Zoutramp bedreigt Holland,
vrezen waterdeskundigen
art
Vers water voor
tuinbouw via
nieuwe kanalen
Uw melkman
ze weer!
MARZINE
Oplichting in kader van
duel Benfica-Ajax
Rivieren moeten ondieper
worden gemaakt
I JVRi
LORD KING SIZE
Dijkgraven spraken met minister
Den Haag op
de bres voor
behoud giro
Mma&uUfr
dlfytotyL
leeuwezegel
Elke dag vers van uw melkman
voorkomt reisziekte
Importverbod
zeehondenvel
onmogelijk
Meisje riep dief
kordaat ter
verantwoording
Kassier nam
de wijk
naar Tanger
En geniet van 'n kostelijke sigaret.
Licht en mild. En rijk van smaak.
LORD KING SIZE
In de stijl van deze tijd
20 sigaretten 1,75
Een kunst om meubelen
bij elkaarte laten passen.
En bij mij. Advies van
0/flOlxM Aao
öm hu/A qUm
SIGARETTENHANDEL
DUPE VAN FABRIEKS-
CONCURRENTIE
ZEER URGENT
EXPERIMENT
GROTE OMWEG
NOG EEN KANAAL
-
bij apotheek en drogist
DONDERDAG 24 APRIL 1969
ADVERTENTIE
KORTE LIJNBAAN 21 TEL 010/112955 ROTTERDAM
GROTE MARKTSTa 5TEL070/116162 DEN HAAG
WARIAPLAATS2 TEL 030/18900 UTRECHT
BRINK 93 TEL 05700/12411 DEVENTER
DEN HAAG Burgemeester en wet
houders van Den Haag willen van mi
nister Bakker (Verkeer en Waterstaat)
weten wat hy heeft bedoeld met zyn
opmerking, dat te zyner tyd het hele
giroverkeer door het Arnhemse kantoor
sal worden geregeld.
Zij zijn verontrust over de opmerking,
die hij heeft gemaakt bij de opening
van het Arnhemse kantoor. Den Haag
zou bij een eventuele verdere verplaat
sing van de girodienst de kans lopen
vijftienhonderd werknemers te verlie
zen.
ADVERTENTIE
AMERSFOORT Duizenden siga
renwinkeliers zijn het slachtoffer ge
worden van de concurrentiestrijd tussen
de sigarettenfabrikanten, zo zei de heer
P. J. Dijk, voorzitter van de christelijke
sigarenwinkeliers, gisteren in Amers
foort.
Volgens hem, heeft de industrie de
concurrentiestrijd kunnen voeren, door
dat per 1 januari de prijs van de mees
te pakjes sigaretten omhoog is gegaan
en de winstmarges voor de handel ge
lijk zijn gebleven.
DEN HAAG Ieder jaar bestaat naar de mening van de hoogheemraad
schappen van Rijnland, Delfland en Schieland de mogelijkheid, dat een ware
ramp de tuinbouwgebieden tussen het Noordzeekanaal en Europoort (West-
land, bollenstreek, Boskoop, Aalsmeer etc.) treft. Deze ramp zal zich voordoen
wanneer de stand van de Rijn laag is in de groeitijd van de gewassen. De dijk
graven van de drie hoogheemraadschappen, die voor de watervoorziening in
dit gebied moeten zorgen, hebben vanmorgen een onderhoud met minister Bak
ker van Verkeer en Waterstaat gehad om de minister de urgentie van bepaalde
waterwerken onder de aandacht te brengen en hem er op te wijzen, dat de kos
ten van deze werken in hun totaal voor rekening van het rijk zullen moeten ko
men.
te maken. Rijkswaterstaat doet dit
door grof zand (rivierzand) in de Nieu
we Maas te storten en dit af te dekken
met grof grind.
Slaagt deze proef, dan zal de Nieuwe
Maas van de Van Brienenoordbrug tot
aan de monding van de Holl. IJssel,
over een afstand van ongeveer vijf km,
op deze wijze worden verondiept.
