Jonge Nederlanders ploegen door hete woestijnen Gelderland heeft nog 21 bruggen hard nodig Croquet de Volatile...' zeggen Klikkie-koorts Spijkerbroek Om de ontwikkeling bij te benen Ét Grote behoefte De Duitse "top" DENK OVERAL, EN ALTIJD WEER, AAN 'T KIND IN HET VERKEER mm l -'p -sSBSwwags*ss$p*^ „Operatie Giraffe" noemden zes Neder landse jongelui hun tocht met auto's door Afrika. Met veel hulp van Nederlandse be drijven speelden zij het klaar hun jongens droom een echte ontdekkingsreis te realiseren. Volgeplakt met reclames rijden hun drie Dafjes nu van de ene woestijn naar de andere. Vorig jaar vertrok het zestal. De tocht door Europa en Noord-Afrika stelde nog niet veel voor. Ook de Nijldelta was nog best te doen. Maar toen werd het ernst. „In Luxor, in het zuiden van Egypte, dachten we al dat we het warm hadden. We reden er met alle raampjes open en het was toch veertig graden in de auto's. Later, in de Nubische woestijn, realiseerden we ons dat de warmte in Luxor nog heel best uit te houden was," meldt het logboek. A'jfc'. 1.'J „Arme democratie, die zich de wet door provocatieve minderheden laat stellen". L. Frequin. „Geloof maar, dat we er tegenaan zullen knallen. De wil is er. Ik moet hen zelfs een beetje afremmen. Tafeltennissen heb ik ze al verboden". Trainer FC Twente (vóór de ontmoeting tegen Ajax). „Omdat ik niet weet of hij weet wat ik wel weet.... zitten we samen in een gekken huis. Wie dat mooier wil definiëren noemt het maar „de dynamiek van de bewape ningswedloop". Prof. Rathjens, voorm. Amerik. regeringsadviseur. „De moderne maatschappij krijgt haar Impulsen steeds meer van onduidbare stro mingen en ongeorganiseerde bewegingen, die onder haar eigen absurde symbolen en milieutekens werken. Die stromingen heb ben geen lang leven, maar zij vertolken kennelijk de wensen, de klachten en de protesten die in het onderbewustzijn van de moderne mensheid leven. Deze snel wisselende stromingen de democratie van de straat hebben al onpeilbare in vloed op de ontwikkeling van het wereld beeld en zij wassen voortdurend aan. Zij zijn gericht tegen de establishment, tegen traditioneel gezag, tegen hiërarchie en te gen alle instellingen en gevestigde orde. Het lijkt niet onmogelijk dat die mondia le stromingen het koningschap, deze oer vorm van gezag, wegspoelen voordat Ju liana's kleinzoon Willem-Alexander vol wassen is". Jan de Vries in de Volkskrant. „Het is niet leuk om in Nederland po litiek vluchteling te zijn. Als je vanachter het IJzeren Gordijn komt, geeft 't niets. Dan ben je hier zeer bemind. Maar als je als politiek vluchteling uit een land als Spanje komt, ben je in Nederland auto matisch een communist en dat is geen aanbeveling" Spaanse vluchteling. „Hoe zal hij nu de dag om krijgen, De Gaulle? Nu er geen vreemde staatslieden meer te kussen zijn? Geen volk om be zwerend toe te spreken? Geen affiches te plakken? Geen decreten te tekenen? Geen referendumteksten te bedenken! Is er iets bekend van enige andere hobby dan dat eeuwige spreken, spreken, spreken en macht uitoefenen? Is er iets bekend van vissen op forel, antiek verzamelen of zachtjes maar kundig Debussy pingelen op de piano? Hij heeft Madame. Goed, Madame. Zonder daarmee iets onaange naams te zeggen: ze zag er niet naar uit een man de handen vol te geven en het klokje rond bezig te houden". Saartje Burgerhart. „Als de bevolkingstoename in dit tem po doorgaat, zullen in het jaar 2300 de Aarde, de Maan, Mars en Venus net zo dicht bevolkt zijn als nu Manhattan". Doxiades, Griekse stedebouwer. „Voor de massa-recreatie is niet eens zo bijzonder veel ruimte nodig. De massa blijft hangen bij de patat-tenten en de dreundozen' Prof. ir. J. P. Thtfsse. Om in Soedan te komen, moest eerst het Nassermeer worden genomen. Dat ging met behulp van twee pramen en een sleepbootje. Voor het vertrek was de motor van 't sleep bootje uit elkaar geweest