m mi de yan 200 tot 2.000.000
Primeurs op
de R.A.I.
laatste 10 jaar
niet duurder
Dit was dé auto van '68
0
P
E
L
CHEVROLET
De
Volkswagen
fastback
heeft behalve zijn naam,
zijn vorm mee.
En zijn prijs.
WELKE auto's werden in
Nederland gekocht
Nieuwe Ford:
mini Mustang
N.V. v.h. Wed. A. W. DE HAAS
GARAGE JAN JANSEN ZN.
Versneld
V.A.B.
KIRPESTEIN
een wagen
voor elke wens
en welstand
jaar
pers.
auto's
aantal
inwoners
1 pers.auto
perinwoners
Alleen om naar
te kijken
Op de 58e RAI-tentoonstelling van
personenauto's zijn de volgende nieuwe
modeleln te zien:
Wereldprimeurs: Ford Capri (1)
(Duitsland); ZAZ 1200 V-4 (2) (Sovjet-
Unie).
Europese primeurs: Datsun 1800 (Ja
pan); Isuzu 117 Coupé (Japan); Suzuki
Fronte (Japan).
Nederlandse primeurs: Audi 100
(Duitsland); BMW 2800 Coupé Sport
(Duitsland); Fiat 124 Special (Italië);
Fiat 125 Special (Italië); Izuzu 1600
Sport (Japan); Javelin Karmann (Duits
land-VS); Mazda 1200 (Japan); Merce
des-Benz 250 C (Duitsland); Mercedes-
Benz 250 CE (Duitsland); Peugeot 504
(Frankrijk); Rover 3500 (Engeland);
Saab 99 (Zweden); Skoda 1203 Microbus
(Tsjechoslowakije)Triumph TR 6 (En
geland); Volvo 164 (Zweden).
De auto is eigenlijk een merk
waardig artikel. Hoewel de prijzen
van vrijwel alle artikelen elk jaar
gestegen zijn en de auto speciaal
zwaar belast werd door de fiscus,
zijn de prijzen van auto's de laatste
10 jaar vrijwel onveranderd ge
bleven.
Volgens het Centraal Bureau
voor de Statistiek is de gemiddelde
prijs van personenauto's zelfs weer
iets gezakt in 1968.
Dit staatje geeft een overzicht
van de prijsontwikkeling in de afge
lopen 10 jaar:
1958 f 7.568
1959 f "7.364
1960 f 7.295
1961 f 7.072
1962 f 7.160
1963 f 6.958
1964 f 6.931
1965 f 6.853
1966 f 7.31 I
1967 f 7.314
1968 ca. f 7.200
mwMMmmm -< -
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
Gedurende de RAI zal er steeds een
vertegenwoordiger van ons bedrijf al
daar aanwezig zijn om u de gewenste
inlichtingen te verstrekken.
rww
Van het in Nederland nog niet zo be
kende Japanse merk Mazda zijn op de
RAI de Mazda 1200 2-deurs en 4-deurs Ne
derlandse primeurs. Fraai van uitvoering
zijn de Mazda 1500 zowel in gewone als in
sportversie, alsmede de combinatiewagen.
De VW fastback blinkt uit door zijn fraaie lijn. Onder zijn
uiterlijk schoon schuilt een rasechte Volkswagen. Komfortabel op
de lange afstand, wendbaar in de stad. Koersvast in geniepige
bochten en op hobbelwegen dank zij dubbele homo-kinetische
koppelingen op de achteras. De VW fastback bestaat ook in
Automatic uitvoering, die u het schakelen uit handen neemt.
Volkswagen-degelijkheid, betrouwbaarheid en markant gunstige
km prijs zijn standaard bij de VW 1600. 't Maakt zijn prijs vanaf
f 6.690/- excl. BTW (f7.492,80 incl. BTW) nog frappanter!
