„Belastingverlaging zal de economie niet schaden" „Verkeersleiders kozen onjuiste weg voor hun kritiek" Zeehavennota maakt in Kamer weinig kans Belangstelling is er genoeg.... jAItijd weer de zuiverste, de zachtste, ^\o£êeA Even wichtig inpassen9 Biesheuvel gaf bewindsman een tik op de vingers Dagelijks nuttigen van diepvriesmaa ttijden is niet verstandig MINISTER WITTEVEEN IN TWEEDE KAMER Vakmanschap is meesterschap Justitie seponeert zaken tegen 100 studenten met anti-Jolinson- plakkaten Jongens uit Enschede maakten dolle rit in nachtelijk Utrecht üuurtetoeslag bij Philips en in Zuivelindustrie Ontwikkeling van Rotterdam niet tegen te houden Sectie ontzenuwt geruchten over mi Per 1 april: TRAM EN BES DEERDER IN HOOFDSTAD MINISTER BAKKER: VERBAZING NIET BOOS Bierkenners vragen MOTIE-N ELISSEN HEILIGE KOE NIET GESCHROKKEN NATIONAAL BELANG Auto met kostbare jachtgeweren snel terecht VRIJDAG 7 FEBRUARI 1969 DEN HAAG. „De heren van 't lucht- verkeersleidersgilde zullen hopelijk wel Inzien dat zjj het spel toch niet hele- goed hebben gespeeld. Er zijn andere wegen om de verbinding tussen de ambtenaren en hun ministers te onder houden dan door middel van perscom muniqués". Deze uitspraak deed minister Bakker gisteren in de Tweede Kamer over de kritiek van het gilde op zijn uitlatingen, verleden week in de Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat, over de moeilijkheden, die een Italiaans vlieg tuig op Schiphol had gehad. De socia list ir. Posthumus had de minister ge vraagd of deze het gilde het recht ont zegde om zich in het openbaar uit te «preken over de veiligheid op Schiphol. „Ik heb tot mijn verbazing in de krant gelezen dat een groep ambtena ren van de Rijksluchtvaartdienst, waar van ik mijn inlichtingen had ontvangen, het volstrekt oneens was met wat ik in de Kamer had meegedeeld en mij vertelde dat ik ronduit had moeten zeg gen dat de vlieger een fout had ge maakt", zo antwoordde de heer Bak ker, die vorige week slechts als zijn voorlopige indruk kon geven, dat de Italiaanse gezagvoerder de aanwijzin gen van de verkeersleiding op Schiphol onvoldoende had begrepen. Bovendien hadden zij iets naar bui ten gebracht wat hun slechts uit hoof de van hun functie bekend was en me dedelingen over de dienst mag alleen de voorlichting van het ministerie doen. De minister noemde dit „een merk waardige en ongebruikelijke gang van zaken" en daarom had hij een onder zoek gelast. Hij legde er de nadruk op dat hij ver leden week in zijn voorlopige medede ling aan de Kamercommissie niemand de schuld had gegeven en „zeker niet de verkeersleiding van Schiphol de schuld van de vergissingen in de schoe nen had geschoven". „In de kranten las ik dat ik boos, zelfs woedend was geweest", zo voeg de drs. Bakker eraan toe, „maar mijn emoties zijn niet hoger opgelopen dan verbazing. Wel heb ik, maar dan in al le kalmte, geconstateerd, dat ik dit niet zomaar kon laten lopen". Tenslotte deelde drs. Bakker mee dat hij over dit conflict „als ik het zo noemen mag" een persoonlijke brief naar het bestuur van het gilde zou stu ren. ADVERTENTIE UTRECHT De meer dan honderd Utrechtse studenten die begin vorig jaar een bekeuring kregen omdat zy voor de ramen van hun kamers plak katen met Johnson moordenaar" had den gehangen, zullen daarvan niets meer horen. Mr. W. H. van Overbeek, de officier van justitie in Utrecht, heeft besloten deze zaken te seponeren. De vier initiatiefnemers tot deze actie zijn wel vervolgd. Zij werden ieder ver oordeeld tot een boete van vijftig gul den. Mr. Van Overbeek ziet de andere studenten meer als meelopers. Omdat de zaak thans bijna is vergeten heeft hjj tot het seponeren besloten. DEN HAAG Wanneer de bestedingen worden vergroot als gevolg van de aangekondigde belastingverlaging voor de middengroepen, zal onze economie daarvan geen nadeel ondervinden. Minister Witteveen (Financiën) zei gisteravond in de Tweede Kamer, dat die correctie evenwichtig kan worden ingepast. Mr. B. W. Biesheuvel veerde onmiddellijk omhoog, toen de* minister had ge zegd, dat de correctie gelijkmatig over drie jaar kan worden verdeeld. „Ik neem aan dat de minister per soonlijke gedachten geeft, niet dat hij nu al zijn beleid uitstippelt. Dat zou immers pas gebeuren bij de indiening van het wetsontwerp voor die correc tie". zei de anti-revolutionaire fractie leider. Waarop de minister zich haast te te verklaren: „Ik wil slechts moge lijkheden noemen, beslissingen zijn nog niet genomen". De Tweede Kamer behandelde giste ren de maatregelen, die de regering wil nemen om paal en perk te stellen aan de bestedingen. Minister Witteveen her haalde nog eens, dat er voor de be lastingcorrectie negenhonderd miljoen gulden nodig is. De opbrengst van de verhoging van de accijnzen, van de wegenbelasting en van de BTW zal vijfhonderd miljoen moeten opbrengen. Dan blijft er vier honderd miljoen over, die als gevolg van de belastingcorrectie in onze eco nomie wordt gepompt. Wanneer dit bedrag over 1970 en 1971 wordt verdeeld er is een mogelijk heid opengelaten om een deel van de belastingcorrectie naar 1971 te verschui ven zullen er het volgend en het daarop volgend jaar telkens tweehon derd miljoen gulden beschikbaar zijn, zei de minister. Voor 1969 is eenzelfde bedrag uitgetrokken om de belasting vrije voet op te trekken. Minister Witteveen heeft de Tweede Kamer ernstig afgeraden de motie-Ne- lissen aan te nemen. Hierin wordt ge vraagd de investieringen in gebieden met grote werkloosheid niet moeilijker te maken. In zijn antwoord op een vraag van de socialistische oppositieleider drs. J. MINISTER WITTEVEEN ...snel een stapje terug... UTRECHT In de nacht van woens dag op donderdag heeft de politie in de binnenstad van Utrecht na een langdu rige achtervolging drie minderjarige jongens uit Enschede in de kraag ge vat. De knapen zijn inmiddels naar hun woonplaats teruggebracht. Omstreeks drie uur in de nacht werd de bemanning van een surveillance auto geconfronteerd met een oude auto. die een rondrit maakte door de binnen stad en waarvan de bestuurder zich niets aantrok van het eenrichtingsver keer. Na een achtervolging door drie straten, die in de verboden richting werden bereden en die tenslotte ein digde toen de auto van de jongelui het hoekpand van een smalle straat ram de. wist de politie de drie jongens, na assistentie te hebben ingeroepen, te grijpen. De jongens vertelden, dat zij 's mid dags om vier uur uit Enschede waren vertrokken. Na Haaksbergen, Neede en Borculo en enkele cafés te hebben be zocht, reden de jongelui naar Utrecht. Ze waren van plan pas zondag naar hun woonplaats terug te keren in ver band met een voetbalwedstrijd. Nadat de knapen tijdens hun nachte lijke rit hadden gemerkt, dat zij door de politie werden nagejaagd, stuurde een van hen de auto met een snelheid van ongeveer 85 kilometer door de Utrechtse binnenstad. De ouders van de jongens hadden de politie al gevraagd hun kinderen op te sporen. UTRECHT Werknemers in de zui velindustrie kunnen ook een duurtetoe- slag krijgen. De kerncommissie van de zuivelindustrie heeft alle zuivelbedrij ven geadviseerd deze toeslag te geven. Voor werknemers van 23 jaar en ouder wordt een toeslag geadviseerd van 25 gulden per maand tot april. Jongeren krijgen 15 gulden. Het advies geldt voor 360 fabrieken, waar 27.000 man personeel werkt. Met de duurtetoesla- gen is twee miljoen gulden gemoeid. Ook Philips gaat het personeel een duurtetoeslag geven. Bij Philips is eeh driejarige c.a.o. van kracht die tot 1 april 1971 geldt. Daarin is al voorzien in een aanpassing aan de kosten van levensonderhoud per 1 januari van dit jaar met 1,5 procent. M. den Uyl, wilde hij niet meedelen of de motie voor hem onaanvaardbaar is. „Ik wil mij hierover niet