en tijdens de vaart van een dag en twee nachten hield hij er nog regelmatig mee op, maar de overtocht lukte toch. Toen kwam de Nubische woestijn. De kaart geeft enkele lijntjes aan. Het logboek: sporen van vrachtwagens, die ook wij moeten volgen. Onze Dafjes hebben echter kleine wielen en de sporen zijn uitgediept door de enorme wielen van speciale woestijn trucks. We vinden een geweldige oplossing. Net als de wagens van de Peking-Parijs- rit, lieten we ook onze Dafjes voortbotsen over de bielzen van de spoorweg. Toen er een trein aankwam, maakten we haastig dat we van de baan afkwamen. Dat ging mooi zo, driehonderd kilometer lang. Toen werd de spoordijk te hoog om er vlug af te kunnen komen en moesten we het zand in. Met de linker wielen in een wielspoor en de rechter wielen, schuin omhoog ging het voort. Plankgas, anders haalden de Dafs het niet. Ze liepen toch nog vaak vast en dan was het Over twee smalle balken van het schip naar de wal: ontscheping aan het Nas sermeer. Toen werd een jongensdroom ernst. „Operatie Giraffe" in actie in de Nu bische woestijn. graven en duwen geblazen. Dat gebeurde al tijd midden op de dag, ais het zo'n vijftig graden Celsius was." „Het laatste stuk naar Karthoem, was het ergste, hoewel de kaart dikkere lijntjes aangaf. Wij hadden daarom een betere weg verwacht, maar de wielsporen van de trucks werden alleen maar dieper. De Dafjes be gonnen ook te mopperen. Ze gaven het niet op, maar we moesten wel steeds vaker stop pen om de motoren wat te laten afkoelen." „Zomaar opeens midden in de woestijn, kwam er een einde aan de ellende. Opeens lag er een lint zwart asfalt. We waren weer in de bewoonde wereld. Een paar uur later stonden we zelfs onder een douche het woestijnstof weg te spoelen en nog even later doken we in een zwembad. We hebben nog steeds het gevoel het best leeg te kunnen drinken." Dat was een week geleden. Enkele korte notities uit hun logboek. Op het ogenblik zijn de zes jonge Nederlanders weer op pad, op weg naar Addis Abeba. J^elderland heeft dringend bruggen nodig: 21 bruggen om de ontwikkeling te kun nen bijbenen. Het zuidelijk en oostelijk deel van deze provincie wordt doorsneden door vier grote rivieren: Rijn, Waal, Maas en IJssel. Dat betekent dat voor praktisch elke nieuwe weg, die noord-zuid loopt, een of meer bruggen gebouwd moeten worden. Gelderland heeft nu elf bruggen, die voor het merendeel in of bij de steden liggen; enkele maken deel uit van rijkswegen. Dat is erg weinig. Het komt voor dat er tussen twee bruggen een afstand ligt van zo'n zes tig kilometer. Bovendien zijn de meeste van deze brug gen allang overbelast. Die overbelasting is uiteraard een gevolg van sterke toeneming van het verkeer. Terwijl het autoverkeer de laatste tientallen jaren verveelvoudigde, werden er nauwelijks bruggen bijgebouwd. Er is dus een achterstand ontstaan en die werkt bijzonder remmend op de ontplooi ing van steden en streken. Het meest opmerkelijke voorbeeld hiervan is Arnhem, een stad met 135.000 inwoners, die over slechts één Rijnbrug beschikt. Deze brug verbindt Arnhem met zijn zui delijk stadsdeel Malburgen, met de Betuwe en met Nijmegen. Verder moet al het door gaande verkeer noord-zuid er gebruik van maken. Op het ogenblik wonen in Malburgen der tigduizend mensen, die voornamelijk ten noorden van de rivier werken en dus dage lijks massaal „over de brug komen". Sa men met het interlokale verkeer veroorzaakt dat een verkeersstroom, die elke dag zorgt voor talloze opstoppingen en incidenten. De oplossing wordt gezien in drie nieuwe Rijnbruggen, waarvan er één vooral het in terlokale verkeer zal moeten bedienen. Voor- Op de voorgrond, de op de linker Rijnoever gelegen Arnhemse woonwijk Malbergen, die in de toekomst woonruimte moet bieden aan zo'n 80.000 mensen. In het midden de enige brug, die deze woon wijk met de rest van Arnhem verbindt. Bo vendien moet