„De creatieve vrouw" Milva 't zilver „Nederlands meisje, wil „huisdier' als man' in Amsterdamse RAI Vooral ook buitenshuis Prinses is „happy" in Canada Veel veranderd en gemoderniseerd Handboek MASTER-PARADE" OP „DUINDIGT" TIJDENS DE GROTE HUISHOUDBEURS I Wouwenparadijs Psychologe Anneke Rogier: „Geaccepteerd" Verhuizing „Ik ben hier vrij en was nog nooit zo gelukkig Onofficieel Vooroordeel Vooral moeder Stemrecht Verlichte kouseband Kinderen krijgen Veel anders Duitse vrouwen vinden koken best prettig Belemmering I L»vjiNUcKüAt7 iü APRIL Voor alles wil het gros van de on dervraagden de geborgenheid en veilig heid van het huwelijk. Zij geven liever een deel van hun vrijheid prijs dan vrijgezel te moeten blijven. Toch ziet de studentenpsychologe aan de Technische Hogeschool in Eindhoven duidelijk twee voordelen voor het na oorlogse meisje. Het staat veel reëler te genover de wereld: het dweperige, het giegelachtige, dat als typisch meisjes achtig wordt aangeduid, is in het veel vuldig contact met jongens danig ge sleten. Bovendien leeft zij meer bewust als vrouw. De meesten krijgen dezelf de kansen als de jongens. Alleen leert de publieke opinie het meisje niet te veel gebruik van deze kansen te ma ken. omdat dit als onvrouwelijk wordt beschouwd. Mejuffrouw Anneke Rogier, dochter van professor Rogier, was, voordat zij aan haar studie psychologie begon, ver pleegster. Toen zij als studentenpsycho loge in Eindhoven was, werd haar ge vraagd een handboek voor de kweek scholen samen te stellen over de jonge vrouw in de puberteit en in de adoles centie. Psychologe Anneke Rogier: ,,Het naoorlogse meisje staat veel reëler tegenover de wereld. Bovendien leeft zij meer bewust als vrouw." Zoals in Amerika de dames zich met Pasen zo fraai moge lijk uitdossen voor de zogenaamde ,,E aster-parade"showden deze mannequins op Tweede Paasdag tijdens de koersen op „Duindigt" de nieuwe modellen van de Haagse hoedenontwerper Gerard Brusse. \fén procent van alle Nederlandse militairen zijn vrouwen. Zij zijn als secretaressen, verpleegsters, te lexisten, telefonisten of diëtisten niet meer uit het leger weg te denken. De Militaire vrouwenafdeling, de Milva, viert dit voorjaar haar zilve- ren jubileum. Zij is het oudste vrou- welijke legeronderdeel. De Marine vrouwenafdeling, de Marva, bestaat in het najaar 25 jaar. De Lucht- macht vrouwenafdeling (de Luva) is de jongste van de drie korpsen. g Er is veel binnen de Milva veran- 2 derd sinds mevrouw C. E. Smit- Dyserinck uit Vere in 1944 in En- J geland de eerste meisjes voor een vrijwillig vrouwenhulpkorps opriep. Ook genaturaliseerde Engelsen, Aus- stralischen, Zuidafrikaansen en Amerikaansen meldden zich bij een g kazerne in Wolverhampton om de 4 opleiding te volgen. Mr. L. B. van Ommen be langrijk man op het ministerie van minister Klompé: Spaar me, creativiteit is echt niet het bekende knoeien met klei". In opdracht van de regering van de Bondsrepubliek, is een enquête ge houden onder 4.000 huisvrouwen van we driehonderd tot 34 jaar. Koken, bakken en inmaken leert de meerderheid van alle ondervraagde huisvrouwen nog al tijd van moeder of ander familielid; zich zelf leert dit ongeveer één derde van de huisvrouwen. De vrouwt jes hebben er ook plezier in: 54 procent van de ondervraagden vond de verzorging vin de maaltijd prettig. 33 procent beschouwde het koken als een deel van de huishoudelijke arbeid en vond het noch een bezoeking, noch een vreugde. Bakken vond zelfs 81 pro cent van de vrouwen een prettige be zigheid. Van de ondervraagden hield 72 pro cent bij haar inkopen rekening met zo wel kwaliteit van het gebodene als de prijs en 26 procent deed dat niet. Af wisseling in de maaltijden en zorg voor de smaak vond resp. 34 en 27 procent van de vrouwen belangrijker dan eni ge andere factor, al komt belangstel ling voor het vitaminegehalte (dat 26 procent van de vrouwen bovenaan de lijst plaatste) er dichtbij. De prijzen spelen slechts bij 15 pro cent van de dames de voornaamste rol. Bij de aankoop van levensmiddelen kijkt 84 procent van de