Chef reisbureau:
„JONGELUI HEBBEN HEKEL
AAN LANGE BUSREIS"
Rijdt in het buitenland
met andere instelling
„Meer attracties in de Achterhoek
behoeven de rust niet te verstoren"
Een hond heeft
ook recht op een
verzorgde
vakantie
In Noorwegen niet roken aan het stuur
Toffe jongens
Nieuwe reispoeket
van Elsevier duikt
dieper in de
achtergronden
Vliegende jongeren
Winterreizen
Knopen tellen
VVV-DIRECTEUR SWAAN IN ZUTPHEN
NU WE BUITEN WEER KUNNEN ADEMEN zonder
„stoom" te produceren, nq we zo langzamerhand weer
onze dikke duffels opbergen en aan wat lichter goed
beginnen te denken, worden velen onder ons weer over
vallen door een ondefineerbaar gevoel; het gevoel, dat
ook trekvogels overmant bij de wisseling van jaargetij
den. We willen er uit. Nu al wel, maar wachten is nog
op de vakantie, op die betrekkelijk korte spanne tijds,
die ons jaarlijks wordt toegemeten om te doen en te
laten, te gaan of te staan waar we willen. Of we in de
donkere dagen, die achter ons liggen, nieuwsgierig heb
ben geneusd in foldertjes met informatie over dagtoch
ten, minitrips, zomerhuisjes, pensions of hotels in ons
eigen land, of dat we lux uitgevoerde magazines vol
witte zonovergoten zandstranden, bergen, bossen en
blauwe luchten in het buitenland hebben verslonden,
ligt niet alleen aan onze reislust maar ook aan de dikte
van onze portemonee.
Wij zijn niet zo als bijvoorbeeld de Amerikanen, die een grote reis op afbe
taling gaan maken. „We willen ons over het algemeen niet in de schulden
steken voor iets waar we niet anders dan herinneringen en eventueel een
goede kennis aan overhouden" zegt de heer J. H. Ruwel, chef van het tour
passage- en reisbureau van de Geldersche Tramwegen in Doetinchem.
Wij vroegen de heer Ruwel naar de IfefcJSMHi ^llllllll
reis- en vakantiegewoontes ven de Oo.-t- Mk1|||
Gelderlander. Wij kregen te horen, dat
de meeste bewoners van deze contrei- s *|É^xs|
en het liefst naar Oostenrijk. Zwitser-
land en Zuid-Duitsland trekken voorzo- J|É
ver ze een reis met de bus onderne- v 1
men. Ook Luxemburg is erg in trek. De
belangstelling voor een trip naar het lp
buitenland, niet alleen per bus maar 8§fk"'.
ook met andere middelen van vervoer,
groeit gestaag: althans wanneer we af- lp "V
gaan op het percentage, dat de heer PT\'
Ruwel ons voorlegt. Het aantal boekin- ■gi
gen voor een vakantiereis per bus. trein
of vliegtuig, blijkt op dit moment al %T
20 procent hoger te liggen den vorig V>
jaar ter zelfder tijd. ..Twintig procent
wil nogal wat zeggen bij ons", aldus de A
heer Ruwel. jflrl
„Op vakantie gaan is zo langzamer
hand geen luxe meer, maar een onder
deel van het hele levenspatroon. Ook de
bejaarden blijven met 65 niet meer
thuiszitten", vertelt de heer Ruwel.
„Jongeren willen tegenwoordig allemaal
de grens over. Die hebben er nu ook
geld voor. Sta maar eens bij een auto
maat. Voor hoeveel geld trekken ze wel
niet aan carbonades en biefstukken. Het
is bar, als je bedenkt, dat ik vroeger
maar twee kwartjes zakgeld kreeg. Jon
gelui hebben er ook een verrekte hekel
aan lang in de bus te zitten. Als ze de
bus kiezen doen ze het alleen om de
goedkoopte. Als het effe kan willen ze
vliegen. De landen die hun belangstel
ling hebben zijn Spanje (Majorca en
Ibiza) en Italië".
Bent u niet bang, dat de animo voor
busreizen zal verdwijnen? vragen we de
heer Ruwel. Deze schudt lachend het
hoofd. „Het busvervoer zal wel in zijn
totale omvang afnemen, maar verdwij
nen, nee, dat niet. Oudere mensen, die
veelal niet meer zo goed ter been zijn,
willen graag opgehaald en weer thuis-
Ook een hond, een kat, de goudvissen
in hun glazen kom, de gedresseerde
vlooien en welke andere dierlijke huis
genoten al niet meer, hebben evenals
u recht op een „verzorgde" vakan
tie. Het gaat niet aan de deur achter
uw rug dicht te trekken en te denken
„laat ie fijn zijn" wanneer u gepakt
en gezakt afreist. Want dan zou bij
thuiskomst de hele levende have wel
eens roerloos op de rug kunnen liggen.
