Bouwen en breken door de jaren Kijken „om een hoekje SCHAKEN DAMMEN O BRIDGE CRYPTOGRAM 5 Functie Meer bouwdata Liquidatie Eindeloos Elf jaar Tentdak Bouwmeesters door H. KRAMER door J. M. BOM door H. W. FILARSKI z 3 g 5 Sint Maartenskerk maakte samen met Tiel historie mm "Vorige maal maakte wij op een bijzondere wijze kennis met de oude Sint- Maarten van Tiel. Dat was het ook waarom ik gewacht heb eer ik wat meer over de hoofdkerk van Tiel ging schrijven. Alle leed, de bewo ners van de stad aangedaan, heeft ze meegemaakt. Alle geestelijke wisselingen, van „hogerhand" opgelegd, door stond ze. Nou ja, doorstond ze is een té groot woord. Gio- te delen van de kerk waar de gereformeerden geen raad mede wisten liet men zonder vorm van proces verdwijnen. Het prachtige koor Kennen wij nog slechts uit de prent kunst. En ondanks deze ver minkingen vormt de voortref felijk gerestaureerde kerk al tijd nog de trots van Tiel. Eens behoorde ze tot de grootste van Gelre, maar de vele branden en verwoestin gen brachten grote delen van dit machtige gebouw in zulk een desolate toestand, dat ze gesloopt werden. Branden waren ook oorzaak dat de ou de archivalia verloren gingen. Zo bleven over de bouw van 4e Sint-Maartenskerk de wa zige nevels van het verleden hangen. Uit kunsthistorisch oogpunt is dit niet van be lang. De bouwhistorie lezen wij van het gebouw zelf af. En dan treft het ons dat wij staan voor een stoer en rijk bouwwerk dat zo geheel door trokken is van de adem en dé geest van de tijd waarin het tot stand kwam. Overal in onze lieflijke Betuwse lan douwen staan die monumen ten van middeleeuwse vroom heid. En een machtige stad als Tiel was moest vanzelf een machtige toren krijgen. Breed en majestueus werd de opzet. En vooral door en door Gelders. TJet zal de Gelderse helft van mijn hart zijn die klopt voor deze stoere gotiek, die bekend staat als Gelders- Nederrijns. Niet zo lang gele den nog zag ik het silhouet van deze trotse toren vanaf de overzijde van de Waal bij het Wamelse veerhuis. Hij staat ook op al die vermaar de 17e eeuwse kaarten en het valt dan op hoé zo'n rijzige toren een functie heeft. En hier dan de functie van cle méést Gelderse toren in de méést Gelderse stad van de laatste eeuwen. Het is opval lend dat geledingen telkens uit drie voortreffelijk geproD- leepde dichtgezette nissen be- tmet fraaie tracerirgen koppen. De benedenste ing heeft een buitengt- hoge spitsbogige por taalnis, geheel in overeen stemming met het Gelderse type (Zoelen, Lienden, etc.). Maar hier is een wel zéér monumentale toreningang tot stand gekomen. Het tot het midden van de tweede gele ding komende trap torentje op de hoek van de toren geeft daar een elegant effect. Tref fend is dat alle drie geledin gen overhoekse steunberen bezitten. Het steeds wel zo vrij laag geweest zijnde tent dak geeft aan het geheel een wat „boerse" indruk. En dan mogen wij daar in feite blij mede zijn. Het werd in een stad een boerentoren in een boeren land. Mijn idee! Een kostelij ke toren. Uet oudst bekende gege- ven is uit 1317. Het was toen reeds de parochiekerk. Hoogst merkwaardig is dat het collatierecht berust bij het kapittel dat verbonden was aan de veel oudere Sinr- Walburgiskerk. Als collegiale kerk raakte de oudere kerk in