KERKEWIJK 87-93 - VEENENDAAL - TEL. 08385-.19020
DORPSTRAAT 6 - DOORN - TEL. 03430-3441
ACHTERBERGSESTRAATWEG 25 - RHENEN - TEL. 08376 - 3051
(Alle prijzen af Amersfoort)
Vandaag heeft de minister van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde
ning niet zijn collega van Verkeer en Wa
terstaat!) in Amsterdam de 58-ste R.A.I.-
tentoonstelling voor automobielen geopend.
Evenals twee jaar geleden zal deze exposi
tie alle hallen van het immense gebouw
bezetten. Er zullen 70 merken auto's wor
den geshowd uit 11 verschillende landen.
De R.A.l. verwacht dit jaar een record
aantal bezoekers (alwéér). Die verwach
tingen zijn gebaseerd op het feit, dat de
verkoop van auto's de laatste jaren snel
aan het accellereren is, ondanks allerlei be
lastingen, directe en indirecte, die jaar op
jaar zwaarder gaan drukken. Toch is de
toekomst voor de auto rooskleurig, zegt
de voorzitter van de R.A.L: „De mens wil
autorijden!"
Op deze pagina voor u alvast wat
nieuws van de R A.l. Er zijn geen grootse
technische ontwikkelingen. De auto wordt
over het algemeen mooier, veiliger en com
fortabeler. De concurrentiestrijd zal hevi
ger worden, vooral in de sector van de
sportieve auto. Het wil wel wat zeggen dat,
nu nèt voor deze R.A.l., waarop Volks
wagen zijn 411 lanceert, deze Duitse fa
briek een Volks-Porsche op stapel heeft
staanHet Duitse blad Stern had de pri
meur en schrijft dat deze Volks-Porsche de
image van V.W. nu de 411 bepaald niet
met veel geestdrift is ontvangen wat
moet oppoetsen. Zo „poetsen" alle auto
mobielfabrikanten hun image op en lonken
naar een nieuwe sportieve generatie
Wie het lijstje „van 200 naar 2.000.000"
bekijkt en zich daarbij realiseert dat de
prognose is: vóór 1971 3 miljoen auto's en
vóór 1975 tweemaal zoveel als nu, vraagt
zich wel af waar dat heen gaat. Mis
schien wel daarom zal de minister van
Ruimtelijke Ordening deze expositie ope
nen
OFFICIAL FIAT-DEALER
NIEUWEWEG 192 - VEENENDAAL - TELEFOON (08806) £3086
1900
1910
1920
1930
1940
1945
1950
1955
1960
1965
1966
1967
1968
,-v
200
2.000
10.000
67.000
100.000
30.000
139.000
268.000
522.000
1.272.000
1.502.000
1.725.000
1.975.000
5.200.000
5.900.000
6.865.300
7.935.600
8.923.200
9.304.300
10.200.300
10.821.700
11.556.000
12.377.200
12.535.000
12.651.000
12.800.000
25.500
2.930
690
118
89
310
73
40
22
9,6
8,2
7,5
6,5
Een Russische wereldprimeur op de
RAI is de ZAZ 1200 uit Kiev, waar de
in 1965 gebouwde ZAZ-fabriek momenteel
tot een produktie is gekomen van 90.000
auto's per jaar. De ZAZ 1200 is een dege
lijke, wat vierkante auto, goed afgewerkt.
Elk jaar organiseert het autoblad
AUTO-visie een internationale verkie
zing „Auto van het jaar". Een interna
tionale jury heeft ook nu weer gekozen.
Er waren drie favorieten: de BMW 2002,
de Saab 99 en de Peugeot 504. De laatste
wagen won met een ruime voorsprong.
Aan de president-directeur van Peugeot,
Frangois Gautier, zal tijdens de RAI-ten-
toonstelling de aan deze verkiezing ver
bonden trofee worden uitgereikt. Na de
verkiezing zag de uitslag er als volgt uit:
1. Peugeot 504 119 punten; 2. BMW 2500/
2800 77 punten; 3. Alfa Romeo 1750 Berlina
76 punten; 4. Saab 99 72 punten; 5. Jaguar
XJ6 68 punten.
