Zoutramp bedreigt Holland, vrezen waterdeskundigen art Vers water voor tuinbouw via nieuwe kanalen Uw melkman ze weer! MARZINE Oplichting in kader van duel Benfica-Ajax Rivieren moeten ondieper worden gemaakt I JVRi LORD KING SIZE Dijkgraven spraken met minister Den Haag op de bres voor behoud giro Mma&uUfr dlfytotyL leeuwezegel Elke dag vers van uw melkman voorkomt reisziekte Importverbod zeehondenvel onmogelijk Meisje riep dief kordaat ter verantwoording Kassier nam de wijk naar Tanger En geniet van 'n kostelijke sigaret. Licht en mild. En rijk van smaak. LORD KING SIZE In de stijl van deze tijd 20 sigaretten 1,75 Een kunst om meubelen bij elkaarte laten passen. En bij mij. Advies van 0/flOlxM Aao öm hu/A qUm SIGARETTENHANDEL DUPE VAN FABRIEKS- CONCURRENTIE ZEER URGENT EXPERIMENT GROTE OMWEG NOG EEN KANAAL - bij apotheek en drogist DONDERDAG 24 APRIL 1969 ADVERTENTIE KORTE LIJNBAAN 21 TEL 010/112955 ROTTERDAM GROTE MARKTSTa 5TEL070/116162 DEN HAAG WARIAPLAATS2 TEL 030/18900 UTRECHT BRINK 93 TEL 05700/12411 DEVENTER DEN HAAG Burgemeester en wet houders van Den Haag willen van mi nister Bakker (Verkeer en Waterstaat) weten wat hy heeft bedoeld met zyn opmerking, dat te zyner tyd het hele giroverkeer door het Arnhemse kantoor sal worden geregeld. Zij zijn verontrust over de opmerking, die hij heeft gemaakt bij de opening van het Arnhemse kantoor. Den Haag zou bij een eventuele verdere verplaat sing van de girodienst de kans lopen vijftienhonderd werknemers te verlie zen. ADVERTENTIE AMERSFOORT Duizenden siga renwinkeliers zijn het slachtoffer ge worden van de concurrentiestrijd tussen de sigarettenfabrikanten, zo zei de heer P. J. Dijk, voorzitter van de christelijke sigarenwinkeliers, gisteren in Amers foort. Volgens hem, heeft de industrie de concurrentiestrijd kunnen voeren, door dat per 1 januari de prijs van de mees te pakjes sigaretten omhoog is gegaan en de winstmarges voor de handel ge lijk zijn gebleven. DEN HAAG Ieder jaar bestaat naar de mening van de hoogheemraad schappen van Rijnland, Delfland en Schieland de mogelijkheid, dat een ware ramp de tuinbouwgebieden tussen het Noordzeekanaal en Europoort (West- land, bollenstreek, Boskoop, Aalsmeer etc.) treft. Deze ramp zal zich voordoen wanneer de stand van de Rijn laag is in de groeitijd van de gewassen. De dijk graven van de drie hoogheemraadschappen, die voor de watervoorziening in dit gebied moeten zorgen, hebben vanmorgen een onderhoud met minister Bak ker van Verkeer en Waterstaat gehad om de minister de urgentie van bepaalde waterwerken onder de aandacht te brengen en hem er op te wijzen, dat de kos ten van deze werken in hun totaal voor rekening van het rijk zullen moeten ko men. te maken. Rijkswaterstaat doet dit door grof zand (rivierzand) in de Nieu we Maas te storten en dit af te dekken met grof grind. Slaagt deze proef, dan zal de Nieuwe Maas van de Van Brienenoordbrug tot aan de monding van de Holl. IJssel, over een afstand van ongeveer vijf km, op deze wijze worden verondiept. Rijkswaterstaat denkt hiervoor 5V2 min kubieke meter zand en 800.000 kubie ke meter grind nodig te hebben. Het gigantische karwei zal ongeveer 40 miljoen gulden kosten. De rivier, die in dit gedeelte een diepte heeft van 10, 12 en 14 meter beneden N.A.P. en op sommige plaatsen zelfs van 20 me ter, zal dan nog slechts 8 meter diep zijn. diep zijn. Deze rivierverondieping alleen zal, naar de mening van de hoogheemraad schappen, niet voldoende zijn om de zoetwatervoorziening van de polders in het gebied tussen het Noordzeekanaal en de Europoort te waarborgen. Het Delfland kon vroeger zoet water inla ten via de Parksluizen in Rotterdam. Nu Rotterdam aan zout water ligt, is Delfland sedert een aantal jaren ge heel aangewezen op de wateraanvoer van Rijnland, dat bij Gouda zijn vers water binnenlaat. Via de Oude-Rijn- de Vliet en de Schie krijgt Delfland tegen woordig vers zoet water. Het gevaar, dat de tuinderryen en kwekerijen in Holland bedreigt, is ge legen in het zoute zeewater, dat steeds verder via de Nieuwe Waterweg, Scheur en Nieuwe Maas het land bin nendringt en nu al zover komt, dat het nemen van onmiddeiyke maatregelen, naar de mening van de drie hoogheem raadschappen, dringend vereist is. Rijnland, Delfland en Schieland krij gen hun verse water uit de Holland- sche IJssel. Er is nu door de uitdie ping van de Waterweg naar Rotterdam een situatie ontstaan, waarin het zou te