Lotto verliest terrein
aan Staatsloterij
Liselore Gerritsen met eigen
liedjes in televisieshow
Expositie
van Saartjes
schilderijen
Strijd om klantenbinding
steeds minder fraai
VPRO verbrak contract
met Hoepla-trio
TERUGGANG TOT DERTIG PROCENT
PUBLIEK HEEFT RECHT OP OPRECHTHEID"
„De kristallen
bloem
Meer kansen
Getij keerde
Scheldkanonnades
„Grap"
Zojuist verschenen
LISELORE GERRITSENJEZELF ZIJN
Oprecht
Wensen
Na advertentie voor blote meisjes
DINSDAG 4 MAART 1969
TA? Duitse Lotto verliest terrein in ons land. De Staats
loterij wint veld. Dat komt doordat het aantal prijzen
van de Staatsloterij is vergroot, er meer trekkingen per
jaar zijn gekomen en boven de toch al aantrekkelijke
kansen op prijzen extra vette premies zijn ingezet. Alle
wederverkopers van de Lotto, die zich op Nederland heb
ben gericht, kwamen voor 1968 op een teruggang van
tien tot dertig procent.
Ook de pendelaars die wekelijks lottoformulieren met inleggeld naar
Duitsland brengen, reizen met slinkende pakketten. In veel gevallen weegt
de winst niet meer op tegen de kosten van het wekelijkse reisje naar Duitsland.
al een hele zwarte handel aan het ont
staan in deze adressen. Als voorwaar
de geldt daarbij dat de koper de formu
lieren, die hij uit ons land binnenkrijgt,
laat afstempelen in het kantoor waar
hij de adressen kreeg of kocht.
Weer anderen nemen een particulier
in de arm die onder zijn naam de zaak
voortzet. In de brieven en circulaires,
die de geadresseerden in ons land ont
vangen heet het dan dat het oude kan
toor is opgeheven of dat dit kantoor de
controle niet heeft doorstaan.
ten verblinden en niet letten op het
aantal deelnemers, dus op de kans op
winst. Zij ondervinden echter dat het
wekelijkse half miljoen, dat drie tot vier
keer in de Lotto te winnen is, door de
veel geringere kans zijn aantrekkelijk
heid begint te verliezen.
De gedegen Nederlandse speler heeft
er ook voor dat behalve by de gewone
hoofdprijzen van 25.000, 50.000 en
100.000 gulden in de Nederlandse Staats-
lotery ook zyn kans op de extra pryzen
van 50.000, 100.000 en 500.000 gulden
veel groter is.
„De grotere frequentie van de Duitse
hoofdprijs spreekt niet meer", hoorden
wij in vele variaties zeggen.
Het is algemeen bekend geworden dat
je kans op die hoofdprijs in de Lotto
maar één op de veertig miljoen is", al
dus enkele bemiddelaars in de Duitse
grensstreek.
Bij het dunner worden van de spoe
ling is de concurrentiestrijd onder de
bemiddelaars heviger geworden. Hier en
daar blijven de exploitanten van de of
ficiële Duitse Lotto-kantoren, ondanks
de ambtelijke neutraliteit, die zij in
acht moeten nemen, niet helemaal af
zijdig.
Het opvallend grote aantal Lotto-kan
toren in tal van Duitse plaatsen vlak
over de Nederlandse grens is ontstaan
door de grote deelneming van Neder
land. Daarmee was een totaal bedrag
van 35 tot 5 miljoen gulden per jaar ge
moeid.
Alle Lotto-kantoren in de grensstreek
die eigenlijk op de plaatselijke Duitse
bevolking waren afgestemd, kwamen
door de vloed van formulieren uit Ne
derland al gauw uit boven het maxi
mumaantal dat zij mochten verkopen.
In al die gevallen kwamen er nieuwe
kantoren bij. De leiding van de Duitse
Lotto wil niet dat de kantoorhouders
overmatig aan de Lotto verdienen.
Nu deze geldstroom uit Nederland
aan het wegebben is, keert voor deze
Lotto-mensen het getjj. Kantoren waar
van de omzet beneden het vastgestelde
niveau blijft, worden opgeheven. De
vrees daarvoor is er blijkbaar de oor
zaak van dat sommige kantoren hun
nogal strenge voorschriften vergeten.
