Exclusieve expositie van ikonen in Den Bosch E, Ergens i.i Nederland moet een hele ouwe staan WASAUTOMATEN D /en stokoude Erres wasmachine. Of ie nog draait? Geen idee. Kom daar maar eens achter, als je in de loop van 50 jaar duizenden en duizenden gezinnen aan een wasmachine geholpen hebt. Betrouwbare wasmachines. Die dagelijks overal in ons land hun nuttige werk doen. Een brok ervaring van zo'n 50 jaar Wat we daar nu mee doen? Volautomaten maken. 4 prachtige machines, die met al uw waswensen rekening houden. Een Tombomatic ontwerpen: wasautomaat met aangebouwde - aparte - centrifuge. (Zonder centrifuge heet ie Ecomatic.) En wie iets goeds maakt kan soepel zijn met de garantie: 2 jaar op alle onderdelen! U zou eens bij uw handelaar binnen moeten lopen. Kunt u zien, hoe 'n Erres er in werkelijkheid uitziet. Hoe mooi hij is en hoe degelijk. En dat allemaal door die jarenlange ervaring. Plus het vertrouwen van heel Nederland. (Toch blijven we ons afvragen,waar die stokoude Erres wasmachine staat...). HET WOORD IN BEELD f^hristos Woikresse, de Heer is waarlijk verrezen". Deze woorden, gezongen en gebeden, maar meer nog op bijzonder kleurrijke en fijnzinnige wijze uitgebeeld op talloze grotere en kleinere ikonen, komen in de paastijd tot de gelovige orthodoxe Rus of Griek. Al sinds vele eeuwen. De laatste tien tallen jaren ook, maar dan meer in beelden dan in woorden, tot het christelijke westen en tot iedereen die door middel van nog schaarse tentoonstellingen kennis kan en wil nemen van een uiting van schilderkunst, waaraan men lange tijd betrekkelijk weinig waarde heeft ge hecht. Ten onrechte overigens, want de Byzan tijnse schilderkunst, de kunst der ikonen, open baart de toeschouwer een heel aparte wereld van kleuren en vooral van gedachten. Een wereld van sacrale, geheiligde kunst, onaards en voor wie niet gewend is aan het abstracte, misschien ook wel iets onwezenlijks. We worden niet zo heel veel geconfronteerd met kunstwerken uit het oosten, laat staan met religieuze werken als ikonen, waarvan wij rond de jaarwisseling in het slot Raesfeld, niet ver van de Nederlandse grens in Westfalen een prachtige tentoonstelling zagen van rond hon derd werken, bijeengebracht door het bureau P.O.K. te Oosterbeek, mede op initiatief van de werkgroep Culturele Grenscontacten van de Culturele Raad voor Gelderland en de Kultur- kreis Schloss Raesfeld. Een dergelijke expositie, maar nu grootser van opzet, heeft het bureau P.O.K., dat gespecialiseerd is in het organiseren van culturele manifestaties, samen tnet het pro vinciaal genootschap van kunsten en weten schappen in Noord-Brabant ingericht in het Noord-Brabants museum in Den Bosch, in het zelfde museum waarin vorig jaar de grote Jeroen Bosch-tentoonstelling werd gehouden. Onder het motto „Het Woord in beeld" wordt daar in een oude, tot expositieruimte omgebouwde kerk, uiting gegeven aan een vorm van godsdienstig leven die weliswaar geen stempel heeft kunnen zetten op de grote confessionele stromingen in onze samenleving, maar desondanks toch wel een boodschap heeft voor het christelijke westen. Het woord „ikoon" stamt uit het Grieks en betekent „afbeelding". Ikonen waren oorspronkelijk schilderijen die in de oude oosterse kerken de altaarruimte van de rest van de kerk afsloten. Deze afsluiting werd in zijn geheel de „ikonostase" ge noemd cn bestond veelal uit een veelvoud van kleine, afzonderlijke schilderingen met afbeeldingen van de verheerlijkte Christusfiguur, van de Madonna of van heiligen. De ikonenschilder maakte een ander gebruik van de uitdrukkingsmidde len dan de meestal niet zo mystiek aan gelegde westerse kunstenaar, die meer naar een realistische weergave van het uit te beelden object of de te schilderen fi guur streefde. In alle kerken van de By zantijnse ritus werd