DEZE WEEK: nader beschouwd Zinvoller Fijnwegwezen 19 procent 'n Dienst Helikopter„hulpmiddel" werd effectief wapen Leopard: snelle aanvaller met „zwemvliezen iy Mier in ben je veilig...' [>e kruitdamp rondom de zpak-Indone- J De kruitdamp rondom de zpak-Indone- lië begint gelukkig langzamerhand op te trekken. Het nuchtere antwoord van de regering, dat de zaak bekeken zal worden en dat aan de Staten-Generaal een ant woord zal worden gegeven, heeft alles hier toe bijgedragen. Het was maar goed ook. In de discussie over de vraag of er nu al dan niet door Nederlandse soldaten persoonlijk wanda den zijn begaan tijdens de acties in Indo nesië, werd door velen een element ge mengd, dat een zindelijke discussie onmo gelijk maakte. Persoonliike en emotione le zaken in dergelijke discussies mengen maakt het zuiver stellen van de feiten zeer Boeilijk. Het is trouwens eigenaardig, dat in de loop van de nu wel afgezwakte debatten, het brandpunt steeds meer is verlegd van een reeks moeilijk te achterhalen gebeur tenissen, naar een zuiver vaststellen van de politieke feiten. Het gaat dan niet meer om „welles" en „nietes", maar om een eigentijdse geschiedschrijving, een vast leggen voor de historie van wat er eigen lijk gebeurde. De scherpe en fel geuite verontwaardiging en de weinig eeuite in stemming ebben dan snel weg. Het is al leen maar te hopen, dat niet een politiek vliegenvangen en een tuk zijn op succesjes achteraf, het eigenlijke historische werk zullen overschaduwen. Het feit dat de hui dige regering helemaal buiten de discus sies staat en de zaak dus zuiver zal kun nen bezien en leiden, zal dan misschien van groot nut blijken. Voor vele jongeren was het gehele ge beuren ook al een beetje onwerkelijk ge worden. Sommigen meenden, dat een blik naar de toekomst zinvoller was dan een kijken naar het verleden. Anderen zagen er een bevestiging in van de veel geuite bewering, dat het voeren van een oorlog met schone handen een onmogelijkheid is. Hoe het ook zij, men kan uit de affaire tot nu toe leren, dat het oprakelen van his torie zonder voldoende ondergrond en het reageren zonder argumenten, geen lonen de zaak is. Nuchterheid v is eens te meer een deugd gebleken. Jonkvrouwe mr. C. W. I. Wttwaal-van Stoetwegen (de freule) van de CHU, kan niet juichen over de belangstelling voor de televisie-uitzendingen van de politieke par tijen. De gemiddelde kijkdichtheid van politieke uitzendingen op woensdag avonden met voetbal was 43 procent, m^ar op andere woensdagavonden daalde dat percentage tot negentien, zo heeft de NTS uitgezocht. Waarom vraagt de freu le zich in het c.h. weekblad De Nederlan der af is de waardering voor de politieke uitzending niet hoog? „Wij vragen ons ook af: moeten wij zo doorgaan? Moet er één spreker zijn of meer sprekers? Moet het een gesprek zijn dat wordt begeleid door 'n filmpje? Geven we een deel van een debat weer en laten wij daarbij alleen ons eigen standpunt naar vo ren komen? Zijn we wel eenvoudig genoeg in onze wijze van uitdrukken? Ik zou wel eens 't oordeel van onze lezers hierover wil len hebben. Mij treft vaak de geringe reac tie, die je als radio- en tv-spreeksters krijgt op de uitzendingen. Of reageert men alleen als men het er niet mee eens is?" Freule Wttewaall vertelt dat de afdeling itudie en onderzoek van de NRU en de NTS de uitzendingen eenzijdig en daarom saai vindt. Wij moeten daar wat aan doen. vindt ze. „Intern hebben wij hierover al meer ge- tproken. Maar de oplossing is niet zo een voudig. Niet iedereen kan over ieder onder werp spreken. En de specialist is vaak te technisch. Om het specialistische door een ander die het levendiger brengt te laten zeggen heeft ook zijn bezwaren. Wie dan 't beste op de hoogte is zou dan nooit een kans krijgen voor de televisie." „Mijn ervaring is dat de reacties van mensen altijd eerst gaan over het duiterlijk. Het haar zat netjes, de jurk was goed of niet goed. Je stem klonk zo geaffecteerd of niet. Dan vraag je je af is dat nu het be langrijkste?" Er is een toenemend onbehagen merk baar