Sommigen willen dat per se niet en los
sen de situatie fijn op door de hond en
de kat op weg naar het reisdoel met
een paar hartelijke woorden uit de wa
gen te kieperen, nadat zij de goudvis
sen even te voren door de goosteen heb
ben weggespoeld.
Wij nemen aan, dat u niet tot deze
soort „dierenliefhebbers" behoort en
dat u niet onbezorgd van uw vakantie
kunt genieten, als u het huisvee niet
in goede handen weet. U brengt de die
ren naar goede kennissen of familie voor
een paar weekjes of naar een asiel.
Misschien ook laat u de sleutel van de
huisdeur bij de buren achter, zodat die
naast de welzijnszorg over de huisdie
ren, tevens de planten voor verdrogen
en verdorren kunnen bewaren.
Mocht u tot de categorie behoren, die
liever zijn echtgenoot thuislaat dan de
hond (om ons gemakshalve even tot de
ze trouwe huisgenoot te beperken) dan
dient u het beest een maand voor ver
trek te laten inenten. Dit in verband
met de geldigheidsduur van de invoer
vergunning voor de hond. Voorts moet
u zorgen in het bezit te komen van een
gezondheidsverklaring voor de hond, een
papiertje dat in dierenbeschermersjar
gon „Het Certificaat" heet. De dieren
arts zal graag bereid zijn u zo'n brief
je als bewijs dat de hond is inge
ënt tegeh „dolheid" uit te schrijven.
Daarna laat u het certificaat legaliseren
door een inspecteur van de veeartsenij
kundige dienst.
En als u dacht nou dat zal het dan
voel zijn, neen. Er zijn nog meer dingen
waar u rekening mee moet houden. Bij
voorbeeld in Italió, is het gewoonte, dat
men zijn hond de bek snoert door mid
del van een muilkorf wanneer de lijn
langer is dan een meter. Het klinkt gek
en het zal u wellicht moeite kosten om
een passen dkorfje voor het muiltje van
uiv pincertje te vinden, maar de Repu-
blica Italiana houdt er geen rekening
mee, dat u uit een land komt waar de
honden over het algemeen gewend zijn
los te lopen, zonder dat ze daar nu met
een misbruik van maken door Unks en
recht in benen te bijten.
Ook sommige andere landen kennen
bepalingen waaraan dient te worden vol
daan.
gebracht worden, en welke tak van
openbaar vervoer voorziet daar anders
in dan de bus? Bovendien blijft er al
tijd wel een bepaalde categorie mensen,
die niet met een vliegtuig durft". De
heer Ruwel voorspelt, dat het aantal
mensen, dat met vakantie het vasteland
van Europa ontvlucht, geleidelijk zal
toenemen. Hij baseert zijn prognose op
de Duitsers, die elk jaar een stap ver
der van huis gaan, „met zevenmijlslaar
zen aan".
Met betrekking tot het chapiter va
kantiespreiding deelt hij mee, dat de
GTW in september voor het eerst zal
uitkomen met een folder, waarin kerst
en nieuwjaarsreizen zijn opgenomen naar
Parijs en Oostenrijk en wintersportrei
zen naar bij voorbeeld het Sauerland
en Oostenrijk. „Er komt steeds meer
belangstelling voor winterreizen", aldus
de hr. Ruwel. Overigens zijn alle pogin
gen de mensen te bewegen niet allemaal
tegelijk vakantie te nemen en bij voor
beeld in het voor- en naseizoen op pad
te gaan, op een fiasco uitgelopen. Het
is heel moeilijk hierin verandering te
brengen, want vele gezinnen zijn afhan
kelijk van de schoolvakanties of gebon
den aan bouwvak- c.q. textielvakantie.