ongebruik nadat in 1328 de kapittelgoederen van Tiel in eigendom overgegaan waren aan de Duitsche Orde en de pastoors van de Sint-Maartens kerk door de landcomman deur te Utrecht aangesteld werden. Toch is de kerkstich ting uiteraard veel ouder dan begin veertiende eeuw. Sinds Tiel als handelscentrum bete kenis begon te krijgen, groei de de behoefte aan een kerk gebouw waar men gezamen lijk de erediensten kon hou den. Daarbij stond nooit een toren als éérste op het plan Bij het oudheidkundig bodem onderzoek, na de veiwoesting van dé kerk verricht, is iets uit die oudere bouwgeschiede nis aan het licht gekomen. Zo'n kerk heeft in feite méér bouwdata. In deze cyclus treedt dan uiteraard ook die van de toren op. Dit méést opvallende deel van de kerk is bij de christelijke kerken welhaast niet weg te denken. Alleen waar de kerkbouw stagneerde of de reformatie té snel na de bouw van een roomse kerk haar intrede deed werden zulke „dure" attributen niet meer toege voegd. "IV"a oa. 1580 bleef het eens- deels bij conserveren en anderdeels ging men over tot liquidatie. De Sint-Maartenskerk van Tiel is één van de méést trieste voorbeelden van het laatste. Daar dit laatste ge lukkig de toren niet geldt willen wij de bouw er van als eerste een beurt geven. En dan is er nog wat wij het „wonder van Tiel" kunnen noemen: de wonderbare te rugkeer van de vier beroem de klokken met hun mooie muziek. En dan bedoel ik niet de tinkelende carillon klanken in stad en dorp, maar de zware cadans van de oude Salvator, Ursula, Maria en Laurend zoals die over de wijde, wijde groene vlakten beieren, aan de voor bijvarende schippers op de Waal vertellen dat er boven de hemel en aarde en onder het wateroppervlakte het scheppingswonder ook tot hen spreekt. Die klokken van Tiel jn, ze waren al op weg om in de smeltkroezen van Krupp tot oorlogstuig te worden om gesmeed. Nog net op tijd kwamen de geallieerden om dit vervoer de pas af te snij den. Maar de toren lag in puin. Eerst zwaar getroffen door voltreffers en toen volg de die stormnacht. Maar Tiel zou Tiel niet geweest zijn als provisorisch toch die won- derklokken niet hun roep stemmen breed uitwaaierend over de velden lieten gaan. Tiel, de Sint-Maartenstoren en dat klokkenkwartet zijn niet te scheiden. Fr is nog een andere toren geweest voor deze. Er is maar één aantekening over uit 1387, toen deze van een nieuwe spits voorzien werd. Eindeloos is er gebouwd aan deze kerk. Dat komt wel tot uiting in het volgende artikel. De eigenlijke, geweldige kerk was dan al gereed toen men besloot een nieuwe toren te bouwen. De oude werd geheel afgebroken en nu vraag ik, toch zéker een kenner van de oude bouwkunst, mij af of men in 1431, toen men begon met de bouw van deze stenen kolos, zich direct al het hui dige beeld voor de geest ge haald had. Er wordt wel veel gesproken en geschreven over kerkbouw en torenbouw, maar zo zelden vormen ze beide een .organisch" ge heel. De toren is meestal het laatste toevoegsel en ver toont elementen die oneigen zijn voor het kerkgebouw. Of er staat nog een „goede" ro- maanse toren en daar bouw de men een gotische kerk aan vast. Soms werkten twee architecten na elkaar aan een toren (Cuneratoren Rhe- nen) en ontstonden mengvor men. Dit alles mist de Tielse