m mi de yan 200 tot 2.000.000 Primeurs op de R.A.I. laatste 10 jaar niet duurder Dit was dé auto van '68 0 P E L CHEVROLET De Volkswagen fastback heeft behalve zijn naam, zijn vorm mee. En zijn prijs. WELKE auto's werden in Nederland gekocht Nieuwe Ford: mini Mustang N.V. v.h. Wed. A. W. DE HAAS GARAGE JAN JANSEN ZN. Versneld V.A.B. KIRPESTEIN een wagen voor elke wens en welstand jaar pers. auto's aantal inwoners 1 pers.auto perinwoners Alleen om naar te kijken Op de 58e RAI-tentoonstelling van personenauto's zijn de volgende nieuwe modeleln te zien: Wereldprimeurs: Ford Capri (1) (Duitsland); ZAZ 1200 V-4 (2) (Sovjet- Unie). Europese primeurs: Datsun 1800 (Ja pan); Isuzu 117 Coupé (Japan); Suzuki Fronte (Japan). Nederlandse primeurs: Audi 100 (Duitsland); BMW 2800 Coupé Sport (Duitsland); Fiat 124 Special (Italië); Fiat 125 Special (Italië); Izuzu 1600 Sport (Japan); Javelin Karmann (Duits land-VS); Mazda 1200 (Japan); Merce des-Benz 250 C (Duitsland); Mercedes- Benz 250 CE (Duitsland); Peugeot 504 (Frankrijk); Rover 3500 (Engeland); Saab 99 (Zweden); Skoda 1203 Microbus (Tsjechoslowakije)Triumph TR 6 (En geland); Volvo 164 (Zweden). De auto is eigenlijk een merk waardig artikel. Hoewel de prijzen van vrijwel alle artikelen elk jaar gestegen zijn en de auto speciaal zwaar belast werd door de fiscus, zijn de prijzen van auto's de laatste 10 jaar vrijwel onveranderd ge bleven. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is de gemiddelde prijs van personenauto's zelfs weer iets gezakt in 1968. Dit staatje geeft een overzicht van de prijsontwikkeling in de afge lopen 10 jaar: 1958 f 7.568 1959 f "7.364 1960 f 7.295 1961 f 7.072 1962 f 7.160 1963 f 6.958 1964 f 6.931 1965 f 6.853 1966 f 7.31 I 1967 f 7.314 1968 ca. f 7.200 mwMMmmm -< - VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE Gedurende de RAI zal er steeds een vertegenwoordiger van ons bedrijf al daar aanwezig zijn om u de gewenste inlichtingen te verstrekken. rww Van het in Nederland nog niet zo be kende Japanse merk Mazda zijn op de RAI de Mazda 1200 2-deurs en 4-deurs Ne derlandse primeurs. Fraai van uitvoering zijn de Mazda 1500 zowel in gewone als in sportversie, alsmede de combinatiewagen. De VW fastback blinkt uit door zijn fraaie lijn. Onder zijn uiterlijk schoon schuilt een rasechte Volkswagen. Komfortabel op de lange afstand, wendbaar in de stad. Koersvast in geniepige bochten en op hobbelwegen dank zij dubbele homo-kinetische koppelingen op de achteras. De VW fastback bestaat ook in Automatic uitvoering, die u het schakelen uit handen neemt. Volkswagen-degelijkheid, betrouwbaarheid en markant gunstige km prijs zijn standaard bij de VW 1600. 't Maakt zijn prijs vanaf f 6.690/- excl. BTW (f7.492,80 incl. BTW) nog frappanter! KERKEWIJK 87-93 - VEENENDAAL - TEL. 08385-.19020 DORPSTRAAT 6 - DOORN - TEL. 03430-3441 ACHTERBERGSESTRAATWEG 25 - RHENEN - TEL. 08376 - 3051 (Alle prijzen af Amersfoort) Vandaag heeft de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde ning niet zijn collega van Verkeer en Wa terstaat!) in Amsterdam de 58-ste R.A.I.