huisvrouwen onder de 34 eerst naar de kwaliteit, 69 pro cent het eerst naar de prijs. De invloed van voorlichting over de voeding en het bereiden daarvan is zeer groot, of die nu wordt gegeven in de vorm van reclame en advertenties, het zij door TV, radio, cursussen, tijd schriften en kookboeken. Maar van de jonge huisvrouwen is 64 procent daar mee nog niet tevreden: zij zouden graag nog meer informatie speciaal op het gebied van de kookkunst hebben. U ebt u weieens gehoord van een naai- supermarkt? In de Verenigde Sta ten verrijzen ze als paddestoelen uit de grond! Het zijn grote winkels, die ge ëxploiteerd worden onder de naam „Vrouwenparadijs", waar moderne Eva's in de gelegenheid worden gesteld hun eigen kleren te naaien. Tevens kunnen degenen, die niet vol leerd zijn in de kunst, gelegenheid krij gen zich te laten voorlichten of even tueel het patroon van de jurk, die zij wensen te laten knippen. Ook in de Bondsrepubliek zijn er al een paar en zij vallen ook daar in de smaak. Mevrouw Smit-Dyserinck werd met haar collega's uitgerust in man nenkleren en moest leren rijden op de zware drie-tonners. Samen met de militaire verpleegsters dit korps werd al in 1942 in Engeland opgericht trok het hulpkorps ach ter de geallieerde troepen van Bel gië uit Nederland binnen om de be volking met eten uit de gaarkeukens en met medische verzorging te hel- pen. Na de oorlog, toen de sociale taak van het vrouwelijke hulpkorps was afgelopen, heeft generaal mr. H. J. Kruis gepleit voor handhaving van de vrouwelijke militairen. De ver pleegsters gingen naar de militaire ziekenhuizen en de meisjes van het hulpkorps werden omgeschoold tot secretaressen of geschikt gemaakt voor andere administratieve taken. Pas in 1952 kreeg het hulpkorps of ficieel de naam Milva. Volgens kapitein Milva L. M. M. van Beckum, zijn de eerste vrouwe lijke militairen vaak vergeleken met de zogenaamde „blitzmadel", de ani- meermeisjes, die met de Duitse troe pen meetrokken. „Ik geloof, dat de meeste mensen w:el van dat idee zijn teruggekomen. De vrouwelijke mili tairen zijn, dacht ik, wel geaccep teerd". Elke twee maanden, wanneer een nieuwe lichting dienstplichtigen voor de kazernepoorten staat, zijn er ook een paar Milva's bij. Voor een be paalde groep meisjes zowel uit de grote steden als uit de dorpen heeft de militaire status een zekere aantrekkingskracht, terwijl zij niet afgeschrikt worden door de strenge selectie. „Het iets willen doen voor je land" kan de aanleiding zijn om Milva te worden, maar is nooit alleen het doel", vindt mevrouw Van Beckum. Zij is in dienst gegaan na de opstand in Hongarije in 1956. Zo meldde zich na de gebeurtenissen in Tsje- cho-Slowakije 'n uitzonderlijk grote lichting meisjes. Het avontuurlijke element, dat wel meespeelt bij de Marva's en de Lu- va's, kan voor een Milva rustig ver geten worden. Geen enkel meisje zal zich aangetrokken voelen tot een tank, in tegenstelling tot een schip van de Marine en een vliegtuig van de luchtmacht. Volgens kapitein Milva Van Bec kum, kunnen jonge meisjes wel als onderofficier of officier snel een verantwoordelijke taak krijgen. Bovendien willen de afgestudeer den van mulo en middelbare school vaak weg van huis, maar niet met een geheel zelfstandig ergens op een kamer zitten. Het Leger geeft dan deze zeventien- en achttienjarigen de gelegenheid een geschikte tussen vorm te kiezen. De vrouwlijke militairen hebben dezelfde rechten en plichten als hun mannelijke collega's. De eerste we ken zijn ook voor een Milva gereser veerd voor de opleiding tot soldaat. De gevechtsuitrusting wordt gepast en in het veld bij de oefeningen ge dragen. Toch zullen de vrouwelijke militairen nooit tijdens een oorlog in de voorste linies te vinden zijn, maar bij de generale staf. Het pis tool-schieten. dat zij geleerd hebben, zullen zij uitsluitend als zelfverde diging benutten. Het uniform, dat, zoals bij elke dienstplichtige, na de diensttijd niet meer gedragen hoeft te worden, is in de loop der jaren vele malen ge moderniseerd. De rok mag voor jon ge Milva's zelfs tot