De heer Ruwel blijkt weinig op te
hebben met het soort toerist, waaraan
wij een aparte beschouwing hebben ge
wijd in dit vakantienummer, de pret
maker, de vakantieganger, die ver van
huis en haard opvalt door zijn luidruch
tigheid en die zich pas „happy" voelt
met een feestneus en een of ander
vreemd hoedje op. „Die zijn nergens
geliefd", aldus de heer Ruwel. Wat dat
betreft heeft hij een compliment in pet
to voor de Achterhoekers. Hij zoekt
even in zijn paperassen en haalt er een
brief uit van een vooraanstaand hotel
in Hamburg. Vertaald luidt de inhoud:
„Wij zijn graag bereid uw groepen weer
te ontvangen, in het bijzonder omdat
zij door hun discipline aangename gas
ten zijn, in tegenstelling bij voorbeeld
tot Noorse groepen.
Van het buitenland komen we tenslot
te weer in onze eigen streek terecht. De
heer Ruwel constateert een teruggang
in het toerisme dat zich op Gelderland
richt en wel met name op de streek
rond Vorden, Ruurlo en de Veluwezoom.
„Je moet de toeristen daar nu met een
lampje zoeken," zegt hij. Hij schrijft
dat ten dele toe aan het feit, dat de
generatie, die daar vroeger kwam zo
langzamerhand is uitgestorven en de
nieuwe generaties plegen weg te trek
ken. „Gelderland is een hartstikke mooi
vakantieland, maar er moet nog veel
verbeteren", vindt hij. „Er moet veel
meer avondvertier komen. Waar moe
ten de mensen 's avonds heen? Er is
helemaal niets te beleven. Ze zitten
's avonds gewoon de knopen van hun
jas te tellen. Ook de rest van Neder
land biedt niks. Onze platgetreden pa
den zijn bollenvelden, Volendam, de Alk-
maarse kaasmarkt en Amsterdam.
Daarmee heb je het gehad".
VOOR DE NEDERLANDSE AUTOMOBILIST, die met vakantie naar het
buitenland trekt, is het raadzaam, zodra liij de grens passeert, zich helemaal
om te schakelen, wat zijn wijze van rijden betreft. Hij dient zich geheel los te
maken van zijn gebruikelijke rijpatroon wil hij niet in conflict komen met
„vreemde" wetten. Daarbij is het noodzakelijk ten minste op de hoogte te
zijn van de door geldende belangrijkste verkeersbepalingen. Wellicht kan
kennis van het volgende van pas komen:
DUITSLAND
In Duitsland heeft verkeer van rechts
overal voorrang, behalve op de voor
rangswegen. Alle verkeerpleinen (ro
tonden) zyn voorrangswegen. De aan
duiding van snelheidsbeperking tot 50
km bij het begin van de bebouwde
kom is aangeduid op een groot geel
bord (indien de plaatsnaam op een
smal bord staat, geldt geen snelheids
limiet). Strepen al of niet onderbro
ken), die op het wegdek zijn getrok
ken, hebben in W-Duitsland wettelijke
geldingskracht. In ons land is dat niet
het geval. Voetgangers hebben op een
zebrapad alleen voorrang als er bo
vendien een knipperbol in werking is.
Indien men zijn voertuig parkeert in
de buurt van een lantaarn met een ro
de band om zijn „middel", dient men
er rekening mee te houden, dat deze
lantaarn 's nachts wordt gedoofd en
dat derhalve de parkeerlichten ontsto
ken moeten zijn. Ten slotte nog dit:
„In Duitsland is een bromfiets snel
verkeer, die op autowegen mag rijden
maar niet op „autobanen".
BELGIE
Voorrang hebben in dit land alle van
rechte komende voertuigen. De maxi
mumsnelheden zijn 60 km per uur in
de dorpen en steden. Het minimum
tempo op de „autobahnen" is 70 km
per uur. Berijders van motoren en
scooters moeten een valhelm dragen.
In de auto is een brandblusapparaat
verplicht.
FRANKRIJK
Op het naleven van verkeersvoorschrif-
ten wordt in Frankrijk streng gelet.
De hoogst toegestane snelheid in
plaatsen bedraagt 60 km per uur. Al
leen in het weekeinde en op feestda
gen is de snelheid buiten de bebouw
de kom aan een limiet gebonden. Voor
rang heeft het van rechts komende
voertuig. Rode en gele markeringen
op de trottoirband betekenen een par
keerverbod. In goed verlichte straten
mag uitsluitend met parkeerlicht wor
den gereden.
GROOTBRITT ANNIE
Op de Britse eilanden wordt, als bekend,
links gereden. Er zijn geen algemeen
geldende voorrangsregelingen. De ma-
ITALIË
ximumsnelheid in plaatsen bedraagt
48 km per uur.