Ook worden allerlei slimmigheidjes
uitgedacht om onder het verbod om re
clame te maken uit te komen. Allerwe
gen wordt geprobeerd de kern van vas
te klanten in Holland aan het eigen
kantoor te binden.
Niet zelden worden met fototoestel of
typemachine de adressen overgenomen
van de formulieren, die bemiddelaars in
die kantoren laten afstempelen. Er is
De praktijken worden steeds minder
fraai in deze strijd om de klanten. Er
zijn al circulaires aan vaste Lotto-kan
toren verzonden, waarin de man of het
kantoor, van wie men altijd zijn formu
lieren betrok, rechtstreeks van oplich
ting en fraude werd beticht. De vin
dingrijkheid in de scheldkanonnades is
groot.
In ee reclamegeschrift uit Dinxperlo
worden Lotto-loten aangeboden die 5,70
gulden onder de prijs van de goedkoop
ste Duitse bemiddelaar liggen. Bij on
derzoek bleek ons dat het hier een re
clamestunt van een Duits Lotto-kantoor
betrof.
Men kan over de binnenlandse giro
het geld naar dit kantoor overmaken.
De formulieren kunnen naar een Ne
derlands postbusnummer worden ge
zonden. Hierdoor heeft dit Duitse Lotto
kantoor in deze grensplaats In feite do
micilie gekregen bij de Nederlandse
PTT.
HAAG Een bovenverdieping aan het rustieke Haagse Smidswater.
Een zeer persoonlijk ingerichte huiskamer met rode tegeltjes op de
vloer en een indrukwekkende open haard. Op een rieten bank de cabartière
Liselore Gerritsen, echtgenote van Pa Pi jn-cabaretier Paul van Vliet.
Zij draagt een zwarte japon en zwar
te laarsjes. Haar donkerblonde haar
golft tot over haar schouders. Haar
stem galmt door de kamer als het geluld
van een klok, zwaar en donker.
Onlangs zijn televisie-opnamen ge
maakt voor haar eerste „personality-
show". Daarin zingt zij acht zelf ge
schreven liedjes. De KRO zal het pro
gramma eind maart in kleur uitzenden;
ongeveer op het tijdstip waarop de eer
ste langspeelplaat met zestien liedjes
van en door Liselore verschijnt.
Liselore: „Het televisieprogramma
duurt tweeëntwintig minuten. Wat ik er
in zing is zo'n beetje de helft van wat
er op mijn langspeelplaat staat. Van de
reacties op het televisieprogramma laat
ik afhangen of ik nog een tweede pro
gramma zal maken. De liedjes zijn al
eens door de radio uitgezonden. Voor de
VARA heb ik er twee radioprogram
ma's van gemaakt."
Wanneer is zij met het schrijven van
liedjes begonnen?
„Dat is ongeveer een jaar geleden. Ik
schrijf meestal in bed. Als ik iets heb
bedacht, dan moet het ook altijd af.
Soms durf ik er niet aan te beginnen,
omdat ik bang ben dat ik het niet af
maak."
Onderwerpen?
„Ik zoek het dichtbij. Het zijn zuiver
reacties op dingen, die ik meemaak en
voel. Erg persoonlijk."
Wat is het karakter van haar lied
jes?
„Het zijn heel andere liedjes dan die
ik tot nu toe bij Pepijn heb gezongen.
Maar die waren dan ook niet door mij
geschreven. De liedjes, die ik schrijf,
doen voor het publiek een beetje cy
nisch en wrang aan. De sfeer van Pepijn
is zuiver amusement. Ik ben met mijn
liedjes wat agressiever, feller en mis
schien ook wel wat gemener. In ons
volgend cabaretprogramma willen we
meer van deze liedjes brengen. Er mo
gen best grote tegenstellingen in een
cabaretprogramma zijn. Ik geloof zelfs,
dat een programma beter wordt, als je
met ontzettende uitersten werkt."
