„Belastingverlaging zal de
economie niet schaden"
„Verkeersleiders
kozen onjuiste
weg voor
hun kritiek"
Zeehavennota maakt in
Kamer weinig kans
Belangstelling
is er genoeg....
jAItijd weer de zuiverste, de zachtste,
^\o£êeA
Even wichtig inpassen9
Biesheuvel gaf bewindsman
een tik op de vingers
Dagelijks nuttigen van
diepvriesmaa ttijden
is niet verstandig
MINISTER WITTEVEEN IN TWEEDE KAMER
Vakmanschap
is
meesterschap
Justitie seponeert
zaken tegen 100
studenten met
anti-Jolinson-
plakkaten
Jongens uit Enschede
maakten dolle rit in
nachtelijk Utrecht
üuurtetoeslag bij
Philips en in
Zuivelindustrie
Ontwikkeling van Rotterdam
niet tegen te houden
Sectie ontzenuwt
geruchten over
mi
Per 1 april:
TRAM EN BES
DEERDER IN
HOOFDSTAD
MINISTER BAKKER:
VERBAZING
NIET BOOS
Bierkenners
vragen
MOTIE-N ELISSEN
HEILIGE KOE
NIET GESCHROKKEN
NATIONAAL BELANG
Auto met kostbare
jachtgeweren
snel terecht
VRIJDAG 7 FEBRUARI 1969
DEN HAAG. „De heren van 't lucht-
verkeersleidersgilde zullen hopelijk wel
Inzien dat zjj het spel toch niet hele-
goed hebben gespeeld. Er zijn andere
wegen om de verbinding tussen de
ambtenaren en hun ministers te onder
houden dan door middel van perscom
muniqués".
Deze uitspraak deed minister Bakker
gisteren in de Tweede Kamer over de
kritiek van het gilde op zijn uitlatingen,
verleden week in de Kamercommissie
van Verkeer en Waterstaat, over de
moeilijkheden, die een Italiaans vlieg
tuig op Schiphol had gehad. De socia
list ir. Posthumus had de minister ge
vraagd of deze het gilde het recht ont
zegde om zich in het openbaar uit te
«preken over de veiligheid op Schiphol.
„Ik heb tot mijn verbazing in de
krant gelezen dat een groep ambtena
ren van de Rijksluchtvaartdienst, waar
van ik mijn inlichtingen had ontvangen,
het volstrekt oneens was met wat ik
in de Kamer had meegedeeld en mij
vertelde dat ik ronduit had moeten zeg
gen dat de vlieger een fout had ge
maakt", zo antwoordde de heer Bak
ker, die vorige week slechts als zijn
voorlopige indruk kon geven, dat de
Italiaanse gezagvoerder de aanwijzin
gen van de verkeersleiding op Schiphol
onvoldoende had begrepen.
Bovendien hadden zij iets naar bui
ten gebracht wat hun slechts uit hoof
de van hun functie bekend was en me
dedelingen over de dienst mag alleen
de voorlichting van het ministerie doen.
De minister noemde dit „een merk
waardige en ongebruikelijke gang van
zaken" en daarom had hij een onder
zoek gelast.
Hij legde er de nadruk op dat hij ver
leden week in zijn voorlopige medede
ling aan de Kamercommissie niemand
de schuld had gegeven en „zeker niet
de verkeersleiding van Schiphol de
schuld van de vergissingen in de schoe
nen had geschoven".
„In de kranten las ik dat ik boos,
zelfs woedend was geweest", zo voeg
de drs. Bakker eraan toe, „maar mijn
emoties zijn niet hoger opgelopen dan
verbazing. Wel heb ik, maar dan in al
le kalmte, geconstateerd, dat ik dit niet
zomaar kon laten lopen".
Tenslotte deelde drs. Bakker mee dat
hij over dit conflict „als ik het zo
noemen mag" een persoonlijke brief
naar het bestuur van het gilde zou stu
ren.