Rijkswaterstaat denkt hiervoor 5V2 min
kubieke meter zand en 800.000 kubie
ke meter grind nodig te hebben. Het
gigantische karwei zal ongeveer 40
miljoen gulden kosten. De rivier,
die in dit gedeelte een diepte heeft van
10, 12 en 14 meter beneden N.A.P. en
op sommige plaatsen zelfs van 20 me
ter, zal dan nog slechts 8 meter diep zijn.
diep zijn.
Deze rivierverondieping alleen zal,
naar de mening van de hoogheemraad
schappen, niet voldoende zijn om de
zoetwatervoorziening van de polders in
het gebied tussen het Noordzeekanaal
en de Europoort te waarborgen. Het
Delfland kon vroeger zoet water inla
ten via de Parksluizen in Rotterdam.
Nu Rotterdam aan zout water ligt, is
Delfland sedert een aantal jaren ge
heel aangewezen op de wateraanvoer
van Rijnland, dat bij Gouda zijn vers
water binnenlaat. Via de Oude-Rijn- de
Vliet en de Schie krijgt Delfland tegen
woordig vers zoet water.
Het gevaar, dat de tuinderryen en
kwekerijen in Holland bedreigt, is ge
legen in het zoute zeewater, dat steeds
verder via de Nieuwe Waterweg,
Scheur en Nieuwe Maas het land bin
nendringt en nu al zover komt, dat het
nemen van onmiddeiyke maatregelen,
naar de mening van de drie hoogheem
raadschappen, dringend vereist is.
Rijnland, Delfland en Schieland krij
gen hun verse water uit de Holland-
sche IJssel. Er is nu door de uitdie
ping van de Waterweg naar Rotterdam
een situatie ontstaan, waarin het zou
te water uit de zee de Holl. IJssel gaat
binnenstromen, wanneer de stand van
de Rijn (en daardoor ook van de Holl.
IJssel) laag is. In dat geval zal het
zoute water ook het gebied van de drie
hoogheemraadschappen binnenkomen,
wat funeste gevolgen voor de tuinbouw
zal hebben.
De opbrengst van de gewassen zal
dan zeer sterk teruglopen met als ge
volg een schade voor de kwekers en
tuinders, die vele tientallen miljoenen
guldens zal belopen. De mogelijkheid
is bovendien niet uitgesloten, dat een
dergelijke financiële catastrofe zich
het ene jaar na het andere zal voor
doen.
Om het gevaar het hoofd te bieden
moeten maatregelen worden genomen,
die overigens eveneens vele tientallen
miljoenen guldens zullen kosten.
De maatregel, die volgens de hoog
heemraadschappen het meest urgent
is, is het verondiepen van de rivier.
Hoe dieper namelijk de rivier is, hoe
verder de zouttong van de zee landin
waarts reikt. Door eerdere uitdiepin
gen van de Nieuwe Waterweg is de ri
vier verder stroomopwaarts ook dieper
geworden.
In de jaren tussen 1958 en '64 werd
de rivier westelijk van Rotterdam
twee meter dieper. Er wordt nu een
geul gebaggerd om de Europoort toe
gankelijk te maken voor olietankers
van 250.000 brt. en hierdoor dreigt de
rivier nog dieper te worden, met als
gevolg, dat de zouttong nog verder het
land zal binnendringen.
Rijkswaterstaat ziet dit gevaar even
zeer als de hoogheemraadschappen en
heeft toegezegd de rivier ondieper te
zullen maken, maar de hoogheemraad
schappen zijn er niet helemaal gerust
op, dat dit tijdig zal geschieden. De
dijkgraven hebben vanmorgen de mi
nister uiteengezet, dat de verondieping
van de rivier gelijktijdig met het gra
ven van de oliegeul dient te geschie
den, wil men een verder verslechte
ring van de situatie voorkomen.
