Ook aan
de voet
BIJPASSENDE ROK
EN BLOUSE
NAAIMACHINES MET
EEN VRIJE ARM
A-lijn bij
Bohan-Dior
JL
CARDIN IN
DE CHAOS
Emma Peel en de schoonheidscomputer
Three flowers Beauty Computer
De
Givenchi blijft
voornaam
una en
erra
HALF UUR EERDER
IN NICE
y.
Nieuwe mode ontluikt als bloemen
Ook Dior heeft zijn schoenen
collectie uitgestald. Erg mooi,
maar ietwat fragiel. Niet iets om er
een heerlijke wandeling in de vrije
natuur mee te maken.
De Spaanse ontwerpster Mitzou
gebruikt uitsluitend suède en
nappa voor haar creaties. Hier een
jas van wit suède, een wit en zwart
nappa pakje en een paar zeer hoge
wit-suède rijglaarzen.
A De Italiaanse mode-ontwerper
Raphaël heeft zijn collectie voor
deze zomer laten zien. Hier een
paar wit leren laarzen, voor de ven
tilatie van gaten voorzien.
De nieuwe voorjaars- en zomer-
mode dient zich aan.
Enkele modellen uit de laatste Ita-
liaanse boutique-collectiesge- s
showed in het Pitti-paleis in Floren- s
ce.
s A Een zijden overhemdsjurk, bedrukt met een groot ,,pieds-de-poule"
motief in turkoois en wit, omlijnd door vierkanten in keramiekblauw.
Op de mouwloze jersey mantel die er overheen gedragen wordt en op de
E zijkant van de kousen herhaalt zich het motief. Model van MIRSA. j
A Een broekpak in rode Danlon van de boutique ERMY.
A Een ensemble van NONI SPORT Milaan: een sluik jurkje van bruine
wollen jersey, gedeeltelijk wit gestreept en een wit jasje met zwarte
jj revers en dubbele knoopssluiting.
i Een lichtblauw mantelpak met wit motiefje uit de prê-a-porter collectie
van couturehuis André Laug.
Een aantal Nederlandse mannen heeft een geweldig idee gekregenrokken
en bloeses moeten bij elkaar passen.
Niet dat iemand daaraan ook maar ooit heeft getwijfeld, maar de zaak is deze
Wie een rok heeft gekocht, moet soms bij zes of zeven andere winkels gaan
zoeken om daarbij een een béétje bijpassende blouse of trui te vinden.
Maar daar komt dit voorjaar verandering in, want er is opeens het interna
tionale rokken-en-blouses-plan. Dat plan is ook al uitgevoerd en zo kunnen we
straks in Nederland én in Duitsland in één winkel dingen kopen die helemaal
bij elkaar passen.
Het rokken-en-blouses-plan is gebo
ren bij de Algemene Kunstzijde Unie
in Arnhem, een instelling die veel meer
doet dan alleen maar synthetische ve
zels halen uit steenkolen en zo meer.
Er zijn daar zelfs erg veel mensen die
zich op het gebied van mode en markt
onderzoek bewegen. En zo wist men
ook in Arnhem, dat de Nederlandse
vrouwen eigenlijk veel meer rokken en
blouses aankunnen, dan de 2,9 miljoen
rokken en overgooiers en de 3,1 mil
joen blouses die wfl in 1967 kochten
bijvoorbeeld.
Men is dat wordt eerlijk toegege
ven aan het denken gegaan hoe die
omzet vergroot kon worden. Voor de
hand liggend was: de combinatie rok-
blouse „in" maken.
„Maar voordat je zoiets probeert,
moet je ook met iets komen waarvan
iedere vrouw zegt: Ja, dat is leuik, daar
aan doen we mee", zegt de heer J. J.
Keers van AKU, een van de mannen
achter het rokken-en-blouses-plan.
„Want het ligt voor de hand dat een
vrouw liever toch maar met een jurk
de winkel uitgaat dan met een rok
waarmee ze wellicht nog talloze zaken
af moet om er een blouse bij te vinden.
Dus hebben we gezegd: we moeten het
kopen van rokken en blouses aantrek
kelijk maken door te zorgen dat er bij
iedere rok een blouse is die er precies
bij past".
Een mooie gedachte, maar de moei
lijkheid was dat rokken en blouses vrij
wel altijd door verschillende fabrikan
ten worden gemaakt. Zodat ook het niet
bjj-elkaar-passen van de kledingstukken
voor de hand ligt.
