Ziezo „Human performance" in de zakenvliegerij E Z, D H. y M, E ZATERüao iü Mtl 1969 ■pNNJpHpPMfX SMHNRMHflMHHMMMMIHHNHMHHfl i r Is een luchtvaartbedrijf In Ne derland. dat nog niet zo bekend is: Phll- air de vliegdienst van het Philips con cern. Het werd in oktober 1955 opgericht en het heeft sindsdien een kleine 90.000 passagiers vervoerd. De vloot telt tien kis ten, waaronder twee Mystère-straal- passagierstoestellen, een Fokker Friend ship en twee helikopters. De bemanning bestaat uit zestien vliegers en het vlieg bedrijf telt verder secties met ongeveer dertig man technisch personeel. „That's all", vindt het hoofd van Phi lips Vliegbedrijf, Splinter Adolphe Spie renburg. Alles? dat is 't natuurlijk niet. De vliegdienst van Philips is in de zaken- luchtvaart in Europa een begrip gewor den, een duidelijk voorbeeld van hoe de zakenluchtvaart, die In Nederland nog zeer bescheiden is, van de grond moet ko men en vooral: welke filosofie er achter dat zakenvliegen moet zitten, wil de zaak tot bloei komen. Een onzer redacteuren had een gesprek over Philair met de heer Spierenburg, de man die de ontwikkeling van de zaken- luchtvaart op dit niveau van het begin af heeft meegemaakt. Philips Vliegdienst haalt winst uit tijd en comfort o zakelijk als Philair nu draait, zo romantisch is het leven geweest van de heer Spierenburg voordat hij bij Phi lips kwam. Hij begon als matroos onder de gage op de „Katendrecht", bezocht de zeevaartschool en werd als stuurman op de „Oberon" in juli 1941 getorpedeerd en gered. In Engeland volgde hij toen een opleiding tot vlieger, werd commandant van een squadron bommenwerpers en had weer niet veel geluk. De Duitsers schoten hem in 1944 boven Frankrijk neer, Spie renburg ontvluchtte en verbleef vervolgens enige tijd als pastoor vermomd, in Parijs. Daar greep de Gestapo hem en bracht hem naar Buchenwald, van waar hij la ter terecht kwam in het beruchte gealli eerde krijgsgevangenkamp dat (met het houten paard) 'n rol gespeeld heeft in de geschiedenis van „The great Escape". Ook Spierenburg ontsnapte, kwam terug in de Engelse linies en tenslotte in bevrijd Ne derland als instructeur op de vliegbasis Twente. Na zijn diensttijd ging hij terug naar Engeland, was een tijdje verkoper van biscuit, margarine, kalkoenen en spek (in de zaak van zijn schoonvader), ging weer terug naar Nederland en ook weer in de vliegerij en na de Rijksluchtvaartschool belandde hij bij de K.L.M., vloog Super- Constellations, bracht voor K.L.M.-Aero- carto heel Oostenrijk in kaart en... toen begon een heel nieuw verhaal bij de vliegdienst van Philips. Ir. F. Philips (in vliegerpak) bij zijn Auster. Naast hem zijn co-piloot Ad den Hartog. Men zou kunnen zeggen, dat dit het hele eerste begin is geweest van Philair I erwijl Philips-vliegtuigen van ver schillende grootte en soort op de militaire vliegbasis Eindhoven (waar Philair de gast is) af en aan vliegen tussen taxiënde jagers van de luchtmacht, legt de heer Spierenburg met een een fors accent: toen de Raad van Bestuur van Philips besloot een vliegbedrijf op te rich ten, was het ir. F. Philips zelf, die met de uit drukkelijke instructie kwam: „Wij doen dat in de eerste plaats om onze mensen te spa ren." Dat is visie. Want, na bijna vijftien jaar staat nog steeds dat ene doel als eerste punt bovenaan de lijst genoteerd, de „performance" de algehele conditie van de Philipsmen- sen. En 't aardige is: 't komt financieel nog goed uit óók. Toen de vliegdienst werd opgericht werd er niet op gerekend. Zou zo'n vliegdienst finan cieel wel kunnen draaien? is 't economisch wel verantwoord? Ir. Philips vloog al in 1936 in een sportvliegtuig. Op goede en mooie dagen combineerde hij