Lotto verliest terrein aan Staatsloterij Liselore Gerritsen met eigen liedjes in televisieshow Expositie van Saartjes schilderijen Strijd om klantenbinding steeds minder fraai VPRO verbrak contract met Hoepla-trio TERUGGANG TOT DERTIG PROCENT PUBLIEK HEEFT RECHT OP OPRECHTHEID" „De kristallen bloem Meer kansen Getij keerde Scheldkanonnades „Grap" Zojuist verschenen LISELORE GERRITSENJEZELF ZIJN Oprecht Wensen Na advertentie voor blote meisjes DINSDAG 4 MAART 1969 TA? Duitse Lotto verliest terrein in ons land. De Staats loterij wint veld. Dat komt doordat het aantal prijzen van de Staatsloterij is vergroot, er meer trekkingen per jaar zijn gekomen en boven de toch al aantrekkelijke kansen op prijzen extra vette premies zijn ingezet. Alle wederverkopers van de Lotto, die zich op Nederland heb ben gericht, kwamen voor 1968 op een teruggang van tien tot dertig procent. Ook de pendelaars die wekelijks lottoformulieren met inleggeld naar Duitsland brengen, reizen met slinkende pakketten. In veel gevallen weegt de winst niet meer op tegen de kosten van het wekelijkse reisje naar Duitsland. al een hele zwarte handel aan het ont staan in deze adressen. Als voorwaar de geldt daarbij dat de koper de formu lieren, die hij uit ons land binnenkrijgt, laat afstempelen in het kantoor waar hij de adressen kreeg of kocht. Weer anderen nemen een particulier in de arm die onder zijn naam de zaak voortzet. In de brieven en circulaires, die de geadresseerden in ons land ont vangen heet het dan dat het oude kan toor is opgeheven of dat dit kantoor de controle niet heeft doorstaan. ten verblinden en niet letten op het aantal deelnemers, dus op de kans op winst. Zij ondervinden echter dat het wekelijkse half miljoen, dat drie tot vier keer in de Lotto te winnen is, door de veel geringere kans zijn aantrekkelijk heid begint te verliezen. De gedegen Nederlandse speler heeft er ook voor dat behalve by de gewone hoofdprijzen van 25.000, 50.000 en 100.000 gulden in de Nederlandse Staats- lotery ook zyn kans op de extra pryzen van 50.000, 100.000 en 500.000 gulden veel groter is. „De grotere frequentie van de Duitse hoofdprijs spreekt niet meer", hoorden wij in vele variaties zeggen. Het is algemeen bekend geworden dat je kans op die hoofdprijs in de Lotto maar één op de veertig miljoen is", al dus enkele bemiddelaars in de Duitse grensstreek. Bij het dunner worden van de spoe ling is de concurrentiestrijd onder de bemiddelaars heviger geworden. Hier en daar blijven de exploitanten van de of ficiële Duitse Lotto-kantoren, ondanks de ambtelijke neutraliteit, die zij in acht moeten nemen, niet helemaal af zijdig. Het opvallend grote aantal Lotto-kan toren in tal van Duitse plaatsen vlak over de Nederlandse grens is ontstaan door de grote deelneming van Neder land. Daarmee was een totaal bedrag van 35 tot 5 miljoen gulden per jaar ge moeid. Alle Lotto-kantoren in de grensstreek die eigenlijk op de plaatselijke Duitse bevolking waren afgestemd, kwamen door de vloed van formulieren uit Ne derland al gauw uit boven het maxi mumaantal dat zij mochten verkopen. In al die gevallen kwamen er nieuwe kantoren bij. De leiding van de Duitse Lotto wil niet dat de kantoorhouders overmatig aan de Lotto verdienen. Nu deze geldstroom uit Nederland aan het wegebben is, keert voor deze Lotto-mensen het getjj. Kantoren waar van de omzet beneden het vastgestelde niveau blijft, worden opgeheven. De vrees