Van onze
leestafel
vlees eten is vercmtwoord et».-
Bloedproef verplicht
voor weggebruikers
X
Vijftien maanden geëist
wegens wapendiefstal
VACUUMSLEEPT ANK IN EDE
Ned. Scheepsbouwkundig
Proefstation breidt uit
Even
wachten
met een huis
te kopen
...en zo lékker!^
Regering wil
eremedailles
afschaffen
Kappers waren
te duur
Rover door bankemployé
van zijn fiets geslagen
Computerfout
levert 5000
autobezitters
bekeuring op
E.C.D. ontdekt zwendel met
valse koffieeertificaten
Rijden met meer dan 0,5 promille alcohol
in het bloed wordt strafbaar gesteld
A
VERDRIJF
VERKOUD
HEID /G\'
WITTE KRUIS
„WIE ZIJN LID
VAN HET
KON. HUIS
Gem.-secretaris
wierp sleutel
van kluis
in de Maas
Meer democratie in
onderscheidingen
„ERG MOEILIJK
Vermiste jongen na
week terecht
DAG EERDER VISSEN
FOUTEN GEMAAKT
ARTSEN
Vier Amsterdamse
ziekenhuizen
gaan samenwerken
ARNHEMS TRIO VOOR RECHTBANK
Senator vraagt:
G.S. zetten Rotterdam
voet dwars inzake
haven in West land
Administratieve
puinhoop
„Bijscholing'' voor
politiepersoneel
REEKS OVERVALLEN TE BREDA NA
LAATSTE SLAG TOT KLAARHEID
ER ACHTERAAN
RUIMTEPAKKEN
Jongen door auto
overreden
In een rijtje
Verkrotten
WOENSDAG 5 MAART 1969
ADVERTENTIE
DEN HAAG De bloedproef voor weggebruikers wordt verplicht. Als meer
dan 0,5 promille alcohol in hun bloed wordt gemeten, dat is meer dan 0,5 milli
gram alcohol per gram bloed, zijn zij strafbaar.
Daar komt het voorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet op neer, dat
de ministers Bakker (Verkeer en Waterstaat) en Polak (Justitie) bij de Tweede
Kamer hebben ingediend.
Dp oude regel, die het rijden ver
biedt als men daartoe door het gebruik
van geneesmiddelen niet goed in staat
is, blijft gelden. Nieuw is de uitdrukke
lijke bepaling, dat men ook strafbaar
is als de rijvaardigheid is aangetast
door een combinatie van alcohol en een
geneesmiddel.
De wetswijzigingen maken verder
proeven met minimumsnelheden moge
lijk en voorzien in een stopplicht bij
verkeersonderzoeken.
De bloedproef zal pas worden geëist
als een politieman de indruk heeft, dat
de verkeersdeelnemer boven de 0,5 pro
mille komt. Veelal zal eerst een adem
test worden verricht.
De bloedproef moet door een arts
worden verricht. Het promillage op het
tijdstip van de proef is geldend.
De ministers verwachten dat er circa
twaalfduizend bloedproeven per jaar
zullen worden genomen. Dat zal onge
veer 850.000 gulden kosten.
Commissaris Anema, hoofd van de
Rotterdamse verkeerspolitie: „Het was
vaak erg moeilijk vast te stellen of ie
mand nu net niet of net wel te veel had
gedronken. Als de agent de betrokkene
laat doorrijden en er komen ongelukken
van, is dat een slechte beurt voor de
politie. Een verplichte bloedproef voor
komt al die moeilijkheden".
Dg ANWB was minder tevreden:
„Het gevaar bestaat dat mensen de
grens van 0,5 promille gaan zien als
een vrijbrief voor matig alcoholge
bruik. De zaak loopt dan zo gemakke
lijk uit de hand".
Het Verbond van Veilig Verkeer:
„Wie maakt uit of hij twee of drie
glaasjes kan hebben, of hij al dan niet
tegen de 0,5 promille aanzit? Wij hou
den het op 0.0 promille".
HELMOND De twaalfjarige Theo
Damen die sinds vorige week dinsdag
werd vermist, is terecht.
