DE DODEN EN WIJ DIE LEVEN Regelmatige groei bren het miljoen in zicht Gereformeerde Synode komt in mei bijeen Na een ongewoon begin in Sneek wachten in Lunteren zeer moeilijke discussies DE ZALIGHEID GODS TOT DE HEIDENEN GEZONDEN ALS VER VOLG OP DE G OS. Ook ditmaal het rassen vraagstuk Hervormd en Gereformeerd Belijdenis Langdurig Gereformeerde Kerken in statistiek r^ominee Igwe begrijpt het niet hij is trouwens niet de eni ge die het niet begrijpt Dominee lgwe is predikant van de Methodis ten en coördinator van het prote stantse hulpwerk over heel Biafra. Dezer dagen was hij in Nederland en hij vertelde wat en waarom hij het niet begrijpen kan. Bijvoor beeld: waarom de wereld toestaat daf zijn volk wordt uitgehongerd. O, hij is de kerken heel erkentelijk voor de geboden hulp via de lucht brug en hij bracht de oprechte dank van zijn volk daarvoor over. Maar hij noemt een getal van an derhalf miljoen slachtoffers in de twee jaar van de burgeroorlog, die begon met de moord op tienduizen den Ibo's waardoor twee miljoen mensen op de vlucht gingen naar hun stamland, dat zich vervolgens verdedigde tegen verdere uitmoor ding. Nu staan ca. zeven miljoen Biafranen tegenover vijftig miljoen Nigerianen. Zó verbitterd dat domi nee Igwe overtuigd is dat het 100 jaar zou duren voor de wonden ge heeld zijn, zelfs al zou het morgen vrede worden. En waarom begint de wereld dan niet vast die vrede af te dwingen Waarom volhardt zij in een schuldige afzijdigheid die iedere dag duizenden mensenle vens eist? O zeker, dominee Igwe wist ook wel dat de Verenigde Naties zich machteloos verklaard hebben om dat het de binnenlandse aangele genheden van een lidstaat betreft, waarmee men bovendien in Kongo duur leergeld heeft betaald. Hij wist ook wel dat de Organisatie voor Afrikaanse Eenheid als de dood is voor meer afscheidingsbe wegingen en zich daarom afzijdig houdt. En hij kende ook de Engelse argumenten wel dat de onafhanke lijkheid maar aan één wettige rege ring kan worden overgedragen en dat Engeland wapens blijft leveren om Lagos niet nog verder in de ar men van Moskou te drijven. En bit ter noemde hij de voortdurend door Nigeria geuite bewering dat blokka de lees uithongering een legi tiem wapen is. Dat alles weet hij en toch begrijpt hij het niet. Toch néémt hij het ergens niet. Als lbo en Biafraan niet, maar ook niet als dominee, als zwarte christen. On danks al die schoonschijnende ar gumenten en delicate overweg!, ^en neemt hij het niet dat de zwakste leeftijdsklassen van zijn volk: die boven de vijftig en beneden de tien, praktisch worden uitgeroeid. Hij neemt het niet dat de regeringen der groten geen „staakt het vuren" afdwingen om eerst de hongerende te kunnen voeden. Torgen is het zondag. Een heel bijzondere zondag, want mor gen gedenkt en eert Nederland de slachtoffers die gevallen zijn in de strijd tegen het duivelse nazi-regi me. Ook op een andere manier een heel bijzondere zondag: morgen namelijk zal in de meeste Neder landse kerken gecollecteerd worden voor de slachtoffers van de Nige- rlaanse burgeroorlog. Ter aanbeve ling van deze collecte heeft het breed moderamen van de Her vormde synode zich in een brief gewend tot de kerkeraden, predikanten en diakonieën van de Nederlandse Hervormde kerk. Daarin wordt met veel woorden een uiteenzetting gegeven van de hulp die de Joint Church Aid aan de slachtoffers van dit conflict biedt. Er wordt verteld van de maaltij den die naar schatting aan vijf tot zes miljoen mensen enkele malen per week worden aangeboden; er wordt verteld van de medische ver zorging in mobiele klinieken, in en kele goed geoutilleerde grote zie kenhuizen, maar ook in de kleine plaatselijke hospitalen; er wordt voorgerekend dat dit allemaal veel geld kost en er wordt betoogd dat de synode van