Eenheid van geheel Nieu iv-G u inea realiteit van toekomst Hungry Censuur won in 1968 terrein De andere kant van het W est-Irian-vraagstuk «B1m Vrije woord weer besnoeid ...om zéker te zijn In Nederland realiseert men zich te weinig, dat het grote eiland Nieuw-Guinea behalve West-lrian ook nog een oostelijke helft heeft, die door het Australische bestuur wordt rijp gemaakt voor onafhankelijkheid. Het is bijzon der belangrijk daarbij stil te staan, al is het alleen vanwege het feit, dat de in de vorige eeuw door aartskolonialis- ten getrokken strakke lijn, die de grens tussen West- en Oost-Nieuw-Guinea voorstelt, in laatstgenoemd gebied niet als een vanzelfsprekendheid wordt ervaren. Een discussie over de toekomst van West-lrian is derhalve weinig reëel - ja, zelfs een voortzetting van de conservatieve koloniale lijn - wanneer er gemakshalve moor van wordt uit gegaan, dat het voorgoed samengaan van West-lrion met Indonesië onvermijdelijk is. Kadervorming Irreële grens Vakmanschap is meesterschap Bierkenners vragen Hereniging ONE need only spend a few minutes with the West Papuan refugees in hiding on the New Guinea- West Irian border to realise that something is seriously wrong. Vluchtelingen MARRY 'n.v. verzekerings maatschappij west blaak 22-r'dam tel.010-110004* ZATERDAG 8 FEBRUARI 1969 Tijdens mijn reis door Australisch Nieuw-Guinea ervoer ik, dat er nog een an dere mogelijkheid is, die, los gezien van de politieke koehandel van het ogen blik, niet alleen veel meer voor de hand liggend is, maar die zich als de reali teit van de toekomst aandient. Ik doel hierop het samengaan van de beide eilandhelften, hetzij in federatieve vorm (hetgeen het meest waarschijnlijk lijkt), hetzij als eenheidsstaat. Tijdens een recente zitting van de De kolonisatiecommissie van de Verenigde Naties werd Australië enerzijds aan gemaand om spoed te betrachten met het onafhankelijk maken van het Ter ritory of Papua and New Guinea en anderzijds geprezen voor de wijze waarop het dit gebied bestuurt. Deze aanmaning en lof in één adem heeft bij nadere beschouwing iets tegenstrij digs en dat geeft precies weer hoe wei nig benijdenswaardig Australie's taak in Nieuw-Guinea is in deze tijd waarin het antikolonialisme wel eens een lich te ondertoon van hysterie heeft. Austra lië verdiende zijn lof van de Dekoloni satiecommissie omdat het de ontwikke ling van Oost-Nieuw-Guinea in al zijn facetten zo grondig aanpakt. Daarbij staat duidelijk de gedachte voorop, dat men het gebied niet halsoverkop in een onafhankelijkheid wil storten die slechts een Kongo-achtige chaos tot ge volg kan hebben. Maar wanneer de Dekolonisatiecommissie tevens aan dringt op haast, bedoelt zij in feite zo'n overhaast verleende onafhanke lijkheid met daaraan inhherent het ri sico van chaotische toestanden, die op hun beurt van Oost-Nieuw-Guinea de inzet zouden maken van het grimmige getouwtrek tussen de wereldmachten. Wat zich nu afspeelt in de Dekolonisa tiecommissie zou daarvan dan pas het voorspel zijn. Australië heeft het grootste belang bij een stabiele politieke toestand op het grote eiland aan zijn noordkust. Het zal zich door intimidaties dan ook zeer zeker niet laten verleiden tot een in grijpende wijziging van de politieke koers, die het tot dusver ten aanzien van Oost-Nieuw-Guinea heeft gevoerd. De grondige aanpak, die veel tijd vraagt, blijft dus het parool. Australië ziet echter in, dat het concessies moet doen en wel in die zin. dat het zijn gi gantische taak met gigantischer mid delen uitvoert dan tot nog toe. Zo'n gigantisch middel is het recente vijf jarenplan voor Oost-Nieuw-Guinea