meer mensen
Steeds
beleggen hun geld
in diamantjes
Voor vakantie 1969 zijn
weer nieuwe stukken
autosnelweg gereed
Wakker ah de rekening
gepresenteerd wordt
Van haren
zeggen
géén
zwaardere
lasten op
wegverkeer!
Over de grens
Pünktlich,
Ordentlieh,
Zielstrebig
Hek geslacht
A
Eigen benen
-v? Redelijk steentje
Hetzelfde niveau
Nederland belegt zijn geld in diamant. Hel
gebeurt nu elke dag dat mensen, die wat
geld gespaard hebben, het niet op hun
spaarbankboekje laten bijschrijven, er geen
i>bltgatie voor kopen, maar zich een of
meer diamanten (of diamantjes) aanschaf
fen. als geldbelegging. Dat doen óók men
sen die vijf tientjes over hebben.
Dat is nieuw. Praktisch geen mens die tien
jaar geleden zijn 50 of 100 gespaarde gul
dens in diamant omzette. Nu wel. „Omdat
je niet weet wat die gulden doet", is dan
dikwijls het argument.
„Et zijn juweliers die zelf de loep-zuiverheid van een diamant niet kunnen
beoordelen aldus in Amsterdam de heer Ed. Blik, loep in de ene, dia-
mant-in-pincet in de andere hand. Maar hij zei ook: „Wie een ring met dia
mant of briljant heeft doet verstandig eens per jaar even naar de juwelier te
gaan; de pootjes van de zetting kunnen gaan werken en slijten en dan, op een
dag, hup, steentje kwijt".
In de Beurs voor de Diamanthandel in
Amsterdam zit tegenover ons de heer Ed.
L. Blik, diamantair, geboren Amsterdammer,
28 jaar oud, een zoon uit een geslacht van
diamantairs. Zijn vader, zijn broer, zijn
zwager, heel zijn moeders familie, allemaal
diamantairs.
De levensloop van de heer Ed. Blik in te
legramstijl? Lagere school, HBS, Nijenrode
(school voor leidinggevende functies in het
bedrijfsleven), militaire dienst, huwelijks
bootje en nu wonend in Haarlem.
Het kan aan dat Nijenrode liggen, wij we
ten het niet, maar het uiterlijk van de heer
Ed. Blik past zo op Buitenlandse Zaken:
compleet met het streepjespak en zegelring.
Maar ondanks al die schoolopleidingen-
de functies in het bedrijfsleven), militaire
dienst, huwelijksbootje en nu wonend in
Haarlem.
Het kan aan dat Nijenrode liggen, wij we
ten het niet, maar het uiterlijk van de
heer Ed. Blik pas zo op Buitenlandse Zaken:
compleet met het streepjespak en zegelring.
Maar ondanks al die schoolopleidingen
heeft de vader van de heer Blik gezegd:
Je krijgt de klassieke opleiding, je leert
eerst damant slijpen, anders kun je later
geen steen beoordelen.
„Zo is het dan gegaan ook", aldus de heer
Ed. Blik. „En daarna kreeg ik de sorteer-
opleiding, op kleur en kwaliteit, bepaald
geen kleinigheid."
ftVAü ÊVO KHAC Kttfxo «vc text pc&m«svusvot» aöwtó m
De ANWB en negen vervoersorganisa
ties zijn de animators van de actie met
de oranje papieren met het woord „Pro
test". Een half miljoen van die Protest
stroken zijn uitgedeeld en de voorraad
is op. De tweede zending, wederom van
een half miljoen, is bij de drukker be
steld en zal eind van deze week gereed
zijn.
Waartegen de mensen die zo'n papier
tje geplakt hebben, protesteren is zo lang
zamerhand wel duidelijk. Maar niet ieder
een doet mee. Waarom niet? Wij spraken
een automobilist die beslist tegen het „Pro
test" is. Hij zegt:
,,Dat oranje briefje met het protest te
gen de extra belasting voor het wegver
voer, komt NIET op de achterruit van
mijn auto. Niet dat ik niet van proteste
ren houd of dat ik vol vreugde de extra
belasting ga betalen, maar ik vind dit
soort protesten onwaarachtigIk vind 't
niet meer in deze tijd passen ineens een
groep te gaan vormen als de overheid
de rekening presenteert.