een grote plaats in geruimd aan de ikonen, maar deze vorm van religieuze kunst heeft zich toch het sterkst in Rusland ontwikkeld. De ikoon vervulde daar vooral ook in het huiselijk leven een grote rol. De schrijver van het goed gedocumen teerde werk over de ikonen, het belang rijkste dat voor de oorlog verscheen, „Das altrussische Heiligenbild die Ikone", dr. Alexeï Hackel, zegt over deze kunstuiting: „De ikoon wil het onvergankelijke, het eeuwige, door vergankelijke vormen uit beelden". Het schilderen van ikonen was dan ook eigenlijk een gewijd werk en de resultaten van die verheven arbeid zijn dan ook veelal niet te vergelijken met de produkten van een „profaan" schilder. Een ikonententoonstelling organiseren betekent in onze tijd dus meer het heilige exponeren, het gewijde beeld uit een ze kere geheimvolle sfeer aan de openbaar heid prijsgeven. We moeten de ikoon eigenlijk niet zo zeer als kunstwerk, maar vooral als sym bool zien, schrijft professor dr. P. Hen- drix in zijn voorwoord tot de fraai uitge voerde catalogus van de in Den Bosch tentoongestelde werken. Een symbool, niet als een herinnering aan iets, maar als het vervuld zijn van, het in contact zijn met iets. Alles in de ikoon is sym bool, kleur en lijn, compositie en arran gement. De ikoon is dan ook in de bele ving van de mystieke kerk, in de liturgie van de kerk in haar element. De oosterse christen had met de ikoon eigenlijk een stukje van de kerk in zijn huis. Vandaar dat men, ook vandaag de dag nog, ontelbare ikonen in de Russische gezinnen vindt. Daar heeft een, het athe- isme propagerend systeem, maar weinig of niets aan kunnen veranderen. Integen deel, de huidige machthebbers in Rusland hebben de waarde van de ikoon, althans zeker de kunstwaarde, goed onderkend en doen nu al het mogelijke om deze kunst schatten voor het nageslacht te bewaren. In tal van Russische districten hebben zich commissies gevormd die ikonen aan kopen en ze in niet meer gebruikte ker ken bijeenbrengen. Zo moeten er thans in Rusland meer dan honderd oude ker- ken zijn, die als ikonenmuseum zijn inge richt. Een deel van wat aan ikonen ver zameld is, wordt onder bepaalde voor waarden naar het buitenland verkocht, waar grote belangstelling voor deze kunst vorm bestaat ie ikonenkunst is niet zonder meer uit de oud-christelijke kunst ontstaan. Die Een Russisch zegeningskruis, uitge voerd in verguld koper. Zwaar ma teriaal met gedeeltelijk handgestoken teksten. We hebben hier het prototype van het Russische kruis dat als grond vorm het Westerse kruis heeft, maar er een schuine balk bij heeft gekregen als symbool voor hemel en aarde. De uit beelding van de Christus mist de drama tiek van het Westerse kruisbeeld, maar it daarmee sterker het teken geworden van de verlossing en van God's zoon als overwinnaar van de dood. heeft zich, gezien de verschillende invloe den die men in deze kunst kan waarne men, uit bestaande voorbeelden ontwik keld. Als belangrijkste oorsprong worden de Egyptisch-Hellenistische mummiepor tretten uit de eerste eeuwen na Christus erkend. Een wijze van schilderen, die aan het einde van de vierde eeuw verdween. De oudst bewaard gebleven ikonen stam men uit de zesde eeuw, uit het Katharina- klooster in de Sinaï. Vandaar hebben ze zich verspreid naar Constantinopel en Rus land. In de negende eeuw kende men de Byzantijnse school. Later ontstonden kunst centra op de Balkan, maar de ikonen uit Rusland zijn toch het meest bekend ge worden en het best bewaard gebleven. De Russisch-Byzantijnse school, ofwel de school van Kief genaamd, is tot grote bloei gekomen. In het noordelijk Wolga- gebied ontstond de school van Wladimir. De weinige ikonen die daarvan zijn over gebleven hebben een uitdrukking van roerloze verhevenheid. De bloeiperiode van de ikonen, gema nifesteerd in de