Uw macht over het stuur
VREDESTEIN
Marathon Financiers
SE NATOR 6&c£e
BRAADWORST
SAUCIJZEN
VARKENSLEVER
3 Gelderse Schijven
BRAADRIRBETJES
GEHAKT
RODE KOOL
SAV0YEK00L
I
SINAASAPPELEN
Buschauffeur merkte
niets van aanrijding
«m*
DE VALLEI ook Uw dagblad
Krassen en pluk haar op wegmaar.
Uw macht over het stuur
Si
Bel
Zakelijk - Discreet - Snel
KANTONGERECHT WAGENINGEN
Mollenplaag in
Gelderse Vallei
Reünie 6 RVA der
7 dec. divisie
Aanrijding in
Spoorstraat
VEILING RESTEREN
GMvL houdt
samen met NBP
een bijeenkomst
Met Vredestein winterhanden
bent U modder, sneeuw en ijzel de baas.
M&S187R
08385-11741*
Senator Riche-een senoritas om mee
voor de dag te komen: Keurig bandje, in cellophaan,
van a tot z een verzorgd sigaartje - geurig en mild.
En dan 20 stuks voor 2.10.om direct te kopen!
BRENGT DINSDAG EN WOENSDAG
EXTRA VOORDELIGE MARKTKOOPJES
500 gram
500 gram
500 gram
500 gram
(met gratis zakje kruiden) 500 g
Gesneden
Gesneden
7 Spaanse
vol sap
WAARDEVOL GETUIGE
WITTE STREEP
ENIG CRITERIUM?
ZWOEGER WAS LINKS
MOEILIJKE KEUZE
MET GIERENDE BANDEN
MAANDAG 10 FEBRUARI 1969
.V
m
-x*
*>,i
De westeuropese winter stelt de automobilist voor grote problemen. Wanneer U 's morgens wegrijdt bij stra
lend helder winterweer kunt U binnen enkele uren met modder, sneeuw, regen en ijzel te kampen hebben.
Vredestein winterhanden zijn dan Uw belangrijkste troef. Door de in het loopvlak aangebrachte "spikeholes"
te voorzien van spikes (ijsnagels), rijdt U ook op de gladste beijzelde wegen volkomen veilig, bent U in staat
de bewegingen van Uw wagen te beheersen. Vredestein winterhanden bieden U bovendien de mogelijkheid om
op schone en droge wegen hoge gemiddelde snelheden aan te houden. Technisch superieure Vredestein winter-
banden (leverbaar in radiaal, diagonaal en tubeless) garanderen "Uw macht over het stuur".
De radiale winterhand. De
unieke eigenschappen van
de radiale constructie, ge
combineerd met het gespe
cialiseerde gripprofiel, geven
U maximale tractie en weg-
vastheid, onder alle omstan
digheden.
Vredestein winterhanden gaan vele winters mee
Vraag Vredestein bij Uw leverancier
ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET ZAKELIJK
cao NODIG?
en vraag
naar mej. Beyer
of zend onderst, bon ingevuld in gesloten enveloppe
naam beroep
adres gevr. bedrag
woonpl. Af te lossen in
geb.datum 12 - 18 of 14 nwd.
Kerbewifk 71 - Postboot 60
TAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKEUJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZA6UUJK - DISCREET ZAKELIJK
KONINKLIJKE VEREENIGDE TABAKSINDUSTRIEËN MICNOT&DE BLOCK N.V. EINDHOVEN.
COMBI SUPERMARKT
198
198
178
98
1/2 kilo
1/2 kilo
158
198
35
35
98
WAGENINGEN De indruk, die men uit het proces-ver
baal had gekregen van de NBM-chauffeur W. van G. uit
Lunteren, was niet zo gunstig. Toen hij vorig jaar op 19
augustus na afloop van een rit Ede-Wageningen door een
dame erop attent werd gemaakt, dat hy op de Prof. Van
Uvenweg een aanrijding had veroorzaakt, reageerde hij
met „Waarom houdt u uw smoel dan dicht!"
