DISCUSSIE-INTERVIEWS MET VOORAANSTAANDE FIGUREN UIT HET KERKELIJK LEVEN ZATERDAG 8 MAART 1969 Dr. J. Visser tijdens de diepgaande discussie WAT WIJ GELOVEN mmmmmÊÊmmmmmmmmm wm -m m im. - Vorige week donderdag publiceerden wij het eerste deel van het discussie-interview dat onze medewerker Rik Valken burg had met dr. J. Visser, pastoor van de Oud-Katholieke parochie te Amersfoort. Dat eerste deel droeg heel sterk het karakter van een geschiedkundig relaas: het ontstaan en hel verleden van de Oud-Katholieke Kerk werden er in onder de loep genomen. In het hieronder afgedrukte tweede deel van deze discussie komen allerlei vragen aan de orde die leven in deze tijd: de verschillen tussen Oud- en Rooms- Katholiek worden gepeild en ook wat de Oud-Katholieken tot dusverrre van de reformatorische kerken gescheiden heeft gehouden. De lezer zal merken dat het een diepgaand gesprek geworden is. maar boeiend genoeg om er wat op te studeren. Ook in dit deel heeft de heer Valkenburg gebruik gemaakt van citaten uit de brochure „De Oud-Katholieke Kerk" van A. H. Heyligers te Alkmaar. Pastoor Visser, hoe zie»l U de verhouding tussen de verzoening van Christus en de goede werken van de gelovigen? Zoals dc goede-werkenleer in de R K.-kerk van kracht is geweest, heeft de Oud-Katholieke Kerk het nooit geleerd. Zij staat op het standpunt van „Sola Gratia" (alleen door genade). Ook ten aanzien van de predestinatie? Daar denken wij genuanceerder over dan de Re formatie. Wij leren niet de dubbele predestinatie, dat van te voren beslist wordt dat een deel wél en een deel niet het heil zal bereiken. Wel belijden wij dat God de geroepenen trouw blijft. Een geroepene gaat dus niet verloren? Voor een deel kunnen wij daarover speculeren, om het geheel te kunnen overzien gaat ons denken en kennen te boven. De uitverkiezing kan niet wiskundig uitgelegd worden. Welke functie hebben dan de goede werken voor de geroepen gelovigen? Goede werken zijn vruchten der rechtvaardiging. Wat dat betreft houden wij vast aan Augustinus. Er mag niet zo'n scherp onderscheid zijn tussen de recht vaardiging en de heiliging, want de heiliging stoelt op ^le rechtvaardiging. Wat houdt eigenlek de heiliging in? Het is het functioneren zoals God je geschapen heeft. Bereikt men dat niveau? Dat is niet tactisch vast te stellen. Het is een eschatologische grootheid. We leven in de tussentijd. De heiliging is hier niet volledig te verwezenljken. We kunnen het er dus wel mee op een akkoordje gooien? Hoewel we moeten erkennen dat we er niet volle dig aan toe komen, zijn wij toch onderweg naar de volmaaktheid. Dit moet ons gehele geloofsleven be heersen. We mogen echter steeds weer opnieuw begin nen. Als het dan weer niet lukt en U struikelt, schuilt U daarmee dan bij het kruis van Christus? In het leven ligt er de werkelijkheid van het Kruis en de Opstanding. Ik wil het wat objectiever stellen: in de liturgieviering, breekt dat aspect van Kruis en Opstanding open. U wendt zich dus niet „rechtstreeks", op mystieke wijze, naar dit kruis? Juist het gebeuren van Kruis en Opstanding wordt voor ons actueel in de viering van de liturgie. Het blijft dus een sacramentele ervaring? Het sacrament komt zozeer van de Heer; het is in God objectief wèar! En als men het sacrament gebruikt zonder dat dit met geloof gepaard gaat? Alleen de gelovige waardeert het als sacrament. In die sfeer functioneert het. Indien men het dus niet gelovig gebruikt, bevindt men zich buiten die sfeer. Het sacrament brengt dus op zichzelf geen heil? Deelname aan het sacrament is geen garantie voor het eeuwig heil. Onkruid gaat onverbrekelijk samen met tarwe. Toch