Chef reisbureau: „JONGELUI HEBBEN HEKEL AAN LANGE BUSREIS" Rijdt in het buitenland met andere instelling „Meer attracties in de Achterhoek behoeven de rust niet te verstoren" Een hond heeft ook recht op een verzorgde vakantie In Noorwegen niet roken aan het stuur Toffe jongens Nieuwe reispoeket van Elsevier duikt dieper in de achtergronden Vliegende jongeren Winterreizen Knopen tellen VVV-DIRECTEUR SWAAN IN ZUTPHEN NU WE BUITEN WEER KUNNEN ADEMEN zonder „stoom" te produceren, nq we zo langzamerhand weer onze dikke duffels opbergen en aan wat lichter goed beginnen te denken, worden velen onder ons weer over vallen door een ondefineerbaar gevoel; het gevoel, dat ook trekvogels overmant bij de wisseling van jaargetij den. We willen er uit. Nu al wel, maar wachten is nog op de vakantie, op die betrekkelijk korte spanne tijds, die ons jaarlijks wordt toegemeten om te doen en te laten, te gaan of te staan waar we willen. Of we in de donkere dagen, die achter ons liggen, nieuwsgierig heb ben geneusd in foldertjes met informatie over dagtoch ten, minitrips, zomerhuisjes, pensions of hotels in ons eigen land, of dat we lux uitgevoerde magazines vol witte zonovergoten zandstranden, bergen, bossen en blauwe luchten in het buitenland hebben verslonden, ligt niet alleen aan onze reislust maar ook aan de dikte van onze portemonee. Wij zijn niet zo als bijvoorbeeld de Amerikanen, die een grote reis op afbe taling gaan maken. „We willen ons over het algemeen niet in de schulden steken voor iets waar we niet anders dan herinneringen en eventueel een goede kennis aan overhouden" zegt de heer J. H. Ruwel, chef van het tour passage- en reisbureau van de Geldersche Tramwegen in Doetinchem. Wij vroegen de heer Ruwel naar de IfefcJSMHi ^llllllll reis- en vakantiegewoontes ven de Oo.-t- Mk1||| Gelderlander. Wij kregen te horen, dat de meeste bewoners van deze contrei- s *|É^xs| en het liefst naar Oostenrijk. Zwitser- land en Zuid-Duitsland trekken voorzo- J|É ver ze een reis met de bus onderne- v 1 men. Ook Luxemburg is erg in trek. De belangstelling voor een trip naar het lp buitenland, niet alleen per bus maar 8§fk"'. ook met andere middelen van vervoer, groeit gestaag: althans wanneer we af- lp "V gaan op het percentage, dat de heer PT\' Ruwel ons voorlegt. Het aantal boekin- ■gi gen voor een vakantiereis per bus. trein of vliegtuig, blijkt op dit moment al %T 20 procent hoger te liggen den vorig V> jaar ter zelfder tijd. ..Twintig procent wil nogal wat zeggen bij ons", aldus de A heer Ruwel. jflrl „Op vakantie gaan is zo langzamer hand geen luxe meer, maar een onder deel van het hele levenspatroon. Ook de bejaarden blijven met 65 niet meer thuiszitten", vertelt de heer Ruwel. „Jongeren willen tegenwoordig allemaal de grens over. Die hebben er nu ook geld voor. Sta maar eens bij een auto maat. Voor hoeveel geld trekken ze wel niet aan carbonades en biefstukken. Het is bar, als je bedenkt, dat ik vroeger maar twee kwartjes zakgeld kreeg. Jon gelui hebben er ook een verrekte hekel aan lang in de bus te zitten. Als ze de bus kiezen doen ze het alleen om de goedkoopte. Als het effe kan willen ze vliegen. De landen die hun belangstel ling hebben zijn Spanje (Majorca en Ibiza) en Italië". Bent u niet bang, dat de animo voor busreizen zal verdwijnen? vragen we de heer Ruwel. Deze schudt lachend het hoofd. „Het busvervoer zal wel in zijn totale omvang afnemen, maar verdwij nen, nee, dat niet. Oudere mensen, die veelal niet meer zo goed ter been zijn, willen graag opgehaald en weer thuis- Ook een hond, een kat, de goudvissen in hun glazen kom, de gedresseerde vlooien en welke andere dierlijke huis genoten al niet meer, hebben evenals u recht op een „verzorgde" vakan