meer mensen Steeds beleggen hun geld in diamantjes Voor vakantie 1969 zijn weer nieuwe stukken autosnelweg gereed Wakker ah de rekening gepresenteerd wordt Van haren zeggen géén zwaardere lasten op wegverkeer! Over de grens Pünktlich, Ordentlieh, Zielstrebig Hek geslacht A Eigen benen -v? Redelijk steentje Hetzelfde niveau Nederland belegt zijn geld in diamant. Hel gebeurt nu elke dag dat mensen, die wat geld gespaard hebben, het niet op hun spaarbankboekje laten bijschrijven, er geen i>bltgatie voor kopen, maar zich een of meer diamanten (of diamantjes) aanschaf fen. als geldbelegging. Dat doen óók men sen die vijf tientjes over hebben. Dat is nieuw. Praktisch geen mens die tien jaar geleden zijn 50 of 100 gespaarde gul dens in diamant omzette. Nu wel. „Omdat je niet weet wat die gulden doet", is dan dikwijls het argument. „Et zijn juweliers die zelf de loep-zuiverheid van een diamant niet kunnen beoordelen aldus in Amsterdam de heer Ed. Blik, loep in de ene, dia- mant-in-pincet in de andere hand. Maar hij zei ook: „Wie een ring met dia mant of briljant heeft doet verstandig eens per jaar even naar de juwelier te gaan; de pootjes van de zetting kunnen gaan werken en slijten en dan, op een dag, hup, steentje kwijt". In de Beurs voor de Diamanthandel in Amsterdam zit tegenover ons de heer Ed. L. Blik, diamantair, geboren Amsterdammer, 28 jaar oud, een zoon uit een geslacht van diamantairs. Zijn vader, zijn broer, zijn zwager, heel zijn moeders familie, allemaal diamantairs. De levensloop van de heer Ed. Blik in te legramstijl? Lagere school, HBS, Nijenrode (school voor leidinggevende functies in het bedrijfsleven), militaire dienst, huwelijks bootje en nu wonend in Haarlem. Het kan aan dat Nijenrode liggen, wij we ten het niet, maar het uiterlijk van de heer Ed. Blik past zo op Buitenlandse Zaken: compleet met het streepjespak en zegelring. Maar ondanks al die schoolopleidingen- de functies in het bedrijfsleven), militaire dienst, huwelijksbootje en nu wonend in Haarlem. Het kan aan dat Nijenrode liggen, wij we ten het niet, maar het uiterlijk van de heer Ed. Blik pas zo op Buitenlandse Zaken: compleet met het streepjespak en zegelring. Maar ondanks al die schoolopleidingen heeft de vader van de heer Blik gezegd: Je krijgt de klassieke opleiding, je leert eerst damant slijpen, anders kun je later geen steen beoordelen. „Zo is het dan gegaan ook", aldus de heer Ed. Blik. „En daarna kreeg ik de sorteer- opleiding, op kleur en kwaliteit, bepaald geen kleinigheid." ftVAü ÊVO KHAC Kttfxo «vc text pc&m«svusvot» aöwtó m De ANWB en negen vervoersorganisa ties zijn de animators van de actie met de oranje papieren met het woord „Pro test". Een half miljoen van die Protest stroken zijn uitgedeeld en de voorraad is op. De tweede zending, wederom van een half miljoen, is bij de drukker be steld en zal eind van deze week gereed zijn. Waartegen de mensen die zo'n papier tje geplakt hebben, protesteren is zo lang zamerhand wel duidelijk. Maar niet ieder een doet mee. Waarom niet? Wij spraken een automobilist die beslist tegen het „Pro test" is. Hij zegt: ,,Dat oranje briefje met het protest te gen de extra belasting voor het wegver voer, komt NIET op de achterruit van mijn auto. Niet dat ik niet van proteste ren houd of dat ik vol vreugde de extra belasting ga betalen, maar ik vind dit soort protesten onwaarachtigIk vind 't niet meer in deze tijd passen ineens een groep