De Tsjechische Skoda brengt als Neder
landse primeur een type 1203 micro
bus, een praktisch ingerichte wagen, welke
ruim plaats biedt aan acht personen. De
dit jaar 75-jarige Skoda-fabriek exposeert
op haar stand ook een wagen uit het bouw
jaar 1934/35.
De RAI heeft zich een nieuwe algemeen
voorzitter gekozen, namelijk de heer W.
Smit, directeur van Leyland Holland NV. De
heer Smit was vice-voorzitter van de RAI
en voorzitter van de afdeling bedrijfswagens.
Wxiiê-.
Elke RAI-expositie heeft behalve
z'n primeurs ook z'n blikvangers, die
niet allemaal te koop zijn, maar niet
temin veel publiek trekken. We noe
men er een paar: de Austin 1800, die
tweede werd in de Londen-Sydney
marathon; de Citroen Méhari, terrein
wagen met kunststof carrosserie, de
2 DAF's 55 van de Londen-Sydney
marathon, een Datsun racewagen; de
Lotus Europa; de Porsche 907, proto
type van 8-cilinder racewagen; een
Skoda uit 1934; de STP Turbo Car 40;
een Scaldia, uit de Londen-Sydney
marathon en als klapstuk van de show
de Sunbeam Hunter, die de Londen-
Sydney marathon won.
De wedren die de autoverkoop jaarlijks
weer te zien geeft, heeft wat betreft de
„individuele" prestaties in 1968 twee grote
kampioenen opgeleverd: de Volkswagen ke
ver en de Opel Kadett. De eerste won de
race nog, maar de achterstand van de Ka
dett was veel kleiner dan in de vorige ron
de, in 1967.
Iets speciaals van de autoverkoopwedren
is het begrip marktaandeel, het deel van
de totale verkoop aan auto's dat een be
paald merk of een bepaalde auto inneemt,
uitgedrukt in procenten van het totaal.
Daarover gaat het staatje hierboven.
De best verkochte modellen waren de
Volkswagen kever met een marktaandeel
van 10.6 procent (34.610 stuks) en de Opel
Kadett-serie met een marktaandeel van 9.1
procent (29.770 stuks).
T~)e Opel Kadett is dus een van de auto's
die in 1968 een felle sprint ten beste
gaven. Er zijn er meer, hoewel de resulta
ten door de kleinere aantallen minder spec
taculair zijn. De Mini (Austin Seven 850/
1000 Morris 850/1000) kwam bijvoorbeeld
van 1,3 procent op 3,2 procent. Dat is meer
dan een verdubbeling van het marktaan
deel. Alfa Romeo deed het nog beter en
zag kans de verkoop te verdrievoudigen.
Er zijn meer van die succes-auto's. De
Fiat 850 kwam van 5,2 procent op 6,3 pro
cent (van 13.500 op 20.750 stuks). De Peu
geot 204 kwam van 0,8 procent op 1,0 pro
cent (van 2050 op 3325 stuks). De Renault 16
kwam van 0,2 procent op 1,0 procent (van
475 op 3110 stuks).
Dat zijn auto's die al een tijdlang op de
markt waren en het opeens beter gaan
doen. Er zijn ook auto's die in 1967 werden
uitgebracht en pas in 1968 volop meededen.
Zo vonden de Fiat 125 en de Simca 1100
bijvoorbeeld veel aftrek in 1968. Van de
eerste werden er 5450 verkocht, van de
tweede 5950 stuks.
