„Geen vertrouwen in Djakarta's beloften" w Jonge mensen houden van interieurwisseling Wonen tussen wol en plastic Thera bruist van ideeën LAGERHUISLID IN ACTIE TEGEN TATOEËRING Gevluchte papoea over toekomst van West-Irian: EENENTWINTIGJARIGE LEIDT DRUK BEZET LEVEN Waarom kunnen wij niet zelf bedelen Oud S.A.-man veroordeeld AGENINGEN Van mijn volk wil 95 procent de onafhankelijkheid. Ik weet het, want ik ben overal in West-Papoea geweest. Ik heb het gehoord van de mensen zelf." Zacharias Aristoteles Sawor (31), gebrildtenger in zijn keurige Europese pakzegt het met kalme overtui ging. Hij is eind vorig jaar in Nederland teruggekeerd: gevlucht voor het Indonesische bewind in West-Irian. IN ARREST VLUCHT FONDSEN Duitse jongen bekent moord op oude man In het Louvre Zonder poten In het niets T.V -SPEL ONTDEKT NUCHTER Marine DINSDAG M FEBRUARI 1969 Hij spreekt goed Nederlands (zat op het lyceum in Zutphen, studeerde in 1962 af aan de hogere landbouwschool in Deventer), maar kiest aarzelend, soms moeizaam zijn woorden. Hij woont nu met vrouw en drie kinderen in bij een bevriend papoeagezin in een comfortabele, nieuwe flat in Wageningen. Waarom bent u indertijd naar Nieuw Guinea teruggegaan? „Ik was toen erg teleurgesteld. De Nederlandse regering had ons beloofd, dat wij zelfbeschikking van Nederland zouden krijgen. Opeens was er de over dracht. Ik ben teruggegaan om mijn volk voorlichting te geven over de volksuitspraak die in I960, dit jaar, moest worden gehouden. De Indonesi sche voorlichting is gericht op vernieti ging van het plebissiet". Kreeg u de gelegenheid uw mening te uiten? „Ik was hoofd van de landbouwvoor- lichtingsdienst nog benoemd door de Nederlanders. Ik kwam overal om voor lichting te geven over de landbouw". En over de politiek? De heer Sawor schiet in een jongens achtige lach: „Dat achtte ik mijn plicht". Hebt u daar geen moeilijkheden mee gekregen? „Ik ben twee keer gearresteerd. De eerste keer op 19 april 1963. Ik zat één dag op beschuldiging van bezit van de Nederlandse en de papoeavLag en van wapens". Waa dat zo? „Die vlaggen misschien wel, maar die wapens zeker niet", zegt de heer Sawor lachend en hij gaat voort: „De tweede keer was op 25 augustus 1965. Ik werd beschuldigd van samenwerking met de OPM (Organisatie Vrij Papoea). Toen was net op 28 juli de opstand van Manokwari onder leiding van Per- menas Awom uitgebroken. Ik heb de atweede keer precies een jaar gezeten". Hoe was de behandeling? „Slecht. Af en toe kreeg ik een pak slaag. Bij verhoor werd ik met pistolen bedreigd. Af en toe kregen we ook wel eens voor de grap een trap. Na één jaar ging mijn zaak naar de militaire rechtbank. Ik werd vrijgelaten, maar moest me iedere dag, later twee keer in de week melden". In die tijd is de vlucht van de heer Sawor voorbereid. Op 2 juni 1967 kreeg hij het bericht dat alles was geregeld. „Die nacht heeft iemand ons (man), vrouw en 2 kinderen, een van één en een van tweeënhalf jaar) in een boot met buitenboordmotor over zee naar Wutung gevaren. Dat duurde drieën eenhalf uur. Het was gevaarlijk, want er lagen altijd Indonesische politiemen sen in gewone vissersschepen op de loer. Bij de Tami, de grensrivier, zijn ver schillende papoea's, die weg wilden doodgeschoten". In Wutung, de eerste de beste be stuurspost aan de Australische zijde van de grens die dwars over Nieuw-Guinea loopt, heeft de heer Sawor drie weken moeten wachten voor hij zich kon mel den bij het bestuurshoofd, de patrol of ficier, die inderdaad op patrouille was. Na onderzoek kreeg hij een voorlopige verblijfsvergunning. Vluchten er nu nog veel