Samenvoeging 3 gemeenten
Scherpenzeel, Renswoude en Woudenberg -
binnen 3 jaar te verwachten
Schuitenvaarder nam
in 1898 eerste ijzeren
aak in gebruik
Gemeente Scherpenzeel
komt door correctie in
provincie Utrecht
Bustarieven
gaan omhoog
Marokkanen
in de cel
Stiekum neutje kon er wel mee dooi
maar er moest niet gezopen worden
H. Haanschotenburgerij moet voorgelicht worden
over eventuele grenscorrecties
Kerngemeen te
Veiling Resteren
Inspraak
Den Haag
Geen champagne
bij tewaterlating
Streekfunctie
Van Toorn eerste
bij „Willem Teil
Geringe buit in
huishoudschool
Veel schade door
frontale botsing
zonder papieren
T.I.P. op toneel
met blijspel
Bomen
Uit de oude doos
door
Rik Valkenburg
Wegen
Vrachtgoed
"fjorden de gemeenten Woudenberg. Scherpenzeel en Rens-
woude straks samengevoegd tot één gemeente? Een vraag
die op dit moment nog niet bevestigend kan worden beantwoord,
doch vele aspecten wijzen erop dat dit op iets langere termijn
bijvoorbeeld drie jaar het geval zal zijn. Maatgevend is hierbij
een provinciale grenscorrectie tussen Utrecht en Gelderland,
waardoor de gemeente Scherpenzeel tot Utrecht gaat behoren;
een geografisch verantwoorde ingreep, want dit Gelderse gedeelte
dringt als het ware de provincie Utrecht binnen. In de boezem van
de colleges van de Gedeputeerde Staten van beide provincies zou
hierover een zekere mate van overeenstemming bereikt zijn en ook
de betrokken gemeenteraden hebben zich onlangs in een besloten
zitting bezonnen op deze zaak.
ERWTENSOEPACTIE
BRACHT 1000,- OP
BURGERLIJKE STAND
KESTEREN
RHENEK
AMERONGEN
DONDERDAG 30 JANUARI 1969
Wanneer het inderdaad die kant op
gaat, wordt t.z.t. een gemeente gecre-
eerd van om en nabij de 13.000 zielen
met een totale oppervlakte van circa
7000 ha. Op dit moment telt de gemeen
te Scherpenzeel ruim 5100 inwoners,
Renswoude 2250 en Woudenberg heeft
het grootste zielenaantal, n.l. ruim 5600.
De respectievelijke oppervlakte is
1600, 1840 en 3642 ha. De gemeenten
Woudenberg en Renswoude beschikken
over afzonderlijke gemeenteraden on
der voorzitterschap van de burgemees
ter van eerstgenoemde gemeente, de
heer J. A. Hosang. De ambtstermijn
van laatstgenoemde loopt over 2V» jaar
af, terwijl mr. C. P. Hoytema van Ko
nijnenburg burgemeester van Scher
penzeel binnenkort met pensioen
gaat. In de huidige omstandigheden zul
len dus binnen drie jaar twee nieuwe
burgemeesters benoemd moeten wor
den; bij samenvoeging zou de benoe
ming van één achterwege kunnen blij
ven.
De grenscorrecties en de gevolgen
(daarvan zijn vooralsnog nog zaken die
de bevolking niet bezighouden, ten dele
omdat men ter zake nauwelijk voorge
licht kan worden en anderzijds omdat
men er van huis uit niet in wil geloven.
Van oudsher is er een zekere rivaliteit
tussen de bevolking van de gemeenten.
Eén van de mensen wie de zaak wel
aanspreekt is de heer H. Haanschoten.
Uiteraard is hij als wethouder van Wou
denberg ten nauwste betrokken bij de
plannen, doch afgezien daarvan heeft
hij als burger toch wel enige bedenkin
gen.
„Er zijn nogal wat nadelen aan de
samenvoeging'-, vindt de Woudenberg-
se wethouder. „Een daarvan is dat men
nogal veraf van de kern komt te wo
nen ongeacht waar die kern zich be
vindt; dat is altijd nog ongeveer 10 km.
Uiteraard is iets op te vangen met het
laten rijden van een hulpsecretarie,
doch voor trouwerijen e.d. zal men dan
altijd die afstand moeten overbruggen.