De politie van Den Bosch heeft de
jongen teruggebracht naar Huize de
la Salle in Boxtel, een inrichting voor
jeugdige delinquenten en minder be
gaafde jongens. Zij vond hem gisteren
in de buurt van zijn ouderlijk huis in
Den Bosch.
Het is niet bekend waar Theo Da-
men een week lang is geweest. De
fraters in Huize de la Salie en de poli
tie weigeren daarover inlichtingen te
geven.
ADVERTENTIE
Poeders, tabletten, cachets.
(Witte Kruis spaart bovendien
de maag.)
DEN HAAG Het visseizoen gaat
dit jaar op 31 mei open. Dat is één dag
eerder dan officieel was vastgesteld.
DEN HAAG In de branches, waar
in minister De Block heeft ingegrepen,
zijn over een breed front sterke prijs
verhogingen toegepast. Een aantal he
renkappers rekende een gulden meer
dan geoorloofd was. De meesten brach
ten een tot twee kwartjes teveel in re
kening. Ook bij de dameskappers wer
den in een aantal gevallen bijzonder
forse prijsstijgingen geconstateerd.
Bij de pedicures kwamen prijsverho
gingen voor van meer dan het dubbele
van het toegestane percentage. In ve
le gevallen verhoogden garages hun
werkplaatstarief met twaalf en meer
procent, zonder eerst de oude omzetbe
lasting in mindering te hebben ge
bracht.
De voorzitter van de Nederlandse
Kappersbond, de heer W. van Voorst,
meent dat de prijzenbeschikking alleen
geldt voor de „grensgevallen"„Je
hebt altijd mensen die buiten de pot
plassen", aldus de heer Van Voorst.
De Kappersbond heeft er volgens hem
alles aan gedaan om de prijsverhogin
gen binnen de acht procent te houden.
„Dat vonden wij redelijk en daaraan
hebben wij ook zoveel mogelijk meege
werkt".
De Bovag (bond van garagehouders)
gaf gisteren te kennen dat ook hij het
gevoel heeft gehad dat er bij de ver
werking van de b.t.w. veel fouten zijn
gemaakt. De verwachting van de Bo
vag is dat de leden zeker nu hun prij
zen zullen herzien. De bond heeft zelf
meermalen er bij de leden op aange
drongen.
De Bovag heeft alle respect voor de
manier waarop het ministerie van Eco
nomische Zaken de prijzenkwestie heeft
aangepakt. „Wij gaan volledig akkoord
met de overeengekomen prijsstijging
van 9.5 procent", aldus de Bovag. „Naar
ons gevoel heeft het ministerie ons niet
met een harde hand terecht gewezen".
De huisartsen gaan vrijdagavond
met de ministers De Block (Economi
sche Zaken) en Roolvink (Sociale Za
ken) over hun tarieven praten. De mi
nisters hadden de artsen telefonisch uit
genodigd om al vanmiddag om vijf uur
de hoogte van de tarieven te bespreken.
De artsen konden zich echter niet op
zo'n korte termijn vrij maken.
AMSTERDAM Vier Amsterdamse
ziekenhuizen de V.V.Z., beter be
kend onder de naam ..De Prinsen
gracht", het Emma-kinderziekenhuis,
het Diaconessenziekenhuis en de Boer-
haavekliniek overwegen een moge
lijke samenwerking.
Welke vorm deze samenwerking zal
gaan aannemen is nog niet bekend.
Het is echter niet uitgesloten, dat zij
zullen beslissen tot de bouw van een
gemeenschappelijk centrum om zo
doende de aanschaf en het gebruik van
kostbare apparatuur economisch beter
te kunnen verantwoorden. Er zal dan
waarschijnlijk een geheel nieuw me
disch complex moeten worden ge
bouwd aan de rand van de stad of
daarbuiten. Er wordt hierover overleg
gepleegd met de gemeente.
