Ook aan de voet BIJPASSENDE ROK EN BLOUSE NAAIMACHINES MET EEN VRIJE ARM A-lijn bij Bohan-Dior JL CARDIN IN DE CHAOS Emma Peel en de schoonheidscomputer Three flowers Beauty Computer De Givenchi blijft voornaam una en erra HALF UUR EERDER IN NICE y. Nieuwe mode ontluikt als bloemen Ook Dior heeft zijn schoenen collectie uitgestald. Erg mooi, maar ietwat fragiel. Niet iets om er een heerlijke wandeling in de vrije natuur mee te maken. De Spaanse ontwerpster Mitzou gebruikt uitsluitend suède en nappa voor haar creaties. Hier een jas van wit suède, een wit en zwart nappa pakje en een paar zeer hoge wit-suède rijglaarzen. A De Italiaanse mode-ontwerper Raphaël heeft zijn collectie voor deze zomer laten zien. Hier een paar wit leren laarzen, voor de ven tilatie van gaten voorzien. De nieuwe voorjaars- en zomer- mode dient zich aan. Enkele modellen uit de laatste Ita- liaanse boutique-collectiesge- s showed in het Pitti-paleis in Floren- s ce. s A Een zijden overhemdsjurk, bedrukt met een groot ,,pieds-de-poule" motief in turkoois en wit, omlijnd door vierkanten in keramiekblauw. Op de mouwloze jersey mantel die er overheen gedragen wordt en op de E zijkant van de kousen herhaalt zich het motief. Model van MIRSA. j A Een broekpak in rode Danlon van de boutique ERMY. A Een ensemble van NONI SPORT Milaan: een sluik jurkje van bruine wollen jersey, gedeeltelijk wit gestreept en een wit jasje met zwarte jj revers en dubbele knoopssluiting. i Een lichtblauw mantelpak met wit motiefje uit de prê-a-porter collectie van couturehuis André Laug. Een aantal Nederlandse mannen heeft een geweldig idee gekregenrokken en bloeses moeten bij elkaar passen. Niet dat iemand daaraan ook maar ooit heeft getwijfeld, maar de zaak is deze Wie een rok heeft gekocht, moet soms bij zes of zeven andere winkels gaan zoeken om daarbij een een béétje bijpassende blouse of trui te vinden. Maar daar komt dit voorjaar verandering in, want er is opeens het interna tionale rokken-en-blouses-plan. Dat plan is ook al uitgevoerd en zo kunnen we straks in Nederland én in Duitsland in één winkel dingen kopen die helemaal bij elkaar passen. Het rokken-en-blouses-plan is gebo ren bij de Algemene Kunstzijde Unie in Arnhem, een instelling die veel meer doet dan alleen maar synthetische ve zels halen uit steenkolen en zo meer. Er zijn daar zelfs erg veel mensen die zich op het gebied van mode en markt onderzoek bewegen. En zo wist men ook in Arnhem, dat de Nederlandse vrouwen eigenlijk veel meer rokken en blouses aankunnen, dan de 2,9 miljoen rokken en overgooiers en de 3,1 mil joen blouses die wfl in 1967 kochten bijvoorbeeld. Men is dat wordt eerlijk toegege ven aan het denken gegaan hoe die omzet vergroot kon worden. Voor de hand liggend was: de combinatie rok- blouse „in" maken. „Maar voordat je zoiets probeert, moet je ook met iets komen waarvan iedere vrouw zegt: Ja, dat is leuik, daar aan doen we mee", zegt de heer J. J. Keers van AKU, een van de mannen achter het rokken-en-blouses-plan. „Want het ligt voor de hand dat een vrouw liever toch maar met een jurk de winkel uitgaat dan met een rok waarmee ze wellicht nog talloze zaken af moet om er een blouse bij te vinden. Dus hebben we gezegd: we moeten het kopen van rokken en blouses aantrek kelijk maken door te zorgen dat er bij iedere rok een blouse is die er precies bij past". Een mooie gedachte, maar de moei lijkheid was dat rokken en blouses vrij wel altijd door verschillende fabrikan ten worden gemaakt. Zodat ook het niet bjj-elkaar-passen van de kledingstukken voor de hand ligt. Maar een aantal van die fabrikanten (en wevers) in Nederland en Duitsland heeft zich