Wanneer Scherpenzeel kerngemeente
wordt deze gemeente ligt ongeveer
VEENENDAAL. Zowel de firma
De Haas als de Ned. Buurtvervoer Maat
schappij gaat met ingang van 1 februari
een tariefsverhoging toepassen.
De tariefsverhoging bij de firma De
Haas bedraagt voor de nekele-reistarie-
ven op korte afstand vijf cent en voor de
langere afstanden een dubbeltje. De
nieuwe tarieven voor het retour zijn ver
houdingsgewijs afgeleid van de nieuwe
enkele-reistarieven.
Bij de Ned. Buurtvervoer Maatschap
pij is de verhoging van de enkele-reis-
platsbewijzen, zes retourenkaarten,
koppeld aan de afstanden. De verho
gingen zijn als volgt:
Reisafstand tot 9 km 5 ct.
9 tot 24 km 10 ct.
24 tot 39 km 15 ct.
39 tot 51 km 20 ct.
51 km en meer 25 ct.
De gewijzigde prijzen van de retour
plaatsbewijzen 6 retourenkaarten
maandkaarten en maandabonnementen
zijn verhoudingsgewijs afgeleid van de
nieuwe enkele-reistarieven.
De tarieven van abonnementen voor
volwassenen en scholieren gaan respec
tievelijk met f 2,00 en f 1,50 omhoog.
KESTEREN De prijzen van de aan
gevoerde produkten op de veiling te
Kesteren waren als volgt:
Goudreinette: I 65/75 58-63. 75 85
68173, 85 95 67-76; II 65/75 56-58, 75/85
62-68, 85/95 61-67.
Jonathan: II 60/65 21-24, 65/70 29-38,
70/75 35-40.
Laxton's Superb: II 60/65 17-22, 65/70
25-30, 70'75 32-37. 75/80 30-39. 80/85
39: I 65/75 38, 70 80 47.
Golden Delicious: II 60/65 19-32, 65 70
31-32. 70 75 33-48, 75/80 31-51, 80 85
35-49.
Cox's Or. Pippin: I 55/60 46. 60/65
92. 65 70 113, 70/75 122, 75/80 123, 80/85
119.
LombartscalvilleII 60 65 20, 65/70
30, 70/75 36, 75/80 32, 80 85 32.
Conference: I 55/60 15-16, 60/70 20-21,
70 80 28; II 60/70 19, 65/75 21-22.
G. Wildeman: I 40/50 17-26, 50/60
32-57, 60/70 68-73.
Doyenne du Cornice: II 75/85 46-47.
Brederodes: II 60/70 26.
Frijzen genoteerd in centen per kg.
in het midden en komt voor zo'n func
tie theoretisch het meest in aanmer
king zal er een trek naar dit dorp
ontstaan". Naar de mening van de heer
Haanschoten wordt de functie van de
andere dorpen Renswoude en Wouden
berg in belangrijke mate „ontkracht",
want industrie en ambacht zullen zich
concentreren in de kerngemeente. „De
situatie voor Renswoude en Wouden
berg wordt er dan niet beter op". Wou
denberg zou ook in aanmerking kun
nen komen voor de functie van kernge
meente, want het beschikt bijvoorbeeld
over uitstekende verbindingen; ligging
aan rijksweg 12. Laatstgenoemde ge
meente zal volgens de jongste progno
ses uitgroeien tot een gemeenschap met
8000 zielen. Daarop is o.a. het woning
bouwprogramma afgesteld. De heer
Haanschoten verwacht daarnaast dat
Woudenberg voor 1980 tenminste 10.000
inwoners zal tellen.
Voordelen ziet deze voorman van het
verenigingsleven niet. Zo zal een ge
meente niet meer inspraak krijgen dan
thans het geval is. voor de gemeenten
afzonderlijk en van een financiële winst
in bv. het bestuursapparaat is hij voor
alsnog niet overtuigd. Volgens hem
wordt bij samenvoeging de streek niet
beter bestuurbaar, want de correctie
kan een vervreemding bevolking-over-
heid tot gevolg hebben. Nee, de heer
Haanschoten ziet het allemaal niet zo
VEENENDAAL AI toen het
kleine instructiebad werd openge
steld bleek, dat er een grote behoef
te bestond aan een overdekte ac
commodatie in Veenendaal.