gaan wij daar in de prediking niet van uit. Wij spreken over het heil en niet over de verwerping. Is de gelovige tot aan de dood toe onderweg? Wij zijn ervan overtuigd, dat dit onderweg-zijn van de christen zich uitstrekt, strikt genomen, tot de laat ste dag. Ook overledenen zijn nog onderweg. Komen alle oud-katholieken tot het heil? Het is in de Theologie altijd moeilijk op een con crete vraag een concreet antwoord te geven. Ik durf hier geen antwoord op te geven. Jezus leert toch anders nogal duidelijk in de gelijke nis van de wijze en de dwaze maagden, dat er zijn die onderweg blijven steken? Ook dat functioneert alleen binnen het geloof. Niet in de zin van: „Jongens jullie kunnen er wel eens naast vallen". Het is een aansporing tot waakzaam heid, gericht tot de gélovigen. Weest waakzaam! Blijft onderweg! Maar ze hadden toch niet allen olie in hun lampje? Wie zal uitmaken wat de olie in dat lampje is. Daar is het probleem niet mee opgelost. Jezus leert hierdoor toch duidelijk dat er mensen achterblijven die met en in de kerk meemarcl-eren? Dat kan. Maar dan moet er zich iets ontzettends afspelen. De parabel is duidelijk gericht als aansporing op de gelovige zelf. Een aansporing tot het heil. Zelfs de verwerping heeft een functie in het totale Heils plan van God. Zo werden de Joden verworpen en toch ook weer niet geheel. In het licht van de barmhartig heid moeten wij wijzen op de schaduwzijde. Maar deze mag het licht niet overheersen. Bedoelt U misschien dat alle mensen to* het heil komen? De alverzoening vindt ik een moeilijk probleem, ik ben er niet mee klaar. Aanvaardt U de leer van het vagevuur? Je kunt er pas zinnig over spreken in het perspec tief van de voltooiing van het heil op de jongste dag. Het vagevuur zie ik dan als een louteringssituatie tus sen het ogenblik van ons persoonlijk sterven en de wederkomst van de Heer. Wat speelt er zich in dat vagevuur af? Ook in de dood val je niet uit God1- hand. Hij blijft met je bezig. Maar hoe dat is, weet ik niet. Is bij het sterven de eeuwige beslissing gevallen? Daar ben ik niet van overtuigd. Ook onze dood is slechts een moment op de weg naar de totale verlos sing. Men krijgt dus weer een kans? Men kan zich nog altijd bekeren tot het moment waarop bij het laatste oordeel de definitieve beslissing valt. Is het dan geen groot risico? Stel voor. dat. heit eens misliep? Natuurlijk blijft er een risico. Maar in die zin, dat men de opgave heeft om zich voortdurend in iedere fase van zijn bestaan tot God te keren. Daarop wijs ik de gelovigen, daartoe hebben wij de mogelijkheid in de viering van de sacramenten. Gelooft U dat Jezus wederkomt? Ja, natuurlijk geloof ik dal. Hoe zal dat zijn? Als de bijbel spreekt over de grenzen van ons be staan, spreekt hij in beeldspraak. Geen fotografische beelden dus. Wel is het een beeld van de werkelijkheid, maar we kunnen er alleen bééldend over spreken. Maar toch wel concreet? Eens zal blijken dat wat Jezus gezegd heeft waar en betrouwbaar is. Niet verifiërend. Het gordijn wordt weggetrokken. Verwacht u daar veel moois van? Op grond van de getuigenis der Openbaring geloof ik dat ons gehele leven, zoals wij dat kennen, door God verheerlijkt zal worden. Het zal doortrokken zijn van God, en evenals in Genesis zal het commentaar luiden: Het is zeer goed. Zullen de gelovigen elkaar herkennen? O. Noordmans zegt: Kennen we elkaar nu al? Mis schien zullen we elkaar daar beter kennen dan nu het geval is. Niemand kan precies zeggen hoe het zal zijn, maar de vreugde van het diepe menselijke con tact zal verheerlijkt worden en zich uitspreiden op de totaliteit van de mensheid. De