In de bebouwde kom over het algemeen
50 km aanhouden, voor zover geen la
gere snelheid is voorgeschreven. Voor
bochten en by inhaalmanoeuvres zon
der meer claxonneren. Buiten de be
bouwde kom moet tijdens het ry-
den in een file 40 meter afstand
van het voorgaande voertuig worden
bewaard. In de diverse gemeenten is
's nachts bij voldoende licht alleen het
voeren van parkeerlicht toegestaan.
GRIEKENLAND
In bebouwde kommen maximaal 50 km
rijden, elders is er geen beperking.
Het is echter wel raadzaam voorzich
tig te rijden, - zoals trouwens altijd is
aan te bevelen. Voor onoverzichtelijke
bochten dient men op de claxon te
drukken.
NOORWEGEN
In Noorwegen iliag niet gerookt worden
achter het stuur. Tegen rijders on
der invloed wordt streng opgetreden.
In de kommen mag niet harder dan
40 km per uur worden gereden. Daar
buiten is de snelheid begrensd tot 80
km.
ZWEDEN
Na de invoering van het „rechtsver
keer" gelden in het hele land snel
heidsbeperkingen: 50 km per uur in
de dorpen en steden, op „provinciale"
wegen 90 km, op'snelwegen 110 km en
op „autobahnen" 130 km per uur. In
de vakantieperiode geldt overal een
maximumsnelheid van 80 km. Voor
rang heeft het van rechts komende
voertuig, ook in de bebouwde kom.
Bij het inhalen moeten waarschuwings
signalen worden gegeven. Ook in Zwe
den geldt de 0,5 promillegrens voor
rijders onder invloed.
DENEMARKEN
Ook in Denemarken wordt streng op
getreden tegen rijders onder invloed.
In bebouwde kommen geldt een hoogst
toegestane snelheid van 60 km per
uur. Het verkeer van rechts heeft by
gelijke wegen altijd voorrang. In plaats
van het verkeersteken „opletten, voor-
rangsweg" is in Denemarken dik
wijls alleen maar een witte dwars-
streep op de weg te zien. Opletten ge
blazen dus.
OOSTENRIJK
Hier mag uitsluitend 50 km worden gere
den worden in de kom. Rechts heeft
voorrang op links. Bij inhaalmanoeu
vres moet even een lichtsignaal wor
den gegeven. In Oostenrijk bedraagt
de voorgeschreven dikte van het pro
fiel op de banden 1,5 m.m. In de auto
moet verplicht een verbanddoos aan
wezig zijn.
PORTUGAL
Buiten de bebouwde kom geldt hier geen
snelheidsbeperking. Daarbinnen wel
50 km per uur. Voor bochten en on
overzichtelijke situaties moet worden
geclaxonneerd, 's nachts dient men
lichtsignalen te geven.
SPANJE
Zelfs op kruisingen met hoofd- en ne
venwegen heeft rechts voorrang op
links. Een algemeen geldende snel
heidsbeperking niet, maar het is wel
zaak het tempo aan te passen aan de
omstandigheden. Het voornemen tot
inhalen moet worden aangekondigd
door 'n herhaalde „claxonnade". Spoor
wegovergangen zijn vaak niet bevei
ligd.
ZWITSERLAND
Het tempo in de kommen is maximaal
60 km en wordt door borden aange
geven. Rechts heeft ook hier weer
voorrang op links. Wij moeten er u wel
opmerkzaam op maken, dat de plaat
selijke bevolking uitzonderingen hier
op, wat door borden wordt aangeduid,
veelal gewoon negeert 's Nachts be
staat in Zwitserland een verbod tot
claxonneren.
JOEGOSLAVIË
Ook hier geldt het „weest op uw hoede"
Op de hoofdwegen steken vaak zo
maar boerenkarren, fietsers en voet
gangers over. Wagens, met daaraan
een caravan gekoppeld, moeten twee
pechborden voeren. De maximumsnel
heid is in de gemeenten 60 km en daar
buiten 120 km per uur. In Belgrad en
en Zagreb is toeteren" verboden.
TSJECHOSLO WAKI JE
In de landen van het oostblok kent men
nog betrekkelijk weinig autoverkeer.
In de plaatsen mag hoogstens 50 km
per uur wordenuangehouden. De tram
heeft altijd voorrang. Vooral overal
hier is het zaak, zoals trouwens over
al elders, nuchter, d.w.z. zonder drank
op, achter het stuur te gaan zitten.