daarvoor is er blijkbaar de oor zaak van dat sommige kantoren hun nogal strenge voorschriften vergeten. Ook worden allerlei slimmigheidjes uitgedacht om onder het verbod om re clame te maken uit te komen. Allerwe gen wordt geprobeerd de kern van vas te klanten in Holland aan het eigen kantoor te binden. Niet zelden worden met fototoestel of typemachine de adressen overgenomen van de formulieren, die bemiddelaars in die kantoren laten afstempelen. Er is De praktijken worden steeds minder fraai in deze strijd om de klanten. Er zijn al circulaires aan vaste Lotto-kan toren verzonden, waarin de man of het kantoor, van wie men altijd zijn formu lieren betrok, rechtstreeks van oplich ting en fraude werd beticht. De vin dingrijkheid in de scheldkanonnades is groot. In ee reclamegeschrift uit Dinxperlo worden Lotto-loten aangeboden die 5,70 gulden onder de prijs van de goedkoop ste Duitse bemiddelaar liggen. Bij on derzoek bleek ons dat het hier een re clamestunt van een Duits Lotto-kantoor betrof. Men kan over de binnenlandse giro het geld naar dit kantoor overmaken. De formulieren kunnen naar een Ne derlands postbusnummer worden ge zonden. Hierdoor heeft dit Duitse Lotto kantoor in deze grensplaats In feite do micilie gekregen bij de Nederlandse PTT. HAAG Een bovenverdieping aan het rustieke Haagse Smidswater. Een zeer persoonlijk ingerichte huiskamer met rode tegeltjes op de vloer en een indrukwekkende open haard. Op een rieten bank de cabartière Liselore Gerritsen, echtgenote van Pa Pi jn-cabaretier Paul van Vliet. Zij draagt een zwarte japon en zwar te laarsjes. Haar donkerblonde haar golft tot over haar schouders. Haar stem galmt door de kamer als het geluld van een klok, zwaar en donker. Onlangs zijn televisie-opnamen ge maakt voor haar eerste „personality- show". Daarin zingt zij acht zelf ge schreven liedjes. De KRO zal het pro gramma eind maart in kleur uitzenden; ongeveer op het tijdstip waarop de eer ste langspeelplaat met zestien liedjes van en door Liselore verschijnt. Liselore: „Het televisieprogramma duurt tweeëntwintig minuten. Wat ik er in zing is zo'n beetje de helft van wat er op mijn langspeelplaat staat. Van de reacties op het televisieprogramma laat ik afhangen of ik nog een tweede pro gramma zal maken. De liedjes zijn al eens door de radio uitgezonden. Voor de VARA heb ik er twee radioprogram ma's van gemaakt." Wanneer is zij met het schrijven van liedjes begonnen? „Dat is ongeveer een jaar geleden. Ik schrijf meestal in bed. Als ik iets heb bedacht, dan moet het ook altijd af. Soms durf ik er niet aan te beginnen, omdat ik bang ben dat ik het niet af maak." Onderwerpen? „Ik zoek het dichtbij. Het zijn zuiver reacties op dingen, die ik meemaak en voel. Erg persoonlijk." Wat is het karakter van haar lied jes? „Het zijn heel andere liedjes dan die ik tot nu toe bij Pepijn heb gezongen. Maar die waren dan ook niet door mij geschreven. De liedjes, die ik schrijf, doen voor het publiek een beetje cy nisch en wrang aan. De sfeer van Pepijn is zuiver amusement. Ik ben met mijn liedjes wat agressiever, feller en mis schien ook wel wat gemener. In ons volgend cabaretprogramma willen we meer van deze liedjes brengen. Er mo gen best grote tegenstellingen in een cabaretprogramma zijn. Ik geloof zelfs, dat een programma beter wordt, als je met ontzettende uitersten werkt." „Ik ben erop uit om zoveel mogelijk mezelf te zijn. Dat is voor mij de