tie. Het gaat niet aan de deur achter uw rug dicht te trekken en te denken „laat ie fijn zijn" wanneer u gepakt en gezakt afreist. Want dan zou bij thuiskomst de hele levende have wel eens roerloos op de rug kunnen liggen. Sommigen willen dat per se niet en los sen de situatie fijn op door de hond en de kat op weg naar het reisdoel met een paar hartelijke woorden uit de wa gen te kieperen, nadat zij de goudvis sen even te voren door de goosteen heb ben weggespoeld. Wij nemen aan, dat u niet tot deze soort „dierenliefhebbers" behoort en dat u niet onbezorgd van uw vakantie kunt genieten, als u het huisvee niet in goede handen weet. U brengt de die ren naar goede kennissen of familie voor een paar weekjes of naar een asiel. Misschien ook laat u de sleutel van de huisdeur bij de buren achter, zodat die naast de welzijnszorg over de huisdie ren, tevens de planten voor verdrogen en verdorren kunnen bewaren. Mocht u tot de categorie behoren, die liever zijn echtgenoot thuislaat dan de hond (om ons gemakshalve even tot de ze trouwe huisgenoot te beperken) dan dient u het beest een maand voor ver trek te laten inenten. Dit in verband met de geldigheidsduur van de invoer vergunning voor de hond. Voorts moet u zorgen in het bezit te komen van een gezondheidsverklaring voor de hond, een papiertje dat in dierenbeschermersjar gon „Het Certificaat" heet. De dieren arts zal graag bereid zijn u zo'n brief je als bewijs dat de hond is inge ënt tegeh „dolheid" uit te schrijven. Daarna laat u het certificaat legaliseren door een inspecteur van de veeartsenij kundige dienst. En als u dacht nou dat zal het dan voel zijn, neen. Er zijn nog meer dingen waar u rekening mee moet houden. Bij voorbeeld in Italió, is het gewoonte, dat men zijn hond de bek snoert door mid del van een muilkorf wanneer de lijn langer is dan een meter. Het klinkt gek en het zal u wellicht moeite kosten om een passen dkorfje voor het muiltje van uiv pincertje te vinden, maar de Repu- blica Italiana houdt er geen rekening mee, dat u uit een land komt waar de honden over het algemeen gewend zijn los te lopen, zonder dat ze daar nu met een misbruik van maken door Unks en recht in benen te bijten. Ook sommige andere landen kennen bepalingen waaraan dient te worden vol daan. gebracht worden, en welke tak van openbaar vervoer voorziet daar anders in dan de bus? Bovendien blijft er al tijd wel een bepaalde categorie mensen, die niet met een vliegtuig durft". De heer Ruwel voorspelt, dat het aantal mensen, dat met vakantie het vasteland van Europa ontvlucht, geleidelijk zal toenemen. Hij baseert zijn prognose op de Duitsers, die elk jaar een stap ver der van huis gaan, „met zevenmijlslaar zen aan". Met betrekking tot het chapiter va kantiespreiding deelt hij mee, dat de GTW in september voor het eerst zal uitkomen met een folder, waarin kerst en nieuwjaarsreizen zijn opgenomen naar Parijs en Oostenrijk en wintersportrei zen naar bij voorbeeld het Sauerland en Oostenrijk. „Er komt steeds meer belangstelling voor winterreizen", aldus de hr. Ruwel. Overigens zijn alle pogin gen de mensen te bewegen niet allemaal tegelijk vakantie te nemen en bij voor beeld in het voor- en naseizoen op pad te gaan, op een fiasco uitgelopen. Het is heel moeilijk hierin verandering te brengen, want vele gezinnen zijn afhan kelijk van de schoolvakanties of gebon den aan bouwvak- c.q. textielvakantie. De heer Ruwel blijkt weinig op te hebben met het soort toerist, waaraan wij een aparte beschouwing hebben ge wijd in dit vakantienummer, de pret maker, de vakantieganger, die ver van huis en haard opvalt door zijn luidruch tigheid en die zich pas „happy" voelt met een feestneus en een of ander vreemd hoedje op. „Die zijn nergens