dat een bedrag van niet minder dan 1 mil jard Australische dollar (4 miljoen gul den) omvat. Door dergelijke kapitalen aan te wenden kan men wellicht de tijd die men oorspronkelijk dacht nodig te hebben, enigszins verkorten zonder nochtans de gedachte van de grondige voorbereiding prijs te geven. Een van de zeer belangrijke taken is het kweken van een inheemse intelli gentsia, die in staat is het land leiding te geven. Dat maakt onder meer een uitbouw van de hogere onderwijsfacili teiten noodzakelijk. Sedert enige jaren is in Port Moresby zelfs een universi teit, de University of Papua and New Guinea. Ook aan de praktische vorming wordt door 't Australische bestuur veel gedaan. Zowel op de départementskantoren in het bestuurscentrum Konedobu als op de districtskantoren zag ik op alle af delingen jonge inheemsen, die door blanke deskundigen worden opgeleid voor sleutelposities in het te zijner tijd onafhankelijke Oost-Nieuw-Guinea. Ik kreeg echter de indruk, dat de vorming van inheems kader in het particuliere bedrijf nogal wat te wensen overlaat. Ook aan de politieke voriping van de bevolking wordt gewerkt. Op plaat selijk niveau zjjn er bestuursraden, de „local government councils", terwijl er voor het gehele Territory een 94 le den tellende volksvertegenwoordiging is, het House of Assembly, die wetge vende bevoegdheden bezit en enige ma len per jaar in Port Moresby bijeen komt. ADVERTENTIE Het is geen sinecure om een bevol king van honderden verschillende stam men, die bovendien elk een eigen taal spreken, tot een nationale eenheid te smeden. Vooral niet wanneer een groot deel van die bevolking nog in het ste nen tijdperk leeft. Er komen echter steeds meer inheemse politici, die in staat blijken over de enge grenzen van dorp, clan of district heen te kijken. Hun politieke bewustzijn is nationaal en zij realiseren wat volledige onaf hankelijkheid betekent. Het is niet ver wonderlijk, dat het juist deze snel groeiende politieke elite is, die zich het sterkst voor West-lrian interesseert. Zij zien het irreële in van een grens, die Nieuw-Guinea als een mes in tweeën hakt en beschouwen de bewoners aan gene zijde van die grens als broeders. In de South Pacific Post", een in Australisch Nieuw-Guinea verschij nende krant, verscheen in november jl. een serie artikelen van de hand, van een journalist, die een bezoek had ge bracht aan de kampen in het grens gebied waarin vluchtelingen uit West- lrian leven. De reeks trok sterk de aandacht en kwam zelfs in het House of Assembly ter sprake. f* Hun betrekkelijke onervarenheid in het slimme spel, dat in de „beschaafde" wereld voor politiek doorgaat, is voor de zwarte politici van Oost-Nieuw-Gui nea in zoverre een voordeel, dat zij ten aanzien van bepaalde zaken een even simpele als vlijmscherpe logica ten toonspreiden. Dat geldt bijvoorbeel met betrekking tot de eerdergenoemde grens; het feit dat die grens er nog steeds is bewijst volgens hen, dat het kolonialisme op Nieuw-Guinea nog steeds niet heeft af gedaan. Een men dient daarbij te be denken, dat deze mensen geen onder scheid maken tussen blank of bruin kolonialisme. Ook in dat opzicht ver schillen zij aanmerkelijk van de politici in het erfelijk belaste Oude Westen. Ko lonialisme is voor hen veeleer een zaak van onderdrukking en uitbuiting van 't ene volk door het andere, ongeacht de huidskleur, en wat dat betreft zijn de berichten over de behandeling van het broedervolk in West-Nieuw-GuGinea door Indonesië voor hen maatgevend. „Zodra dit land onafhankelijk is, gaat mijn partij werken aan de hereniging van het hele eiland". Dit verzekerde mij de 24-jarige Michael Somare, die ik tijdens mün reis bezocht in zijn woon plaats Wewak, een havenplaats aan de noordkust, niet zover van de grens met West-lrian. Aan deze uitspraak kan men veel betekenis hechten, omdat de even jonge als scherpzinnige politicus Somare aan het hoofd staat van de tien man sterke fractie van de oppositio nele Pangu Pati in het House of As- Here ore commamHes of intel ligent, f«ït«€s<! crtd obh jwopit who hove faced death, imfmsonmertt, mol- c*sd repression in the?