papoea's naar Australisch Nieuw-Guinea? „Van 1963 tot maart 1967 zijn er vol gens de Australiërs ongeveer vijftien honderd uit West-Irian gevlucht. Dat zijn dus de mensen die zich officieel hebben aangemeld. Nu zijn het nog al tijd tien tot vijftien per maand". Hoe weet dat, zoals u zegt, de achter blij venden zo algemeen anti-In donesisch zijn? Is er wel voldoende be- fcef van de betekenis van de komende volksuitspraak? „De Indonesiërs voeden zich over het algemeen een beetje hoger dan de papoea's. Dat wekt tegenzin. Be sef waar het om gaat, is er. Toen ik in 1964 op een reis met de resident bij de Wisselmeren kwam, werden we opgewacht door twaalfhonderd men sen. Zij waren boos omdat er zoveel beloofd was dat was toen de pro paganda en zo weinig nagekomen". Is dat besef dan niet hoofdzake lijk materialistisch gericht? „Ja, dat is ook wel zo, maar ook in de stammen is er al een bovenlaag die de mensen kan vertellen waar het om gaat." Als Indonesië nu eens een plan had, waarmee West-Irian zo snel mo gelijk tot ontwikkeling kon worden ge bracht? „Wij hebben geen vertrouwen in de toezeggingen van Indonesië. Toen ik eens op Java rondreisde voelde ik mij beschaamd, want overal werd gezegd dat West-Irian een bijzonder gebied was, dat alles kreeg, terwijl ik wist dat onze mensen krepeerden." Gelooft a met dat het Indonesië beter dan een onafhankelijk Papoea sou lukken internationale fondsen voor de ontwikkeling te verzamelen? „Och, waarom kunnen wij niet zelf bedelen. West-Irian heeft bepaal de mineralen nikkel, koper, ko balt hout en visserij die bijvoor beeld voor de Verenigde Staten en Ja pan aantrekkelijk zijn." U bent bereid met Japan, waar tegen toch veel sentiment heeft be staan, samen te werken, en niet met Indonesië? „Japan kan ons economisch voorde len bieden Indonesië heeft het op onze onafhankelijkheid voorzien. Als zelfstandige natie willen wij wel met Indonesië samenwerken op basis van gelijkheid." Wat zijn uw plannen voor de naas te toekomst? „Ik ben 5 oktober hier gekomen en hoop zo lang mogelijk hier te blijven. Ik ben bezig mijn ervaringen in een brochure neer te leggen. Die zal ik 0 Rust na een lange vlucht uit West-Irian: Zacharias Aristoteles Sawor te midden van zijn zoontjes Johannes Hermanns (4) en (rechts) Meocius Manbesakius (2*1*). De twee jongetjes voeren anderhalf jaar geleden mee in de boot met buitenboordmotor, waarmee het gezin Sawor over zee naar Austra lisch Nieuw-Guinea vluchtte. samen met mijnheer Sc heps (het so cialistische oud-Tweede Kamerlid) uit geven. Hij schrijft het." Als de volksuitspraak uitwijst dat West-Irian bij Indonesië blijft, wat doet u dan? De strijd voortzet ten? „Dat zal ik dan wel zien. Daar wü ik nu niets over zeggen. Maar dan ga lk niet terug." DEN HAAG De Nederlandse poli tie heeft gisteren een Duitse jongen in handen van de Duitse politie gesteld. Gisteren heeft hij tegenover de Neder landse politie bekend op 2 februari in Duitsland een oude man te hebben ge wurgd en te hebben beroofd van 85 mark. De jongen is vrijdagavond in Leersum aangehouden Tn een grote stapel zachte wollige ballen moet u gaan zitten en met een klein glaasje in de hand genie ten van uw helemaal oranje gehou den ronde kamer. Dan veert u lang zaam op om uw haar een beetje te kammen in een van de ronde enato- miekumers, waarvan er één gordij nen en ronde vloerkleedjes heeft men allemaal oren, 'n volgende met voeten, enzovoort. Dan stapt u rus tig, nog even genietend in de ogen- kamer, naar de kreeftenkamer om daar uw bezoek te ontvangen. Het plafond daarvan is gestoffeerd met lange, wollige draden, die soms