enige manier om het vol te houden. Ik kan niet optreden als ik niet achter ieder woord sta, dat ik zeg, of zing. Het pu bliek heeft recht op oprechtheid, vind ik. Paul is veel meer een theaterman. Die vindt het theatergebeuren in een cabaret hoofdzaak. Voor mij telt meer wat er wordt gezegd, dan hoe het wordt gezegd. Op mijn achttiende jaar wilde ik naar de toneelschool. Het is maar goed, dat ik het niet heb gedaan, want met mijn instelling zou ik omgekomen zijn." Haar ideaal? „Ik wil mijn vak zo goed mogelijk beheersen. Als ik dingen dóe waar ik helemaal achter sta, dan heb ik rust en die rust komt mijn techniek ten goe de. Ik wil mezelf zijn en lk hoop dat als ik vijfentwintig ben de mensen nog zeggen: dit is Liselore. Ik wil mij zo ontwikkelen dat mijn optreden niet meer afhankelijk is van mode." „Ik werk enorm graag voor de televi sie. Trouwens ook voor platenopnamen. Verrukkelijk vind ik het. Ik wil in de toekomst meer televisie doen. Misschien zou ik ook nog wel eens een fijne een akter kunnen spelen. Bij televisie-opna men word ik niet afgeleid door het pu bliek. Dat miljoenen mensen mij zien interesseert mij op dat moment niet. Ik heb voor de camera geen spoortje ze nuwachtigheid. Op de planken ben ik meestal doodnerveus." Televisie kijken? „Amusement op de televisie kan mij niet zó bekoren. Er wordt uitgegaan van wat een grote kijkdichtheid heeft, niet van kwaliteit en gehalte. Dat is jammer. Het betekent dat de verantwoordelijke mensen bij de televisie het publiek on derschatten. Zij hebben de gelegenheid om betere dingen te brengen. De men sen zitten toch voor de buis. Waarom maken de televisiemensen daarvan niet meer gebruik? Politiek? „In de praktijk komt het er op neer dat ik vrij links ben. Ik ben me heel erg bewust van wat er in de wereld gebeurt. Ik ben voor het protest. Dat iemand meeloopt in een protestmars kan ik me dan ook goed voorstellen. De invloed van dergelijke marsen moet groot zijn." Godsdienst? „Ik heb als domineesdochter een reli gieuze opvoeding gehad. Godsdienst speelt dan ook echt nog wel een rol in mijn leven, hoewel ik niet praktizerend ben. Complexen van het feit dat ik de dochter van een predikant ben, heb ik niet overgehouden. Ik verlang ook niet terug naar het dorp, waar ik ben gebo ren, of naar mijn jeugd. Ik vind het verschrikkelijk als mensen heimwee hebben naar het verleden. Dan zit er bij hen iets fout. Er is geen dag die ik zou willen overdoen." Koekjestrommels, verse kopjes koffie en gebraden runder lapjes passen helemaal bij Saar- tje, de grote beeldbuisvriendin van Swiebertje. Maar figuratieve abstracties? De toneelspeelster Riek Schagen. vooral populair dank zij haar rol van trouwe gedienstige in de haast tot traditie geworden tv- serie, heeft inderdaad ongedach te, artistieke noten op haar zang. Tussen de bedrijven door bin nenkort wordt Swiebertje overi gens enige maanden op non-ac tief gezet hanteert zij met ver ve het penseel op haar sfeerrij- ke atelier in de Amsterdam se derde Weteringdwarsstraat. „Ik begin maar gewoon en dan zie ik wel wat er uit komt", gie chelt Riek van haar kleurige pro- dukten op spaanplaat. TAe actrice, die zeven jaar ge- leden in navolging van haar echtgenoot Martin Jegers (schilderspseudoniem van dr. WTesterman) met haar schil derachtige hobby begon, expo seert op aandrang van haar vrienden steeds vaker. „Het is tenslotte bevredigender om bij iemand een schilderij van