te gaan vormen als de overheid de rekening presenteert. De zwaardere lasten voor het wegver voer zal de overheid gebruiken om enke le gaten in de begroting te stoppen, meer speciaal dient dit geld om de hogere Na- vo-lasien op te vangen. Men kan het natuurlijk met dit beleid niet eens zijn, maar dan moet men te gen dat beleid protesteren. Ik vind het benepen en kinderachtig om te zeggen: „Dat de overheid geldt uitgeeft, vind ik best of het interesseert me niet, maar ze moet niet bij mij zijn om dat geld te krijgen". Dit is vooral potsierlijk als het gebeurt in groepsverband, terwijl het ze ker is dat binnen deze groep geen enke le eenheid is over de waardering van het beleid dat aan deze belasting ten grondslag ligt. Kijk nu eens naar de bestuurders van de protesterende auto's: de zeer geslaag de zakenman protesteert vrolijk naast de Het was voor de heer Ed. Blik niet moei lijk geweest om in de dertig jaar bestaan de zaak van zijn vader te stappen en hij kan dat nog altijd doen. Maar hij wilde op eigen benen en in februari startte hij officieel met zijn ..Diamond Investment As sociation", gevestigd in de Amsterdamse Di amantbeurs. De heer Blik richtte zijn DIA juist op, omdat die grotere en opkomende interesse bij de Nederlanders om geld in diamant te beleggen zo duidelijk bleek. Een particulier kan dus bij u komen en zeggen: Meneer Blik, ik heb honderd vijf enzestig gulden gespaard en ik wil dat geld beleggen jn diamant?" „Daar zit ik voor", lachte de heer Blik. „Ik werk dus niet met de tussenhandel, want dan wordt de diamant te duur". Wat moet een goede diamant zijn? „De topkwaliteit is blauw-wit, loep-zuiver en perfect geslepen". En hoe weet iemand dat u hem laten we het duidelijk zeggen niet beduvelt 1 „Ik zou in mijn eigen vlees snijden. Kijk, als je diamant als geldbelegging koopt, dan kan er een moment zijn dat je die diamant wilt verzilveren, omdat je geld nodig hebt. Dat verzilveren doe ik ook. Heb ik een dia mant van topklasse plus een certificaat ge leverd tegen een bepaalde prijs, dan zal ik die prijs tenminste ook bij het verzilveren moeten uitbetalen en heb ik de zaak inder daad beduveld, dan pak ik bij dat uitbetalen dus mezelf". Wij Nederlanders zijn foldertjes-mensen. Wij willen tevoren een aanschaf bekijken, er over lezen, voor- en nadelen afwegen en dan hopen we voor een tientje te kopen en voor elf gulden te bezitten. Die mentaliteit heeft ons misschien als kooplieden zelfs groot gemaakt, wie zal het zeggen. Wij vroegen dus: Hoeveel guldentjes moet ik hebben om bij u het kleinste diamantje te kopen van topkwaliteit? De heer Ed. Blik haalde er een offioiële lijst bij en zei: „Een heel klein steentje van één karaat (dat is dus 0,2 gram) kunt u ko pen voor dertien gulden. Maar dat is dus een korreltje. Laten we zeggen, dat u van vijftig gulden af een redelijk steentje kunt aanschaffen". En die mensen komen bij de heer Blik: mensen die vijf tientjes willen beleggen en anderen die vijfduizend in diamant om wil len zetten. De geldontwaarding speelt bij de aanschaf, zo blijkt in de praktijk, een grote rol. „En die kun je bij de aanschaf van diamant te gengaan wanneer je je beperkt tot de top kwaliteit, maar dat laatste zeg ik er wel uitdrukkelijk bij aldus de heer Ed. Blik. En de buitenlanders? Die kopen nu in het komende toeristenseizoen weer meer dia mant in ons land? „Zonder enige twijfel", is de mening van de heer Blik. „In het buitenland