boven de knie reiken. Een schoonheidsspecialiste leert elke nieuwe lichting de begin selen van de make-up, terwijl eisen als kort geknipt en niet gebleekt haar uit het boekje geschrapt zijn. Het zilveren jubileum vieren de Milva's op 24, 25 en 26 april met en kele recepties en een cabaretvoor stelling van Paul van Vliets Pepijn. Mochten belastingbetalers denken, dat hun geld verkeerd besteed wordt, kapitein Van Beckum meldt er duidelijk bij, dat de Milva's reeds een jaar lang voor dit feest sparen.. Zij is met haar collega's erg blij om eveneens in april het Prinses Ju- lianakamp in Kijkduin sinds 1947 het onderdak van de Milva's en la ter van de Luva's te verlaten. De lage barakken werden als een strafkamp van de Duitsers gebouwd, waarna er tot 1947 het Indisch in structie-bataljon gezeten heeft. De Milva's krijgen een gemoderniseerd deel van de Alexanderkazerne in Den Haag. De Luva's verhuizen naar de vliegbasis Ypenburg. Maar het jubileum wordt nog in de oude vertrouwde omgeving van Kijkduin gevierd met mevrouw Smit-Dyserinck, behalve de initia tiefneemster ook de eerste Milva commandant, generaal Kruis en zijn vrouw, een reserve officier Milva en misschien ook Grietje Koopman, een ex-Milva, die nu als Amerikaans mi litair in Vietnam zit. stralende prinses Christina heeft deze week in de Canadese stad Montreal haar moeder begroet, die voor tien dagen bij haar is. Ze haalde haar af op Dor- val, de luchthaven van Montreal. Koningin Juliana ar riveerde met het lijnvliegtuig van de K.L.M., dat boven de Atlantische Oceaan de wind zo had meegehad, dat het een half uur voor de vastgestelde tijd landde. Dat betekende, dat de koningin nog juist voor de in Canada snel invallende schemering een blik vanuit de lucht had kunnen werpen op het land, waarvan zij sinds haar verblijf in Ottawa in de oorlog, zoveel is gaan hou den, maar dat nog grotendeels onder de sneeuw ligt. De koningin droeg een bontmantel met bontmuts over haar groene mantelpak. Zij was blijkbaar voorbereid op de Canadese kou. Juist dit paasweekeinde was het weer er na een periode van sneeuw, regen en vorst echter prachtig zonnig geworden. De prinses, die haar moeder direct nadat ze was uit gestapt omhelsde, droeg een modern gesneden roze-rode mantel, geen hoed. Duidelijk bleek, dat zij flink was ver anderd sinds het begin van haar muziekstudie in Mon treal, in oktober. Ze was slanker geworden, ze droeg het haar op mo derne wijze met een klem achter in de nek bijeengehou den. Haar bril was vervangen door contactlenzen. Ze vertelde: „Niemand behandelt me hier als een prinses en niemand herkent me. Ik ben hier vrij. Nog nooit ben ik zo gelukkig geweest". Op uitdrukkelijk verzoek van de koningin, was geen officiële vertegenwoordiger op het vliegveld om haar te begroeten. Alleen werd de auto, waarin zij met haar dochter naar de Nederlandse vrienden reed, waar zij ge durende haar verblijf in Montreal logeert, begeleid door de Royal Canadian Mounted Police. Letterlijk betekent dat Koninklijke Canadese Bereden Politie. In werkelijkheid rijden deze rijkspolitiemannen, die met hun kleurige tunieken en padvindershoeden vleesgeworden stripfiguren lijken, alleen in afgelegen streken op een paard. In meer bewoonde gebieden bewe gen zij zich, net als de meeste mensen in Canada, voort in sleeën van auto's. Het Nederlandse meisje wil een „huisdier" als man. Haar toekomstige echt genoot moet liefeerlijk, betrouwbaar, netjes, attent, hoffelijk en gezellig zijn, en bovendien begrip en respect voor zijn vrouw hebben. Dit is de uitslag van het grootscheepse onderzoek dat de Eindhovense psy chologe drs. Anneke M. L. Rogier drie jaar geleden begon om de belevings wereld van het na-oorlogse meisje „in kaart" te brengen. De meesten van de vijftienhonderd ondervraagde meisjes tussen de elf en 23 jaar oud vonden bovenstaande bur gerlijke idealen het belangrijkst. Drs. Rogier heeft dit vastgelegd in haar boek „Meisjes" (uitgegeven b(j de Toorts in Haarlem). „Sis Heyster had voor de oorlog een boek „Het meisje" geschreven, dat nog altijd