in dikke, oranje-achtige bossen naar beneden hangen, gelijk pilaren. Al thans: dat is zo wanneer u de ideeën volgt van de heer Verner Panton, een Deens binnenhuis-architect, die in Zwitserland woont en werkt. Verner Panton heeft een aantal droomkamers ontworpen, meer toe- komst-kamers eigenlijk. En dat kwam zo: Het Bayer-concern heeft een eigen tentoonstellingsschip en men nam de heer Panton in de arm om de zaak in te richten op een manier die héél anders-dan-anders moest zijn. Er is de heer Panton, die al talloze prijzen voor zijn bin nenhuis-architectuur kreeg, alleen maar gezegd: Verwerk die en die wollen en plastic materialen, voor de rest kunt u volledig uw gang gaan, maar laat ons eens zien wat er allemaal mogelijk is. Verner Panton richtte dat schip in met allemaal ronde vertrekken, die elk in het teken van één kleur staan. Een kamer met oranje ballen om op te zitten en waarvan men zelf een stoel, bank of bankje kan bouwen, kreeg ook oranje muren (van gor dijnstof) en oranje verlichting. Hij was zo slim om alles op te bouwen uit losse panelen, zodat een aantal van zijn droomkamers bijvoorbeeld tentoongesteld konden worden in Ko penhagen en het Louvre in Parijs. Op dit moment zijn die droomka mers in Nederland en wij zijn ze vo rige week even gaan bekijken op de beurs Binnenhuis '69 die in Rotter dam wordt gehouden. En zo kon het gebeuren dat we in de voetenkamer een hand kregen va een van de mannen die het werk van Verner Panton naar Nederland heb ben gehaald, de heer W. van Krim pen, directeur van het Beurscentrum Rotterdam. En even later zaten we te praten in de kreeftenkamer (op de muren allemaal kreeften gedrukt), in een zacht oranje licht en in het spe ciale luchtje, dat bij die kamer met het wollen plafond hoort. En de ta fel had geen poten, die was opgehan gen aan de leuningen van een soort stoel-bankjes. „Panton zelf vindt, dat we straks écht zo moeten wonen", aldus de heer Van Krimpen. „En in Dene marken bijvoorbeeld zijn er al ver schillende dingen uit deze kamer in produktie genomen. Zijn hangende tafel bijvoorbeeld, is natuurlijk wél een idee". Daar is het, althans op de beurs Binnenhuis '69, ook eigenlijk om be gonnen: ideetjes opdoen. Maar wie veroordeeld zou worden een jaar in die droomkamers te wonen zou het niettemin toch wel uithouden. Het zou ook onze keus niet zijn, maar le lijk zijn die kamers allerminst (daar zijn wel andere voorbeelden van). Ze zijn misschien „goed gek" en 't is er, wat de kleurtjes en het zachte licht betreft, voor een paar uur best toeven. En dat sluit dan weer een beetje aan op wat de heer Van Krinpen v ertelde over het wonen tegenwoor dig. „Men wil niet meer honderd jaar met een tafel kunnen doen", zei hij. „Vooral bij jonge mensen is merk baar, dat ze zeker om de vijf jaar van interieur willen wisselen. Van daar ook de kartonnen stoeltjes en de opblaasbare. Dat snelle wisselen van meubilair noemen we „mobiel wonen". En dan moet ik er eerlijk heidshalve bij zeggen, dat de indus trie daar goed aan meewerkt. Men gokt op dat snelle wisselen, men maakt meestal geen bankstel meer dat over dertig jaar nog staat." Vandaar dat er steeds naar iets nieuws wordt gezocht, vandaar ook dat hetzelfde concern dat Verner Panton z'n droomkamers liet maken, een werkgroep heeft die zich speciaal met het wonen in de toekomst be moeit. „Die werkgroep heeft bijvoorbeeld beweerd, dat wij straks niet meer in afgepaste kamers zullen leven", zei de heer Van Krimpen. „Mobiele muren zullen er voor zorgen, dat we, zo we willen, iedere dag een andere kamer kunnen hebben. Schilderijen hoeven er niet meer aan