Sint-Maartenstoren. Er is een niet te miskennen eenheid van stijl aanwezig tussen kerk en toren. Dit is echte Gelders - Nederrijnse gotiek van a tot z. Het is een Gelderse toren geworden bestaande uit drie geledingen, waarbij de beide bovenste uitblinken door vol komen identieke behande ling. Mogelijk heeft men dit nog nooit zo bekeken. De vraag of van het begin af dit torenbeeld de beide ontwer pers voor ogen heeft gestaan kan met een beslist ja beant woord worden. van deze toren zijn geweest. In 1431 begon men met bou wen, na wegbreken van de oude. Maar de opzet was té zwaar voor zulk een enorm bouwwerk. De bodem bleek slap te zijn en terwijl men de hoogte van de kerk bereikt had, éven boven de eerste ge leding dus reeds, ging de on derbouw reeds scheuren ver tonen. De stad Tiel had zelf twee bekwame stadsbouw meesters in dienst en nog legt de huidige toren getuige nis af van de bekwaamheden van Paulus Nicolaasz en Ghisbert Philipsz. Alles werd weer afgebroken en waar het op aan kwam, dat werd als eerste onder handen geno men. Er werd naar het ont werp van beide stadsarchi tecten een uitzonderlijk zwa re fundering gelegd. De bo dem werd diep uitgegraven. "l/'ervolgetns werd een „dight wout" van palen ge heid, waarop een afdekking van zware eikehouten bal ken kwam en daarop kwam ten slotte de uitzonderlijk zware fundering te rusten. Tiel wilde een machtige to ren; er kwam er een. Elf lange jaren (1440-1451) werd aan deze toren gebouwd en zie daar! Hij staat nog hecht en stoer aan de rand van de stad. Dat treffen wij zo veel bij oude steden aan. Ook de voortreffelijke Cuneratoren staat wat ter zijde en een zaam in het stadsbeeld van Rhenen. Hoe mooi die zo rij ke en vol Bourgondische in vloeden prijkende Cunerato ren ook mag zijn, mijn zo in tens voor het Betuwse land kloppende hart verlustigt zich altijd weer in de kolos van Tiel. Dit volk is zo stoer en zo welbewust. De Betuwse mens, ja, de eerlijke en oprechte Geldersman zie ik zo graag als de eigenlijke bouwers van die zo eigen Gel derse gotiek. Overal langs de rivieren staan die stoere ko lossen: in het duizendjarige Dienden (voortreffelijk!), in Zoelen (een juweel in het land schap), maar ook in Does burg aan de Gelderse IJssel. Kijk, als er dan een punt van vergelijking is, dan kan dat tussen deze twee torens van beide oude hanzesteden ge maakt worden. Dit is toch die onvervalste stoere Gelders- Nederrijnse gotiek. Dit is ei gen aan dat land van brede rivieren en wijde, groene ver ten. Tk sprak over dat vrij lage tentdak van de Sint-Maarten van Tiel. Eens had de toren een hoog opstrevende spits. Maar op 10 januari 1558 werd die van de toren geblazen door een razende storm. Men besloot zo'n hoge spits maar niet meer te herbouwen. Het kan daar boesteren als een orkaan aan komt zeilen over de Waalvlakte. En nu staat hij daar met een bescheiden tentdak. De elementen heb ben dat zo beschikt. En daar buigt de mens zich dan maar deemoedig voor. Maar als de donkere, bronzen stem vnn de Salvatorklok over stad en land uitwaaiert, dan is daar nog meer reden om het hoofd deemoedig te buigen. Adriaan P. de Kleuver. rr In een groot deel van Nederland met name in het oosten van het land, kan men op Hemelvaartsdag de voetbalwedstrijd Man chester UnitedAC