Uw macht over het stuur VREDESTEIN Marathon Financiers SE NATOR 6&c£e BRAADWORST SAUCIJZEN VARKENSLEVER 3 Gelderse Schijven BRAADRIRBETJES GEHAKT RODE KOOL SAV0YEK00L I SINAASAPPELEN Buschauffeur merkte niets van aanrijding «m* DE VALLEI ook Uw dagblad Krassen en pluk haar op wegmaar. Uw macht over het stuur Si Bel Zakelijk - Discreet - Snel KANTONGERECHT WAGENINGEN Mollenplaag in Gelderse Vallei Reünie 6 RVA der 7 dec. divisie Aanrijding in Spoorstraat VEILING RESTEREN GMvL houdt samen met NBP een bijeenkomst Met Vredestein winterhanden bent U modder, sneeuw en ijzel de baas. M&S187R 08385-11741* Senator Riche-een senoritas om mee voor de dag te komen: Keurig bandje, in cellophaan, van a tot z een verzorgd sigaartje - geurig en mild. En dan 20 stuks voor 2.10.om direct te kopen! BRENGT DINSDAG EN WOENSDAG EXTRA VOORDELIGE MARKTKOOPJES 500 gram 500 gram 500 gram 500 gram (met gratis zakje kruiden) 500 g Gesneden Gesneden 7 Spaanse vol sap WAARDEVOL GETUIGE WITTE STREEP ENIG CRITERIUM? ZWOEGER WAS LINKS MOEILIJKE KEUZE MET GIERENDE BANDEN MAANDAG 10 FEBRUARI 1969 .V m -x* *>,i De westeuropese winter stelt de automobilist voor grote problemen. Wanneer U 's morgens wegrijdt bij stra lend helder winterweer kunt U binnen enkele uren met modder, sneeuw, regen en ijzel te kampen hebben. Vredestein winterhanden zijn dan Uw belangrijkste troef. Door de in het loopvlak aangebrachte "spikeholes" te voorzien van spikes (ijsnagels), rijdt U ook op de gladste beijzelde wegen volkomen veilig, bent U in staat de bewegingen van Uw wagen te beheersen. Vredestein winterhanden bieden U bovendien de mogelijkheid om op schone en droge wegen hoge gemiddelde snelheden aan te houden. Technisch superieure Vredestein winter- banden (leverbaar in radiaal, diagonaal en tubeless) garanderen "Uw macht over het stuur". De radiale winterhand. De unieke eigenschappen van de radiale constructie, ge combineerd met het gespe cialiseerde gripprofiel, geven U maximale tractie en weg- vastheid, onder alle omstan digheden. Vredestein winterhanden gaan vele winters mee Vraag Vredestein bij Uw leverancier ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET ZAKELIJK cao NODIG? en vraag naar mej. Beyer of zend onderst, bon ingevuld in gesloten enveloppe naam beroep adres gevr. bedrag woonpl. Af te lossen in geb.datum 12 - 18 of 14 nwd. Kerbewifk 71 - Postboot 60 TAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZAKEUJK - DISCREET - SNEL - ZAKELIJK - DISCREET - SNEL - ZA6UUJK - DISCREET ZAKELIJK KONINKLIJKE VEREENIGDE TABAKSINDUSTRIEËN MICNOT&DE BLOCK N.V. EINDHOVEN. COMBI SUPERMARKT 198 198 178 98 1/2 kilo 1/2 kilo 158 198 35 35 98 WAGENINGEN De indruk, die men uit het proces-ver baal had gekregen van de NBM-chauffeur W. van G. uit Lunteren, was niet zo gunstig. Toen hij vorig jaar op 19 augustus na afloop van een rit Ede-Wageningen door een dame erop attent werd gemaakt, dat hy op de Prof. Van Uvenweg een aanrijding had veroorzaakt, reageerde hij met „Waarom houdt u uw smoel dan dicht!" Vrijdagmorgen mocht de chauffeur op het Wageningse kantongerecht uitleggen, waarom hij zo onparlementair uit de hoek was gekomen. „Ik stond perplex, ik schrok natuurlijk toen die dame zei „Is dat een manier van jul lie om door te rijden na een aanrijding", want ik had van het hele geval niets gemerkt In een flauwe bocht tussen Wagenin- gen en Bennekom troffen de chauffeur