DE AUTOSHOP - alles voor Uw auto
RECTER FABRIEKEN N.V.
Links voorrang
is veiliger
en „voordeliger
Waar laten we ze...?
Weer 'n experiment
van General Motors
SCH00NMAAKRECLAME
KAMERBREED NYLONTAPIJT
50
SMYRNA
TAFELKLEDEN
95
GORDIJN
DAMAST
95
Nog nooit zoveel
fietsen gekocht
Amerikaanse
Volkswagen
ASSISTENT
ASSISTENTE
TYPISTE
Veenendaal
PROGRAMMEUR/SYSTEEMANALIST
Autos werkten
als paarden
Groter en sneller
CHEMISCH ANALISTE
LABORANTE
Thomas Slakkenmeel
MONTAGE MOGELIJK
Kerkewijk 29 - Veenendaal - Telefoon 08385-10646
N.V. NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN KOGELLAGERS
WAGENINGSELAAN 2, VEENENDAAL, TELEFOON 08385-19010
PARALLELWEG 50
VEENENDAAL
VOOR DE CHEF DE BUREAU
VOOR DE AFD. BOEKHOUDING
Duidelijke cijfers
Meer capaciteit
Czaar Peter de Grote
trad scherp op tegen
de „baardmannen"
EEN ENORME PARTIJ
VAN DE BESTE KWALITEIT, VELE KLEUREN
2e KEUS
ZEER MOOIE
120 cm breed
per meter
Gevraagd een
of
Landbouwkundig Bureau voor
VRIJDAG 18 APRIL 1969
ïïl UITLATEN voor alle merken auto's - met 20 korting
Parkeren voor en achter de zaak
Wij maken deel uit van
de SDSEF5 groep met in totaal
ca 70.000 werknemers en fabri
ceren in Veenendaal kegellagers,
die over de gehele wereld worden
geëxporteerd. Daarnaast verzor
gen wy de import en afzet van
alle produkten van de buiten
landse SSSSÏF' Fabrieken op de
nederlandse markt.
Wij vragen i.v.m. voorgenomen wijziging van de bestaande systeem
configuratie en uitbreiding van de toepassingen, voor onze afdeling
Administratieve Organisatie een
die tot taak zal hebben naast programmeringswerkzaamheden tevens
werkzaamheden op het gebied van systeemanalyse en systeemont
werp te verrichten.
Voor deze interessante positie wordt gedacht aan gegadigden met
diploma HBS met 5-jarige cursus A of B gevolgd door MB A-studie.
Studie voor SPD en/of AMBI strekt tot aanbeveling. Leeftijd tot 30 jaar.
Ruime ervaring op het gebied van programmering in COBOL c.q.
Assembler c.q. P.L. I is een vereiste. Ervaring met toepassingen in
een produktie-organisatie strekt tot aanbeveling. Faciliteiten voor
verdere studie zijn aanwezig.
Uitsluitend schriftelijke sollicitatie te zenden aan de afdeling Perso
neelszaken.
In ons snelgroeiend bedrijf
hebben wij
momenteel
de volgende vacatures
leeftijd 20 tot 22 jaar, mil. dienstplicht vervuld
hebbend. Opleiding Mulo en in het bezit van of
studerend voor Praktijlcdiploma Boekhouden.
Meisjes met enige jaren Mulo-opleiding
komen voor deze functies in aanmerking.
Bovendien is voor de functie van typiste een
Type-diploma vereist.
De sfeer in onze onderneming is goed,
de betaling aantrekkelijk
bovendien nog leuke extra's, zoals winstdeling
en vakantiegeld.
Misschien bent u
helemaal niet van plan
om te solliciteren.
Toch zou u het wel
interessant vinden
om geheel vrijblijvend
eens geïnformeerd
te worden hoe
uw kansen
en salariëring enz.
bij ons bedrijf liggen.
Als u dat wilt weten,
kunt u uw sollicitaties
schriftelijk richten
aan bovengenoemd
bedrijf of telefonisch
(08385) 12121 tst. 4.
Ook 's avonds of
zaterdags staan wij u
graag te woord.
Belt u dan eens
(08385) 10020
of kom eens langs
op Verlaat 44,
Veenendaal.