Vrijdagmorgen mocht de chauffeur op het Wageningse
kantongerecht uitleggen, waarom hij zo onparlementair
uit de hoek was gekomen. „Ik stond perplex, ik schrok
natuurlijk toen die dame zei „Is dat een manier van jul
lie om door te rijden na een aanrijding", want ik had van
het hele geval niets gemerkt
In een flauwe bocht tussen Wagenin-
gen en Bennekom troffen de chauffeur
en enkele collega's een kwartier later
krassen aan, die van het wegdek naar
het fietspad liepen en een plukje
haar. Het slachtoffer van de aanrij
ding, een bromfietser, was reeds met
hersenletsel naar het ziekenhuis ver
voerd. Bij het inspecteren van de bus
bleek er een veeg net achter het voor
wiel te zitten.
„Als ik met die bromfietser in aan
raking was gekomen, had ik het heus
wel gemerkt", zei Van G. tegen de kan
tonrechter. „Het fietspad langs die weg
is niet ideaal en het lijkt ne /liet uit
gesloten, dat de bromfietser door de een
of andere oorzaak gevallen is, nadat ik
hem al gepasseerd was." Dr. C. Smak,
een Bennekomse scheikundige, die ach
ter de bus gereden had, bleek een
waardevol getuige. Hij gaf een zeer
gedetailleerde beschrijving en zei, dat
de bus wel erg rechts had gezeten.
„De aanrijding was slechts te voorko
men geweest, wanneer de bromfietser
op het fietspad mee naar rechts was
uitgeweken. Op een gegeven moment
zag ik, dat ze elkaar raakten. In zijn
val, maakte de bromfietser een bewe
ging naar de bus toe. Ik vreesde, dat
hij bij zijn buiteling ook nog onder het
achterwiel terecht zou komen."
Op een vraag van de raadsman of hij
met zekerheid kon zeggen, da«t de bus
over de witte markering van het fiets-
pas was gekomen, antwoordde getuige
Smak: „Dat kan ik niet met zekerheid
zeggen", maar hij verstoorde het te
vreden glimlachje van de raadsman
door de toevoeging: „Ik kan óók niet
zeggen, dat het niét zo was."
Het slachtoffer van het ongeval, de
Wageningse bouwvakker Th. v.d. Hurk
was hoewel nog steeds niet her
steld op de zitting als getuige aan
wezig en verklaarde, dat hij beslist op
het fietspad en niet op de rijbaan had
gereden.
In zijn requisitoir stelde de officier,
mr. H. J. C. Pieters, dat het al of niet
over de streep geweest zijn van minder
belang was, dan 't bewijs dat de bus
sterk naar rechts kwam in de richting
van de bromfietser. „Getuige Smak
heeft dat duidelijk verklaard en het
slachtoffer zegt, dat hij wel degelijk op
het rijwielpad reed. Doordat de bus te
veel naar rechts kwam werd de brom
fietser gehinderd."
Op basis hiervan achtte mr. Pieters
het ten laste gelegde bewezen en eiste
f 100,- boete of tien dagen.
De raadsman wees erop, dat de
chauffeur meer dan tien jaar schade
vrij had gereden en jaarlijks zo'n veer
tigduizend küomtlcr aflegde. Hij achtte
onvoldoende bewijsmateriaal aanwezig
om Van G. straf op te leggen. „Het
gehele geval heeft me nogal aange
pakt", aldus de verdachte, die daar
mee de slechte eerste indruk wat ver^
zachte. Rechter A. C. van den Brand
legde hem de gevorderde boete van
f. 100,- op.
„In een tijd waarin men eerder aan
een zesurige werkdag dan aan een zes-
tienurige denkt, klinkt uw verklaring
als uit de vorig eeuw", zei mr. Pieters
tegen de heer K. B. ui«t Doorwerth.
B., die een verpleeghuis heeft, be
weerde er werktijden van zestien uur
per dag op na te houden en vermoeid
heid had mogelijk een rol gespeeld
toen hij op de Utrechtseweg links de
bocht was doorgegaan.
„Een andere verklaring kan ik er
ook niet voor vinden" zei B. „Toen ik
merkte, dat ik op de linker weghelft
kwam, heb ik wel direct bijgestuurd."
De officier vond de situatie bijzonder
gevaarscheppend. „U moet inzien, dat
u zich op wat gevorderde leeftijd moet
matigen en niet door een minder goe
de lichamelijke conditie andere wegge
bruikers maar aan risico's kunt bloot
stellen."