ARNHEM Vijftien maanden ge
vangenisstraf eiste gisteren de officier
van Justitie mr. F. O. Leusink voor de
Arnhemse rechtbank tegen twee van de
drie Arnhemmers die op Oudejaars
avond ruim twintig pistolen ontvreemd
den uit de Oranjekazerne in Schaars-
bergen, nadat een aldaar gelegerde be
roepssergeant had de opslagplaats ge
wezen had.
De officier sprak in zijn requisitoir
het vermoeden uit dat de mannen deel
uitmaakten van een goed georganiseer
de bende; hij maakte er een toespeling
op, dat de afzetplaats had in de Arn
hemse onderwereld. Naar zijn idee,
vormde de beroepsmilitair een schakel
in de keten.
De drie Arnhemmers, de 30-jarige
Piet T„ zijn 54-jarige vader en de 32-
jarige Alex W., hadden de sergeant
ontmoet in een café; ze raakten met
hem in gesprek over de wapenopslag
plaatsen. Vijfhonderd gulden werd de
man geboden als hij hen er heen wilde
brengen. Daarbij zou hem zijn verzocht
voor tachtig wapens te zorgen. De va
der, die ontkende iets met de afspraken
te maken te hebben, zou daarbij nog
hebben gezegd, dat ze beslist geen UZI-
pistoolmitrailleurs nodig hadden.
W. haalde op de kazerne, na over een
hek te zijn geklommen, drie kisten uit
een loods; een van de kisten nam hij
mee, uit een andere haalde hij drie pi
stolen. Nadat de sergeant was afge
scheept met veertig gulden, pakten de
mannen thuis de kist uit. Er zaten twin
tig pistolen in. Nadat ze de verpakking
in de Rijn hadden gegooid, wilden ze
op het Stationsplein een pilsje drinken
op de goede afloop. Ze liepen er recht
in de armen van de politie.
„We waren alleen maar meegegaan
om even te kijken. Ik dacht dat die ser
geant blufte", zei W. voor de recht
bank. „Ik schrok er van, toen ik al die
kisten zag". „We hadden geen idee
waar we ze kwijt konden raken", zei
T. bovendien. „Afzetmogelijkheden zijn
er in Arnhem in overvloed", oordeelde
de officier. „Bij vrijwel elke ruzie krijgt
er wel iemand een pistool onder zijn
neus gedrukt". Raadsman mr. D. C. de
Kempenaer bestreed dat er sprake was
van een organisatie. Weinig goede woor
den had hij over voor het leger, dat
naar zijn mening wat al te makkelijk
zijn wapens laat weghalen.
Over veertien dagen zal de rechtbank
uitspraak doen in de zaken tegen de
drie Arnhemmers, van wie T. sr. drie
maanden tegen zich had horen eisen.
Later zal de krijgsraad zich met de
I sergeant bezig houden.
DEN HAAG Het a.r. Eerste-Ka-
merlid prof. mr. W. F. de Gaay Fort
man meent dat de regering er wijs aan
doet te zeggen wie lid zijn van het Ko
ninklijk Huis.
„De regering kiest voor het niet kie
zen omdat de staatsrechtsgeleerden het
niet eens zijn. Waarom vraagt de re
gering de staatscommissie voor de
Grondwet en Kieswet niet om een op
lossing", zo vroeg hij gisteren met de
socialist mr. M. de Niet en de c.h. se
nator dr. J. W. Beerekamp aan premier
De Jong.
De zaak kwam aan de orde bij de be
handeling van de begroting van algeme
ne zaken. Pas in tweede termijn ver
klaarde de minister-president zich be
reid om de vraag van de senatoren aan
de grondwetscommissie voor te leggen.
Nu de koninklijke familie zich uit
breidt, ontstaat een grotere behoefte
aan rechtszekerheid, meende mr. De
Niet. „Er komt ook meer verweving
van de vorstelijke personen met aller
lei sectoren van de samenleving. Dan
wil men weten waaraan men toe is".
Premier De Jong noemde de stelling
„kiezen voor het niet kiezen" juist.
