Pompbediende ontwikkelde een bloeiende onderdelenzaak Autorijden zonder geld... All risks voor 15 dagen Wie in 't verkeer niet doet wat hij belooft.... Zet Keesje toch nooit op de Brieven van lezers OPEL maakte in 70 jaar 8.000.000 auto's nieuwtjes Dagje uit? Arnhem! De rozijnen uit het krentebrood Opknappen Drive-in Aan tafel, heren Leven in onbelans Actie ondernemen Rozijnen... Muggenkerkhof direct opruimen Een voorbeeld Ook Renault komt met mini-auto TJe nu dertigjarige Hagenaar S. W. Ver berg heeft in dik vijf jaar een bloeien de handel in autoonderdelen van de grond gekregen, met vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Zijn geheim: hij verkoopt zijn spullen gemiddeld 25 procent onder de prijzen van de dealers. Verberg heeft zich gespecialiseerd in onderdelen voor Fiat. „Auto-Italië" heeft hij daarom z'n bedrijf genoemd. Acht jaar geleden maakte de toenmalige pompbediende zich zelfstandig. Hij begon een garagebedrijfje. Met welgeteld veertig gulden bedrijfskapitaal wachtte hij op zijn torste klant. Na een tijdje ging hij zich in het bijzon der toeleggen op het weer opknappen van bij aanrijdingen beschadigd geraakte Fiats. In die tijd ontdekte hij dat hij het plaat werk voor zijn Fiats goedkoper kon krij gen als hij het regelrecht in Italië kocht en zelf importeerde. Bij het plaatwerk kwamen olie- en luchtfilters, bumpers, chroomwerk, enzovoorts. Het liep uit op een winkel in on derdelen voor Fiat in Den Haag, die al gauw zoveel succes boekte dat de garage werd gesloten en nieuwe winkels werden geopend in andere steden. De jongste vestiging is die in Amsterdam, een soort drive-in, de klanten rijden met hun auto's de winkel binnen. „Neem nou dit embleempje", zo geeft de heer Verberg een voorbeeld van zijn han del. „Dat kost bij de dealer achttien gul- Het deed me deugd, dat uw krant zich verontrust over de uitspraak van de korps chef van de gemeentepolitie te Epe. Bomen zijn gevaarlijke dingen langs de wegen, daar om, aldus de chef, dienen ze te verdwijnen. De heer Osseweyer bekijkt één en ander door zijn verkeerstechnische bril. Deden vroeger de bomen dienst als wegbebakening, thans is deze bebakening op dc meeste drukke wegen met moderne middelen tot in perfectie uitgevoerd. De uitspraak van de korpschef komt wat cru aan, vandaar dat Waterstaten en landschapsverzorgers niet direct enthousiast zijn over de uitspraak van de heer Osseweyer. Het nut van bomen neeft de heer Bou- man nog eens duidelijk uit de doeken ge daan. Ongenuanceerd denken is geen monopolie van de korpschef van Epe. Verschillende overheidsdiensten lijden aan dit euvel, en naar ik vermoed, speciaal in kleinere ge meenten. Als de diverse overheidsdiensten elkaar zien als tegenpartijen, dan is er danig iets mis. In een goed functionerende overheidsdienst gaan partijen bij elkaar (vroegtijdig) aan tafel zitten en t.a.v. vraagstukken tot goede oplossingen te geraken. Dit geldt ook voor het onderwerp groen en bomen (t.a.v. het nut en ook t.a.v. de veiligheid). C. Dijkhuizen. Loolaan Apeldoorn Dezer dagen las ik iets over de mens boom-verhouding in het westen des lands. Daar heeft men bomen geteld en die cijfers gezet naast de inwoneraantallen verschillen de steden. Dat komt dan zo uit- In Am sterdam zijn voor 846.000 inwoners 130.000 bomen. Dat is voor elke zes en een halve Amsterdammer één boom. In Rotterdam is de verhouding ongeveer net zo, maar in Den Haag waar slechts ruim 40.000 bomen staan, is de situatie slechter, namelijk