de sport wel eens met een za- kenvlucht en in de tijd dat de sportvliegerij (laat staan de zakenvliegerij) nog als een soort ..Spielerei" werd beschouwd, ontdekte de heer Philips wat je met een vliegtuig kon win nen. U at ..winnen" is uitgelopen over een breed gebied. ..De lijn van de menselijke con ditie." zegt de heer Spierenburg, „loopt in de grafiek van 's morgens tot 's avonds duide lijk naar beneden. Wij. in de Vliegdienst, pro beren die lijn tot in de middag en avond zo hoog mogelijk te houden. Het is nonsens dat je tijdens een lange treinreis uitrust. Ga je s morgens in de spitsuren met de auto op pad let eens op wat een kwaliteit je verliest. En het is nu eenmaal zo, dat produktie kwalite maal kwantiteit is. Haal je een stukje kwa teit weg van de man, dan zakt de produkt Bij veel te veel mensen in verantwoordelijke posities daalt de grafiek van de performance te snel. tot er 's avonds vrijwel geen fut meer in zit. Ik vind. dat een brok kwaliteit ook is als een vader 's avonds in goede conditie thuis arriveert en niet neerploft en uitzakt. Juist door te letten op de menselijke kant van ons vliegbedrijf is een heel sprekend voordeel van de zakenvliegerij direct in huis gehaald." Samen met DAF-automobielfabrieken in Eindhoven heeft Philips onder meer deze King PH-1LK. e heer Spierenburg herinnert zich nog goed de eerste vlucht van Philair. Het was de bedoeling dat de vliegdienst zou gaan vliegen voor de leden van de Raad van Bestuur, directie en hoofdstaf. Toen het werke lijke startschot klonk, stond de heer Spieren burg gereed bij de kist - broek geperst, pet netjes op het hoofd, dasje recht, maar er kwam niemand... Toen de eerste „klant' einde lijk verscheen en het vliegveld betrad, hoorde de heer Spierenburg de echtgenote van zijn eerste passagier nog zeggen: „Maar je gaat toch niet in dat kleine dingetje..en is die vent met die snor de piloot?" De drempelvrees was kennelijk gauw over wonnen, want nadat het eerste jaar 148 pas sagiers werden vervoerd naar Hamburg, Ge- nève, Barcelona, Lyon en Biarritz)) volgde het tweede jaar van Philair met 1100 passagiers. ..We kwamen tot de ontdekking dat de vlieg dienst zichzelf moest verkopen", zegt de heer Spierenburg. Het vorig jaar werden 16.000 Philipsmen- sen vervoerd en in totaal tot nu toe ongeveer 90.000 passagiers. Op het ogenblik dat wij de ijsten met de heer Spierenburg inkeken, schoot iet een Mystère met tien passagiers van de jrond op weg naar 'n vliegveld in Z.-Spanje en jrriveerde een andere „jet" uit Hamburg. Philair vliegt op het ogenblik naar 163 vlieg- 'elden in Europa. Heel duidelijk spreekt het voordeel van Philips Vliegdienst. als men weet, dat op slechts 44 van de 163 vliegvelden de lijndiensten een verbinding hebben „Wij zijn het supplement van de grote luchtvaartmaat schappijen. Wij ploegen het randje van de grote akkerzegt de heer Spierenburg. let voordeel van een goede condi tie voor „de man" zit als het ware gebakken aan het voordeel van de tijdwinst. Het hoofd van de Vliegdienst zegt: „Als je een zaken- vliegtuig goed gebruikt, produceer je tijd. Als die tijd produktief gemaakt wordt, kun je stel len, dat een zakenvliegtuig een middel is tot produktieverhoging, speciaal voor de groepen bedrijfsleiding en stafemployés." Nog een voordeel: een privévliegtuig (en dat zijn de toestellen van Philair) mag over al vrij heenvliegen, zolang het geen betalende passagiers of vracht vervoert. Dat betekent dat zo'n vliegtuig een veel grotere krans van vliegvelden tot zijn beschikking heeft dan een kist van een lijnmaatschappij. Bovendien kan men in veel gevallen het reisdoel dichter be naderen. Dat is niet alleen opnieuw tijdwinst, maar ook reiscomfort, dat