Depalmpaasstok reikt verder terug dan de intocht in Jeruzalem Wij staan in dienst van de Vredevorst... Gereformeerden niet eenstemmig over kernwapen-probleem n - met wie IN DISCUSSIE MET PROF. DR. J. DE GRAAF V glke negen jaar zo gaat het ver haal eiste Minus, de koning van Kreta, zeven jongelingen uit Athene als schatting, omdat de Atheners zijn zoon Androgeos ge dood hadden. Toen voor de derde keer dit tribuut betaald moest wor den bood Theseus, de Atheense ko ningszoon. zich vrijwillig aan: hij wilde een van die zeven jongelingen zijn. Voordat het schip hem naar Kreta zou brengen ging Theseus naar het heiligdom van Apollo en bracht hem de „tak der smekelin gen" een olijftak omwonden met witte wol. En hij beloofde Apollo een offermaal te laten aanrichten indien hij veilig terug mocht keren. Niemand geloofde in die mogelijk heid, want men wist immers welk lot de jongelingen wachtte: zij zou den geofferd worden aan de Mino- taurus, het monster dat huisde in het labyrinth. En wie kon daaraan ontkomen? Maar wat niemand ge loofde gebeurde toch: Theseus wist het monster te doden en met behulp van een Kretenzische prinses, Ariad ne, wist hij ook uit het layrinth te ontkomen. Zodat op een goede dag alle zeven jongelingen weer veilig landden op de kust van Attica en op de zevende dag van de maand Pyanepsion (omstreeks oktober) in triomf in Athene terugkeerden. The seus hield woord: terstond liet hij voor Apollo een offermaaltijd aan richten bestaande uit peulvruchten (volgens overlevering het enige voedsel dat nog over was na de lan ge zeereis). En de jongelingen droe gen de eiresione (de tak der sme kelingen) naar Apollo's tempel en bevestigden die aan de ingang als teken van dank. En ieder jaar werd de veilige terugkeer van Theseus en zijn vrienden op deze manier herdacht het was het eiresione- feest of ook wel het peulvruchten- feest. In de loop der tijden veran derden de gebruiken wat. In plaats van de olijfstak kwam de tak van de laurier en bovendien hing men boomvruchten (vooral vijgen) en broodjes en koeken aan de met wol omwonden takken. Soms ook wel schaaltjes met honing, wijn en olie. De takken werden bevestigd bij het heiligdom van Appolo en de kinderen zongen er liedjes bij die op de „eire sione" betrekking hadden: „Eiresione, brengt vijgen en rijkelijk brood, Honing in een schaal en ook olie om in te wrijven, En een kroes pure wijn die beneveld in doet slapen". Nog weer later werden de takken door de stad gedragen en bij parti culieren aan de deur gehangen. Dui delijk is dat het eiresione-feest meer en meer het karakter ging krijgen van een vruchtbaarheidsritus ook heden nog wordt in het voorjaar aan elk Grieks huis een krans van zaaddragende planten gehangen, die de greep van de dood weert, omdat er immers de eerstelingen van het zaad ingevlochten zijn. Ook de Ro meinen kenden een dergelijk feest, de „strena". Als symbool van de Palmpasen herdenking van Jezus' intocht in Jeruzalem. Herdenking van de geestdrift die Zijn komst verwekte, van de palmtakken die men van de bomen rukte en van de klederen die men op de grond voor Hem uitspreidde. Van het Hosanna-geroep waarmee men hem verwelkomde en dat maar weinige dagen, voordat het Kruis Hem! Kruis Hem!" door Jeruzalems straten werd geschreeuwd. Herdenking geldt dat ook voor de palmpaasoptochten, die tegen- 'woordig in haast iedere stad en ieder dorp worden georganiseerd? Heeft die versierde palmpaasstok iets te maken met het bijbels gebeuren, ook al herinnert dan misschien het groen dertakken aan de palmtakken, die men voor Jezus afrukte? Het heeft er niéts mee te maken, ook al is het in Nederland zo, dat vele kinderen het bijbels verhaal gelukkig nog kennen. Want