Ruim honderd man erbij ,Ik heb moord en brand geschreeuwd' UNIEK DORPJE DOOR INDUSTRIETERREIN BEDREIGD BorsseleZeeuws bouwjuweeltje Borsseles burgemeester: Uniek Nieuwbouw Jacht op haring begint 19 mei Wellicht films en stereomuziek in Hocing-747's van KLM GELEIDELIJK TWINTIG KM HUWELIJKSAANZOEK VERSTROOING STEWARDESSEN KRIJGEN T DRUK IN LUCHTREUS OCHIPHOL Een 50 meter lange aluminium tunnel met kunstleer be- kleed, 200 gerieflijke stoelen door een gangpad gescheiden. Twee pan- trys in het voorste deel en één helemaal achteraan. Hier en daar wat toiletten. Zo ziet het interieur er uit van een Super DC-8", een reus onder de heden daagse vliegtuigen, nog niet eens zo lang in gebruik, maar toch al weer bijna overschaduwd door 'n toestel met ontzagwekkende dimensies: de Boeing-747. Velen buiten de wereld van de luchtvaart vragen zich'meer of min der verbijsterd af waar het heen gaat. Want deze nieuwste Boeing kan op zijn minst 350 passagiers her bergen. Het gevleugelde monster verplaatst zich bovendien met een snelheid die maar een fractie lager is dan die van het geluid. Ellen Thomassen uit Amsterdam windt zich er niet over op. In de zes jaar die zij als stewardess nu als chef-stewardess bij de KLM werkt, is zij zo nauw betrokken ge raakt bij de pijlsnelle veranderin gen in de burgerluchtvaart dat de 747 er best bij kan. „Vergeet niet", zegt zij, „dat het wel vlug maar voor ons toch erg ge leidelijk is gegaan. Zes jaar geleden begon ik op de Viscount en de Con- vair, naar verhouding kleine vlieg tuigen. Later kwam ik op de Elec- tra en de DC-7. Tenslotte de DC-8 en de verlengde uitvoering van deze machine". Deze ontwikkeling mag dan gelei delijk zijn gegaan, voor de stewar dessen is in feite niets bij het oude gebleven. Konden zij het werk op de Viscount nog alleen af samen met de purser, op een vlucht van een Super DC-8 zijn drie stewardessen onafgebroken in touw. Zij trouwens niet alleen, want behalve de purser zijn er ook nog diens assistent en twee hofmeesters. Op de Boeing-747 zal het cabine personeel met één klap worden uit gebreid tot een peloton van ongeveer vijftien man. Tot de sterkte zullen zes tot zeven stewardessen behoren. Om het werk te vergemakkelijken, zal de boordkeuken door het vlieg tuig worden verspreid over zeven afdelingen. Ellen Thomassen verwacht, dat de taak van de stewardess in de toe komst niet zwaarder zal worden. Dit kan ook nauwelijks want nu al blijft er op een vlucht van Amsterdam naar New Yorkvaak geen langere adempauze over dan vijf minuten. Nijvere statistici van de KLM heb ben uitgerekend, dat op zo'n vlucht, die zeven uur duurt, een stewardess gemiddeld twintig kilometer loopt. Het is een prestatie die slechts per sukkeldraf verbeterd zou kunnen worden. En zelfs de meest veeleisen de passagier zou dit niet van de charmante gastvrouwen durven ver gen. Romantici op de begane grond ge loven hardnekkig in het verhaal dat stewardessen voortdurend worden belaagd door aantrekkelijke of wel gestelde mannen onder de passa giers. Ellen Thomassen kent dit ver haal ook, maar niet uit de praktijk. „In al die jaren heb' ik maar één zo'n ervaring gehad. We kregen een opgetogen passagier aan boord die drie jaar in de woestijn naar olie had geboord. Na zijn derde pilsje vroeg hij me ten huwelijk. Ik stelde hem voor nog maar een biertje te nemen en dat vond hij kennelijk minstens zo'n goed idee". Volgens Ellen Thomassen is er constant zoveel werk aan de winkel dat er geen tijd overblijft om uit voerig te keuvelen met een passa gier. Hebben stewardessen dan geen taak als passagiers zich vervelen? „Passagiers vervelen zich niet zo gauw. Velen hebben 't druk en wer ken aan boord. Anderen slapen. De onervaren reizigers krijgen er niet genoeg van naar buiten te kijken". In de Boeing-747 zal echter het grootste deel van de 350 passagiers tussen twee gangpaden in het hart van de machine zitten. De kans op verveling neemt toe. Daarom zoekt de KLM nu naar middelen de pas sagiers 'straks wel bezig te houden. Er' wordt gedacht aan films en ste reomuziek. Over twee jaar al zullen de 747's van de KLM met zijn zessen op Schiphol neerstrijken. De vrouw in de techniek is er niet bij voorbaat van onder de indruk. ELLEN THOMASSENbijna verloren in