uitspreken voordat het kabinet er over heeft ge praat. Optimistische geluiden wil ik ech ter niet laten horen", zei hij. Deze op merking maakte wel duidelijk dat het kabinet de wens van Nelissen en van waarschijnlijk de hele Kamer zal nege ren. De Tweede Kamer gaat akkoord met de maatregelen van het kabinet om paal en perk te stellen aan de beste dingen. Slechts op één punt was de kritiek algemeen: Het bemoeilijken van de investeringen mag niet gelden voor de gebieden met grote werkloosheid. Het staat wel vast dat de dinsdag ingediende motie van mr. R. J. J. Ne lissen (KVP) met algemene stemmen zal worden aangenomen. Dinsdag wordt hierover gestemd. De Kamer heeft bij de behandeling van de brief over de maatregelen om overbesteding te voorkomen veel aan dacht gegeven aan de belastingplannen van minister Witteveen. De a.r. mr. B. W. Biesheuvel vatte het heel bondig aldus samen. „De re gering zegt dat haar inzichten niet zijn gewijzigd. De onze zijn dat ook niet". Hij vond het, evenals andere spre kers, nog te vroeg om nu al een oor deel te geven. „We moeten", aldus mr. Biesheuvel, „eerst het wetsontwerp af- MR. B. W. BIESHEUVEL ...even de stekels uit... wachten, waarin minister Witteveen zal ingaan op de gevolgen van de belas tingcorrectie voor onze economie". De liberaal drs. Th. J. Joekes vond het vanzelfsprekend dat de inzichten van de regering niet zijn gewijzigd. Uiteraard dacht de socialist drs. J. M. den Uyl hier anders over. Hij noemde een belastingcorrectie op 1 januari 1970 funest", omdat we dan weer verder in een loon- en prijsspiraal komen. De be lastingcorrectie is, aldus drs. Den Uyl, blijkbaar een heilige koe voor dit ka binet. De Kamer stond verder een beetje huiverig tegenover het plan om accijn zen en wegenbelasting met ingang van 1 juli te verhogen. UTRECHT Diepgevroren kant- en klaarmaaltijden zijn bij regelmatig ge bruik als hoofdmaaltijd volstrekt onvol doende voor jongeren van zestien tot negentien jaar. Ook voor vrouwen en mannen, die zware arbeid verrichten, bevatten deze maaltijden te weinig ca- loreën indien zq dagelijks worden ge nuttigd. Tot die conclusie komt het Neder lands Instituut voor toegepast huishoud kundig onderzoek (Nitho) in Wagenin- gen. Uit het onderzoek bleek, dat dage lijks gebruik van die maaltijden onver standig is. Volgens het Nitho, kan ook het zeer lage gehalte aan belangrijke vitaminen een groot nadeel van deze maaltijden zijn. Aanvulling in de vorm van melk, fruit en extra aardappelen is bittere noodzaak. Het onderzoek toonde aan, dat er ver lies van vitamine c optreedt als de maaltijden in de fabriek, tijdens het transport of in de winkel niet op de juiste lage temperatuur worden bewaard. Ook kunnen ongewenste ver anderingen in de samenstelling optre den. Het Nitho heeft de maaltijden getest op uiterlijk, kleur, geur, smaak, voe dingswaarde en heeft de invloeden be studeerd van verschillende manieren van verwarming. De maaltijden worden vooral ge bruikt in kantines, restaurants, zieken huizen en andere instellingen. De on derzochte produkten kwamen van Iglo in Utrecht. Volgens de Iglo, onderdeel van het Unilever-concern, heeft het Nitho slechts vijf maaltijden uit het assorti ment van 25 onderzocht. Die vijf wa ren licht-calorische maaltijden, terwijl in het assortiment ook maaltijden met meer calorieën zijn vertegenwoordigd. De fabriek adviseert altijd aan jonge mensen en aan hen die zware arbeid verrichten, bij de maaltijden ook soep, vla, fruit, brood of extra aardappelen te gebruiken. DEN HAAG Donderdag zal de tweede Kamer de fundamenten weghalen onder twee regeringsstukken, die het beleid op twee voorname punten wilden vastleggen: de Zeehavennota en de Tweede Nota voor de Ruimtelijke Orde ning. De algemene tendens van de debatten op die dag zal zijn, dat tegenover deze theoretische werkstukken keiharde economische werkelijkheden worden