in Nederland in stad en land tegen de wijze waarop in Nederland ge bouwd wordt. Knappe architecten en ste debouwers hebben zich, deels al in krasse taal, uitgesproken. De uitlating van prof. Bakema (dat „wij de bewoners van onze nieuwbouwwijken belazeren...") schijnt niet alleen in de wereld van architecten en ste debouwers vele goede verstaanders gevon den te hebben, maar ook in de kringen van de gemeentelijke overheden. Het gaat de opposanten in hoofdzaak om twee dingen: de menselijke (zo men wil: on-menselijke) kant van onze bouwe rij en het bestuursbeleid, vooral van de hogere organen. Er is verzet tegen het woonmilieu. Ne derland is voor meer dan de helft volge bouwd met woonblokken, hoog of laag, die naar indeling nauwelijks enkele centime ters van elkaar verschillen. Hele wijken worden uit de grond gestampt met wonin gen, waarin het t.v.-toestel, het bakstel. de eethoek, de kapstok, enz. op exact dezelf de plaats moeten staan, want andere mo gelijkheden zijn er vrijwel niet. De uni formiteit is baas. In de woningen zelf, noch in de woonblokken ten opzichte van elkaar, is nog enig verrassingselement te vinden. Prof. ir. S. J. van Embden zei on langs: „In het gehele maatschappelijke le ven rekent men alleen met groepen, niet met individuen. We hebben de mensen ano nimiteit opgedrongen. Die anonimiteit heb ben we gegoten in woonblokken, die een vloek zijn voor de hele maatschappij. In de breedte kunnen we niet bouwen. We zoeken het in de diepte. We maken pijpen laden..." Waarom doen we dat dan? Een stedebouwer van een grote gemeen te gaf ons eens het antwoord: „Omdat we zonder meer een heleboel willen bou wen mooi of niet." Toen hem ge vraagd werd waarom dan niet wat meer variatie in de opstellingen van de blokken, waarom in plaats van de rijen niet eens een andere vorm. zei hij: „Dat kan niet, want de kraan, die het ene blok giet, kan voor het gieten var) het andere blok niet zover reiken. Verplaatsen we de kraan, dan kost dat geld. Inderdaad, in zekere zin bepaalt de reikwijdte van de giek van zo'n kraan de afstand tussen twee flats..." (die nog een halve eeuw zeker moeten staan). Dat zeggen we dan in een tijd waarin de techniek nauwejijks grenzen kent en de mens op 't punt staat een ander mens naar de maan te schieten. Kan best zijn, zeggen andere stedebou wers, maar 't kan nu eenmaal niet anders, bovendien krijgen we onze normen voorge schreven zoveel woningen, zóveel groen, zoveel geld; Dat is woningbouwbeleid. Tegen dit be leid groeit het verzet. Dit beleid zal ons na melijk in een enkele jaar tienduizenden woningen nalaten, die in een nabije toe komst conglomereren tot een levenloze be- tonmassa, waar we voorlopig nog niet van af raken. Niet de mens bepaalt op dit ogenblik zijn leefmilieu, maar de rekenli- niaal die vanuit Den Haag op maat is ge zet. Met grote nadruk stellen steeds weer de opposanten dat wij voor de nabije toekomst niet alleen rekening moeten houden met meer mensen, maar ook met een toene mend aantal wénsen. Er zou een einde kunnen komen aan de eindeloze discussie, als onomstotelijk zou kunnen komen vast te staan, dat er werke lijk geen betaalbaar huis zou kunnen wor den gebouwd als we afwijken van de uni formiteit van de pijpenladen. Maar dat is niet zo. In verschillende ge meenten van Nederland zijn experimenten begonnen die bewijzen dat we met vrijwel dezelfde kosten (ruimte inbegrepen) woon vormen kunnen creëren die in de mense lijke samenleving functioneel zijn. Maar het is wel een kwestie van denken door denken en niet de weg van de minste weer stand kiezen: het monotone woonblok, waarvan er al duizenden zijn neergezet. „Als we de mensen niet gauw iets an ders kunnen bieden dan dat ene laatje, dat gelijk is aaii al die andere laatjes uit de grote kasten als we ze dwingen in te gaan in dat ene mootje van die eindeloze koek, waarin alle creativiteit wordt uitge bannen en we allemaal anoniem zullen blijven, moeten we de consequenties aan- aanvaarden", zegt men bij de Stichting Nieuwe Woonvormen *n groep van pro gressieve