de ruimte van een Su per DC-8. Toch toont de foto slechts de „achterkamer"waar plaats is voor 126 passagiers in de toeristenklasse. Afhankelijk van de uitvoering kunnen in het voorste deel nog eens 74 of 94 passagitrs worden gehuisvest. In de Boeing-747 kunnen met ge mak 350 passagiers worden on dergebracht. Dan is er nog ruim te over voor een lounge en een luxe suite. Borssele Troosteloos ligt de haven van Borssele in de miezerige voorjaars zon: twee grauwe havenhoofden oprij zend uit het venijnig klotsende water van de Westerschelde. De palen van de beschoëiing zijn half verrot, de kade is blubberig. Als een spookhuis torent bo ven dat alles in dit verlaten oord de bouwval uit van het café van Willem Wagenaar, de laatste havenmeester van liet dorp, die al jaren dood Is. Zijn naam prijkt nog onder het bord je „Volledige vergunning" dat daarmee niet alleen loze verwachtingen wekt, maar vooral herinnert aan de tijd dat Borssele nog een levendig plaatsje was met een druk haventje. Maar dat is definitief voorbij. Zelfs plaatsvervangend havenmeester G. Al- mekinders, die vol nauwverholen nostal gie kan vertellen over de kleurige be drijvigheid die de haven in zijn kinder jaren te zien gaf, is daarvan overtuigd. „De haven zal wel worden volgespoten, zodat er een parkeerterrein komt voor de toeristen", zegt hij schamper. En ook hij moet daarbij onwillekeu rig kijken naar de schimmen van de kranen en schoorstenen van de indus trie in het Sloegebied, die iets van ha venactiviteit laten doorschemeren in di mensies waarvan Borssele niet terug- heeft. Het streekplan Midden Zeeland re kent daar trouwens niet op: alle grond rondom het dorp is bestemd voor zware industrie. Er is zelfs al optie op terrei nen die hooguit zevenhonderd meter van de dorpskern liggen. Zal het hele dorp worden gewurgd? Zullen er nog meer huisjes langs het karakteristieke dorpsplein leeg komen of vervallen tot garage, kippenhok of schuur? Wordt Borssele een even ver geten en verlaten oord als het haven tje? Burgemeester D. Lodder: „Ik heb moord en brand geschreeuwd toen on danks onze protesten het streekplan werd aangenomen". Met een heftig ge baar wijst hij op de betrokken kaart, die zijn dorp aftekent als een soort bin nenplaatsje tussen de fabrieken. „Dat is Pernis!" roept hij uit, „Dat is Hoogvliet! Zo kun je niet leven. Alle vitaliteit wordt er op die manier uitge wrongen! Wij en ook andere ge meentebesturen hebben gezegd: veeg het dan liever van de kaart. Dat is ele ganter dan laten doodbloeden". De gemeenten zijn met een tegenplan gekomen om tussen de industrieterrei nen flinke groene zones te laten be staan. Borssele zou op die manier niet alleen kunnen blijven bestaan, maar als woonkern van bescheiden pretentie én als vestigingsplaats voor kleine toeleve rende handwerksbedrijven zelfs van de industrie kunnen profiteren. Dit pten is verworpen. Tot vreugde van burgemeester Lodder is het even wel niet naar de prullenmand verdwe nen. Het maakt ceel uit van de planolo gische studie-objecten van de provincie. De heer Lodder, die vindt dat een burgemeester optimist moet zijn, put hoop uit deze strohalm. „Ik zie de toe komst van Borssele niet somber in", zegt hij, „zolang ons plan nog in studie is zijn er mogelijkheden". „Je wordt", klaagt hij tenslotte, „in al die plannenmakerij zo weinig gekend zelfs als gemeentebestuur of als burge meester". jVTIDDELBURG Een van de meest interessante dorpen van Nederland wordt bedreigd. Borssele, gebouwd volgens een li niaal-recht ontwerp naar de princi pes van .,de ideale stad" van bijna vierhonderd jaar geleden, wordt straks geheel ingesloten door het grote industriecomplex van Vlissin- gen-Oost. Het 1500 zielen tellende dorpje heeft een rechthoekig plein van pre cies 24 Schouwse ellen breed. De lengte is er nauwgezet mee in over eenstemming, want die is berekend volgens de „gulden snede". Niemand minder dan Simon Stevin, vestingbouwer en natuurkundige, leverde de plattegrond voor 't dorp in zijn boek Sterkte-bebouwingen. Rond deze fraaie rechthoek (met 'n vijver volgens precies dezelfde grondmaten) ligt een groter carré. Vier straten (precies de Noordstraat de Zuidstraat, de Ooststraat en de Weststraat) verbinden het midden carré met het grote