bereid verklaard met dezelf de kleuren te werken en bijvoorbeeld bij de collectie van een rokken-fabri kant speciale blouses te leveren. En omgekeerd. Men wil voor de komende seizoenen <„Het plan" strekt zich al uit tot de mo de van zomer 1970) ook fabrikanten in bv. België en Frankrijk tot sa menwerking bewegen. Een zelfde soort plannetje is al op gesteld voor de mensen die herenkle- PARIJS Givenchi, de erkende „ar biter elegantiarum" toonde een voor jaars- en zomercollectie waarin het accent lag op de strandkleding en vrijetijdskleding. Hij heeft veel ruiten in de stoffen die hij ge bruikt zjjde, katoen, wol en kunst vezels. Nieuw zijn bij hem een tunica tot pols of knokkellengte, soms met opengewerkte zijpanden, een cein tuur in de rug. De tunica's van ton sur ton shantung inprimés hebben een licht gedrapeerde rug en een soepel vallend front. De rokzoom blijft ongeveer 2.5 cm boven de knie in de kleding voor de dag, waardoor het silhouet meer kansen krijgt, wat door de Parijse modepers dank baar begroet werd. Givenchi blijft trouw aan zijn beginse len van voornaamheid en finesse. In de strandkleding blijft het midden rif bloot en bij de avondjurken wor den geen bh's gedragen maar de boezem wordt verhuld door lagen chiffon. Givenchi heeft broeken en broekpak- ken met tunica's voor de strand- en vrijetijdskleding. Broeken zijn er voor elk uur van de dag. In de stad draagt zijn cliëntèle donkere of im- primé broekpakken. Een opvallen de tijger-jas was gemodelleerd als een superplie-tunica en werd gedra gen zwarte pyjamabroeken in shan tung a la Vietnam Voor de jonge garde is Givenchi min der streng. Voor de „jeune fille" heeft hij snoezi ge witte jurkjes met grqte vierkan te gesteven kragen en opstaande kragen zoals ze in sommige streken van Frankrijk nog door de boeren vrouwen worden gedragen. Veel aandacht heeft rij besteed aan de halslijn. Wij zagen een soort kap die van voren aan de kin reikt en achter diep uitgesneden is. De hals wordt vaak omzoomd met een ge rimpelde gesteven linnen band, in vele gevallen wit. ring maken. „Maar", zo zegt de heer Keers, „die sector van de mode is een tikkeltje conservatiever". Het plan voor de herenmode is onder meer opgesteld om bijvoorbeeld bjj een bepaalde kleur kostuum een zelfde kleur overhemd te krijgen. Wij willen geen mode-dictatuur gaan uitoefenen", aldus de heer Keers. „Wij proberen ons alleen voor te stellen wat de consument graag beide richtingen ailL werken". wil. En dat kan in een maar voordelig PARIJS De Franse nationale spoorwegen hebben een nieuwe „Mis- tral"-trein onthuld, die het traject Pa- rijs-Nice met een gemiddelde snelheid van 119 km/u zal afleggen, zodat de rijtijd met een half uur zal kunnen worden bekort. De 14 rijtuigen van roestvrij staal zijn voorzien van een luchthandelings- installatie en het comfort van de trein is groot en de service omvat o.m. een tweetalige secretaresse, een schoon heidssalon en een kapper. De trein rijdt op bijzonder rusti ge draaistellen. De afstand Parijs-Nice zal worden afgelegd in negen uur en acht minuten. De nieuwe dienst begint op 9 februari. De trein wordt getrok ken door een elektrische locomotief van 7500 pk. Nadat in het januari-nummer van de Consumentengids de resultaten van een ver gelijkend onderzoek van elf zig-zag naaimachines met vlakke plaat waren gepu bliceerd, worden nu in het februari-nummer de onderzoekresultaten bekendge maakt van twaalf zig-zig naaimachines met vrije arm. Het gaat daarbij in hoofd zaak weer om dezelfde merken. Per merk zijn de eenvoudigste uitvoeringen voor onderzoek aangekocht. Onderzoek en beoordeling van de vrije-arm-machines ge beurde