architecten en stedebouwers. Eén van die consequenties is, dat de mensen hun huizen, zodra ze maar even vrij zijn, zullen ontvluchten met auto's, caravans, tenten. Deze week werd de RAI-tentoonstelling van caravans gesloten met een recordbe- zoek. Er werden goede zaken gedaan. Op de affiche van deze RAI zagen We de slagzin: Fijn...wegwezen...ieder week end". Het is misschien niet iedereen opgeval len. maar achter deze commercieel slim bedachte slogan schuil iets wrangs. In de nieuwbouwwijken van onze steden en grote dorpen geldt het kennelijk allang niet meer dat „my home ray castle" is. Tegen die ontwaarding richt zich terecht in breder wordende lagen het verzet. Het wapen-embargo, dat De Gaulle tegen Israël uitvaardigde en dat vooral in Frank rijk een storm van reacties heeft uitgelokt, heeft nu reeds een duidelijk negatief en positief aspect gekregen. Nu er geen vlieg tuigen, onderdelen en munitie meer naar Israël kunnen worden uitgevoerd, dreigen voor de Franse industrie forse financiële stroppen, waarvan nog bij benadering niet te zeggen valt, wat die zullen betekenen voor de Franse economie. Het is namelijk nog zeer onzeker of Frankrijk een andere afnemer zal kunnen vinden. Frankrijk bezit een Voortreffelijke tech nische industrie, maar het is altijd voor deze industrie een handicap geweest, dat buitenlandse afnemers in de regel enigs zins gereserveerd zijn. Sociale onrust heeft daartoe in niet geringe mate bijgedragen. Nu De Gaulle met zijn autocratische ma nier van ingrijpen de gereserveerdheid nog doet toenemen, is de kans groot, dat Frankrijk in de toekomst wel eens een or der, die het land graag zou hebben, zal moeten missen. Dat is het negatieve aspect van de poli tiek van De Gaulle. Frankrijks economie is gebaat bij meer vertrouwen en stabili teit. Een positief aspect van het embargo is een nieuwe impuls voor de Israëlische in dustrie. Israël is sinds 1948 militair en in dustrieel. maar vooral mentaal sterk ge worden door maatregelen die regering en volk dwongen zich onafhankelijk te maken. De Israeli's kennen het klappen van de zweep. Al eeuwen voordat zij de onafhan kelijkheid over een eigen staat konden uit roepen had men de Joden gedwongen te zoeken naar andere bestaansmogelijkheden en een effectief gebruik te maken van hun intellect. Of. zoals een Israëlische hoogle raar het onlangs zei: „Het embargo van Frankrijk zal helpen onze belangrijkste hulpbron te ontwikkelen onze hersens". Algemeen is de verwachting dat Israël binnen enkele jaren zijn eigen vliegtuigen maakt. Hoe complex en gecompliceerd de ontwikkeling van vliegtuigen ook is —van een volk dat woestijnen veranderde in groene oasen, mag men onder deze druk zoiets verwachten. In Israël is al gezegd, dat nog eens zal blijken dat De Gaulle Is raël een goede dienst bewezen heeft. Ceventh Army Training Center Grafen- wöhr. De helikopter heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een vrij on schuldig hulpmiddel voor het snelle ver voer van kleine vrachten en personen door de lucht tot een bijzonder effectief en ge vaarlijk tactisch wapen dat, met de nodi ge kennis van het terrein en een goede in formatie over de sterkte van de aanvaller, in de handen van een fantasierijk com mandant vaak talrijke voordelen kan heb ben boven de normale conventionele ge vechtsvoering. Hoe doeltreffend dat nieu we wapen, al geruime tijd in de Vietnam- oorlog gehanteerd, maar voor het eerst in Europa tijdens de grote Amerikaanse ma noeuvres „Refolger I" getoond, wel kan zijn, hebben wij ervaren tijdens een lucht landingsdemonstratie op het oefenterrein van het Zevende Amerikaanse leger bij Grafenwör waar vele prominente NATO- leiders zich voor het eerst op de hoogte konden stellen van een tot dusverre in Eu ropa nog niet vertoonde aanvalstactiek. Bij het observeren van de operatie, die feilloos was getimed, viel op de eerste plaats de grote waarde op van de snel heid en de beweeglijkheid die resulteerden in een volkomen verrassing. Het voordeel van het gebruik van helikopters 'bleek voorts uit het