'T'egenover al de auto's die omhoog gin
gen in de verkoop, staan er die af
zakten, hetzij in marktpercentage, hetzy
zelfs in aantallen verkochte eenheden. Soms
is de oorzaak niet zo duidelijk, zoals bij de
Citroën DS, de Renault 4 en de Volvo 121/
131. Soms blijkt ook duidelijk dat het ene
type van een merk last heeft van een an
der type. Zo is de Daf 44 teruggelopen en
de 55 omhoog geschoten. Zo gaat het succes
van de Fiat 125 duidelijk ten koste van de
124. Zo is de Ford Cortina wat gezakt en
de Escort omhoog gekomen. Zo is het suc
ces van de Simca 1100 ten koste gegaan
van de andere Simca's.
bovenstaand lijstje van totalen geeft,
in vergelijking tot de eerste van de
zestiger jaren een duidelijk beeld van de
richting. Volkswagen en Opel hadden sa
men in 1960, 1961 en 1962 dertig procent.
Dat zakt wat af. In de kring van de Grote
Drie bovenaan gaat het overigens wel span
nen!
Dashboard van de Capri 2300 GT.
MMMMSIM
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
17,77
18,72
15,72
15,39
14,60
16,42
15,23
13,99
13,32
11,18
13,56
13,18
12.58
12,88
11,02
12,96
7.47
8,73
9.13
9,32
10,32
11,87
12,70
11,93
DAF.
6,96
7.12
7,15
5,97
5,93
5,80
5,88
7.67
7.76
Ford-Duitsland
5,75
6,31
5,68
7.47
10,28
11,60
9,92
7,16
7,21
9,07
10.18
8,64
6,50
5,92
6,14
7,60
6,39
Ford-Engeland
7,24
5.42
6,14
6,70
5,75
5,13
4.30
6.33
5,75
Simca2,59
2,88
4,91
4,89
4.95
5,31
6,62
6.36
6,32
7,25
4,98
5,01
4,65
4,28
4.13
4,44
4,70
Peugeot
2,88
2,45
2,25
2,08
2,15
2,67
3,22
3,00
Austin
2,02
2,05
2,07
1,89
2,00
2,07
1.27
1,33
2,68
N.S.U.
0,32
0.40
0,64
1.25
1.72
2,96
3,07
2,66
3,34
Moms .....................I
1,28
1,24
1,15
1.45
1.16
1,15
0.75
0,86
2,03
Vauxhall
1.55
1.41
1.70
1,38
2,43
2,31
1,79
1,43
1,85
B.M.W
0.71
1,35
1,79
2,09
2,26
1.76
1.57
1,65
1,69
Mercedes-Benz
2.00
2,25
2,35
1,92
1,84
1,89
1.55
1,62
1.47
Volvo
0,73
0,67
0,57
0,63
0,63
0,79
0.77
1,06
1,05
D.K.W./Audi1,67
2,27
1,94
1,59
1,49
1,15
0,53
0,78
0,87
0,02
0,30
0.38
0,47
0,66
Standard-Triumph
0,07
0,10
0,29
0,51
0,64
0,66
0,63
0,54
0,59
mmm
0,56
0.73
0,93
0,48
0,35
1,06
1,19
0,54
Skoda .......I........0,77
1,03
0.93
0,88
0,57
0,92
0,57
0,38
0,48
Datsun
0,08
0,18
0,44
0,01
0,02
0,02
0,03
0,04
0,23
0,41
Scaldia/Moskvitch
0.11
0,21
0.11
0,27
0.54
0,36
0,29
De aandrijving geschiedt door een achter
in geplaatste V-motor van 1200 cc, lucht-
gekoeld. De 4-versnellingsbak is gesyn
chroniseerd. De ZAZ heeft een voortreffe
lijke verwarmingsvnstallatie (benzine
kachel).
SX5"-*"
1
Fords nieuwe Capri: lange neus met
lage grille, kort interieur, korte achter
steven.
mmrn
Het Zweedse merk Volvo exposeert als
Nederlandse primeur de nieuwe zes
cilinder-wagen, de Volvo 164.
Het Japanse merk Suzuki, vermaard
om zijn motorfietsen, exposeert op de
ze stand als een Europese primeur de Su
zuki Fronte, een kleine Japanse auto, met
achterin dwarsliggende 3 cilinder-tweetakt-
motor. Deze motor heeft geen mengsme-
ring, maar een aparte olietank.