uniciteit, de persoon lijkheid dus. gaat zeker niet verloren. Dus geen pantheïstisch opgaan in God als de grote geest? Nee, dat geloof ik zeker niet. De individualiteit zai behouden blijven. Gaat dit gepaard met een wederherstelling aller din gen? Als wij ons geloof alleen op dit leven hebben ge richt, dan is ons leven ijdel. Ik wil niet zozeer ou- tisch denken, maar in geschiedenisperspectief. Het einddoel, waaraan God bezig is, daarop ben ik sterk gericht. Gelooft u de evolutieleer? Die geeft, in elke kerk spanningen. Ik verwerp de evolutie niet. Hoe vindt u dr. Kuitert hierover? Ik heb zeer lovend geschreven over zijn boek -,De realiteit van het geloof". Blijft de bijbel dan nog wel een inspirerend boek? De Bijbel is wel inspirerend, maar niet mechanisch. Niet alles wat geschreven is, zal historisch exact zijn. Waarom staat het er dan? Wij mogen niet met een rationeel geschiedenisbe grip, dat stamt uit de 17e eeuw, de bijbelschrijvers beoordelen. Daarop heeft ons het historisch-kritisch onderzoek attent gemaakt. Wat ziet u als boodschap? Dat wij als mensen onderweg zijn naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dit ligt zover van onze waarneming, ook wetenschappelijke waarneming af, dat we er wetenschappelijk niets over zeggen kunnen. Over het doel en de zin van het leven is de bijbel een norm. in zoverre zegt hij meer dan de wetenschap, en juist in die zin kan de Bijbel ook de moderne mens dienen. Zijn de Oud-Katholieken progressiever dan de Rooms- Katholieken? Als u dat bedoelt in de zin van evolutief optimis tisch, dan zijn we gereserveerder dan de modernste rooms kath. theologen. Daarbij komt dat er een ge vaar is dat men de traditie al te zeer verengt naar de geest van de tijd. Hier spreekt dacht ik Kuitert juist zeer evenwichtig, door aan te tonen dat de theo logische traditie een „meer" bevat t.a.v. het eigentijd se, waarop men steeds bedacht dient te zijn. De norm voor de traditie... etc. U zegt dus nooit: dat en dat is het nu voor honderd procent? Ik ben geneigd in dit gehele vraagstuk de leèr van Barth over de drie gestalten van het Woord Gods te volgen. Iets over de ambten. Hoeveel ambten waren in de oorspronkelijke kerk van Christus, in de Apostolische kerk? Welke ambten dat precies waren en hoever het ter rein van de ambtsdragers zich uitstrekt, valt niet con creet vast te stellen. Zeker is dat er drie ambten wa ren: a. de toezieners (Bisschoppen); b. de oudsten (priesters); c. de dienaren (diakenen). Zo was dus de bisschop het hoofd der gemeente en als zodanig haar eerste dienaar. Naast hem, als mededienaren de priesters en diakenen. U noemt de toeziener (Episcopus) bisschop en de oud ste (Presbyter) priester, de Reformatie noemt de toe ziener of opziener dominee en de Presbyter ouderling. Wat Is de juiste opvatting? Wel, deze woorden zijn in beide kerken vanuit een theologische opvatting vertaald. Zij zijn dus wel een tikkeltje gekleurd naar dat de constitutie van de kerk is. Van alle huidige kerken is de ambtsstructuur niet volledig terug te vinden in de bijbel. Op dat terrein bevindt zich dus in feite elke kerk in een noodsituatie. Hoe fungeert het ambt van de bisschop? De bisschop is het snijpunt van de locale kerk als wereldkerk. Hij is dus de vertegenwoordiger van de gemeente. Aan dit ambt hecht de kerk groot gewicht. Vanaf de apostelen wordt dit ambt successievelijk overgedragen door handoplegging aan hen die door de Heilige Geest geroepen zijn om het heil van Christus aan de gelovigen mede te delen. De bisschoppen leid den en bestuurden de gemeenten en bedienden alle sacramenten, in het bijzonder dat van het Vormsel en het