Maar een aantal van die fabrikanten
(en wevers) in Nederland en Duitsland
heeft zich bereid verklaard met dezelf
de kleuren te werken en bijvoorbeeld
bij de collectie van een rokken-fabri
kant speciale blouses te leveren. En
omgekeerd.
Men wil voor de komende seizoenen
<„Het plan" strekt zich al uit tot de mo
de van zomer 1970) ook fabrikanten in
bv. België en Frankrijk tot sa
menwerking bewegen.
Een zelfde soort plannetje is al op
gesteld voor de mensen die herenkle-
PARIJS Givenchi, de erkende „ar
biter elegantiarum" toonde een voor
jaars- en zomercollectie waarin het
accent lag op de strandkleding en
vrijetijdskleding. Hij heeft veel
ruiten in de stoffen die hij ge
bruikt zjjde, katoen, wol en kunst
vezels.
Nieuw zijn bij hem een tunica tot
pols of knokkellengte, soms met
opengewerkte zijpanden, een cein
tuur in de rug. De tunica's van ton
sur ton shantung inprimés hebben
een licht gedrapeerde rug en een
soepel vallend front. De rokzoom
blijft ongeveer 2.5 cm boven de knie
in de kleding voor de dag, waardoor
het silhouet meer kansen krijgt,
wat door de Parijse modepers dank
baar begroet werd.
Givenchi blijft trouw aan zijn beginse
len van voornaamheid en finesse. In
de strandkleding blijft het midden
rif bloot en bij de avondjurken wor
den geen bh's gedragen maar de
boezem wordt verhuld door lagen
chiffon.
Givenchi heeft broeken en broekpak-
ken met tunica's voor de strand- en
vrijetijdskleding. Broeken zijn er
voor elk uur van de dag. In de stad
draagt zijn cliëntèle donkere of im-
primé broekpakken. Een opvallen
de tijger-jas was gemodelleerd als
een superplie-tunica en werd gedra
gen zwarte pyjamabroeken in shan
tung a la Vietnam
Voor de jonge garde is Givenchi min
der streng.
Voor de „jeune fille" heeft hij snoezi
ge witte jurkjes met grqte vierkan
te gesteven kragen en opstaande
kragen zoals ze in sommige streken
van Frankrijk nog door de boeren
vrouwen worden gedragen.
Veel aandacht heeft rij besteed aan
de halslijn. Wij zagen een soort kap
die van voren aan de kin reikt en
achter diep uitgesneden is. De hals
wordt vaak omzoomd met een ge
rimpelde gesteven linnen band, in
vele gevallen wit.
ring maken. „Maar", zo zegt de heer
Keers, „die sector van de mode is een
tikkeltje conservatiever". Het plan voor
de herenmode is onder meer opgesteld
om bijvoorbeeld bjj een bepaalde kleur
kostuum een zelfde kleur overhemd te
krijgen.
Wij willen geen mode-dictatuur gaan
uitoefenen", aldus de heer Keers. „Wij
proberen ons alleen voor te stellen wat
de consument graag
beide richtingen ailL
werken".
wil. En dat kan in
een maar voordelig
PARIJS De Franse nationale
spoorwegen hebben een nieuwe „Mis-
tral"-trein onthuld, die het traject Pa-
rijs-Nice met een gemiddelde snelheid
van 119 km/u zal afleggen, zodat de
rijtijd met een half uur zal kunnen
worden bekort.
De 14 rijtuigen van roestvrij staal
zijn voorzien van een luchthandelings-
installatie en het comfort van de trein
is groot en de service omvat o.m. een
tweetalige secretaresse, een schoon
heidssalon en een kapper.
De trein rijdt op bijzonder rusti
ge draaistellen. De afstand Parijs-Nice
zal worden afgelegd in negen uur en
acht minuten. De nieuwe dienst begint
op 9 februari. De trein wordt getrok
ken door een elektrische locomotief
van 7500 pk.
Nadat in het januari-nummer van de Consumentengids de resultaten van een ver
gelijkend onderzoek van elf zig-zag naaimachines met vlakke plaat waren gepu
bliceerd, worden nu in het februari-nummer de onderzoekresultaten bekendge
maakt van twaalf zig-zig naaimachines met vrije arm. Het gaat daarbij in hoofd
zaak weer om dezelfde merken. Per merk zijn de eenvoudigste uitvoeringen voor
onderzoek aangekocht. Onderzoek en beoordeling van de vrije-arm-machines ge
beurde op dezelfde manier als bij de vlakke-plaat-machines, waardoor de resul
taten onderling vergeleken kunnen worden, wanneer men het januari- en februari
nummer van de Consumentengids naast elkaar legt.