De zwaardere lasten voor het wegver
voer zal de overheid gebruiken om enke
le gaten in de begroting te stoppen, meer
speciaal dient dit geld om de hogere Na-
vo-lasien op te vangen.
Men kan het natuurlijk met dit beleid
niet eens zijn, maar dan moet men te
gen dat beleid protesteren. Ik vind het
benepen en kinderachtig om te zeggen:
„Dat de overheid geldt uitgeeft, vind ik
best of het interesseert me niet, maar
ze moet niet bij mij zijn om dat geld te
krijgen". Dit is vooral potsierlijk als het
gebeurt in groepsverband, terwijl het ze
ker is dat binnen deze groep geen enke
le eenheid is over de waardering van
het beleid dat aan deze belasting ten
grondslag ligt.
Kijk nu eens naar de bestuurders van
de protesterende auto's: de zeer geslaag
de zakenman protesteert vrolijk naast de
Het was voor de heer Ed. Blik niet moei
lijk geweest om in de dertig jaar bestaan
de zaak van zijn vader te stappen en
hij kan dat nog altijd doen. Maar hij wilde
op eigen benen en in februari startte hij
officieel met zijn ..Diamond Investment As
sociation", gevestigd in de Amsterdamse Di
amantbeurs.
De heer Blik richtte zijn DIA juist op,
omdat die grotere en opkomende interesse
bij de Nederlanders om geld in diamant te
beleggen zo duidelijk bleek.
Een particulier kan dus bij u komen en
zeggen: Meneer Blik, ik heb honderd vijf
enzestig gulden gespaard en ik wil dat geld
beleggen jn diamant?"
„Daar zit ik voor", lachte de heer Blik. „Ik
werk dus niet met de tussenhandel, want
dan wordt de diamant te duur".
Wat moet een goede diamant zijn?
„De topkwaliteit is blauw-wit, loep-zuiver
en perfect geslepen".
En hoe weet iemand dat u hem laten
we het duidelijk zeggen niet beduvelt 1
„Ik zou in mijn eigen vlees snijden. Kijk,
als je diamant als geldbelegging koopt, dan
kan er een moment zijn dat je die diamant
wilt verzilveren, omdat je geld nodig hebt.
Dat verzilveren doe ik ook. Heb ik een dia
mant van topklasse plus een certificaat ge
leverd tegen een bepaalde prijs, dan zal ik
die prijs tenminste ook bij het verzilveren
moeten uitbetalen en heb ik de zaak inder
daad beduveld, dan pak ik bij dat uitbetalen
dus mezelf".
Wij Nederlanders zijn foldertjes-mensen.
Wij willen tevoren een aanschaf bekijken,
er over lezen, voor- en nadelen afwegen en
dan hopen we voor een tientje te kopen en
voor elf gulden te bezitten. Die mentaliteit
heeft ons misschien als kooplieden zelfs
groot gemaakt, wie zal het zeggen.
Wij vroegen dus: Hoeveel guldentjes moet
ik hebben om bij u het kleinste diamantje
te kopen van topkwaliteit?
De heer Ed. Blik haalde er een offioiële
lijst bij en zei: „Een heel klein steentje van
één karaat (dat is dus 0,2 gram) kunt u ko
pen voor dertien gulden. Maar dat is dus
een korreltje. Laten we zeggen, dat u van
vijftig gulden af een redelijk steentje kunt
aanschaffen".
En die mensen komen bij de heer Blik:
mensen die vijf tientjes willen beleggen en
anderen die vijfduizend in diamant om wil
len zetten.
De geldontwaarding speelt bij de aanschaf,
zo blijkt in de praktijk, een grote rol. „En
die kun je bij de aanschaf van diamant te
gengaan wanneer je je beperkt tot de top
kwaliteit, maar dat laatste zeg ik er wel
uitdrukkelijk bij aldus de heer Ed. Blik.
En de buitenlanders? Die kopen nu in het
komende toeristenseizoen weer meer dia
mant in ons land?
„Zonder enige twijfel", is de mening van
de heer Blik. „In het buitenland is Amster
dam nu eenmaal dé diamantstad van de we
reld en veel Amerikanen beginnen hun reis
door Europa in Amsterdam, juist om daar
eens „tussen de diamanten te snuffelen" en
niet zelden te kopen".