gebruikt werd. Zij vond het te verouderd en hield een herdruk tegen. Daarna vroegen zij mij een actueel boek te schrijven", zegt mej. Rogier. „Ik wilde geen persoonlijk verslag maken om geklets te vermijden. Daar om heb ik naast de vijftienhonderd meisjes, verspreid over het hele land en afkomstig van allerlei typen scholen, de universiteit en de fabriek ook tweehon derd jongens in de enquête betrokken. Zo krijg je interessant vergelijkingsma teriaal". Inderdaad geeft het boek een schat van gegevens prijs. De samenstelster re kent bijvoorbeeld af met het vooroor deel, dat alles in het leven van jonge mensen om sex zou draaien. In het rijtje „Wat interesseert je het meeste..." volgt die pas na het werk, de jongens, de mode, de tienermuziek, de sport, de televisie en de school en vlak voor de ontwikkelingshulp. Een meisje schreef als haar verwach ting van de toekomst neer: „Een hu welijk met een begrijpende, huiselijke en gezellige man, drie of vier kinderen, een huis dat er netjes uitziet, terwijl in feite het leven na het begin van 20 niet meer erg de moeite waard schijnt". Dit sombere toekomstbeeld heeft de Eindhovense psychologe aan het den ken gezet. Heeft het leven na de twin tig geen zin meer omdat zij weigert 'n zelfde leven als haar ouders te leiden' Mej. Rogier vindt dat de eerste en quête veel vragen heeft open gelaten. Vooral de houding van de kinderen te genover de ouders is nog onduidelijk. Zo blijkt uit de overzichten dat de moeder een grote rol speelt bij vele meisjes, maar dat zij de vertrouwelij ke gesprekken met vrienden en vrien dinnen voeren. De vaderfiguur wordt afgedaan met: „Ik zie hem praktisch niet", en met termen als despoot en egoïst." De Eindhovense psychologe zegt: „De meeste ouders zijn in een autoritaire sfeer opgevoed en willen hun kinderen op dezelfde manier groot brengen. Ik geloof, dat de kinderen hiermee niet zijn gebaat. Zij kiezen hun eigen ouders niet". Mej. Rogier is zich er van bewust dat zij op een taboe is gestoten. De ouders mogen macht over hun kinderen uitoe fenen zonder dat de maatschappij in grijpt. Wil de dochter een rode jas en vindt moeder een groene meer geschikt dan gebeurt het vaak, dat of de groe ne wordt gekocht of helemaal niets. Heeft die moeder haar mening gemoti veerd? Mej. Rogier is daar nieuwsgie rig naar. Een van de weinige conclusies, die zij uit het onderzoek wil trekken, is: Het meisje moet eerder als volwassen wor den beschouwd. Als een meisje op haar achttiende nog met dwang iets bijge bracht moet worden, zal het nooit luk ken. Vooral de oudste groep ondervraag den (van achttien tot 23) vond zij zeer geïnteresseerd in de wereld om hen heen. De psychologe ziet niet in waar om zij geen verantwoordelijkheid zou den kunnen dragen. „Laten zij stem recht krijgen, zodat zij meebeslissen over hun eigen toekomst". Het volgende onderzoek van mej. Ro gier zal gaan over de verhouding ou- ders-kinderen. „Wat verstaand de ou ders onder houden van? Willen zij dat hun kinderen alleen voor zo weinig mo gelijk conflicten zullen zorgen öf willen zij hen ook de vrijheid laten uit te groeien tot zelfstandige mensen?" Het zijn enkele vragen, waarop zij graag een wetenschappelijk gefundeerd antwoord wil geven. Tn de geschiedenis van Groot-Brittan- nië heeft de kouseband een grote rol gespeeld: men weet, dat de belang rijkste Britse onderscheiding nauw ver bonden is met dit eenvoudige kledin? stuk. Na een periode, dat de kc band uit de mode was, kri. gt, r te de minirokjes korter war geland de kouseband een r. het tot historische bekend! c gen. En de minirokjes wo korter: „de Londense meis - steeds nieuwe records. Er „hippe" boetiekjes in Lon banden te koop, die fluc~ reflecterend zijn. Deze (rood) gloeiende hebben bovendien een p bij avond ziet de automol je met de lichtende kous. keiijker en behalve dat hij benen dan ook beter kan i is de kans op een aanrijding grote huishoudbeurs, die vrijdag 11 april opengaat in het Amster damse RAI-gebouw, staat in het teken van „de creatieve vrouw". Heel gezel lig natuurlijk, maar kan iemand