Van horen GRAVINNEN showen juwelen in Amsterdams Grachtenhuis Heintje: een afgodje in West-Duitsland LEVEN IN BETON KAN SCHADELIJK ZIJN Jammergeen schone uit de eigen streek ravin Tauni de Lesseps, kleindochter van 3 Ferdinand de Lesseps (de schepper van het Suez Kanaal), is dezer dagen naar Ne derland gekomen met 15 gouden en zilve ren beelden, die een totale waarde hebben van meer dan een half miljoen gulden en die zij heeft vervaardigd in opdracht van de Amerikaanse juweliers F. J. Cooper Inc. te Philadelphia. Haar komst hield verband met de opening van het eerste Europese fi liaal van deze firma. De beelden, die in prijs variëren van 4000 tot 20.000 dollar/zijn nu tentoongesteld in de nieuwe F. J. Coo per N.V. salon aan de Herengracht 402 vlak bij de Leidsestraat in Amsterdam. F. J. Coooer N.V., dochteronderneming ▼an het gerenommeerde Amerikaanse ju- ■weliersconcern, dat in de V.S. een begrip is geworden, had beslag weten te leggen op een fraai 17e-eeuws pand van vijf verdie pingen aan de Herengracht. Het is een schepping uit 1665 van een van Holland's beroemdste bouwmeesters. Philip Ving- booms, en om geheel in stijl te blijven het is een der juwelen van bouwkunst, die op de lijst van Monumentenzorg pron ken. F\e 37-jarige Douglas J. Cooper, president van de firma en wel „de Fabergé van Amerika" genoemd, had zijn keuze op Am sterdam laten vallen in de overtuiging dat de diamantstad een bij uitstek passende om lijsting vormt voor zijn eerste salon in Eu ropa. Bovendien heeft nog een gevoelsele ment een rol gespeeld: zijn Amerikaanse vrouw, Diene Pitcairn, heeft een Nederland se moeder, Marijke Urban uit Laren (NH). Het gevolg is geweest, dat mevrouw Coo per steeds grote belangstelling voor ons land „De K.N.V.B. zal bakzeil moeten halen; daar helpt geen Colertje-lief aan. Want de K.N.V.B. heeft het tot nu toe gebruikelijke,welgebaande pad van de regelrechte directe concurren tiepositie verlaten en verruild voor on overzichtelijk struikgewas, het Braam- struikse Binnenpad" Herman Kuiphof over verbod tv-uitzending Manchester-Mi lan. „Ik ben er vóór, dat de kunstenaars gewoner worden specialisten zoals andere specialisten in onze samenle ving, met een parate functie in, met of tegen die maatschappij, maar er wel direct bij betrokken. De functie van de kunstenaar is het maken van dingen, het ontdingen van de dingen en het ma ken van ondingen. De kunst heeft vier facetten: registratie, informatie, con frontatie en communicatie" André Volten, kunstenaar „Herdenken is vooruit zien. Wat mij zeer moedeloos maakt, is de gedachte aan wat bijvoorbeeld een NTS moet doen als we in 1995 een halve eeuw vrij Nederland vieren. Bronbeek, waar de laatste Indië-strijder kort tevoren op 123-jarige leeftijd is ontslapen, zit dan boordevol krasse leden van de voormalige Binnenlandse Strijdkrach ten in van die oude, enigszins treurig stemmende blauwe trainingspakken met een helm op hun hoofd en een band om hun arm, maar hun kleinkin deren hebben zojuist een onvoldoende cijfer voor hun geschiedenis proefwerk gekregen, omdat ze hadden opgeschre ven dat Maarten Har pert szoon Tromp in 1953 de Slag in de Javazee won". Jan Blokker „Sedert de kerk van Nederland in beweging is, hebben we een nieuw ob ject voor roddelpraatjes: „progressieve priesters". Als de kapelaan in pullover rondloopt en de jeugdleidster met - „hoi" begroet, zal hij wel uittreden. Wanneer een priester zo nu en dan het gezin van een weduwe of gescheiden vrouw bezoekt, gniffelt de hele omge ving". Ingezonden stuk in het Bisdomblad Breda „Als we morgen werkelijk willen wo nen, werken en leven, dan zullen van daag alle mensen met daad- en schep pingskracht, met grote bewogenheid en enthousiasme gezamenlijk de hand aan de troffel moeten slaan". Ab van Dien (Nationale Stichting Nieuwe Woon vormen) Het wordt tijd, dat er een omroep vereniging komt, die niet uit angst of een valse opvatting van progressiviteit de overgrote meerderheid van het Ne derlandse volk tegen de schenen schopt. Gezien de overheersende invloed van het massamedium televisie, waar mo menteel op een zo onverantwoordelijke wijze mee wordt gehannest, is dit ook de enige kans af te rekenen met het verstarde zuilenstelsel, dat de redelijk denkende meerderheid op politiek ge bied kunstmatig verdeeld houdt" Ir. W. Stam „Ik had hier laatst twee heren van het Hamburgse Fernsehen, die wilden dat ik voor ze zou optreden. Ze boden een verschrikkelijk hoog bedrag. Ik heb gezegd: Schick Sie mich erst die Juden zurück, die Sie ermordet ha- ben". Dat méén ik. Al zou ik niet te vreten hebben, dan zou ik het nog niet doen. Ik zou niet meer in de spiegel durven kijken Max Tailleur A Is ons vaderland ooit een goodwill-am- bassadeur heeft gehad in West-Duits land dan is het wel de twaalfjarige Hein tje Simons, de jongenssopraan uit Bleijer- heide bij Kerkrade. Wat het Limburgse nachtegaaltje"het goudkeeltje uit Hol land" allemaal heeft losgemaakt in Duit se gemoederen, valt nauwelijks te om vamen. De grammofoonplaten met Heintjes drie-octaven-stem („drie noten meer dan Callas") zijn een onmisbaar bestanddeel van de Duitse huiskamers geworden. Als Heintje op de televisie zijn Mama toe zingt, zijn Oma bejubelt en pony's over de manen streelt, zijn de straten in de Bondsrepubliek uitgestorven. Wanneer de kleine meester ergens per soonlijk optreedt, stromen uit wijde om geving de mensen toe in speciale auto bussen. Moeders en grootmoeders komen in avondjapon naar zijn middagvoorstel lingen, en staan in de rij voor zijn hand tekening. TAe langspeelplaat Kerstmis met Hein tje" heeft het Stille nacht, Heilige nacht bijna overbodig gemaakt. Op het crematorium W est-Berlijn-Wilmersdorf staat Heintjes „Mama" bovenaan op de lijst van laatste wensen als begeleidende muziek voor de verassing. Wanneer je als Nederlander tegenwoor dig binnenkomt in Duitse gezinnen, ont moet je veelal blijde reacties in de trant van „Aha, een landgenoot van Heintje!" Tn Heintjes kielzog verdringen zich in tussen de navolgers. Allereerst na tuurlijk Wilma (11), het leeuwerikje uit Enschede. Daarna Hubert Diehls (12) uit Rüsselsheim, die als zingende piccolo de Duitse beeldbuis onveilig maakt. De nieuwste vondst is het duo Marian ne (tien) en Michaël (dertien) uit Ober- zeusheim. Hun schrandere manager heeft ze ontdekt in de Kerstnacht. Op de platenhoes stappen ze, verkleed als com municantjes van de kerktrap op de gram mofoonplatenkopers toe. En ze zingen een ode aan Wilma en Heintje Vergeleken bij de stralende ster van Heintje zijn zij allemaal maar klein ko- metengruis aan het zang firmament. jAJet bijna zeven miljoen grammofoon platen heeft Heintje alleen in Duits sprekende landen al meer dan een mil joen Mark bijeen gekwinkeleerd. Voor één televisie-optreden incasseert hij zo'n zestienduizend Mark en voor een film te gen de honderdduizend. Het wekte dan ook algemene veront waardiging, toen Heintjes Duitse onder wijzer, Matthias Schmalen in Richterich bij Aken, het bestond om de jeugdige ster op zijn rapport een acht i.p.v. een tien voor zang te geven. Doch meester Schmalen (50) bleef keihard: koorzang is Heintjes sterke kant niet en hij kan amper noten lezen. lVTu evenwel pakt zich boven de Bonds republiek een nieuwe nationale ramp samen. Heintje zal weldra de baard in de keel krijgen. Een voorproefje van wat dat teweeg zal brengen, kreeg onlangs een radiostation, dat een plaat draaide van Heintje „na het dalen van zijn stem De telefoons stonden roodgloeiend, de post bracht zakken vol wanhopige brie ven. Op het ogenblik staat de kleine