- tentoonstelling voor automobielen geopend. Evenals twee jaar geleden zal deze exposi tie alle hallen van het immense gebouw bezetten. Er zullen 70 merken auto's wor den geshowd uit 11 verschillende landen. De R.A.l. verwacht dit jaar een record aantal bezoekers (alwéér). Die verwach tingen zijn gebaseerd op het feit, dat de verkoop van auto's de laatste jaren snel aan het accellereren is, ondanks allerlei be lastingen, directe en indirecte, die jaar op jaar zwaarder gaan drukken. Toch is de toekomst voor de auto rooskleurig, zegt de voorzitter van de R.A.L: „De mens wil autorijden!" Op deze pagina voor u alvast wat nieuws van de R A.l. Er zijn geen grootse technische ontwikkelingen. De auto wordt over het algemeen mooier, veiliger en com fortabeler. De concurrentiestrijd zal hevi ger worden, vooral in de sector van de sportieve auto. Het wil wel wat zeggen dat, nu nèt voor deze R.A.l., waarop Volks wagen zijn 411 lanceert, deze Duitse fa briek een Volks-Porsche op stapel heeft staanHet Duitse blad Stern had de pri meur en schrijft dat deze Volks-Porsche de image van V.W. nu de 411 bepaald niet met veel geestdrift is ontvangen wat moet oppoetsen. Zo „poetsen" alle auto mobielfabrikanten hun image op en lonken naar een nieuwe sportieve generatie Wie het lijstje „van 200 naar 2.000.000" bekijkt en zich daarbij realiseert dat de prognose is: vóór 1971 3 miljoen auto's en vóór 1975 tweemaal zoveel als nu, vraagt zich wel af waar dat heen gaat. Mis schien wel daarom zal de minister van Ruimtelijke Ordening deze expositie ope nen OFFICIAL FIAT-DEALER NIEUWEWEG 192 - VEENENDAAL - TELEFOON (08806) £3086 1900 1910 1920 1930 1940 1945 1950 1955 1960 1965 1966 1967 1968 ,-v 200 2.000 10.000 67.000 100.000 30.000 139.000 268.000 522.000 1.272.000 1.502.000 1.725.000 1.975.000 5.200.000 5.900.000 6.865.300 7.935.600 8.923.200 9.304.300 10.200.300 10.821.700 11.556.000 12.377.200 12.535.000 12.651.000 12.800.000 25.500 2.930 690 118 89 310 73 40 22 9,6 8,2 7,5 6,5 Een Russische wereldprimeur op de RAI is de ZAZ 1200 uit Kiev, waar de in 1965 gebouwde ZAZ-fabriek momenteel tot een produktie is gekomen van 90.000 auto's per jaar. De ZAZ 1200 is een dege lijke, wat vierkante auto, goed afgewerkt. Elk jaar organiseert het autoblad AUTO-visie een internationale verkie zing „Auto van het jaar". Een interna tionale jury heeft ook nu weer gekozen. Er waren drie favorieten: de BMW 2002, de Saab 99 en de Peugeot 504. De laatste wagen won met een ruime voorsprong. Aan de president-directeur van Peugeot, Frangois Gautier, zal tijdens de RAI-ten- toonstelling de aan deze verkiezing ver bonden trofee worden uitgereikt. Na de verkiezing zag de uitslag er als volgt uit: 1. Peugeot 504 119 punten; 2. BMW 2500/ 2800 77 punten; 3. Alfa Romeo 1750 Berlina 76 punten; 4. Saab 99 72 punten; 5. Jaguar XJ6 68 punten. De Tsjechische Skoda brengt als Neder landse primeur een type 1203 micro bus, een praktisch ingerichte wagen, welke ruim plaats biedt aan acht personen. De dit jaar 75-jarige Skoda-fabriek exposeert op haar stand ook een wagen uit het bouw jaar 1934/35. De RAI heeft zich een nieuwe algemeen voorzitter gekozen, namelijk de heer W. Smit, directeur van Leyland Holland NV. De heer Smit was vice-voorzitter van de RAI en voorzitter van de afdeling bedrijfswagens. Wxiiê-. Elke RAI-expositie heeft behalve z'n primeurs ook z'n blikvangers, die niet allemaal te koop zijn, maar niet temin veel publiek trekken. We noe men er een paar: de Austin 1800, die tweede werd in de Londen-Sydney marathon; de Citroen Méhari, terrein wagen met kunststof carrosserie, de 2 DAF's 55 van de Londen-Sydney marathon, een Datsun racewagen; de Lotus Europa; de Porsche 907, proto type van 8-cilinder racewagen; een Skoda uit 1934; de STP Turbo Car 40; een Scaldia, uit de Londen-Sydney marathon en als klapstuk van de show de Sunbeam Hunter, die de Londen- Sydney marathon won. De wedren die de autoverkoop jaarlijks weer te zien geeft, heeft wat betreft de „individuele" prestaties in 1968 twee grote kampioenen opgeleverd: de Volkswagen ke ver en de Opel Kadett. De eerste won de race nog, maar de achterstand van de Ka dett was veel kleiner dan