oordeel is dat „ver slapping van aandacht en bewogen heid met betrekking tot de nood in Biafra en Nigeria tot iedere prijs moet worden voorkomen". En daar om wordt gevraagd om op deze vierde Mei in de prediking en voor bede aan al dit menselijk leed aan dacht te geven en dusdoende de te houden collecte te ondersteunen. r^ominee Igwe en al zijn landge- noten zullen voor deze brief en voor alles wat verder door Ne derlandse organisaties wordt ge daan om de nood te lenigen, dank baar zijn. Maar de klemmende vraag blijft: zal dominee Igwe het ook begrijpen? Hij zal het er mee eens zijn dat de hervormde synode over dit conflict spreekt als van een „wonde plek in de bewoonde we reld'. Maar zal hij ook tevreden ^ijn met deze voorzichtige uiting van bezorgdheid? Hij zal blij zijn met het ingezamelde geld omdat daar mee levens kunnen worden gered maar zal hij ook verheugd zijn over de verdere inhoud van deze brief? Geven is goed, zonder enige twij fel. Maar juist op deze dag van do denherdenking beseffen we eens te meer dat geld en goede woorden alleen niet voldoende zijn. Niet vol doende voor dominee Igwe, mis schien ook niet voldoende voor God. Het is een vraag waarmee christe lijk Nederland zich op deze bijzon dere zondag mag bezighouden. Misschien zullen de 67 gereformeerde predikanten, ouderlingen en diake nen die gekozen zijn als lid van de generale synode, op maandag 12 mei toch wel een beetje nieuwsgierig op reis gaan naar Sneek, die Friese stad waar de volgende dag de synode geopend zal worden. Zoals gebruikelijk wordt er aan de vooravond een bidstond gehouden, goede traditie waar 'n synode immers voor zoveel moeilijke vraagstukken wordt geplaatst. Maar na die bidstond zal het anders gaan dan anders dan wordt namelijk de Noorderkerk ter beschikking gesteld van de Actie Synoodkreet, zoals be- bend een actie die georganiseerd is door enkele jonge leden van de kerk van Amsterdam. Deze jongelui willen in aansluiting op de gebedsdienst een hearing houden, waarop het bestaansrecht van de gereformeerde syno de ter discussie wordt gesteld. Een synode hult zich dikwijls in vaagheden. vinden deze Amsterdammers en daarin willen zij verandering brengen. Ook zijn zij van plan de kerkleden op allerlei manieren te betrekken bij de be langrijkste vraagstukken die door de synode behandeld moeten worden. Daarin is prof. dr. J. Verkuyl, hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Am sterdam en zonder twijfel een van de geestelijke vaders van dit jongeren- plan, hun trouwens al voorgegaan. Sprekend op de conferentie van her vormde predikanten constateerde hij„De jongeren worden terecht beu van al die kerkelijke boodschappen, als ze niet worden omgezet in daden. Het zal ook de taak van de kerk zijn om door experimenten en acties de publie ke opinie te beïnvloeden en zo processen tot verandering op gang te bren gen". Prof. Verkuyl heeft in zijn rede voering tal van vraagstukken de revue laten passeren die ook de ge reformeerde synode op haar tafel zal vinden. Maar daarmee is niet gezegd dat zij gemakkelijk de lijn zal volgen die door prof. Verkuyl als de juiste is getrokken. Men den- ke aan het vraagstuk van oorlog en vrede. Al eerder schreven we over het rapport dat dienaangaande aan de synode is uitgebracht. Geen een stemmig rapport het stelt im mers vier opvattingen naast elkaar die stuk voor stuk in de gerefor meerde kerken aanhangers vinden. Al zal dan niemand graag meer de uitspraak van de synode van 1936 geheel voor zijn rekening willen ne men, namelijk dat de anti-milita- rische verwerping van de oorlog in elke vorm een onschriftuurlijke dwa ling moet worden genoemd. Maar deze uitspraak verwerpen is een heel wat eenvoudiger zaak dan een nieuwe te formuleren waarmee ieder zich zal kunnen verenigen. Over de