water uit de zee de Holl. IJssel gaat binnenstromen, wanneer de stand van de Rijn (en daardoor ook van de Holl. IJssel) laag is. In dat geval zal het zoute water ook het gebied van de drie hoogheemraadschappen binnenkomen, wat funeste gevolgen voor de tuinbouw zal hebben. De opbrengst van de gewassen zal dan zeer sterk teruglopen met als ge volg een schade voor de kwekers en tuinders, die vele tientallen miljoenen guldens zal belopen. De mogelijkheid is bovendien niet uitgesloten, dat een dergelijke financiële catastrofe zich het ene jaar na het andere zal voor doen. Om het gevaar het hoofd te bieden moeten maatregelen worden genomen, die overigens eveneens vele tientallen miljoenen guldens zullen kosten. De maatregel, die volgens de hoog heemraadschappen het meest urgent is, is het verondiepen van de rivier. Hoe dieper namelijk de rivier is, hoe verder de zouttong van de zee landin waarts reikt. Door eerdere uitdiepin gen van de Nieuwe Waterweg is de ri vier verder stroomopwaarts ook dieper geworden. In de jaren tussen 1958 en '64 werd de rivier westelijk van Rotterdam twee meter dieper. Er wordt nu een geul gebaggerd om de Europoort toe gankelijk te maken voor olietankers van 250.000 brt. en hierdoor dreigt de rivier nog dieper te worden, met als gevolg, dat de zouttong nog verder het land zal binnendringen. Rijkswaterstaat ziet dit gevaar even zeer als de hoogheemraadschappen en heeft toegezegd de rivier ondieper te zullen maken, maar de hoogheemraad schappen zijn er niet helemaal gerust op, dat dit tijdig zal geschieden. De dijkgraven hebben vanmorgen de mi nister uiteengezet, dat de verondieping van de rivier gelijktijdig met het gra ven van de oliegeul dient te geschie den, wil men een verder verslechte ring van de situatie voorkomen. Van het ministerie van Verkeer en Waterstaat vernemen wij, dat de ver ondieping nog in het stadium van het experiment is. Men is nu ten westen van de Van Brienenoordbrug bezig over een lengte van 750 meter bij wij ze van proef de Nieuwe Maas ondieper ADVERTENTIE Die verfijnde, porseleinen, rijk gedecoreerde kopjes, die u krijgt bij Leeuwezegel. Voor niet meer dan vijf entwintig rode leeuwtjes en twee gulden tachtig brengt hij deze drie feestelijk verpakte kopjes bij u thuis. Zo maar, omdat u alleen met de fijnste marga rine tevreden bent. Met Leeuwezegel. «i-v'ijw »o nuOona»: Als gevolg van de lange weg, die het door de boezemwateren van Rijnland moet afleggen, is het water niet zo heel erg fris meer als het eindelijk Delf land bereikt en als tweede urgente punt op de verlanglijst van de hoog heemraadschappen staat nu de aanleg van een kanaal van Waddinxveen naar Voorburg. Dit kanaal, dat in het eerste gedeel te een breedte moet hebben van 25 me ter en verderop 15 meter breed wordt, zal Delfland en, met name het West- land en de andere tuinbouwgebieden in de omgeving van Rotterdam, van zoet water van goede kwaliteit moeten voor- zein. Het kanaal zal alleen voor water transport dienen, want andere neven doelen zouden slechts verontreiniging meebrengen van het water, dat voor de tuinbouwgebieden zelfs van betere kwaliteit moet zijn dan het drinkwater. De kosten van dit kanaal, die naar schatting 46 miljoen gulden zullen be dragen, moeten, naar de mening van de drie hoogheemraadschappen, wor den gedragen door de beheerder van de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas, dus het rijk, daar het rijk er voor verantwoordelijk is, dat deze wa terwegen door uitdieping zout zijn ge worden. Om de voorziening van het gebied van de drie hoogheemraadschappen met vers zoet water geheel veilig te stel len, zal er voorts nog een tweede kanaal moeten komen, dat water uit het Amsterdam-Rijnkanaal naar de boezemwateren van Rijnland zal moe ten voeren. Ook dit kanaal wordt door de drie hoogheemraadschappen zeer urgent geacht en de kosten hier van ongeveer 90 min gulden zul len naar hun mening door het rijk moeten worden gedragen. Dit kanaal, dat van Maarssen naar Bodegraven moet lopen, zal een grote capaciteit krijgen: de breedte wordt ongeveer 50 meter. Het zal eveneens niet voor de scheepvaart bestemd zijn* al wordt de mogelijkheid overwogen hier te komen tot een combinatie van het een en het ander. Komt dit tweede kanaal er, dan zul len er op de Waal nog bijkomende wer ken voor de scheepvaart noodzakelijk worden, die omgeveer 35 miljoen gul den zullen gaan kosten. Er zal voorts nog een