op dezelfde manier als bij de vlakke-plaat-machines, waardoor de resul taten onderling vergeleken kunnen worden, wanneer men het januari- en februari nummer van de Consumentengids naast elkaar legt. Met alle onderzochte vrije-arm-zig-zag naaimachines was goed te stikken, zowel gewoon recht als zig-zag. Net zoals overigens met die met vlakke plaat. Alleen was er wat het langzaam stikken betreft.van belang bij moeilijk werk tussen de vrije-arm-machines meer verschil van merk tot merk. Wat het gewicht van de machines betreft lag het omgekeerd. Lichtgewicht machines enerzijds en zeer zware anderzijds, zoals bij de vlakke plaat, kwamen in de 'vrije-arm-reeks niet voor. Wat de veiligheid betreft lieten beide reeksen weer hetzelfde beeld zien. Sommige machines waren geaard en daarmee veilig indien aangesloten op een geaard stop contact, sommige machines waren dubbel geïsoleerd en daarmee ook veilig indien op een niet-geaard stopcontact aangesloten en sommige machines waren noch op de ene noch op de andere wijze beveiligd. PARIJS Het huis Christian Dior heeft zijn voorjaarscollectie voor de eerste maal getoond in de Boutique Salons, die nu ook onder leiding staan van Dior's ontwerper Mare Bohan. Tot de voornaamste gasten behoorde de echtgenote van de Amerikaanse ambassadeur in Londen, mevrouw David Bruce. Bij de kleding voor overdag is de rok iets korter dan vorige jaren, bij pakken zowel als jassen, maar de avondkleding reikt ook bij Bohan tot op de voet. De modellen zijn geïnspireerd door een grote variëteit van stijlen. Er zijn er voor de onschuldige tiener (maar ook die hebben niets kinderlijks) en voor de chique, pasgetrouwde, jonge vrouw. De inkopers die de collectie zagen, wa ren bijzonder enthousiast en voorspel den een groot commercieel succes. Het mantelpak komt bij Bohan terug in zachte stoffen. Verder toont hij veel plissé jassen en avondjurken in blouson-lijn. Voor zijn dagkleding koos Bohan grijs flannel in twee tonen, effen grijs flan nel, en een reeks zware shantungs en zachte wollen stoffen. Het oppervlakte van de stof die hij verwerkt, ook de zijde, is altijd effen en glad. Favoriet zijn onder andere simpele chiffon-variaties en talrijke rijk be drukte imprimés. Sommige imprimés met een fijn en druk patroon, andere met grote cirkels of gebroken strepen in pastelkleuren. Het nieuwste waren de „lapjes" im primés waarvan „sari-tunieken" voor overdag zijn gemaakt en aller lei zigeuner-robes met wapperende sjaalachtige hoofddeksels. Pakken, tuniek-jurken en kleine super plie-jurkjes worden gecombineerd met een jas uit dezelfde stof. Hierbij geen contrasterende kleuren in de ver schillende onderdelen van de ensem bles. Een uitzondering vormde een opzien barende kameelharen jas, afgebiesd met een amandelgroene wollen ruit. Daaronder een pak in dezelfde groe ne stof. Het kleurengamma van Mare Bohan varieert van zoetroze, groen, blauw tot wit, grège, grèze en talloze tinten wit. Alles pastel. Hij laat bleekkleurige kousen dragen in loafers met platte hakken en broguestenen als zij geen gespen heb ben. Een thema keert in heel de collectie terug de nieuw sjaal hij wordt als een das gestrikt op ronde kragen, Mao-kragen, maar ook bij v-halzen en cols. De dassen zijn gemaakt van zachte bedrukte crêpe. Naast het blouse-effect in zijn mantels, brengt Bohan een uitlopende A-lijn. Origineel is dat de poten van de A in gezet zijn met buckram. Een echt Dior-effect. De blazer krijgt jas-lengte en wordt gedragen boven een rokje met wijde brede plooien. Hij behoudt de tradi tionele drie zakken. Er is trouwens toch veel plissé in de kleding van overdag. Als materiaal: lichte