rassenkwestie die eveneens op de agenda staat, schrijven we hieron der daarnaast is er dan nog de ontwikkelingshulp en is er het hete hangijzer van al dan niet aanslui ting bij de Wereldraad van Kerken. Het is een van de vragen waarover de jongeren waarschijnlijk een defi nitieve uitspraak willen horen maar zij zullen broeders tegenover zich vinden die fel tegen die aan sluiting ageren en daarvoor met stukken op tafel komen over voor aanstaande leden van de Wereld raad die menigeen toch tot bezin ning zullen stemmen. Voor wat betreft de interne Neder landse verhoudingen zal het vooral gaan over relaties met andere ker ken. De verhouding tot de rooms- katholieke kerk komt aan de orde, maar wat het meest de aandacht zal trekken is dat de synode nu een uitspraak zal moeten doen over de -vraag of er Avondmaalsgemeenschap tot stand zal kunnen komen met de Nederlandse Hervormde Kerk. De vorige synode heeft opdracht gege ven het vraagstuk van de gezamen lijke Avondmaalsvieringen te bestu deren. Het rapport dat als gevolg daarvan zal worden ingediend, zal de synode voor een beslissing plaat sen want de opstellers hebben laten weten dat zij er ernstig bezwaar tegen hebben dat deze kwestie weer wordt aangehouden. De synode moet nu ja of nee zeggen, is hun mening. Een uitstel van de beslissing is niet meer gewenst. Van belang voor de verhouding met andere kerkgenootschappen is ook de behandeling van het vraag stuk van de volwassen-doop. Kerk- formaties die bezwaar hebben tegen de kinderdoop zullen de debatten hierover zeker met belangstelling volgen. Een agendapunt dat allereerst voor de gereformeerden zelf van belang is heeft te maken met de positie van de vrouw met betrekking tot de kerkelijke ambten. De vorige synode heeft het al mogelijk ge maakt dat vrouwen worden benoemd tot oudeling en diaken en dat is in verscheidene plaatsen ook al gebeurd. Maar vele gereformeerde vrouwen en zij niet alleen trouwens wil len verder: zij willen dat de synode nu ook de preekstoel open zal stel len voor vrouwelijke gemeenteleden. Het vraagstuk is verwant met dat van de structuur van de gemeente waarover eveneens een rapport is uitgebracht men herinnere zich ons artikel van vorige week. Daarin immers wordt de mogelijkheid ge opperd de preekstoel ook voor niet- predikanten open te stellen of over te gaan tot forum-preken of dialoog- preken. Dit alles raakt ten nauwste de positie van de predikant als leraar niet minder moeilijk zijn de vra gen over zijn mogelijkheden als theoloog. Zoals bekend is er in de gereformeerde kerken heel wat be roering: nieuwe theologische opvat tingen die vooral betrekking hebben op het gezag van de bijbel worden door verschillende vooraanstaande gereformeerde theologen ontwikkeld en verdedigd. Vele van deze opvat tingen zijn althans met de letterlijke formuleringen van de belijdenisge schriften moeilijk in overeenstem ming te brengen. En dus staat de synode nu voor de wel heel moeilij ke en delicate vraag of zij de bin ding aan de belijdenisgeschriften minder stringent zal maken om de theologen die vrijheid wensen voor het wetenschappelijk onderzoek meer ruimte te geven, dan wel of zij de eis moet stellen dat iedere ambtsdrager zich nauwkeurig houdt aan de tekst van de belijdenis. Daarmee vergeleken lijkt het echtscheidingsvraagstuk waarover de synode zich eveneens zal moeten uitspreken zulks in verband met de komende nieuwe opzet van de wet op de echtscheiding, een niet al te moeilijk probleem, waaraan niet zo heel veel tijd behoeft te worden ge spendeerd. Want tijd is voor deze synode een probleem apart. Vroeger werd elke drie jaar een gereformeerde synode gehouden, die dan een paar weken achtereen vergaderde en de zaken afhandelde. Maar juist voor de ker ken geldt dat de problematiek steeds ingewikkelder