is Amster dam nu eenmaal dé diamantstad van de we reld en veel Amerikanen beginnen hun reis door Europa in Amsterdam, juist om daar eens „tussen de diamanten te snuffelen" en niet zelden te kopen". Je zou dus zeggen, dat er wel een stevig prijsverschil moet zijn tussen Amsterdam en de andere steden in de wereld, maar de heer Blik houdt dat tegen. „De topkwaliteit ligt over heel de wereld praktisch op hetzelfde prijsniveau", is zijn mening. Goed, wij hebben onze gespaarde vierhon derd gulden in diamant omgezet, maar die steentjes thuis geven geen rente en mijn spaarbankboekje geeft dat wel. „Akkoord", aldus de heer Ed. Blik, „een diamant geeft geen rente, maar een gulden kan in waarde dalen en een aandeel kan kelderen en dat kan een diamant weer niet, want de juiste kwaliteit behoudt zijn waarde". „Er zijn jongeren ik geef toe, nog maar heel weinigen die naar Parijs wandelen. En terug. Niet een eind lopen en dan liften, maar wandelen. Ook niet als een sportieve topprestatie, maar gewoon als vakantie. Zij hebben hun voeten her ontdekt en daarmee de binnenwegenhet platteland en de natuur. Zij doorzien de malle haast van het snelverkeer, de een tonigheid van de weekenddrukte. Zij be leven weer wat. Zij zullen de auto nemen als het nódig is" Ds. A. J. Jörg. „Van een 5-daagse werkweek zullen wij gaan naar een 4-daagse werkweek, waardoor de vrije tijd die tot nu toe naast arbeid en slaap hei „derde" leven van de mens vormde oprukt en het „eerste" leven van de mens gaat worden" Prof. Fred. L. Polak. „De wereld kent drie belangrijke din gen: hebben, hebben en hebben" Buziau. „De uitvinding van het stoomschip heeft méér voor de galeislaven gedaan dan alle heiligen bij elkaar". G. Elgozy. „Wanneer een oud en vooraanstaand geleerde zegt, dat iets mogelijk is, zal hij zeker gelijk krijgen. Als hij beweert dat iets onmogelijk is, heeft hij hoogstwaar schijnlijk ongelijk" A. Clarke. „Grappen worden gemaakt op alles waar men bang voor is en waaraan men een hekel heeft". Belastingambtenaar. „Het zijn de smalle beurzen die wor den gepikt. Meer dan de helft van de autorijders verdient minder dan tien mil le. Maar iedere keer als de overheid een gat in de begroting heeft gekweekt, moe ten de automobilisten komen opdraven. Het is een groep waarvoor men politiek niet bang is. Tót er een „Vérkeers-Koe- koek" opstaat F. van Haaren van de Vervoerdersorganisatie NOB. „De toekomst van de politieke tekening is nauw verbonden met de revolutie op straat' Cartoonist W. van Malsen. „Wij willen mensen van seksuele ang sten bevrijden, maar wat doet Heintje? Dat jongetje zingt liederen waarin een 'machtsgreep wordt gedaan op het kind dat als een knuffeldier wordt beschouwd van moeders en oma's". Drs. Wasser (Nymeegs Universiteitsblad). De aanleg van autosnelwegen gaat zó snel dat wegenkaarten en atlassen de ontwikkeling van het wegennet niet kun nen bijhouden. Daarom geven wij hierbij aan de hand van enkele kaarten wat actu ele informatie over autosnelwegen, die beschikbaar zijn voor de vakantie 1969. In België is de Waalse autosnelweg thans voor het verkeer open van Thieu tot voorbij Gosselies. Voor het verkeer door Brussel, in de richting Namen, Luik en Leuven is de betrekkelijk prille tunnel onder het Schumanplein te Brussel van veel belang geworden. De autosnelwegen Autobahnenin Duitsland worden steeds verder uitge bouwd. De autosnelweg vanuit Nederland gaat via Duitsland tot Wenen. De