Met alle onderzochte vrije-arm-zig-zag naaimachines was goed te stikken, zowel
gewoon recht als zig-zag. Net zoals overigens met die met vlakke plaat. Alleen
was er wat het langzaam stikken betreft.van belang bij moeilijk werk tussen
de vrije-arm-machines meer verschil van merk tot merk. Wat het gewicht van de
machines betreft lag het omgekeerd. Lichtgewicht machines enerzijds en zeer
zware anderzijds, zoals bij de vlakke plaat, kwamen in de 'vrije-arm-reeks niet
voor.
Wat de veiligheid betreft lieten beide reeksen weer hetzelfde beeld zien. Sommige
machines waren geaard en daarmee veilig indien aangesloten op een geaard stop
contact, sommige machines waren dubbel geïsoleerd en daarmee ook veilig indien
op een niet-geaard stopcontact aangesloten en sommige machines waren noch op
de ene noch op de andere wijze beveiligd.
PARIJS Het huis Christian Dior
heeft zijn voorjaarscollectie voor de
eerste maal getoond in de Boutique
Salons, die nu ook onder leiding staan
van Dior's ontwerper Mare Bohan.
Tot de voornaamste gasten behoorde
de echtgenote van de Amerikaanse
ambassadeur in Londen, mevrouw
David Bruce.
Bij de kleding voor overdag is de rok
iets korter dan vorige jaren, bij
pakken zowel als jassen, maar de
avondkleding reikt ook bij Bohan tot
op de voet.
De modellen zijn geïnspireerd door een
grote variëteit van stijlen. Er zijn
er voor de onschuldige tiener (maar
ook die hebben niets kinderlijks) en
voor de chique, pasgetrouwde, jonge
vrouw.
De inkopers die de collectie zagen, wa
ren bijzonder enthousiast en voorspel
den een groot commercieel succes.
Het mantelpak komt bij Bohan terug
in zachte stoffen. Verder toont hij
veel plissé jassen en avondjurken in
blouson-lijn.
Voor zijn dagkleding koos Bohan grijs
flannel in twee tonen, effen grijs flan
nel, en een reeks zware shantungs
en zachte wollen stoffen.
Het oppervlakte van de stof die hij
verwerkt, ook de zijde, is altijd effen
en glad.
Favoriet zijn onder andere simpele
chiffon-variaties en talrijke rijk be
drukte imprimés. Sommige imprimés
met een fijn en druk patroon, andere
met grote cirkels of gebroken strepen
in pastelkleuren.
Het nieuwste waren de „lapjes" im
primés waarvan „sari-tunieken"
voor overdag zijn gemaakt en aller
lei zigeuner-robes met wapperende
sjaalachtige hoofddeksels.
Pakken, tuniek-jurken en kleine super
plie-jurkjes worden gecombineerd met
een jas uit dezelfde stof. Hierbij geen
contrasterende kleuren in de ver
schillende onderdelen van de ensem
bles.
Een uitzondering vormde een opzien
barende kameelharen jas, afgebiesd
met een amandelgroene wollen ruit.
Daaronder een pak in dezelfde groe
ne stof.
Het kleurengamma van Mare Bohan
varieert van zoetroze, groen, blauw
tot wit, grège, grèze en talloze tinten
wit. Alles pastel.
Hij laat bleekkleurige kousen dragen
in loafers met platte hakken en
broguestenen als zij geen gespen heb
ben.
Een thema keert in heel de collectie
terug de nieuw sjaal hij wordt
als een das gestrikt op ronde kragen,
Mao-kragen, maar ook bij v-halzen
en cols. De dassen zijn gemaakt van
zachte bedrukte crêpe.
Naast het blouse-effect in zijn mantels,
brengt Bohan een uitlopende A-lijn.
Origineel is dat de poten van de A in
gezet zijn met buckram. Een echt
Dior-effect.
De blazer krijgt jas-lengte en wordt
gedragen boven een rokje met wijde
brede plooien. Hij behoudt de tradi
tionele drie zakken.
