Pompbediende ontwikkelde een
bloeiende onderdelenzaak
Autorijden
zonder geld...
All risks voor
15 dagen
Wie in 't verkeer niet
doet wat hij belooft....
Zet Keesje toch nooit op de
Brieven van
lezers
OPEL maakte in 70 jaar
8.000.000 auto's
nieuwtjes
Dagje uit?
Arnhem!
De rozijnen uit het krentebrood
Opknappen
Drive-in
Aan tafel, heren
Leven in onbelans
Actie ondernemen
Rozijnen...
Muggenkerkhof
direct opruimen
Een voorbeeld
Ook Renault komt
met mini-auto
TJe nu dertigjarige Hagenaar S. W. Ver
berg heeft in dik vijf jaar een bloeien
de handel in autoonderdelen van de grond
gekregen, met vestigingen in Amsterdam,
Den Haag en Rotterdam. Zijn geheim: hij
verkoopt zijn spullen gemiddeld 25 procent
onder de prijzen van de dealers. Verberg
heeft zich gespecialiseerd in onderdelen
voor Fiat. „Auto-Italië" heeft hij daarom z'n
bedrijf genoemd.
Acht jaar geleden maakte de toenmalige
pompbediende zich zelfstandig. Hij begon
een garagebedrijfje. Met welgeteld veertig
gulden bedrijfskapitaal wachtte hij op zijn
torste klant.
Na een tijdje ging hij zich in het bijzon
der toeleggen op het weer opknappen van
bij aanrijdingen beschadigd geraakte Fiats.
In die tijd ontdekte hij dat hij het plaat
werk voor zijn Fiats goedkoper kon krij
gen als hij het regelrecht in Italië kocht en
zelf importeerde. Bij het plaatwerk kwamen
olie- en luchtfilters, bumpers, chroomwerk,
enzovoorts. Het liep uit op een winkel in on
derdelen voor Fiat in Den Haag, die al
gauw zoveel succes boekte dat de garage
werd gesloten en nieuwe winkels werden
geopend in andere steden.
De jongste vestiging is die in Amsterdam,
een soort drive-in, de klanten rijden met
hun auto's de winkel binnen.
„Neem nou dit embleempje", zo geeft de
heer Verberg een voorbeeld van zijn han
del. „Dat kost bij de dealer achttien gul-
Het deed me deugd, dat uw krant zich
verontrust over de uitspraak van de korps
chef van de gemeentepolitie te Epe. Bomen
zijn gevaarlijke dingen langs de wegen, daar
om, aldus de chef, dienen ze te verdwijnen.
De heer Osseweyer bekijkt één en ander
door zijn verkeerstechnische bril. Deden
vroeger de bomen dienst als wegbebakening,
thans is deze bebakening op dc meeste
drukke wegen met moderne middelen tot
in perfectie uitgevoerd. De uitspraak van
de korpschef komt wat cru aan, vandaar
dat Waterstaten en landschapsverzorgers
niet direct enthousiast zijn over de uitspraak
van de heer Osseweyer.
Het nut van bomen neeft de heer Bou-
man nog eens duidelijk uit de doeken ge
daan.
Ongenuanceerd denken is geen monopolie
van de korpschef van Epe. Verschillende
overheidsdiensten lijden aan dit euvel, en
naar ik vermoed, speciaal in kleinere ge
meenten. Als de diverse overheidsdiensten
elkaar zien als tegenpartijen, dan is er danig
iets mis.
In een goed functionerende overheidsdienst
gaan partijen bij elkaar (vroegtijdig) aan
tafel zitten en t.a.v. vraagstukken tot
goede oplossingen te geraken. Dit geldt ook
voor het onderwerp groen en bomen (t.a.v.
het nut en ook t.a.v. de veiligheid).
C. Dijkhuizen. Loolaan Apeldoorn
Dezer dagen las ik iets over de mens
boom-verhouding in het westen des lands.
Daar heeft men bomen geteld en die cijfers
gezet naast de inwoneraantallen verschillen
de steden. Dat komt dan zo uit- In Am
sterdam zijn voor 846.000 inwoners 130.000
bomen. Dat is voor elke zes en een halve
Amsterdammer één boom. In Rotterdam is
de verhouding ongeveer net zo, maar in
Den Haag waar slechts ruim 40.000 bomen
staan, is de situatie slechter, namelijk één
boom voor elke zestien Hagenaars.