wordt en dat de kerk zich met steeds meer zaken moet gaan bezighouden. Daarom heeft men een aantal jaren geleden de kerkorde veranderd en is bepaald dat om de twee jaar een synode zou worden samengeroepen. De laatste jaren was het zo dat deze tweejaar lijkse synode in twee vergader periodes werd gehouden, zodat de afgevaardigden niet vele weken ach tereen aan hun werkzaamheden zou den worden onttrokken. Dat is na melijk het probleem: waar halen de afgevaardigden de tijd vandaan die voor de synodale arbeid nodig is? Levert het voor predikanten al be zwaar op zolang hun gemeentewerk te moeten onderbreken, voor ande re ambtsdragers is dat vaak onmoge lijk. Het gevolg was dan ook dat er zich onder de ouderlingen en diake nen vele gepensioneerden bevonden met de beste wil van de wereld kon dan ook niet gezegd worden dat een synodevergadering representa tief was voor de kerken. Daarom gaat men het nu nog weer anders proberen. Het is de be doeling dat de synode de komende winter iedere maand één week bij eenkomt alleen als zijn augus tus met haar eigenlijke werk begint zou zij twee weken achtereen ver gaderen. Men wil in elke week on derwerpen aan de orde stellen die met elkaar verband houden: inter nationale vraagstukken bijvoorbeeld, organisatorische kwesties, proble men met betrekking tot de belijde nis, enz. Dat immers zou het ook voor de ouderlingen en diakenen ge makkelijker maken zich te laten vervangen. De particuliere synodes die afgevaardigden zenden, kunnen dan bepaalde leden kiezen voor een serie onderwerpen. Zo kunnen de ambtsdragers elkaar beter afwisse len. Of dit een bevredigende oplos sing zal blijken is een open vraag. Het blijft immers zo dat ouderlingen en diakenen heel wat dagen aan hun gewone arbeid zullen moeten ont trekken om een goed lid van de synode te kunnen zijn. Zoals gezegd zal de synode haar vergaderingen beginnen in Sneek, maar het eigenlijk werk zal worden verricht in het conferentie-oord „De Blije Werelt" te Lunteren. Enkele jaren geleden is men namelijk af gestapt van de gewoonte om de ver gaderingen te houden in de plaats waar de kerk die haar moet samen roepen zich bevindt. Een restant van die gewoonte is nog wel dat de synode wel in die plaats geopend wordt ook dat echter willen som mige kerken maar het liefst afkap pen. Zij willen de synode in Lunte ren openen en daar verder vergade ren, ongeacht welke kerk haar sa menroept. Een teken hoeveel er in de gereformeerde kerken bezig is te veranderen? „Het zijn u dan bekend, dat de zalig heid Gods tot de heidenen gezonden is en deze ZULLEN horen". Handelingen 28, vs 28. Nauwelijks te Rome aangekomen stelt de Apostel Paulus zich in verbin ding met zijn Joodse broeders, om hen gerust te stellen en gunstig te stemmen voor de zaak die hij dient. Hij legt hen het Koninkrijk Gods uit en dringt bij hen aan op geloof en bekering! Resul taat? Sommigen werden overtuigd maar vele anderen bleven ongelovig. Ver volgens maakt hij aan deze eigenge rechtigde Joden, die denken dat hun al leen de zaligheid en het Evangelie is toevertrouwd, nog een heel andere ver borgenheid bekend. Zij denken de waar heid alleen in pacht te hebben, en ach ten dat de openbaring Gods alleen aan hen is geschied. Maar dan zijn ze er toch wel ver naast! Ook de heidenen zijn mede-erfgenamen van het heil Gods. Dit heeft veel moeilijkheden ge geven om dat aan de Joden duidelijk te maken. Het Apostel-convent (van 48 na Chr.) is mede daarom belegd, waar ook het meningsverschil tussen Paulus en Pe trus is bijgelegd. Op drie knooppunten van Jodendom en Heidendom heeft de Apostel getuigenis afgelegd van deze verborgenheid aan hem geopenbaard, n.l. dat: „De zaligheid Gods de heide nen gezonden is". Eerst te Corinthe toen hij zei: „Nu wenden we ons tot de hei denen". Vervolgens