Milan toch zien, ondanks het verbod van de KNVB. Het donkere deel op onze kaart geeft het gebied aan, waar men de wedstrijd via Bel gische en Duitse zenders kan volgen. Aan de noordelijke en westelijke rand van dit gebied is vaak ontvangst mogelijk met behulp van extra gevoelige antennes, eventueel in com binatie met antenne-versterkers. In plaatsen als Zwolle, Utrecht en Rotterdam zijn veel tv-bezitters, die zich op deze wijze hebben verzekerd van een goede tot redelijke ont vangst van Duitse en Belgische televisie stations. In de Randstad is ontvangst over het alge meen moeilijk tot onmogelijk. Een uitzonde ring hierop maakt de Haagse wijk Maria- hoeve, waar men profiteert van een centraal antennesysteem, dat zes tv-stations in huis brengt. Ook het dorp Dronten in Oostelijk Flevoland heeft zo'n centraal antenne systeem. Op de kaart is ook aangegeven, waar op de middag van de vijftiende mei wedstrijden voor de betaalde voetbalcompetitie worden gespeeld. Daaruit blijkt, dat de helft van de thuisspelende clubs niets aan het tv-verbod van de KNVB heeft. Want de bezoekers van die clubs kunnen 's avonds Manchester UnitedAC Milan toch zien: op België en lof Duitsland. Si /"ij zijn vrij goed geïnfor meerd wie de bouwers Niet alleen in de automobielwereld óók in de architectuur wordt nijver geëx perimenteerd met nieuwe vormen en materialen. Dit ruimtestation voor huishou delijk gebruik" is een ideetje voor toekomstige woningbouwers DE Duitse meester dr. Paul Tröger, hoofdredacteur van het Keulse blad ..Fuszballsport", heeft pas op latere leef tijd bekendheid gekregen in de schaak wereld. Hij werd geboren op 28 Juni 1913 en hij werd in 1957 kampioen van West-Duitsland. Zo maar ineens, zonder dat ook maar iemand hem een kans had gegeven. Hoewel Tröger daarna nooit weer een dergelijke uitschieter heeft gehad, bleef hij toch wel een voor iedereen gevaar lijke tegenstander. Hij heeft geen vrees voor grote namen. Tegen iedereen speelt hij even onbevangen op aanval. Af en toe lukken hem ook vandaag nog over vallen zoals in de onderstaande partij, onlangs gespeeld in een clubwedstrijd tussen Solingen en Porz. Wit: GERUSEL. Zwart: Dr. TRÖGER. Hollandse verdediging. 1. d2d4, e7e€ 2. c2—C4, f7—f5 3. g2—g3, Pg8—f6 4. Lflg2, Lf8—e7 5. Pgl—f3, 0—0 6. 0—0, d7d5 7. Ddl—c2, c7c6 8. b2—b3, Lc8d7 9. Pf3—e5. Ld7e8 10. Lel—a3. (Op zichzelf een goed idee: wit ruilt zijn „slechte" loper tegen zwarts „goede". Maar de opstelling met Dc2 past daar niet goed bij. In de gege ven omstandigheden is 10. Lb2, benevens Pbd2 sterker). 10Le7xa3 11. Pblxa3, Pb8—d7 12. Pe5d3, g7g5 (Zwarts kansen liggen op de koningsvleugel). 13. f2—f4 (Eenvoudiger ia 13. e3, Lh5 14. b4). 1 3g5xf4 14. g3xf4 (Na 14. Pxf4 ll 14. De7 storend). BUITEN SPEL 1 4Le8h5 15. Pf3—e5, Pd7xe5 16. f4xe5, Pf6e4 17. Kgl—hl, Kg8—h8 18. Lg2xe4 (Wit heeft het niet gemakkelijk, voornamelijk omdat zijn damepaard bul ten spel staat. Er dreigde overigens Dh4, terwijl wit ook voortdurend rekening moet houden met Da5). 1 8f5xe4 19. Dc2—d2 (Om nu Pc2 te laten volgen). 1 9e4e3! (Een tijdelijk pionoffer waarmee zwart tot aanval komt). 20. Dd2xe3. Lh5g6! 21. h2—h3, Dd8—a5 22. b3b4. (Vrijwel het enige: na 22. Txf8f, Txf8 23. Dol is 23Tf2 beslis send). 