Ik zou wel eens willen weten hoe de ver
houdingen hier zijn binnen het stedelijk
gebied van Apeldoorn en voor de hele ge
meente Apeldoorn. Ik denk dat we een
record hebben. Natuurlijk zal de „spoeling"
wat dunner worden met de steeds toene
mende bevolking, maar we zullen ongetwij
feld nog lange tijd gezegend blijven met
groen.
Tegen de achtergrond van het fijne betoog
van de heer Bouman mag inderdaad van een
zegen gesproken worden.
Het zou eigenlijk niet zo belangrijk zijn
als we langs de weg Apeldoorn-Zwolle wat
bomen verliezen. Maar daar gaat het m.i.
niet om. Het gaat om de dictatuur van de
deskundigheid. Er zijn behalve de korpschef
van Epe meer vckeersdeskundigen die het
liefst alle bomen angs de wegen zouden kap
pen. Stelt u zich eens voor als tegenover
deze eenzijdige balans geen tegenwicht zou
bestaan. Ons leven zou, vrees ik, in onba
lans vallen.
Apeldoorn
J. P. L.
Met grote aandacht en veel voldoening
las ik het artikel in uw courant over „Bo
men zijr niet alleen mooi maar ook zeer
nuttig". Het oordeel van de heer Bouman,
directeur van Landelijke Eigendommen van
de gemeente Apeldoorn is mij uit het
hart gegrepen.
De trots van Epe is nog altijd de énige
mooie entrée van het dorp vanuit de rich
ting Heerde en ik hoop echt dat deze zwa
re beukebomen niet het slachtoffer van de
bijlslag zullen worden
De korpschef van de gemeentepolitie ziet
deze bomen als een gevaar voor het ver
keer, maar heeft blijkbaar uit 't oog verloren
dat er nog andere middelen zijn om dit ge
vaar te beteugelen, waarbij ik denk aan een
snelheidsbeperking of een inhaalverbod op
het bewuste traject. Bovendien liggen er
nog altijd de plannen gereec vooi dt nieuwe
autoweg Apeldoorn-Hattem en dan is de
thans bestaande weg alleen maar van lo
kaal belang en zullen verkeersongevallen
zeer beperkt blijven.
Misschien kan er een initiatief uitgaan van
VVV „Epe's Bloei" teneinde —evenals in
Baarn voor behoud van de laan Baarn-Hil-
versum met succes plaats had te berei
ken dat de bomen langs de Heerderweg
voor ons en ons nageslacht behouden blijven.
Het is in ieder geval de overweging wel
waard.
H. E. Stel, oud-inwoner van Epe, voor
zitter Veilig Verkeer te Sleen (Dr.).
den en bij mij 12,60 gulden. Daar verdien ik
nog goed aan."
„Ik geef de garagehouders die bij mij
kopen ook nog weer een fikse korting. Als
het goed is, komt mijn lagere prijs ook dan
de klant ten goede."
Het geheim van de lage prijzen van
Aoto-Italië voor vele onderdelen van Fiat is
niet moeilijk. Auto-Italië levert géén weinig
gevraagde onderdelen voor weinig voorko
mende Fiats en géén weinig gevraagde on
derdelen voor wel vaak voorkomende Fiats.
Bovendien werkt Auto-Italië met een klei
ne organisatie, waardoor de boekhouding niet
al te kostbaar hoeft te worden.
De Fiatorganisatie moet alle onderdelen
van alle Fiats in huis hebben, courant of
niet. De incourante onderdelen zouden pe
perduur zijn als een organisatie alle erin
geïnvesteerde geld in de prijs zou doorbe
rekenen. Dat gebeurt echter niet. De extra
kosten van de incourante onderdelen van
alle Fiats zijn doorberekend in de prijs van
courante onderdelen. Zo liggen de prijzen
van de Fiatonderdelen bij de officiële orga
nisatie hoger dan bij Auto-Italië, waar men
zich kan permiteren de rozijnen uit het kren
tenbrood te eten (en waar men klanten die
naar incourante delen vragen altijd nog naar
de Fiatorganisatie kan verwijzen).