en enkele collega's een kwartier later krassen aan, die van het wegdek naar het fietspad liepen en een plukje haar. Het slachtoffer van de aanrij ding, een bromfietser, was reeds met hersenletsel naar het ziekenhuis ver voerd. Bij het inspecteren van de bus bleek er een veeg net achter het voor wiel te zitten. „Als ik met die bromfietser in aan raking was gekomen, had ik het heus wel gemerkt", zei Van G. tegen de kan tonrechter. „Het fietspad langs die weg is niet ideaal en het lijkt ne /liet uit gesloten, dat de bromfietser door de een of andere oorzaak gevallen is, nadat ik hem al gepasseerd was." Dr. C. Smak, een Bennekomse scheikundige, die ach ter de bus gereden had, bleek een waardevol getuige. Hij gaf een zeer gedetailleerde beschrijving en zei, dat de bus wel erg rechts had gezeten. „De aanrijding was slechts te voorko men geweest, wanneer de bromfietser op het fietspad mee naar rechts was uitgeweken. Op een gegeven moment zag ik, dat ze elkaar raakten. In zijn val, maakte de bromfietser een bewe ging naar de bus toe. Ik vreesde, dat hij bij zijn buiteling ook nog onder het achterwiel terecht zou komen." Op een vraag van de raadsman of hij met zekerheid kon zeggen, da«t de bus over de witte markering van het fiets- pas was gekomen, antwoordde getuige Smak: „Dat kan ik niet met zekerheid zeggen", maar hij verstoorde het te vreden glimlachje van de raadsman door de toevoeging: „Ik kan óók niet zeggen, dat het niét zo was." Het slachtoffer van het ongeval, de Wageningse bouwvakker Th. v.d. Hurk was hoewel nog steeds niet her steld op de zitting als getuige aan wezig en verklaarde, dat hij beslist op het fietspad en niet op de rijbaan had gereden. In zijn requisitoir stelde de officier, mr. H. J. C. Pieters, dat het al of niet over de streep geweest zijn van minder belang was, dan 't bewijs dat de bus sterk naar rechts kwam in de richting van de bromfietser. „Getuige Smak heeft dat duidelijk verklaard en het slachtoffer zegt, dat hij wel degelijk op het rijwielpad reed. Doordat de bus te veel naar rechts kwam werd de brom fietser gehinderd." Op basis hiervan achtte mr. Pieters het ten laste gelegde bewezen en eiste f 100,- boete of tien dagen. De raadsman wees erop, dat de chauffeur meer dan tien jaar schade vrij had gereden en jaarlijks zo'n veer tigduizend küomtlcr aflegde. Hij achtte onvoldoende bewijsmateriaal aanwezig om Van G. straf op te leggen. „Het gehele geval heeft me nogal aange pakt", aldus de verdachte, die daar mee de slechte eerste indruk wat ver^ zachte. Rechter A. C. van den Brand legde hem de gevorderde boete van f. 100,- op. „In een tijd waarin men eerder aan een zesurige werkdag dan aan een zes- tienurige denkt, klinkt uw verklaring als uit de vorig eeuw", zei mr. Pieters tegen de heer K. B. ui«t Doorwerth. B., die een verpleeghuis heeft, be weerde er werktijden van zestien uur per dag op na te houden en vermoeid heid had mogelijk een rol gespeeld toen hij op de Utrechtseweg links de bocht was doorgegaan. „Een andere verklaring kan ik er ook niet voor vinden" zei B. „Toen ik merkte, dat ik op de linker weghelft kwam, heb ik wel direct bijgestuurd." De officier vond de situatie bijzonder gevaarscheppend. „U moet inzien, dat u zich op wat gevorderde leeftijd moet matigen en niet door een minder goe de lichamelijke conditie andere wegge bruikers maar aan risico's kunt bloot stellen." Verdachte zei, dat hij al meer perso neel had genomen en dat hij zich op de keper beschouwd niet aan een over treding had schuldig gemaakt. Wat dat laatste betreft hadden rechter en offi cier een andere mening: eis en vonnis luidden: f 100.