„Ik ben erop uit om zoveel mogelijk
mezelf te zijn. Dat is voor mij de enige
manier om het vol te houden. Ik kan
niet optreden als ik niet achter ieder
woord sta, dat ik zeg, of zing. Het pu
bliek heeft recht op oprechtheid, vind
ik. Paul is veel meer een theaterman.
Die vindt het theatergebeuren in een
cabaret hoofdzaak. Voor mij telt meer
wat er wordt gezegd, dan hoe het wordt
gezegd. Op mijn achttiende jaar wilde
ik naar de toneelschool. Het is maar
goed, dat ik het niet heb gedaan, want
met mijn instelling zou ik omgekomen
zijn."
Haar ideaal?
„Ik wil mijn vak zo goed mogelijk
beheersen. Als ik dingen dóe waar ik
helemaal achter sta, dan heb ik rust
en die rust komt mijn techniek ten goe
de. Ik wil mezelf zijn en lk hoop dat als
ik vijfentwintig ben de mensen nog
zeggen: dit is Liselore. Ik wil mij zo
ontwikkelen dat mijn optreden niet
meer afhankelijk is van mode."
„Ik werk enorm graag voor de televi
sie. Trouwens ook voor platenopnamen.
Verrukkelijk vind ik het. Ik wil in de
toekomst meer televisie doen. Misschien
zou ik ook nog wel eens een fijne een
akter kunnen spelen. Bij televisie-opna
men word ik niet afgeleid door het pu
bliek. Dat miljoenen mensen mij zien
interesseert mij op dat moment niet. Ik
heb voor de camera geen spoortje ze
nuwachtigheid. Op de planken ben ik
meestal doodnerveus."
Televisie kijken?
„Amusement op de televisie kan mij
niet zó bekoren. Er wordt uitgegaan van
wat een grote kijkdichtheid heeft, niet
van kwaliteit en gehalte. Dat is jammer.
Het betekent dat de verantwoordelijke
mensen bij de televisie het publiek on
derschatten. Zij hebben de gelegenheid
om betere dingen te brengen. De men
sen zitten toch voor de buis. Waarom
maken de televisiemensen daarvan niet
meer gebruik?
Politiek?
„In de praktijk komt het er op neer
dat ik vrij links ben. Ik ben me heel erg
bewust van wat er in de wereld gebeurt.
Ik ben voor het protest. Dat iemand
meeloopt in een protestmars kan ik me
dan ook goed voorstellen. De invloed
van dergelijke marsen moet groot zijn."
Godsdienst?
„Ik heb als domineesdochter een reli
gieuze opvoeding gehad. Godsdienst
speelt dan ook echt nog wel een rol in
mijn leven, hoewel ik niet praktizerend
ben. Complexen van het feit dat ik de
dochter van een predikant ben, heb ik
niet overgehouden. Ik verlang ook niet
terug naar het dorp, waar ik ben gebo
ren, of naar mijn jeugd. Ik vind het
verschrikkelijk als mensen heimwee
hebben naar het verleden. Dan zit er
bij hen iets fout. Er is geen dag die ik
zou willen overdoen."
Koekjestrommels, verse kopjes
koffie en gebraden runder
lapjes passen helemaal bij Saar-
tje, de grote beeldbuisvriendin
van Swiebertje.
Maar figuratieve abstracties?
De toneelspeelster Riek Schagen.
vooral populair dank zij haar rol
van trouwe gedienstige in de
haast tot traditie geworden tv-
serie, heeft inderdaad ongedach
te, artistieke noten op haar zang.
Tussen de bedrijven door bin
nenkort wordt Swiebertje overi
gens enige maanden op non-ac
tief gezet hanteert zij met ver
ve het penseel op haar sfeerrij-
ke atelier in de Amsterdam
se derde Weteringdwarsstraat.
„Ik begin maar gewoon en dan
zie ik wel wat er uit komt", gie
chelt Riek van haar kleurige pro-
dukten op spaanplaat.
TAe actrice, die zeven jaar ge-
leden in navolging van
haar echtgenoot Martin Jegers
(schilderspseudoniem van dr.
WTesterman) met haar schil
derachtige hobby begon, expo
seert op aandrang van haar
vrienden steeds vaker.