één boom voor elke zestien Hagenaars. Ik zou wel eens willen weten hoe de ver houdingen hier zijn binnen het stedelijk gebied van Apeldoorn en voor de hele ge meente Apeldoorn. Ik denk dat we een record hebben. Natuurlijk zal de „spoeling" wat dunner worden met de steeds toene mende bevolking, maar we zullen ongetwij feld nog lange tijd gezegend blijven met groen. Tegen de achtergrond van het fijne betoog van de heer Bouman mag inderdaad van een zegen gesproken worden. Het zou eigenlijk niet zo belangrijk zijn als we langs de weg Apeldoorn-Zwolle wat bomen verliezen. Maar daar gaat het m.i. niet om. Het gaat om de dictatuur van de deskundigheid. Er zijn behalve de korpschef van Epe meer vckeersdeskundigen die het liefst alle bomen angs de wegen zouden kap pen. Stelt u zich eens voor als tegenover deze eenzijdige balans geen tegenwicht zou bestaan. Ons leven zou, vrees ik, in onba lans vallen. Apeldoorn J. P. L. Met grote aandacht en veel voldoening las ik het artikel in uw courant over „Bo men zijr niet alleen mooi maar ook zeer nuttig". Het oordeel van de heer Bouman, directeur van Landelijke Eigendommen van de gemeente Apeldoorn is mij uit het hart gegrepen. De trots van Epe is nog altijd de énige mooie entrée van het dorp vanuit de rich ting Heerde en ik hoop echt dat deze zwa re beukebomen niet het slachtoffer van de bijlslag zullen worden De korpschef van de gemeentepolitie ziet deze bomen als een gevaar voor het ver keer, maar heeft blijkbaar uit 't oog verloren dat er nog andere middelen zijn om dit ge vaar te beteugelen, waarbij ik denk aan een snelheidsbeperking of een inhaalverbod op het bewuste traject. Bovendien liggen er nog altijd de plannen gereec vooi dt nieuwe autoweg Apeldoorn-Hattem en dan is de thans bestaande weg alleen maar van lo kaal belang en zullen verkeersongevallen zeer beperkt blijven. Misschien kan er een initiatief uitgaan van VVV „Epe's Bloei" teneinde —evenals in Baarn voor behoud van de laan Baarn-Hil- versum met succes plaats had te berei ken dat de bomen langs de Heerderweg voor ons en ons nageslacht behouden blijven. Het is in ieder geval de overweging wel waard. H. E. Stel, oud-inwoner van Epe, voor zitter Veilig Verkeer te Sleen (Dr.). den en bij mij 12,60 gulden. Daar verdien ik nog goed aan." „Ik geef de garagehouders die bij mij kopen ook nog weer een fikse korting. Als het goed is, komt mijn lagere prijs ook dan de klant ten goede." Het geheim van de lage prijzen van Aoto-Italië voor vele onderdelen van Fiat is niet moeilijk. Auto-Italië levert géén weinig gevraagde onderdelen voor weinig voorko mende Fiats en géén weinig gevraagde on derdelen voor wel vaak voorkomende Fiats. Bovendien werkt Auto-Italië met een klei ne organisatie, waardoor de boekhouding niet al te kostbaar hoeft te worden. De Fiatorganisatie moet alle onderdelen van alle Fiats in huis hebben, courant of niet. De incourante onderdelen zouden pe perduur zijn als een organisatie alle erin geïnvesteerde geld in de prijs zou doorbe rekenen. Dat gebeurt echter niet. De extra kosten van de incourante onderdelen van alle Fiats zijn doorberekend in de prijs van courante onderdelen. Zo liggen de prijzen van de Fiatonderdelen bij de officiële orga nisatie hoger dan bij Auto-Italië, waar men zich kan permiteren de rozijnen uit het kren tenbrood te eten (en waar men klanten die naar incourante delen vragen altijd nog naar de Fiatorganisatie kan verwijzen). Zo krijgt men een rare situatie: Auto- Italië