in de vorige ron de, in 1967. Iets speciaals van de autoverkoopwedren is het begrip marktaandeel, het deel van de totale verkoop aan auto's dat een be paald merk of een bepaalde auto inneemt, uitgedrukt in procenten van het totaal. Daarover gaat het staatje hierboven. De best verkochte modellen waren de Volkswagen kever met een marktaandeel van 10.6 procent (34.610 stuks) en de Opel Kadett-serie met een marktaandeel van 9.1 procent (29.770 stuks). T~)e Opel Kadett is dus een van de auto's die in 1968 een felle sprint ten beste gaven. Er zijn er meer, hoewel de resulta ten door de kleinere aantallen minder spec taculair zijn. De Mini (Austin Seven 850/ 1000 Morris 850/1000) kwam bijvoorbeeld van 1,3 procent op 3,2 procent. Dat is meer dan een verdubbeling van het marktaan deel. Alfa Romeo deed het nog beter en zag kans de verkoop te verdrievoudigen. Er zijn meer van die succes-auto's. De Fiat 850 kwam van 5,2 procent op 6,3 pro cent (van 13.500 op 20.750 stuks). De Peu geot 204 kwam van 0,8 procent op 1,0 pro cent (van 2050 op 3325 stuks). De Renault 16 kwam van 0,2 procent op 1,0 procent (van 475 op 3110 stuks). Dat zijn auto's die al een tijdlang op de markt waren en het opeens beter gaan doen. Er zijn ook auto's die in 1967 werden uitgebracht en pas in 1968 volop meededen. Zo vonden de Fiat 125 en de Simca 1100 bijvoorbeeld veel aftrek in 1968. Van de eerste werden er 5450 verkocht, van de tweede 5950 stuks. 'T'egenover al de auto's die omhoog gin gen in de verkoop, staan er die af zakten, hetzij in marktpercentage, hetzy zelfs in aantallen verkochte eenheden. Soms is de oorzaak niet zo duidelijk, zoals bij de Citroën DS, de Renault 4 en de Volvo 121/ 131. Soms blijkt ook duidelijk dat het ene type van een merk last heeft van een an der type. Zo is de Daf 44 teruggelopen en de 55 omhoog geschoten. Zo gaat het succes van de Fiat 125 duidelijk ten koste van de 124. Zo is de Ford Cortina wat gezakt en de Escort omhoog gekomen. Zo is het suc ces van de Simca 1100 ten koste gegaan van de andere Simca's. bovenstaand lijstje van totalen geeft, in vergelijking tot de eerste van de zestiger jaren een duidelijk beeld van de richting. Volkswagen en Opel hadden sa men in 1960, 1961 en 1962 dertig procent. Dat zakt wat af. In de kring van de Grote Drie bovenaan gaat het overigens wel span nen! Dashboard van de Capri 2300 GT. MMMMSIM 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 17,77 18,72 15,72 15,39 14,60 16,42 15,23 13,99 13,32 11,18 13,56 13,18 12.58 12,88 11,02 12,96 7.47 8,73 9.13 9,32 10,32 11,87 12,70 11,93 DAF. 6,96 7.12 7,15 5,97 5,93 5,80 5,88 7.67 7.76 Ford-Duitsland 5,75 6,31 5,68 7.47 10,28 11,60 9,92 7,16 7,21 9,07 10.18 8,64 6,50 5,92 6,14 7,60 6,39 Ford-Engeland 7,24 5.42 6,14 6,70 5,75 5,13 4.30 6.33 5,75 Simca2,59 2,88 4,91 4,89 4.95 5,31 6,62 6.36 6,32 7,25 4,98 5,01 4,65 4,28 4.13 4,44 4,70 Peugeot 2,88 2,45 2,25 2,08 2,15 2,67 3,22 3,00 Austin 2,02 2,05 2,07 1,89 2,00 2,07 1.27 1,33 2,68 N.S.U. 0,32 0.40 0,64 1.25 1.72 2,96 3,07 2,66 3,34 Moms .....................I 1,28 1,24 1,15 1.45 1.16 1,15 0.75 0,86 2,03 Vauxhall 1.55 1.41 1.70 1,38 2,43 2,31 1,79 1,43 1,85 B.M.W 0.71 1,35 1,79 2,09 2,26 1.76 1.57 1,65 1,69 Mercedes-Benz 2.00 2,25 2,35 1,92 1,84 1,89 1.55 1,62 1.47 Volvo 0,73 0,67 0,57 0,63 0,63 0,79 0.77 1,06 1,05 D.K.W./Audi1,67 2,27 1,94 1,59 1,49 1,15 0,53 0,78 0,87 0,02 0,30 0.38 0,47 0,66 Standard-Triumph 0,07 0,10 0,29 0,51 0,64 0,66 0,63 0,54 0,59 mmm 0,56 0.73 0,93 0,48 0,35 1,06 1,19 0,54 Skoda .......I........0,77 1,03 0.93 0,88 0,57 0,92 0,57 0,38 0,48 Datsun 0,08 0,18 0,44 0,01 0,02 0,02 0,03 0,04 0,23 0,41 