geplaatst. ADVERTENT De Zeehavennota. die donderdag op de agenda staat, zal dan voor kennis geving worden aangenomen, meent de heer R. Zegering Hadders. lid van de Tweede Kamer voor de V.V.D. en voor zitter van de vaste commissie voor verkeer en waterstaat. Beide regeringsstukken betekenden in feite het afgrendelen van de verdere ontwikkelingen van Rotterdam. Waar bij de Hoeksche Waard tussen Euro poort en Moerdijk het aangewezen ter rein lijkt voor uitbreidingen. „Een kind in de politiek ziet dat aankomen. Als daar een kanaal voor nodig is, dan komt dat er ook", zegt de heer Zege- ring Hadders. Persoonlijk gelooft hij, dat vroeg of laat een groot stuk van het Westland bij het haven- en industriegebied zal worden gevoegd. „Nederland moet al zoveel prijsgeven door zijn aansluiting bij de Europese Gemeenschap, dat wij de natuurlijke voordelen van ons land zo goed mogelijk moeten uitbuiten", zegt hij. „Een van onze grootste troeven is de geografische ligging aan de mond van Rijn. Schelde en Eems." Dergelijke motieven zullen donder dag op de regeringstafel worden gelegd als de Zeehavennota aan de orde komt, „al zullen enkele enthousiaste theore tische ruimtelijke ordenaars het wel weer over schone lucht hebben en zich bezorgd afvragen of de ontwikkelingen bij Rotterdam eeuwig kunnen door gaan". De heer Zegering Hadders zegt voorts: „Ik sta heel erg positief tegen over uitbreiding van de Rotterdamse haven". De vaste commissie voor verkeer en waterstaat uit de Tweede Kamer heeft kortgeleden onder zijn leiding weer haar jaarlijkse bezoek aan de haven van Rotterdam gebracht. „De vaste commissie is niet geschrok ken van de activiteiten die Rotterdam met studierapporten en nota's onder neemt om tegen de bedoeling van de Zeehavennota en de tweede nota voor de ruimtelijke ontwikkeling in, zijn ha ven- en industriegebied te kunnen ver groten. Het zou de vaste commissie ronduit van Rotterdam zijn tegengeval len. als het zich had laten muilkorven". „Al bij 't verschijnen van de Zeeha vennota waren er slechts weinigen ge lukkig mee", aldus de heer Zegering Hadders, „Het is een stuk, dat op basis van cijfers uit 1960 de lijn doortrok. De Tweede nota over de ruimtelijke orde ning bevat canards, als de stelling, dat het Noorden in het jaar 2.000 een mil joen inwoners meer moet tellen. ..Dat betekent dat een kwart miljoen gezinnen in het Westen de aanzegging moeten krijgen binnen 30 jaar te ver huizen. Waar halen wij in het Noorden de woningen en het werk voor zovelen vandaan," vraagt de heer Zegering Hadders zich af. Behalve Kamerlid is hij ook wethouder van Emmen. - ..De meerderheid van de Kamer zal donderdag laten blijken dat 'n verdere ontwikkeling van het Rotterdamse ha vengebied een nationaal belang is. al zal men er bij zeggen, dat men de zaak wel in het oog zal houden. De Kamer zal het de regering op een later tijdstip ook niet moeilijk maken als er, zoals de Rotterdamse rapporten luidden, financiering van het Rijk no dig is om de aanleg van nieuwe havens en industrieterreinen mogelijk té ma ken". Zeeland zou er volgens de heer Zege ring Hadders dan ook wijs aan doen te ROTTERDAM Internationale concerns willen ruim acht miljard gulden investeren in nieuwe indus trieën in het Rotterdamse havenge bied, hoewel dit „uitverkocht" is. Zij hebben Moerdijk afgewezen, omdat dit gebied slechts voor sche pen tot twintigduizend ton toeganke lijk zal worden gemaakt. Zij zijn echter aangewezen op de Rotterdam se agglomeratie en kunnen niet el ders in Nederland een plaats vinden. Een van hen zou terecht kunnen op de vergrote Maasvlakte. De an dere hebben belangstelling voor het gebied tussen Moerdijk en Botlek, mits dat bereikbaar wordt voor schepen tot zeventigduizend ton. Deze gegevens zijn uit de uitgangs punten voor het rapport-Harris, dat kortgeleden is verschenen. profiteren van de kennis die in Rotter dam