Zo krijgt men een rare situatie: Auto-
Italië is voordelig, maar de Fiatrijder die
daar zoveel mogelijk profijt van trekt en
pas voor de moeilijke delen op zijn dealer
terugvalt, gaat op dat moment eigenlijk
profiteren van de hogere prijzen die mede-
Fiatrijders bij de dealer betaalden voor
hun courante onderdelen.
De 8 miljoenste door Opel geproduceer
de wagen heeft onlangs de assemblagelijn
van de Opelfabriek te Rüsselsheim verla
ten. Het wat een Opel Rekord, die in te
genwoordigheid van leiders van de onder
neming en van stedelijke autoriteiten aan
de Neurenbergse firma Auto-Kropf, Duits-
lands oudste Opel-dealer, werd overgedra
gen.
Opeis eerste auto, de Opel Patent-Motor
wagen, werd in 1898 geproduceerd. De mil
joenste wagen werd 42 jaar later in 1940
gebouwd, de tweemiljoenste in 1956. De
vijf miljoenste Opel werd in 1964 geprodu
ceerd.
Ongeveer 45'/* van de 8 miljoen gepro
duceerde Opel-wagens werd geëxporteerd.
S. W. Verberg van Auto-Italië,.Wij ztjn
goedkoop, maar we hebben niet alles".
wmmmmMmgmmMmmmmm&wmMimmxmm
Wij hebben wel eens horen zeggen dat,
naarmate er meer „kleine" autobezitters
op de wegen verschijnen, er ook meer zoge
noemde „sleutelaars" zullen komen men
sen die zelf het een en ander aan hun auto
doen om niet op al te hoge kosten te ko
men. Een heel andere ervaring hoorden wij
dezer dagen van een man uit de praktijk:
de directeur van een autoreparatiebedrijf in
Nederland, die een speciale reparatiedienst
in het leven heeft geroepen en daarmee
zijn diensten ook langs de weg aanbiedt. Hij
zegt dat we de komende zomer zo het een
en ander kunnen beleven op de weg, omdat
er steeds meer auto's gaan rijden die niet
bedrijfszeker zijn, gauw kapot gaan, omdat
ze slechts bij weekends gebruikt worden en
bovendien nog door een toenemend aantal
leken bestuurd worden. Hij meent, dat het
aantal sleutelaars dat echt iets voor de auto
kan dien, klein is en nog aan het afnemen is
ook. „Vroeger kon 'n goede automobilist veel
zei doen. Nu worden we om de haverklap ge
roepen voor karweitjes die mensen met een
klein beetje kennis van hun auto gemakke
lijk zelf hadden kunnen doen." En dat komt
zegt hij, doordat de mensen veel te weinig
aandacht hebben voor hun auto. Ze zien het
nut er niet van in, vinden onderhoud door
een ander te duur met het gevolg dat er
steeds meer mankementen ontstaan en 't ene
gat nauwelijks meer met het andere is te
vullen.
Zeer illustratief is een voorbeeld van de
ze onderhouds- en reparatieman uit de prak
tijk. Hij vertelde dat er voor het uitrukken
van zijn auto's naar een pechgeval en een
kwartier arbeidsloon bij. Heel vaak blijft
rekend van twintig gulden exclusief BTW.
Duurt de reparatie langer dan komt er per
kwartier arbeidsloon wij. Heel vaak blijkt
dat de pechvogels letterlijk zonder een cent
op zak zitten. Dan wordt er om een onder
pand gevraagd en soms gaat de auto mee
naar de garage tot hij daar betaald is.
„Maar daar schieten we niet veel mee op,"
zegt de man, want onlangs hadden we acht
auto's staan die niet eens meer werden op
gehaald..." Hij liet ons een hele stapel ken
tekenbewijzen, rijbev ijzen en paspoorten
zien die In onderpand waren gegeven. „Geen
mens die er naar taalt..."
Het Rotterdamse verzekeringsbedrijf
Stassurantie is met een nieuwe activiteit
begonnen, het all-risks verzekeren van
auto's voor zeer korte perioden, tot vijftien
dagen toe.