inderdaad, de palpaasstok reikt heel wat verder dan het Jeruzalem van Jezus' dagen. Een onzer medewerksters heeft zich in de geschiedenis verdiept en daarom begint haar verhaal bij de dik wijls zo indrukwekkende mythologie der oude Grieken. Omstreeks 500 voor Christus w^rd deze afbeelding gemaakt: ie reidans na het doden van de Minotaurus. Te zien in het Museo Archeologico te Florence. vruchtbaarheid bracht men elkaar i op elke eerste maart een strend of- tewel een lendetak. Ook naar noor- delijke landen drongen deze vrucht baarheidsfeesten door als ze ook daar al niet bestonden. Hier droeg men ten teken dat de zomer de winter overwonnen had maretakken en buxustakken (onze palmpaastak) rond het altaar der goden, met deze altijd groene takken de zege op de dood symboliserend. JJoe dicht is men dan nu al bij het Paasfeest, feest van de op standing! Verwonderlijk is het dan ook niet dat men bij de kerstening van onze landen palmpasen en het vruchtbaarheidsfeest heeft doen sa menvallen. Waardoor het dan ook weer niet te verwonderen is dat in de Palmpaas vele heidense gebrui ken nog voortleven. Daar is de stok, omwonden met lint zoals de eire sione met witte en de strena met rode wol was omwikkeld alleen heeft de stok nu de vorm van een kruis als bijbels symbool. Daar zijn ook de buxestakken van de oude Kelten en er is het brood, in bijna alle heidense godsdiensten het sym bool van vruchtbaarheid. Waarom hét brood in de vorm van een haan gebakken wordt is niet helemaal ze ker —wellicht is ook dit een combi- naite van bijbel en heidense gedach ten. De haan was bij de Germanen een nachtgedrocht dat driemaal kraaide en drie was bij hen een hei lig getal. Men vindt er de haan in terug die drie maal kraaide bij Pe trus' verloochening! In de 18e eeuw was het palmpaas- feest hier nog zo in gebruik dat men de stokken kant en klaar kon kopen. Bij onderstaande tekening hoort dit gedichtje uit 1790: „Ziet vader kogt een palmpaasje voor 't Dochtertje, dat hij be mint Hoe vrolijk is daarmee het Kint Maar Mientjes Broër kogt haar een Baasje Een grootte met een Klatervlag en dubbele haantjes op het topje Gelyk ook met een Ei in 't dop je Banket en Koek dat zy wel mag". En als blijde kinderen hun stok vol trots ronddroegen zongen ze er hun liedje bij. net als bij de oude Grieken: „Pallem, pallem paaschen ei, koerei Een ei is geen ei Twee ei is een hallef ei Drie ei is een Paaschei". Of wil men een variatie hierop die blijk geeft hoezeer ook het streekeigene meespreekt: „Palm, Palmpasen De wind die komt van Vaassen En als hij niet uit Vaassen komt Dan komt'hij van Jan Klaassen". CHINNY VAN ERVEN. In onderstaand deel van het discussie-interview dat onze me dewerker Rik Valkenburg gehad heeft met prof. dr. J. de Graaf te De Bilt, hoogleraar in de ethiek en de encyclopedie van de theologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, wordt niet een theolo gische maar een politieke proble matiek aangesneden. Prof. De Graaf is namelijk een overtuigd pacifist, voorzitter van „Kerk en Vrede" en redacteur van „Mili tia Christi". Het pacifisme is sterk in opkomst, ook in kringen die tot dusverre als zeer gezags- getrouw te boek stonden en waar in men tevoren niet aarzelde om dat gezag zo nodig met het zwaard te verdedigen. Het is de atoomsplitsing geweest met alle verderfelijke mogelijkheden van dien, die in dit opzicht ook een splitsing der geesten teweeg ge bracht heeft men leze hieron der over de meningsverschillen in Gereformeerde kring. Het zal niemand verwonderen dat de heer Valkenburg zijn hoog geleerde gesprekspartner het vuur na aan de schenen heeft ge legd: hij heeft hem heel concre te situaties voorgelegd en daar over zijn mening gevraagd. Een