Priesterschap. Wat houdt het Priesterambt in? In het Nieuwe Testament is geen duidelijk onder scheid gemaakt tussen bisschoppen en priesters; het verschil lag waarschijnlijk niet in de wijding, maar kn de taak. Reeds in de eers-te eeuw blijkt, dat naast de bisschoppen de priesters en de diakenen staan. Aan de priesters was tevens die bediening van sommige sacramenten opgedragen. En de diakenen? De diakenen hadden de bijzondere taak te zorgen voor de kerkelijke dienst der barmhartigheid. Ook werden zij ingeschakeld bij de prediking van het Woord en de bediening van-de Doop. Dus varf deze drie ambtsdragers verzorgt ieder het predikambt? Ja, natuurlijk. Dat is toch duidelijk het Nieuw-Tes- tamentische gedragspatroon! Wat dat betreft vind ik het ouderlmgenschap ii« de kerken van de Reforma tie wel een gedeeltelijke mislukking. Trouwens, dat de diakenen niet in het openbaar spreken lijkt me ook niet bijbels, neem Stéphanus e.a. Katholieken hechten nogal waarde aan de traditie, zo zal de traditie de kerken van de reformatie geleerd hebben dat deze ontwikkeling in de ambten, in de praktijk de beste bleek. Immers het voordeel ervan is dat ouderling en diaken geen vrijgestelden zijn. maar gewoon mensen uit de heffe des volks, die dus dicht bij de leek staan. Is er in de katholieke kerk niet te veel afstand tussen de (in)gew(fde en de leken? Tja, deze argumenten, ik stem het toe, houden er gens wel steek. Veel daarvan is in een bepaald aspect wel aantrekkelijk. Maar nogmaals, of het wel de bijbelse voortzetting van deze ambten isWat de afstand betreft tussen leken en ingewijden: Ten aanzien van ouderling en diaken kunt u gelijk hebben, maar de predikant staat in sommige gevallen even ver van zijn schapen af als de priester. In de catholica bedient men zeven sacramenten. Waartoe dienen eigenlijk de sacramenten? Zij zijn de wegen, waarlangs Christus het leven in Hem aan ons meedeelt en met ons onderhoudt. In de Kerk krijgt dit gestalte. De sacramenten schenken het geloof dus niet? Christus blijft Zelf de Schenker van het leven des geloofs. Sacramenten zijn dus handelingen, waarbij woorden gesproken worden, die zeggen wat met die handelingen wordt bedoeld. Daaraan heeft Christus zijn heil, zijn onzichtbare, innerlijke werking in de mens verbanden. Hoe belijdt uw kerk de doop? Christus gaf aan zijn apostelen de opdracht: „Gaait heen, maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en van de Heilige Geest". Wie het geloof In Christus aannam en In verbinding met Hem wilde leven, moest gedoopt worden (door onderdompeling of door het stoffen van water over het hoofd van de dopeling). Aldus is de Doop de wijze, waardoor men in Gods Koninkrijk, de Kerk, wordt opgenomen. Welke baat heeft deze doop voor de gelovigen? De innerlijke werking is, dat de gedoopte nu ook deel heeft aan Christus' verzoeningswerk. Want krach tens de Doop is hij hersteld in Gods liefde, wordt hij Gods kind en behoort hij tot een „koninklijk pries terdom". De schuld van de zonde is van de gedoopte weggenomen. De gedoopte dient nu voortaan ook be wust te leven naar de eis van het Evangelie. Daartoe wordt hem de kracht gegeven in het Vormsel. Kort en goed zou ik de doop willen noemen de toepassing van het paasgebeuren in het leven van de gelovigen. Zo is het Vormsel de toepassing van het Pinkstergebeu ren in het leven van de gelovige. Wat houdt het sacrament van het vormsel in? Dit is het sacrament, dat ons vervult met de Hei lige Geest. Het Vormsel behoort bij de Doop, Dit ge schiedt krachtens Christus* aanwijzing: „Als iemand niet geboren wordt uit water (de Doop) en Geest (het Vormsel), kan hij het