wol, flannel, shantung en crêpe. Bij de cocktail jurken wordt de rokzoom vaak opgevrolijkt door een smalle witte of een met plastic geborduurde satijnen band. Wijde mouwen zien wij bij veel van de robes, soms met witte manchetten. Het was wel een kranteplaatje om lang naar te kijken en zuinig te bewaren. Want het gaf ons, zonder enige toelichting van wie ook, een nieuwe en verrassende kijk op iets waaraan wij tot nog toe achteloos waren voorbij gegaan. Terra gaat op boven Luna. De twee zusters waren ons immers van jongs af aan bekend en meer dan vertrouwd. Dat onze kijk op elk van haar wel eens hemelsbreed kon verschillen van de werkelijkheid: het kwam niet in ons op. Hemelsbreed inderdaad en dat is een hele afstand. Die nu, na eeuwen fantaseren bij gebrek aan beter, met één geweldige sprong is overbrugd. En daar wordt het oude verhaal van de mooie en doodgewone zuster opeens weer gloednieuw. Want wie hebben wij altijd deerlijk miskend? Die beste geduldige Terra, ons aller moeder, die wij zo goed meenden te kennen dat er praktisch niets meer aan haar te ontdekken viel. Zij was te dichtbij en al te vertrouwd en dat is nooit bevorderlijk voor een zuiver oordeel. Wie met de neus ergens op wordt gedrukt, kan onmogelijk scherp onderscheiden. Alle fouten en onvolkomenheden worden zo hevig vergroot dat zij monsterlijk lijken. En in de dagelijkse omgang worden de schoonheden op den duur niet meer opgemerkt. Zo hebben wij onze eigen Terra altijd maar heel gewoontjes gevonden, en op sommige punten allesbehalve fraaie. Die eindeloze verzengde steppen, die doodse schemerige ijsvlakten, die troosteloze dorre woestijnen. Nee,, dan Luna, de knappe zuster in de verte, zo sereen, zo ziverblank, de lieflijke koningin van de nacht. De mooiste namen, de dwependste verzen waren voor haar. Zij was de aanbeden muze van de dichters, de troostende beschermvrouw van de gescheiden geliefden, de vertrouwde nachtlamp van de kinderen. Eeuwen en eeuwen lang is zij als een godin vereerd, en werd haar alle goeds toegeschreven dat Terra in gebreke bleef te schenken. Zij was, koel en mild, de zachte tegenspeelster van de vurige, verzengende zon. Zij was het vrouwelijk symbool in het heelal, tot wie de kinderloze vrouw bad om vruchtbaarheid, de vermoeide landman om regen. Zij was de heerseres over de zeeën, aan haar dankte men eb en vloed, en de geheimzinnige geneeskracht van bij nacht geplukte kruiden. Zij was zelf een droefgeestige godin, die haar geliefde herder alleen bij nacht in zijn slaap kon beschouwen, en haar tranen op het gras achterlaat. Wat kon Terra tegenover zoveel geheimzinnige en romantische eigenschappen zetten? Niets dan een, niet altijd zo gewaardeerd, moederschap, dat haar kinde,ren dagelijks aan de vergankelijkheid van alle leven herinnerde. En nu zijn de rollen omgekeerd: Geen wonder, want eindelijk is Luna eens van dichtbij en Terra van een grote afstand bekeken. Mensenogen in verbijsterde en ademloze nieuwsgierigheid, hebben beide zusters gadegeslagen door het venster van een razendsnel voortijlende kunstplaneet. En zij hebben het oordeel van eeuwen radicaal herzien tot onze beschaming. Want Luna, de zilverblanke, de serene, de lieflijk droevige, bleek een nort grauw en ontoegankelijk schepsel, zonder enige schoonheid hoegenaamd. Geen spoortje van charme was aan haar te ontdekken, troosteloos was haar hele wezen: ,,een groot, pokdalig brok grijze puimsteen". Maar Terra de miskende, de maar al te goed bekende die ging voor diezelfde verbijsterde ogen op in een nieuwe, onvermoede schoonheid. In een oneindige, doodstille en nachtzwarte ruimte was zij het enige brokje kleur en wat voor