geliefd", aldus de heer Ruwel. Wat dat betreft heeft hij een compliment in pet to voor de Achterhoekers. Hij zoekt even in zijn paperassen en haalt er een brief uit van een vooraanstaand hotel in Hamburg. Vertaald luidt de inhoud: „Wij zijn graag bereid uw groepen weer te ontvangen, in het bijzonder omdat zij door hun discipline aangename gas ten zijn, in tegenstelling bij voorbeeld tot Noorse groepen. Van het buitenland komen we tenslot te weer in onze eigen streek terecht. De heer Ruwel constateert een teruggang in het toerisme dat zich op Gelderland richt en wel met name op de streek rond Vorden, Ruurlo en de Veluwezoom. „Je moet de toeristen daar nu met een lampje zoeken," zegt hij. Hij schrijft dat ten dele toe aan het feit, dat de generatie, die daar vroeger kwam zo langzamerhand is uitgestorven en de nieuwe generaties plegen weg te trek ken. „Gelderland is een hartstikke mooi vakantieland, maar er moet nog veel verbeteren", vindt hij. „Er moet veel meer avondvertier komen. Waar moe ten de mensen 's avonds heen? Er is helemaal niets te beleven. Ze zitten 's avonds gewoon de knopen van hun jas te tellen. Ook de rest van Neder land biedt niks. Onze platgetreden pa den zijn bollenvelden, Volendam, de Alk- maarse kaasmarkt en Amsterdam. Daarmee heb je het gehad". VOOR DE NEDERLANDSE AUTOMOBILIST, die met vakantie naar het buitenland trekt, is het raadzaam, zodra liij de grens passeert, zich helemaal om te schakelen, wat zijn wijze van rijden betreft. Hij dient zich geheel los te maken van zijn gebruikelijke rijpatroon wil hij niet in conflict komen met „vreemde" wetten. Daarbij is het noodzakelijk ten minste op de hoogte te zijn van de door geldende belangrijkste verkeersbepalingen. Wellicht kan kennis van het volgende van pas komen: DUITSLAND In Duitsland heeft verkeer van rechts overal voorrang, behalve op de voor rangswegen. Alle verkeerpleinen (ro tonden) zyn voorrangswegen. De aan duiding van snelheidsbeperking tot 50 km bij het begin van de bebouwde kom is aangeduid op een groot geel bord (indien de plaatsnaam op een smal bord staat, geldt geen snelheids limiet). Strepen al of niet onderbro ken), die op het wegdek zijn getrok ken, hebben in W-Duitsland wettelijke geldingskracht. In ons land is dat niet het geval. Voetgangers hebben op een zebrapad alleen voorrang als er bo vendien een knipperbol in werking is. Indien men zijn voertuig parkeert in de buurt van een lantaarn met een ro de band om zijn „middel", dient men er rekening mee te houden, dat deze lantaarn 's nachts wordt gedoofd en dat derhalve de parkeerlichten ontsto ken moeten zijn. Ten slotte nog dit: „In Duitsland is een bromfiets snel verkeer, die op autowegen mag rijden maar niet op „autobanen". BELGIE Voorrang hebben in dit land alle van rechte komende voertuigen. De maxi mumsnelheden zijn 60 km per uur in de dorpen en steden. Het minimum tempo op de „autobahnen" is 70 km per uur. Berijders van motoren en scooters moeten een valhelm dragen. In de auto is een brandblusapparaat verplicht. FRANKRIJK Op het naleven van verkeersvoorschrif- ten wordt in Frankrijk streng gelet. De hoogst toegestane snelheid in plaatsen bedraagt 60 km per uur. Al leen in het weekeinde en op feestda gen is de snelheid buiten de bebouw de kom aan een limiet gebonden. Voor rang heeft het van rechts komende voertuig. Rode en gele markeringen op de trottoirband betekenen een par keerverbod. In goed verlichte straten mag uitsluitend met parkeerlicht wor den gereden. GROOTBRITT ANNIE Op de Britse eilanden wordt, als bekend, links gereden. Er zijn geen algemeen geldende voorrangsregelingen. De ma- ITALIË ximumsnelheid in plaatsen bedraagt 48 km per uur. In de bebouwde kom over het algemeen 50 km