Er is trouwens toch veel plissé in de
kleding van overdag. Als materiaal:
lichte wol, flannel, shantung en crêpe.
Bij de cocktail jurken wordt de rokzoom
vaak opgevrolijkt door een smalle
witte of een met plastic geborduurde
satijnen band. Wijde mouwen zien
wij bij veel van de robes, soms met
witte manchetten.
Het was wel een kranteplaatje om lang naar te kijken
en zuinig te bewaren. Want het gaf ons, zonder enige
toelichting van wie ook, een nieuwe en verrassende kijk op iets
waaraan wij tot nog toe achteloos waren voorbij gegaan. Terra gaat op
boven Luna. De twee zusters waren ons immers van jongs af aan bekend
en meer dan vertrouwd. Dat onze kijk op elk van haar wel eens
hemelsbreed kon verschillen van de werkelijkheid: het kwam niet in ons op.
Hemelsbreed inderdaad en dat is een hele afstand. Die nu, na eeuwen
fantaseren bij gebrek aan beter, met één geweldige sprong is
overbrugd. En daar wordt het oude verhaal van de mooie en doodgewone
zuster opeens weer gloednieuw. Want wie hebben wij altijd deerlijk
miskend? Die beste geduldige Terra, ons aller moeder, die wij zo goed
meenden te kennen dat er praktisch niets meer aan haar te ontdekken viel.
Zij was te dichtbij en al te vertrouwd en dat is nooit bevorderlijk voor
een zuiver oordeel. Wie met de neus ergens op wordt gedrukt,
kan onmogelijk scherp onderscheiden.
Alle fouten en onvolkomenheden worden zo hevig vergroot dat zij
monsterlijk lijken. En in de dagelijkse omgang worden de schoonheden
op den duur niet meer opgemerkt. Zo hebben wij onze eigen Terra
altijd maar heel gewoontjes gevonden, en op sommige punten
allesbehalve fraaie. Die eindeloze verzengde steppen, die doodse
schemerige ijsvlakten, die troosteloze dorre woestijnen.
Nee,, dan Luna, de knappe zuster in de verte, zo sereen, zo ziverblank,
de lieflijke koningin van de nacht. De mooiste namen, de dwependste
verzen waren voor haar. Zij was de aanbeden muze van de dichters,
de troostende beschermvrouw van de gescheiden geliefden,
de vertrouwde nachtlamp van de kinderen. Eeuwen en eeuwen lang
is zij als een godin vereerd, en werd haar alle goeds toegeschreven
dat Terra in gebreke bleef te schenken. Zij was, koel en mild, de zachte
tegenspeelster van de vurige, verzengende zon.
Zij was het vrouwelijk symbool in het heelal, tot wie de kinderloze vrouw
bad om vruchtbaarheid, de vermoeide landman om regen. Zij was de
heerseres over de zeeën, aan haar dankte men eb en vloed, en de
geheimzinnige geneeskracht van bij nacht geplukte kruiden. Zij was zelf
een droefgeestige godin, die haar geliefde herder alleen bij nacht
in zijn slaap kon beschouwen, en haar tranen op het gras achterlaat.
Wat kon Terra tegenover zoveel geheimzinnige en romantische
eigenschappen zetten? Niets dan een, niet altijd zo gewaardeerd,
moederschap, dat haar kinde,ren dagelijks aan de vergankelijkheid
van alle leven herinnerde.
En nu zijn de rollen omgekeerd: Geen wonder, want eindelijk is Luna
eens van dichtbij en Terra van een grote afstand bekeken. Mensenogen
in verbijsterde en ademloze nieuwsgierigheid, hebben beide zusters
gadegeslagen door het venster van een razendsnel voortijlende
kunstplaneet. En zij hebben het oordeel van eeuwen radicaal herzien
tot onze beschaming.
Want Luna, de zilverblanke, de serene, de lieflijk droevige, bleek een nort
grauw en ontoegankelijk schepsel, zonder enige schoonheid hoegenaamd.
Geen spoortje van charme was aan haar te ontdekken, troosteloos
was haar hele wezen: ,,een groot, pokdalig brok grijze puimsteen".
Maar Terra de miskende, de maar al te goed bekende die ging voor
diezelfde verbijsterde ogen op in een nieuwe, onvermoede schoonheid.
