen, in deze grote aak. Vooral als het daar marktdag was. Dan gingen er verschillende passa giers mee met hun vrachtjes of ba gage. Vader duwde de boot voort, of boomde hem met de vaarstok. Maar soms, als er wind stond, hees hij een zeil. En dat ging prima. Snel ler dan bomen en het kostte heel wat minder m.k. (mankracht). In doorsnee duurde de tocht ca. 3 uur. Het ging er soms gezellig aan toe. De heer .Taan de Geit was een vas te klant in de vakantietijd, evenals Teus van Beek en Abram Gerritsen (resp. manufacturier en chef „Rit meester"). Vaak picknickten we bij de Grebbe. Een petroleumstel was voorhanden, dus we konden zelfs warme hapjes klaarmaken. We be waren gezellige herinneringen aan deze mensen, 's Winters deed vader een dikke huif over een gedeelte van de aak en daarin stookten we een kachel. Wat zat je dan lekker knus in de „roef". Behoudens het bomen van vader, werd er dan in de roef ook heel wat afgeboomd. De dingen van de dag werden er uitvoerig besproken. Soms ging het er heftig aan toe. Vooral tegen de verkiezingstijd. Ik heb het eens meegemaakt, dat de gemoede ren zo verhit raakten, dat enkele pas sagiers die aanvankelijk gezellig met elkaar zaten te discussiëren, toen de politiek ter sprake kwam, als tijgers tegenover elkaar kwamen te staan, op het punt stonden iemand de Grift in te smijten. Je maakte van alles en nog wat mee. Op woens dag was de boot soms propvol pas sagiers. Ook al met mensen die naar het „gerecht" moesten in Wa geningen, om de een of andere re den (voogdij-aanstelling etc.). Bij de smid Hendriks (links) werd de schuit soms op de wal gerepa reerd. Toen De Gooyer sr. deze dienst 60 jaar had verricht, (vóór 1898 voer hij een houten schuit) werd hij door de burgemeester van Wageningen gehuldigd. Wageningen trok n.l. pro fijt van de havengelden). Een oudere Veenendaler (postbe ambte) weet er ook nog net een en ander over te vertellen: „In de buurt waar de grote aak van De Gooyer lag aan het Benedeneind, stond ik als schooljongen nogal eens te vissen. Het water was toen helder en je ving nog wel eens wat. Op een keer sloeg ik een paling' aan de haak. 's Jonge wat was ik trots. Ik reeg de vis aan een taaie sten gel en liep parmantig door het Veen, met de paling voor me uit. Tijdens dat vissen van mij daar, had ik vol op gelegenheid de activiteiten op de schuit van De Gooyer gade te slaan. Ik zou best eens een keertje mee willen. Welnu, op een keer kreeg ik de kans. Tja, er viel veel te beleven op deze passagiersboot. Maar De Gooy er sr. zorgde er wel voor dat men het niet te gortig maakte. Een stie kem „neutje" kon er nog wel bij door. maar er moest niet ..gezopen" worden aan boord. Daar had de eer lijke schuitevaarder niet „van terug". Zijn ,bus-, bode- en tramdienst" op Wageningen hield het jarenlang uit. Dankbaar werd er uiteraard ge bruik gemaakt van de „loswal" aan de Vaartbrug, waar heel wat vracht goed gelost en geladen werd. Een florerend bedrijf dus in die tijd. Ik vond het maar wat fijn! On derleg waren er verschillende plaat sen waar gelost en geladen werd. De route liep langs het eerste en tweede „tripje" en de hooilanden. Zo ging men op Wagendngen aan. Er stond niet zo veel wind, er was geen zeil op het schip. De Gooyer „weegde" het schip naar de plaats van bestemming. (Het schip „we gen" was met een vaarstok, achter het schip bevestigd, het vaartuig voortduwen). Het was een heel karwei om van Veenendaal naar Wageningen langs de slootkant waar het „polderpad" liep, de schuit voort te bewegen, maar De Gooyer was er wel aan ge wend. Ik hielp als „koksmaatje en boodsmanjongen" een handje mee met het lossen en laden. Je vond zo'n rit een hele belevenis en je voelde je bevoorrecht als je de kans kreeg, mee te mogen. Dat kostte maar weinig overweging!... Links van de Vaartbrug was een zogenaamde loswal waar De Gooij- er senior heel wat keertjes aanleg de. y

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3