Je zou dus zeggen, dat er wel een stevig
prijsverschil moet zijn tussen Amsterdam en
de andere steden in de wereld, maar de heer
Blik houdt dat tegen. „De topkwaliteit ligt
over heel de wereld praktisch op hetzelfde
prijsniveau", is zijn mening.
Goed, wij hebben onze gespaarde vierhon
derd gulden in diamant omgezet, maar die
steentjes thuis geven geen rente en mijn
spaarbankboekje geeft dat wel.
„Akkoord", aldus de heer Ed. Blik, „een
diamant geeft geen rente, maar een gulden
kan in waarde dalen en een aandeel kan
kelderen en dat kan een diamant weer
niet, want de juiste kwaliteit behoudt zijn
waarde".
„Er zijn jongeren ik geef toe, nog
maar heel weinigen die naar Parijs
wandelen. En terug. Niet een eind lopen
en dan liften, maar wandelen. Ook niet als
een sportieve topprestatie, maar gewoon
als vakantie. Zij hebben hun voeten her
ontdekt en daarmee de binnenwegenhet
platteland en de natuur. Zij doorzien de
malle haast van het snelverkeer, de een
tonigheid van de weekenddrukte. Zij be
leven weer wat. Zij zullen de auto nemen
als het nódig is"
Ds. A. J. Jörg.
„Van een 5-daagse werkweek zullen
wij gaan naar een 4-daagse werkweek,
waardoor de vrije tijd die tot nu toe
naast arbeid en slaap hei „derde" leven
van de mens vormde oprukt en het
„eerste" leven van de mens gaat worden"
Prof. Fred. L. Polak.
„De wereld kent drie belangrijke din
gen: hebben, hebben en hebben"
Buziau.
„De uitvinding van het stoomschip heeft
méér voor de galeislaven gedaan dan alle
heiligen bij elkaar".
G. Elgozy.
„Wanneer een oud en vooraanstaand
geleerde zegt, dat iets mogelijk is, zal hij
zeker gelijk krijgen. Als hij beweert dat
iets onmogelijk is, heeft hij hoogstwaar
schijnlijk ongelijk"
A. Clarke.
„Grappen worden gemaakt op alles
waar men bang voor is en waaraan men
een hekel heeft".
Belastingambtenaar.
„Het zijn de smalle beurzen die wor
den gepikt. Meer dan de helft van de
autorijders verdient minder dan tien mil
le. Maar iedere keer als de overheid een
gat in de begroting heeft gekweekt, moe
ten de automobilisten komen opdraven.
Het is een groep waarvoor men politiek
niet bang is. Tót er een „Vérkeers-Koe-
koek" opstaat
F. van Haaren van de
Vervoerdersorganisatie NOB.
„De toekomst van de politieke tekening
is nauw verbonden met de revolutie op
straat'
Cartoonist W. van Malsen.
„Wij willen mensen van seksuele ang
sten bevrijden, maar wat doet Heintje?
Dat jongetje zingt liederen waarin een
'machtsgreep wordt gedaan op het kind
dat als een knuffeldier wordt beschouwd
van moeders en oma's".
Drs. Wasser (Nymeegs
Universiteitsblad).
De aanleg van autosnelwegen gaat zó
snel dat wegenkaarten en atlassen de
ontwikkeling van het wegennet niet kun
nen bijhouden. Daarom geven wij hierbij
aan de hand van enkele kaarten wat actu
ele informatie over autosnelwegen, die
beschikbaar zijn voor de vakantie 1969.
In België is de Waalse autosnelweg
thans voor het verkeer open van Thieu
tot voorbij Gosselies. Voor het verkeer
door Brussel, in de richting Namen, Luik
en Leuven is de betrekkelijk prille tunnel
onder het Schumanplein te Brussel van
veel belang geworden.
De autosnelwegen Autobahnenin
Duitsland worden steeds verder uitge
bouwd. De autosnelweg vanuit Nederland
gaat via Duitsland tot Wenen. De auto
snelweg Ham burg-Miinchen is thans ge
heel voor het verkeer vrijgegeven. Ook de
Hansalinie van Hamburg naar Dortmund
staat nu ten dienste voor het verkeer.