De toeloop werd nog veel groter
toen het Valleibad werd geopend.
Uit Veenendaal en wijde omgeving
kwamen massa's bezoekers en met
name de scholen zijn de grote ge
bruikers.
Vijftien Veenendaalse lagere scho
len krijgen regelmatig zwemonder
wijs, maar ook van buiten komen de
verzoeken van schoolhoofden om toe
wijzing van een zwemuur.
De Openbare Lagere School uit
Maarsbergen komt met zeventig
leerlingen les nemen in Veenendaal
en deze week nemen 59 Renswoudse
scholieren een duik in het verwarm
de water. 120 leerlingen van de Val-
kenhofschool uit Driebergen komen
zelfs buiten schoolverband in Vee
nendaal zwemmen en ook een aan
vraag van een andere school uit
Driebergen is onlangs bjj de leiding
van het bad binnengekomen.
Het Valleibad heeft dus duidelijk
een streekfunctie...
AMERONGEN De leden van de
Amerongse schietvereniging „Willem
Teil" hielden deze week weer onder
linge schietwedstrijden, waarvan de
uitslagen waren:
G. B. v. Toorn, 99, G. v.d. Horst 98,
A. de Haas, 95, W. H. Drost, 95, J. de
Greef 95. H. den Uyl 90, G. v.
Cleeff 84. W. Engelaar 84, R. E. La-
bruyère 84, J. L. Engelaar 81.
VEENENDAAL In de nacht van
dinsdag op woensdag werd ingebroken
in de chr. huishoudschool aan de Tuin
straat. De buit van de inbrekers, die
zich toegang tot het gebouw hadden
weten te verschaffen door een ruit stuk
te slaan, was echter maar gering. De
politie stelt een onderzoek in.
VEENENDAAL De Veenendaalse
automobilist G. J. van de H. veroor
zaakte woensdagmorgen op de Rem-
brandtlaan een frontale botsing toen hij
een links van de weg gelegen inrit wil
de inrijden. De tegenligger werd be
stuurd door de heer J. C. J. uit Veenen
daal. Beide chauffeurs bleven onge
deerd. Er was wel aanzienlijke mate
riële schade.
voordelig. Toch sluit hij de werkelijk
heid van een samenvoeging niet uit.
Maar voor Woudenberg hoeft het niet,
want de planologische opzet is erop ge
richt dat de gemeente de eigen bevol
kingsaanwas en expansie kan opvan
gen. „De huizen zijn hier duurder dan
in Scherpenzeel", zegt hij „en Wouden
berg is groot genoeg om zelfstandig te
blijven. Men wil immers een groene
zone tussen het Veluwse massief en de
Utrechtse heuvelrug behouden? Nou,
die blijft er nu ook wel".
De heer Haanschoten is er verder
van overtuigd dat het nog wel eventjes
kan duren voor dat men zover is. „Als
de successen van de gemeenten op de
Noord-Veluwe die ook met herinde
ling en grenscorrecties „bedreigd"
worden waar zijn, dan kan hier een
tegenstribbelen ook nog wel eens suc
ces hebben. Overigens moet voor alles
de provinciale grenscorrectie een feit
worden, want je kunt een gemeente
niet verdelen over twee provincies".
Onze zegsman merkte voorts op dat
de kwestie in de belangstelling staat.
„Er wordt meestal door de wat oude
re generatie opgemerkt: als dat zo is
nemen we twee snipperdagen en gaan
we met ons allen naar Den Haag,
maar dat heeft een beetje te maken
met de rivaliteit tussen de bevolkings
groepen. De jongeren denken op dit
punt al wat anders. Ook in het vereni
gingsleven slaat de kwestie niet aan.
Men weet er nog te weinig van, het is
allemaal nog te vaag. Misschien is het
wel goed dat getracht wordt de burgerij
een beetje voorlichting te geven. Als
wethouder kan ik er helemaal weinig
van zeggen", aldus de heer Haanscho
ten.