Directeur D. Stasse zegt: „Wij hebben
ons altijd al toegelegd op afwijkende ver
zekeringsmogelijkheden voor bijzondere
gevallen. Polissen naar maat noemen we
dat. Een van de weinige dingen die we op
het gebied van auto-verzekeringen niet
konden, was een auto voor een korte pe
riode all-risks verzekern. Er was eenvou
digweg geen maatschappij die het deed. We
hebben nu een Amerikaans verzekerings
bedrijf gevonden met een dergelijke polis
en daar zijn we nu agent voor geworden".
De Amerikaanse maatschappij loste met
een een ander probleem voor Stassurantie
op, het verzekeren van Nederlandse auto's
die door Nederlanders in Amerika worden
bereden.
Veel gebeurt het niet dat Nederlanders
hun auto mee op en neer nemen naar
Amerika, maar het komt toch voor. Het
vinden van een verzekering was dan een
uiterst moeizame zaak.
Goedkoop zijn al deze bijzondere verze
keringen niet, hetgeen in overeenstemming
is met het meestal hogere risico. Afhan
kelijk van het motorvermogen kost bij
voorbeeld een all-risks verzekering met
groene kaart 80-250 gulden voor vijftien
dagen.
Met het mooie weer komen de muggen,
die als enig streven een snel einde op de
neus van een auto schijnen te hebben. De
zo ontstane muggenkerkhoven plegen al
leen maar redelijk gemakkelijk te verwij
deren te zijn als dat meteen na de rit ge
beurt.
Met wat warm water en een spons is de
neus van de auto dan wel weer zonder al
te veel pijn en moeite schoon te krijgen.
Automobilisten die de muggen laten zit
ten tot de wekelijkse wasbeurt, moeten veel
al overgaan tot serieus gepoets, vaak zelfs
met cleaner en was. Een moeizaam kar
wei, dat soms ook nog resulteert in het ge
durende een heel seizoen letterlijk kaal
poetsen van de auto.
Er is nu een geweldige oplossing voor
alle narigheid op dit gebied: Mukosol. Dat
is een Duits produkt (het heet eigenlijk dan
ook dr. Stöcker Mukosol) dat wordt ver
kocht in een grote spuitbus van 3,95 gulden.
Het muggenslagveld dat met Mukosol
wordt bespoten, is even later met wat wa
ter zo weg te spoelen. Mukosol haalt de
muggelijken wel snel weg, maar is volko
men ongevaarlijk voor lak, chroom, rub
ber en glas.
XJet Reglement Verkeersregels en Ver-
keerstekens (RW) schrijft de auto
mobilist voor „zijn linker richtingaanwij
zer in werking te stellen, indien hij links
wil inhalen en zich daartoe in zijdelingse
richting naar links moet verplaatsen". Het
staat er een beetje ingewikkeld, maar ieder
een begrijpt wat er bedoeld wordt.
Het teken met de linker richtingaanwij
zer moet echter ophouden, zodra de zijde
lingse verplaatsing voltooid is. Dit wordt
wel eens vergeten. Als een automobilist
zijn linker richtingaanwijzer in werking
laat en vervolgens een linker zijweg na
dert, kan hij de indruk wekken naar links
te willen afslaan. Maar, niet beseffend, dat
zijn linker richtingaanwijzer in werking
is, blijft hij rechtdoor rijden. Kan hij nu
strafrechtelijk worden vervolgd, omdat hij
niet naar links afsloeg?
Het niet links afslaan is in het RW niet
strafbaar gesteld. Een eventuele strafrech
telijke vervolging kan dus uitsluitend wor
den gebaseerd op het zogenaamde kapstok
artikel van de Wegenverkeerswet (WVW).
Dit artikel houdt een algemeen verbod in
om de veiligheid op de weg in gevaar te
brengen. Iedereen, die gevaarlijk rijdt zon
der een bepaalde verkeersregel van het
RW te overtreden, kan dus op grond van
het kapstokartikel van de WVW worden ver
volgd.
Een voorbeeld: A. naderde een kruispunt
en bleef rechtdoor rijden, ofschoon hij zijn
linker richtingaanwijzer had laten aanstaan.