Voor Nederlandse toeristen in de rich
ting Scandinavië betekent deze nieuwe
verbinding een grote tijdwinst. Toeristen
naar het zuiden hoeven niet meer uitslui
tend gebruik te maken van de welhaast
historische verbinding: Heidel be rg-
Karlsruhe-Stuttgart. Voor de afwisseling
en mogelijk ook rustiger kan men
deze zomer gebruik maken van de splin
ternieuwe Autobahn via Heilbron naar
Stuttgart.
In juni a.s. hoopt men de verbinding
vanaf M iinc hen naar Wólfratshausen
voor het verkeer open te stellen, oorspron
kelijk had deze weg al in december gereed
moeten zijn.
De autosnelwegen in Zwitserland zijn
nog betrekkelijk schaars maar de werk
zaamheden vorderen en in 1970 hoopt
men de beslaande snelwegen verdubbeld
te hebben.
De autosnelwegen (autostrada) in Italië
maken het mogelijk vanuit Como en Mi
laan een stuk voorbij Napels te rijden.
Het verkeer via de Brennerpas kan ge
bruik maken van de nieuwe autosnelweg
Bolzano-Trento. Vanuit Milaan beschik
ken de automobilisten thans over een snel-
verbinding naar de stranden van de
Adriatische kust. Voor het berijden van
de meeste Italiaanse autosnelwegen moet
men tol betalen. De belangrijkste snelweg
van Bolzano naar de Brenner komt ver
moedelijk in 1970 gereed. Gaat de toerist
via de Mont-Blanctunnel en Turijn naar
de Rivièra dan is er een autosnelweg van
250 km in die richting.
Frankrijk zit nog schaars in zijn auto
snelwegen. Lille-Rijssel-Parijs brengt
de automobilist in ca. 4 uur in Parijs. Ne
derlandse automobilisten komen het beste
via Gent en Tourcoing in Lille. Vandaar
komen zij dan op de ca. 200 km lange
autosnelweg, waarop men echter tol moet
betalen.
Aan de autoweg van Parijs naar Mar
seille wordt al jaren gewerkt. In 1970
hóópt men de verbinding gereed te heb-
AUTOSNELWEGEN IN BELGIË EN NEDERLAND
AUTOSNELWEGEN IN IIALIE EN ZWIfSEKLANO
Ch L*t
St.EHenr*^» 1
flf Bonfcaux Gren. ITALIË
PI Mon*limar°J
Avignon o* Ni'
SPANJE 4)
Barcelona J)1 MiddelIandseZee
AUTOSNELWEGEN IN ENGELAND
AUTOSNELWEGEN IN J0EG0SL.,GR1EKENL/Z-ITALIË
'99io
alermo
MIDDELLANDSE ZEE
•hene
(uWrai c)
^3
ben. De stroom toeristen kan echter van
Parijs tot Avallon via de snelweg. Vanaf
Fleury moet men op deze weg tolgeld be
talen. Tussen Avallon en Lyon moet men
de weg RN 6 nemen om vervolgens bij
Lyon weer op een stuk snelweg te belan
den dat ca. 145 km lang is. Daarna een
stuk gewone weg en bij Orange volgt dan
45 km snelweg naar Avignon. Van Mar-
seille naar Nice kan men o.a. gebruik ma
ken van de bekende autosnelweg Fréjus-
Cannes. Van de 1700 km autosnelweg die
Engeland wil bouwen zijn thans grote
stukken voor het verkeer opengesteld, zie
kaart.
Tn Zuid-Europa kan de toerist de verbin-
ding Ljubljana-Belgrado-Griek.se grens
nemen. In Griekenland begint thans bij
Katerine een autoweg naar A thene en ver
der. De snelwegen in Zuid-ltalië zijn, be
halve het deel Bari-Canosa, nog fragmen
tarisch te noemen. Bij Eboli krijgt men
echter de beschikking over een autoweg
welke naar Noord-Italië gaat.
bebaarde bestuurder van een aefotste-
hands Lelijk Eendje. De zeer radicaal-
uitziende vrachtwagenchauffeur heeft
hetzelfde papiertje opgeplakt als het zeer
modieuze heertje dat zich per sportwa
gen naar zijn renstal rept. Vormen zij
een groep die door eenzelfde gedachte
wordt geïnspireerd? Uit niets blijkt dat
ze het niet eens zijn met de regerings
uitgaven; zij vinden het alleen maar ver
velend dat zij de rekening moeten beta
len.