VEENENDAAL Tien vreemdelin
gen voor het merendeel IMarokkanen
zitten momenteel in de cellen van het
Veenendaalse politiebureau omdat zij
bij controle niet beschikten over gel
dige verblijfspapieren.
De vreemdelingen voor het meren
deel gastarbeiders zyn werkzaam b\j
Veenendaalse bedrijven en woonachtig
in diverse contractpensions in Veenen
daal en omgeving. Er zal met de be
trokken instanties worden overlegd wat
er met de illegale inwoners gaat gebeu
ren.
AMERONGEN De erwtensoepactie,
die door de bouwcommissie van de
Gereformeerde kerk in Amerongen
werd georganiseerd heeft een netto
bedrag van f 1000,- opgeleverd. De op
brengst is gestort in het bouwfonds
t.b.v. de bouw van een nieuwe kerk.
RENSWOUDE Zaterdagavond 8
februari geeft het toneelgezelschap
„TIP" in gebouw „Rehoboth" zijn
jaarlijkse uitvoering. Dit jaar heeft
men een blijspel in studie genomen ge
titeld „Een dolle boel om de voetbal
pool". De regie is in handen van de
heer P. van Manen.
Hendrik Haanschoten (53) sinds 1959
raadslid van de gemeente Woudenberg
en bezig aan een tweede periode als
wethouder ziet geen voordelen in de
grenscorrecties. Naasl zvjn wethoic-
dersschap bekleedt de heer Haanscho
ten nog tal van juncties in het sociale
en maatschappelijke leven. Hij is bo
vendien lid van Provinciale Staten van
Utrecht.
Geboren: Jannie, d.v. C. C. Wenne-
kes en M. v. Setten; Gijsbert G .J., z.v.
P. C.. Tuijl en A. H. Slegh; Jacoba K.,
d.v. J. L. Arends en S Griffioen; Anto-
nie L., z.v. J. Ewijk en L. Dekker.
Ondertrouwd: F. v. Reeden (Dode-
waard) en A. Verwoert; R. C. v. Beusi-
chem en G. M. H. v. Lutterveld.
Overleden: P. v. Kesteren, oud 84 jr.,
g.g.m. G. v. d. Lippe; D. v. d. Hater, oud
74 jr., g.g.m. K. J. v. d. Wardt; A. Ver
meer. oud 81 jr., g.g.m. G. v. d. Wardt.
RHENEN Geboren: Anne Wilhel-
mina Louise, d.v. H. M. v. Binsbergen
en M. v. Nielen; Sophia, d.v. J. v. d.
Wardt en S.- S. A. Oelderik; Trijntje,
d.v. J. v. d. Poel en J. G. Scheele; Alex
andra Henriëtte Jeanette, d.v. M. P. F.
C. A. Timmermans en H. J. H. v. Beek;
Hendrik, z.v. E. Bouman en A. Over-
eem (Veenendaal); Jan, z.v. D. Kampert
en M. v..Aarst; Gerrit Albert, z.v. A.
Heetla en B. J. v. d. Kolk.
Ondertrouwd: C. Meijer en H. G. Bu-
ma.
Gehuwd: A. v. Esse en J. R. de Jong;
A. Buitenhuis en C. C. v. Setten.
Overleden: A. Verbooy, 63 jr., e.v.
A. Schotel; E. v. Noort, 53 jr., e.v. J. v.
Kruistum (Veenendaal); H. J. v. Leeu
wen, 85 jr., ongeh. (Veenendaal); H.
Gerth, 81 jr., e.v. C. Haman (Veenen
daal); A. C. v. d. Bor, 72 jr., e.v. L. Was-
sink (Veenendaal) H. G. Hovestad, 86 jr.,
g.g.m. J. v. Soelen; Y. J. Gijsbertse. 2 jr.,
(Leersum); C. Hol. 49 jr., ongeh. (Lien-
den).
Vertrokken personen: C. Meijer van
Eikenlaan 7 naar 's-Hertogenbosch; J.
P. A. v. Merkestijn. g m Koster, van
Woudweg 51, Eist naar Steenwijk; G.
M. Kikkert, van Seringplantsoen 24
naar Ede; A. Akkerman, g/m Braam
met gezin van Domineesbergweg 13
naar A'dam: D. J. Berendsen, van Ju-
lianastraat 64 naar Wageningen; P. v.