ook te Antiochië bijna met dezelfde woorden. En nu hier te Rome. Het is niet minder dan de Grote en Levende God zelf, die deze zaligheid zendt. Dat is Zijn wil, en Zijn werk. Daar in is Hij recht en genadig! Dat is maar gelukkig ook. Als wij het zouden moeten doen, kunnen we wel wat geld en goed en mensen zenden, maar de zaligheid niet! Zie, net waar het om gaat dat doet de Heere zelf. Dat be houdt Hij zichzelf vóór. Dat is Zijn pri vilege waar Hij ons niet bij nodig heeft. Wat is die zaligheid, dacht u? Wel geen zaak alleen, maar een persoon, liever: de persoon van Jezus Christus. Denk maar aan de oude Simeon in de tempel: „Mijne ogen hebben Uwe Za ligheid gezien, die Gij bereid hebt voor het aangezicht van alle volken... een licht tot verlichting der Heidenen". Die zaligheid is het enige middel tot behoud door God ons gegeven. Als we hierover denken of spreken, och dan beginnen we altijd bij ons zelf. Dan zoeken we behoud, ja zelfs soms door God de rug toe te keren, soms door ons uit de voeten te maken, denkend: welaan we redden het zonder Hem..! Wee u, als ook gij dit nog doet! Dat loopt niet anders af, dan naar de onder gang. Nee, zegt u, dat doe ik heus niet. Niet? Maar waar zoekt u het be houd dan wel? Misschien in uw deugd of in uw godsdienst of in uw vroomheid of soms in uw rechtzinnigheid? Onze tekst zegt: „Er is wel zaligheid, maar in en van God. Deze kan de onze niet worden, vóór en aléér we ze als de Zij ne hebben herkend en erkend..en...ont- vangen. Immers: Van ons uit is de za ligheid verspeeld en verbeurd! Al onze pogingen zijn tot mislukking gedoemd. Doch de zaligheid is van Hem. Ja, le zerfes) dat is zulk een rijke genade en zulk een groot wonder, dat de God aller genade deze zaligheid in de Zoon van Zijn Welbehagen heeft gezonden. Het Kind in de kribbe en de Man van Smarten aan het kruis en de Zaligma ker, die ten hemel vaart, zie daar hebt u de Zaligheid Gods...midden in onze ellende en in ons oordeel. Vraagt u ten overvloede nog: Waar om? Wat heeft God bewogen om dat te doen? Waarom niet „hals over kop" de rampzaligheid ingestuurd, waar we om gevraagd hebben door onze moedwillige afval en zonde? Het ene antwoord is: „Vrije Gunst, die eeuwig Hem bewoog", op deze rampzalige wereld is nu de zaligheid Gods gezonden. Kijk, dat is zo'n heer lijk feit, dat we er ons dagelijks met grote vreugde over moeten verwonde ren. Is zo de zaligheid en het zalig- worden u al eens tot een groot wonder geworden?? Deze zaligheid voor een verloren mens was de Heere zoveel waard, dat hij er zijn eigen Eengeboren Zoon voor over had. Wat zegt u van zo'n alles omvat tende en alles overtreffende liefde Gods? Liever dan de zonde ongestraft te la ten, heeft Hij ze gestraft aan Zijn eigen Zoon met het vloekhout der schande.... Onbegrijpelijk, zonder enige voorstel- ling is de beweegreden Gods tot ons be houd. Wie over Christus spreekt, heeft het meteen over Zijn woorden en werken over Zijn krib en kruis, over zijn ge hoorzaamheid en zijn gerechtigheid, enz. Dat maakt samen de zaligheid Gods uit, die aan Hem vastzit. Zo wil de Heere Jezus Christus gekend en er kend worden als de Zaligheid Gods. Kent u hem zo, en weet u iets van de betekenis van deze namen voluit? En van zijn deugden? O, wat zijn die gans heerlijk en begeerlijk, n.l. voor hen die geloven in Hem, als de wijsheid Gods en de kracht Gods... Hij is nadrukkelijk van de Vader in deze wereld gezonden...Dat was de goedkeuring van alles wat Hij zei Dat was ook de toestemming voor alles wat hij deed...Daarin lag Zijn volmacht, en dat was tevens Zijn opdracht! Daar is velerlei z.g. „zaligheid". Doch maar één, waarmee ik voor God kan bestaan. Als we het daarover met God eens zijn geworden, dan zal dat de eeuwige vreugde en voortdurende vreugde uit