Scaldia/Moskvitch 0.11 0,21 0.11 0,27 0.54 0,36 0,29 De aandrijving geschiedt door een achter in geplaatste V-motor van 1200 cc, lucht- gekoeld. De 4-versnellingsbak is gesyn chroniseerd. De ZAZ heeft een voortreffe lijke verwarmingsvnstallatie (benzine kachel). SX5"-*" 1 Fords nieuwe Capri: lange neus met lage grille, kort interieur, korte achter steven. mmrn Het Zweedse merk Volvo exposeert als Nederlandse primeur de nieuwe zes cilinder-wagen, de Volvo 164. Het Japanse merk Suzuki, vermaard om zijn motorfietsen, exposeert op de ze stand als een Europese primeur de Su zuki Fronte, een kleine Japanse auto, met achterin dwarsliggende 3 cilinder-tweetakt- motor. Deze motor heeft geen mengsme- ring, maar een aparte olietank. Met de nieuwe Capri levert Ford een vertaling in het Europees van de Ameri kaanse Ford Mustang: zeer sportief om te zien, de rijkwaliteiten van een gewone ge- bruiksauto, niet te veel ruimte, een grote keus aan motoren en uitvoeringen. Het suc ces va» de Mustang in Amerika bewijst dat de formule goed is. De grote belang stelling in Europa nu reeds voor de Capri bevestigt dat. De Capri is een co-produktie van de Engelse en de Duitse Fordfabriek. De Brit ten gaan hem met Britse Fordmotoren ma ken, de Duitsers met Duitse Fordmotoren. Dat wil dus zeggen dat de Capri in Ne derland leverbaar wordt met vier- en zes- cilinder V-motoren. Technisch is er niet veel nieuws aan de auto. Bekende motoren, voorin gemonteerd, die de achterwielen aandrijven. Onafhanke lijke voorwielophanging m^t MacPherson- elementen (samenboüwsels van schokbre- ker, fusee en schroefveer). Starre achteras aan bladveren met reactie-armen. Schijf remmen voor, trommelremmen achter. Het koetswerk is wel splinternieuw. Het is uitzonderlijk geslaagd om te zien. De ruimte binnen valt wat tegen. Voorin zitten twee volwassenen uitstekend, maar achter in is het wat krap. Voor kinderen is de ruimte achterin echter zeker voldoende. De kofferbak is eveneens nogal klein. De Capri-serie bestaat ui de 1300 (1305 cc., V-4, 63 SAE-pk) van 7800 gulden, de 1500 (1498 cc, V-4, 80 SAE-pk) van 8300 gul den, de 1700 GT (1699 cc., V-4, 90 SAE-pk) van 9100 gulden, de 2000 (1998 cc, V-6, 113 SAE-pk) van 9950 gulden en de 2300 GT (2293 cc., V-6, 126 SAE-pk) van 10.600 gul den. Al deze auto's worden standaard met een vierversnellingsbak met pook geleverd. Op de 1300 na kunnen ze van een automatische transmissie worden voorzien. Verder kun nen de kopers ze naar persoonlijke wensen laten uitrusten door ze met een „pakket" bijzondere zaken te bestellen. Er is keuze tussen een L-, een R- of een X-uitvoering. Het L-pakket maakt de auto mooier aan de buitenkant (vooral door extra chroom). Het X-pakket maakt de auto van binnen mooier en comfortabeler (o.a. slaapstoelen, geprofileerde achterbank, armsteun achter, sportstuur). Het R-pakket tenslotte is voor de sportieveling bestemd (sportwielen, met leer bekleed stuur, halo geenlampen, zwart gespoten motorkap, e.d.) Combinaties van de diverse uitrustingen zijn ook mogelijk. De topsnelheden en de acceleratietijden van 0-100 km/u., zijn volgens fabrieksopga- ve: 1300 133 km/u. en 22,7 sec., 1500 145 km/u. en 16 sec., 1700 GT 155 km/u. en 13,7 sec., 2000 163 km/u. en 11,9 sec., 2300 GT 178 km/u. en 9,4 sec. Volkswagen en Porsche hebben een ge zamenlijke dochteronderneming gesticht die zich in de nabije toekomst bezig zal gaan houden met de verkoop van nieuwe sport wagens die door Porsche en Volkswagen ge zamenlijk zullen worden gemaakt. Het gaat om een tweepersoons coupé met een lucht- gekoelde motor achterin, maar voor de ach teras, een zogenaamde centraal