„Het is tenslotte bevredigender
om bij iemand een schilderij van
jezelf te zien hangen, dan dat
men alleen maar aan mij denkt
als Saartje".
Op 21 maart opent Joop Do-
derer in kasteel „De Ne-
merlaer" in Haaren een tentoon
stelling waarop men Rieks
scheppingen in waterverf en krijt
kan aanschouwen.
Na 30 maart verhuizen de stuk
ken groot en klein voor f 125
kan men al in het bezit komen
van een echte Riek Schagen
naar „Hamdorff" in Laren.
„Die zaal schreeuwt om doeken
van forse afmetingen", verzucht
Riek die deze dagen haar handen
vol heeft met het tekenen van de
affiches en de uitnodigingen.
HILVERSUM Het amusementsprogramma dat het Hoepla-trio voor de
V.P.R.O.-televisie zou maken, gaat niet door. De leiding van de V.P.R.O. heeft
besloten de voorbereidingen stop te zetten, nadat de samenstellers, Wim van
der Linden. Hans Verhagen en Wim Schippers, buiten medeweten van de
V.P.R.O. een advertentie voor hun uitzending In het jongste nummer van het
weekblad Vry Nederland hadden geplaatst. Het programma had in april
moeten worden uitgezonden.
In deze advertentie vraagt het trio
„honderden lekkere meisjes, die be
reid zijn bloot op te treden voor de te-
levisie'k „Brieven met foto's dienen te
worden opgestuurd aan de V.P.R.O.,
postbus 11 in Hilversum", aldus de ad
vertentie.
De leiding van de VPRO stelt, dat
deze advertentie in strijd is met de af
spraak om publiekelijk geen medede
lingen over het programma te doen.
Noch van de voorgenomen plaatsing
van de advertentie, noch van de plan
nen die daarin worden ontvouwd, is de
VPRO op de hoogte gebracht.
Tot vrijdagmiddag had de VPRO
nog geen enkele aanbieding op de ad
vertentie ontvangen. De brieven die de
VPRO eventueel op de advertentie zal
krijgen, zullen worden teruggestuurd.
De door het Hoepla-trio samen te
stellen uitzending zou een amusements
programma van één uur worden, dat
onder de titel „De Magneet" op 14
april op het scherm zou komen.
Als reactie op de maatregel, die gis
teren door de leiding van de VPRO
is genomen, stelt het Hoepla-trio dat
de advertentie alleen moet worden be
schouwd als een grap. „Het zou een
lachprogramma worden. De adverten
tie is min of meer een aankondiging
in die stijl", aldus Wim van der Lin
den.
De contracten die de VPRO voor dit
programma met de drie samenstellers
had opgesteld, waren door het Hoepla
trio nog niet ondertekend. „De VPRO
had ons zeer merkwaardige contrac
ten voorgelegd met allerlei beperken
de bepalingen. Daarover hebben wij
enkele weken geleden met de VPRO
gepraat. Wij konden toen niet tot over
eenstemming komen, maar intussen
waren we toch maar met de voorbe
reidingen begonnen", vertelde Wim
Schippers.
LONDEN De bekendste studen
tenleider van Engeland, de Pakistani
Tariq Ali, is naar zijn land terugge
keerd. Hij heeft bekendgemaakt, dat
hij niet van plan is naar Engeland
terug te komen.
Tariq Ali, die als 24-jarige student
de leider is geweest van de grootst»
demonstraties tegen de oorlog in Viet
nam in Engeland, zal in Pakistan een
krachtige socialistische beweging
gaan organiseren.
„Na januari is de daling blijven door
zetten", zegt de heer P. van Veen in
Emmerich. Hij heeft een van de groot
je bemiddelingskantoren voor de Ne
derlandse markt. Hij heeft een terug
gang van 25 tot 30 procent boven het
normale verloop becyferd. „Zelfs de
grotere deelneming aan de gouden trek
kingen omstreeks Kerstmis is door de
algemene teruggang in het niet geval
len." zegt hy.