Van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat vernemen wij, dat de ver
ondieping nog in het stadium van het
experiment is. Men is nu ten westen
van de Van Brienenoordbrug bezig
over een lengte van 750 meter bij wij
ze van proef de Nieuwe Maas ondieper
ADVERTENTIE
Die verfijnde, porseleinen, rijk gedecoreerde kopjes,
die u krijgt bij Leeuwezegel. Voor niet meer dan vijf
entwintig rode leeuwtjes en twee gulden tachtig
brengt hij deze drie feestelijk verpakte kopjes bij u
thuis. Zo maar, omdat u alleen met de fijnste marga
rine tevreden bent. Met Leeuwezegel.
«i-v'ijw »o nuOona»:
Als gevolg van de lange weg, die het
door de boezemwateren van Rijnland
moet afleggen, is het water niet zo heel
erg fris meer als het eindelijk Delf
land bereikt en als tweede urgente
punt op de verlanglijst van de hoog
heemraadschappen staat nu de aanleg
van een kanaal van Waddinxveen naar
Voorburg.
Dit kanaal, dat in het eerste gedeel
te een breedte moet hebben van 25 me
ter en verderop 15 meter breed wordt,
zal Delfland en, met name het West-
land en de andere tuinbouwgebieden in
de omgeving van Rotterdam, van zoet
water van goede kwaliteit moeten voor-
zein. Het kanaal zal alleen voor water
transport dienen, want andere neven
doelen zouden slechts verontreiniging
meebrengen van het water, dat voor
de tuinbouwgebieden zelfs van betere
kwaliteit moet zijn dan het drinkwater.
De kosten van dit kanaal, die naar
schatting 46 miljoen gulden zullen be
dragen, moeten, naar de mening van
de drie hoogheemraadschappen, wor
den gedragen door de beheerder van
de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe
Maas, dus het rijk, daar het rijk er
voor verantwoordelijk is, dat deze wa
terwegen door uitdieping zout zijn ge
worden.
Om de voorziening van het gebied
van de drie hoogheemraadschappen
met vers zoet water geheel veilig te stel
len, zal er voorts nog een tweede
kanaal moeten komen, dat water uit
het Amsterdam-Rijnkanaal naar de
boezemwateren van Rijnland zal moe
ten voeren. Ook dit kanaal wordt door
de drie hoogheemraadschappen zeer
urgent geacht en de kosten hier
van ongeveer 90 min gulden zul
len naar hun mening door het rijk
moeten worden gedragen.
Dit kanaal, dat van Maarssen naar
Bodegraven moet lopen, zal een grote
capaciteit krijgen: de breedte wordt
ongeveer 50 meter. Het zal eveneens
niet voor de scheepvaart bestemd zijn*
al wordt de mogelijkheid overwogen
hier te komen tot een combinatie van
het een en het ander.
Komt dit tweede kanaal er, dan zul
len er op de Waal nog bijkomende wer
ken voor de scheepvaart noodzakelijk
worden, die omgeveer 35 miljoen gul
den zullen gaan kosten.
Er zal voorts nog een derde water-
transportkanaal moeten komen, dat
water voor de waterverversing en de
peilbeheersing aanvoert vanuit de (zoe
te) randmeren tussen de IJsselmeer-
polders en de kust van Noord-Holland.
Dit kanaal zal onder het IJmeer door
moeten lopen, daar het IJmeer, in te
genstelling tot het IJsselmeer en de
randmeren, zout zal blijven. Dit derde
kanaal zal ongeveer 85 miljoen gulden
gaan kosten.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM „Het is te hopen
dat Ajax een keer niet aan een Europa
cupwedstrijd deelneemt, want elk jaar
hebben wij er een zaak van". Deze op
merking maakte woensdag de president
van de Amsterdamse rechtbank, mr. J.
A. Bletz, in de zaak tegen de 23-jarige
telefonist/receptionist G. A. van L. uit
Eindhoven, die met een fantastisch ver
haal over een bootreis naar Portugal
ter bijwoning van de voetbalwedstrijd
Benfica-Ajax eind vorig jaar zeven
mensen voor 150 gulden per persoon
had weten op te lichten.