derde water- transportkanaal moeten komen, dat water voor de waterverversing en de peilbeheersing aanvoert vanuit de (zoe te) randmeren tussen de IJsselmeer- polders en de kust van Noord-Holland. Dit kanaal zal onder het IJmeer door moeten lopen, daar het IJmeer, in te genstelling tot het IJsselmeer en de randmeren, zout zal blijven. Dit derde kanaal zal ongeveer 85 miljoen gulden gaan kosten. ADVERTENTIE AMSTERDAM „Het is te hopen dat Ajax een keer niet aan een Europa cupwedstrijd deelneemt, want elk jaar hebben wij er een zaak van". Deze op merking maakte woensdag de president van de Amsterdamse rechtbank, mr. J. A. Bletz, in de zaak tegen de 23-jarige telefonist/receptionist G. A. van L. uit Eindhoven, die met een fantastisch ver haal over een bootreis naar Portugal ter bijwoning van de voetbalwedstrijd Benfica-Ajax eind vorig jaar zeven mensen voor 150 gulden per persoon had weten op te lichten. Een jaar gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest eiste de officier van Justitie tegen de man, die al meerma len terzake van oplichting is veroor deeld. In dezelfde periode had Van L. vorig jaar verschillende jonge vrouwen, met wie hij had afgesproken te zullen trouwen, opgelicht. Het tegoed op hun spaarbankboekjes was tot nul geredu ceerd. De officier van Justitie, mr. W. Ton- ckens, die dit niet ten laste had gelegd, nam verdachte deze oplichting van de jonge vrouwen echter zeer kwalijk. De jongeman, die maar een geval van oplichting van f 150,-- ten laste was ge legd, gaf de feiten toe. De grote belang stelling voor de voetbalmatch in Lissa bon had bij hem het plan doen rijzen iets te organiseren. Hij nam ontslag uit zijn betrekking en informeerde bij een rederij in Amsterdam naar de mogelijk heid van het huren van een schip. Hij vertelde een Deens schip, dat in dertijd nog in het dok lag, te hebben kunnen huren voor 75.000 gulden, het geen de officier van Justitie hoogst twijfelachtig voorkwam. Aan een zeke re Van der S. vertelde verdachte dat de ze barkeeper op het schip zou kunnen worden, waarmee de bezoekers van de wedstrijd naar Portugal zouden reizen. De man zou een salaris van 200 gul den netto gedurende vijf dagen plus een kaartje voor de wedstrijd krijgen, maar hij moest alvast 150 gulden als waar borgsom storten. De echtgenote van de adspirant-barkeeper zou gratis meemo- gen. DEN HAAG Toepassing van de In- en Uitvoerwet is volgens minister De Bolck (Economische Zaken) niet moge lijk op zeehondenvel. De belangen van de volkshuishouding zijn niet aan de orde. Dat antwoordt hij op vragen van de Tweede-Kamerleden Portheine en Koudijs (beiden WD). Totaal zeven keer gelukte het ver dachte op dit ongeloofwaardige verhaal geld los te krijgen van mensen, die eveneens barkeeper zouden worden. Ra dio Veronica stond, volgens verdachte's eigen verhaal, achter het plan en had zich voor 50 mille garant gesteld. Voorts zouden er bekende Nederland se artiesten aan boord optreden. Voor het meisje, dat de contracten met de ar tiesten voor hem had getikt, had Van L. een trouwjurk bij Max Heijmans be steld. De rechtbank doet 7 mei uitspraak. STEENWIJK De achttienjarige mej. Winters uit Steenwijk had giste ren de hulp van de politie niet nodig. Nadat zij had ontdekt dat uit het mandje van haar bromfiets een trui en wat kosmetica waren gestolen, ging zij op zoek naar de dief Enige minuten later vond zij de da der. Zij trad zo kordaat tegen de 21-ja rige G. J. uit Steenwijkerwold op, dat hij zonder veel tegenstribbelen meeging naar het politiebureau. MAASTRICHT De 22-jarige kas sier J. F. uit Maastricht die op 11 april verdween met 117.000 gulden op zak, die hij bij een Maastrichts garagebedrijf had verduisterd, blijkt naar Tanger te zijn gevlucht. Uit een onderzoek van de Belgische politie is gebleken dat hij op 12 april samen met zijn vrouw en twee kinde ren vanuit Brussel met een vliegtuig van de Marokkaanse luchtvaartmaat schappij naar Tanger is gevlogen. Het staat niet vast of hij nog in Ma rokko verblijft. „Interpol volgt hem op de hielen", aldus de gemeentepolitie in Maastricht. De actie „Negen gulden voor ne gentig jaar", die de Anti-Revolutionaire Partij voert in verband met haar ne gentigjarig bestaan, heeft tot nu toe ruim een kwart miljoen gulden opge bracht. De gemiddelde grootte van de giften bedroeg veertien gulden. ADVERTENTIE Leef er liever beier van

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 15