22Da5xb4 23. c4—C5, Db4—b21 24. Tflgl, Lg6e4f 25. Khl—h2, Tf8—f3! (Een voltreffer, want na deze zet moet wit de e-pion opgeven. Hij hoopt echter nog op de volgende tegenaanval.) 26. De3g5, Db2xe2t 27. Tgl—g2 De opgave van de week: hoe won zwart de partij vanuit de diagramstel ling? De oplossing vindt IJ in de rubriek van de volgende week. TRÖGER 8 m m m 7 ti al li 6 Si 11 ill m 5 BiB 4 'ff 5 AH m\ 8 B S WW i 2 A SI %-wmnm 1 m m abcdefgh GERUSEL OPLOSSING De stand was: Wit (Pachman) Kgl, De7, Tbl en «4, La3 en d5, pionnen a2, c4, d3, f2, g3 en h2. Zwart (Cirlc): Kh8, Dc7, Td7 en f8, Lh» en g7, pionnen a7, b6, d6, f4, g6 en h7. Er volgde: 25. De7xf8t!, Lg7xf8 26. La3—b2t, Td7—g7 27. Tel—e6. Dc7—C8 26. Tbl—el. Dc8—f5 29. Ld5—e6, Df5xe6 30. Te8xf8t, De6—<g8 31. Tel—e8 en zwart gaf het op. ROOZENBURG karakteriseerde zijn resultaat in de jongste wedstrijd om het persoonlijk nationaal kampioenschap (een tweede plaats samen met Wiersma) tijdens de .ceremonie protocolaire" zelf als volgt: Och, vorig jaar kon ik mij nog net tussen Sijbrands en Wiersma worstelen, dit jaar handhaaf ik mij pre cies aan de zijde van Wiersma. Welnu, volgend jaai zal de nieuwe generatie ook mij zonder enige twijfel achter zich laten, waarmee een geheel nieuw tijd perk in ce damsport zal zijn aangebro ken. Na eerst gedecimeerd te zijn is nu de „oude" garde definitief naar het tweede plan verwezen en ik meen, dat het tijd woidf onze (dam)schoenen aan de wilgen te hangen en het strijdperk voorgoed te verlaten! Voor mij zijn thans andeie taken weggelegd." Ziedaar de zo Juiste analyse van de situatie: Het tijdperk van de Roozen- burgs is voorbij, dat van de Sijbrandsen en Wiersma's is begonnen. ONHERROEPELIJK Uit Roozenburgs partijen blijkt ook wel heel duidelijk, dat gebrek aan voor bereiding, aan intensieve training in het moderne wedstrijdwezen onherroepelijk tot gevoelige puntenverliezen leidt. Nog altijd kan men zijn grote technische vaardigheid en scherp inzicht bewonde ren, doch voortdurend faalt hij In de afwerking. Hieronder de ex-wereldkampioen nog eens in zijn volle glorie. Wit: C. Bakker: Zwart: Drs. P. Roozen- burg (K.v.N. 8-4-'69) 1. 32-27 18-23; 2. 34-30 20-24; 3. 30-25 12-18; 4. 37-32 14-20; 5 25x14 9x20; 6. 41-37 4-9; 7. 46-41 10-14; 8. 31-26. Waarmee de partij overgaat in de zg. „Springerva riant". Wij geven de voorkeur aan 39-34, al houdt zwart ook dan het initiatief. 87-12; 9. 36-31 1-7; 10. 33-28? Bereidt een hergroepering voor met het offer (28-22) gevolgd door (41-36). Bijzonder ge raffineerd weerlegt de ex-wereldkam pioen dit: 1024-29!! Aan onze lezers voor deze week de opgave: Wat zou gevolgd zijn, wanneer dit nu het offér 28-22 gevolgd door 41-26 zou hebben gespeeld? 11. 40-34 29x40; 12. 45x34 20-24; 13. 39-33. Wit is blijkbaar geschrokken van de venijnige finesse op de vorige zet. Beter is alsnog het offer. 13. 15-20! 14. 44-39 20-25; Belet nu 34-30 wegens (24-29) 33x24 (17-21) 26x17 (11x33) 38x29 (23x25) met winst. 15. 49-44 5-10; 16. 41-36 24-30; 17. 35x24 19x30; 18. 28x19 14x23; (zie diagram). Krachtig heeft zwart geprofiteerd van het weifelende witte openingsspel. In arren moede besluit deze dan ook maar tot een noodsprong: 19. 33-29? Aangewe zen was direct 27-22 al behoudt zwart ook dan sterke druk. 1917-22! 20. 27-21 16x27; 21. 