zanger in West-Berlijn voor de filmcamera's. „Heintje, een hart gaat op reiszal zijn eerste grote rolprent heten. Heintje speelt daarin een eenzaam weeskind, dat als leerling-jockey, zingend en paardrij dend, uiteindelijk gelukkig wordt bij een nieuwe mama. Kortom: waterlanders verzekerd. Hein tjes manager, die de ontoepasselijke naam Kleyngeld draagt, heeft al een con tract voor ettelijke films afgesloten ook al om de aanstaande baard in Heintjes keel zo goed mogelijk op te vangen. ^Daarom heeft Heintje in Duitsland zo'n onwaarschijnlijk succes? Velen heb ben gepoogd daarop een antwoord te ge ven. Manager Kleyngeld: Moeders zijn er over de hele wereld; de internationale markt ligt voor ons braak". Een West- duitse columniste definieerde Heintje als de „woordvoerder der tuinkabouters" een soort hielenmasseur voor sentimen tele spitsburgers. Hoe dan ook, dit neemt niet weg dat het Limburgse troubadourtje een stem heeft als een klokjesspel en liedjes zingt die je heerlijk na kunt galmen. Misschien zit het 'm doodgewoon daarin. Ook in ons land heet de best betaalde timmerman tenslotte Gert. Wie zich op kantoor of in de werkplaats dikwijls moe en terneergeslagen voelt, wie vaak ziek wordt of op school ongeconcen treerd is, wie slecht slaapt en voordurend geprikkeld is, die leeft of werkt waarschijn lijk in huizen, die van beton gebouwd zijn. Dat menen tenminste Duitse onderzoekers bioklimatici en medici die zich tijdens jarenlange proeven met de ziekmakende werking van bepaalde betonsoorten bezig gehouden hebben. De medicus dr. H. Palm uit Konstanz baar de met zijn beweringen veel opzien in de Duitse pers. Hij liet daarmee een jarenlange strijd tussen de betonindustrie en de bio klimatici weer opleven. Reeds enige jaren geleden had het laboratorium van de Duit se Cementindustrie in Düsseljdorf de ge leerden tegengesproken,, dat in be tonnen bouwwerken gevaren voor de gezondheid loeren. Volgens de mening van het Industrie-Instituut maakt het voor de behaaglijkheid van. de mens niet uit, of hij zich ophoudt in een betonnen gebouw of in huizen die overwegend van hout, glas of baksteen gebouwd zijn. De Konstanzer medicus, die men in vak kringen „vader van het biologische bou wen" noemt, blijft echter bij zijn mening dat men vaker ziek en niet tot volledige prestaties komt, als men een groot deel van de dag in betonhuizen doorbrengt. Hij beroept zich daarbij op de resultaten van onderzoek van de Karlsruher professor Hans Kritzinger en van de Franse professor J. L. Pech. Onafhankelijk van hem hadden ook zij ontdekt, dat de in de aardatmosfeer aanwezige geringe elektrische spanningen in de de regel door gewapend béton opgeheven worden. Het menselijke orga nisme zou dit hem omgevende elektrosta tische spanningsveld echter nodig hebben. Als het gedurende langere tijd ontbreekt, zouden alle lichaamsfuncties daardoor on gunstig beïnvloed worden. De gevolgen zijn: vroegtijdig ouder worden, chronische ziek ten en verminderd prestatievermogen. De onderzoekingen in de afzonderlijke sectoren zijn nog niet omvangrijk genoeg om een eensluidend bewijs voor de schadelijk heid van ijzerbeton te kunnen leveren. De ze mening koestert het Instituut voof technische fysica van de universiteit in Stuttgart ook, waaraan door de betonindus trie om advies gevraagd werd. De bioklima tici hebben echter de vaste hoop, dat bin nen afzien bare tijd het gebruik van be paalde betonsoorten door de wetgever ver boden wordt. gen uit Den Haag, 27 jaar. Klaterend ap plaus. De heer Vlek zoent naar hartelust en vergeet bijna dat hij ook nog de wissel bokaal moet uitreiken. Als dat gebeurd is, dan is het voorbij. We weten het nu: Godelieve is onze Bloesemkoningin. ]\off even vragen aan meneer Vlek hoe hij het heeft gevonden. Ja hoor, ge slaagd. „Een