evenmin zal het iemand verbazen dat prof. De Graaf er zeer open hartig op geantwoord heeft en de geweldloosheid die hij voorstaat als de enige mogelijkheid voor de christen heeft aangewezen. Zo is dit interview naar onze mening een uitstekende bijdrage gewor den tot de overal op gang zijnde discussie over dit onderwerp. Wat is volgens u de definitie voor vrede? Af wezigheid van oorlog? Vrede is veel meer omvattend. Het is gaaf heid van leven. Gerechtigheid. Het hele welzijn van de mens. De overwinning van de vervreem ding: mens-God en mens-medemens. Het is meer de aanwezigheid van God dan de afwezig heid van oorlog. Kan oorlog de vrede dienen?.». Het woord oorlog past niet in vrede. Het wordt schizofreen als men de oorlog incalcu leert. Zijn er waarden die prevaleren boven vrede? Ik geloof dat we in de navolging van Chris tus op de weg van de vrede moeten blijven. Hij is onze Vrede! Boven Christus is geen hoger goed denkbaar. Vrede is dus meer dan het le ven. Hoe meer je naar het hart van de bijbel kijkt, hoe meer schrik je terug voor koude, laat staan hete oorlog! Is vrede bereikbaar? Vrede in de volle zin van het woord is voor ons mensen niet haalbaar. Er is zoveel conflict stof en zonde. De mensen moeten in ieder ge val beschermd worden tegen collectieve vernie tiging en zelfmoord. Dat moet haalbaar zijn! Verbiedt de bijbel oorlog?... Als je de bijbel leest vanuit haar geestelijk middelpunt (Christus) dan verbiedt de bijbel oorlog. Maar méér dan dat. Ook haat en elke subtiele wijze van het zich ontdoen van de naaste. Denk aan de radicalisering van de Bergrede! Oorlog is een zichtbaar collectief verschijnsel van wat er in ons leeft. De eerste Christenen begrepen dat en deden er niet meer aan mee. Moet men dan, ook vanuit ethisch standpunt, niet rekening houden met een concrete situatie? Ik doel op de contextuele ethiek. Nu komt U in de wereld van de relativitei- ten. Zo lang wij leven vanuit de imitatie van het Evangelie houden we rekening met situatie- verhoudingen. Het concrete evangelie gaat ver der. Dan beschouwt men een dergelijke situatie als een test:. Zijn het alleen maar woorden? Nee, toch? En als Rusland nu eens op ons af kwam? Ook dan is het beter je leven te geven dan het anderen te ontnemen. Christus zegt het con creet dat als iemand ons op de ene wang slaat, we de andere moeten toekeren. Als we die weg op gaan, zal God wonderen doen. Wij staan iin dienst van de Vredevorst. U zou dus aandringen op dienstweigeren? Ja. Maar dan moet het wel een persoonlijke beslissing zijn. Een gewetensbeslissing. Ziet u iets in protest-dienst (ds. Diekerhof)? Ik ben daar niet zo enthousiast voor. Ik ge loof dat dat de aspirant-militair te veel belast. Diekerhof meent wel dat het effectiever is maar ik voel er meer voor de wereld te over tuigen van ons gelijk. Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd. Indoctrineert u uw studenten met pacifistische ideeën?»..». (lachend) Onze manier van omgang met studenten is niet dat we indoctrineren. Ook niet beïnvloeden?.»» Ik vermoed van wel. Hebben acties van „vredesbewegingen" niet vaak, door het oproepen van re-acties, negatie ve gevolgen? Het doet natuurlijk wat farizees aan, van uit je stoel vredesvoorschriften te geven om geen geweld te gebruiken. Als je in een bepaal de situatie verkeert, zal dat echt wel moeilijk heden geven. Vredes-acties zijn er echter om geweld tegen te gaan. Het is momenteel wel eens mode om te zeggen: „Als he. niet an ders kan, dan maar met geweld!" Acties voor de vrede zijn wellicht een re-actie daarop! Dus groeperingen die onderdrukt worden moe ten dit zich maar ïydeiyk laten welgevallen?». Nogmaals, het is wel gemakkelijk om hier te zeggen dat