Met de nieuwe Capri levert Ford een
vertaling in het Europees van de Ameri
kaanse Ford Mustang: zeer sportief om te
zien, de rijkwaliteiten van een gewone ge-
bruiksauto, niet te veel ruimte, een grote
keus aan motoren en uitvoeringen. Het suc
ces va» de Mustang in Amerika bewijst
dat de formule goed is. De grote belang
stelling in Europa nu reeds voor de
Capri bevestigt dat.
De Capri is een co-produktie van de
Engelse en de Duitse Fordfabriek. De Brit
ten gaan hem met Britse Fordmotoren ma
ken, de Duitsers met Duitse Fordmotoren.
Dat wil dus zeggen dat de Capri in Ne
derland leverbaar wordt met vier- en zes-
cilinder V-motoren.
Technisch is er niet veel nieuws aan de
auto. Bekende motoren, voorin gemonteerd,
die de achterwielen aandrijven. Onafhanke
lijke voorwielophanging m^t MacPherson-
elementen (samenboüwsels van schokbre-
ker, fusee en schroefveer). Starre achteras
aan bladveren met reactie-armen. Schijf
remmen voor, trommelremmen achter.
Het koetswerk is wel splinternieuw. Het
is uitzonderlijk geslaagd om te zien. De
ruimte binnen valt wat tegen. Voorin zitten
twee volwassenen uitstekend, maar achter
in is het wat krap. Voor kinderen is de
ruimte achterin echter zeker voldoende. De
kofferbak is eveneens nogal klein.
De Capri-serie bestaat ui de 1300 (1305
cc., V-4, 63 SAE-pk) van 7800 gulden, de
1500 (1498 cc, V-4, 80 SAE-pk) van 8300 gul
den, de 1700 GT (1699 cc., V-4, 90 SAE-pk)
van 9100 gulden, de 2000 (1998 cc, V-6, 113
SAE-pk) van 9950 gulden en de 2300 GT
(2293 cc., V-6, 126 SAE-pk) van 10.600 gul
den.
Al deze auto's worden standaard met een
vierversnellingsbak met pook geleverd. Op
de 1300 na kunnen ze van een automatische
transmissie worden voorzien. Verder kun
nen de kopers ze naar persoonlijke wensen
laten uitrusten door ze met een „pakket"
bijzondere zaken te bestellen.
Er is keuze tussen een L-, een R- of een
X-uitvoering. Het L-pakket maakt de auto
mooier aan de buitenkant (vooral door
extra chroom). Het X-pakket maakt de
auto van binnen mooier en comfortabeler
(o.a. slaapstoelen, geprofileerde achterbank,
armsteun achter, sportstuur). Het R-pakket
tenslotte is voor de sportieveling bestemd
(sportwielen, met leer bekleed stuur, halo
geenlampen, zwart gespoten motorkap, e.d.)
Combinaties van de diverse uitrustingen
zijn ook mogelijk.
De topsnelheden en de acceleratietijden
van 0-100 km/u., zijn volgens fabrieksopga-
ve: 1300 133 km/u. en 22,7 sec., 1500 145
km/u. en 16 sec., 1700 GT 155 km/u. en
13,7 sec., 2000 163 km/u. en 11,9 sec., 2300
GT 178 km/u. en 9,4 sec.
Volkswagen en Porsche hebben een ge
zamenlijke dochteronderneming gesticht
die zich in de nabije toekomst bezig zal gaan
houden met de verkoop van nieuwe sport
wagens die door Porsche en Volkswagen ge
zamenlijk zullen worden gemaakt. Het gaat
om een tweepersoons coupé met een lucht-
gekoelde motor achterin, maar voor de ach
teras, een zogenaamde centraal geplaatste
motor. De auto zou naar keuze kunnen wor
den voorzien van een viercilinder boxermo
tor van Volkswagen of een zescilinder
boxermotor van Porsche. Verwacht wordt
dat de auto dit najaar zal worden uitge
bracht.
mmmmmmmmwrnm
BTW ijaf de „kneuzen" (linke dreun
De invoering van de BTW heeft de han
del in gebruikte ingevoerde auto's naar het
schijnt, grondig de das omgedaan. De
„kneuzenhandel" kon floreren omdat er ge
ringe omzetbelasting op werd geheven. Nu
er twaalf procent BTW op de gebruikte, in
gevoerde auto's moet worden betaald, is de
aardigheid er voor velen misschien af.