de muur te hangen, want daarop worden kleu rendia's geprojecteerd. En dan is die werkgroep ook nog bezig met iets, waarbij je helemaal geen meubilair 0 Wanneer u naar de Deense binnenhuis-architect Verner Panton luistert, kan dit bijvoorbeeld uw zitkamer zijn. Het plafond is ge stoffeerd door tienduizenden oranje-roze draadjes, die hier en daar in lange slierten tot op de grond hangen. De muren van dit ronde vertrek zijn gestoffeerd met kreeften-schilderijen meer nodig hebt. Je gaat zitten in het luchtledige, zo lijkt het tenmin ste. Je zit dan namelijk in een mag netisch veld." Kortom, met een antiek stoeltje of een tafel die nog handwerk is en nog honderd jaar meekan zijn we straks misschien nergens meer. Maar we hopen, dat de heer Verner Pan ton ons daar toch lekker tussen zal laten zitten. AMSTERDAM Wie kent niet de avonturen van de grote boze wolf, het lieve kleine wolfje en de vrolijke biggetjes? Hun avonturen staan in het vrolijke weekblad Donald Duck. Als u hun belevenissen heeft gevolgd, dan heeft u kennis gemaakt met Thera Coppens, want die heeft ze geschreven. Misschien heeft u weieens de achterkant bekeken van het damesweekblad Margriet. De kleurige avonturen op deze bladzijde van de Flintstones zijn ge deeltelijk ook al het werk van Thera. Er zijn nog meer mogelijkheden om haar te ontmoeten: zij heeft een kin derboek geschreven. Vorig jaar werd haar televisiespel „Dagnacht" door de AVRO op het scherm gebracht en zij werkt op dit ogenblik aan een langspeelplaat vol kinderliedjes. Een druk leven dus voor dit meisje van 21 jaar. Zij zegt er zelf van: „Ik kom niet tot alles wat ik wil doen. Ik heb ontzettend veel ideeën. Ik heb een nieuw televisiespel in mijn hoofd en denk ook over een musical, maar ik zit overdag te vast met mijn werk. Ik heb er gewoon geen tijd voor. Het ideaal lijkt me als er eens iemand mij een week vakantie aanbiedt in een dorp met een huisje met een schrijfmachine. Dan zou ik al mijn werk eindelijk eens af kunnen maken. Al zou dat toch niet lukken want als ik ergens mee bezig ben, vind ik toch nooit goed genoeg en begin ik steeds maar weer met verbeteringen". Thera Coppens is begonnen met dich ten toen zij dertien jaar oud was. Via de schoolkrant van de Pius- MMS in Amsterdam vond zij een uitlaatklep voor haar schrijftalenten. Haar gedichten hield zij nog even voor zichzelf. Tot zij in contact kwam met de Avro over een televisiespel. Daar werd meteen de aandacht getrokken door haar gedichten. Er werden er een paar opgenomen in de radiogids van de Avro. „Daardoor werd ik ook gevraagd voor het programma Dichters dichterbij, dat vorige week werd uitgezonden. Ik was bij die opnamen erg gespan nen. Ik was er erg benieuwd naar andere dichters te ontmoeten, maar die ontmoeting viel nogal tegen. Ik ben toen wel van het idee afgeko men dat een dichter een heel bijzon der mens is, die ver van de werke lijkheid afstaat". „Die ene middag die voor de opname nodig was bleek een heel nuchtere zaak te zijn. Het was een stuk on persoonlijker dan ik had gedacht. Al is het wel heerlijk om te merken dat wat je doet blijkbaar goed ge noeg is om de aandacht van literaire figuren op je te vestigen. Maar het ging allemaal te vlug. Nu is een te levisiestudio ook bepaald geen plaats om van het literaire werk van ande ren te kunnen genieten". Thera Coppens woont op een klein ka mertje in het centrum van Amster dam. Dat is ook geen geschikte plaats om gedichten te schrijven. Zij doet dit in hoofdzaak tussen haar journalistieke werk door. „Ik dicht veel in de trein. Ook wel eens in mijn slaap, maar als ik dan wakker word, kan