Verdachte zei, dat hij al meer perso
neel had genomen en dat hij zich op de
keper beschouwd niet aan een over
treding had schuldig gemaakt. Wat dat
laatste betreft hadden rechter en offi
cier een andere mening: eis en vonnis
luidden: f 100.- boete of tien dagen.
„Ik had de keuze: of een frontale
botsing, of door straf remmen proberen
een aanrijding te voorkomen met de
plotseling stilstaande wagen voor me",
vertelde de Utrechtse bedrijfsleider E.
M. H. S. aan wie ten laste was gelegd,
dat hij niet tijdig had kunnen stoppen.
„Het was een geval van overmacht,
meneer de kantonrechter, een samen
loop van ongewone omstandigheden op
de weg. Een voorrijder en ik zaten op
de Nieuwe Wageningseweg richting
Ede, toen van een afrit plotseling een
wagen voor ons de weg opschoot. Ach
teraf bleek, dat die automobilist, K.
uit Den Haag, in de veronderstelling
was niet op de rijbaan, maar op een
invoegstrook te rijden. De wagen, die
voor me reed, kon er nog met een
bocht omheenkomen en remde daarna
zo sterk af, dat hij nagenoeg stilstond.
Ik kreeg schrik op schrik. Eerst al die
plotseling de weg opschietende wagen
van K. voorbij zien te komen en dan
de weg geblokkeerd zien door de stil
staande voorligger. Ik heb zo goed ik
kon geremd, maar ben toch tegen de
voorligger geborst". De raadsvrouwe
onderstreepte, dat S. niet te dicht ach
ter z'n voorligger had gereden, maar
juist in verband met de naderende te
genliggers z'n snelheid had moeten op
voeren om de roekeloos op de weg op
rijdende Hagenaar te passeren.
De officier had er begrip voor en
vroeg voor S. schuldigverklaring onder
toepassing van straf. Tegen de Hage
naar K. die de noodsituatie had gescha
pen werd bij verstek f 150,- boete
geëist.
Rechter v.d. Brand ging wat S. be
treft nog een stap verder. Hij ontsloeg
hem van rechtsvervolging In verband
met de straflijst van de Hagenaar K.
veroordeelde hij hem tot de gevraagde
boeten en een voorwaardelijke ontzeg
ging van de rijbevoegdheid voor drie
maanden.
Honderd gulden boete werd belas
tingambtenaar A. B. uit Doorwerth
opgelegd, die een bocht van de Duiven-
laan in Doorwerth links was doorge
gaan met zijn wagen en daarbij een
jongetje had aangereden. „Het kon
niet anders. Ik moest wel op de linker
weghelft komen. Rechts stonden auto's
geparkeerd en de weg is er maar, vier
a vijf meter breed", aldus verdachte.
De getuige, de automobieldeskundige
G. F. W. uit Doorwerth verklaarde, dat
B. met gierende banden de bocht door
scheurde. „Het is daar een bijzonder
moeilijke situatie, nauw en onverzichte-
lijk. B. heeft het jongetje niet kunnen
zien. Het was door auto's aan het oog
onttrokken maar B.'s snelheid was, ge
zien de situatie beslist te hoog."
„Ik reed misschien maar dertig kilo
meter en ik heb er een dertig kilo-
staan kijken, maar alle automobilisten
gaan daar links door de bocht", ver
weerde B. zich.
„Dan rijden ze allemaal veel té
hard. In bepaalde situaties kan tien ki
lometer nog te hard zijn!", zei de offi
cier, die de honderd gulden boete eiste,
waaraan de rechter zich conformeer
de.
BARNEVELD In de Gelderse val
lei hebben de boeren dit jaar veel meer
last van mollen dan anders. Een be-
roepsmollenvanger, de heer M. Dokter
uit Appel bij Nijkerk heeft gezegd, dat
hij in de 35 jaar dat hij op mollen jaagt,
nog nooit zoveel van deze dieren heeft
aangetroffen als nu. Het aantal mollen
dat in zijn klemmen raakt is bijna het
dubbele van dat in andere jaren. De
heer dokter schrijft de sterke uitbrei
ding van de mollenstand toe aan de
droge meimaand van vorig jaar, ge
woonlijk verdrinkt een respectabel aan
tal jonge mollen tengevolge van de re
gen in de meimaand. Nu dit niet is ge
beurd, zijn de nesten, waarin gemiddeld
vijf mollen ter wereld komen, op volle
sterkte gebleven, aldus de heer Dokter.