Pernis. van Nude 36-38 naar 's-Gra-
venhage; G. v. d. Weerd met gezin van
Nieuwe Veenendaalseweg 228g naar
Valkenswaard; J. Brinkman van Fran-
seweg 133. Eist naar Veenendaal; H.
Bouman. van Veenendaalsestraatweg
25. Eist naar Veenendaal; A. R. Sierks-
ma, van Acacialaan 6 naar A'dam; J.
W. Bleeker. van Seringplantsoen 15
naar Zaandam.
AMERONGEN Geboren: Jan, z.v.
J C. van Vulpen en G. H. ter Maaten;
Harmen, z.v. J. W. van Barneveld en
W. van Laar; Evertje Cornelia, d.v.
C. van Ommeren en D. H. de Vries;
Frederik Johannes, z.v. G H. Verweij
en F. J. Beverloo; Jan Cornelis, z.v.
J. F. van Veenendaal en H. D. van der
Zee.
Gehuwd: Piet Gerat van Soest, 21 jr.
en Adriana Maria Pessel, 17 jaar.
Ingekomen personen: A. H. J. Teten-
burg, de Postmeester 18 van 's-Graven-
hage: A. M. Derksen, de Postmeester
1 van Rotterdam; J. V. Boersma-Weg-
kamp, Cliftwijck 6 van Naarden.
Vertrokken personen: F. G. Lan-
kamp-Sleebos. Utrechtsestraatweg 47,
naar 's-Gravenhage.
Eén van de grootste verschillen
tussen het Veen van vroeger en
het Veenendaal van nu, ligt in het
vervoerswezen.
In de eerste plaats waren de
klinkerwegen naast de vele sloten
en grachten nog extra geplaveid
met een laag paardevijgen. Toen
een volkomen normaal verschijnsel,
vanwege het veelvuldige vervoer
per paardekar. Zonder genoemde
drapering was zelfs een weg on
denkbaar. Het hoorde erbij.
In het algemeen waren ook
vroeger, de verkeerswegen in
Veenendaal nog wel aardig bezet.
Vele soorten paarde-, honde- en
handkarren, afgewisseld door krui
wagens en andere karakteristieke
vervoermiddelen, passeerden el
kaar, terwijl de zwepen zwiepten.
De eerste busdienst ontstond pas
in 1920. Maar er was nog een ander
middel van verplaatsing. De aak.
lichter en drieplank.
Aan het Benedeneind woonde rond
de 20e eeuw, de bekende schuiten
vaarder De Gooyer, die een vracht
en passagiersdienst per Grift-aak,
op Wagendngen onderhield. Nog he
den ten dage woont één van zijn zo
nen in hetzelfde tot manufacturen
omgebouwde winkelpand, op no. 59.
Een dochter woont er precies ach
ter.
In 1898 gebeurde er iets bijzonders
Toen werd namelijk door de heer
De Gooyer als eerste Veenendaler,
een grote, ijzeren aak besteld, voor
genoemd doel. Het transportbedrijf
Stemerding kreeg de opdracht het
forse geval per paard en wagen te
gaan laden en naar Veenendaal te
vervoeren. Het zware transport had
heel wat voeten in de aarde en 't trok
veel bekijks. De aak was per grote
boot te Eist aangevoerd.
Aan het Benedeneind werd de boot
te water gelaten. Of er een fles
champagne aan te pas kwam is niet
bekend, maar het ligt meer voor de
hand, dat het „champagnepils", de
toenmalige Veense „volksdrank" ge
weest zal zijn.
Een zoon van De Gooyer, meel
handelaar. weet er nog njet verve
over te vertellen: „Ik ben heel wat
keertjes met vader mee geweest
naar Wageningen, in deze grote aak.
Vooral als het daar marktdag was.
Dan gingen er verschillende passa
giers mee met hun vrachtjes of ba
gage. Vader duwde de boot voort,
of boomde hem met de vaarstok.
Maar soms, als er wind stond, hees
hij een zeil. En dat ging prima. Snel
ler dan bomen en het kostte heel
wat minder m.k. (mankracht). In
doorsnee duurde de tocht ca. 3 uur.