werken van de school van Nowgorod, valt te onderkennen in de tijd van de elfde tot het begin van de zestien de eeuw. Er is een overgang te zien van de tekening naar het schilderwerk. Now- gorod-ikonen kenmerken zich door inten se kleuren en spreken aan door eenvoud en een zekere speelsheid. Ondanks de briljante kleuren, geschilderd tegen een mat-gouden achtergrond, vertonen zij een waardige, verheven ernst. Nowgorod-iko- nen vonden in Rusland grote verspreiding en hebben ook hun weg naar het westen weten te vinden. Van een ander genre zijn de Pskow-iko- nen waarin donkergroen en donkerrood domineren. Ze zijn ook karakteristiek door hun symmetrie. De belangrijke ikonen komen echter uit de Moskouse school. Ze vertonen veel westerse invloeden. De bekendste schilder was Andreï Roeblof, wiens werk „De drie eenheid" wereld beroemd is. De ikonen uit zijn tijd {eind dertiende, begin veer tiende eeuw) vertonen typische langge rekte figuren met kleine hoofden. In late re eeuwen, zo tussen 1700 en 1850, zien we in de Russische ikonen uit de Moskou- se school specifieke barok-motieven hun intrede doen. Ze zijn de voorgangers van een massa-fabricage van goedkope ikonen, die het verval inluiden van een vorm van kunst die in Europa zijn weerga eigenlijk nooit heeft kunnen vinden. /~kp de tentoonstelling in Den Bosch, waar in totaal zo'n honderdenvijftig werken verzameld zijn, is een grote plaats inge ruimd aan Maria-ikonen. Uit de tweede helft van de 17e eeuw een ikoon met de geboorte van Maria als onderwerp. Veel donkere kleuren, afgewisseld met goud. Veel randfiguren rond het eigenlijke the ma. Typisch een werk uit de latere Mos kou-school is de voorstelling van de Gro te Moeder, een ikoon, die, op gelaat en handen na, geheel bedekt is met een me talen plaat. De ikoon toont de Moeder Gods met uitgestrekte armen, de antieke Orante uit de catacomben; op haar boe zem draagt zij in een medaillon het Chris tuskind. Een voorstelling die in de chris telijke kunst van het westen onbekend is. Een specifieke mystieke sfeer ademt de in donkere tinten geschilderde ikoon „De Leidsvrouwe", een werk dat vermoede lijk uit het begin van de 17e eeuw stamt. Ook hier bij de madonna het Christuskind dat op de arm van de Moeder Gods zit. In de Maria Vladimirskaja, geschilderd in bruine tonen op een groene achter grond, heeft de expositie aan waarde ge wonnen door een ontroerend mooie ikoon, waarvan de bekoringen ondanks de over dadig aandoende riza (metalen bekleding) die te barok aandoet, onmiskenbaar is. Verder zien we verschillende Maria-ikonen met de sterren op schouders en voorhoofd van de hoofdfiguur, wijzende op wijsheid en genade. De Maria-figuur draagt op de ze ikonen het Christuskind, hetzij op de linker, hetzij op de rechterarm. Het zijn vaak vooral de kleurnuances die aangeven uit welke streek of uit wel ke periode bepaalde ikonen dateren. Ge bruik van oranje aan de randen, zoals bij de Maria Tryychorusa, een heel fijnzinnig werk dat op de expositie is te zien, duidt op Servische afkomst. Een aardig aspect van de tentoonstel ling in Den Bosch is het vrij veel ge bruik maken van de zogenaamde „Poko- rof" een kleine, vaak rijk geborduurde doek, die als 'n soort sluier de bovenrand van de ikonen bedekt. De doek heeft prak tische waarde als bescherming tegen neer dwarrelend stof en vuil en symbolische waarde als de sluier over alle dingen des levens. Fraai van sfeer is de Christus-ikoon, de Pantokrator. Christus draagt op deze ikoon het rood-purperen gewaad der god delijkheid, als opperkleed de blauwe man tel der menselijkheid. Fijn gestileerd en toch krachtig van uitdrukking. Vele van deze Pantokrator-ikonen (de expositie heeft er verschillende voorbeelden van) zijn op een witte achtergrond geschilderd, die de zegging versterken. Interessant is ook