is voordelig, maar de Fiatrijder die daar zoveel mogelijk profijt van trekt en pas voor de moeilijke delen op zijn dealer terugvalt, gaat op dat moment eigenlijk profiteren van de hogere prijzen die mede- Fiatrijders bij de dealer betaalden voor hun courante onderdelen. De 8 miljoenste door Opel geproduceer de wagen heeft onlangs de assemblagelijn van de Opelfabriek te Rüsselsheim verla ten. Het wat een Opel Rekord, die in te genwoordigheid van leiders van de onder neming en van stedelijke autoriteiten aan de Neurenbergse firma Auto-Kropf, Duits- lands oudste Opel-dealer, werd overgedra gen. Opeis eerste auto, de Opel Patent-Motor wagen, werd in 1898 geproduceerd. De mil joenste wagen werd 42 jaar later in 1940 gebouwd, de tweemiljoenste in 1956. De vijf miljoenste Opel werd in 1964 geprodu ceerd. Ongeveer 45'/* van de 8 miljoen gepro duceerde Opel-wagens werd geëxporteerd. S. W. Verberg van Auto-Italië,.Wij ztjn goedkoop, maar we hebben niet alles". wmmmmMmgmmMmmmmm&wmMimmxmm Wij hebben wel eens horen zeggen dat, naarmate er meer „kleine" autobezitters op de wegen verschijnen, er ook meer zoge noemde „sleutelaars" zullen komen men sen die zelf het een en ander aan hun auto doen om niet op al te hoge kosten te ko men. Een heel andere ervaring hoorden wij dezer dagen van een man uit de praktijk: de directeur van een autoreparatiebedrijf in Nederland, die een speciale reparatiedienst in het leven heeft geroepen en daarmee zijn diensten ook langs de weg aanbiedt. Hij zegt dat we de komende zomer zo het een en ander kunnen beleven op de weg, omdat er steeds meer auto's gaan rijden die niet bedrijfszeker zijn, gauw kapot gaan, omdat ze slechts bij weekends gebruikt worden en bovendien nog door een toenemend aantal leken bestuurd worden. Hij meent, dat het aantal sleutelaars dat echt iets voor de auto kan dien, klein is en nog aan het afnemen is ook. „Vroeger kon 'n goede automobilist veel zei doen. Nu worden we om de haverklap ge roepen voor karweitjes die mensen met een klein beetje kennis van hun auto gemakke lijk zelf hadden kunnen doen." En dat komt zegt hij, doordat de mensen veel te weinig aandacht hebben voor hun auto. Ze zien het nut er niet van in, vinden onderhoud door een ander te duur met het gevolg dat er steeds meer mankementen ontstaan en 't ene gat nauwelijks meer met het andere is te vullen. Zeer illustratief is een voorbeeld van de ze onderhouds- en reparatieman uit de prak tijk. Hij vertelde dat er voor het uitrukken van zijn auto's naar een pechgeval en een kwartier arbeidsloon bij. Heel vaak blijft rekend van twintig gulden exclusief BTW. Duurt de reparatie langer dan komt er per kwartier arbeidsloon wij. Heel vaak blijkt dat de pechvogels letterlijk zonder een cent op zak zitten. Dan wordt er om een onder pand gevraagd en soms gaat de auto mee naar de garage tot hij daar betaald is. „Maar daar schieten we niet veel mee op," zegt de man, want onlangs hadden we acht auto's staan die niet eens meer werden op gehaald..." Hij liet ons een hele stapel ken tekenbewijzen, rijbev ijzen en paspoorten zien die In onderpand waren gegeven. „Geen mens die er naar taalt..." Het Rotterdamse verzekeringsbedrijf Stassurantie is met een nieuwe activiteit begonnen, het all-risks verzekeren van auto's voor zeer korte perioden, tot vijftien dagen toe. Directeur D. Stasse zegt: „Wij hebben ons altijd al toegelegd op afwijkende ver zekeringsmogelijkheden voor bijzondere gevallen. Polissen naar maat noemen we