kleur. Als herboren wentelde zij zich langs de duistere hemel, gehuld in de sluier van haar eigen wolken, waar het blauw van de zeeën en alle bruine en groene tinten van het land doorheen schemerden. Zij was zo mooi, zo fris als op de laatste scheppingsdag, het flonkerend juweel van de gehele kosmos. Zo klein als zij was in haar zachtblauw licht, een volstrekt unieke verschijning in dat geweldig raderwerk van somber rondwentelende werelddelen. En God zag wat Hij geschapen had, en zie, het was zeer goed. Wij hebben dat zeer goede altijd maar voor kennisgeving aangenomen, en zijn zelfs niet bijzonder zuinig geweest op wat ons zomaar gratis als kostelijke woonplaats werd aangeboden. Een lieflijk eiland van schoonheid, omgeven en beschermd door een volstrekt enige dampkring en verlevendigd door e\kaar met eeuwige regelmaat afwisselende seizoenen. Met regen en zonlicht, bloeiend land en stromend water, wijde oceanen en met sneeuw gekroonde bergen. Gods oogappel waaraan miljarden jaren is gewerkt eer zij volmaakt genoeg was om de mens tot woonplaats te dienen. Onze eigen aarde, bij wie maan en sterrenstelsels vergrauwen tot wentelende steenklompen. Het is als een tweede blijde boodschap die uit de oneindige hemelen is neergedaald voor wie is blijven geloven, dat wie deze kleine, maar levende aarde schiep, niet dood is. ADVERTENTIE HOLLE BOLLE GIJS ALS SLANKE DEN UTRECHT De pas 33-jarige doc tor in de geneeskunde H. G. van Riet lacht breeduit: „Neen, het is niet zo dat vetzuchtigen hier als holle bolle V'ht'.ii ai»h" u. fce Engelse actrice Diana Rigg bij TV-kijkers beter bekend als Emma Peel van „De Wrekers" kan haar geluk nauwelijks op, zoals misschien mag blijken uit bo venstaande foto. Aan één van haar meest kwellende onzekerheden is een eind gekomen: na een lange periode van improviseren, heeft ze nu eindelijk zekerheid over de vraag hoe ze zich eigenlijk moet opmaken. Deze wetenschap heeft ze te dan ken aan een „schoonheidscompu ter", een nieuwe vinding van een internationaal bedrijf op het gebied van cosmetica. De werkwijze van het apparaat is verrassend simpel: men hoeft slechts de knoppen in te drukken die corresponderen met de kleur van het haar, de ogen, de huid en de jurk en voor men weet is men in het bezit van een „make- up-paspoort". iiauauaiuiuuHiuiHaHiuuiiiiHiHiaaHiuiiiMiiiiiitaauuaauuiiiiauiiiiiiumi gijzen binnenkwamen en als slanke den nen weer naar huis gingen. Ongeveer zestig patiënten, van wie maar drie mannen, zijn wel in de loop van twee maanden tien tot vijftien kilo in gewicht afgenomen. Zij voelden zich na afloop van de behandeling letterlijk en figuurlijk verlicht. De vicieuze cir kel waarin zij leefden was doorbroken". De heer Van Riet, als internist ver bonden aan de Geneeskundige Univer siteitskliniek in Utrecht, is vorige week gepromoveerd op een proefschrift over vetzucht. Hij heeft aangetoond dat vetzuchtigen wel degelijk kunnen ver mageren en tijdens perioden van tien dagen volstrekt vastend op hun vet- reserve kunnen leven. Iemand die abnormaal dik is heeft dat aan zichzelf te wijten; hij eet te veel of heeft dat vroeger gedaan. Bij vetzuchtigen wordt vrijwel nooit een te lage stofwisseling gevonden, waarmee een vaak aangevoerd argument defini tief is ontzenuwd. Boterham Vetzucht hoeft geen gevolg te zijn van vraatzucht. Zelfs honderd calorieën per dag meer dan noodzakelijk is (bij voorbeeld één boterham) doen iemand in een jaar vier kilo in gewicht toe nemen. De mensen vergeten vaak dat ook het drinken van grote hoeveelheden frisdranken iemand belangrijk dikker kan maken. „Wij hebben hier patiënten gehad van 120 tot 150 kilo. Diëten en eetlustrem- mende