ze in Bolivia b.v. niet mogen te rugvechten, maar toch is het mijn diepste me ning voor iedereen en elk land, om sociale wan toestanden geweldloos te bestrijden. U heeft bewondering voor wijlen ds. Martin Luther King?... Bijzonder veel zelfs. Hij wist waarvoor hij stond en hij gaf er zijn leven voor. Ik merk daarin DE GEEST van Christus. Zijn optreden sprak mij geweldig aan. Erkent u een principieel verschil tussen revolu tie (b.v. Zuid-Amerika) en oorlog?... Nee, er kan wel een gradueel, maar geen principieel verschil zijn. Stel, dat de Viet-Cong door Amerikaanse over macht geheel dreigde vernietigd te worden, en dan een beroep deed op een leger dat te uwer beschikking stond zou u dan helpen? Ik zou de Viet-Cong niet militair helpen, al zouden zij, hoe verschrikkelijk ook, ten onder gaan. Wel wil ik er op wijzen dat ook in Viet nam een groepering bestaat, die door geweld loosheid tot vrede zoefct te geraken (Boeddhis ten). Achter dat pogen sta ik. Ook de Saigon- regering berust niet op de wil van het volk. Heeft u ook bezwaar tegen provocaties?... Als ze geweldloos en goed overwogen zijn, dus niet maar provoceren om te provoceren, heb ik er geen bezwaar tegen. Het moet zin hebben. Hoe is uw visie op het Midden-Oosten?... In 1948 werd de staat Israël uitgeroepen, on derstreept door de Ver. Naties. Daar kunnen we niet meer op terugkomen, vind ik, hoewel er een brok onrecht in schuilt t.o.v. de Arabi sche landen. Veroordeelt u de Israëlische vernietigingsactie op het vliegveld te Libanon? Door de Arabieren werd een aanval gedaan op een El-Al-vliegtuig, waarbij ook nog een do de viel. Beide gewelddaden veroordeel ik. Acht u de politiek juist, dat De Gaulle zijn wa penleveranties aan Israël stopzette? Men kan er gemotiveerde kritiek op leve ren, maar aan de andere zijde moet men niet vergeten dat De Gaulle's actie helemaal lag in het verlengde van de Veiligheidsraad. De in Beiroet opererende Israëlische staatsverniel- ploeg, maakte gebruik van door Frankrijk gele verde helikopters. En is het nu goed om wa pens te zenden naar een gebied, waar de span ning zo oploopt? Maar de Russische herbewapening van Egypte dan? Het valt me op, hoe boos er hierover altijd wordt geschreven. Maar van deze zelfde men sen hoor ik altijd, dat Kerk en Vrede op de verkeerde weg is, omdat vrede alleen mogelijk is bij de gratie van machtsevenwicht. Door een gelijke bewapening dus. Nu, dan zou van hun kant de herbewapening van Egypte juist moe ten zijn. Of men bedoelt heimelijk dat machts evenwicht, machtsoverwicht van eigen, goede en brave partij betekent! Kerk en Vrede is er dus op tegen? Een vrede die voortvloeit uit het machts- evenwichtig denken is, vooral bij het voortbe staan van de tegenstelling tussen Amerika en de Sovjet-Unie, een illusie. Het kan nooit meer zijn dan een deksel drukken op een kokende pot, waardoor de kans op een ontploffing toe neemt. Wij zijn dus tegen elke bewapening, ook die van Egypte. Maar laten de propagan disten van vrede door machtsevenwicht niet langer zaniken over wat Rusland daar doet. 't Is immers een gevolg van datzelfde princi pe! Ziet u voor het Midden-Oosten een andere op lossing? In de dagen van Libanon deed Debré in Frankrijk een constructief voorstel, dat door al het schelden op De Gaulle in onze pers nauwe lijks aandacht kreeg, nl. een voorstel tot uit breiding van de oorspronkelijk geplande confe rentie van de grote vier tot zeven landen. De grote vier, samen met Israël, Egypte en Jor danië. Wat voor zin zou dat hebben? Op zo'n conferentie zou in ieder geval geen enkele halve waarheid de kans krijgen om tot een hele leugen te worden, zoals in de Veilig heidsraad. Men moet de stopzetting van wapen- leveranties