Bij de dertig wederverkopers in Em
merich is het precies eender. De heer
Veen leidt dat af uit de mededelingen
van deze collega-concurrenten, „maar",
zegt hij, „ik heb ook ogen in mijn
hoofd. Dagelijks zie ik hoe dun de sta
peltjes zijn geworden, die nu uit de
postbussen komen."
Algemeen schrijven deze bemiddelaars
de teruggang voor de Lotto in Neder
land toe aan de Staatsloterij. „Hollan
ders kunnen ook rekenen", zei er een.
„Het is de gemakzucht", zegt een an
der. „Om in de Lotto te spelen moet je
naar het postkantoor om je inzending
aangetekend te versturen. Dat is voor
velen een te grote moeite."
„Voor een paar centen meer hebben
de mensen in de Staatsloterij meer kan
sen. In Holland zijn de mensen er ook
achter dat de kans op winst bij de Lotto
vijftig en bij de Staatsloterij in Neder
land zeventig procent is."
Deze bemiddelaars weten dat de mees
te mensen zich door de hoofdprijzen la-
et In de AP Jeugdserie te Amster
dam verschenen sprookjesboek „De
kristallen bloem" van Ronny en Noud
van den Eerenbeemt is een boek met
een moraal. Robbie Robbei is zyn reken
boek kwijt en wordt daarom door zijn
meester naar het hoofd van de school,
meneer Vogelbad, gestuurd om een
nieuw te halen. In plaats daarvan kruipt
Robbie echter in het kolenhok van de
Mchool, waar hij wonderlijke avonturen
met vreemde wezens als Papels. Gnoo-
fen en Frommels beleeft, die met vele
andere onwaarschijnlijke figuren alle
op de een of andere manier te maken
hebben met zoekgeraakte voorwerpen.
Balbol de Oude en Wijze Papel ver
telt aan Robbie, dat de Papels de zoek
geraakte spullen van de Grote Slodder
vossen meenemen en na de elfde keer
niet weer teruggeven. Robbie hoort ook
van Balbol, dat hij zijn rekenboek zo
lang achter de lege flessen in het hoek
je naast de keukendeur tegen de muur
heeft gezet. Hij krijgt het nu van Balbol
terug en gaat verder op de Top der
Tachtigduizend Pijpen in het Rookarti
kelengebergte de zoekgeraakte mooie
pijp van zijn papa zoeken.
Het is er allemaal heel erg griezelig
en geheimzinnig, maar dank zij een gla
zen fluitje van Balbol, waarmee hij de
luie Geest Bertus kan oproepen, komt
hij alle moeilijkheden te boven.
Het verhaal is vlot en bijzonder gees
tig geschreven, maar lang niet alle kin
deren zullen ervan kunnen genieten.
Het is te kinderachtig en te onwerkelijk
voor de wat oudere kinderen; te grieze
lig en te gecompliceerd voor de klein
tjes. Kinderen van ongeveer acht tot
tien jaar, die ervan houden hun fanta
sie de vrije loop te laten en die niet al
te bang zijn uitgevallen, zullen echter
van dit boek kunnen smullen. En mis
schien leren sommigen op de koop toe
hun slordigheid nog wel af.
Wij ontvingen de volgende nieuwe
uitgaven:
„Van land tot land", een bundel zen-
dingsverhalen door een veertiental
auteurs. (Uitgave J. H. Kok nv te Kam
pen, prijs f 6,90).
„Jezus Christus in het historisch on
derzoek I" door prof. dr. R. Schippers,
een uitgave in de serie „Cahiers voor
de gemeente" van J. H. Kok te Kampen,
prijs f 5,95).
„Lutherprediking" door drs. K.
Exalto, uit de Boeketreeks van Kok te
Kampen, prijs f 2,50.
„201 tuinplanten in kleur", met be
schrijvingen en tips voor plaatsing e.d.,
door Rob Herwig (f 9,90) en „1000 Wen
ken voor het verzorgen van kamerplan
ten" door P. G. Wilhelm (f 13,50) uit
gaven van L. J. Veen te Amsterdam.
„Bridge voor beginners", deel 1, door
mr. A. Sangster. Uitgave Van Holkema
en Warendorf te Bussum, prijs f 8,50.