dat. Een van de weinige dingen die we op het gebied van auto-verzekeringen niet konden, was een auto voor een korte pe riode all-risks verzekern. Er was eenvou digweg geen maatschappij die het deed. We hebben nu een Amerikaans verzekerings bedrijf gevonden met een dergelijke polis en daar zijn we nu agent voor geworden". De Amerikaanse maatschappij loste met een een ander probleem voor Stassurantie op, het verzekeren van Nederlandse auto's die door Nederlanders in Amerika worden bereden. Veel gebeurt het niet dat Nederlanders hun auto mee op en neer nemen naar Amerika, maar het komt toch voor. Het vinden van een verzekering was dan een uiterst moeizame zaak. Goedkoop zijn al deze bijzondere verze keringen niet, hetgeen in overeenstemming is met het meestal hogere risico. Afhan kelijk van het motorvermogen kost bij voorbeeld een all-risks verzekering met groene kaart 80-250 gulden voor vijftien dagen. Met het mooie weer komen de muggen, die als enig streven een snel einde op de neus van een auto schijnen te hebben. De zo ontstane muggenkerkhoven plegen al leen maar redelijk gemakkelijk te verwij deren te zijn als dat meteen na de rit ge beurt. Met wat warm water en een spons is de neus van de auto dan wel weer zonder al te veel pijn en moeite schoon te krijgen. Automobilisten die de muggen laten zit ten tot de wekelijkse wasbeurt, moeten veel al overgaan tot serieus gepoets, vaak zelfs met cleaner en was. Een moeizaam kar wei, dat soms ook nog resulteert in het ge durende een heel seizoen letterlijk kaal poetsen van de auto. Er is nu een geweldige oplossing voor alle narigheid op dit gebied: Mukosol. Dat is een Duits produkt (het heet eigenlijk dan ook dr. Stöcker Mukosol) dat wordt ver kocht in een grote spuitbus van 3,95 gulden. Het muggenslagveld dat met Mukosol wordt bespoten, is even later met wat wa ter zo weg te spoelen. Mukosol haalt de muggelijken wel snel weg, maar is volko men ongevaarlijk voor lak, chroom, rub ber en glas. XJet Reglement Verkeersregels en Ver- keerstekens (RW) schrijft de auto mobilist voor „zijn linker richtingaanwij zer in werking te stellen, indien hij links wil inhalen en zich daartoe in zijdelingse richting naar links moet verplaatsen". Het staat er een beetje ingewikkeld, maar ieder een begrijpt wat er bedoeld wordt. Het teken met de linker richtingaanwij zer moet echter ophouden, zodra de zijde lingse verplaatsing voltooid is. Dit wordt wel eens vergeten. Als een automobilist zijn linker richtingaanwijzer in werking laat en vervolgens een linker zijweg na dert, kan hij de indruk wekken naar links te willen afslaan. Maar, niet beseffend, dat zijn linker richtingaanwijzer in werking is, blijft hij rechtdoor rijden. Kan hij nu strafrechtelijk worden vervolgd, omdat hij niet naar links afsloeg? Het niet links afslaan is in het RW niet strafbaar gesteld. Een eventuele strafrech telijke vervolging kan dus uitsluitend wor den gebaseerd op het zogenaamde kapstok artikel van de Wegenverkeerswet (WVW). Dit artikel houdt een algemeen verbod in om de veiligheid op de weg in gevaar te brengen. Iedereen, die gevaarlijk rijdt zon der een bepaalde verkeersregel van het RW te overtreden, kan dus op grond van het kapstokartikel van de WVW worden ver volgd. Een voorbeeld: A. naderde een kruispunt en bleef rechtdoor rijden, ofschoon hij zijn linker richtingaanwijzer had laten aanstaan. Een andere automobilist, B. naderde het zelfde kruispunt en zag de auto van A. van links naderen; aangezien