me uit leggen wat ik dan allemaal zou moeten doen of laten om die titel te verdienen? Moet je goed tapijten kunnen knopen of haakwerkjes maken? Of is een crea tieve vrouw iemand, die misschien geen averechte steek van een rechte kan onderscheiden, maar die iedere dag iets anders, iets nieuws in het gewone vlak kan verzinnen? Er was wel iemand die daarop het antwoord wide geven: een man. Hij is werkzaam op het ministerie, dat de laatste tjjd voortdurend is vertegen woordigd op allerlei damesbeurzen, dat van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk. Hq is mr. L. B. van Ommen, directeur jeugdzaken, volksge zondheid en sport van dat ministerie, plus nog eens waarnemend directeur- generaal voor volksontwikkeling en re creatie. Maar hij sprak doodgewoon: „Spaar me, creativiteit is echt niet het beken de knoeien met klei. Een vrouw kan creatief zijn in alles. Ik dacht, dat een vrouw creatief is, wanneer zij, zonder zich te laten leiden door bepaalde rem mingen, een keuze doet waardoor ze zichzelf kan zijn". Ook dat is nog iets waarop men met een zegt „Oh ja, dat, natuurlijk", maar mr. Van Ommen liet aan die uitspraak ook een heel verhaal vooraf gaan. Creëren is scheppen. Wat deed de vrouw tot voor kort op dat gebied? Zij liet zich veelal kinderen scheppen. „Maar de vrouw is tegenwoordig niet de zwanger gemaakte vrouw, die het op zich genomen heeft te lijden", al dus mr. Van Ommen. „Op biologisch terrein is er zoveel veranderd, dat de vrouw tegenwoordig veel en veel meer vrijheid van hande len heeft gekregen dan vroeger. Zij kan mede bepalen wanneer er kinderen gewenst zijn." Goed, we kunnen dus wanneer er geen kinderen zijn van alles onder nemen. Maar er zijn nogal wat vrou wen boven de 22 jaar die wél kinde ren hebben. En wat dan, met de creativiteit? Mr. Van Ommen sprak heel veel over creativiteit die buitenshuis tot stand komt, in een beroep. „Natuurlijk kan een vrouw ook in gezinsverband enorm scheppend werk verrichten", vond hij. „Maar ik vind, dat daaraan vroeger méér werd gedaan dan nu. Een vrouw van tegen woordig zal minder bezoek ontvangen, omdat er telefoon is om met kennissen Neen, er moeten andere mogelijkheden zijn". Hij vertelde ook, dat vaak de mannen de creativiteit van vrouwen belemme ren: ze willen uit een soort eergevoel niet dat hun vrouw een baan of een baantje neemt. „Uitgaande van de situatie zoals ze nu is", zei hij, „zie ik de vrouw voor al bezig in de sector vrijetijd". Hoewel het daar, voor hem, niet bij blijft. De creatieve vrouw moet ie mand zijn, die inderdaad iedere dag op nieuw iets nieuws doet, iets maakt. En dat mag dan iets in een beroep zijn, maar dat mag ook best nog eens in de keuken plaatsvinden, daarnaast. Wanneer u nu woedend roept, dat vrouwen ook altijd alles moeten doen, wil de heer Van Ommen er nog wel bijzeggen, dat het bij mannen ook nog wel eens aan creativiteit ontbreekt. te praten, ze schrqft minder brieven, ze houdt bijna geen dagboek meer bij. Kinderspelen verdwijnen, poëzie-albums verdwijnen". Het is duidelijk: handwerken en,han denarbeid kunnen ook vreseljjk érea- tief zijn, maar mr. Van Ommert' ziet het in ruimer verband. Ook buitens huis. „Onderzoekingen", zo vertelde hij, „hebben uitgewezen dat de Nederland se vrouwen wel degelijk graag hun vrije tijd nuttig wil besteden, en niet alleen met een handwerkje. Zij proberen zeer zeker toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt; het percentage stijgt steeds". Hij ziet alleen voor de „werkende vrouw" op dit moment nogal wat han dicaps: te weinig kindercrèches, geen centrale wasserijen en keukens en meer dienstverlenende bedrijven in bijvoor beeld flatgebouwen. En een heel be langrijk punt voor hem er is nog niet voldoende mogelijkheid voor om en bijscholing van vrouwen die voor 'n tweede keer in hun leven buitenshuis willen gaan werken. „Want", zo vond hij, „wat moet nu een vrouw met eindexa men HBS, na een tijd thuis werken, gaan doen wanneer ze weer een baan wil? Een beetje typen op een kantoor?

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 13