aan Israël door De Gaulle ook in verband zien met dit laatste. Nu is er van alle kanten vaagheid en wantrouwen. Is een conferentie van zeven voldoende? Misschien zou men bij deze conferentie ook mensen moeten uitnodigen, die kunnen spreken namens en tot de Arabisch-Palestijnse verzets bewegingen. Als het om een complete vrede gaat en niet om het voortzetten van een voor de wereldvrede levensgevaarlijk conflict, zal men deze verzetsbeweging niet kunnen nege ren. Vindt u dan dat Israël zijn bezetting moet op geven?..» Hoe eerder Israël bereid zou zijn om zijn eigen bezetting te ruilen voor een VN-bezetting, die in die gebieden zou moeten blijven tot de Arabieren en Israël het eens zijn over zijn over bodigheid, des te eerder kunnen we uit de huidi ge duivelskring komen. Die duivelskring bestaat in de cirkel van gewapend verzet tegen de be zetter en represailles van de kant van de bezetter; dat kan uitgroeien tot een guerrilla oorlog en escaleren tot complete oorlog. Het toenemende probleem voor de Israëliërs is im mers, hoe ze moeten handelen met de verzets bewegingen en guerrilla's en tegelijk moeten onderhandelen met de Arabische regeringen, die zich niet kunnen permitteren om de verzetsbe wegingen hun ondersteuning te weigeren. De raid op Beiroet was een duidelijk teken van de zenuwpijn, die Israël aan dit probleem heeft. Is Israël zelf schuldig tegenover de Arabieren door het oprichten van de staat?... Ik dacht het niet. Het is opgericht als een Joodse staat in een gebied waarin sinds eeuwen Arabieren woonden. Het was Engels mandaat (koloniaal verleden). Truman heeft hen ge dwongen naar Israël te emigreren. Is er een alternatief? Er is ook een Joods pacifistische beweging. De aanhangers ervan zijn voor honderd pro cent Jood, maar zij zijn tegen het politieke Zionisme. Ze willen een staat van Joden en Ara bieren. Staat u daar achter?.» Natuurlijk! Er moet toch een soort federa tie mogelijk zijn tussen Joden en Arabieren? Is Israël dan geen speciale staat Gods? Dit Israël is een seculiere staat als b.v. In dia. Heeft God er geen speciale bedoeling mee, ge zien wat Paulus er over schrijft in Romeinen 11. Ik geloof wel dat het heil uit de Joden is. De Messias komt uit het Jodenvolk. Door de smalle poort van het Jodendom komt Christus tot alle mensen. Tot het universum. Of het nog een speciale taak zal hebben, zoals het Gileas- me leert?Ik haal er mijn schouders over op. Mag ik nog een paar vraagjes op de man af stellen?... Ga uw gang. Bent u alt(ju nog lid van de PSP en stemt u op die party?... Ja! Voert in de PSP een links-Marxistische stro ming de boventoon zodat de oorspronkelijke pa cifisten in het gedrang komen (zoals Trouw on langs schreef)...? Ik heb inderdaad het idee dat het oorspron kelijk pacifistische ethos op de achtergrond raakt. Dat vind ik spijtig. Hecht u waarde aan de buiten-parlementaire acties van O. Boetes (PSP)? Nee, ik zie daar geen heil in. Copyright: Rik Valkenburg. In gedachten gaan we naar de kruis weg, de via dolorosa, de weg der smar ten, die leidt naar Golgotha. We gaan staan aan de kant van de weg om te zien de stoet, die daar langs ons trekt een stoet van leed en verachting. Een grote Romeinse wacht marcheert aan het hoofd van de optocht. In hun mid den gaan de drie veroordeelden. Om hun hals dragen zij het bord van hun schande. Men denkt dat bij twee van hen op het bord stond: „Rover". Op het bord van de Middelste staat: „Ko ning der Joden". Zij dragen elk hun kruis. Dat spreekt van wat hun straks wacht... Een bonte menigte volgt de drie. Allen letten vooral op die Middel ste. Waarom? Is dat, omdat Hij radi caal met God rekening hield en is dit nu het einde? Overpriesters en raadsheren gaan