alweer „de man" en tenslotte de onderneming ten goede komt. Een andere factor van groot belang bij Phil air is volgens de heer Spierenburg de reis- flexabiliteit van de employé, die slagvaardi ger kan zijn in zijn persoonlijke contacten dan dat hij eerst via een omweg met allerlei ver- voèrmiddelen zijn doel kan bereiken. Vandaar dat de heer Spierenburg met jaren lange ervaring in de luchtvaart kan zeggen, dat hij als resultante van de goed gerunde za kenluchtvaart ziet een „Top quality product". De luchtvaartmaatschappijen kunnen niet meer bieden dan een „Medium quality product", terwijl de chartermaatschappijen in deze ver gelijking terecht komen op een „Low quality product I hilair is ons maatwerk, zegt men bij de Vliegdienst. Toen oude collega's van de KLM eens tegen de heer Spierenburg scherts ten: „Zo.jij bent dus taxichauffeur gewor den. kon met recht gerepliceerd wor den: En jullie zijn nog steeds buschauf feur. De Vliegdienst van Philips stelt hoge eisen aan de vliegers en de technici op de grond. De vloot bestaat uit vijf verschillende types en de vliegers vliegen ze alle. Bovendien moet de vlieger over een veel breder terrein opereren dan de vliegreis op een vaste lijn bij een lucht vaartmaatschappij. Hij „neemt" tenslotte al leen al in Europa 163 velden, tegen zijn colle ga van de lijndienst hooguit enkele van de 44 „Nog iets," zegt de heer Spierenburg, „om de dienstverlening aan je eigen mensen echt waar te maken, zeg ik er altijd bij: je moet een top-vlieger zijn en daarnaast moet je de mentaliteit bezitten, waarmee je net zo goed dominee, pastoor of rabbi had kunnen worden en.als je dan ook nog trapeze-artiest had kunnen worden... welaan, dan zijn we er... Ja. als vakman kun je je hier uitleven, als vlieger, als technicus, van wie ook nog een vleugje artisticiteit gevraagd wordt. De mees te vliegers zijn gerekruteerd uit de militaire luchtvaart. Bij Philair is men van mening dat de aard van dit bijzondere „vak" in de lucht vaart iets méér spreekt tot de militaire vlie ger. dan tot de knul die juist van de Rijks luchtvaartschool is gekomen. I ijdwinst.Het zou een misver stand zijn als men denkt, dat de Vliegdienst zijn mensen doldraait in snelheid. Het tegen deel is juist het geval. De reis voor de Philips- employé begint in Eindhoven in alle rust. Hij kent zijn „eigen" veldje, en al de mensen die er rondlopen. Hij hoeft niet, zoals op de grote luchthavens, in de lange rij voor de controle te staan. Als hij op de plaats van bestemming is meestal eerder dan het lijnvliegtuig - is het verdere vervoer geregeld door eigen 44*14Zfe- mensen. Is hij eerder klaar met zijn bespre king, dan belt hij, wordt gehaald en vliegt weer in de eigen vertrouwde sfeer terug naar huis: Eindhoven. Hij behoeft tijdens een be spreking niet op een horloge te kijken en te gelijkertijd in de dienstregeling van de lucht vaartmaatschappij. Zijn vliegtuig wacht. „Er behoeven", zegt het hoofd van de Vliegdienst „geen frustraties of dwangposities op te treden, die gevaarlijk kunnen zijn in een onderhande lingspositie". En nog dit: de eigen bemanning is gastheer aan boord van de kist en serveert frisdran ken, koffie en sandwiches, een warme hap en op de thuisreis soms een borreltje. De vliegers zijn stewards. Zij, die bij Philair werken, zien dat als te behoren bij hun gastheerschap. laar nu gaan we rekenen. Voor niets gaat de zon op. De heer Spierenburg neemt een willekeurig voorbeeld de lijn Eindhoven-Gattwick. De kosten voor een Mys tère op dit traject bedragen (all-in) 1000, Alle kosten van de passagiers die op deze lijn hebben gevlogen (de passagierssamenstelling verandert namelijk per route) worden in één grote pot gedaan (salaris, sociale lasten, enz). Zo kan men de gemiddelde kosten per passa gier op de lijn Londen-Gattwick eenvoudig be rekenen. Aangezien het netto-rendement per werknemer 1800 werkuren per jaar is (een be rekening die vrijwel opgaat voor alle bedrijven met meer dan 100 werknemers), kan berekend worden het tarief per man-uur per route. Bij Philips heeft men vervolgens berekend dat de tijdwinst die geproduceerd wordt, voor een derde de man zelf en voor twee-derde de on derneming ten goede komt. Er wordt dus uit gegaan van twee-derde per manuur per route. De tijdwinst voor een Philips-employé op de lijn Eindhoven-Gattwick bedraagt 2Va uur. Het berekende tarief per man-uur per route is f 46. Dan is er nog gemiddeld op deze vlucht f150,- aan wat men noemt „alternatieve reiskosten" (taxi, trein, luchthavengelden) die er voor Phil air niet zijn om dat de Philips-mensen dich ter bij hun doel gebracht worden. En zo komt dan het volgende rekensomme tje tot stand: 2'/a x 46 plus 150 is f265,-. Dat betekent dat de Mystère van Eindhoven naar Gattwick slechts vier passagiers behoeft te hebben om er „ruim uit te komen". indhoven-Bazel 5 uur tijdwinst. Op die route is het man-uurtarief f 57,- en zijn de alternatieve kosten f 200,-. De Mystère kost op deze route f 2000,- en dat betekent dat wéér met vier man de zaak zoals de heer Spierenburg zegt „quitte speelt". De tijdwinst is al ingecalculeerd, maar al dus de heer Spierenburg, „als die tijd boven dien de man ten goede komt, zijn conditie (de „human performance") dan haal je dubbel winst. En onze planning is zo, dat nooit een kist met één man of half vol vertrekt. Overigens, de besparing aan hotelkosten heb ben we nooit berekend, maar die loopt onge twijfeld in de tonnen per jaar". Zó is dan Philair gegroeid in een wijd ver takt net van vliegvelden. Dat ging niet maar zo, natuurlijk. Er moest een enorme schat aan ervaring opgedaan worden. Eén ervarinkje bij voorbeeld: Philair vloog in het eerste jaar en kele Philips-mensen naar Biarritz, vanwaar ze nog vijf uur in een auto moesten rijden om op de plaats van bestemming (San Sebasti an) te komen. „Wisten we toen veel", zegt de heer Spie renburg, „dat we ook hadden kunnen landen in San Sebastian zélf..." Het bekende embleem op de staart van de Fokker Friendship F27. Het vluchtplan in het kantoor Booking en Planning van Philair. Eén enkele Mystère staat er voor één dag op voor vluchten van Eindhoven naar Gattwick, Hamburg en Parijs. OyERZtCHT SINDS OCTOBER 1955 CAiïAÖIftS S 1 2 vittCKTt* 2» 5 2 *.AGA<Sfc AG *ACH t V- *G AfSTANC AC» KM. VUEGOfcKrt S» :t>« vur^Kïr «citftiMer Ui RtCWVMAVïKS... A AC „i,. HOUOiH Jt oouavji kSMOXX'lK - KAl - VLOOT KïCHCCACr PH- ILB «fCtfCïAfT Crtitth AR PH US KSSCiJCBACT Ai* PH- it. 'i fC-KKiSt S** tl7 PH LI P MY 3C PH f LF 'MY 1 J PH - LPS JUHI rw* W- Op een inmiddels verouderd overzicht in een van de Philair-gebouwen, het burgerhoekje op de militaire basis Eina- hoven, zagen wij wat er in de loop der ja ren behalve aan passagiers ook nog aan dieren werd vervoerd. De meeste dieren zijn van employés die een andere stand plaats kregen, ook de goudvis. De reebok ken gingen mee vanuit Philips Drachten een van hen had een poot gebroken en kreeg in Eindhoven een prothese. Twee neren van de technische dienst bij een der Philair-kisten. Twee grote kisten uit de Philair-vloot. Op de voorgrond één van de Mystères en daarachter de Fokker Friendship. In de hal van de Technische Dienst, waar Philair het onderhoud, beheer en de modifi catie van de toestellen in eigen beheer heeft, staat ook het toestelletje van de DAF- directeur H. van Doorne de PH-HVD, een Bolkow.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11