ADVERTENTIE
UTRECHT De meer dan honderd
Utrechtse studenten die begin vorig
jaar een bekeuring kregen omdat zy
voor de ramen van hun kamers plak
katen met Johnson moordenaar" had
den gehangen, zullen daarvan niets
meer horen. Mr. W. H. van Overbeek,
de officier van justitie in Utrecht, heeft
besloten deze zaken te seponeren.
De vier initiatiefnemers tot deze actie
zijn wel vervolgd. Zij werden ieder ver
oordeeld tot een boete van vijftig gul
den. Mr. Van Overbeek ziet de andere
studenten meer als meelopers. Omdat
de zaak thans bijna is vergeten heeft
hjj tot het seponeren besloten.
DEN HAAG Wanneer de bestedingen worden vergroot als gevolg van de
aangekondigde belastingverlaging voor de middengroepen, zal onze economie
daarvan geen nadeel ondervinden.
Minister Witteveen (Financiën) zei gisteravond in de Tweede Kamer, dat die
correctie evenwichtig kan worden ingepast.
Mr. B. W. Biesheuvel veerde onmiddellijk omhoog, toen de* minister had ge
zegd, dat de correctie gelijkmatig over drie jaar kan worden verdeeld.
„Ik neem aan dat de minister per
soonlijke gedachten geeft, niet dat hij
nu al zijn beleid uitstippelt. Dat zou
immers pas gebeuren bij de indiening
van het wetsontwerp voor die correc
tie". zei de anti-revolutionaire fractie
leider. Waarop de minister zich haast
te te verklaren: „Ik wil slechts moge
lijkheden noemen, beslissingen zijn nog
niet genomen".
De Tweede Kamer behandelde giste
ren de maatregelen, die de regering wil
nemen om paal en perk te stellen aan
de bestedingen. Minister Witteveen her
haalde nog eens, dat er voor de be
lastingcorrectie negenhonderd miljoen
gulden nodig is.
De opbrengst van de verhoging van
de accijnzen, van de wegenbelasting en
van de BTW zal vijfhonderd miljoen
moeten opbrengen. Dan blijft er vier
honderd miljoen over, die als gevolg
van de belastingcorrectie in onze eco
nomie wordt gepompt.
Wanneer dit bedrag over 1970 en 1971
wordt verdeeld er is een mogelijk
heid opengelaten om een deel van de
belastingcorrectie naar 1971 te verschui
ven zullen er het volgend en het
daarop volgend jaar telkens tweehon
derd miljoen gulden beschikbaar zijn,
zei de minister. Voor 1969 is eenzelfde
bedrag uitgetrokken om de belasting
vrije voet op te trekken.
Minister Witteveen heeft de Tweede
Kamer ernstig afgeraden de motie-Ne-
lissen aan te nemen. Hierin wordt ge
vraagd de investieringen in gebieden
met grote werkloosheid niet moeilijker
te maken.
In zijn antwoord op een vraag van
de socialistische oppositieleider drs. J.
MINISTER WITTEVEEN
...snel een stapje terug...
UTRECHT In de nacht van woens
dag op donderdag heeft de politie in de
binnenstad van Utrecht na een langdu
rige achtervolging drie minderjarige
jongens uit Enschede in de kraag ge
vat. De knapen zijn inmiddels naar hun
woonplaats teruggebracht.
Omstreeks drie uur in de nacht werd
de bemanning van een surveillance
auto geconfronteerd met een oude auto.
die een rondrit maakte door de binnen
stad en waarvan de bestuurder zich
niets aantrok van het eenrichtingsver
keer. Na een achtervolging door drie
straten, die in de verboden richting
werden bereden en die tenslotte ein
digde toen de auto van de jongelui het
hoekpand van een smalle straat ram
de. wist de politie de drie jongens, na
assistentie te hebben ingeroepen, te
grijpen.