Vroeger waren dagen van tachtig gebruikte
auto's die ter invoer werden aangeboden
bij de grenspost Zevenaar heel normaal.
Nu blijft het bij hooguit een tien stuks per
dag.
De BTW drukt natuurlijk ook op de han
del in ingeruilde gebruikte auto's. De han
delaren waarschuwden al lang voor 1 ja
nuari dat zij na die datum hun prijzen fiks
zouden moeten verhogen. Daar is tot dus
verre echter niet veel van gebleken.
Ook tegen de oude prijzen kunnen de han
delaren hun voorraad nauwelijks doen slin
ken. Voor de handelaren is dat geen onver
wachte tegenslag. Zij hielden bij hun inko
pen al ver voor 1 januari rekening met de
later te betalen BTW.
Zo is de BTW al geruime tijd van invloed
op de inruilprijzen die garages kunnen bie
den. Die inruilprijzen zakten de laatste ja
ren toch al gestadig; dat is nu in versneld
tempo gegaan. Enkele garages proberen
toch tot een redelijke „inruilprijs" te ko
men door niet in te ruilen. Ze beperken
zich tot het met elkaar in contact brengen
van de eigenaar van de in te ruilen auto
en een mogelijke particuliere koper daar
voor. Als dat lukt hoeft er geen BTW te
worden betaald.
Zoals verwacht was de BTW niet of nau
welijks van invloed op de prijzen van nieu
we auto's. De prijzen gingen hier en daar
met enkele guldens omhoog en daar bleef
het bij. Een enkele importeur suggereerde
veel lagere autoprijzen door de prijzen ex
clusief BTW groot en zwaar te adverteren
en daar heel kleintjes de prijzen inclusief
BTW bij te zetten.
Er zijn sinds 1 januari wel wat prijswij
zigingen losgekomen, maar die hebben niets
met de BTW te maken. In de eerste plaats
veranderden de prijzen van de Duitse
auto's, door een nieuwe fiscale Duitse maat
regel, die prijsverhogingen van circa vier
procent tot gevolg zou moeten hebben.
Volkswagen rekende de vier procent niet
door, zodat de prijzen van de VW's in Ne
derland hetzelfde bleven. Ook de prijzen
van NSU veranderden nauwelijks. Merce
des rekende de vier procent echter volledig
door. BMW scharrelde wat en verhoogde
de modellen waar veel vraag naar is (zo
als de 2002 en de 1800) meer in prijs dan
de extra belasting rechtvaardigde, waar
door de prijzen van minder gevraagde mo
dellen ongewijzigd konden blijven.
Fiat verlaagde de 124 enkele honderden
guldens in prijs. De aanleiding daartoe zal
het iets teruglopen van de verkoopcijfers
van de 124 wel zijn geweest. De Fiat Dino
werd enkele duizenden gulden is prijs ver
laagd, maar kost desondanks toch nog al
tijd bijna dertig mille...
Wolseley kwam met een nogal aanzien
lijke prijsverlaging voor de Wolseley 1300,
het luxueuze zusje van de Austin/Morris
1300. Het prijsverschil van circa duizend
gulden is nu heel redelijk. Daarvoor biedt
Wolseley zijn exclusieve naam, een forse
Wolseley-grille slaapstoelen, een iets ster
kere motor en een luxueuzer interieur.
Flink naar beneden in prijs gingen ook
de Mazda's. De import daarvan ging in an
dere handen over. De nieuwe importeur
maakte de auto's circa duizend gulden per
stuk goedkoper.