Maar het kiezen is niet onmiddellijk
noodzakelijk. Over het voornaamste on
derwerp de ministeriële verantwoor
delijkheid bestaat geen onduidelijk
heid. De regering heeft daarom geen
behoefte daarover een uitspraak te doen,
aldus premier De Jong.
DEN HAAG Gedeputeerde Staten
van Zuid-Holland weigeren mee te wer
ken aan de Rotterdamse plannen om
tussen Hoek van Holland en Maassluis
een snel vrachthaven. Rijnpoort aan te
leggen.
Gedeputeerde Staten zeggen in een
nota, dat Rotterdam niet voldoende ar
gumenten heeft aangevoerd, die de
noodzaak van een inbreuk op het
streekplan voor het tuinbouwgebied
van het Westland rechtvaardigen.
De aanleg van een haven. o.a. voor
containerschepen op het grondgebied
van de gemeente te Naaldwijk noe
men Gedeputeerde Staten uit ruimte
lijk oogpunt „uitermate bedenkelijk".
De plannen voor aanleg van de Rijn-
poorthaven werden in 1967 door de
Rotterdamse raad goedgekeurd. De ha
ven zou huisvesting moeten geven aan
de passagierschepen, die nu voor Hoek
van Holland langs de oever van de
Nieuwe Waterweg afmeren en voor
containerschepen.
De Westlandse gemeenten hebben er
zich van begin af aan tegen verzet.
MAASTRICHT B. en W. van het
Limburgse Itteren hebben de raad
voorgesteld de omstreden gemeente
secretaris, de heer F. D. (45), te ont
slaan.
Volgens B. en W. is de gemeente
secretaris als persoon en als ambte
naar niet te handhaven. Hij werd be
gin dit jaar geschorst. De raad van
Itteren zal vandaag over zijn ontslag
beslissen.
Volgens B. en W. heeft de secretaris
de gemeentelijke administratie volko
men in het honderd laten lopen. Zo
zeer dat nu in Itteren een volkstelling
moet worden gehouden om het bevol
kingsregister weer „bij" te krijgen.
Ook de salarisadministratie is volgens
B. en W. een chaos waaruit geen in
stantie meer wijs kan worden.
De officier van justitie in Maas
tricht, mr. H. van Buuren, heeft een
gerechtelijk vooronderzoek gelast om
dat de secretaris na zijn schorsing de
sleutel van de gemeentekluis heeft
verdonkeremaand en enkele ambtelij
ke bescheiden zou hebben vernietigd.
De secretaris geeft grif toe dat hij
de sleutel van de kluis in de Maas
heeft geworpen. ..En ver", voegt hij
eraan toe.
BREDA De gemeentelijke politie
korpsen en de Rijkspolitie in Brabant
zijn van plan het komend najaar hun
personeel een algemene maatschappe
lijke oriëntatiecursus te laten volgen.
In Breda en Oisterwijk zullen de
agenten geconfronteerd worden met
vraagstukken als seksualiteit, homofi
lie, moderne kunst, oorlog en vrede, de
gestoorde delinquent, nieuwe gezags
verhoudingen en de veranderingen in
het maatschappelijk leven.
DEN HAAG De regering wil meer
democratie bij de koninklijke onder
scheidingen. Zo zullen de medailles in
ieder geval verdwijnen. Over de andere
onderscheidingen is nog geen overeen
stemming bereikt.
Minister-president De Jong zei dat
gisteren bij de behandeling van de be
groting van Algemene Zaken in de
Eerste Kamer. Hij gaf toe, dat het te
genwoordige systeem niet altijd eerlijk
is.
„De leeftijd speelt nog al te vaak een
rol. Ook is de praktijk dat wie 't dichtst
bij het vuur zit ook iets meer wordt
verwarmd".
De c.h.-senator dr. J. W. Beerekamp
had nog een derde oneffenheid gevon
den: „Zeer verdienstelijke Nederlan
ders moeten wel eens lang op een on
derscheiding wachten. Zij hebben soms
eerder een hartinfarct dan een decora
tie. Kan de regering niet in fasen gaan
eren?"