Een jaar gevangenisstraf met aftrek
van het voorarrest eiste de officier van
Justitie tegen de man, die al meerma
len terzake van oplichting is veroor
deeld. In dezelfde periode had Van L.
vorig jaar verschillende jonge vrouwen,
met wie hij had afgesproken te zullen
trouwen, opgelicht. Het tegoed op hun
spaarbankboekjes was tot nul geredu
ceerd.
De officier van Justitie, mr. W. Ton-
ckens, die dit niet ten laste had gelegd,
nam verdachte deze oplichting van de
jonge vrouwen echter zeer kwalijk.
De jongeman, die maar een geval van
oplichting van f 150,-- ten laste was ge
legd, gaf de feiten toe. De grote belang
stelling voor de voetbalmatch in Lissa
bon had bij hem het plan doen rijzen
iets te organiseren. Hij nam ontslag uit
zijn betrekking en informeerde bij een
rederij in Amsterdam naar de mogelijk
heid van het huren van een schip.
Hij vertelde een Deens schip, dat in
dertijd nog in het dok lag, te hebben
kunnen huren voor 75.000 gulden, het
geen de officier van Justitie hoogst
twijfelachtig voorkwam. Aan een zeke
re Van der S. vertelde verdachte dat de
ze barkeeper op het schip zou kunnen
worden, waarmee de bezoekers van de
wedstrijd naar Portugal zouden reizen.
De man zou een salaris van 200 gul
den netto gedurende vijf dagen plus een
kaartje voor de wedstrijd krijgen, maar
hij moest alvast 150 gulden als waar
borgsom storten. De echtgenote van de
adspirant-barkeeper zou gratis meemo-
gen.
DEN HAAG Toepassing van de In-
en Uitvoerwet is volgens minister De
Bolck (Economische Zaken) niet moge
lijk op zeehondenvel. De belangen van
de volkshuishouding zijn niet aan de
orde.
Dat antwoordt hij op vragen van de
Tweede-Kamerleden Portheine en
Koudijs (beiden WD).
Totaal zeven keer gelukte het ver
dachte op dit ongeloofwaardige verhaal
geld los te krijgen van mensen, die
eveneens barkeeper zouden worden. Ra
dio Veronica stond, volgens verdachte's
eigen verhaal, achter het plan en had
zich voor 50 mille garant gesteld.
Voorts zouden er bekende Nederland
se artiesten aan boord optreden. Voor
het meisje, dat de contracten met de ar
tiesten voor hem had getikt, had Van L.
een trouwjurk bij Max Heijmans be
steld.
De rechtbank doet 7 mei uitspraak.
STEENWIJK De achttienjarige
mej. Winters uit Steenwijk had giste
ren de hulp van de politie niet nodig.
Nadat zij had ontdekt dat uit het
mandje van haar bromfiets een trui en
wat kosmetica waren gestolen, ging zij
op zoek naar de dief
Enige minuten later vond zij de da
der. Zij trad zo kordaat tegen de 21-ja
rige G. J. uit Steenwijkerwold op, dat
hij zonder veel tegenstribbelen meeging
naar het politiebureau.
MAASTRICHT De 22-jarige kas
sier J. F. uit Maastricht die op 11 april
verdween met 117.000 gulden op zak, die
hij bij een Maastrichts garagebedrijf
had verduisterd, blijkt naar Tanger te
zijn gevlucht.
Uit een onderzoek van de Belgische
politie is gebleken dat hij op 12 april
samen met zijn vrouw en twee kinde
ren vanuit Brussel met een vliegtuig
van de Marokkaanse luchtvaartmaat
schappij naar Tanger is gevlogen.
Het staat niet vast of hij nog in Ma
rokko verblijft. „Interpol volgt hem op
de hielen", aldus de gemeentepolitie in
Maastricht.
De actie „Negen gulden voor ne
gentig jaar", die de Anti-Revolutionaire
Partij voert in verband met haar ne
gentigjarig bestaan, heeft tot nu toe
ruim een kwart miljoen gulden opge
bracht. De gemiddelde grootte van de
giften bedroeg veertien gulden.
ADVERTENTIE
Leef
er liever
beier
van