* homefcmd. TNev have lied to W-two nie&is m tin j. te $eek sar^fuorv, enough vsgf-u.-bios for 3 be hi&M ft&s ihc 48 y<Mr m string m oamps at iafher told roe Sekotcfttau, Wftris and Kerfoc is m shor* <uo- this oppressed ïi5y Wfe'and''? rrniivnty a re hMlng eat so that thf «d hopeg democracy can hat%hv tötay m>' day y.o r to Oiie day 1 - ktötê. föft, Wednesday, N6, ike jackals in the jungle sembly. Van de politieke partijen in het Ter ritory is de Pangu de voornaamste en zonder twijfel meest „volwassen" par tij, die een belangrijke rol lijkt te zijn beschoren in de toekomst wanneer het gebied onafhankelijk is. Toen ik Somare bezocht was hij juist teruggekeerd van een lezingentournee in Australië. We hadden een lang gesprek tijdens hetwelk hij zich weinig ingenomen toonde met de politiek van volstrekte neutraliteit, die Australië inzake de kwestie West- lrian volgt. Het House of Assembly kan op dit terrein weinig ondernemen om dat de buitenlandse jolitiek buiten zijn bevoegdheden valt. Het akkoord van New York, waarin de rechten van het volk van West-lrian geregeld worden (zonder dat Indonesië zich daar overigens veel van heeft aan getrokken), vond hij nauwelijks inte ressant omdat het niet raakt wat vol gens hem de kern van de zaak is, na melijk dat de beide eilandhelften bij elkaar horen. Michael Somare belijdt zijn sympa thie voor de bewoners van West Irian niet alleen met de mond. In het House of Assembly heeft hij, ook na mijn be zoek, al enkele malen geïntervenieerd ten gunste van de politieke vluchtelin gen, die ook nu nog regelmatig uit wijken naar Australisch gebied. Van John Guise, de Speaker van het House of Assembly (een functie die vergelijkbaar is met onze voorzitter van de Tweede Kamer), is bekend, dat hij eveneens bijzonder sympathiek staat tegenover het broedervolk van West-Nieuw-Guinea. Ook dat is veelzeg gend, omdat Guise misschien wel de meest invloedrijke inheemse politicus in het Territory is. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen en er is voldoende aanleiding om met zekerheid te kunnen zeggen, dat deze tendens zich in versterkte mate zal voortzetten. De hoeveelheid inheems politiek kader neemt namelijk voortdurend toe en het zal voor Australië steeds moeilijker worden het heilige huisje van zijn neu traliteitspolitiek overeind te houden. Het heeft daarbij bovendien het nadeel, dat de Australische bevolking over het al gemeen weinig met Indonesië opheeft. Zowel in Australië als in Australisch Nieuw-Guinea ontmoette ik verscheide ne blanken, die de aanwezigheid van Indonesië aan Australië's achterdeur als een reële bedreiging ervaren. Australische en Indonesische ambte naren hebben in het afgelopen jaar de grens tussen Oost- en West-Nieuw-Gui nea nauwkeurig vastgesteld. Op bij staande foto ziet men de Australische minister van Buitenlandse Gebieden, de heer C. E. Barnes (links) bij een grenspaal, die in Wutung werd opge richt., In de streek rond Wutung be vinden zich veel vluchtelingen. van nationaal denken, een gevoel van verwantschap bestaat tussen de bevol kingen van de beide delen vari Nieuw- Guinea. Trouwens, in gesprekken