In een oneindige, doodstille en nachtzwarte ruimte was zij het enige
brokje kleur en wat voor kleur. Als herboren wentelde zij zich langs
de duistere hemel, gehuld in de sluier van haar eigen wolken, waar het
blauw van de zeeën en alle bruine en groene tinten van het land
doorheen schemerden.
Zij was zo mooi, zo fris als op de laatste scheppingsdag, het flonkerend
juweel van de gehele kosmos. Zo klein als zij was in haar zachtblauw
licht, een volstrekt unieke verschijning in dat geweldig raderwerk
van somber rondwentelende werelddelen.
En God zag wat Hij geschapen had, en zie, het was zeer goed. Wij hebben
dat zeer goede altijd maar voor kennisgeving aangenomen, en zijn zelfs
niet bijzonder zuinig geweest op wat ons zomaar gratis als kostelijke
woonplaats werd aangeboden. Een lieflijk eiland van schoonheid, omgeven
en beschermd door een volstrekt enige dampkring en verlevendigd
door e\kaar met eeuwige regelmaat afwisselende seizoenen.
Met regen en zonlicht, bloeiend land en stromend water, wijde oceanen en
met sneeuw gekroonde bergen. Gods oogappel waaraan miljarden jaren
is gewerkt eer zij volmaakt genoeg was om de mens tot woonplaats te
dienen.
Onze eigen aarde, bij wie maan en sterrenstelsels vergrauwen tot
wentelende steenklompen. Het is als een tweede blijde boodschap die uit
de oneindige hemelen is neergedaald voor wie is blijven geloven, dat
wie deze kleine, maar levende aarde schiep, niet dood is.
ADVERTENTIE
HOLLE BOLLE GIJS
ALS SLANKE DEN
UTRECHT De pas 33-jarige doc
tor in de geneeskunde H. G. van Riet
lacht breeduit: „Neen, het is niet zo
dat vetzuchtigen hier als holle bolle
V'ht'.ii ai»h" u.
fce Engelse actrice Diana Rigg
bij TV-kijkers beter bekend
als Emma Peel van „De Wrekers"
kan haar geluk nauwelijks op,
zoals misschien mag blijken uit bo
venstaande foto. Aan één van haar
meest kwellende onzekerheden is
een eind gekomen: na een lange
periode van improviseren, heeft ze
nu eindelijk zekerheid over de
vraag hoe ze zich eigenlijk moet
opmaken.
Deze wetenschap heeft ze te dan
ken aan een „schoonheidscompu
ter", een nieuwe vinding van een
internationaal bedrijf op het gebied
van cosmetica. De werkwijze van
het apparaat is verrassend simpel:
men hoeft slechts de knoppen in te
drukken die corresponderen met de
kleur van het haar, de ogen, de
huid en de jurk en voor men weet
is men in het bezit van een „make-
up-paspoort".
iiauauaiuiuuHiuiHaHiuuiiiiHiHiaaHiuiiiMiiiiiitaauuaauuiiiiauiiiiiiumi
gijzen binnenkwamen en als slanke den
nen weer naar huis gingen.
Ongeveer zestig patiënten, van wie
maar drie mannen, zijn wel in de loop
van twee maanden tien tot vijftien kilo
in gewicht afgenomen. Zij voelden zich
na afloop van de behandeling letterlijk
en figuurlijk verlicht. De vicieuze cir
kel waarin zij leefden was doorbroken".
De heer Van Riet, als internist ver
bonden aan de Geneeskundige Univer
siteitskliniek in Utrecht, is vorige week
gepromoveerd op een proefschrift
over vetzucht. Hij heeft aangetoond dat
vetzuchtigen wel degelijk kunnen ver
mageren en tijdens perioden van tien
dagen volstrekt vastend op hun vet-
reserve kunnen leven.
Iemand die abnormaal dik is heeft
dat aan zichzelf te wijten; hij eet te
veel of heeft dat vroeger gedaan. Bij
vetzuchtigen wordt vrijwel nooit een te
lage stofwisseling gevonden, waarmee
een vaak aangevoerd argument defini
tief is ontzenuwd.
Boterham
Vetzucht hoeft geen gevolg te zijn
van vraatzucht. Zelfs honderd calorieën
per dag meer dan noodzakelijk is (bij
voorbeeld één boterham) doen iemand
in een jaar vier kilo in gewicht toe
nemen. De mensen vergeten vaak dat
ook het drinken van grote hoeveelheden
frisdranken iemand belangrijk dikker
kan maken.