jezelf te zien hangen, dan dat men alleen maar aan mij denkt als Saartje". Op 21 maart opent Joop Do- derer in kasteel „De Ne- merlaer" in Haaren een tentoon stelling waarop men Rieks scheppingen in waterverf en krijt kan aanschouwen. Na 30 maart verhuizen de stuk ken groot en klein voor f 125 kan men al in het bezit komen van een echte Riek Schagen naar „Hamdorff" in Laren. „Die zaal schreeuwt om doeken van forse afmetingen", verzucht Riek die deze dagen haar handen vol heeft met het tekenen van de affiches en de uitnodigingen. HILVERSUM Het amusementsprogramma dat het Hoepla-trio voor de V.P.R.O.-televisie zou maken, gaat niet door. De leiding van de V.P.R.O. heeft besloten de voorbereidingen stop te zetten, nadat de samenstellers, Wim van der Linden. Hans Verhagen en Wim Schippers, buiten medeweten van de V.P.R.O. een advertentie voor hun uitzending In het jongste nummer van het weekblad Vry Nederland hadden geplaatst. Het programma had in april moeten worden uitgezonden. In deze advertentie vraagt het trio „honderden lekkere meisjes, die be reid zijn bloot op te treden voor de te- levisie'k „Brieven met foto's dienen te worden opgestuurd aan de V.P.R.O., postbus 11 in Hilversum", aldus de ad vertentie. De leiding van de VPRO stelt, dat deze advertentie in strijd is met de af spraak om publiekelijk geen medede lingen over het programma te doen. Noch van de voorgenomen plaatsing van de advertentie, noch van de plan nen die daarin worden ontvouwd, is de VPRO op de hoogte gebracht. Tot vrijdagmiddag had de VPRO nog geen enkele aanbieding op de ad vertentie ontvangen. De brieven die de VPRO eventueel op de advertentie zal krijgen, zullen worden teruggestuurd. De door het Hoepla-trio samen te stellen uitzending zou een amusements programma van één uur worden, dat onder de titel „De Magneet" op 14 april op het scherm zou komen. Als reactie op de maatregel, die gis teren door de leiding van de VPRO is genomen, stelt het Hoepla-trio dat de advertentie alleen moet worden be schouwd als een grap. „Het zou een lachprogramma worden. De adverten tie is min of meer een aankondiging in die stijl", aldus Wim van der Lin den. De contracten die de VPRO voor dit programma met de drie samenstellers had opgesteld, waren door het Hoepla trio nog niet ondertekend. „De VPRO had ons zeer merkwaardige contrac ten voorgelegd met allerlei beperken de bepalingen. Daarover hebben wij enkele weken geleden met de VPRO gepraat. Wij konden toen niet tot over eenstemming komen, maar intussen waren we toch maar met de voorbe reidingen begonnen", vertelde Wim Schippers. LONDEN De bekendste studen tenleider van Engeland, de Pakistani Tariq Ali, is naar zijn land terugge keerd. Hij heeft bekendgemaakt, dat hij niet van plan is naar Engeland terug te komen. Tariq Ali, die als 24-jarige student de leider is geweest van de grootst» demonstraties tegen de oorlog in Viet nam in Engeland, zal in Pakistan een krachtige socialistische beweging gaan organiseren. „Na januari is de daling blijven door zetten", zegt de heer P. van Veen in Emmerich. Hij heeft een van de groot je bemiddelingskantoren voor de Ne derlandse markt. Hij heeft een terug gang van 25 tot 30 procent boven het normale verloop becyferd. „Zelfs de grotere deelneming aan de gouden trek kingen omstreeks Kerstmis is door de algemene teruggang in het niet geval len." zegt hy. Bij de dertig wederverkopers in Em merich is het precies