- boete of tien dagen. „Ik had de keuze: of een frontale botsing, of door straf remmen proberen een aanrijding te voorkomen met de plotseling stilstaande wagen voor me", vertelde de Utrechtse bedrijfsleider E. M. H. S. aan wie ten laste was gelegd, dat hij niet tijdig had kunnen stoppen. „Het was een geval van overmacht, meneer de kantonrechter, een samen loop van ongewone omstandigheden op de weg. Een voorrijder en ik zaten op de Nieuwe Wageningseweg richting Ede, toen van een afrit plotseling een wagen voor ons de weg opschoot. Ach teraf bleek, dat die automobilist, K. uit Den Haag, in de veronderstelling was niet op de rijbaan, maar op een invoegstrook te rijden. De wagen, die voor me reed, kon er nog met een bocht omheenkomen en remde daarna zo sterk af, dat hij nagenoeg stilstond. Ik kreeg schrik op schrik. Eerst al die plotseling de weg opschietende wagen van K. voorbij zien te komen en dan de weg geblokkeerd zien door de stil staande voorligger. Ik heb zo goed ik kon geremd, maar ben toch tegen de voorligger geborst". De raadsvrouwe onderstreepte, dat S. niet te dicht ach ter z'n voorligger had gereden, maar juist in verband met de naderende te genliggers z'n snelheid had moeten op voeren om de roekeloos op de weg op rijdende Hagenaar te passeren. De officier had er begrip voor en vroeg voor S. schuldigverklaring onder toepassing van straf. Tegen de Hage naar K. die de noodsituatie had gescha pen werd bij verstek f 150,- boete geëist. Rechter v.d. Brand ging wat S. be treft nog een stap verder. Hij ontsloeg hem van rechtsvervolging In verband met de straflijst van de Hagenaar K. veroordeelde hij hem tot de gevraagde boeten en een voorwaardelijke ontzeg ging van de rijbevoegdheid voor drie maanden. Honderd gulden boete werd belas tingambtenaar A. B. uit Doorwerth opgelegd, die een bocht van de Duiven- laan in Doorwerth links was doorge gaan met zijn wagen en daarbij een jongetje had aangereden. „Het kon niet anders. Ik moest wel op de linker weghelft komen. Rechts stonden auto's geparkeerd en de weg is er maar, vier a vijf meter breed", aldus verdachte. De getuige, de automobieldeskundige G. F. W. uit Doorwerth verklaarde, dat B. met gierende banden de bocht door scheurde. „Het is daar een bijzonder moeilijke situatie, nauw en onverzichte- lijk. B. heeft het jongetje niet kunnen zien. Het was door auto's aan het oog onttrokken maar B.'s snelheid was, ge zien de situatie beslist te hoog." „Ik reed misschien maar dertig kilo meter en ik heb er een dertig kilo- staan kijken, maar alle automobilisten gaan daar links door de bocht", ver weerde B. zich. „Dan rijden ze allemaal veel té hard. In bepaalde situaties kan tien ki lometer nog te hard zijn!", zei de offi cier, die de honderd gulden boete eiste, waaraan de rechter zich conformeer de. BARNEVELD In de Gelderse val lei hebben de boeren dit jaar veel meer last van mollen dan anders. Een be- roepsmollenvanger, de heer M. Dokter uit Appel bij Nijkerk heeft gezegd, dat hij in de 35 jaar dat hij op mollen jaagt, nog nooit zoveel van deze dieren heeft aangetroffen als nu. Het aantal mollen dat in zijn klemmen raakt is bijna het dubbele