„Wij hebben hier patiënten gehad van
120 tot 150 kilo. Diëten en eetlustrem-
mende middelen waren er niet tegen
opgewassen. Als poliklinische hulp niet
baatte, zijn ze hier één tot twee maan
den geweest, soms een half jaar".
„Die patiënten hebben last van be
nauwdheid door overbelaste hart- en
bloedvaten, kunnen zich slecht bewe
gen en lijden dikwijls onder de esthe
tische kant van de z&ak. Een juiste
behandeling kan in een aantal geval
len ook suikerziekte, hart- en vaatziek
ten of hoge bloeddruk voorkomen".
Verstoord
„Vetzucht ontstaat als de balans tus
sen de opgenomen voeding en de ver
bruikte energie in ons lichaam wordt
verstoord. Daarnaast is er de kwaal
van deze tijd: te weinig beweging bij
gelijkblijvende voeding. Ook kan de
eetlust zijn toegenomen door milieu,
erfelijke factoren, psychische invloeden,
ophouden met roken".
Tijdens de tiendaagse vasten kregen
de patiënten alleen vitamines en kalk,
thee en koffie zonder suiker of melk,
en water. „Zij verdroegen het goed",
stelt dr. Van Riet laconiek vast.
Hij besluit: „Als mijn patiënten zich
aan hun.dieet houden, is verdere ver
magering mogelijk. Helaas doen zij dat
niet allemaal".
PARIJS De chaos regeerde, toen
Pierre Cardin zijn nieuwe collectie
opende in het Bristel Hotel en niet in
zijn eigen salons.
De openingsspeech, waarin hjj filosofeer
de over lente, jeugd, zomer en kleur
was nauwelijks verstaanbaar boven
het rumoer.
Het tempo waarin de collectie getoond
werd was adembenemend. Steeds
sprongen als het ware vijf of zes
mannequins van beiderlei kunne
naar voren. Cardin maakte de ver
gissing, alles wat hij ooit heeft ge
bracht in deze show te laten zien, zo
dat die iets kreeg van de finale van
de Folies Bergère.
De volgende nieuwe lijnen vielen op:
Twee-kleurige avondrobes met als
dramatisch effect een glinsterend
groot geometrisch motief afstekend
tegen de lichte en donkere stoffen.
Het lijkt alsof Pierre Cardin een
avontuur heeft met de maan. De cir
kel komt in geheel zijn collectie
terug. Zelfs een cape met grote kraag
is cirkelvormig gesneden. Een man
nequin komt naar voren met een kort
zwart jurkje in crêpe of chiffon, om
hoog gaan de armen en, hoepla, op
nieuw een halve cirkel. Halve cirkels
en „wassende manen" worden zicht
baar als de modellen een arm met
de capemouwen uitstrekken.
Een mooie navy-wollen namiddagrob®
heeft als voor en achterpand cirkels
die aan de zijkanten bij elkaar ko
men. Ook Cardin is aangeraakt door
de betovering van het Romeinse sla
vendom. Een mooi voorbeeld was een
hip mini-rokje, met ceintuur en plas
tron alles in flonkerend goud. Op dag
zowel als avondkleding brengt hij
diagonale banden aan vaak asymme
trisch weglopend over een schouder.
Verder zagen wij een reeks variaties
op het sarong-thema. Ondanks al di®
ideeën en verschillende stijlen heeft
Cardin ook nu weer een collectie la
ten zien die getuigt van gedegen vak
manschap en die dan ook zeker com
mercieel succes zal hebben. Hij
maakte prachtige, ruim vallende,
maar ook slank langs het lijf gesne
den jassen in lichte wol, in effen en
contrasterende kleuren. Cardin, die
gelooft in de „over all look" heeft
voor zijn collectie een serie prachti
ge handschoenen ontworpen. Hier
introduceert hij eveneens geometri
sche patronen.
Zijn nieuwste motieven zijn op China
geïnspireerd. Er is een draak in rood
en goud, verder flamboyante bloem
motieven en prachtig borduurwerk
met lovertjes en glitter.
Ook waren er een paar mooie page
modellen.
Er gaan geruchten dat dit de laatste
haute couture-collectie is die Cardin
zal showen. Voortaan zou hij eenmaal
per jaar, in mei, zijn voor de confec
tie ontworpen collectie willen voor
stellen aan zijn publiek.
i