DE AUTOSHOP - alles voor Uw auto RECTER FABRIEKEN N.V. Links voorrang is veiliger en „voordeliger Waar laten we ze...? Weer 'n experiment van General Motors SCH00NMAAKRECLAME KAMERBREED NYLONTAPIJT 50 SMYRNA TAFELKLEDEN 95 GORDIJN DAMAST 95 Nog nooit zoveel fietsen gekocht Amerikaanse Volkswagen ASSISTENT ASSISTENTE TYPISTE Veenendaal PROGRAMMEUR/SYSTEEMANALIST Autos werkten als paarden Groter en sneller CHEMISCH ANALISTE LABORANTE Thomas Slakkenmeel MONTAGE MOGELIJK Kerkewijk 29 - Veenendaal - Telefoon 08385-10646 N.V. NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN KOGELLAGERS WAGENINGSELAAN 2, VEENENDAAL, TELEFOON 08385-19010 PARALLELWEG 50 VEENENDAAL VOOR DE CHEF DE BUREAU VOOR DE AFD. BOEKHOUDING Duidelijke cijfers Meer capaciteit Czaar Peter de Grote trad scherp op tegen de „baardmannen" EEN ENORME PARTIJ VAN DE BESTE KWALITEIT, VELE KLEUREN 2e KEUS ZEER MOOIE 120 cm breed per meter Gevraagd een of Landbouwkundig Bureau voor VRIJDAG 18 APRIL 1969 ïïl UITLATEN voor alle merken auto's - met 20 korting Parkeren voor en achter de zaak Wij maken deel uit van de SDSEF5 groep met in totaal ca 70.000 werknemers en fabri ceren in Veenendaal kegellagers, die over de gehele wereld worden geëxporteerd. Daarnaast verzor gen wy de import en afzet van alle produkten van de buiten landse SSSSÏF' Fabrieken op de nederlandse markt. Wij vragen i.v.m. voorgenomen wijziging van de bestaande systeem configuratie en uitbreiding van de toepassingen, voor onze afdeling Administratieve Organisatie een die tot taak zal hebben naast programmeringswerkzaamheden tevens werkzaamheden op het gebied van systeemanalyse en systeemont werp te verrichten. Voor deze interessante positie wordt gedacht aan gegadigden met diploma HBS met 5-jarige cursus A of B gevolgd door MB A-studie. Studie voor SPD en/of AMBI strekt tot aanbeveling. Leeftijd tot 30 jaar. Ruime ervaring op het gebied van programmering in COBOL c.q. Assembler c.q. P.L. I is een vereiste. Ervaring met toepassingen in een produktie-organisatie strekt tot aanbeveling. Faciliteiten voor verdere studie zijn aanwezig. Uitsluitend schriftelijke sollicitatie te zenden aan de afdeling Perso neelszaken. In ons snelgroeiend bedrijf hebben wij momenteel de volgende vacatures leeftijd 20 tot 22 jaar, mil. dienstplicht vervuld hebbend. Opleiding Mulo en in het bezit van of studerend voor Praktijlcdiploma Boekhouden. Meisjes met enige jaren Mulo-opleiding komen voor deze functies in aanmerking. Bovendien is voor de functie van typiste een Type-diploma vereist. De sfeer in onze onderneming is goed, de betaling aantrekkelijk bovendien nog leuke extra's, zoals winstdeling en vakantiegeld. Misschien bent u helemaal niet van plan om te solliciteren. Toch zou u het wel interessant vinden om geheel vrijblijvend eens geïnformeerd te worden hoe uw kansen en salariëring enz. bij ons bedrijf liggen. Als u dat wilt weten, kunt u uw sollicitaties schriftelijk richten aan bovengenoemd bedrijf of telefonisch (08385) 12121 tst. 4. Ook 's avonds of zaterdags staan wij u graag te woord. Belt u dan eens (08385) 10020 of kom eens langs op Verlaat 44, Veenendaal. Een bijzonder groots opgezette Belgi sche proef met links-voorrang heeft on omstotelijk vastgesteld dat een kruis punt met links-voorrang vijftig procent meer auto's kan verwerken dan met rechts-voorrang. In Nederland werden in Apeldoorn en in Den Helder ook dergelijke proeven genomen. Die wezen eveneens uit dat links-voorrang voordelen bood. De Bel gische proef werd echter