Een andere automobilist, B. naderde het
zelfde kruispunt en zag de auto van A. van
links naderen; aangezien de linker rich
tingaanwijzer van de auto van A. knipper
de, dacht B. dat A. naar links zou afslaan,
B. sloeg vervolgens rechtsaf. Tegen de ver
wachting van B. in bleef A. rechtdoor rij
den, waardoor er een botsing tussen de bei
de auto's ontstond.
A. werd strafrechtelijk vervolgd, omdat
hij de veiligheid op de weg in gevaar had
gebracht door niet naar links te rijden, of
schoon zijn linker richtingaanwijzer in wer
king was.
A. werd door de kantonrechter te Delft
en in hoger beroep door de rechtbank te
Den Haag veroordeeld tot een geldboete
van f 40.
Voor de Hoge Raad betoogde A., dat de
rechtbank hem in wezen alleen verweten
had, dat hij naar links was afgeslagen, hoe
wel zijn richtingaanwijzer in werking was.
En dit is nu eenmaal niet strafbaar. Een
dergelijke norm bestaat niet en zou tot on
gerijmde consequenties leiden, aldus A.
Maar de Advocaat-Generaal wees er op,
dat de rechtbank helemaal niet had ge
steld, dat er een verplichting zou zijn voor
A. om links af te slaan en dat hij straf
baar zou zijn, omdat hij dit niet gedaan had.
A. heeft door middel van een verkeerste
ken aan de eventueel aanwezige weggebrui
kers de mededeling gegeven: ik sla links
af. Deze mededeling is A. niet nagekomen.
Door rechtdoor te rijden is hij als veilig
heidsverstoorder opgetreden.
Van een verkeersdeelnemer, die in een
bepaalde situatie een teken geeft, wordt
immers verwacht, dat hij „doet wat hij
belooft". Het overige verkeer gaat immers
zijn rol op het te verwachten gedrag af
stemmen. Dat is het ABC van het verkeer.
Natuurlijk geeft zo'n teken zo ging de
m
mm BMMlIfllIM
Hallo, hallo, ja ik maak me zorgen
over m'n rij-instructeur. Hij is in 't bos
verdwenen en ik dacht dat ik 'n schot
hoorde
De Renaultfabrieken zullen met een klein
compact wagentje op de markt verschij
nen. Dit geheel nieuwe type wordt nog geen
drie meter lang en zal zijn uitgerust met
een dwarsliggende vier-cilinder motor van
ongeveer 850 cc. Het zal voorwielaandrij
ving krijgen.
Het wagentje wordt kennelijk uitgebracht
in concurrentie met de Fiat 850 en de En
gelse mini-cars, die een zeer groot deel van
de Franse en Europese markt hebben ver
overd.
Er is de komende maanden niet veel
fantasie voor nodig om *e begrijpen,
dat de wegen hier en daar weer bars
tensvol zullen zitten met vaderlandse
en buitenlandse bezoekers. Dat wordt
dan op tientallen plekken in de file rij
den. Aha, roepen de optimisten, dat bete
kent voetje voor voetje en je zult zien,
dan blijven de arde klappen en de ste
vige aanrijdingen ook achterwege.
Daar zit een hoop waars in, maar
meestal worden die dagen kleine kinde
ren het slachtoffer. Waarom?
Vakantietijd en mooie weekends en de
groep die we nu eenmaal .zondagsrij
ders" noemen, kom. de weg op. De
mensen, die geen routine hebben, die hun
autootje (al of niet tweedehands) zuiver
en alleen voor hun plezier gebruiken.
Als zij verschijnen, dan zit doorgaans
de hele familie in het voertuig. Op weg
naar oma in Amsterdam, Harderwijk of
naar de zee. Op weg naar een strand
wandeling in Hoek van Holland of de
Efteling in Kaatsheuvel.
Mevrouw zit voorin naast meneer en
kleine Keesje op schoot bij zijn moeder.
VJaarom Omdat het dé aangewezen
plek schijnt, omdat het gezellig is naast
meneer voorin, omdat de andere kinde
ren op de achterbank zitten en omdat
Keesje zo veilig bij moeder zit.
Vergeet het maar.