eender. De heer Veen leidt dat af uit de mededelingen van deze collega-concurrenten, „maar", zegt hij, „ik heb ook ogen in mijn hoofd. Dagelijks zie ik hoe dun de sta peltjes zijn geworden, die nu uit de postbussen komen." Algemeen schrijven deze bemiddelaars de teruggang voor de Lotto in Neder land toe aan de Staatsloterij. „Hollan ders kunnen ook rekenen", zei er een. „Het is de gemakzucht", zegt een an der. „Om in de Lotto te spelen moet je naar het postkantoor om je inzending aangetekend te versturen. Dat is voor velen een te grote moeite." „Voor een paar centen meer hebben de mensen in de Staatsloterij meer kan sen. In Holland zijn de mensen er ook achter dat de kans op winst bij de Lotto vijftig en bij de Staatsloterij in Neder land zeventig procent is." Deze bemiddelaars weten dat de mees te mensen zich door de hoofdprijzen la- et In de AP Jeugdserie te Amster dam verschenen sprookjesboek „De kristallen bloem" van Ronny en Noud van den Eerenbeemt is een boek met een moraal. Robbie Robbei is zyn reken boek kwijt en wordt daarom door zijn meester naar het hoofd van de school, meneer Vogelbad, gestuurd om een nieuw te halen. In plaats daarvan kruipt Robbie echter in het kolenhok van de Mchool, waar hij wonderlijke avonturen met vreemde wezens als Papels. Gnoo- fen en Frommels beleeft, die met vele andere onwaarschijnlijke figuren alle op de een of andere manier te maken hebben met zoekgeraakte voorwerpen. Balbol de Oude en Wijze Papel ver telt aan Robbie, dat de Papels de zoek geraakte spullen van de Grote Slodder vossen meenemen en na de elfde keer niet weer teruggeven. Robbie hoort ook van Balbol, dat hij zijn rekenboek zo lang achter de lege flessen in het hoek je naast de keukendeur tegen de muur heeft gezet. Hij krijgt het nu van Balbol terug en gaat verder op de Top der Tachtigduizend Pijpen in het Rookarti kelengebergte de zoekgeraakte mooie pijp van zijn papa zoeken. Het is er allemaal heel erg griezelig en geheimzinnig, maar dank zij een gla zen fluitje van Balbol, waarmee hij de luie Geest Bertus kan oproepen, komt hij alle moeilijkheden te boven. Het verhaal is vlot en bijzonder gees tig geschreven, maar lang niet alle kin deren zullen ervan kunnen genieten. Het is te kinderachtig en te onwerkelijk voor de wat oudere kinderen; te grieze lig en te gecompliceerd voor de klein tjes. Kinderen van ongeveer acht tot tien jaar, die ervan houden hun fanta sie de vrije loop te laten en die niet al te bang zijn uitgevallen, zullen echter van dit boek kunnen smullen. En mis schien leren sommigen op de koop toe hun slordigheid nog wel af. Wij ontvingen de volgende nieuwe uitgaven: „Van land tot land", een bundel zen- dingsverhalen door een veertiental auteurs. (Uitgave J. H. Kok nv te Kam pen, prijs f 6,90). „Jezus Christus in het historisch on derzoek I" door prof. dr. R. Schippers, een uitgave in de serie „Cahiers voor de gemeente" van J. H. Kok te Kampen, prijs f 5,95). „Lutherprediking" door drs. K. Exalto, uit de Boeketreeks van Kok te Kampen, prijs f 2,50. „201 tuinplanten in kleur", met be schrijvingen en tips voor plaatsing e.d., door Rob Herwig (f 9,90) en „1000 Wen ken voor het verzorgen van kamerplan ten" door P. G. Wilhelm (f 13,50) uit gaven van L. J. Veen te Amsterdam. „Bridge voor beginners", deel 1, door mr. A. Sangster. Uitgave Van Holkema en Warendorf te Bussum, prijs f 8,50.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9