wat weten schappelijker opgezet en resulteerde in klinkende cijfers. De proef werd vorig jaar gehouden op een kruispunt in een buitenwijk van Brussel. De proef werd geleid door het Belgische Ministerie van openbare wer ken, dat vervolgens bijna een jaar no dig had om alle cijfermateriaal te ver werken. De cijfers liegen er niet om. De proef bestond uit diverse onderde len. Eerst staken alle deelnemende au to's het kruispunt recht over. Vervol gens sloeg 12,5 procent van de auto's af, half om half links- en rechtsaf. Ten slotte werd 25 proeent van de auto's tot afslaand verkeer gemaakt. Waarnemers op het kruispunt telden hoeveel auto's er passeerden. Waarne mers in de auto's namen tegelijkertijd op hoeveel tijd de chauffeur nodig had om het kruispunt te nemen. Elk onder deel van de proef werd voorafgegaan door dezelfde verkeershandeling met rechts-voorrang. Toen alle verkeer rechtdoor ging, ver werkte het kruispunt met links-voor rang 1065 auto's per uur, bij rechts voorrang 978 stuks. Met 12,5 procent af slaand verkeer was dat met links-voor rang 1041 en et rechts-voorrang 964 auto's, met 25 procent afslaand ver keer respectievelijk 1070 en 992 auto's. Dit alles bij een deelneming van zes tien auto's aan de proef. Bij een deel neming van 32 auto's werden de ver schillen groter. Bij deelneming van 55 auto's kwam men tenslotte bij 25 pro cent afslaand verkeer op een capaciteit van het kruispunt van 2336 auto's bij links-voorrang en 1301 bij rechts-voor rang. Het Belgische ministerie komt op een gemiddelde verhoging van de capaciteit van het kruispunt door links-voorrang van vijftig procent. Het Belgische rapport besluit met er op te wijzen dat zich bij links-voorrang veel minder situaties voordoen die tot botsingen kunnen leiden en dat daarom mag worden aangenomen dat links voorrang veiliger is. De Uveraars voor links-voorrang zijn door de Belgische proef onweerlegbaar in het gelijk gesteld. Er is echter een groot verschil tussen proeven en de wer kelijkheid. Bij proeven houden de deel nemers zich keurig aan de regels: in de praktijk mankeert daar nogal eens wat aan. Links-voorrang mag voordelen bieden, maar de noodzaak tot een omschakeling is niet zo dringend als de propagandis ten wel beweren. „Fouten van anderen" heet een door L. C. A. Waalwijk geschreven en door Ad. Donker in Rotterdam uitgegeven boekje voor automobilisten die het zelf altijd zo goed denken te doen. Waalwijk probeert ze wat meer zelfkritiek bij te brengen en geeft daarbij een serie nuttige tips. Veel nieuws staat er niet in het boekje, ondanks het originele uitgangspunt. Het kost f 2,50. Fiat heeft een opvolger uitgebracht voor de 1100, de aloude Millecento. De in de plaats daarvan gekomen Fiat 128 past uiterlijk prachtig bij de 124, de 125 en de 130. Met dien verstande dat hij duidelijk de kleinste van het stel is. De betiteling slaat dan ook niet op de grootte, maar is het nummer van het ontwikkelingsproject. De 128 is kort, hoekig en breed. Hij heeft veel glas. Fiat gaat hem zowel met twee als met vier deuren maken. Gewoonte getrouw gaat Fiat ook deze nieuwe auto eerst een tijdje op de thuismarkt verkopen. De Nederlandse prijs is dan ook nog niet vastgesteld. De auto zal wel wat duurder dan de nu vervangen 1100 van 5600 gulden worden, maar zal toch ook flink onder de prijs van de 124 (6720 gulden) moeten blij ven. Fiat gaf de 128 erg veel aan moderne techniek mee. De auto heeft een dwars voorin geplaatste motor die de voorwielen aandrijft; de motor heeft een door een ge