De jongens vertelden, dat zij 's mid
dags om vier uur uit Enschede waren
vertrokken. Na Haaksbergen, Neede en
Borculo en enkele cafés te hebben be
zocht, reden de jongelui naar Utrecht.
Ze waren van plan pas zondag naar
hun woonplaats terug te keren in ver
band met een voetbalwedstrijd.
Nadat de knapen tijdens hun nachte
lijke rit hadden gemerkt, dat zij door
de politie werden nagejaagd, stuurde
een van hen de auto met een snelheid
van ongeveer 85 kilometer door de
Utrechtse binnenstad.
De ouders van de jongens hadden de
politie al gevraagd hun kinderen op te
sporen.
UTRECHT Werknemers in de zui
velindustrie kunnen ook een duurtetoe-
slag krijgen. De kerncommissie van de
zuivelindustrie heeft alle zuivelbedrij
ven geadviseerd deze toeslag te geven.
Voor werknemers van 23 jaar en ouder
wordt een toeslag geadviseerd van 25
gulden per maand tot april. Jongeren
krijgen 15 gulden. Het advies geldt
voor 360 fabrieken, waar 27.000 man
personeel werkt. Met de duurtetoesla-
gen is twee miljoen gulden gemoeid.
Ook Philips gaat het personeel een
duurtetoeslag geven. Bij Philips is eeh
driejarige c.a.o. van kracht die tot 1
april 1971 geldt. Daarin is al voorzien
in een aanpassing aan de kosten van
levensonderhoud per 1 januari van dit
jaar met 1,5 procent.
M. den Uyl, wilde hij niet meedelen
of de motie voor hem onaanvaardbaar
is. „Ik wil mij hierover niet uitspreken
voordat het kabinet er over heeft ge
praat. Optimistische geluiden wil ik ech
ter niet laten horen", zei hij. Deze op
merking maakte wel duidelijk dat het
kabinet de wens van Nelissen en van
waarschijnlijk de hele Kamer zal nege
ren.
De Tweede Kamer gaat akkoord met
de maatregelen van het kabinet om
paal en perk te stellen aan de beste
dingen. Slechts op één punt was de
kritiek algemeen: Het bemoeilijken van
de investeringen mag niet gelden voor
de gebieden met grote werkloosheid.
Het staat wel vast dat de dinsdag
ingediende motie van mr. R. J. J. Ne
lissen (KVP) met algemene stemmen zal
worden aangenomen. Dinsdag wordt
hierover gestemd.
De Kamer heeft bij de behandeling
van de brief over de maatregelen om
overbesteding te voorkomen veel aan
dacht gegeven aan de belastingplannen
van minister Witteveen.
De a.r. mr. B. W. Biesheuvel vatte
het heel bondig aldus samen. „De re
gering zegt dat haar inzichten niet zijn
gewijzigd. De onze zijn dat ook niet".
Hij vond het, evenals andere spre
kers, nog te vroeg om nu al een oor
deel te geven. „We moeten", aldus mr.
Biesheuvel, „eerst het wetsontwerp af-
MR. B. W. BIESHEUVEL
...even de stekels uit...
wachten, waarin minister Witteveen zal
ingaan op de gevolgen van de belas
tingcorrectie voor onze economie".
De liberaal drs. Th. J. Joekes vond
het vanzelfsprekend dat de inzichten
van de regering niet zijn gewijzigd.
Uiteraard dacht de socialist drs. J. M.
den Uyl hier anders over. Hij noemde
een belastingcorrectie op 1 januari 1970
funest", omdat we dan weer verder in
een loon- en prijsspiraal komen. De be
lastingcorrectie is, aldus drs. Den Uyl,
blijkbaar een heilige koe voor dit ka
binet.
De Kamer stond verder een beetje
huiverig tegenover het plan om accijn
zen en wegenbelasting met ingang van
1 juli te verhogen.