Het ging er soms gezellig aan toe.
De heer .Taan de Geit was een vas
te klant in de vakantietijd, evenals
Teus van Beek en Abram Gerritsen
(resp. manufacturier en chef „Rit
meester"). Vaak picknickten we bij
de Grebbe. Een petroleumstel was
voorhanden, dus we konden zelfs
warme hapjes klaarmaken. We be
waren gezellige herinneringen aan
deze mensen, 's Winters deed vader
een dikke huif over een gedeelte van
de aak en daarin stookten we een
kachel. Wat zat je dan lekker knus
in de „roef".
Behoudens het bomen van vader,
werd er dan in de roef ook heel wat
afgeboomd. De dingen van de dag
werden er uitvoerig besproken. Soms
ging het er heftig aan toe. Vooral
tegen de verkiezingstijd. Ik heb het
eens meegemaakt, dat de gemoede
ren zo verhit raakten, dat enkele pas
sagiers die aanvankelijk gezellig met
elkaar zaten te discussiëren,
toen de politiek ter sprake kwam,
als tijgers tegenover elkaar kwamen
te staan, op het punt stonden iemand
de Grift in te smijten. Je maakte
van alles en nog wat mee. Op woens
dag was de boot soms propvol pas
sagiers. Ook al met mensen die
naar het „gerecht" moesten in Wa
geningen, om de een of andere re
den (voogdij-aanstelling etc.).
Bij de smid Hendriks (links) werd
de schuit soms op de wal gerepa
reerd.
Toen De Gooyer sr. deze dienst 60
jaar had verricht, (vóór 1898 voer
hij een houten schuit) werd hij door
de burgemeester van Wageningen
gehuldigd. Wageningen trok n.l. pro
fijt van de havengelden).
Een oudere Veenendaler (postbe
ambte) weet er ook nog net een en
ander over te vertellen: „In de
buurt waar de grote aak van De
Gooyer lag aan het Benedeneind,
stond ik als schooljongen nogal
eens te vissen. Het water was toen
helder en je ving nog wel eens wat.
Op een keer sloeg ik een paling' aan
de haak. 's Jonge wat was ik trots.
Ik reeg de vis aan een taaie sten
gel en liep parmantig door het Veen,
met de paling voor me uit. Tijdens
dat vissen van mij daar, had ik vol
op gelegenheid de activiteiten op de
schuit van De Gooyer gade te slaan.
Ik zou best eens een keertje mee
willen. Welnu, op een keer kreeg ik
de kans.
Tja, er viel veel te beleven op
deze passagiersboot. Maar De Gooy
er sr. zorgde er wel voor dat men
het niet te gortig maakte. Een stie
kem „neutje" kon er nog wel bij
door. maar er moest niet ..gezopen"
worden aan boord. Daar had de eer
lijke schuitevaarder niet „van terug".
Zijn ,bus-, bode- en tramdienst" op
Wageningen hield het jarenlang uit.
Dankbaar werd er uiteraard ge
bruik gemaakt van de „loswal" aan
de Vaartbrug, waar heel wat vracht
goed gelost en geladen werd. Een
florerend bedrijf dus in die tijd.
Ik vond het maar wat fijn! On
derleg waren er verschillende plaat
sen waar gelost en geladen werd.
De route liep langs het eerste en
tweede „tripje" en de hooilanden.
Zo ging men op Wagendngen aan. Er
stond niet zo veel wind, er was
geen zeil op het schip. De Gooyer
„weegde" het schip naar de plaats
van bestemming. (Het schip „we
gen" was met een vaarstok, achter
het schip bevestigd, het vaartuig
voortduwen).
Het was een heel karwei om van
Veenendaal naar Wageningen langs
de slootkant waar het „polderpad"
liep, de schuit voort te bewegen,
maar De Gooyer was er wel aan ge
wend. Ik hielp als „koksmaatje en
boodsmanjongen" een handje mee
met het lossen en laden. Je vond
zo'n rit een hele belevenis en je
voelde je bevoorrecht als je de kans
kreeg, mee te mogen. Dat kostte
maar weinig overweging!...
Links van de Vaartbrug was een
zogenaamde loswal waar De Gooij-
er senior heel wat keertjes aanleg
de.
y