ZUTPHEN „Er 1» In de Gelderse
Achterhoek zoveel ruimte dat er best
plaats zou zijn voor speciale toeristische
attracties zonder dat de aanwezigheid
van deze trekpleisters storend zou wer
ken op de omgeving. Maar de aard van
die attracties zou dan wel moeten wor
den aangepast bij het karakter van het
omringende landschap". Aldus WV-di-
recteur C. L. Swaan in zyn geheel ver
nieuwde kantoor op het Stationsplein te
Zutphen.
BESLOTENHEID GENOEG
De heer Zwaan denkt aan attracties als
„De Efteling", het Dolfinarium, de Pos-
bank e.d. Goed, zegt hy, op deze plaat
sen wemelt 't op drukke dagen van de
toeristen, dagjesmensen en buspassa
giers, maar ga je vanuit Kaatsheuvel,
VVV-directeur Swaan ia geïmponeerd door de schoonheid en de rust van het
Oostgelderse landschap
Harderwijk of Arnhem een paar kilome
ter de bossen in, dan vind je rust genoeg,
en dan zou 't helemaal niet zo erg zijn
om na een paar volgende kilometers
weer eens op zo'n toeristische attractie
te stuiten.
Een tweede element dat de heer Swaan,
die nu bijna twee jaar in Zutphen zit,
in de Achterhoek mist is het water. Hij
is afkomstig uit de Zaanstreek, en dan
valt de schaarste aan water natuurlijk
gauw op. Wat de heer Swaan al da
delijk na zijn ambtsaanvaarding is op-
gevllen is de grote schoonheid van het
landschap, de beslotenheid van dit land
schap, en de rust in de Gelderse Ach
terhoek. Deze charmes moeten beslist
behouden blyven, zegt hij, en dat kan
best, ook als er wat meer van die toe
ristische trekpleisters zouden worden ge
sticht. Wel zal het een moeilijke opgave
blyven dergelijke attracties zoveel mo
gelijk in het landschap te integreren.
Als er, min of meer generaliseerd, van
twee grotere storingen onder de deskun
digen en plannenmakers kan worden ge
sproken, namelijk van hen die tot elke
pry's de landelijke rust willen behouden
en van hen die het vreemdelingenver
keer d.m.v. de specifieke attracties
willen bevorderen, dan sta ik in het mid
den, aldus de heer Swaan die zich in
de afgelopen 2 jaar voldoende in de pro
blematiek van de recreatieve mogelykhe-
den van de Achterhoek heeft kunnen ver
diepen om een gefundeerd oordeel uit
te spreken.
Overigens is de vernieuwing en uitbrei
ding van het gecombineerde kantoor van
de Streek-VW Achterhoek en de VW
Zutphen aan het Zutphense Stationsplein
een schot in de roos geweest, zegt de di
recteur. Het aantal bezoekers is verge
leken by dit aantal in maart van ver
leden jaar met sprongen omhoog ge
gaan.
Het watertoerisme neemt de laatste
jaren hand over hand toe, ook in
Oostelijk-Gelderland, dat door vele
botenbezitters in de zomermaanden
wordt bezocht
Stel dat u eenmaal per jaar ons over
volle layid ontvlucht en u bereikt na
een vele uren durende reis eindelijk
het land van bestemming. Bent u dan
ook zo aangenaam getroffen als u
daar hele horden "landgenoten kunt
begroetent Landgenoten, vaak al
gauxo te herkennen aan een combina
tie van korte broek met spierwitte
van aderen doortrokken benen daar-
onder) gimpies, een fleurige weeken
der en een kleurig petje met opwaarts
gerichte klep, als symbool van het
vrijheid blijheid, en een wandelstok
vol speldjes om de bereisdheid tot
uitdrukking te brengen.
Mijn vader zei altijd: reizen en
andere mensen leren kennen, jong.
Wel dat kun je als je met vakantie
naar het buitenland trekt. Je vindt
in Europa, waar je ook naar toe
gaat, altijd wel Limburgers, Noord
hollanders, bewoners van deze streek
of wat voor landslui dan ook, met wie
je over het klimaat in Holland kunt
kankeren. Zo verruim je je horizon
en krijg je een bredere kijk op he*
leven.