maken, dat we n.l. als God en mens de zaligheid ontdekken, herkennen, ge ven en ontvangen in de Zoon van Zijn eeuwige liefde...! De zaligheid aan de heidenen gezonden. En die zullen dan - horen- dat staat dan gelijk met: zalig worden. Hóórt en uwe ziel zal leven! Het geloof is n.l. uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. Wilt u daaraan denken zo vaak als God gelegenheid geeft tot de dienst des Woords, de bedie ning der verzoening. Hoe zullen we ontvlieden als wij op zulk een zaligheid geen acht slaan? Christus wordt ook nu nog in het woord tot ons gezonden, met voorbij gaan van de Joden die de Christus verwierpen Pas op dat het ons niet gaat als hen. Het evangelie is ons al zo lang en zo veel thuis gestuurd; Wat doen we er mee? Het kon wel eens zijn dat de Hee re het adres nog eens wijzigt en het licht in onze streken van de kandelaar neemt en zich uitsluitend tot de huidi ge heiden-wereld richt...Dat zou heel erg zijn, maar God heeft er alle recht en reden toe. Maar...het is nog de dag der zaligheid en het heden der genade. „Zo gij Zijn stem dan heden hoort gelooft zijn heil en troostrijk woord. Verhardt u niet maar laat u leiden." Eist (U.) ds. J. v. Malenstein. iiimmiiiiniHiitiiiMiitiiHMi 'z Van de zevenenzestig mannen die door de particuliere syno des zijn afgevaardigd naar de synode in Sneek komen er vijfenzestig uit Nederland en twee uit Duitsland. De vijfen zestig Nederlandse leden komen uit alle delen van het land, want het ressort van een particuliere synode is meestal gelijk aan dat van een provincie. Drie uitzonde ringen: Noord-Brabant en Limburg vormen samen één particuliere synode, Friesland is in tweeën gesplitst en Zuid-Holland in drieën. Iedere particuliere synode stuurt twee predikanten, twee ouderlingen en een diaken. De uit Duitsland afkomstige leden zijn afgevaardigd door de Alt- reformierte Kirchen in Niedersachsen, die in het verband van de Nederlandse Gereformeerde kerken zijn opgeno men. De vijfenzestig Nederlandse leden vertegenwoordi gen ruim 850.000 gereformeerden, de Altreformierte Kir- che tellen 6000 leden. In het dezer dagen verschenen jaarboek 1969 van de gerefor meerde kerken, dat veel statische gegevens bevat, kan men de groei van het ledental aflezen aan de cijfers over de jaren 1940 tot 1969. Daaruit blijkt dat het aantal ieder jaar is toegenomen, behalve in 1945 toen men veel leden heeft verloren door de vrijmaking. In dat jaar daalde het ledental van 686.000 tot 626.000. Zeven jaar later echter, in 1952, was het weer gestegen tot het peil van vóór de vrij making het ledental bedroeg toen ruim 687.000. In de ze ventien jaar die sindsdien zijn verstreken is het aantal ge reformeerden dus met ongeveer 170.000 vermeerderd. Per jaar betekent dat een gemiddelde stijging van 10.000. Van 1952 tot 1958 was de groei geringer, maar van 1958 tot 1966 groter. De laatste jaren draait de stijging rond de 10.000 leden. Zouden de gereformeerde kerken op dezelfde wijze blijven groeien dan zouden zij dus omstreeks 1985 een mil joen leden tellen. Bij de opgegeven aantallen zijn 5.000 ge reformeerden in het buitenland begrepen, die lid zijn var kerken die tot classes in Nederland behoren. Gaan echtei de plannen zoals die bijvoorbeeld in België bestaan, tot sa menvoeging van kerken door, dan zal men in Nederland dit aantal moeten afschrijven op zichzelf zal niemand daar enig bezwaar tegen maken. Het jaarboek verschaft ook andere interessante bijzonderhe den. Zo kan men er uit leren dat het aantal mensen dat uit andere kerken naar de gereformeerde kerken over komt iets groter is dan dat vtn hen uie in omgekeer de richting gaan. Ten opzichte van de meeste kerken hou den de aantallen van hen die toegelaten zijn en die ver trokken zijn elkaar wel zo ongeveer in evenwicht. Er zijn