32x21 11-17; 22. 37-32 10-15; 23. 32-27. Wit zoekt verdediging in de complicatie, waarmee zwart echter korte metten maakt: 239-14; 24. 42-37 14-20; Waarmee veld 32 ook „taboe" is geworden. 25. 38-33 30-35; 26. 47-42 13-19; dreigt (25-30) 27. 42-38 8-13; 28. 50-45 6-11; 29. 21-16 2-8; 30. 44-40. Het geeft allemaal niets; zwart be houdt zijn wurgende greep op wits po sitie. 3035x44; 31. 39x50 19-24! 32. 48-42 24-30! De slotactie. 33. 43-39 30-35; 34. 38-32 (of?) 35-40! Niet de dam door (23-28) en (20-24) die nog verdediging laat. 35. 42-38 3-9; 36. 27-21 nET zes-harten contract dat in de se lectiewedstrijden der Franse dames voorkwam, zou geen slecht figuur slaan in een studieboek over speeltechniek. Vorige week legde ik de lezers het geval voor: 4 H B 4 B 10 5 O 873 4 10 9 7 4 V B 10 5 9A87632 H 94 - AH V54 6 4 4 A V 10 6 14 4 952 AH8764 W O Q V 3 OB O A 10 9 5 4 V 2 4 A H 6 5 V Begint noord met hartenboer, dan valt bij zuid de vrouw, west hartenaas waarna de bij noord gemarkeerde harten tien er wordt uitgesneden! Start noord echter met harten vijf, dan blijft de „zekere" troefslag van NZ Intact. 4 B 9 7 5 6 4 A N W O 8 C> B 82 O 10 4 V - 10 9 O 73 4 B 4 4 873 92 O H V 6 4 2 4 B 83 Zonder bieden van NZ bereikten OW zes harten. Noord startte met ruiten acht, wat vrijwel zeker wijst op een uitkomst met de „top van niets". Vrijwel zekere winst krijgt west, door op tafel (oost) ruiten vijf te spelen, zuid wint met ruitenvrouw (of heer). Zuid zal schoppen naspelen voor wests schoppen aas, in slag 3 harten naar de harten vrouw van oost en in slag 4 de ruiten tien (1). Zuid dekt (zo niet, dan schoppen in west weg) en west troeft de ruiten heer af. Hierna kan troef worden ge haald, waarna op oosts derde hoge kla ver alsmede op ruitenaas en ruiten ne gen de spelleider zijn drie verliezende schoppens kan opruimen. Goed toont dit spel ook, dat tegen slem uitkomen van niets een gevaarlijke on derneming kan zijn omdat het de kaart- verdeling in die uitgekomen kleur ver raadt. Veiliger was het geweest als noord met troef was gestart (harten), waarbij de goede uitkomst harten vijf is! Waar om niet hartenboer? Omdat de harten verdeling deze zou kunnen zijn: Ik blijken volgens diverse reacties zo goed in de smaak te zijn gevallen, dat ik nog wat meer lekkere hapjes van dit nage recht serveer. (A) 4 AV B O - 4 Noord is aan slag, schoppen is troef. Noord begint met het spelen van harten boer en ziet u snel hoe of OW aan twee slagen kunnen komen? (B) Hoe meer kaarten, hoe moeilijker vaak het gewenste eindspel te zien is. Onderstaand eindspel was het slot van een gedoubleerd twee-hartencontract dat NZ moesten spelen. Daar noord uit het bieden wist dat troef slecht zat, was hij van harten afgebleven. HORIZONTAAL 1. vogel 6. vogel 11. niet nu 13. rivier in Duitsland 14. indien 16. uitbarsting 17. waardeloos voorwerp 19. voorzetsel 20. het zij zo 21. te eniger tijd 23. noot 24. rivier in Duitsland 26. getal 28. ligplaats 30. lijn 32. bedrog 33. staat 34. versiering 36. uithangteken 37. betaald 38. toevluchtsoord 40. evenaar 43. bloem 44. loot 46. gebaar 48. hemellichaam 49. berg in Zwitserland 51. koppel 52. bijvoorbeeld (afk.) 53. een enkele keer 55. overblijfsel 57. titel 58. plaats in de N.O.P. 60. vloeibaar maken 61. Noorse