Je landgenoten leer je nergens zo
goed kennen als tijdens de vakantie
in het buitenland. Dan zijn ze heer
lijk zichzelf. Remmingen, waardoor
het leven in eigen land zo saai en i
geforceerd ordelijk zijn gang gaat,
kennen ze niet. atsoen en gema-
nierdheid waaronder men aanvanke- j
lijk eventueel nog gebukt mocht gaan
worden ul gauw samen op een hoop
gegooid en juichend zingt men dan
graag het „hand in hand kamera
den." "Veelal gaat men na he tinzet-
ten van dit volkslied opstaan en
wordt de daad by het woord gevoegd.
Of men zich nu in een danslokaal of
in een museum bevindt, dat maakt
niet veel uit.
Fólklore-avonden dragen met Ne
derlanders in de buurt ook een on
miskenbaar Nederlands karakter.
Vaak kunnen onze landgenoten tot in
het vakantieland blyven discussiëren
over de verdiensten van bijvoorbeeld
Cruyff of een of andere partijdige
scheidsrechter. En naarmate de fol
kloristische band harder begint te
spelen en zangers zich de keel rauw
zingen om verstaanbaar te blyven,
wordt zo'n debat gehoriger. Als men
elkaar tenslotte kletsetid op de schou
ders slaat is dat veelal geen uiting
van onverbrekelijke vriendschap,
maar van het feit, dat het alcoholper
centage van het onbekende drankje
hoger was dan verwacht. Kortom Ne
derlanders in den vreemde zijn graag
een stel toffe jongensonder me-
kaar. En omdat ze dat ook wel wü-
'en weten, geven ze de gemeenschap
hiervan graag luid zingend kennis.
Boekaankondiging
Vakantie
De stroomversnelling van deze tijd is
wellicht het meest aantoonbaar in de
toeristenindustrie. Het is al lang niet
meer zo dat een buitenlandse vakantie
reis het voorrecht is van de „happy
few". Voor een voetbalwedstrijd op een
doordeweekse dag pakken 35.000 Neder
landers trein, autobus of vliegtuig en
reizen naar Parys. Het samengaan van
hoogconjunctuur, goede sociale voorzie
ningen en snellere verbindingen maakt
de bereikbare gebieden steeds groter.
Het massa-toerisme vanuit Nederland
heeft de boorden van de Middellandse
Zee overschreden en vakanties in Israël,
Egypte of West-Afrika behoren niet meer
tot de utopische wensen. Men leze slechts
de advertenties van reisbureaux in de
Graafschapbode om het bewijs hiervan
te constateren.
Annex hiermee is de begeerte naar ken
nis van die streken, waar men onbe
zorgde vakantiedagen wil doorbrengen.
Het is niet alleen een prettige bezig
heid om zich tevoren te verdiepen in de
levensomstandigheden en de vele ande
re toeristische facetten van zo'n land,
het is ook nuttig en zelfs noodzakelijk.
De goed voorbereide toerist haalt immers
het maximum-rendement uit zijn kostba
re vakantiedagen.
Reisgids CEMC
Juist op tyd verscheen thans by de NV
Uitgeversmaatschappij Elsevier te Am
sterdam in de ry van reisgidsen een uit
gave over Zuid- en West-Span je, Portu
gal, de Costa del Sol, Noord-Afrika, De
Can arische eilanden, de Azoren en Ma
deira, dit alles verenigd in 'n rijk met
kaarten en foto's geïllustreerde pocket.
Deze uitgave vormt een logische aanslui
ting op een reeds eerder verschenen deel
over de Costa Brava, Mallorca, Madrid,
Barcelona en Andorra.
Samensteller Richard Nieman heeft zich
niet beperkt tot het opsommen ven we
tenswaardigheden. Hij duikt dieper in de
achtergronden, in het hoe en waarom
van de dingen. Zijn uitvoerige beschrij
vingen van steden, dorpen en cultuur
verschijnselen spruiten voort uit een
zeer intensieve persoonlijke kennis, op
gedaan tydens een periode van 17 jaar
zeer frequent bereizen van deze gebie
den.
Hoe totaal verschillend en uiteenlopend
op tal van punten de beschreven vakan
tieoorden ook zijn, frappant zijn toch ook
de overeenkomsten tussen de ver van el
kaar gelegen landen en eilanden. Zelfs
al zou men niet het voornemen hebben
hier persoonlijk heen te gaan, dan nog
vormt deze reisgids interessante lectuur.
De vele routebeschrijvingen, de woorderl-
lijst, de alfabetisch gerangschikte gege
vens en andere richtlijnen voor de toe
rist maken deze pocket tot een waarde
volle reisgids. De prijs is 6,50.