feit dat de aanvallers die door de lucht naderen, gemakkelijk vlak naast of dicht in de buurt van het aan te val len doel kunnen komen zonder noemens waardige hinder van luchtafweer. De aanvallers kunnen voorts vijandelijke stellingen en versperringen gemakkelijk omzeilen. Zij kunnen verder ook, door handig gebruik te maken van het weer laaghangende wolkendekken en mistban ken en van de bodemgesteldheid heu velpartijen en bossen hun doel zo lang mogelijk geheim houden en ten slotte kan men met helikopters, waarvan de Ameri kanen vele verschillende typen bezitten, snel en gemakkelijk versterkingen, aan voer van voedsel en munitie en de afvoer van gewonden, regelen. Bij een aanval door de lucht, met het doel infanterie op of bij het doel neer te zetten, wordt gebruik gemaakt van een ge combineerde actie van straaljagers en bombardementsvliegtuigen en helikopters voor troepentransport en het overbrengen van materiaal, al of niet nog voorbereid door een bombardement door veldgeschut of houwitsers. Dij de demonstratie bij Grafenwöhr werd de veronderstelde vijandelijke stelling, op enige honderden meters af stand van de tribune met waarnemers, eerst verkend door een verkenningsvlieg tuig. Vervolgens kwam een groep Huey Cobra helikopters, met zware mitrailleurs uitgerust, de stellingen onder vuur nemen. Daarna werd door een tweede groep Co bra's een nevelgordijn gelegd tussen de aanvallers en de vijandelijke doelen. Om de vijand verder nog iedere mogelijkheid tot afweer te ontnemen, vlogen daarna nog gewapende helikopters al schietend over de stellingen. Met een bombarde ment door 155 mm kanonnen die in drie mi nuten 500 granaten op het doel afschoten, werden de verdedigers „murw" gemaakt voor de aanval die direct daarop vanuit tientallen helikopters, geland bij de doelen, door infanterie werd ingezet. Inmiddels kwamen zware Chinook helikopters kanon nen en voertuigen aanbrengen. Tijdens de landingen werd door vuur vanuit andere gewapende helikopters de aanval gesteund. Munitie, levensmiddelen, delen van pontonbruggen, alles werd daar na door de lucht naar het doel gebracht. Gewondenafvoer en afvoer van beschadig de toestellen was een karwei waarvoor de piloten van de helikopters, onder wie veel negers, hun hand niet meer omdraaiden. Alle onderdelen van de actie vergden niet meer dan enige minuten tijd. Juist die snelheid waarmee een dergelijke aanvalsactie kan worden ondernomen kan de helikopters tot een zeer gevaarlijk wa pen maken. De aanvallen door de lucht met helikop ters worden veelal ondernomen met een of meer squadrons luchtvacallerie. Een squadron bestaat uit drie luchtcavallerie- eenheden. Zo'n eenheid bestaat uit twee helikopters met stafofficieren en personeel, tien lichte gewapende verkenningshelikop ters en tien van zware wapens voorziene hefschroefvliegtuigen en voorts nog vijf helikopters voor troepentransport. 'I ..JML Een Chinook-helikopter vervoert een 105 mm houwitser door de lucht naar de aanval lende troepen. Onder het kanon de mand met munitie. De helikopter zet eerst de mand af, daarna het kanon, vliegt een paar meter door en daalt dan om de bemanning gelegenheid te geven uit te stappen. De hele landingsoperatie neemt nauwelijks twee minuten in beslag. Tableau waarop de formatie van een Air Cavalry Troop is afgebeeld. De militairen aan weerszijden van het bord geven aanwijzingen tijdens de explicatie op het oefen terrein Grafenwöhr. Bemanning van een Huey-helikopter bezig met het klaarmaken van de toestellen die worden voorgevlogen tijdens de Air Mobile Demonstration, die door vele tientallen NAVO-prominenten werd bijgewoond. ^Foals gezegd is deze nieuwe aanvals- techniek in de handen van een kundig gevechtsleider een gevaarlijk en veelal ook doeltreffend wapen. Voor de verdedi ging lijkt een helikopteraanval echter, zo als militaire deskundigen ons verzekerden, minder geschikt. Vandaar dan ook dat er van Nederlandse zijde, waar men overi gens vol lof was over het tentoongestelde, geen positieve uitlatingen konden worden gedaan over de