UTRECHT Diepgevroren kant- en
klaarmaaltijden zijn bij regelmatig ge
bruik als hoofdmaaltijd volstrekt onvol
doende voor jongeren van zestien tot
negentien jaar. Ook voor vrouwen en
mannen, die zware arbeid verrichten,
bevatten deze maaltijden te weinig ca-
loreën indien zq dagelijks worden ge
nuttigd.
Tot die conclusie komt het Neder
lands Instituut voor toegepast huishoud
kundig onderzoek (Nitho) in Wagenin-
gen. Uit het onderzoek bleek, dat dage
lijks gebruik van die maaltijden onver
standig is.
Volgens het Nitho, kan ook het zeer
lage gehalte aan belangrijke vitaminen
een groot nadeel van deze maaltijden
zijn. Aanvulling in de vorm van melk,
fruit en extra aardappelen is bittere
noodzaak.
Het onderzoek toonde aan, dat er ver
lies van vitamine c optreedt als de
maaltijden in de fabriek, tijdens het
transport of in de winkel niet op de
juiste lage temperatuur worden
bewaard. Ook kunnen ongewenste ver
anderingen in de samenstelling optre
den.
Het Nitho heeft de maaltijden getest
op uiterlijk, kleur, geur, smaak, voe
dingswaarde en heeft de invloeden be
studeerd van verschillende manieren
van verwarming.
De maaltijden worden vooral ge
bruikt in kantines, restaurants, zieken
huizen en andere instellingen. De on
derzochte produkten kwamen van Iglo
in Utrecht.
Volgens de Iglo, onderdeel van het
Unilever-concern, heeft het Nitho
slechts vijf maaltijden uit het assorti
ment van 25 onderzocht. Die vijf wa
ren licht-calorische maaltijden, terwijl
in het assortiment ook maaltijden met
meer calorieën zijn vertegenwoordigd.
De fabriek adviseert altijd aan jonge
mensen en aan hen die zware arbeid
verrichten, bij de maaltijden ook soep,
vla, fruit, brood of extra aardappelen
te gebruiken.
DEN HAAG Donderdag zal de tweede Kamer de fundamenten weghalen
onder twee regeringsstukken, die het beleid op twee voorname punten wilden
vastleggen: de Zeehavennota en de Tweede Nota voor de Ruimtelijke Orde
ning. De algemene tendens van de debatten op die dag zal zijn, dat tegenover
deze theoretische werkstukken keiharde economische werkelijkheden worden
geplaatst.
ADVERTENT
De Zeehavennota. die donderdag op
de agenda staat, zal dan voor kennis
geving worden aangenomen, meent de
heer R. Zegering Hadders. lid van de
Tweede Kamer voor de V.V.D. en voor
zitter van de vaste commissie voor
verkeer en waterstaat.
Beide regeringsstukken betekenden
in feite het afgrendelen van de verdere
ontwikkelingen van Rotterdam. Waar
bij de Hoeksche Waard tussen Euro
poort en Moerdijk het aangewezen ter
rein lijkt voor uitbreidingen. „Een kind
in de politiek ziet dat aankomen. Als
daar een kanaal voor nodig is, dan
komt dat er ook", zegt de heer Zege-
ring Hadders.
Persoonlijk gelooft hij, dat vroeg of
laat een groot stuk van het Westland
bij het haven- en industriegebied zal
worden gevoegd. „Nederland moet al
zoveel prijsgeven door zijn aansluiting
bij de Europese Gemeenschap, dat wij
de natuurlijke voordelen van ons land
zo goed mogelijk moeten uitbuiten",
zegt hij. „Een van onze grootste troeven
is de geografische ligging aan de mond
van Rijn. Schelde en Eems."
Dergelijke motieven zullen donder
dag op de regeringstafel worden gelegd
als de Zeehavennota aan de orde komt,
„al zullen enkele enthousiaste theore
tische ruimtelijke ordenaars het wel
weer over schone lucht hebben en zich
bezorgd afvragen of de ontwikkelingen
bij Rotterdam eeuwig kunnen door
gaan".