met vluchtelingen heb ik nimmer de klacht gehoord, dat zij niet geaccepteerd wer den. Daaruit blijkt, dat zelfs de huids kleur al een belangrijk politiek wapen kan zijn. Door alle vluchtelingen werd mij verzekerd, dat het overgrote deel ,van de Westiriaanse bevolking fel anti- Indonesisch is. De volksraadpleging, die in augustus a.s. haar beslag moet krijgen, is voor het volk van West- Nieuw-Guinea de lang verbeide gele genheid om de banden met Indonesië te verbreken, aldus de vluchtelingen. Een als de volksraadpleging voor de bevolking 'n grote teleurstelling wordt? Deze vraag is voor de bannelingen niet moeilijk te beantwoorden, want zij hou den er zich bij voortduring mee bezig. „Als Indonesië ons geen eerlijke kans geeft, zou er in West-Nieuw-Guinea wel eens een bloedige opstand kunnen uit breken. Het is ons land, wij zijn er thuis wij kennen de jungle, en we zouden het de Indonesische militairen wel eens heel lastig kunnen maken". Naar mij ver der verteld werd liggen er in het ge bied zelf uitgewerkte plannen gereed voor de voortzetting van de strijd zo dat noodzakelijk mocht zijn. Ook is er een ondergrondse beweging, die overal haar steunpunten heeft en die via aller lei kanalen contact met de buitenwe reld houdt. Papoea-leiders in Neder- Biafra" al eens gebezigd... ADV F'.RTENTl E yecC-Ivé os bitter, edttc&ifcsa Ch&rs nmtwiht's, This iv a hap*, tbst will not new he realia- cd Ihftrtf U a complete of oiaciai attlt«de they arc allowed ia tak? rhs'u j>-' >.<•- m urn m-&\ society, have and rinrw bm we are prepared m build a medical dcnlro and se.aad da ra 11 no Governurrt will ghe u$ bcohs pan - cJ l s arid. JÈJX* he éus --K i They ah rtepon h> the nmzol post and arc -old fiiUÏCTi ia Suk- amapyrh. Tr.j>t*ad come herd and are then uim- ady distributed to- alhzx u&mpu biul U xrc -Vinnen and eMiaren, .hey are ueualiy kept at Wntnxver Camp an Dm of thf new arri vals. n>as a pel i* am an maipiate with uniform and rifle, a Mauser type which w&s later intudcd in tu I. be biiilWe wHies as pars net, aheyt»*4 w Jakarta so 1 came ever the border yb.th my family. "My application for asylum was refused:; "Bo wo name into the hush and have hv»d here like pigs for the last 18 months. This man has a daughter, aged 1% whv is engaged h> a Euro pean rrsklCbt of Nev. Goinoa, Bot beth he and ht -U h ier have been must pot ■-saigasÉaÈsÉBsÈ» Een factor van groot belang wordt gevormd door de in Oost-Nieuw-Guinea verblijvende politieke bannelingen, die daar uit Wet-Irian zijn heen gevlucht. Enkele tientallen van hen hebben poli tiek asiel gekregen maar velen verblij ven ook, vaak onder erbarmelijke om standigheden in kampen in het „nie mandsland" tussen Oost- en West-Nieuw Guinea. De vluchtelingen aan wie asiel is verleend hebben moeten beloven, dat zij zich niet met politieke activiteiten zullen bezig houden. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en de bannelingen trachten voor hun land- .enoten te doen wat mogelijk is, waar bij ze niet zelden worden geholpen door ie bevolking van het gebied waar ze gastvrijheid genieten. Dat laat.'te duid', er op, dat er, ook beneden het niveau brand-, inbraak-, storm-en glasverzekering, wettelijke aansprakelijkheid voor particu lieren en rechtsbijstandverzekering, onge vallen-, ziekte-en ziektekostenverzekering, reisverzekering vraagt uw assurantieman of rechtstreeks: Zowel in 1964 als in 1968 werden in Australisch Nieuw-Guinea algemene ver kiezingen gehouden voor het House of Assembly. Tot in de meest primitieve dorpen waren deskundig bemande stembureaus. Met dit geslaagde voorbeeld voor ogen is het voor de