BREDA Met de arrestatie van de 22-jarige Bredase timmerman J. N. V.
heeft de politie in Breda gisteren een serie in de laatste maanden gepleegde
bankovervallen opgelost.
V. werd gearresteerd, nadat hij gistermiddag om half vier een overval had ge
pleegd op het bijkantoor van de Boerenleenbank aan de Dr. Struyckenstraat
in Breda.
Na het bankpersoneel en twee vrou
welijke klanten met een alarmpistool te
hebben bedreigd, ging hy er met onge
veer drieduizend gulden vandoor.
Een half uur later werd hij elders in
de stad door de beheerder van de over
vallen bank, de heer J. van den Bogaert
(30), in de kraag gepakt. De heer Van
den Bogeart was de overvaller achter
na gerend, toen deze met een fiets op
de vlucht sloeg.
Nadat hij aan de politie was overge
leverd bekende ook de dader te zijn
geweest van de op 8 november van het
vorig jaar, op 6 januari en op 4 februa
ri gepleegde overvallen op bijkantoren
van de Boerenleenbank in Breda.
Bovendien gaf hij toe op 6 december
van het vorige jaar een overval te heb
ben gepleegd op het Bredase bijkan
toor van de Algemene Bank Nederland.
De overval op de Boerenleenbank
werd gistermiddag gepleegd juist op
het moment, dat de districtdirecteur
van de Coöperatieve Centrale Boeren
leenbank, de heer A. J. Bierings, in
Eindhoven een vergadering bijwoonde
van de veiligheidscommissie voor ban
ken in Nederland. Tijdens deze verga
dering werd hij telefonisch gealarmeerd
om naar Breda te komen in verband
met een nieuwe bankoverval.
De beheerder van het bijkantoor, de
heer Van den Bogaert, vertelde giste
ren: „Die overvaller kwam binnen toen
behalve ik ook nog twee typistes en
twee vrouwelijke klanten in het kantoor
waren. Die man richtte zijn pistool op
ons er zei in net Engels, dat hij geld
wilde hebben en dat hij ons anders zou
doodschieten".
„Tegelijk wierp hij een papieren zak
op de balie, waar het geld moest wor
den ingedaan. Ik pakte toen een paar
stapeltjes met biljetten van honderd
gulden. Maar hij wilde nog meer geld
hebben. Dat heb ik toen ook maar ge
geven".
Onder het roepen van „Houd de dief"
liep ik de vluchtende rover achterna. Ik
zag dat hij zijn regenjas verloor, toen
hij op zijn fiets sprong. In een passe
rende bestelauto ben ik er achteraan ge
gaan. Toen hij een poortje wilde inrij
den kon ik hem van zijn fiets slaan.
Toen hij viel brak hij zijn pols. Hij
greep opnieuw naar zijn pistool toen ik
hem wilde vastpakken. Gelukkig was
de doo r omstanders gewaarschuwde
politie er vlug bij", aldus de heer Van
den Bogaert.
WAGENINGEN Het in 1929 gestichte „Nederlandsch Scheepsbouwkundig
Proefstation" te YVageningen, waar 315 personen werken en dat met zyn jaarom
zet van tien miljoen gulden een van de grootste (van de vijftig) ter wereld is. gaat
in Ede een vacuüm-sleeptank bouwen, die in januari 1972 in bedrijf zal worden
gesteld. De regering zal hierby financiële steun verlenen in de vorm van een
garantie voor rente en aflossing van een op te nemen lening van 25.7 min gulden.
Deze vacuüm-sleeptank zal voorlopig uniek zijn, zodat op grond van een markt
onderzoek verwacht wordt, dat veel werk uit Europa en daarbuiten zal worden
aangetrokken.
Deze tank gaat een nieuwe rol spe
len bij het onderzoek van scheepsmo
dellen en -schroeven naar het zoge
naamde cavitatieverschijnsel (dit is
het koken van het water bij de langs
de schroefbladen heersende lage druk),
welk verschijnsel aanleiding kan zijn
tot beschadigingen van de scheeps
schroef.