Koninkrijk Gods niet binnen gaan". Meer dan eens heeft de Heer verzekerd, dat hij die Geest zenden zal. x Is het dus een soort doop? De apostelen beschouwen deze „Geestesdoop" in nauw verband met de Doop 'uit het water Kunt u daar een Bijbels voorbeeld van geven? Toen b.v. de diaken Filippus aan de inwoners van Samaria het Evangelie had gepredikt en zij zich be keerden. diende hij hun de Doop toe. Daarna gingen de apostelen Petrus en Johannes tot hen en onder gebed en oplegging der handen ontvingen deze pas gedoopten de Heilige Geest. Wat betekent eigenlyk het woord Vormsel? Vormsel (het woord is afkomstig van vroom - sterk) is dus een versterkt worden met de Heilige Geest om als kind van Gods Koninkrijk staande te blijven en in het geloof te volharden. De bediening van het Vorm sel geschiedt door gebed en handoplegging. Ook hier dus weer een uiterlijke handeling, de handoplegging, en de innerlijke werking van de Geestesmededeling. Door wie wordt de handen opgelegd? Door de bisschop, die daartoe in de parochiekerk komt en met de gemeente de Eucharistie viert. Tij dens die dienst vindt dan deze handoplegging plaats. Hoe ontstond het sacrament van de Heilige Mis? Toen Jezus voor het laatst met zijn discipelen het joodse Paasmaal vierde, nam Hij brood, zegende het, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zei: „Neemt en eet, dit is mijn lichaam". En Hij nam een drink beker, dankte en gaf hun die, zeggende: „Drinkt allen hieruit, want dit is het bloed van Mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving der zonden". Tevens gaf Hij de opdracht, dat de zijnen ook zo zou den doen tot Zijn gedachtenis. Hoe realiseerde men dat? Wij zien dat de christenen op de eerste dag der week bijeenkomen om „het brobd te breken", voor welke handeling men de nagm Heilig Avondmaal of Eucharistie (dankzegging) gebruikt Aldus doet ook de Oud-Katholieke kerk en zij noemt deze handeling ,Mis". De mis is dus de viering van het Heilig Avond maal. Hoe functioneert dit sacrament? Jezus zei van dit brood en deze wijn: „Dit is mijn lichaam" en „Dit is het bloed van mijn verbond". Hij wilde zeggen: in deze tekenen van brood en wijn geef ik mijzelf, ik ben daarin tegenwoordig, ik kom daarin tot de mens. Is Jezus dan lijfelijk aanwezig in deze tekenen? Echt weer zo'n controversele vraag. De oude vaders zeggen dat de tegenwoordigheid van Christus een symbolische is, in de zin dat het teken en het beteken de samen vallen. Christus is aanwezig! Op dezelfde wijze als hier een kop koffie staat? Dat niet. Als Jezus zegt: Dit ben ik, dan is Hij er in het teken met Zijn totale heilswerkelijkheid. Het brood en de wijn zijn opgenomen in de heilswerkelijk heid van Christus. Daarom heeft dit brood een andere functie dan gewoon brood. Dat is dan in elk geval niet Calvinistisch? Maar wel bijbels. Hoe dit mogelijk is, kan geen mens begrijpen en elke poging om dit te verklaren lijdt schipbreuk. Het blijft altijd een „geheim des ge loofs". Van de oudheid af heeft de Kerk geloofd, dat in deze avondmaalsviering Christus zelf werkelijk, waarachtig, wezenlijk tegenwoordig is en dat Hij op deze wijze ons bij voortduring sterkt en doet leven in zijn gemeenschap. Bij het Heilig Avondmaal zien wij wederom uiterlijke tekenen, nl. brood en wijn en horen wij de woorden der zegening, maar de innerlijke wer king is, dat Christus daarin zelf onmiddellijk tot ons komt. De gelovige kent geen sacrament, dat hem zo innig met Christus, de verhoogde Heer verenigt. Tege lijk is het een deel hebben aan de vruchten van het offer der verzoening, dat Christus „eens voor al" ge bracht heeft. Wat houdt het sacrament der