aanhouden, voor zover geen la gere snelheid is voorgeschreven. Voor bochten en by inhaalmanoeuvres zon der meer claxonneren. Buiten de be bouwde kom moet tijdens het ry- den in een file 40 meter afstand van het voorgaande voertuig worden bewaard. In de diverse gemeenten is 's nachts bij voldoende licht alleen het voeren van parkeerlicht toegestaan. GRIEKENLAND In bebouwde kommen maximaal 50 km rijden, elders is er geen beperking. Het is echter wel raadzaam voorzich tig te rijden, - zoals trouwens altijd is aan te bevelen. Voor onoverzichtelijke bochten dient men op de claxon te drukken. NOORWEGEN In Noorwegen iliag niet gerookt worden achter het stuur. Tegen rijders on der invloed wordt streng opgetreden. In de kommen mag niet harder dan 40 km per uur worden gereden. Daar buiten is de snelheid begrensd tot 80 km. ZWEDEN Na de invoering van het „rechtsver keer" gelden in het hele land snel heidsbeperkingen: 50 km per uur in de dorpen en steden, op „provinciale" wegen 90 km, op'snelwegen 110 km en op „autobahnen" 130 km per uur. In de vakantieperiode geldt overal een maximumsnelheid van 80 km. Voor rang heeft het van rechts komende voertuig, ook in de bebouwde kom. Bij het inhalen moeten waarschuwings signalen worden gegeven. Ook in Zwe den geldt de 0,5 promillegrens voor rijders onder invloed. DENEMARKEN Ook in Denemarken wordt streng op getreden tegen rijders onder invloed. In bebouwde kommen geldt een hoogst toegestane snelheid van 60 km per uur. Het verkeer van rechts heeft by gelijke wegen altijd voorrang. In plaats van het verkeersteken „opletten, voor- rangsweg" is in Denemarken dik wijls alleen maar een witte dwars- streep op de weg te zien. Opletten ge blazen dus. OOSTENRIJK Hier mag uitsluitend 50 km worden gere den worden in de kom. Rechts heeft voorrang op links. Bij inhaalmanoeu vres moet even een lichtsignaal wor den gegeven. In Oostenrijk bedraagt de voorgeschreven dikte van het pro fiel op de banden 1,5 m.m. In de auto moet verplicht een verbanddoos aan wezig zijn. PORTUGAL Buiten de bebouwde kom geldt hier geen snelheidsbeperking. Daarbinnen wel 50 km per uur. Voor bochten en on overzichtelijke situaties moet worden geclaxonneerd, 's nachts dient men lichtsignalen te geven. SPANJE Zelfs op kruisingen met hoofd- en ne venwegen heeft rechts voorrang op links. Een algemeen geldende snel heidsbeperking niet, maar het is wel zaak het tempo aan te passen aan de omstandigheden. Het voornemen tot inhalen moet worden aangekondigd door 'n herhaalde „claxonnade". Spoor wegovergangen zijn vaak niet bevei ligd. ZWITSERLAND Het tempo in de kommen is maximaal 60 km en wordt door borden aange geven. Rechts heeft ook hier weer voorrang op links. Wij moeten er u wel opmerkzaam op maken, dat de plaat selijke bevolking uitzonderingen hier op, wat door borden wordt aangeduid, veelal gewoon negeert 's Nachts be staat in Zwitserland een verbod tot claxonneren. JOEGOSLAVIË Ook hier geldt het „weest op uw hoede" Op de hoofdwegen steken vaak zo maar boerenkarren, fietsers en voet gangers over. Wagens, met daaraan een caravan gekoppeld, moeten twee pechborden voeren. De maximumsnel heid is in de gemeenten 60 km en daar buiten 120 km per uur. In Belgrad en en Zagreb is toeteren" verboden. TSJECHOSLO WAKI JE In de landen van het oostblok kent men nog betrekkelijk weinig autoverkeer. In de plaatsen mag hoogstens 50 km per uur wordenuangehouden. De tram heeft altijd voorrang. Vooral overal hier is het zaak, zoals trouwens over al elders, nuchter, d.w.z. zonder drank op, achter het stuur te gaan zitten. ZUTPHEN „Er 1» In de Gelderse Achterhoek zoveel ruimte dat er best plaats zou zijn voor speciale toeristische attracties zonder dat de aanwezigheid van deze