godheid 62. delfstof 74. soort zanger 66. godheid 67. vreemde taal VERTICAAL 1. deel van een vulkaan 2. boom 3. familielid 4. net zo 5. met bepaalde vloeistof Insme ren 6. verspieder 7. groente 8. waterloop 9. klein vertrek '0. vogel 2. oude schrifttekens 3 tro*4~:" 15 rustplaats 18. vroeger geboren 20. godheid 22. deel van een huis 25. zelfzuchtige vrouw 27. het van kracht zijn 29. bepaalde schrijnwerker 31. lichaamsdeel 33. een bruine kleur hebbend 35. speelgoed 36. vloeistof 38. plaats in Brabant 39. tot een bepaald Europees land behorend 41. dierenverblijfplaats 42. gasten 43. aanblik 44. dwingend vragen 45. muziekterm 47. niet hier 49. plaats in Drenthe 50. serie 54. Europese hoofdstad 56. babbelaarster 59. sneeuwschoen 61. meisjesnaam 63. deel van de Bijbel 65. noot. Oplossing vorige cryptogram HORIZONTAAL: 1. stopperspil. 9. pont, 10. straatdeur, 11. vermits, 12. sieraad, 14. barkeeper, 16. waard, 19. strop, 20. hoofd» doek, 22. bokking, 24. meestal, 27. filate list, 28. reep, 29 openbloeien. VERTICAAL: 2. totem, 3. positief. 4. Eire, 5. statig, 6. inderdaad, 7. tolerant, t. tuba, 13. genot, 15. koorknaap. 17. rij-examen, 18. affectie, 21. Intern. 21. ooit, 25. serie, 26. hiel. ,4 9-14; 37. 32-27 40-44 38 45-40 44x35 39. 37-32 22-28! En wit gaf (niet te vroeg 1) op. OPLOSSING De stand was: Wit (Wiersma): 27, 28, 29, 32, 33, 34, 39, 36, 37, 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45 48 (17st.) Zwart (Bakker): 2, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 18, 19 20, 21, 24, 25, 26 (17 St.) Op (8-13) zou ook gevolgd zijn 28-221 waarna dreigt 29-23 gevolgd door 34-30. Door (2-8) kan dit niet gepareerd wor den wegens 29-23! (19x17) en 37-31 (26x28> 33x2 dam. Daar ook (12-17) 22x11 (6x17) faalt op 29-23 blijft alleen over (18-23) 29x18 (12x33) 34-30 (25x34) 40xxl8 (7-11) 36-31! en zwart blijft definitief een schijf ach ter. 3 O 2 VERDER OEFENEN De eenvoudige; êindspeULguren waaivsc De hdj-tfil' zevgti Igfi drie, w»refi reedt - i u eorige week een tweetal liet zien, mét inwöèverfjes 'verdwenen. Oost wal aan slag en wanneer zij noord down willen spelen, moeten zij nog twee van de resterende zes slagen maken. Menig O W-paar zou hier falen doet u het met uw partner beter?? Oplossing A: In de praktijk was oost te gulzig en hij troefde hartenboer af met schoppen negen. Oost had met schoppen drie moeten troeven en onge acht of zuid overtroeft of niet, moet west schoppen acht gebruiken voor over troeven. Daarna ruiten en schoppen heer blijft in leven. Oplossing B: Oost incasseerde zijn vrije ruiten tien, west sliep rustig en deed een schoppentje weg. Daarna was het uit, want wat oost ook speelt, noord maakt de rest. Wanneer oost ruiten tien speelt en west doet klaveraas weg, is de basis tot succes gelegd. Oost speelt kla vervrouw na en onder luid applaus van de tribune troeft west partners (oosts) „vrije" klavervrouw in met harten zes. Noord moet met hartenvrouw overtroe ven en oosts hartenboer promoveert tot generaal der downslag. Maar hoeveel wests zouden klaveraas opruimen en daarna met harten zesje lntroevent Meestal heet het „dat kon ik niet zien" waarop wij zeggen: „Pas als u dit w«l ziet, bent u een heel goede speler!".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 17