auto snelweg Ham burg-Miinchen is thans ge heel voor het verkeer vrijgegeven. Ook de Hansalinie van Hamburg naar Dortmund staat nu ten dienste voor het verkeer. Voor Nederlandse toeristen in de rich ting Scandinavië betekent deze nieuwe verbinding een grote tijdwinst. Toeristen naar het zuiden hoeven niet meer uitslui tend gebruik te maken van de welhaast historische verbinding: Heidel be rg- Karlsruhe-Stuttgart. Voor de afwisseling en mogelijk ook rustiger kan men deze zomer gebruik maken van de splin ternieuwe Autobahn via Heilbron naar Stuttgart. In juni a.s. hoopt men de verbinding vanaf M iinc hen naar Wólfratshausen voor het verkeer open te stellen, oorspron kelijk had deze weg al in december gereed moeten zijn. De autosnelwegen in Zwitserland zijn nog betrekkelijk schaars maar de werk zaamheden vorderen en in 1970 hoopt men de beslaande snelwegen verdubbeld te hebben. De autosnelwegen (autostrada) in Italië maken het mogelijk vanuit Como en Mi laan een stuk voorbij Napels te rijden. Het verkeer via de Brennerpas kan ge bruik maken van de nieuwe autosnelweg Bolzano-Trento. Vanuit Milaan beschik ken de automobilisten thans over een snel- verbinding naar de stranden van de Adriatische kust. Voor het berijden van de meeste Italiaanse autosnelwegen moet men tol betalen. De belangrijkste snelweg van Bolzano naar de Brenner komt ver moedelijk in 1970 gereed. Gaat de toerist via de Mont-Blanctunnel en Turijn naar de Rivièra dan is er een autosnelweg van 250 km in die richting. Frankrijk zit nog schaars in zijn auto snelwegen. Lille-Rijssel-Parijs brengt de automobilist in ca. 4 uur in Parijs. Ne derlandse automobilisten komen het beste via Gent en Tourcoing in Lille. Vandaar komen zij dan op de ca. 200 km lange autosnelweg, waarop men echter tol moet betalen. Aan de autoweg van Parijs naar Mar seille wordt al jaren gewerkt. In 1970 hóópt men de verbinding gereed te heb- AUTOSNELWEGEN IN BELGIË EN NEDERLAND AUTOSNELWEGEN IN IIALIE EN ZWIfSEKLANO Ch L*t St.EHenr*^» 1 flf Bonfcaux Gren. ITALIË PI Mon*limar°J Avignon o* Ni' SPANJE 4) Barcelona J)1 MiddelIandseZee AUTOSNELWEGEN IN ENGELAND AUTOSNELWEGEN IN J0EG0SL.,GR1EKENL/Z-ITALIË '99io alermo MIDDELLANDSE ZEE •hene (uWrai c) ^3 ben. De stroom toeristen kan echter van Parijs tot Avallon via de snelweg. Vanaf Fleury moet men op deze weg tolgeld be talen. Tussen Avallon en Lyon moet men de weg RN 6 nemen om vervolgens bij Lyon weer op een stuk snelweg te belan den dat ca. 145 km lang is. Daarna een stuk gewone weg en bij Orange volgt dan 45 km snelweg naar Avignon. Van Mar- seille naar Nice kan men o.a. gebruik ma ken van de bekende autosnelweg Fréjus- Cannes. Van de 1700 km autosnelweg die Engeland wil bouwen zijn thans grote stukken voor het verkeer opengesteld, zie kaart. Tn Zuid-Europa kan de toerist de verbin- ding Ljubljana-Belgrado-Griek.se grens nemen. In Griekenland begint thans bij Katerine een autoweg naar A thene en ver der. De snelwegen in Zuid-ltalië zijn, be halve het deel Bari-Canosa, nog fragmen tarisch te noemen. Bij Eboli krijgt men echter de beschikking over een autoweg welke naar Noord-Italië gaat. bebaarde bestuurder van een aefotste- hands Lelijk Eendje. De zeer radicaal- uitziende vrachtwagenchauffeur heeft hetzelfde papiertje opgeplakt als het zeer modieuze heertje dat zich per sportwa gen naar zijn renstal rept. Vormen zij een groep die door eenzelfde gedachte wordt geïnspireerd? Uit