mogelijkheden van de aan schaffing van zwaardere helikopters dan nu in gebruik zijn, de Alouette III. Toch is bij oefeningen te velde, hier en vooral in Duitsland, wel gebleken dat een zekere aanvulling, zij het alleen voor troepentran sport, met zwaardere helikopters, zeker welkom zou zijn. De mobiliteit van onze di visies zou er in ieder geval door kunnen worden verhoogd. uit (N.I.W) Een onzer verslaggevers die dezer dagen in Duitsland de militaire luchtvaart-Mshow" van de Amerikanen bijwoonde, kreeg o.m. ook de gelegenheid voor een bezoek aan de Münchener fabriek waar op het ogen blik de nieuwste Leopard-tanks „van de band" rollen. Deze tanks, bestemd voor de NATO-verdediging heb ben een (volledig uitgerust) gewicht van 39,6 ton, een lengte van 9.54 meter, een breedte van 3.25 meter en zijn 2.85 m hoog. De topsnelheden variëren van 65 tot 75 km per uur. Andere gegevens zijn: motor: Daimler- Benz, 830 pk. Brandstoftank 970 liter, verbruik 100 liter op 170 km. Actieradius 580 km. Duikdiepte zonder telescoop 2.20 meter en met tele scoop 4»/2 meter. Hoofdbewapening: kanon 105 mm, 3 soorten munitie, 8-10 schoten per minuut. Munitie- voorraad 60 granaten. Secundaire bewapening: mi trailleur voor grond- of luchtdoelen, kaliber i/7,62 met een munitievoorraad van 5500 kogels. DAF-fabrieken in Eindhoven gaan met nog een aantal Nederlandse be drijven zoals Philips, Holland Signaal, Ver- olme, Wilton Fyenoord, in de komende vier jaren de voornaamste partners wor den van de Duitse Krauss Maffei-fabrieken in München bij de bouw van 415 Leopard- tanks, die voor rekening van het Neder landse leger zullen worden gefabriceerd. Deze bedrijven, nog aan te vullen met een aantal kleinere ondernemingen, zullen ook hun bijdragen leveren aan nog eens 65 tot 135 tanks waarvan over de levering aan ons land nog onderhandelingen gaande zijn. In totaal zijn met deze orders zo'n 160 miljoen gemoeid. Daarboven heeft de Duit se Bondsregering zich, voordat de contrac ten voor de bouw van de tanks werden afgesloten, nog verplicht tot een bedrag van circa 200 miljoen aan orders in de ci viele sector in ons land te plaatsen. Die hebben voornamelijk betrekking op de le vering van elektro-technische apparatuur, textiel, chemische produkten en artikelen in de sector van de lichte metalen. Duits land zal voorts ook in ons land orders plaatsen voor de aankoop van munitie en elektronische apparatuur voor de verbin dingsdiensten van het Duitse Bondsleger en de marine. Door al deze overeenkomsten zijn de compensatie-orders die Duitsland, in rui! voor onze miljoenenopdrachten, in ons land heeft geplaatst tot circa 80 pet van het totale bedrag opgevoerd. Al de leveringen van grote en kleine bedrijven, ook uit an dere landen dan Nederland zoals die van de Oerlikon-fabrieken in Zwitserland, in totaal zo'n 2500, stromen allemaal in Mün- chen-Allach samen waar Krauss Maffei uit een biina ontelbaar aantal onderdelen de Leopard samenstelt. Met de ontwikkeling van deze tank, die door militaire deskundigen uit vele Nato- landen nu zo langzamerhand wel als de beste en de snelste wordt geacht, is de wetenschappelijke staf van Krauss Maffei naar de voorzitter van de directieraad dr. Wolf ons tijdens een tweedaags bezoek aan de fabriek in München vertelde, al vanaf 1960 bezig. Vele onderzoekingen en be proevingen hebben plaats gehad voordat men met deze tank op de markt verscheen. Het is dan ook, afgezien van de onder zeeërs die reeds aan Noorwegen werden geleverd, het eerste spectaculaire produkt dat het na-ooriogse Duitsland op het ge bied» van de zware bewapening levert. lyïet de fabricatie van de standaard-Leo- pardtank, die ook naar België (335 stuks) en Noorwegen (75 stuks) en in de nabije toekomst vermoedelijk ook naar De nemarken gaat, is Krauss Maffei nog niet aan het eind van haar tank-bouwprogram ma gekomen. Men heeft ook nog een zware bergingstank ontwikkeld die wat beweeg lijkheid. snelheid, duikmogelijkheden en bescherming tegen A.B.C.