mee, druk redenerend, dat zij nu toch gelijk hebben gekregen! En een menig te, in Jezus teleurgesteld. En onver schilligen, belust op sensatie. En op de achtergrond, schuw, verslagen en ver ward, enkele van Zijn vrienden, die el kaar weer teruggevonden hebben; en ook enige vrouwen, die Hem hadden ge diend. Én moeder Maria... Er zijn vrouwen uit Jeruzalem, wie het te machtig wordt. Zij schreien haar wanhoop uit! Deze Jezus, zo jong nog en zo goed! En wacht Hem nu dat ont zettende?! Maar de verworpen Heiland keert Zich om en zegt tot die vrou wen: „Dochters van Jeruzalem, weent niet over Mij, maar weent over u zelf en over uw kinderen!" Want er zouden ontstellende dagen komen, nog geen veertig jaar later, als Jeruzalem zou worden belegerd, als het oordeel van de hemel zou komen over stad en tem pel in dood en verderf! Dan zou men roepen tot de bergen: „Valt op ons!" en tot de heuvelen: „Bedekt ons!" Elk menselijk medelijden wijst Jezus radicaal af. Hier is de grootheid van Jezus: Hij wil niet beklaagd worden. Medelijden is hier totaal niet op zijn plaats! Jezus is hier de Sterke. Hij gaat vrijwillig deze gang. Hij had dit kunnen voorkomen. Maar hier is de macht van Zijn liefde. En nu denk ik aan Matth. 24. Daar sprak Jezus tot Zijn discipelen over die gruwelijke verwoesting van de stad. Maar daarbij trekt Jezus de lijnen door naar het grote wereldeinde, als Jezus wederkomt, als de mensen zullen zeg gen tot de bergen: „Valt op ons" en tot de heuvelen: Bedekt ons!" We le ven in een wereld, die voortsnelt naar die grote, die laatste dag. We weten, dat Zijn dag komt Als gemeente letten we er veel te weinig op. We zijn te ge zapig. We zien niet naar de grote din gen Gods, want we letten veel te veel op de kleine dingen van ons eigen leven alsof die zo belangrijk zijn. De wereld oorlogen hebben ons gesproken van de vaart Gods, die snelt naar Jezus' we derkomst. We houden God niet bij in Zijn vaart naar het einde. We beleven angst, onrust, chaos, ontreddering. Wil God daarmee zeggen, dat het zevende zegel uit Openbaringen verbroken is? De grote snelheid, waarmee de dingen zich ontwikkelen, is dat een teken, dat de zeven engelen met de laatste bazui nen gereed staan? En zijn we klaar? Of zijn we in de gezapige rust van het al ledaagse bestaan blijven steken? We hebben het immers zo goed? We kun nen immers zelf zoveel met wetenschap en techniek? Maar straks komt het an tichristelijk wereldrijk, het beest uit de zee. De wereldregent, die alles regeert en die oorlog voert tegen wie des Heren zijn. Het is groots en ontstellend. Ont stellend zal het zijn voor wié hier Jezus niet wilden kennen; en het zal de dag van het heil zijn voor wie zich eens be keerden tot Jezus en Hem hebben liefge- kregen met heel het hart. Heil, want al zo zullen zij altijd met de Here zijn! Op de kruisweg liepen ook anderen mee: vrienden van Jezus. Door vertwij feling heen vonden zij het leven en wer den zij vervuld met de Heilige Geest, vervuld met vreugde en kracht. En zij werden blijde en vlammende getuigen Waarom zijn wij dan zo ingeslapen en dromen we onze welvaartsdroom? Waarom zijn wij dan zo sloom en mat mat ook in het gebed? Zien wij dan de nood niet? Waarom wenen we niet over ons zelf? Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doden; en Christus zal over u lichten! Amerongen, Ds. J. van Noort Als de generale synode der Gereformeerde Kerken op 13 mei in Sneek bijeenkomt zal er geen eenstemmig rapport op tafel liggen van het studiedeputaatschap voor het oorlogsvraagstuk de twaalf leden zijn het niet eens kunnen worden over de vraag of nucle aire bewapening voor de christen aanvaardbaar is. De meningen val len in vier groepen uiteen en kunnen aldus worden samengevat: De eerste groep is tegen elk gebruik van geweld en uitsluitend voor geweldloze weerbaarheid. De tweede groep accepteert conventionele wapens om een af schrikkingsfunctie uit te oefenen of tegenweer te bieden in een conflict. Dit laatste dan onder het voorbehoud dat ook in de poli tieke strategie nucleaire wapens geen rol spelen. De derde groep aanvaardt ook de nucleaire bewapening maar al leen voor zover zij de politiek-strategische bedoeling heeft uitbars ting van geweld te voorkomen. De vierde groep tenslotte wil gebruik van nucleair geweld niet ge heel uitsluiten, maar alleen wanneer „satanische machten zich ongebreideld op aarde zou dreigen te manifesteren". Deze groep tekent hierbij uitdrukkelijk aan dat de wereldsituatie van dit ogenblik, ondanks het bestaan van anti-christelijke machten in Oost en West, geen gebruik van nucleair geweld rechtvaardigt. Dat de synode zelf uit deze vier meningen een keus zal kunnen ma ken lijkt hoogst onwaarschijnlijk, want elk van de groepen kan zon der twijfel rekenen op steun van een deel der gereformeerden en dus ook een deel van de aanwezige synodeleden. Zodat men moeilijk anders zal kunnen dan het verschil in inzicht te accepteren! Men zal trouwens toch al moeite hebben met die punten die in het deputatenberaad aan de orde zijn geweest en waarover men wél tot een eensluitend oordeel is kunnen komen. Het pacifisme bij voorbeeld, want hiertegenover kan men in gereformeerde kring gewoonlijk een afwijzend standpunt constateren. Daar zijn de deputaten het helemaal niet mee eens. Zij stellen: „Van deze tendentie, voor zover tot uit drukking komend in officiële kerkelijke besluiten en praktijken, me nen wij ons te moeten distantiëren. Wij zijn van gevoelen dat, gézien het steeds dreigender worden van de internationale verhoudingen en de steeds rampzaliger gevolgen van een eventueel escalerend con flict, de gewetensnood van een steeds groeiend deel der gelovigen ac tueler is geworden dan ooit. In dit verband zijn wij van oordeel dal de kerk moet voorkomen dat zij, door een veroordelende houding of uitspraak, zou tekortschieten in haar roeping de kerkelijke gemeen schap met deze gelovigen te bewaren en bijgevolg zou falen in christelijke liefde". Men beveelt de synode dan ook aan de synode uitspraak van 1968 dat dienstplicht geboden zou zijn, terug te nemen en zich verder te beraden op de juistheid van het synodebesluit van 1936, met name op de passage waarin „anti-militaristische verwer ping van de oorlog in welke vorm" een onschriftuurlijke dwaling wordt genooemd. Minder moeite zal de synode hebben met een derde punt, de kri tiek op de bestaande politieke verhoudingen in de wereld. Dat „de huidige internationale structuur (oost-west, noord-zuid) bepaald wordt door het streven naar zelfhandhaving en zelfontplooiing ten koste van anderen en dat dit niet in overeenstemming-ds met wat het evangelie aan mensen en volken voorhoudt" kan men gemakkelijk onderschrijven. Evenals trouwens de volgende zinnen: „Daarom stel len wij ons achter elk oprecht streven naar doorbreking van deze structuren en naar een wereldorde die niet is gebaseerd op machts strijd maar op beheersing van macht, in liefde en gerechtigheid. Het spreekt vanzelf dat in dat streven ook ligt besloten de inspanning orr. te komen tot rechtvaardiger sociaal-economische verhoudingen en tot een werkelijke vredesmentaliteit onder de volken". Tot zover zijn het allemaal nog mooie maar vrijblijvende woorden wat er op volgt, het vraagstuk van de revolutie, is heel wat moeilijker en ook daar over zal men in gereformeerde kring bepaald niet eensgezind den- kenl

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 19