niets blijkt dat ze het niet eens zijn met de regerings uitgaven; zij vinden het alleen maar ver velend dat zij de rekening moeten beta len. Dit nu maakt mij kregel. Mensen die protesteren omdat ze het niet eens zijn met de Navo, of Vietnam, of de inrich ting van hoger onderwijs, hebben altijd mijn volle sympathie, hoewel ik het niet altijd met hen eens ben. Zij protesteren niet omdat zij het benepen eigenbelang in gedrang voelen komen, maar omdat zij menen met hun protest het algemeen belang te dienen. De vaderlander die pas wakker wordt als hem de rekening wordt gepresen teerd, zal in onze samenleving steeds minder ernstig worden genomen. En dat juich ik toe. Er kunnen best wakkere va derlanders zijn die protesteren met het oranje papiertje. Maar dan hebben zij het verkeerde papiertje op hun auto ge plakt ,,Wat mij verontrust is, dat hij bij het KNMI weékt In het Russische blad Krokodil le ts zen we dat Chinese soldaten aan de H grensrivier Ussuri hun broek naar be neden hebben gedaan om hun achter werk te tonen aan Russische krijgers ten teken van minachting. De Chine zen schreeuwden er nog beledigingen bij ook. Volgens Krokodil hadden de Russen^ hun antwoord snel klaar. Ze richtten ijlings een groot portret op van Mao Tse-toeng, waarop de Chinezen hun broeken snel weer aanschoten. Rood m van schaamte. „De Duitsers krijgen weer meer zelfre spect en raken hun na-oorlogse minder waardigheidscomplexen geleidelijk kwijt. Tegelijkertijd wordt het oordeel van onze oosterburen over buitenlanders genuan ceerder en wat vrijer van stereotype voor oordelen". Dit is de balans van een opiniepeiling, die door het Westduitse instituut Emnid voor het eerst na tien jaar weer is onder nomen. Het percentage Duitsers dat min of meer gunstig over het eigen volk denkt, is in deze tien jaar gestegen van 60 tot 70 pro cent. De zelfbewuste Duitsers bestempelen hun landgenoten voornamelijk als: „ijve rig, eerzuchtig, grondig, degelijk, nauwge zet en spaarzaam". De minder tevredenen noemen hun eigen volk: „protserig, opschepperig, spilziek, stijf, halsstarrig, gedwee en onderdanig". „Russen" worden enerzijds beschouwd als „goedig, zwaarmoedig", anderzijds als „bruut primitief." Het bureau Emnid mag misschien den ken dat de uitslag van de opiniepeiling iets bijzonders te zien geeft, maar dan heeft men het mis. De eigenschappen „ijverig, eerzuchtig, grondig, degelijk en nauwge zet" kwamen namelijk ook al voor in de psychiatrische rapporten van de duizenden oorlogsmisdadigers die na de oorlog te recht stonden. Vaak stond er toentertijd ook nog bij: humorloos. Zou die eigenschap in het rijtje van de minder tevredenen werkelijk zijn verval len? Deze kever is een zg. brachynide een soort waarvan men al lange tijd wist dat het bijzonder geraffineerd met een sterk riekende wolk die uit het ach terlichaam gestoten wordt, zijn tegen standers te lijf gaat. Onderzoekingen hebben nu uitgewezen, dat deze kever in het achterlijf een zeer ingenieus klieren- systeem bezit, dat hydrochinon, alsmede het zeer giftige waterstofperoxyde produ ceert. Beide substanties worden bij drei gend gevaar in een zg. /verbrandings kamer" onder inwerking van een enzym tot explosie gebracht. Warmte en over druk slingeren de vies ruikende wolk naar buiten. De kever kan zich hiermee tegen aanvallers, die vele malen sterker en groter zijn, met succes verdedigen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 16