ook nog al het interlokale verkeer deze brug passeren. lopig is echter nog niet eens bekend, wan neer de eerste nieuwe brug er zal komen. In de Betuwe heeft men Het anders ge daan. Daar bestaat grote behoefte aan een brug over de Waal hij Tiel, aangezien de pontveren op deze rivier bijzonder veel hin der ondervinden van het drukke scheep vaartverkeer. Er was echter geen zicht op dat deze brug in het normale programma snel gebouwd zou worden en daarom wordt het nu een toLbrug, die al in 1972 gereed is. Van 21 dringend noodzakelijke bruggen zullen er volgens 't rijkswegenbouwprogram ma voor 1972 vier gebouwd worden en zes andere zijn ook opgenomen in het rijks wegenplan of het rijkswegenböuwprogram- ma. Maar er blijven er nog elf over waarvan, wat betreft de realisering ,nog niets met ze kerheid vaststaat. Die elf bruggen zullen samen ongeveer 254 miljoen gulden kosten. De noodzakelijkheid ervan is duidelijk de plaatsen waar ze moeten komen zijn vast gelegd. Er blijft één vraag over: Wanneer is het geld ervoor beschikbaar? Ach, u kent ook wel die mensen die doorlopend vrezen dat zij het slachtoffer worden van konkelende medemensen wier enige levensdoel zou zijn ten eigen profijte de argelo ze burger een rad voor de ogen te draaien. Ze vertellen dan verhalen over sluwe ondernemers die een gro ter doosje om een kleiner tubetje tandpasta wikkelen en over bedreven reclamemensen die luide een prijsver laging van dertien cent aankondigen, nadat enkele dagen daarvoor de prijs eerst geruisloos met een kwartje ver- meerd is. Nu in de tijd van de BTW moet het helemaal bar en boos zijn: ,,De domme massa wordt maar getild en niemand komt tegen deze wantoe stand op," zeggen de verbitterden. f~\mdat je met een doorlopend wan- trouwen erg onrustig leeft, zijn wij doorgaans bereid er het beste van te hopen, maar soms.... Neem nu van de week. Wij stréken ergens neer voor het nuttigen van enig eenvoudig voedsel. Met het oogmerk twee croquetjes en twee sneetjes brood te verorberen, betraden wij een restaurant. Nu zou men enkele maanden gele den lang hebben moeten zoeken naar een etablissement waar zo'n eenvou- diag maal hoger dan twee gulden werd aangeslagen. De ober kwam ech ter aandragen met een verwarmings apparaat en zijn collega legde statig op een volwassen roze servet een uit gebreid bestek neer. f^eruime tijd later droeg de eerste ober plechtig een zilver-kleurige schaal voor zich uit, waarop tussen enkele schijfjes champignons twee croquetjes lagen. Goed, de croquet jes waren "diet in de vertrouwde, lang werpige vorm gerold: zij waren ge modelleerd tot twee gave, afgeplatte bolletjes. De rekening was ook afwij kend f 4,75 en op het briefje stond croquet de volatile." Een Amsterdamse wethouder heeft eens gezegd dat hij „zich grotelijks belazerd voelde". Wij konden bij het betalen van de rekening geen uitdruk king vinden die ons gevoelsleven op dat moment zuiverder omschreef. Tn Engeland zitten directeuren er mee achter hun bureau te spelen, want het bevordert de concentratie. Men ziet er huisvrouwen mee op straat lopen bij het boodschappen doen. Tieners klikken feil loos het beatritme mee bij de nieuwste pop-plaat. En onlangs is een automobi list aangehouden, die onder het rijden met zijn vrije hand de klikkende kogels liet zwaaien. Wat is er aan de hand? Het is de Klikkie-rage. Simpelweg komt het hier op neer: een plastic handvatje, met twee eindjes platic koord waaraan op ge lijke hoogte twee blank stalen kogels hangen, ongeveer ter grootte van een kers. Met losse handbewegingen komen de kogels in een zwaaibaan en stuiten gehoorzaam aan de wet van de kineti sche energiemet een vrolijke klik van elkaar terug. En zo maar door. Da's al les. Maar het blijkt voor iedereen zo fascinerend, dat het veel meer is ge worden dan een speelgoedje, waar de kinderen zoet mee zijn. Behalve een uitstekend hulpmiddeltje voor