geslaagd evenement"her haalt hij. Natuurlijk, nogmaals, de be langstelling kon wat beter. Maar dat zal wel komen. „Wij willen hier", aldus de ernstige meneer Vlek, „een traditie van maken. Ach en dat van die bloesem, dat is gewoon willekeurig gekozen, 't Is hier een mooie streek en mooi weer, wat wil je eigenlijk nog meer Dit is de in Parijs geboren en later naar Amerika getrokken Gravin de Lesseps, kleindochter van Ferdinand de Lesseps (de schepper van het Suez-kanaal)Al op zeer jeugdige leeftijd begon ze te schilderen. Later verwierf zij ook naam als beeld houwster. Van haar werken zijn sinds 1963 in Connecticut, Palm Beach, Washington en New York jaarlijks tentoonstellingen gehouden. Jarenlang vervaardigde zij bronzen beelden, totdat de firma Cooper Inc. haar het voorstel deed met goud en zilver te gaan werken, dat de firma haar ter beschikking zou stellen. Dit fascineerde haar dermate, dat zij sinds dat moment (vorig jaar) geen ander werk meer heeft verricht. Van de vervaardigde beeldjes, die ge middeld een halve meter lang of hoog zijn, heeft F. J. Cooper NV er thans 15 naar Amsterdam gestuurd, teneinde een heel exclusief en speciaal accent op zijn nieuwe juwelierszaak aan de Herengracht te leg gen. De totale waarde van de 15 beeldjes be draagt ca. 150.000 dollar, dus ruim een half miljoen gulden. Aan edelstenen bevat het huis aan de Herengracht op het ogenblik echter een veelvoud van dit bedrag. TT zult het wellicht nog niet weten, maar we hebben er een nieuwe koningin bij. De Bloesemkoningin. Nee, geen Be- tuwse schone, geen modinette uit Tiel, of secretaresse uit Kesteren. Onze Bloe- senkoningin 1969 komt uit 's-Graven- hage. Da's dan een tegenvaller, die nog groter wordt als we horen dat die vorstin van de bloesem van beroep man nequin is. Dat vraagt om opheldering. De heer J. H. van Rutte, de grote man achter de Stichting Bevordering Organi satie Mode-shows en Soortgelijke Mani festaties (een hele mond vol, maar we mogen ook gewoon BOMOS zeggen), die de Bloesemkoningin-verkiezing dezer da gen in Bunnik organiseerde, glimlacht diplomatiek als hem dit probleempje wordt voorgelegd. Hij had het ook graag anders gezien, zegt hij. Veel liever een meisje uit de streek, veel liever een „echte" bloesemkoningin dus. Maar wat wil je, het was pas het tweede jaar dat deze verkiezing werd gehouden en dan kun je niet verwachten dat het vrouwe lijk schoon uit de eigen streek staat te dringen om zich voor deelneming in te schrijven. Behalve de hoofdzakelijk uit de Randstad Holland afkomstige manne quins, had alleen een meisje uit Jutphaas (Toos, zonder beroep) zich aangemeld. De heer Van Rutte, vijftiger, keurig zwart pak, hoog stemmetje, zegt kla gend: „Kijk eens, meneer, overal is de animo voor de show dalende. Wij, met onze stichting, proberen daar verbete ring in te brengen. Wij organiseren en nemen alle risico's die daar aan verbon den zijn voor onze rekening. Vorig jaar meneer, was de deelneming hier nog kleiner, maar toen heeft de burgemees ter de wisselbokaal overhandigd. Dit jaar had hij daarvoor geen gelegenheid, al- wér een tegenvaller Nee, de BOMOS heeft wel andere glo rie-dagen gekend. De heer Van Rutte noemt Nunspeet, waar hij een plaatselij ke miss liet kiezen. Een evenement, dat enorm aansloeg en dat het gezicht de BOMOS flink heeft opgefleurd. Maar met die Bloesemkoningin-verkie zing zal het op den duur ook best de goede kant uitgaan, veronderstelt hij en jury-voorzitter annex voorzitter van de BOMOS, de heer J. Th. J. Vlek („inder daad, een nazaat van die Schiedamse jeneverstoker") steunt hem in dat opti misme. TTe deelneemsters moeten tot drie maal toe langs de jury paraderen en moe ten dat een keer doen in badkleding, waarbij de heer Van Rutte steeds nauw lettend door de microfoon