trekpleisters storend zou wer ken op de omgeving. Maar de aard van die attracties zou dan wel moeten wor den aangepast bij het karakter van het omringende landschap". Aldus WV-di- recteur C. L. Swaan in zyn geheel ver nieuwde kantoor op het Stationsplein te Zutphen. BESLOTENHEID GENOEG De heer Zwaan denkt aan attracties als „De Efteling", het Dolfinarium, de Pos- bank e.d. Goed, zegt hy, op deze plaat sen wemelt 't op drukke dagen van de toeristen, dagjesmensen en buspassa giers, maar ga je vanuit Kaatsheuvel, VVV-directeur Swaan ia geïmponeerd door de schoonheid en de rust van het Oostgelderse landschap Harderwijk of Arnhem een paar kilome ter de bossen in, dan vind je rust genoeg, en dan zou 't helemaal niet zo erg zijn om na een paar volgende kilometers weer eens op zo'n toeristische attractie te stuiten. Een tweede element dat de heer Swaan, die nu bijna twee jaar in Zutphen zit, in de Achterhoek mist is het water. Hij is afkomstig uit de Zaanstreek, en dan valt de schaarste aan water natuurlijk gauw op. Wat de heer Swaan al da delijk na zijn ambtsaanvaarding is op- gevllen is de grote schoonheid van het landschap, de beslotenheid van dit land schap, en de rust in de Gelderse Ach terhoek. Deze charmes moeten beslist behouden blyven, zegt hij, en dat kan best, ook als er wat meer van die toe ristische trekpleisters zouden worden ge sticht. Wel zal het een moeilijke opgave blyven dergelijke attracties zoveel mo gelijk in het landschap te integreren. Als er, min of meer generaliseerd, van twee grotere storingen onder de deskun digen en plannenmakers kan worden ge sproken, namelijk van hen die tot elke pry's de landelijke rust willen behouden en van hen die het vreemdelingenver keer d.m.v. de specifieke attracties willen bevorderen, dan sta ik in het mid den, aldus de heer Swaan die zich in de afgelopen 2 jaar voldoende in de pro blematiek van de recreatieve mogelykhe- den van de Achterhoek heeft kunnen ver diepen om een gefundeerd oordeel uit te spreken. Overigens is de vernieuwing en uitbrei ding van het gecombineerde kantoor van de Streek-VW Achterhoek en de VW Zutphen aan het Zutphense Stationsplein een schot in de roos geweest, zegt de di recteur. Het aantal bezoekers is verge leken by dit aantal in maart van ver leden jaar met sprongen omhoog ge gaan. Het watertoerisme neemt de laatste jaren hand over hand toe, ook in Oostelijk-Gelderland, dat door vele botenbezitters in de zomermaanden wordt bezocht Stel dat u eenmaal per jaar ons over volle layid ontvlucht en u bereikt na een vele uren durende reis eindelijk het land van bestemming. Bent u dan ook zo aangenaam getroffen als u daar hele horden "landgenoten kunt begroetent Landgenoten, vaak al gauxo te herkennen aan een combina tie van korte broek met spierwitte van aderen doortrokken benen daar- onder) gimpies, een fleurige weeken der en een kleurig petje met opwaarts gerichte klep, als symbool van het vrijheid blijheid, en een wandelstok vol speldjes om de bereisdheid tot uitdrukking te brengen. Mijn vader zei altijd: reizen en andere mensen leren kennen, jong. Wel dat kun je als je met vakantie naar het buitenland trekt. Je vindt in Europa, waar je ook naar toe gaat, altijd wel Limburgers, Noord hollanders, bewoners van deze streek of wat voor landslui dan ook, met wie je over het klimaat in Holland kunt kankeren. Zo verruim je je horizon en krijg je een bredere kijk op he* leven. Je landgenoten leer je nergens zo goed kennen als tijdens de vakantie in het buitenland. Dan zijn ze heer lijk zichzelf. Remmingen, waardoor het leven in eigen land zo saai en i geforceerd ordelijk zijn gang gaat, kennen ze niet. atsoen en gema- nierdheid waaronder men aanvanke- j lijk eventueel nog