tande riem aangedreven bovenliggende nokkenas; de auto heeft rondom onafhan kelijke wielophanging. De viercïlinder motor heeft een inhoud van 1116 cc. Het vermogen is 55 DIN-pk bij 6000 toeren. De motor is gecombineerd met een volledig gesynchroniseerde vier- bak met een pookje. De motor bezorgt de auto een topsnelheid van 135 km/u. Volgens de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening telt ons land thans ca. 100.000 afgedankte auto's. Wat Nederland met al die wrak ken moet doen is nog niet helemaal duidelijk. Er wordt over gestudeerd. Auto's die zijn afgedankt, moeten ergens een plaats vinden. De vaak het land schap ontsierende opslagplaatsen voor oude auto's zijn in een periode van zeven jaar meer dan ver dubbeld! Deze opslagplaatsen zijn bitter nodig, want steeds meer afgedankte auto's worden op straat achtergelaten. Het lijkt de minister raadzaam een wijziging van de Wegenverkeerswet te overwegen, die mede beoogt een vereenvoudigde juridische werkwijze te scheppen voor het wegslepen van auto wrakken van de openbare weg. Uiteraard is een definitieve oplossing van het probleem van de auto wrakken te bereiken door een snelle vernietiging van deze auto's. Maar dat schijnt een zaak te zijn die niet zo simpel is als het wel lijkt. (NVO) Nadat Czaar Peter de Grote zijn reis door West-Europa (hij woonde toen enige tijd in Zaandam) had vol tooid en in Rusland was teruggekeerd, besloot hij, vele hervormingen in te voeren en zijn land en valk te moderniseren. Een aantal van die her vormingen waren nuttig en heilzaam. De czaar had echter een speciaal gevoel voor humor en dit leidde wel eens tot wat we nu maar zul len noemen „merk waardige hervormingen". Op een goede dag stond Peter te kijken naar de Russische man nen in de hoofdstad. Hij zag, dat velen van hen een baard hadden en in lange gewaden rondliepen. „Ik zal hun eens een lesje geven!", zei hij tot een zijner vol gelingen. En dat deed de czaar ook. Hij vaardigde een or der uit, dat alle mannen hun baard moesten laten afscheren en pakken dra gen van Westeuropese snit. Hij trommelde een aantal barbiers bij elk aar en zette hen met hun scheergerei bij de stadspoorten. Zij moesten alle mannen-met-baar- den de baarden afsche ren. Alleen zij, die een fikse som baardebelas- ting betaalden, mochten hun baarden behouden. Czaar Peter beschouw de zijn „baard-af-oekase" niet alleen als een po ging tot modernisering van de Russische man, maar ook als een goede grap. De Russen dach ten daar anders over dan hun heerser, maar de bevelen van Vadertje Czaar niet opvolgen, dat kwam in hun hoofd niet op! MAG. „HET ANKER" 69! 39! 3! In 1968 zijn in Nederland bijna 650.000 fietsen verkocht. Dit is het hoogste aantal fietsen, dat ooit in een jaar in Nederland naar de klant ging. In vergelijking met 1967 (toen de afzet 597.000 bedroeg) is de toene ming meer dan negen procent. Van de verkochte fietsen werd ruim 70% door de Nederlandse rijwielfabrieken gele verd. De import bedroeg 190.000 fietsen, waarbij Duitsland als grootste leverancier optrad. Uit omzet-enquêtes is gebleken, dat vooral de vouwfiets aan betekenis heeft gewonnen (ongeveer ll°/o van de markt). Driekwart van de koperskring van vouwfietsen bestaat uit vrouwen. General Motors heeft een nieuwe ex perimentele auto, Astro III" ge naamd, gepresenteerd. Het is een twee persoonswagen, waarvan de carrosserie geïnspireerd is op die van een vliegtuig met straalaandrijving, en die als kracht bron een turbinemotor heeft. De experi mentele auto