de linker rich tingaanwijzer van de auto van A. knipper de, dacht B. dat A. naar links zou afslaan, B. sloeg vervolgens rechtsaf. Tegen de ver wachting van B. in bleef A. rechtdoor rij den, waardoor er een botsing tussen de bei de auto's ontstond. A. werd strafrechtelijk vervolgd, omdat hij de veiligheid op de weg in gevaar had gebracht door niet naar links te rijden, of schoon zijn linker richtingaanwijzer in wer king was. A. werd door de kantonrechter te Delft en in hoger beroep door de rechtbank te Den Haag veroordeeld tot een geldboete van f 40. Voor de Hoge Raad betoogde A., dat de rechtbank hem in wezen alleen verweten had, dat hij naar links was afgeslagen, hoe wel zijn richtingaanwijzer in werking was. En dit is nu eenmaal niet strafbaar. Een dergelijke norm bestaat niet en zou tot on gerijmde consequenties leiden, aldus A. Maar de Advocaat-Generaal wees er op, dat de rechtbank helemaal niet had ge steld, dat er een verplichting zou zijn voor A. om links af te slaan en dat hij straf baar zou zijn, omdat hij dit niet gedaan had. A. heeft door middel van een verkeerste ken aan de eventueel aanwezige weggebrui kers de mededeling gegeven: ik sla links af. Deze mededeling is A. niet nagekomen. Door rechtdoor te rijden is hij als veilig heidsverstoorder opgetreden. Van een verkeersdeelnemer, die in een bepaalde situatie een teken geeft, wordt immers verwacht, dat hij „doet wat hij belooft". Het overige verkeer gaat immers zijn rol op het te verwachten gedrag af stemmen. Dat is het ABC van het verkeer. Natuurlijk geeft zo'n teken zo ging de m mm BMMlIfllIM Hallo, hallo, ja ik maak me zorgen over m'n rij-instructeur. Hij is in 't bos verdwenen en ik dacht dat ik 'n schot hoorde De Renaultfabrieken zullen met een klein compact wagentje op de markt verschij nen. Dit geheel nieuwe type wordt nog geen drie meter lang en zal zijn uitgerust met een dwarsliggende vier-cilinder motor van ongeveer 850 cc. Het zal voorwielaandrij ving krijgen. Het wagentje wordt kennelijk uitgebracht in concurrentie met de Fiat 850 en de En gelse mini-cars, die een zeer groot deel van de Franse en Europese markt hebben ver overd. Er is de komende maanden niet veel fantasie voor nodig om *e begrijpen, dat de wegen hier en daar weer bars tensvol zullen zitten met vaderlandse en buitenlandse bezoekers. Dat wordt dan op tientallen plekken in de file rij den. Aha, roepen de optimisten, dat bete kent voetje voor voetje en je zult zien, dan blijven de arde klappen en de ste vige aanrijdingen ook achterwege. Daar zit een hoop waars in, maar meestal worden die dagen kleine kinde ren het slachtoffer. Waarom? Vakantietijd en mooie weekends en de groep die we nu eenmaal .zondagsrij ders" noemen, kom. de weg op. De mensen, die geen routine hebben, die hun autootje (al of niet tweedehands) zuiver en alleen voor hun plezier gebruiken. Als zij verschijnen, dan zit doorgaans de hele familie in het voertuig. Op weg naar oma in Amsterdam, Harderwijk of naar de zee. Op weg naar een strand wandeling in Hoek van Holland of de Efteling in Kaatsheuvel. Mevrouw zit voorin naast meneer en kleine Keesje op schoot bij zijn moeder. VJaarom Omdat het dé aangewezen plek schijnt, omdat het gezellig is naast meneer voorin, omdat de andere kinde ren op de achterbank zitten en omdat Keesje zo veilig bij moeder zit. Vergeet het maar. Er is voor een klein kind (of een ba by) geen onveiliger plek dan voorin de auto. Ook niet als mevrouw de veilig heidsriem om heeft, want