Er is voor een klein kind (of een ba
by) geen onveiliger plek dan voorin de
auto. Ook niet als mevrouw de veilig
heidsriem om heeft, want bij het eerste
plotselinge stoppen zal zij onbewust haar
handen afwerend naar de voorruit uit
steken en het kind slaat tegen ruit of
dashboard.
En dat onverwachte s+oppen, dat
plotselinge remmen nog niet eens een
paniek-stop dat gebeurt aan de lopen
de band, juist op die wegen waar men
in de file zit. Men ziet ze weer volop, die
kleine kinderen voorin auto's, op schoot
bij hun moeder. Je zou de bestuurder wel
naar de kant van de weg willen wijzen
en hem vertellen dat zijn kind op de
.dodenplek" zit. (zoals de mannen van
de witte porsches ook doen).
Je zou die mensen gewooi. keihard wil
len vragen: Vindt u het niet erg als uw
kind vanavond met ingedeukte hersen
tjes in een ziekenhuis ligt
Je zou mensen kwaad maken, maar
soms denk ik: als ze dan maar wakker
worden, dan geeft dat kwaad worden
niks. En je zou ook één avond eens twee
minuten op dat iv-scherm willen hebben,
op een moment, dat je een paar miljoen
vaderlanders bereikt. Dan zouden we
zeggen: Er is maar één veilige plek
voor uw kind in een auto en dat is op
de achterbank.
En dan op die bank een klein kind na
tuurlijk niet los laten zitten: óf een vol
wassene óf een groter kind er naast, of
vastbinden.
Minder gezellig, mevrouw achterin,
zeker. Nog minder gezellig, als de hele
familie 's avonds op van de zenuwen in
een ziekenhuisgang op en neer loopt, om
dat Keesje binnen onder handen van de
chirurg is.
En nog iets: als de hele club naar oma
in Amsterdam gaat, dan is het natuur
lijk erg zielig om de hond thuis te la
ten. En daarom zien we ook in honder
den auto's een Bruno of een Pluto heel,
eigenwijs door een zijruit kijken en
meerijden.
Maar ook Pluto of Bruno moet aan de
lijn en die lijn moet vastzitten of door
iemand worden vastgehouden. Er zijn do
den gevallen doordat een hond ineens
van iets schrok en een snoekduik nam
van de achterbank boven op de bestuur
der, die dan zoals we de volgende
dag kunnen lezen „de macht over het
stuur verloor".
Er is nog meer over te zeggen, maar
het kan allemaal samengevat worden in
dit telegram: Kleine kinderen op de
achterbank, honden vast, hersens ge
bruiken, nu, maar vooral straks als het
extra druk wordt".
Advocaat-Generaal verder nog niet altijd
het recht om het voorspelde te doen; even
min is er altijd een plicht. Er kan bij voor
beeld plotseling gevaar dreigen. En ten
slotte wordt er van het overige verkeer een
kritische waarneming verwacht. Als het te
ken duidelijk op een abuis berust, mag
men er niet op vertrouwen.
Maar dit alles laat de hoofdregel onver
let, dat onze verkeersgenoten op het een
maal gegeven teken de belofte in de
verkeersmaatschappij moeten kunnen
afgaan. Veronachtzaming van deze hoofd
regel kan onder bepaalde omstandigheden
de veiligheid verstoren. Deze veiligheids-
verstoring heeft A. over het hoofd gezien,
aldus de Advocaat-Generaal.
Overeenkomstig diens conclusie verwierp
de Hoge Raad het beroep van A.
Ford-Engeland heeft een speciale Cor
tina voor de politie samengesteld, een
soort kruising tussen de Cortina Lotus en
de Cortina GT. De politie-Cortina's hebben
een 1600 cc 92 SAE-pk-motor met dubbe
le carburateur, radiaalbanden op 4Vt J vel
gen, een geijkte snelheidsmeter, een zoek
licht, mistlampen, zwaardere vering en
nog zo het een en ander. Ze worden alleen
maar aan politiekorpsen verkocht.
Een half jaar geleden werd in België
de regel ingevoerd dat in het donker
ook in de steden met gedimd licht moet
worden gereden, in plaats dus van met
stadslicht.