wordt momenteel in Chicago getoond op een automobieltentoonstelling en zal gebruikt worden om de toekomst mogelijkheden van turbine-aandrijving te bestuderen. De Astro III" zou eventueel geschikt zijn om op toekomstige auto snelwegen met elektronisch geleid verkeer te rijden. In de spitse voorsteven van de Astro IIIbevindt zich een stel dubbele wielen. Om gemakkelijk in de cockpit plaats te kunnen nemen, wordt het dak omhoog ge tild. Krachtbron voor de Astro III" is een gasturbine, waarmee reeds helikopters zijn uitgerust. Eind 1956 werkte Van Gend Loos voor de bestelling nog uitsluitend met paardetractieHet besluit om over te schakelen op lichte bestelwagens was toen al wel gevallen. Dat was goedko per en de paarden kregen het boven dien te moeilijk in het verkeer. Eind 1956, begin 1957, nam Van Gend Loos een eerste partij van 375 Com- mer bestelwagens in gebruik, die naast de paarden dienst gingen doen. Najaar 1958 verdwenen de laatste paarden. En Van Gend Loos nam de vorige week zelfs de duizendste Commer in gebruik. Van de eerste serie van 375 lopen er nog 105! Ruim honderd deden elf jaar dienst, nog eens circa honderd hielden tien jaar bestelwerk uit en vijftig wer den na negen jaar vervangen. Op 17 april gaat Ford de Maverick uitbrengen de auto die is bedoeld voor de concurrentie op de Amerikaan se markt tegen Volkswagen. De Mave rick gaat 1995 dollar kosten, 196 dollar meer dan een Volkswagen-kever. De Maverick is echter aanzienlijk groter, ruimer en sneller dan de kever. Later wil Ford een nog kleinere Amerikaan se Ford uibrengen voor nog geen 1900 dollar. De Maverick is in hoge mate het project van één man, Lee lacocca, Fords vice-president. lacocca begon met de Mustang, die volgens zyn ideeën werd gebouwd en die onder zijn leiding werd verkocht. Vijf jaar na de introductie van de succesvolle Mustang gaat lacocca nu de Maverick lanceren, met behulp van een reclamecampagne van twee mil joen dollar. Het eerste jaar wil lacoc ca 300.000 stuks gaan maken van de Maverick. De Maverick heeft Ford meer geld gekost aan ontwikkeling dan de Mus tang, 71 miljoen dollar tegen vijftig mil joen. Om de prijs van de auto zo laag mogeltfk to kunnen houden en de deal ers toch nog een marge van zeven tien procent te kunnen laten houden (normaal is in Amerika 21 tot 25 pet) werden voor de Maverick componen ten van andere auto's gebruikt: de voor wielophanging van de Mustang, de stuurinrichting van de Fairlande, als standaard de motor van de Falcon, de achterbrug van de Falcon. Of lacocca nu verwacht dat de Ma verick de Invoer van Volkswagen op eens stop zet? „We beweren niet dat onze Maverick de invoer van buitenlan ders opeens sterk zal beïnvloeden, maar we hopen wel een stuk of wat van onze weggelopen klanten terug te krijgen". General Motors heeft een toevoeging voor het water in het ruitensproeierre- servoir ontwikkeld die niet bevriest en wél schoonmaakt. Dat is iets nieuws, want tot dusverre waren er slechts preparaten die of de ruiten hielpen schoonmaken, of niet konden bevriezen. Het nieuwe spul van General Motors heet Optikleen. Het wordt verkocht in plastic zakjes met genoeg in houd voor één vulling van het reservoir. Zo'n zakje Optikleen kost tachtig cent. Even onthouden voor over een maand of tien... Praktische ervaring strekt tot aanbeveling. Aangeboden wordt een aantrekkelijke salarisregeling en een prettige omgeving. Sollicitaties aan het HAMELAKKERLAAN 40 - WAGENINGEN TEL. 08370—2188.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 17