Een bijzonder groots opgezette Belgi
sche proef met links-voorrang heeft on
omstotelijk vastgesteld dat een kruis
punt met links-voorrang vijftig procent
meer auto's kan verwerken dan met
rechts-voorrang.
In Nederland werden in Apeldoorn
en in Den Helder ook dergelijke proeven
genomen. Die wezen eveneens uit dat
links-voorrang voordelen bood. De Bel
gische proef werd echter wat weten
schappelijker opgezet en resulteerde in
klinkende cijfers.
De proef werd vorig jaar gehouden
op een kruispunt in een buitenwijk van
Brussel. De proef werd geleid door het
Belgische Ministerie van openbare wer
ken, dat vervolgens bijna een jaar no
dig had om alle cijfermateriaal te ver
werken. De cijfers liegen er niet om.
De proef bestond uit diverse onderde
len. Eerst staken alle deelnemende au
to's het kruispunt recht over. Vervol
gens sloeg 12,5 procent van de auto's
af, half om half links- en rechtsaf. Ten
slotte werd 25 proeent van de auto's
tot afslaand verkeer gemaakt.
Waarnemers op het kruispunt telden
hoeveel auto's er passeerden. Waarne
mers in de auto's namen tegelijkertijd
op hoeveel tijd de chauffeur nodig had
om het kruispunt te nemen. Elk onder
deel van de proef werd voorafgegaan
door dezelfde verkeershandeling met
rechts-voorrang.
Toen alle verkeer rechtdoor ging, ver
werkte het kruispunt met links-voor
rang 1065 auto's per uur, bij rechts
voorrang 978 stuks. Met 12,5 procent af
slaand verkeer was dat met links-voor
rang 1041 en et rechts-voorrang 964
auto's, met 25 procent afslaand ver
keer respectievelijk 1070 en 992 auto's.
Dit alles bij een deelneming van zes
tien auto's aan de proef. Bij een deel
neming van 32 auto's werden de ver
schillen groter. Bij deelneming van 55
auto's kwam men tenslotte bij 25 pro
cent afslaand verkeer op een capaciteit
van het kruispunt van 2336 auto's bij
links-voorrang en 1301 bij rechts-voor
rang.
Het Belgische ministerie komt op een
gemiddelde verhoging van de capaciteit
van het kruispunt door links-voorrang
van vijftig procent.
Het Belgische rapport besluit met er
op te wijzen dat zich bij links-voorrang
veel minder situaties voordoen die tot
botsingen kunnen leiden en dat daarom
mag worden aangenomen dat links
voorrang veiliger is.
De Uveraars voor links-voorrang zijn
door de Belgische proef onweerlegbaar
in het gelijk gesteld. Er is echter een
groot verschil tussen proeven en de wer
kelijkheid. Bij proeven houden de deel
nemers zich keurig aan de regels: in de
praktijk mankeert daar nogal eens wat
aan.
Links-voorrang mag voordelen bieden,
maar de noodzaak tot een omschakeling
is niet zo dringend als de propagandis
ten wel beweren.
„Fouten van anderen" heet een door L.
C. A. Waalwijk geschreven en door Ad.
Donker in Rotterdam uitgegeven boekje
voor automobilisten die het zelf altijd zo
goed denken te doen. Waalwijk probeert ze
wat meer zelfkritiek bij te brengen en
geeft daarbij een serie nuttige tips. Veel
nieuws staat er niet in het boekje, ondanks
het originele uitgangspunt. Het kost f 2,50.
Fiat heeft een opvolger uitgebracht voor
de 1100, de aloude Millecento. De in de
plaats daarvan gekomen Fiat 128 past
uiterlijk prachtig bij de 124, de 125 en de
130. Met dien verstande dat hij duidelijk de
kleinste van het stel is. De betiteling slaat
dan ook niet op de grootte, maar is het
nummer van het ontwikkelingsproject.
De 128 is kort, hoekig en breed. Hij heeft
veel glas. Fiat gaat hem zowel met twee
als met vier deuren maken. Gewoonte
getrouw gaat Fiat ook deze nieuwe auto
eerst een tijdje op de thuismarkt verkopen.
De Nederlandse prijs is dan ook nog niet
vastgesteld. De auto zal wel wat duurder
dan de nu vervangen 1100 van 5600 gulden
worden, maar zal toch ook flink onder de
prijs van de 124 (6720 gulden) moeten blij
ven.