Tot de bouw van de nieuwe tank
werd besloten omdat de huidige sleep-
tank aan het maximum van zijn capa
citeit is gekomen en de vraag naar on
derzoek in deze tanks nog steeds toe
neemt. Verder heeft de steeds toene
mende grootte van de schepen, vooral
tankschepen en de relatief geringe toe
neming van het geïnstalleerde vermo
gen een rol bij de besluitvorming ge
speeld.
Omdat door deze factoren met gro
tere scheepsmodellen, tot lengten van
10 a 12 meter, gewerkt moet worden,
krijgt het nieuwe bassin een lengte
van 240 meter bij een breedte van 18
meter en een diepte van 8 meter.
Het bassin wordt zodanig gebouwd,
dat de atmosferische druk in het wa
ter van de tank in verhouding tot de
modelschaal kan worden verlaagd;
vandaar de naam vacuümsleeptank of
cavitatiesleeptank.
De tank wordt in een twintig meter
hoog gebouw ondergebracht op een
circa 3,5 ha groot terrein, dat na drie
k vijf jaar uitgebouwd zal worden tot
circa vijftien ha.
Evenals bij enige andere in gebruik
zijnde tanks, zal een sleepwagen wor
den gebruikt, opgebouwd uit cilindri
sche buizen met een doorsnee van on
geveer 2,50 meter. Binnen deze buizen,
waarin zich het onderzoekpersoneel
bevindt, heerst atmosferische druk.
Daarbuiten zal het personeel ruimte-
pakken moeten dragen, zij het van
eenvoudiger makelij dan de ruimte
vaart kent.
Daarnaast hoopt het instituut in de
jaren 1969-1970 een zogenaamde ma-
noeuvreer-nabootser te kunnen realise
ren, daar in verband met de toenemen
de grootte van tankes en bulkcarriers
manoeuvreerproeven steeds belangrij
ker worden.
Met de kosten van deze nabootser is
voorlopig een bedrag van 2,2 miljoen
gulden gemoeid, doch ook in dit geval
heeft marktonderzoek uitgewezen, dat
de kosten er uit komen.
De voorzitter van de directie, prof.
dr. ir. W. P. A. van Lammeren, zei
dat ook in het buitenland in proefsta
tions nieuwe tanks worden gebouwd,
doch deze zijn veel minder modem
dan de nu in Ede te bouwen tank.
Hij zag nog geen einde aan de ont
wikkeling van het station. Het laat
zich, volgens hem, reeds aanzien, dat
de bestaande golfstromingstank waar
van onder andere door Rijkswaterstaat
en de grote oliemaatschappijen ge
bruik wordt gemaakt, binnenkort
maximaal zal zijn belast. In verband
met het steeds dieper boren naar olie
op zee is een grotere waterdiepte op
de duur gewenst. Het moet daarom
niet uitgesloten worden geacht, dat de
behoefte aan de bouw van een diepere
en grotere golfstromingstank urgent
zal worden.
Het proefstation werd in 1929 gesticht
door de regering en vier grote scheep
vaartmaatschappijen op fifty-fifty-ba-
sis. Het werk oegon in 1932.
In de loop van de jaren kreeg het
station zodanige bekendheid, ook in het
buitenland, dat thans ongeveer 55 pro
cent van de opdrachten uit het buiten
land komt.
Het proefstation te Wageningen be
schikt thans over een diepwatersleep-
tank, een beperkte watersleeptank,
vier cavitatietunnels, een zeegangs
tank, een gecombineerde golf- en stro
mingstank en tenslotte een zgn. hoge-
snelheidstank.
ZAANDAM De zevenjarige Alber-
tus Veldt uit Engewormer is dinsdag
morgen op de Leeghwaterweg in Zaan
dam door een auto aangereden en om
het leven gekomen.
BORGER Dinsdagmiddag is in het
ziekenhuis te Winschoten de 32-jarige
O. Bakker uit Klazienaveen overleden.
Hij was de bestuurder van de auto, die
zaterdagnacht in Wedde tegen een boom
botste. Een mede-inzittende kwam hier
bij om het leven.