ik het niet meer opschrij ven. Het gebeurt me ook nog wel eens dat ik afdwaal terwijl ik iemand zit te interviewen. Ik weet soms helemaal niet meer waar het gesprek over gaat of wat de persoon tegenover mij gezegd heeft. Ik zit opeens aan een nieuw gedicht te den ken. Ik dicht ook vaak om een mooi woord heen. Dan kom ik ineens een woord tegen dat allerlei beelden bij me oproept en daar ga ik dan een gedicht omheen weven". Tot de dichters die Thera Coppens bij zonder aanspreken hoort Leo Vro- man. Vroeger werd haar werk nogal beïnvloed door Adriaan Roland Holst. „Ik was toen zeventien en dichtte over wolken en blauwe luch ten. Nu probeer ik eigen ideeën te verwerken". in tussen het dichten en journalistiek werk door werkt Thera Coppens aan haar kinderliedjes en schriift zij sprookjes. Ook deze sprookjes ko men op een plaat uit. Zij worden ge sproken door Herman van Veen. Aan werk en ideeën ontbreekt het Thera Coppens niet, aan tijd voorlopig nog wél. LONDEN Een conservatief Lager huislid in Engeland is ten strijde ge trokken tegen het oude gebruik van tatoeëring, tenminste bij jongelui onder de achttien jaar. Heel wat meisjes, die hun rug of ande re lichaamsdelen in een onbezonnen bui laten versieren, krijgen daar later spijt van. Het bezorgde Lagerhuislid, Martin Maddan, heeft het Lagerhuis voorgesteld tatoeëring van jongelui on der de achttien strafbaar te stellen. Tatoeëren kan zelfs tot psychologi sche problemen leiden, heeft deze parlementariër ontdekt; ook tot aller lei praktische problemen, zoals een jongeman ondervond die winkelbedien de wilde worden, maar die nergena werd aangenomen omdat hij op zijn ene hand het woord „liefde" had staan en op de andere „haat". De psychische moeilijkheden als ge volg van het laten opsieren van lichaamsdelen wettigen in veel geval len gratis operaties onder de nationa le gezondheidsverzekering in Enge land. Dat heeft de belastingbetalers de laatste drie jaar zeker een miljoen gulden gekost, zegt Martin Maddan. De Britse marine was altijd sterk in het tatoeëren. Er was zelfs een ad miraal bij deze oudste «tak der Britse strijdkrachten, die op zijn rug een compleet jachttafereel had laten aan brengen. Maar tegenwoordig moet de Royal Navy niet veel meer hebben van deze versieringen. Een jongen in het kiesdistrict van Maddan moest driemaal worden ge opereerd om een uitbundig tafereel van zijn borst en armen te laten ver wijderen, compleet met vogels, meis jesnamen en zeemeerminnen. Die had hij er toen hij veertien was voor vijf tientjes op laten tatoeëren. PADERBORN Een vroegere hoge officier van de SA is te Paderborn tot vier jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens zijn aandeel in de moord, voor de oorlog, op een Joodse hoofdredac teur. Het slachtoffer, Felix Fechenbach, hoofdredacteur van de socialistische „Volksblatt" in Detmold, werd op 7 augustus 1933 dood aangetroffen, nadat een SA-groep onder aanvoering van de thans 76-jarige Friedrich Grüttemeyer, hem met 27 schoten had neergemaaid. Het is deze Grüttemeyer, destijds ca féhouder te Detmold, die thans terecht heeft gestaan. De voormalige „Standartenführer'' bracht eerst Felix Fechenbach naar een bos „waar hij zijn behoefte kon doen, als hij dit wilde". Toen Fechenbach hieraan gevolg gaf brandden de scho ten los. Grüttemeyer heeft 20 jaar onder een valse naam geleefd. In 1967 kwam men hem in een plaatsje bij Bonn op het spoor. De SA-man vroeg namelijk op zijn valse naam staatspensioen aan, een nauwkeurige ambtenaar viel daarover en zo kwam de bal aan het rollen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11