geplaatste motor. De auto zou naar keuze kunnen wor den voorzien van een viercilinder boxermo tor van Volkswagen of een zescilinder boxermotor van Porsche. Verwacht wordt dat de auto dit najaar zal worden uitge bracht. mmmmmmmmwrnm BTW ijaf de „kneuzen" (linke dreun De invoering van de BTW heeft de han del in gebruikte ingevoerde auto's naar het schijnt, grondig de das omgedaan. De „kneuzenhandel" kon floreren omdat er ge ringe omzetbelasting op werd geheven. Nu er twaalf procent BTW op de gebruikte, in gevoerde auto's moet worden betaald, is de aardigheid er voor velen misschien af. Vroeger waren dagen van tachtig gebruikte auto's die ter invoer werden aangeboden bij de grenspost Zevenaar heel normaal. Nu blijft het bij hooguit een tien stuks per dag. De BTW drukt natuurlijk ook op de han del in ingeruilde gebruikte auto's. De han delaren waarschuwden al lang voor 1 ja nuari dat zij na die datum hun prijzen fiks zouden moeten verhogen. Daar is tot dus verre echter niet veel van gebleken. Ook tegen de oude prijzen kunnen de han delaren hun voorraad nauwelijks doen slin ken. Voor de handelaren is dat geen onver wachte tegenslag. Zij hielden bij hun inko pen al ver voor 1 januari rekening met de later te betalen BTW. Zo is de BTW al geruime tijd van invloed op de inruilprijzen die garages kunnen bie den. Die inruilprijzen zakten de laatste ja ren toch al gestadig; dat is nu in versneld tempo gegaan. Enkele garages proberen toch tot een redelijke „inruilprijs" te ko men door niet in te ruilen. Ze beperken zich tot het met elkaar in contact brengen van de eigenaar van de in te ruilen auto en een mogelijke particuliere koper daar voor. Als dat lukt hoeft er geen BTW te worden betaald. Zoals verwacht was de BTW niet of nau welijks van invloed op de prijzen van nieu we auto's. De prijzen gingen hier en daar met enkele guldens omhoog en daar bleef het bij. Een enkele importeur suggereerde veel lagere autoprijzen door de prijzen ex clusief BTW groot en zwaar te adverteren en daar heel kleintjes de prijzen inclusief BTW bij te zetten. Er zijn sinds 1 januari wel wat prijswij zigingen losgekomen, maar die hebben niets met de BTW te maken. In de eerste plaats veranderden de prijzen van de Duitse auto's, door een nieuwe fiscale Duitse maat regel, die prijsverhogingen van circa vier procent tot gevolg zou moeten hebben. Volkswagen rekende de vier procent niet door, zodat de prijzen van de VW's in Ne derland hetzelfde bleven. Ook de prijzen van NSU veranderden nauwelijks. Merce des rekende de vier procent echter volledig door. BMW scharrelde wat en verhoogde de modellen waar veel vraag naar is (zo als de 2002 en de 1800) meer in prijs dan de extra belasting rechtvaardigde, waar door de prijzen van minder gevraagde mo dellen ongewijzigd konden blijven. Fiat verlaagde de 124 enkele honderden guldens in prijs. De aanleiding daartoe zal het iets teruglopen van de verkoopcijfers van de 124 wel zijn geweest. De Fiat Dino werd enkele duizenden gulden is prijs ver laagd, maar kost desondanks toch nog al tijd bijna dertig mille... Wolseley kwam met een nogal aanzien lijke prijsverlaging voor de Wolseley 1300, het luxueuze zusje van de Austin/Morris 1300. Het prijsverschil van circa duizend gulden is nu heel redelijk. Daarvoor biedt Wolseley zijn exclusieve naam, een forse Wolseley-grille slaapstoelen, een iets ster kere motor en een luxueuzer interieur. Flink naar beneden in prijs gingen ook de Mazda's. De import daarvan ging in an dere handen over. De nieuwe importeur maakte de auto's circa duizend gulden per stuk goedkoper.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9