TILBURG In het Wilhelminaka-
naal te Tilburg is dinsdagmiddag de
2V»-jarige Dion Dingemans, terwijl hij
speelde, te water geraakt en verdron
ken. Het stoffelijk overschot kon pas
na langdurig dreggen worden gebor
gen.
Het Nederlandsch Scheepsbouw
kundig Froefstation gaat in Ede
een vacuümsleeptank bouwen. Op de
foto: een diepwatertank met model
len waar proeven mee gedaan wor
den om materialen en vormen te tes
ten.
DEN HAAG Vyfduizend automo
bilisten zyn vorig jaar door de schuld
van een computer foutief beboet. Zy
zouden hun motorrijtuigenbelasting niet
hebben betaald.
Het Centraal Bureau Motorrijtuigen
belasting in Apeldoorn heeft ongeveer
180.000 autobezitters bekeurd, die hun
belasting niet betaald zouden hebben.
Vijfduizend van hen kregen belasting
vermindering, of bleken foutief te zijn
bekeurd.
Ruim honderdduizend autobezitters
hebben hun bekeuring en, alsnog, de be
lasting betaald. Van de overgebleven
zeventigduizend die een bezwaarschrift
indienden, betaalden daarna nog twin
tigduizend hun belasting.
„\folgens my is de woningbouw in
Nederland voor een groot gedeelte
in handen van kortzichtige ambachts
mannetjes en onverantwoordelijke pro
fiteurs. In plaats van aandacht te be
steden aan de kwaliteit van het wonen,
is men nog altijd bezig noodwoningen
te bouwen tegen woekerprijzen", con
stateert de rubriekschrijver Hans Fer-
rée in het damesmaandglad „Avenue".
„De bouwwereld is dermate door-en-
door verziekt door het feit dat er tien
tallen jaren meer vraag naar dan aan
bod van woningen was, dat men nu
hier en daar dingen gaat bedenken, die
men in 1949 al had moeten bedenken.
De hierboven genoemde mensen zijn
natuurlijk overheidsfiguren, die archi
tecten en bouwers met toekomstvisie
nooit een kans hebben gegeven. Het is
hun schuld, dat er hier nog net zo ge
bouwd wordt als honderd jaar geleden:
achterlijk ambachtelijk in plaats van
efficiënt industrieel. Door dit falend be
leid van reactionaire maatregelen zijn
de huizen hier ook zo krankzinnig duur.
Kijk de kranten er maar op na: voor
een naargeestig klein huis in een rijtje
betaal je tussen de veertig- en zestig
duizend gulden. Voor zo'n bedrag, om
gerekend in dollars, koop je in Amerika
een riante vrijstaande bungalow met
garage op ongeveer duizend vierkante
meter eigen grond. En dan niet ergens
in de wildernis, maar gewoon een half
uur rijden van je werk. Ik heb in Ame
rika complete landhuizen met dubbele
garage, zes kamers, c.v. en compleet
ingerichte keuken bezichtigd, die te
koop waren voor 17.000 dollar. En dat
terwijl Amerika toch de hoogste lonen
ter wereld heeft.
Want laat u zich toch echt niet wijs
maken, dat de huizen in Nederland zo
duur zijn omdat de grond zo duur is,
u krijgt hier immers nauwelijks enige
grond bij zo'n huis in zo'n rijtje. Met
voor- en achtertuin komt u misschien
op 160 a 200 vierkante meter. Zelfs als
je een Wassenaarse grondprijs van f 50
per vierkante meter kiest, kost dat lap
je maar 8.000 a 10.000 gulden. Blijft dus
nog altijd f 50.000 voor het huis dat er
op staat. En dan moet je zelf nog je
koelkast, wasautomaat en vaatwasma-
chine betalen.
lk adviseer u: koop zo'n huis niet.