carré. Lage arbeiderswoningen staan keu rig in het gelid rond het „Plein". Het kerkje is zonder pretenties. Zo ligt daarstraks dan eeri tot he den weinig gewaardeerd stukje his torie van ons land. Een ieder mag raden, wat de toekomst er van zal zijn, óók als er niet onmiddellijk de slopershamer aan te pas komt. Tenzij... Tenzij de provincie Zeeland en heel Nederland inzien, dat met het oprukken van de industrie niet al les wat mooi is, verloren behoeft te gaan. Sterker: mag niet verwacht wor den dat dezelfde energie, die wordt besteed aan het maken van nieuwe industrietereinen ook wordt aange wend om als tegenhanger een uniek dorp te handhaven, misschien zelfs er het centrum te maken van wat Zeeland thans bezig is aan oude bouw-culturen te verliezen? Wij hebben het de commissaris van de koningin in Zeeland, mr. J. van Aartsen, gevraagd. „Het is een heel mooi dorp en zondagsmiddags rijd ik er wel eens met mijn vrouw doorheen", zegt hij. „Het college van G.S. is er van overtuigd, dat het dorp niet wegge poetst mag worden." „Ik zou het toejuichen, als Monu mentenzorg wil onderzoeken of het dorp tot een „beschermd dorpsge zicht" verklaard kan worden". Wat kan de toekomst van Borssele zijn, als het ooit in zijn geheel onder de Monumentenwet zal vallen? De directeur van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg ziet er een rustige, levende woongemeente in van burgers, die er van houden in een historische omgeving „thuis" te zijn. In Delfshaven (Rotterdam), dat inmiddels tot beschermd, stadsgezicht is verklaard, maar dat op geen stukken na zo gaaf meer is als Borssele, blijkt de grootste trekpleister een werkende tinnegieterij te zijn in het Zakkendragers huisjeHet is een afdeling van het Historisch Museum. Men ziet er tinnen voorwerpen gieten en polijsten. Men kan ze er ook kopen. De commissaris van de Koningin in Zeeland zegt over de kansen of er zich handwerkslieden in Borssele willen vestigen „Als het dorp geconserveerd kan worden, laten wij het dan zijn eigen levensweg laten zoeken." „Handhaving van dat dorp, en ook het bewust conserveren ervan, zou het evenwicht in dit deel van de pro vincie kunnen helpen bewaren, nu de industrie er een steeds grotere rol gaat spelen." „Of wij zover moeten gaan, dat elk karakteristiek huis of dito boer derij, die in Zeeland om een of an dere reden moeten verdwijnen, in Borssele herbouwd moet worden, volgens het principe van de Zaanse Schans, weet ik niet", zegt de com missaris. „Ik vind Borssele mooier, omdat het natuurlijk is." Wij hebben ook de mening ge vraagd van de directeur van de Rijksdienst voor de Monumenten zorg, mr. J. Korf en de chef van zijn afdeling stedebouw, dr. ir. Vis ser. „Borssele komt zeker in aanmer king om tot beschermd dorpsgezicht te worden verklaard", zeggen zij. Het is uniek voor ons land zoals het gebouwd is volgens een rechthoeki ge platttegrond. Het hoeft dan beslist geen „dood" dorp te worden, geen „museum". Voorlopig zal de eigen bevolking er wel blijven wonen. De ervaring leert echter, dat veel stadsmensen graag in een historisch pandje wo nen en het opknappen. Zij kunnen subsidie krijgen volgens de regelin gen voor woningverbetering van het ministerie van Volkshuisvesting. Maar zelfs nieuwbouw is nog mo gelijk in Borssele, als het dorp ge heel onder de Monumentenwet valt, maar dan wel in stijl met het overi ge deel van Borssele. In principe is het mogelijk voor deze nieuwbouw subsidies te verstrekken op de hoge re bouwkosten, die voortvloeien uit „historische" bouwvoorschriften. Het is echter nog niet zover, dat Borssele als een „klein juweel" wordt gekoesterd en beschermd. Is het echter geen uitdaging voor ieder, die helpt industrialiseren, om middenin een 20e eeuws industrie gebied Borssele op te poetsen en te verven. Om het net zo te vertroebelen, zoals scheepsbouwer Verolme mid den in een van zijn grote bedrijven nog dat eerste stenen schuurtje handhaaft waarin „alles begon?" IJMUIDEN De jacht op nieuwe ha ring begint dit jaar op 19 mei. Er wordt in twee ploegen gevaren. Dit is besloten tijdens het overleg tussen het produktschap en de reders. Aanvankelijk was als begindatum voor de haringrace 27 mei vastgesteld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 5