gebukt mocht gaan worden ul gauw samen op een hoop gegooid en juichend zingt men dan graag het „hand in hand kamera den." "Veelal gaat men na he tinzet- ten van dit volkslied opstaan en wordt de daad by het woord gevoegd. Of men zich nu in een danslokaal of in een museum bevindt, dat maakt niet veel uit. Fólklore-avonden dragen met Ne derlanders in de buurt ook een on miskenbaar Nederlands karakter. Vaak kunnen onze landgenoten tot in het vakantieland blyven discussiëren over de verdiensten van bijvoorbeeld Cruyff of een of andere partijdige scheidsrechter. En naarmate de fol kloristische band harder begint te spelen en zangers zich de keel rauw zingen om verstaanbaar te blyven, wordt zo'n debat gehoriger. Als men elkaar tenslotte kletsetid op de schou ders slaat is dat veelal geen uiting van onverbrekelijke vriendschap, maar van het feit, dat het alcoholper centage van het onbekende drankje hoger was dan verwacht. Kortom Ne derlanders in den vreemde zijn graag een stel toffe jongensonder me- kaar. En omdat ze dat ook wel wü- 'en weten, geven ze de gemeenschap hiervan graag luid zingend kennis. Boekaankondiging Vakantie De stroomversnelling van deze tijd is wellicht het meest aantoonbaar in de toeristenindustrie. Het is al lang niet meer zo dat een buitenlandse vakantie reis het voorrecht is van de „happy few". Voor een voetbalwedstrijd op een doordeweekse dag pakken 35.000 Neder landers trein, autobus of vliegtuig en reizen naar Parys. Het samengaan van hoogconjunctuur, goede sociale voorzie ningen en snellere verbindingen maakt de bereikbare gebieden steeds groter. Het massa-toerisme vanuit Nederland heeft de boorden van de Middellandse Zee overschreden en vakanties in Israël, Egypte of West-Afrika behoren niet meer tot de utopische wensen. Men leze slechts de advertenties van reisbureaux in de Graafschapbode om het bewijs hiervan te constateren. Annex hiermee is de begeerte naar ken nis van die streken, waar men onbe zorgde vakantiedagen wil doorbrengen. Het is niet alleen een prettige bezig heid om zich tevoren te verdiepen in de levensomstandigheden en de vele ande re toeristische facetten van zo'n land, het is ook nuttig en zelfs noodzakelijk. De goed voorbereide toerist haalt immers het maximum-rendement uit zijn kostba re vakantiedagen. Reisgids CEMC Juist op tyd verscheen thans by de NV Uitgeversmaatschappij Elsevier te Am sterdam in de ry van reisgidsen een uit gave over Zuid- en West-Span je, Portu gal, de Costa del Sol, Noord-Afrika, De Can arische eilanden, de Azoren en Ma deira, dit alles verenigd in 'n rijk met kaarten en foto's geïllustreerde pocket. Deze uitgave vormt een logische aanslui ting op een reeds eerder verschenen deel over de Costa Brava, Mallorca, Madrid, Barcelona en Andorra. Samensteller Richard Nieman heeft zich niet beperkt tot het opsommen ven we tenswaardigheden. Hij duikt dieper in de achtergronden, in het hoe en waarom van de dingen. Zijn uitvoerige beschrij vingen van steden, dorpen en cultuur verschijnselen spruiten voort uit een zeer intensieve persoonlijke kennis, op gedaan tydens een periode van 17 jaar zeer frequent bereizen van deze gebie den. Hoe totaal verschillend en uiteenlopend op tal van punten de beschreven vakan tieoorden ook zijn, frappant zijn toch ook de overeenkomsten tussen de ver van el kaar gelegen landen en eilanden. Zelfs al zou men niet het voornemen hebben hier persoonlijk heen te gaan, dan nog vormt deze reisgids interessante lectuur. De vele routebeschrijvingen, de woorderl- lijst, de alfabetisch gerangschikte gege vens en andere richtlijnen voor de toe rist maken deze pocket tot een waarde volle reisgids. De prijs is 6,50.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11