Fiat gaf de 128 erg veel aan moderne
techniek mee. De auto heeft een dwars
voorin geplaatste motor die de voorwielen
aandrijft; de motor heeft een door een ge
tande riem aangedreven bovenliggende
nokkenas; de auto heeft rondom onafhan
kelijke wielophanging.
De viercïlinder motor heeft een inhoud
van 1116 cc. Het vermogen is 55 DIN-pk bij
6000 toeren. De motor is gecombineerd
met een volledig gesynchroniseerde vier-
bak met een pookje. De motor bezorgt de
auto een topsnelheid van 135 km/u.
Volgens de minister van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening telt ons land thans ca. 100.000
afgedankte auto's. Wat Nederland met al die wrak
ken moet doen is nog niet helemaal duidelijk. Er
wordt over gestudeerd. Auto's die zijn afgedankt,
moeten ergens een plaats vinden. De vaak het land
schap ontsierende opslagplaatsen voor oude auto's
zijn in een periode van zeven jaar meer dan ver
dubbeld! Deze opslagplaatsen zijn bitter nodig, want
steeds meer afgedankte auto's worden op straat
achtergelaten. Het lijkt de minister raadzaam een
wijziging van de Wegenverkeerswet te overwegen,
die mede beoogt een vereenvoudigde juridische
werkwijze te scheppen voor het wegslepen van auto
wrakken van de openbare weg. Uiteraard is een
definitieve oplossing van het probleem van de auto
wrakken te bereiken door een snelle vernietiging van
deze auto's. Maar dat schijnt een zaak te zijn die
niet zo simpel is als het wel lijkt.
(NVO) Nadat Czaar
Peter de Grote zijn reis
door West-Europa (hij
woonde toen enige tijd
in Zaandam) had vol
tooid en in Rusland was
teruggekeerd, besloot hij,
vele hervormingen in te
voeren en zijn land en
valk te moderniseren.
Een aantal van die her
vormingen waren nuttig
en heilzaam. De czaar
had echter een speciaal
gevoel voor humor en
dit leidde wel eens tot
wat we nu maar zul
len noemen „merk
waardige hervormingen".
Op een goede dag
stond Peter te kijken
naar de Russische man
nen in de hoofdstad.
Hij zag, dat velen van
hen een baard hadden
en in lange gewaden
rondliepen. „Ik zal hun
eens een lesje geven!",
zei hij tot een zijner vol
gelingen. En dat deed
de czaar ook.
Hij vaardigde een or
der uit, dat alle mannen
hun baard moesten laten
afscheren en pakken dra
gen van Westeuropese
snit. Hij trommelde een
aantal barbiers bij elk
aar en zette hen met
hun scheergerei bij de
stadspoorten. Zij moesten
alle mannen-met-baar-
den de baarden afsche
ren. Alleen zij, die een
fikse som baardebelas-
ting betaalden, mochten
hun baarden behouden.
Czaar Peter beschouw
de zijn „baard-af-oekase"
niet alleen als een po
ging tot modernisering
van de Russische man,
maar ook als een goede
grap. De Russen dach
ten daar anders over
dan hun heerser, maar
de bevelen van Vadertje
Czaar niet opvolgen, dat
kwam in hun hoofd niet
op!
MAG. „HET ANKER"
69!
39!
3!
In 1968 zijn in Nederland bijna 650.000
fietsen verkocht. Dit is het hoogste aantal
fietsen, dat ooit in een jaar in Nederland
naar de klant ging. In vergelijking met 1967
(toen de afzet 597.000 bedroeg) is de toene
ming meer dan negen procent.
Van de verkochte fietsen werd ruim 70%
door de Nederlandse rijwielfabrieken gele
verd. De import bedroeg 190.000 fietsen,
waarbij Duitsland als grootste leverancier
optrad.
Uit omzet-enquêtes is gebleken, dat vooral
de vouwfiets aan betekenis heeft gewonnen
(ongeveer ll°/o van de markt). Driekwart van
de koperskring van vouwfietsen bestaat uit
vrouwen.