geconcentreerd nadenken en voor afleiding, is het een uitdagend behen digheidsspel, dat velen inspireert tot kunstige zwaaifiguren met de kogels. Zelfs tot wedstrijden, wie bijvoorbeeld de Pinguinzwaai" het beste kan! En nu zwaait deze onschuldige koorts, die in Engeland qua omvang begint te lijken op het hoela-hoep-gebeuren van de vijftiger jaren, over naar ons land. Uit een sociaal-wetenschappelijk onder zoek in Duitsland blijkt, dat de zoge naamde „selfmade-man" in de Duitse kring van top-functionarissen erg veel vertegen woordigd is, d.w.z. slechts nauwelijks 60 procent van de mannen aan de top kun nen aantonen, dat zij een examen aan een universiteit hebben afgelegd, 75 proc. van de vakbondsleiders en ongeveer een derde van de ministers van de deelstaten be zitten daarentegen alleen een lagereschool- of ULO-opleiding. Voorwaarde voor een steile carrière zou den, aldus de sociologen, minder de rap portcijfers, dan beroepseerzucht, voortdu rende zelfstudie, ijver en bekwaamheid zijn. Voor jonge mensen niet oninteres sant: men rekent op een spoedige grote generatiewisseling in de leidende posities. Op dit moment regeren in bedrijfsleven en politiek nog voor 76, resp. 92 procent de 50- tot 70-jarigen, alleen de politieke par tijen en de pers hebben reeds een verjon gingskuur ondergaan. Gevraagd (in de enquête) naar de in vloedrijkste acteurs in het land, kwam het bijna unanieme antwoord: de fractiebestu ren in de Bondsdag Tn Amerika (natuurlijk dèar) is de spij- kerbroek „ontdekt". Maar weet u hoe? De grondslag is gelegd door de Duitse goudzoeker Levi Strauss, die omstreeks 1850 zijn geluk zocht in Californië. Het geluk heeft niet het goud opgeleverd, maar zijn stevige broek, die hij uit zeildoek had' laten maken. Die broek sloeg bij collega goudzoekers zo in dat ze óók zo'n broek bij Strauss bestelden. Het gevolg: de heer Levi Strauss had binnen de kortste keren een levendige handel in zeildoeken broe ken. De echte spijkerbroek is echter pas ont staan toen een kleermaker geweldig boos werd op een klant: een goudzoeker, die steeds al zijn bodem-monsters in zijn zak ken stopte en die kleermaker dagwerk be zorgde door alle uitgescheurde naden. Uit woede joeg de kleermaker een keer een handvol koperen klinknagels door de broeknaden van zijn klant: de eerste spij kerbroek. En zo kon het gebeuren, dat wij in het jaar 1967 als Nederlanders in totaal acht- 10 miljoen gulden betaalden voor 1.400.00(5 spijkerbroeken. Cty-ttgart is (tot nu toe) de enige stad in Duitsland met een Ontmoetingsboek" Tegen regen, wind en souvenirjagers beschermd ligt het in een tuinhuisje in een van de geliefde trefpunten van de stad vast aan een ketting. Niet alleen voor wachtende of verlate partners wordt het originele boek gebruikt, sinds kort ook door vriendschapzoekenden. Ongeveer om de zes weken moet er een nieuw 150 bladzijden tellend boekwerk in het tuin huisje aan de ketting worden gelegd rt t Op Kharg Island in de Perzische Golf wordt op 't ogenblik gewerkt aan de bouw van de grootste bovengrondse opslagtanks voor ruwe olie ter wereld. De nieuwe uit breiding van het reeds bestaande tankpark bestaat uit drie tanks met een capaciteit van I miljoen barrel (159 miljoen liter) en een tank van 500.000 barrel (79,5 miljoen li ter). De 1 miljoen barrel-tanks hebben eendoorsnee van 110 meter en worden 18 me ter hoog. In één van de in aanbouw zijnde 1 miljoen barrel-tanks werd een wel zeer uit zonderlijke voetbalwedstrijd gespeeld. Het veld had normale afmetingen en er bleef voldoende ruimte over voor de toeschouwers De hoeveelheid olie die in elk van de grootste tanks kan worden opgeslagen, zo lezen wij in „Pluto"een uitgave van B.P., zal gelijk zijn aan de inhoud van 220.000.000 flessen melk, hetgeen ongeveer overeenkomt met het totale melkverbruik van een week in Groot-Brittanniè.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 15