aantekent dat het dat-en-dat-merk is en dat-en-dat-mo del. Mocht de jury het na deze drie rondjes nog niet weten, dan kan wellicht de intelligentietestuitkomst brengen. Daarvoor spoedt de jury zich naar bo ven, teneinde deze test in alle besloten heid te kunnen uitvoeren. Nee, ook de pers mag er niet bij. De heer Van Rutte: „Je weet nooit wat ze er over schrijven. Vandaar dat we het zekere voor het onzekere nemen, ziet u? Begrijpt u?" Eigenlijk begrijpen we het helemaal niet, te meer niet als we uit de mond van de enige plaatselijke favoriete Toos horen, dat haar alleen maar gevraagd werd wat haar hobby's waren Nadat speaker Van Rutte nog eens een stroom van informatie over de aanwezi gen heeft uitgestrooid in de vorm van bovenwijdten, heupwijdten, taillematen en ander typisch vrouwelijke bijzonder heden, is het gewichtige moment aange broken waarop de jury zal spreken. Het begint met de derdeprijswinna- res: Suzanne Verboom uit Bergen, 18 jaar. Applaus. Dan de tweede: Marijke Rotschild uit Voorburg, 25 jaar. Applaus. En dan de eerste: Godelieve Beijersber- heeft gehad; voor haar huwelijk studeerde zij 4 jaar kunst in Amsterdam. Het hoofdkantoor van Cooper Inc. zetelt in Philadelphia met filialen in Montego Bay, Jamaica en in Old San Juan op Puerto Ri co. Voor de selectieve Gala-opening die de vorige week plaats vond, waren speciaal uit Amerika een aantal genodigden, die tot de welgestelde cliëntèle van Cooper Inc. be horen, naar Amsterdam overgevlogen. Ook uit Nederland en enkele andere Westeuro- pese landen hadden zich speciale gasten naar de Herengracht begeven, van wie ve len persoonlijk de directrice van de Am sterdamse salon kennen: Mej. Pascale Cou- ve, nicht van de Franse premier Couve de Murville en van moeders kant telg uit het adellijke Nederlandse geslacht Van Boetze- laar. Douglas Cooper gaat in Amsterdam de produktie van zijn sieraden groots opzetten. Een belangrijk deel van de edel- en half edelstenen en het edelmetaal zal hij uit an dere werelddelen invoeren om het hier om te toveren in kostbare sieraden en kunst voorwerpen. op 21-jarige leeftijd naar de Nieuwe Wereld. In 1924 stichtte hij in Philadelphia zijn thans beroemd geworden juwelierszaak. TAouglas, juwelier-van-geboorte, zoals de slagzin van zijn connaisseur-zaak luidt („Juwelers by birth.since 1883), heeft in de afgelopen 18 jaar een steeds grotere faam als connaisseur gekregen. Hij wordt als dè grote expert en kenner beschouwd van de Amerikaanse „kroonjuwelen", de „Yankee Gems of State" een collectie die door schenkingen bijeen is gebracht en die in het Smithsonian Institution van Wash ington wordt bewaard en bewaakt. VToor de Gala-opening had Douglas Cooper uit Amerika o.a. twee van zijn beste creaties, die op dit moment nog niet ver kocht zijn, naar ons land gebracht: een 93 karaat gele saffier van 32.000 dollar en een Chrysoberyl edelsteen, genaamd Cats Eye, 79 karaats, van 50.000 dollar, beide zeer uit zonderlijke stenen. Daarnaast liggen in de nieuwe zaak nog een unieke collectie zwar te vuur-opalen en vele zeldzame diamanten ter bezichtiging en ten verkoop gereed. De 37-jarige Douglas J. Cooper vertegen woordigt feitelijk de derde generatie van het oorspronkelijk Britse juweliersgeslacht. Zijn grootvader begon in 1883 in Colchester (Essex) en maakte naam als goudsmid. Zoon F. J. Cooper volgde in zijn voetspoor. Hij werd juwelier en horlogemaker en trok Bij de opening, die door vertegenwoor digers van de Nederlandse adel en van het Corps Diplomatique werd bijgewoond, toonde gravin Evelyn van Limburg Stirum de zeldzame sieraden. Hier ziet men Dou glas J. Cooper met de gravin, die een pa rure van zwarte vuur-opalen en briljanten, gezet in geelgoud en platina, draagt.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14