General Motors heeft een nieuwe ex
perimentele auto, Astro III" ge
naamd, gepresenteerd. Het is een twee
persoonswagen, waarvan de carrosserie
geïnspireerd is op die van een vliegtuig
met straalaandrijving, en die als kracht
bron een turbinemotor heeft. De experi
mentele auto wordt momenteel in Chicago
getoond op een automobieltentoonstelling
en zal gebruikt worden om de toekomst
mogelijkheden van turbine-aandrijving te
bestuderen. De Astro III" zou eventueel
geschikt zijn om op toekomstige auto
snelwegen met elektronisch geleid verkeer
te rijden.
In de spitse voorsteven van de Astro
IIIbevindt zich een stel dubbele wielen.
Om gemakkelijk in de cockpit plaats te
kunnen nemen, wordt het dak omhoog ge
tild.
Krachtbron voor de Astro III" is een
gasturbine, waarmee reeds helikopters
zijn uitgerust.
Eind 1956 werkte Van Gend Loos
voor de bestelling nog uitsluitend met
paardetractieHet besluit om over te
schakelen op lichte bestelwagens was
toen al wel gevallen. Dat was goedko
per en de paarden kregen het boven
dien te moeilijk in het verkeer.
Eind 1956, begin 1957, nam Van Gend
Loos een eerste partij van 375 Com-
mer bestelwagens in gebruik, die naast
de paarden dienst gingen doen. Najaar
1958 verdwenen de laatste paarden. En
Van Gend Loos nam de vorige week
zelfs de duizendste Commer in gebruik.
Van de eerste serie van 375 lopen er
nog 105! Ruim honderd deden elf jaar
dienst, nog eens circa honderd hielden
tien jaar bestelwerk uit en vijftig wer
den na negen jaar vervangen.
Op 17 april gaat Ford de Maverick
uitbrengen de auto die is bedoeld
voor de concurrentie op de Amerikaan
se markt tegen Volkswagen. De Mave
rick gaat 1995 dollar kosten, 196 dollar
meer dan een Volkswagen-kever. De
Maverick is echter aanzienlijk groter,
ruimer en sneller dan de kever. Later
wil Ford een nog kleinere Amerikaan
se Ford uibrengen voor nog geen 1900
dollar.
De Maverick is in hoge mate het
project van één man, Lee lacocca,
Fords vice-president. lacocca begon
met de Mustang, die volgens zyn
ideeën werd gebouwd en die onder zijn
leiding werd verkocht.
Vijf jaar na de introductie van de
succesvolle Mustang gaat lacocca nu
de Maverick lanceren, met behulp van
een reclamecampagne van twee mil
joen dollar. Het eerste jaar wil lacoc
ca 300.000 stuks gaan maken van de
Maverick.
De Maverick heeft Ford meer geld
gekost aan ontwikkeling dan de Mus
tang, 71 miljoen dollar tegen vijftig mil
joen. Om de prijs van de auto zo laag
mogeltfk to kunnen houden en de deal
ers toch nog een marge van zeven
tien procent te kunnen laten houden
(normaal is in Amerika 21 tot 25 pet)
werden voor de Maverick componen
ten van andere auto's gebruikt: de voor
wielophanging van de Mustang, de
stuurinrichting van de Fairlande, als
standaard de motor van de Falcon, de
achterbrug van de Falcon.
Of lacocca nu verwacht dat de Ma
verick de Invoer van Volkswagen op
eens stop zet? „We beweren niet dat
onze Maverick de invoer van buitenlan
ders opeens sterk zal beïnvloeden, maar
we hopen wel een stuk of wat van onze
weggelopen klanten terug te krijgen".
General Motors heeft een toevoeging
voor het water in het ruitensproeierre-
servoir ontwikkeld die niet bevriest en wél
schoonmaakt. Dat is iets nieuws, want tot
dusverre waren er slechts preparaten die
of de ruiten hielpen schoonmaken, of niet
konden bevriezen. Het nieuwe spul van
General Motors heet Optikleen. Het wordt
verkocht in plastic zakjes met genoeg in
houd voor één vulling van het reservoir.
Zo'n zakje Optikleen kost tachtig cent.
Even onthouden voor over een maand of
tien...
Praktische ervaring strekt tot aanbeveling.
Aangeboden wordt
een aantrekkelijke salarisregeling
en een prettige omgeving.
Sollicitaties aan het
HAMELAKKERLAAN 40 - WAGENINGEN
TEL. 08370—2188.