Dit nu maakt mij kregel. Mensen die
protesteren omdat ze het niet eens zijn
met de Navo, of Vietnam, of de inrich
ting van hoger onderwijs, hebben altijd
mijn volle sympathie, hoewel ik het niet
altijd met hen eens ben. Zij protesteren
niet omdat zij het benepen eigenbelang
in gedrang voelen komen, maar omdat
zij menen met hun protest het algemeen
belang te dienen.
De vaderlander die pas wakker wordt
als hem de rekening wordt gepresen
teerd, zal in onze samenleving steeds
minder ernstig worden genomen. En dat
juich ik toe. Er kunnen best wakkere va
derlanders zijn die protesteren met het
oranje papiertje. Maar dan hebben zij
het verkeerde papiertje op hun auto ge
plakt
,,Wat mij verontrust is, dat hij bij het
KNMI weékt
In het Russische blad Krokodil le
ts zen we dat Chinese soldaten aan de
H grensrivier Ussuri hun broek naar be
neden hebben gedaan om hun achter
werk te tonen aan Russische krijgers
ten teken van minachting. De Chine
zen schreeuwden er nog beledigingen
bij ook.
Volgens Krokodil hadden de Russen^
hun antwoord snel klaar. Ze richtten
ijlings een groot portret op van Mao
Tse-toeng, waarop de Chinezen hun
broeken snel weer aanschoten. Rood
m van schaamte.
„De Duitsers krijgen weer meer zelfre
spect en raken hun na-oorlogse minder
waardigheidscomplexen geleidelijk kwijt.
Tegelijkertijd wordt het oordeel van onze
oosterburen over buitenlanders genuan
ceerder en wat vrijer van stereotype voor
oordelen".
Dit is de balans van een opiniepeiling,
die door het Westduitse instituut Emnid
voor het eerst na tien jaar weer is onder
nomen.
Het percentage Duitsers dat min of meer
gunstig over het eigen volk denkt, is in
deze tien jaar gestegen van 60 tot 70 pro
cent. De zelfbewuste Duitsers bestempelen
hun landgenoten voornamelijk als: „ijve
rig, eerzuchtig, grondig, degelijk, nauwge
zet en spaarzaam".
De minder tevredenen noemen hun eigen
volk: „protserig, opschepperig, spilziek, stijf,
halsstarrig, gedwee en onderdanig".
„Russen" worden enerzijds beschouwd
als „goedig, zwaarmoedig", anderzijds als
„bruut primitief."
Het bureau Emnid mag misschien den
ken dat de uitslag van de opiniepeiling
iets bijzonders te zien geeft, maar dan heeft
men het mis. De eigenschappen „ijverig,
eerzuchtig, grondig, degelijk en nauwge
zet" kwamen namelijk ook al voor in de
psychiatrische rapporten van de duizenden
oorlogsmisdadigers die na de oorlog te
recht stonden. Vaak stond er toentertijd
ook nog bij: humorloos.
Zou die eigenschap in het rijtje van de
minder tevredenen werkelijk zijn verval
len?
Deze kever is een zg. brachynide
een soort waarvan men al lange tijd
wist dat het bijzonder geraffineerd met
een sterk riekende wolk die uit het ach
terlichaam gestoten wordt, zijn tegen
standers te lijf gaat. Onderzoekingen
hebben nu uitgewezen, dat deze kever in
het achterlijf een zeer ingenieus klieren-
systeem bezit, dat hydrochinon, alsmede
het zeer giftige waterstofperoxyde produ
ceert. Beide substanties worden bij drei
gend gevaar in een zg. /verbrandings
kamer" onder inwerking van een enzym
tot explosie gebracht. Warmte en over
druk slingeren de vies ruikende wolk
naar buiten. De kever kan zich hiermee
tegen aanvallers, die vele malen sterker
en groter zijn, met succes verdedigen.