middelen waren er niet tegen opgewassen. Als poliklinische hulp niet baatte, zijn ze hier één tot twee maan den geweest, soms een half jaar". „Die patiënten hebben last van be nauwdheid door overbelaste hart- en bloedvaten, kunnen zich slecht bewe gen en lijden dikwijls onder de esthe tische kant van de z&ak. Een juiste behandeling kan in een aantal geval len ook suikerziekte, hart- en vaatziek ten of hoge bloeddruk voorkomen". Verstoord „Vetzucht ontstaat als de balans tus sen de opgenomen voeding en de ver bruikte energie in ons lichaam wordt verstoord. Daarnaast is er de kwaal van deze tijd: te weinig beweging bij gelijkblijvende voeding. Ook kan de eetlust zijn toegenomen door milieu, erfelijke factoren, psychische invloeden, ophouden met roken". Tijdens de tiendaagse vasten kregen de patiënten alleen vitamines en kalk, thee en koffie zonder suiker of melk, en water. „Zij verdroegen het goed", stelt dr. Van Riet laconiek vast. Hij besluit: „Als mijn patiënten zich aan hun.dieet houden, is verdere ver magering mogelijk. Helaas doen zij dat niet allemaal". PARIJS De chaos regeerde, toen Pierre Cardin zijn nieuwe collectie opende in het Bristel Hotel en niet in zijn eigen salons. De openingsspeech, waarin hjj filosofeer de over lente, jeugd, zomer en kleur was nauwelijks verstaanbaar boven het rumoer. Het tempo waarin de collectie getoond werd was adembenemend. Steeds sprongen als het ware vijf of zes mannequins van beiderlei kunne naar voren. Cardin maakte de ver gissing, alles wat hij ooit heeft ge bracht in deze show te laten zien, zo dat die iets kreeg van de finale van de Folies Bergère. De volgende nieuwe lijnen vielen op: Twee-kleurige avondrobes met als dramatisch effect een glinsterend groot geometrisch motief afstekend tegen de lichte en donkere stoffen. Het lijkt alsof Pierre Cardin een avontuur heeft met de maan. De cir kel komt in geheel zijn collectie terug. Zelfs een cape met grote kraag is cirkelvormig gesneden. Een man nequin komt naar voren met een kort zwart jurkje in crêpe of chiffon, om hoog gaan de armen en, hoepla, op nieuw een halve cirkel. Halve cirkels en „wassende manen" worden zicht baar als de modellen een arm met de capemouwen uitstrekken. Een mooie navy-wollen namiddagrob® heeft als voor en achterpand cirkels die aan de zijkanten bij elkaar ko men. Ook Cardin is aangeraakt door de betovering van het Romeinse sla vendom. Een mooi voorbeeld was een hip mini-rokje, met ceintuur en plas tron alles in flonkerend goud. Op dag zowel als avondkleding brengt hij diagonale banden aan vaak asymme trisch weglopend over een schouder. Verder zagen wij een reeks variaties op het sarong-thema. Ondanks al di® ideeën en verschillende stijlen heeft Cardin ook nu weer een collectie la ten zien die getuigt van gedegen vak manschap en die dan ook zeker com mercieel succes zal hebben. Hij maakte prachtige, ruim vallende, maar ook slank langs het lijf gesne den jassen in lichte wol, in effen en contrasterende kleuren. Cardin, die gelooft in de „over all look" heeft voor zijn collectie een serie prachti ge handschoenen ontworpen. Hier introduceert hij eveneens geometri sche patronen. Zijn nieuwste motieven zijn op China geïnspireerd. Er is een draak in rood en goud, verder flamboyante bloem motieven en prachtig borduurwerk met lovertjes en glitter. Ook waren er een paar mooie page modellen. Er gaan geruchten dat dit de laatste haute couture-collectie is die Cardin zal showen. Voortaan zou hij eenmaal per jaar, in mei, zijn voor de confec tie ontworpen collectie willen voor stellen aan zijn publiek. i

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11