Pas nu begint men in Nederland een
beetje begrip op te brengen voor beter
wonen.(...) De bouwers moeten meer
en meer hun best doen. U kunt hen
daartoe prikkelen door nu niet te ko
pen. Laat u niet wijs maken dat het
huis, dat u nu koopt, in de toekomst
meer waard wordt. Ik ben ervan over
tuigd, dat dat niet zo zal zijn. Over vijf
jaar zal het huis, dat u nu koopt, een
krot zijn vergeleken bij wat men dan
bouwt. U moet alleen een huis kopen
als de grond goed is. Als de ligging
magnifiek is. Alleen grond wordt meer
waard, omdat we daarvan nu eenmaal
niet zo makkelijk méér kunnen maken.
Wat erop staat veroudert. En veel snel
ler dan u denkt. Betrek liever een du
re huurflat en wacht rustig het verloop
der gebeurtenissen af.
Als u nu in Drente of Friesland voor
f 20.000 een boerderijtje koopt, kunt u
daar over vijf jaar het dubbele voor
maken. Als u nu een doodgewoon een
gezinshuis koopt voor f 50.000 krijgt u
daarvoor over vijf jaar misschien nog
maar de helft.
Want heus, de techniek staat niet stil
en ook Nederland kan niet achter blij
ven. Huizen worden duurzame gebruiks
artikelen, net als auto's. Eeuwigheids
waarden is er niet meer bij. Monumen
ten worden niet meer gebouwd. Drie
kwart van de huizen, die na de oorlog
in Nederland zijn gebouwd, zijn nu al
aan het verkrotten. Door de onnatuur
lijk hoge vraag zijn de prijzen van hui
zen onnatuurlijk hoog gebleven. Verkijk
u daar niet op. Daar komt beslist de
klad in. In New York slopen ze al wol
kenkrabbers, die pas vijf jaar staan,
om er nieuwe, modernere voor in de
plaats te zetten.
En het wereldconcern Dow Chemical
is begonnen met de fabricage van 100
procent kunststof bungalows, die door
twee man in zes uur tijds compleet kun
nen worden opgeleverd. Prijs: 3800 dol
lar, oftewel nog geen veertienduizend
gulden".
ADVERTENTIE
DEN HAAG Do Economische Con
trole Dienst in Den Haag onderzoekt
een gigantische zwendel met valse cer
tificaten van oorsprong voor ongeveer
150.000 balen koffie ter waarde van 37,5
miljoen gulden.
Het onderzoek wordt samen met In
terpol verricht. De ECD kon niet zeg
gen, of de vervalsers in Nederland,
West-Duitsland of Zwitserland moeten
worden gezocht.
Op grond van certificaten van oor
sprong kan koffie worden verhandeld
tegen prijzen, die zijn vastgesteld onder
de internationale koffie-overeenkomst,
waarbij Nederland is aangesloten. Zon
der de certificaten kan de koffie slechts
tegen veel lagere prijs aan de man
worden gebracht.
Het secretariaat voor de internationa
le koffie-overeenkomst in Londen heeft
in november ontdekt, dat valse certifi
caten in omloop waren. Een verscherp*
toezicht op de gang van zaken zal 1
april ingaan.
De koffie, die wordt verhandeld bin
nen dt contingenten die de 57 leden-
landen van de overeenkomst hebben
vastgesteld, wordt gedekt door certifi
caten. Als het contingent wordt ge
splitst, wordt ook het certificaat van
oorsprong gesplitst.
Dit gebeurt in Nederland bij de ka
mers van koophandel van Amsterdam
en Rotterdam. De ECD heeft de zaak
gemeld bij de officier van justitie voor
economische zaken in Amsterdam, mr.
W. A. J. M. Smit.
Mr. Smit ziet de k fi iezwendel vooral
als een internationale zaak, die al gl-
ruime tijd speelt. Hij verwacht dat* er
in Amsterdam in verband hiermee ar
restaties verricht zullen worden.
Het onderzoek van Economische Con
trole Dienst en Interpol strekt zich uit
over alle koffiehandelaren in Neder
land. Amsterdam speelt een hoofdrol in
de handel in koffie.
Volgens de Vereniging van Amster
damse Koff: "delaren hebben de le
den niets Ie zwendel te maken. Zij
dreigden ie dupe te worden van de
vervalste certificaten die in omloop
zijn gebracht.