-wapens (atoom, biologische en chemische wapens) dezelf de mogelijkheden biedt als de gevechts tank. De kraan die op deze tank is ge monteerd kan lasten tot 35 ton torsen zo dat het mogelijk is in het terrein bescha digde geschutstorens of motoren uit de tanks te lichten en er nieuwe voor in de plaats te zetten. Ook kan deze bergings tank gebruikt worden als bulldozer of graafmachine. Binnenkort komt Krauss Maffei ook uit met een nieuw type brugleggende tank. Die zal in zoverre van de reeds lang bij de genie in gebruik zijnde brugleggende tank verschillen dat de brugsegmenten niet meer omhoog scharen bij het uitklappen, maar liggend over elkaar heen schuiven. Het voordeel van deze versie van een brug leggende tank, is dat men voorkomt dat de positie van de tank, die zich in normale toestand vaak nog wel achter struiken of heuvels kan verschuilen, bij het uitscha- ren waarbij een hoogte van twintig meter wordt bereikt, verraden wordt. Ook voor deze tank is bij de Nederland se legerleiding grote belangstelling. Er zijn dan ook reeds onderhandelingen gaan de tot aankoop van deze nieuwe versie van de brugleggende tank die vooral in ons land goede diensten zou kunnen bewijzen. Het assembleren van de Leopardtank in Duitsland blijkt ruim 15 pet goedkoper te zijn dan wanneer de Leopard elders, bij voorbeeld in ons land, zou moeten worden gefabriceerd. Ook verder is de tank goed koop, al kost hij altijd, voor ons land al thans nog zo rond de 850.000 gulden per stuk. De fabriek garandeert 2000 km of een half jaar. Bovendien is een grote on derhoudsbeurt maar eens in de zeven of acht jaar nodig. De landen die de Leopard hebben gekocht krijgen voorts nog een grote voorraad aan onderdelen zodat ver vanging daarvan te allen tijde mogelijk is. Altans in vredestijd. Voor de levering van vervangende delen van de tank in oorlogs tijd zijn nog geen bindende afspraken ge maakt. Dehalve de tanks, die overigens maar 10 pet van het fabricatieprogramma van Krauss Maffei uitmaken, heeft de Münchense fabriek nog een belangrijk ci viel programma op stapel staan zoals de bouw van locomotieven en machines voor de vervaardiging van kunststoffen waar aan ook door Nederlandse fabrieken kan worden deelgenomen. De bouw van tanks is overigens voor Duitsland politiek gezien een tere zaak. In vele landen is men het verledei nog niet vergeten, maar nu Duitsland ook in de Na- to zit, willen velen daar wel overheen ko men. Toch blijft men voorzichtig en dat houdt in, dat men niet levert aan landen die bij de huidige politieke spanningen be trokken zijn. Naast de brugleggende tank en de bergingstank heeft Krauss Maffei ook nog de plannen en tekeningen klaar voor de bouw van een tank voor luchtaf weer, de zogenaamdë „Flakpantzer". Die komt echter, met een zeer dure elektroni sche apparatuur en Oerlikonkanonnen, op ruim 2Vi miljoen gulden. Deze tank kan pas in 1972 in serie worden gebouwd. \Tomenteel wordt de „kuip" of het chas- sis van de Leopard nog bij Blohm en Voss in Hamburg vervaardigd of liever ge zegd: gegoten. Zodra echter de bouw van tanks voor Nederland aan de orde komt, en men is daar nu zo langzamerhand al aan toe, dan gaat DAF in Eindhoven deze gigantische kuipen leveren. Overigens, de eerste Leopards worden niet voor oktober in ons land verwacht. De produktie zal aanvankelijk in de orde van grootte van zo'n tien tanks per maand geleverd kunnen worden, in een later stadium tot 30 35 stuks per maand. Voordeel van deze tank is, dat hij over tien jaar nog modern genoemd kan worden want het bouwschema is zo uitgedokterd, dat steeds nieuwe ontwikkelingen, we den ken daarbij aan richtmiddelen en elektro nische apparatuur, kunnen worden toege past. Men maakt de tank, die thans voor het noordelijke deel van de NATO als standaard zal gelden, overigens ook in Duitsland in de verwachting, dat hij nooit in een strijd gebruikt zal. behoeven te wor den. Men moet dan ook het geld, voor de ze in wezen gruwelijke bewapening, zien als een soort levensverzekering, een ge dachte die gelukkig ook in Duitsland sterk leeft.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7