Westiriaanse bannelingen in Oost-Nieuw-Guinea moeilijk te bevatten, dat de volksraadpleging m hun eigen land niet op dezelfde wijze zou kunnen worden gehouden NEW YORK De zaak van de vrije informatie heeft in 1968 meer verliezen geleden dan winst geboekt Het meest dramatische censuurverhaal heeft Tsje- cho-Slowakije opgeleverd, waar de pogingen van het naar hervormingen stre vende bewind om zijn informatiemedia meer vrijheid te geven, verpletterd werden door de Sovjet-wapens. Het totale wereldbeeld van de censuur verandert van jaar tot jaar zelden in de goede richting. In 1968 was het grotendeels dezelfde geschiedenis met een paar variaties. De vormen van de censuur zijn subtieler geworden, met ontwikkelingen als het hinderen van journalisten, beperkingen opgelegd aan de informatiebronnen, be dekte bedreigingen en de zogenaamde „verantwoordelijkheidscensuur", waarbij een journalist verantwoordelijk wordt gesteld en boeten moet voor de gevolgen van het berichten van zaken die het bewind niet aanstaan. De Sovjet-autoriteiten maakten het overduidelijk, dat de opheffing van de censuur op pers, radio en televisie een aspect was van de Tsjechoslowaakse hervormingen /lat hun het meest irri teerde. Na de bezetting herstelde de Tsje- choslovaakse regering geleidelijk maar met tegenzin de barrières. In september werd in een nieuwe pers wet de censuur „tijdelijk" hersteld. Kort voor de invasie begon vrijwillige beknotting van de objectieve bericht geving, maar Moskou was niet geluk kig hiermee en volgens sommige com munistische bronnen was dit een van de belangrijkste factoren voor het in- vasiebesluit. Voor de invasie was er geen directe censuur op uitgaande berichten. Daar na trachtten de autoriteiten onofficiële censuur te hanteren op foto's en wer den hindernissen in de weg gelegd voor de vrije transmissie van het nieuws. Het werk van de buitenlandse correspondenten wordt thans steeds nauwlettender bekeken en van de in houd kan de verlenging afhangen van de vergunning om in het land te blij ven. In Moskou zelf is het moeilijker ge worden om informatie-bronnen aan te boren, hoewel er geen wezenlijke ver anderingen zijn aangebracht in de censuur/ Moskou kent thans geen di recte censuur op uitgaande berichten, maar onbevredigende berichten kun nen leiden tot berispingen of uitwij zing. De persafdeling die met buitenland se correspondenten te maken heeft, deed een belangrijke stap om de con trole op de bronnen te verscherpen, door alle kopij te verbieden die voort spruit uit contacten met particuliere Sovjet-burgers. De binnenlandse beperkingen ble ven streng. Vijf schrijvers die zaken publiceerden vÊelke als anti-Sovjet werden beschouwd, werden gevangen gezet of naar Siberië verbannen. De beroering die in China gepaard ging met de culturele revolutie werd minder, maar de informatie was be perkter dan ooit. De weinige buiten landse journalisten die er nog zjjn moeten zich beperken tot het geven van informatie verkregen uit officieel goedgekeurde bronnen, zoals de partij- pers en het officiële nieuwsagenschap. De correspondent yan Reuter bevind»! zich sinds 1967 nog steeds in huisar rest. v In India is de toestand van vage censuur onveranderd gebleven. Voor de buitenlandse correspondenten is de situatie vrij goed. Indië verandert de berichten niet, maar alles wordt gele zen en doorslagen gaan naar het kabi net. De correspondenten mogen geen gevoelige grensgebieden bezoeken. Verder worden geen correspondenten toegelaten in Nagaland of de Mizo- heuvelen, waar het leger opstandelin gen bevecht. In Pakistan hebben de jongste poli tieke demonstraties tegen