echter twee uitzónderingen: ze betreffen de vrijgemaakte gereformeerde kerken en de baptisten gemeenten. Er kwa men 486 leden van de gereformeerde kerken vrijgemaakt over en 154 gereformeerden sloten zich bij die kerken aan. Ten aanzien van de baptisten gemeenten is er een vertrek- overschot: er gingen elf baptisten over naar de gerefor meerden kerken maar 35 gereformeerden voegden zich bij deze gemeenten. Ten opzichte van stromingen als het Le ger des Heils, de Pinkstergroepen, en de Jehovah's-getui- gen ligt de verhouding ook anders. Iet aantal gereformeerden dat zich bij deze stromingen aan sluit, is aanzienlijk groter dan dat van hen die zich van de ze bewegingen naar de gereformeerde kerken begeven. Ongetwijfeld hangen deze overgangen samen met de ontwik kelingen in de gereformeerde kerken: door sommigen wor den ze van harte toegejuicht, maar door anderen betreurd. En velen van deze laatsten schromen niet om daaruit de consequenties te trekken en hun kerkgenootschap de rug toe te keren. Ook na de synode die nu komen gaat zal dat zonder twijfel het geval zijn. Zaken als de binding aan de belijdenis-geschriften, de vraagstukken van oorlog en vre de, de toelating van de vrouw tot het predikambt en de aansluiting bij de Wereldraad van Kerken roepen nu een maal vele hartstochten op bij deze kerkformatie die ge vend is scherp en schriftuurlijk te denken en te handelen. Er wacht de komende synode een uitermate moeilijke mak en het jaarboek van de gereformeerde kerken zal on getwijfeld koel-cijfermatig ir. een volgende editie de geno men beslissingen registreren. MimiaiiiiiaitMiaaaMaiMMiiiiNiiiiiiiiiiMtami •laiaaamaaaiiailiMimillMitll Een van de problemen waarover de gereformeerde synode zich zal moeten buigen is het rassenvraag stuk lees: de apartheidspolitiek zoals die in Zuid-Afrika wordt be dreven. Deze zaak is een van de fel le discussiepunten geweest in de Ge reformeerde Oecumenische Synode die vorige zomer in Lunteren is ge houden we drukten toen de foto hierboven af, waarop men de Apel- doornse predikanten Vellenga (gere formeerd) en Velema (Chr. gerefor meerd) in gesprek ziet met dr. J. D. Vorster, de voornaamste represen tant en verdediger van het Zuidafri- kaanse standpunt. Men is het op de G.O.S. uiteindelijk eens geworden over een lange serie van vijftien conclusies, waaraan door drie „wij ze mannen" tot diep in de nacht was gewerkt in een poging om de stand punten van meerderheid en minder heid tot elkaar te brengen. Die con- clusies hebben daarna in gerefor meerde kring nogal wat beroering gewekt, omdat naar veler mening Zuid-Afrika hierin te lankmoedig werd aangepakt. Conclusie 13 bij voorbeeld: „Elke rassengroep moet het recht hebben de voorkeur te ge ven aan een zekere mate van eigen ontwikkeling..." lijkt een rechtvaar diging van de politiek zoals die in Zuid-Afrika wordt bedreven. Het stuk ligt dus nu ter discussie op de synodetafel, want de G.O.S. heeft de aangesloten kerken met veel nadruk gevraagd zich met dit vraag stuk bezig te houden. Er zijn in ge reformeerde kring even felle oppo santen tegen de apartheidspolitiek (prof. Verkuyl bij voorbeeld) als er verdedigers zijn en hun meningen zullen ook op de komende synode botsen. Overigens moet men hierbij bedenken dat de G.O.S. ook op an dere vormen van rassendiscrimina tie de vinger heeft gelegd en met na me de Nederlandse houding jegens de in ons land wonende Surinamers, jegens de Ambonezen, jegens de gastarbeiders heeft genoemd. Het is een aspect van de zaak dat zeker niet verloren mag gaan in een poging om andere politiek te veroordelen. Misschien is het nuttig ter opening van de discussies de gelijkenis van de splinter en de balk voor te lezen. „De Blije Werelt" te Lunteren

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14