boeten in? Wie tot de Kerk behoort, is een geroepen heilige, maar die door een zondig leven geheel in strijd leeft met de eis, die Christus gesteld heeft, plaatst zich bui ten Christus en zijn kerk. Dat dit gebeuren kon, heeft Jezus reeds voorzien. Daarom geeft Hij een mogelijk heid aan, waardoor de zondaar toch weer tot hem en Zijn Kerk kan komen. Heeft iemand gezondigd, dan moet hij terechtgewezen worden en moet men trach ten hem zijn verkeerdheid te doen beseffen. En ais dat niet helpt en de zondaar niet tot berouw komt? Welnu, zegt Jezus, houdt hem dan voor een heiden en een tollenaar. Toornt hij wel berouw, dan mag hij weer in de Kerk opgenomen worden. Hiervoor gebruikt de Heer de woorden „binden" en „ontbinden", die be tekenen „schuldig" of „onschuldig", buiten of in de gemeenschap met Christus verklaren. Moest dit oorspronkelijk niet In het ópenbaar ge schieden? Ja, maar bij de uitbreiding der Kerk liet men de schuld uitsluitend voor de bisschop of priester der ge meente belijden. Of de zondaar weer in de gemeente opgenomen zou worden, hing af van zijn berouw. Wie werkelijk berouw had, kon terugkeren en men bad Christus, dat Hij de zondaar vergiffenis schenken en in zijn genade herstellen wilde. De zondaar werd een tijd een boete opgelegd, opdat hij bewijzen zou, dat hij voldoening wilde geven voor het verkeerde. Zo ont stond dit Sacrament der boete. Een soort biecht dus? Nee, want dat blijft beperkt tot zonden belijden. Boete is meer! Op de boetvaardigheid en het berouw en het verlangen naar herstel in de liefde van Chris tus komt het aan. Wat is de essentie van het sacrament van de zal ving der zieken? Christus wil, dat men in alle omstandigheden met Hem verbonden blijft, ook als we ziek zijn. Juist in dagen van ziekte denkt de mens het meest aan zijn sterfelijkheid, verlorenheid en zondigheid. Het is de mens dan een troost te weten, dat hij Christus toebe hoort en dat de Heer hem niet verlaat. Moet dat dan per se met zalving tot uitdrukking gebracht worden? Jezus zelf richtte zich vaak tot de zieken, wier li chaam en ziel Hij genas. Eens heeft Hij ook zijn discipelen uitgezonden om de zieken met olie te zalven en te genezen (Mare. 6 13). Tevens gaf Hij hun de opdracht de zieken de handen op te leggen. Is dit voldoende grond om er sacramentele waarde aan te hechten? Dat behoorde tot de taak der Kerk en dat deze han deling door de priesters der Kerk verricht werd, blijkt uit de brief van Jacobus, die schrijft: „Is iemand on der u ziek? Laat hij de priesters (presbyters) der Kerk bij zich roepen dat zij over hem bidden en hen zalven met olie in de naam des Heren. En het gebed des geloofs zal de zieke behouden en de Heer zal hem oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem vergiffenis geschonken worden". Zo komt de kerk nog steeds tot de zieke met de zalving en de bede om vergeving, opdat hij behouden moge blijven, d.w.z. Christus' Heil blijvend moge ondervinden naar ziel en lichaam. Het zesde sacrament, het priesterschap, hebben we dus reeds besproken. Het zevende, dat de huwelijks inzegening, geeft een reformatorische gelovige Avellicht de meeste moeilijkheden? Uit welk oogpunt? Het is moeilijk dat als sacrament (genademiddel) t« zien? Wanneer twee mensen, man en vrouw, beiden be horend tot Christus' Kerk, een huwelijk aangaan, spreekt het vanzelf, dat zij hun huwelijk willen stel len onder de zegen van Christus. Jezus zegt, dat God man en vrouw van de schepping af als een onver brekelijke eenheid door het huwelijk bedoeld heeft. Maar in het hele nieuwe testament ontdekt men geen enkele aanduiding tot sacrament? Toegestemd dat Christus