In de Prisma-serie is de Autogids 1969
verschenen. Er wordt een redelijk over
zicht in gegeven van wat er op de Neder
landse markt te koop is, hoewel er toch
nog vele typen auto's bij. in schieten. Aan
de wél behandelde auto's is steeds een pa
gina gewijd: een flinke foto, de gebruike
lijke technische gegevens en een over
zichtje van de uitrusting. De inhoud werd
verzorgd door Toon Smits.
Eén van de dingen die men het beste zeer
voorzichtig kan doen, is het aandraaien van
de vleugelmoer op het deksel van het lucht-
filter van uw auto. In de research-afdelingen
van de bougiefirma Champion is namelijk ge
bleken dat het te vast aandraaien van deze
moer tot gevolg kan hebben dat de choke-
klep vast komt te zitten in het luchttoevoer-
kanaal. Deze gedeeltelijke afsluiting van de
luchttoevoer kan op haar beurt weer tot
gevolg hebben, dat het benzine-Auchtmeng-
sel te rijk wordt aan benzine. Dat betekent:
een veel te hoog brandstofverbruik, een ab
normale vervuiling van de bougies en een
lager motorisch rendement.
De directie van Simca heeft de oprichting
van een nieuwe maatschappij aangekon
digd, die zich zal gaan specialiseren op het
gebied van „Leasing" en auto-verhuur. De
firma die de naam „Locasim" heeft gekregen,
zal haar activiteiten ook buiten Frankrijk
gaan bedrijven en wel vanaf de simpele auto
verhuur per dag tot aan „Leasing", dat zich
gewoonlijk over een aantal jaren uitstrekt en
de cliënt aanbiedt een „optie-tot-koop" aan
het einde van het contract.
Het „KNAC-Handboek 1969" is uit. Dit
ware vademecum voor de automobilist is
voor niet-leden te koop voor 7,90 gulden.
De N.V. Zwolsche algemene verzekering
maatschappij (ondanks de naam gevestigd
in Utrecht) is een soort alarmcentrale begon
nen voor bij haar verzekerde automobilisten.
Deze kunnen de „Zwolsche" bij in het bin
nenland opgelopen schades dag en nacht
ook 's zondags opbellen. De maatschap
pij geeft dan eerst telefonisch advies voor
de afhandeling, zorgt vervolgens eventueel
voor een taxi en een kraanwagen en stuurt
tenslotte een expert naar de auto om de
schade vast te stellen. Kosten zijn aan dit
alles niet verbonden. De „Zwolsche" vindt
dat dit bij het verzekeringspakket hoort.
VW-Arnhem heeft een nieuwe folder
i het licht laten zifen met als titel „Dagje
uit? Arnhem!" De in kleurendruk uit-
I gevoerde folder geeft informatie over 1
de zeven belangrijkste „trekpleisters" I
voor dagtoerisme in Arnhem en omge-
I ving, t.w. Nationale Park „De hoge Ve-
luwe", Kröller-Müller museum, Neder- I
lands Openluchtmuseum, Burgers' Die-
ren- en Safaripark, Varen op de Rijn, f.
Westerbouwing, Posbank en Uitgaan in I
de City.
De in grote oplaag gedrukte folder f
I vormt een onderdeel van een, op initia-
l tief van de VW-Arnhem tot stand geko- i
i men samenwerking tussen de directies
i van de hiervorengenoemde bedrijven,
i musea, organisaties en instellingen en
WV, met als doel collectieve propagan-
da te maken voor de vordering van het I
dagbezoek aan Arnhem en omgeving, f
Door de grote en rijke verscheidenheid
aan belangrijke „trekpleisters" biedt
Arnhem veel mogelijkheden voor een f'
j prettig dagje uit en wel voor sterk uit- I
eenlopende interesse-richtingen. Het is
de bedoeling dit aspect van de interna- f
tionale toeristenstad Arnhem in deze ac-
tie onder de aandacht van een zo groot
mogelijk publiek te brengen. Gelijk met
de folder is een op actie geënte ook
in kleurendruk uitgevoerde affiche
verschenen. In West-Duitsland wordt de
actie gevoerd onder de naam „Am-
heim Stadt der schonen Ausflüge".