president Ajoeb Khan het gevolg gehad, dat, al thans tijdelijk, de perscontroles wat minder scherp zijn geworden. Het grootste deel van de Pakistaan se pers is gehoorzaam en kritiekloos ten opzichte van Ajoeb. Birma staat zelden een buitenlandse correspondent in het land toe. Prins Norodom Sihanoek laat hen bij spe ciale gelegenheden toe als hij iets te vertellen heeft. Zuid-Korea kent geen eer in de letterlijke betekenis des woords. maai de regering manipuleert met het nieuws, vooral in de binnenlandse pers. Nationalistisch China op Formosa heeft geen censuur, maar de kranten nemen zekere taboes in acht. Zij leveren bijv. geen kritiek op grote politiek® doeleinden, zoals de beloofde herove ring van het vasteland van China. De zaak van de vrjje informatie heeft hier wat terrein verloren. Ih Egypte worden alle uitgaande berich ten nauwkeurig nagegaan en de cor respondent blijft „blind", wat bete kent dat hij nooit weeft wat er met zijn bericht is gebeurd. Geen buitenlandse correspondenten worden in Syrië toegelaten. De regels voor buitenlandse corre spondenten in Saoedi-Arabië biyven vaag en zijn verstrikt in de bureau cratie. De pers in de Libanon is de meest vrije in het Midden-Oosten gebleven. Andere Arabische landen bekijken de berichten voor ze worden verzon den. Israël heeft censuur op alle uitgaan de berichten en foto,'s die verband houden met veiligheidszaken. Het volgt dit beleid al 20 jaar. Tot de vei ligheid behoren zaken als de bezette Arabisch gebieden, immigratie, olie en elk ander niet-militair bericht, dat strategische veiligheidswaarde kan hebben. Een zware slag kreeg de pers in Pe ru na een militaire staatsgreep. De regering verbood een tijdschrift en twee dagbladen. President Velasco verklaarde, dat de regering kritiek toestaat, maar geen genoegen neemt met belachelijk makende kritiek of gissingen over verdeling onder de mi litairen. Evenmin wordt gebrek aan eerbied geduld „voor het uniform dat wij met veel eer dragen". In Brazilië werd in december cen suur ingesteld op uitgaande berichten, maar een week later weer opgeheven. Het congres was toen door de nieuwe regering welke op de militairen steunt, geschorst. Er bestaat in dit land een strenge perswet welke de regering te gen kranten kan gebruiken op elk ogenblik dat haar dat goeddunkt. Terwijl Nigeria in een burgeroorlog is verwikkeld, legt de regering ln het algemeen geen beperkingen op, behalve dan dat ze het moeilijk maakt om de gevechtszone te bereiken. Zuid-Afrika heeft geen directe cen suur, maar oefent controle uit door middel van visa en verblijfsvergunnin gen. Denis Lee Royle, fotoredacteur van AP, van Britse nationaliteit, ge vestigd in Johannesburg, moet elke keer als hij het land heeft verlaten, opnieuw vergunning aanvragen om binnen te komen, hoewel BriWen dit normaal niet hoeven. Bij zijn laatste vertrek kreeg hij geen antwoord op zijn aanvrage. Rhodesië heeft nooit censuur gehad ber geweigerd en in juni werd een Britse televisie-ploeg werd in novem- er geweigerd en in juni werd een free lance correspondent tot verboden immigrant verklaard. In het begin van 1968 heeft de Rhodesische rege ring de binnenlandse censuur opgehe ven, maar er is zware druk. Het censuurbeeld in Portugal ki sinds Marcello Caëtano in september premier is geworden enigszins veran derd. De voorcensuur is gebleven, maar de censor is wat milder gewor den ten opzichte van binnenlands nieuws en staat zelfs kritiek toe op be- De enige andere landen in niet- •ommunistisch Europa met binnen ncise censuur zijn Griekenland en Spanje. ''HWilm mi»

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9