De heer Zegering Hadders zegt
voorts: „Ik sta heel erg positief tegen
over uitbreiding van de Rotterdamse
haven".
De vaste commissie voor verkeer en
waterstaat uit de Tweede Kamer heeft
kortgeleden onder zijn leiding weer haar
jaarlijkse bezoek aan de haven van
Rotterdam gebracht.
„De vaste commissie is niet geschrok
ken van de activiteiten die Rotterdam
met studierapporten en nota's onder
neemt om tegen de bedoeling van de
Zeehavennota en de tweede nota voor
de ruimtelijke ontwikkeling in, zijn ha
ven- en industriegebied te kunnen ver
groten. Het zou de vaste commissie
ronduit van Rotterdam zijn tegengeval
len. als het zich had laten muilkorven".
„Al bij 't verschijnen van de Zeeha
vennota waren er slechts weinigen ge
lukkig mee", aldus de heer Zegering
Hadders, „Het is een stuk, dat op basis
van cijfers uit 1960 de lijn doortrok. De
Tweede nota over de ruimtelijke orde
ning bevat canards, als de stelling, dat
het Noorden in het jaar 2.000 een mil
joen inwoners meer moet tellen.
..Dat betekent dat een kwart miljoen
gezinnen in het Westen de aanzegging
moeten krijgen binnen 30 jaar te ver
huizen. Waar halen wij in het Noorden
de woningen en het werk voor zovelen
vandaan," vraagt de heer Zegering
Hadders zich af. Behalve Kamerlid is
hij ook wethouder van Emmen. -
..De meerderheid van de Kamer zal
donderdag laten blijken dat 'n verdere
ontwikkeling van het Rotterdamse ha
vengebied een nationaal belang is. al
zal men er bij zeggen, dat men de zaak
wel in het oog zal houden.
De Kamer zal het de regering op een
later tijdstip ook niet moeilijk maken
als er, zoals de Rotterdamse rapporten
luidden, financiering van het Rijk no
dig is om de aanleg van nieuwe havens
en industrieterreinen mogelijk té ma
ken".
Zeeland zou er volgens de heer Zege
ring Hadders dan ook wijs aan doen te
ROTTERDAM Internationale
concerns willen ruim acht miljard
gulden investeren in nieuwe indus
trieën in het Rotterdamse havenge
bied, hoewel dit „uitverkocht" is.
Zij hebben Moerdijk afgewezen,
omdat dit gebied slechts voor sche
pen tot twintigduizend ton toeganke
lijk zal worden gemaakt. Zij zijn
echter aangewezen op de Rotterdam
se agglomeratie en kunnen niet el
ders in Nederland een plaats vinden.
Een van hen zou terecht kunnen
op de vergrote Maasvlakte. De an
dere hebben belangstelling voor het
gebied tussen Moerdijk en Botlek,
mits dat bereikbaar wordt voor
schepen tot zeventigduizend ton.
Deze gegevens zijn uit de uitgangs
punten voor het rapport-Harris, dat
kortgeleden is verschenen.
profiteren van de kennis die in Rotter
dam op 't gebied van haven en indus-
triën is verzameld. „Leun tegen je gro
te broer aan zou ik zeggen en maak zo
weinig mogelijk havenschappen in het
gebied van de Gouden Delta. Eén ha
venschap, waarin ook het Rijk zitting
heeft, lijkt mij de beste oplossing".
De Kamer zal donderdag de Zeeha
vennota beschouwen als een praatstuk,
'n aanleiding voor 'n gedachtenwisse-
ling. Niemand moet er iets dramatisch
achter zoeken als ze voor kennisgeving
wordt aangenomen en de regering haar
koers verlegt. „Het is de kracht van
een overheid bij te sturen en niet star
vol te houden", zegt de heer Zegering
Hadders.