op 't gebied van haven en indus- triën is verzameld. „Leun tegen je gro te broer aan zou ik zeggen en maak zo weinig mogelijk havenschappen in het gebied van de Gouden Delta. Eén ha venschap, waarin ook het Rijk zitting heeft, lijkt mij de beste oplossing". De Kamer zal donderdag de Zeeha vennota beschouwen als een praatstuk, 'n aanleiding voor 'n gedachtenwisse- ling. Niemand moet er iets dramatisch achter zoeken als ze voor kennisgeving wordt aangenomen en de regering haar koers verlegt. „Het is de kracht van een overheid bij te sturen en niet star vol te houden", zegt de heer Zegering Hadders. BREDA De districtsrecherche yan de rijkspolitie te Breda heeft donder dagavond meegedeeld, dat op last van de rechter-commissaris te Breda door de patholoog-anatoom dr. J. Zeldenrust, sectie is verricht op het stoffelijk over schot van de heer J. Willemse uit Acht maal. De heen Willemse is 20 januari in Zegge op een onbewaakte overweg om het leven gekomen. Zijn auto, die op de rails stond, werd door de trein ge grepen. De man werd verminkt en was op slag dood. Zijn auto werd geheel vernield. Enkele dagen na dit ongeluk ontston den in Achtmaal en omgeving geruch ten, dat de auto met moedwil op de rails zou zijn gezet, waarbij men uit ging van de veronderstelling, dat de chauffeur eerder zou zijn gedood. Een misdrijf dus. De rijkspolitie is daarop een onder zoek begonnen. Dit onderzoek heeft tot dusver nog niets opgeleverd, maar de justitie in Breda wilde zekerheid heb ben. Voor zover mogelijk, werd daar om de sectie gelast. Bij deze sectie zijn ook geen sporen van een misdrijf aan getroffen. AMSTERDAM De tram- en bus tarieven in Amsterdam gaan op 1 april met gemiddeld tien procent omhoog, de watertarieven met vijftien procent. De verhogingen waren al aangekon digd in de geleidebrief bij de gemeen tebegroting voor dit jaar. Tot de tegen stemmers in de Amsterdamse raad be hoorden de communisten, de pacifisten en de Boeren. De verhogingen worden gemotiveerd met de grote tekorten waar Amsterdam mee kampt. De enkele rit op tram en bus blijft twee kwartjes kosten, maar het recht op overstappen vervalt. Men wil het gebruik van meer-rit- tenkaarten en abonnementen in plaat* van „enkeltjes" stimuleren. Mede daar om behouden meer-rittenkaarten wel het overstaprecht. Een zeven-rittenkaart gaat drie gulclen kosten. Tot dusver bestaan vijfrittenkaarten, die voor f 2 op de tram kunnen war den gekocht en vier-rittenkaarten, die, op voor-verkoopadressen gekocht, an derhalve gulden kosten. Nieuw wordt de dagkaart, waarop men op de dag van geldigheid zonder enige beperking op alle trams en bussen kan stappen. Zij gaat twee gulden kosten. Als de tarieven omhoog gaan, begint in Amsterdam ook een proef met nach telijk openbaar (bus)vervoer. Er komen zeven lijnen naar alle delen van de stad. Ondertussen wordt gewerkt aan automatisering op de trams waardoor conducteurs overbodig worden. Het systeem van zelfbediening moet in een paar jaar helemaal zijn ingevoerd. ADVERTENTIE OLIFANT GESTOLEN. Bij de grote juwelenroof te Amsterdam werd o.m. een fles Olifant Jonge vermist. De politie werd hierdoor op het spoor gezet van de bekende kraker Janus de Nippert. Bij zijn arrestatie viel hij door de mand met de woorden: ,,As ik een fles Olifant zie staan, ken ik er met afblijvei" UTRECHT De donkergroene nuto (waarde f 25.000) die maandagnacht in de Utrechtse binnenstad werd ont vreemd is dinsdag in de loop van de dag teruggevonden. De wagen stond afgesloten op het parkeerterrein van het Vredenburg. De twee kostbare jachtgeweren waarde in totaal f 14.000 in de wagen waren onaan geroerd. De eigenaar van de wagen is de wapenhandelaar P. B. D. uit Biltho- ven. Vermoedelijk heeft de man niet meer precies geweten waar hij zijn wagen had geparkeerd ADVERTENTIE U weet wel waarom*

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9