de groep van „Stau- rotheken" of kruishouders, ikonen die als het ware rond een, vaak ouder, kruis zijn geschilderd. Vaak ziet men daarop naast het kruis Maria, enige vrome vrouwen die volgens het evangelie bij de grafleg ging van Christus aanwezig zijn geweest, en een of meer apostelen. Een aparte plaats nemen voorts de feestdagen-ikonen in. Zij hebben vaak een of meer feestelijke gebeurtenissen uit het kerkelijke leven zoals Kerstmis, Pasen of Pinksteren tot onderwerp, zijn zeer mi nutieus geschilderd, boeiend van compo sitie en bijzonder rijk aan warme kleu ren. Dat geldt ook voor de huis- of reis- ikonen, veelal kleiner van formaat, maar op dezelfde wijze opgebouwd als de iko- nontase in de kerken. Eigenlijk had in het oude Rusland, evenals in de Latijnse of Romeinse kerk, iedere dag zijn eigen heilige. De verscheidenheid aan voorstel lingen is dus wel bijzonder groot geweest. Soms werden op een ikoon verschillende heiligen verenigd op een maand-ikoon, zo als een exemplaar op de tentoonstelling in Den Bosch laat zien. Hier gaat het om de ikoon van de maand april met als cen traal thema het grote feest der opstan ding, Pasen, dat in de Russische orthodo xe kerk nog belangrijker was dan bij ons het Kerstfeest. '"Tussen de vele heiligen die we op aller- lei ikonen, grote en kleine, aantreffen neemt de figuur van St. Nicolaas wel een zeer bijzondere plaats in. Hij was in Rus land een soort nationale heilige, een der tiende apostel zou men kunnen zeggen. St. Nicolaas wordt vaak afgebeeld tegen een gbuden achtergrond, symbool voor de eeuwigheid en de hemel. De echte ikonen, men vindt ook hier he laas kitsch onder, werden geschilderd op 'n houten plaat. Die werden veelal uit ber- ke- of dennehout gemaakt en wel zo, dat het schilderwerk uitgesneden werd, zodat de rand een natuurlijke lijst vorm de. Nadat het hout voldoende gedroogd was, werd het met lijm bestreken en daar op werd dan gips of fijn albastpoeder ge- Maria-ikoon uit de 19de eeuw. Het kunstwerk heeft een duidelijk Wes terse invloed. De wat barokke gestoken houten riza, dekplaat, is versierd met cherubijntjes en met heiligenfiguren. Dt wat starre, sterk gestileerde gezichten, maken een rustige, vrome indruk. strooid. Als de poeder, vermengd met de lijm, een hard vlak was geworden, begon men daarop te schilderen of, wat meer werd gedaan, werd de tekening met behulp van schabionen op het vlak aangebracht. Met het penseel werden dan de kleuren in- geschilderd. Ieder land, ieder volk heeft zijn eigen cul tuur voortgebracht. De uitingen daarvan zijn tot ons gekomen in de vorm van mu ziek, beeldhouwwerken, schilderstukken en literatuur en bouwwerken. De beeld houwwerken ontbreken in de oude Russi sche cultuur vrijwel geheel. De ikonen daarentegen zijn tot op de dag van vandaag de best bewaard gebleven uitingen van 'n diep religieus en voor kunstvormen gevoe lig volk. Die in Den Bosch bijeengebracht zijn behoren tot de fraaiste waarop niet- Russen de hand konden leggen. Ze ade men door hun verfijnde compositie, door hun warme, zachte en weldadig aandoen de kleuren, maar vooral ook door de ver geestelijking van hun onderwerpen 'n boei end beeld van een verfijnde sfeer en cul tuur, die ons misschien wel even vreemd aandoet doch bij nadere beschouwing toch als een rijke ervaring, een belevenis van een aparte orde, doet gevoelen. Het mis schien wat zakelijke aspect, dat dit gen re exposities nu eenmaal vaak moet heb ben om financieel rond te kunnen komen, neemt men gaarne op de koop toe. En we kunnen het volledig eens zijn met de wens van de conservator van het Noord-Bra bants museum, de heer W. L. F. van de Ven, dat deze exclusieve tentoonstelling veel kijkers mag trekken. Tot 27 april kan men er van genieten. LOU STEYGER.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 15