De boeren vinden de mollen vooral on
genode gasten op hun weilanden omdat
o.m. veldmuizen, die veel schade kun
nen toebrengen aan de gewassen, van
de molsgangen gebruik maken. Ook
komt er door de molshopen veel zand
tussen het gras, wanneer dit machi
naal wordt gemaaid.
EDE De reunië der 7 December-
divisie, waarover wij dezer dagen mel
ding maakten met de bedoeling dat
zich daar alsnog oud-militairen voor
zouden opgeven, heeft betrekking op
oud-leden van 6 RVA, het zesde regi
ment veldartillerie. Deze laatste bijzon
derheid is helaas in onze oproep abu
sievelijk onvermeld gelaten. De reünie,
die in mei in de Willem de Zwijgerka
zerne te Wezep zal worden gehouden,
geldt dus alleen voor oud-leden van dit
onderdeel van de divisie. Gegadigden
kunnen zich melden bij de heer De Krif
Buitenzorglaan 25 te Ede.
RESTEREN Zondagavond vond
op de Spoorstraat in Resteren een aan
rijding plaats tussen twee personen
auto's. De bestuurder van de auto, die
uit de richting Resteren kwam draaide
zijn voertuig op de weg, waarbij hij
waarschijnlijk de uit de richting Op-
heusden naderende auto niet heeft op
gemerkt. Een aanrijding kon niet wor
den vorkomen. Er ontstond mate
riële schade. Persoonlijke ongelukken
deden zich niet voor.
RESTEREN De prijzen van de
aangevoerde produkten bij de veiling te
Resteren waren als volgt:
Goudreinette: I 65-75: 59-65, II 65-75:
55-58. I 75-85: 68-72, II 75-85: 58-62.
I 85-95: 63-68, II 85-95: 57-58.
Golden Delicious: II 60-65: 25-29; II
65-70: 31-41; II 70-75: 37-46; II 75-80:
43-52; II 80-85: 32-34.
Jonathan: II 60-65: 14-29; II 65-70: 22
-42; II 70-75 23-44; II 75-80: 40-43; II
80-85: 33.
LombartscalvilleII 60-70: 35; II 70-
80: 25-48; II 80-90: 29-41.
Laxton's Superb: II 60-65: 21-30; II
65-70: 27-33; II 70-75: 33-45; II 75-80:
35-45; II 80-85: 38-44.
Conference: I 55-60: 24; I 60-70: 30.
Brederodes: II 60-70 24-25; II 65-75:
30.
Doyenne Du Cornice: I 60-70: 60; I 70-
85: 86.
Prijzen genoteerd in centen per kg.
SCHERPENZEEL De Gelderse
Maatschappij van Landbouw, afdeling
Scherpenzeel, gaat samen met de Ned.
Bond van Plattelandsvrouwen op 18 fe
bruari een bijeenkomst organiseren.
Door de Roninklijke Noord- en Zuidhol
landse Reddiings Maatschappij zal wor
den gesproken over o.a. het redden van
dreenkelingen. De avond wordt gehou
den in hotel „Boszicht".
„Spieken en voorzeggen
zijn leerzaam99
vindt wethouder
UTRECHT De Utrechtse wedhou-
der van onderwijs, de heer H. van der
Vlist, is er niet tegen dat kinderen op
school van elkaar afkijken. Tijdens de
begrotingsbehandeling zei hij juist grote
voordelen in het spieken te zien. „Het
ene kind leert zo van het andere, zoals
ook van het voorzeggen. Dat gebeurt in
de taal die het kind het meest aan
spreekt en begrijpt".
Daarom vond de heer Van der Vlist
ook dat men de zeer begaafde kinderen
niet uit een normale klas moet halen.
„De goede leerlingen brengen het peil
van zo'n klas in het geheel omhoog",
meende hij.