BREDA De districtsrecherche yan
de rijkspolitie te Breda heeft donder
dagavond meegedeeld, dat op last van
de rechter-commissaris te Breda door
de patholoog-anatoom dr. J. Zeldenrust,
sectie is verricht op het stoffelijk over
schot van de heer J. Willemse uit Acht
maal.
De heen Willemse is 20 januari in
Zegge op een onbewaakte overweg om
het leven gekomen. Zijn auto, die op
de rails stond, werd door de trein ge
grepen. De man werd verminkt en was
op slag dood. Zijn auto werd geheel
vernield.
Enkele dagen na dit ongeluk ontston
den in Achtmaal en omgeving geruch
ten, dat de auto met moedwil op de
rails zou zijn gezet, waarbij men uit
ging van de veronderstelling, dat de
chauffeur eerder zou zijn gedood. Een
misdrijf dus.
De rijkspolitie is daarop een onder
zoek begonnen. Dit onderzoek heeft tot
dusver nog niets opgeleverd, maar de
justitie in Breda wilde zekerheid heb
ben. Voor zover mogelijk, werd daar
om de sectie gelast. Bij deze sectie zijn
ook geen sporen van een misdrijf aan
getroffen.
AMSTERDAM De tram- en bus
tarieven in Amsterdam gaan op 1 april
met gemiddeld tien procent omhoog, de
watertarieven met vijftien procent.
De verhogingen waren al aangekon
digd in de geleidebrief bij de gemeen
tebegroting voor dit jaar. Tot de tegen
stemmers in de Amsterdamse raad be
hoorden de communisten, de pacifisten
en de Boeren. De verhogingen worden
gemotiveerd met de grote tekorten waar
Amsterdam mee kampt.
De enkele rit op tram en bus blijft
twee kwartjes kosten, maar het recht
op overstappen vervalt.
Men wil het gebruik van meer-rit-
tenkaarten en abonnementen in plaat*
van „enkeltjes" stimuleren. Mede daar
om behouden meer-rittenkaarten wel
het overstaprecht. Een zeven-rittenkaart
gaat drie gulclen kosten.
Tot dusver bestaan vijfrittenkaarten,
die voor f 2 op de tram kunnen war
den gekocht en vier-rittenkaarten, die,
op voor-verkoopadressen gekocht, an
derhalve gulden kosten. Nieuw wordt
de dagkaart, waarop men op de dag
van geldigheid zonder enige beperking
op alle trams en bussen kan stappen.
Zij gaat twee gulden kosten.
Als de tarieven omhoog gaan, begint
in Amsterdam ook een proef met nach
telijk openbaar (bus)vervoer. Er komen
zeven lijnen naar alle delen van de stad.
Ondertussen wordt gewerkt aan
automatisering op de trams waardoor
conducteurs overbodig worden. Het
systeem van zelfbediening moet in een
paar jaar helemaal zijn ingevoerd.
ADVERTENTIE
OLIFANT GESTOLEN.
Bij de grote juwelenroof te
Amsterdam werd o.m. een fles
Olifant Jonge vermist. De politie
werd hierdoor op het spoor gezet van
de bekende kraker Janus de Nippert.
Bij zijn arrestatie viel hij door de
mand met de woorden: ,,As ik een
fles Olifant zie staan, ken ik er met
afblijvei"
UTRECHT De donkergroene nuto
(waarde f 25.000) die maandagnacht in
de Utrechtse binnenstad werd ont
vreemd is dinsdag in de loop
van de dag teruggevonden. De wagen
stond afgesloten op het parkeerterrein
van het Vredenburg. De twee kostbare
jachtgeweren waarde in totaal
f 14.000 in de wagen waren onaan
geroerd. De eigenaar van de wagen is
de wapenhandelaar P. B. D. uit Biltho-
ven.
Vermoedelijk heeft de man niet meer
precies geweten waar hij zijn wagen
had geparkeerd
ADVERTENTIE
U weet wel
waarom*