geen bijzondere huwelijks inzegening heeft ingesteld, maar Paulus stelt zo na drukkelijk de verhouding tussen Christus en de Kerk ten voorbeeld voor de onverbrekelijke en heilige ver houding tussen echtgenoten, dat het huwelijk duidelijk een sacramentele zege waardig is, onder handopleg ging en gebed. De Oud-Katholieke kerk dient dit sa crament voor ieder met gelijk ceremonieel toe. Zij kent geen tarieven naar onderscheid van rang of stand. Uw kerk erkent geen celibaat? Op grond van bijbel en overlevering staat zij haar geestelijken het huwelijk toe. Erkent U in de moderne tijd Bultmann als christen? Ja, wat zou ik! Maar ik kies theologisch de lijn van Barth. Ik verwacht een renouveau van Karl Barth in de toekomst. En Sölle? Zij legt op bepaalde elementen nadruk, die zeer waardevol zijn, met name 't persoonlijke geloofsleven. Maar zij doet niet recht aan Barth en aan de histo rische traditdte. Bent U voorstander van de vrouw in het ambt? De kerk moet 't wel au sérieux nemen. Ik geloof dat in de veelvormige ambtsstructuur duidelijk plaats moet zijn voor de vrouw, in een vrouwelijk ambt (liever dan de vrouw in het ambt). In het Nieuwe Testament waren ook vrouwelijke diakenen. Dan dus ook maar een vrouwelijke bisschop? Dat is een wat moeilijke vraag. Men moet de ont wikkeling zijn gang laten en dan ruimte geven aan de vrouw. Ik geloof niet dat de vrouw per se in deze structuur moet passen. Wat vindt u van de zondag? Een reproduktie van dc Sabbath? Beslist niet. Dat is per se onjuist. Doet uw kerk aan politiek? Daar wordt ieder volkomen in vrijgelaten. Wij heb ben geen voorkeur voor een bepaalde politieke struc tuur. Apartheid? Rassendiscriminatie vind ik onbijbels. Apartheid zo als deze op het ogenblik gelanceerd wordt, kan ik niet toejuichen. Wel vind ik aannemelijk dat niet ieder op één hoop gegooid moet worden. Er moet gelet worden op de eigen aard van een volk. De verzoening tussen de volkeren moet echter altijd prevaleren. U vindt dus dat het nu niet juist functioneert? De negers worden vanuit on# totale Westerse den ken beoordeeld, zonder dat men uitgaat van de ont moeting. Zij worden niet in hun eigen geaardheid ge nomen. De apartheid is dus nergens aanvaardbaar? Neen. De fout van de blanken vind ik dat ze de brug niet slaan vanuit het anders-zijn van een ander Er is een discriminatie. Wat verstaat u onder de verzoening der volkeren? Het betekent niet alles samen mengen, maar wel „van aangezicht tot aangezicht" elkaar erkennen en herkennen! Wat vindt u van het militaire vraagstuk? Aan het militarisme moet wat gedaan worden. Ik ben bijzonder huiverig voor een militaristische opvoe ding. Als sluitingsvraag zou ik willen voorleggen of u blij bent met de hedendaagse verschuivingen in het Gods dienstig denken? Ik stem er van harte mee in. Hierin heeft de kerk een positieve, kritische functie. Tot moderne, nog ver dere ontwikkeling zal de kerk een kritisch-dienende functie moeten hebben. Er kan nog heel wat gebeu ren op dit terrein. Heeft u nog een slotopmerking? Mijn diepste wens is, dat de gescheidenheid spoe dig een einde zal hebben. Scheiding die gehandhaafd wordt vanuit het verleden, vind ik volkomen intolerant. Ik hoop dat veel Christenen dat zullen gaan inzien. De kerk is de heraut van het komend Koninkrijk, waar heen de wereld op weg is. Ik zou dit optimistisch, maar ook kritisch willen proclameren, a. Optimis tisch: „Jongens, We zijn daarheen onderweg!" en b. Kritisch: „Jongens, denk niet dat je er al bent!" Copyright: Rik Valkenburg Interieur van de Oud-Katholieke kerk in Rotterdam: mooi en stemmig

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11