van dat in andere jaren. De heer dokter schrijft de sterke uitbrei ding van de mollenstand toe aan de droge meimaand van vorig jaar, ge woonlijk verdrinkt een respectabel aan tal jonge mollen tengevolge van de re gen in de meimaand. Nu dit niet is ge beurd, zijn de nesten, waarin gemiddeld vijf mollen ter wereld komen, op volle sterkte gebleven, aldus de heer Dokter. De boeren vinden de mollen vooral on genode gasten op hun weilanden omdat o.m. veldmuizen, die veel schade kun nen toebrengen aan de gewassen, van de molsgangen gebruik maken. Ook komt er door de molshopen veel zand tussen het gras, wanneer dit machi naal wordt gemaaid. EDE De reunië der 7 December- divisie, waarover wij dezer dagen mel ding maakten met de bedoeling dat zich daar alsnog oud-militairen voor zouden opgeven, heeft betrekking op oud-leden van 6 RVA, het zesde regi ment veldartillerie. Deze laatste bijzon derheid is helaas in onze oproep abu sievelijk onvermeld gelaten. De reünie, die in mei in de Willem de Zwijgerka zerne te Wezep zal worden gehouden, geldt dus alleen voor oud-leden van dit onderdeel van de divisie. Gegadigden kunnen zich melden bij de heer De Krif Buitenzorglaan 25 te Ede. RESTEREN Zondagavond vond op de Spoorstraat in Resteren een aan rijding plaats tussen twee personen auto's. De bestuurder van de auto, die uit de richting Resteren kwam draaide zijn voertuig op de weg, waarbij hij waarschijnlijk de uit de richting Op- heusden naderende auto niet heeft op gemerkt. Een aanrijding kon niet wor den vorkomen. Er ontstond mate riële schade. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. RESTEREN De prijzen van de aangevoerde produkten bij de veiling te Resteren waren als volgt: Goudreinette: I 65-75: 59-65, II 65-75: 55-58. I 75-85: 68-72, II 75-85: 58-62. I 85-95: 63-68, II 85-95: 57-58. Golden Delicious: II 60-65: 25-29; II 65-70: 31-41; II 70-75: 37-46; II 75-80: 43-52; II 80-85: 32-34. Jonathan: II 60-65: 14-29; II 65-70: 22 -42; II 70-75 23-44; II 75-80: 40-43; II 80-85: 33. LombartscalvilleII 60-70: 35; II 70- 80: 25-48; II 80-90: 29-41. Laxton's Superb: II 60-65: 21-30; II 65-70: 27-33; II 70-75: 33-45; II 75-80: 35-45; II 80-85: 38-44. Conference: I 55-60: 24; I 60-70: 30. Brederodes: II 60-70 24-25; II 65-75: 30. Doyenne Du Cornice: I 60-70: 60; I 70- 85: 86. Prijzen genoteerd in centen per kg. SCHERPENZEEL De Gelderse Maatschappij van Landbouw, afdeling Scherpenzeel, gaat samen met de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen op 18 fe bruari een bijeenkomst organiseren. Door de Roninklijke Noord- en Zuidhol landse Reddiings Maatschappij zal wor den gesproken over o.a. het redden van dreenkelingen. De avond wordt gehou den in hotel „Boszicht". „Spieken en voorzeggen zijn leerzaam99 vindt wethouder UTRECHT De Utrechtse wedhou- der van onderwijs, de heer H. van der Vlist, is er niet tegen dat kinderen op school van elkaar afkijken. Tijdens de begrotingsbehandeling zei hij juist grote voordelen in het spieken te zien. „Het ene kind leert zo van het andere, zoals ook van het voorzeggen. Dat gebeurt in de taal die het kind het meest aan spreekt en begrijpt". Daarom vond de heer Van der Vlist ook dat men de zeer begaafde kinderen niet uit een normale klas moet halen. „De goede leerlingen brengen het peil van zo'n klas in het geheel omhoog", meende hij.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 8