bij het eerste plotselinge stoppen zal zij onbewust haar handen afwerend naar de voorruit uit steken en het kind slaat tegen ruit of dashboard. En dat onverwachte s+oppen, dat plotselinge remmen nog niet eens een paniek-stop dat gebeurt aan de lopen de band, juist op die wegen waar men in de file zit. Men ziet ze weer volop, die kleine kinderen voorin auto's, op schoot bij hun moeder. Je zou de bestuurder wel naar de kant van de weg willen wijzen en hem vertellen dat zijn kind op de .dodenplek" zit. (zoals de mannen van de witte porsches ook doen). Je zou die mensen gewooi. keihard wil len vragen: Vindt u het niet erg als uw kind vanavond met ingedeukte hersen tjes in een ziekenhuis ligt Je zou mensen kwaad maken, maar soms denk ik: als ze dan maar wakker worden, dan geeft dat kwaad worden niks. En je zou ook één avond eens twee minuten op dat iv-scherm willen hebben, op een moment, dat je een paar miljoen vaderlanders bereikt. Dan zouden we zeggen: Er is maar één veilige plek voor uw kind in een auto en dat is op de achterbank. En dan op die bank een klein kind na tuurlijk niet los laten zitten: óf een vol wassene óf een groter kind er naast, of vastbinden. Minder gezellig, mevrouw achterin, zeker. Nog minder gezellig, als de hele familie 's avonds op van de zenuwen in een ziekenhuisgang op en neer loopt, om dat Keesje binnen onder handen van de chirurg is. En nog iets: als de hele club naar oma in Amsterdam gaat, dan is het natuur lijk erg zielig om de hond thuis te la ten. En daarom zien we ook in honder den auto's een Bruno of een Pluto heel, eigenwijs door een zijruit kijken en meerijden. Maar ook Pluto of Bruno moet aan de lijn en die lijn moet vastzitten of door iemand worden vastgehouden. Er zijn do den gevallen doordat een hond ineens van iets schrok en een snoekduik nam van de achterbank boven op de bestuur der, die dan zoals we de volgende dag kunnen lezen „de macht over het stuur verloor". Er is nog meer over te zeggen, maar het kan allemaal samengevat worden in dit telegram: Kleine kinderen op de achterbank, honden vast, hersens ge bruiken, nu, maar vooral straks als het extra druk wordt". Advocaat-Generaal verder nog niet altijd het recht om het voorspelde te doen; even min is er altijd een plicht. Er kan bij voor beeld plotseling gevaar dreigen. En ten slotte wordt er van het overige verkeer een kritische waarneming verwacht. Als het te ken duidelijk op een abuis berust, mag men er niet op vertrouwen. Maar dit alles laat de hoofdregel onver let, dat onze verkeersgenoten op het een maal gegeven teken de belofte in de verkeersmaatschappij moeten kunnen afgaan. Veronachtzaming van deze hoofd regel kan onder bepaalde omstandigheden de veiligheid verstoren. Deze veiligheids- verstoring heeft A. over het hoofd gezien, aldus de Advocaat-Generaal. Overeenkomstig diens conclusie verwierp de Hoge Raad het beroep van A. Ford-Engeland heeft een speciale Cor tina voor de politie samengesteld, een soort kruising tussen de Cortina Lotus en de Cortina GT. De politie-Cortina's hebben een 1600 cc 92 SAE-pk-motor met dubbe le carburateur, radiaalbanden op 4Vt J vel gen, een geijkte snelheidsmeter, een zoek licht, mistlampen, zwaardere vering en nog zo het een en ander. Ze worden alleen maar aan politiekorpsen verkocht. Een half jaar geleden werd in België de regel ingevoerd dat in het donker ook in de steden met gedimd licht moet worden gereden, in plaats dus van met stadslicht. In de Prisma-serie is de Autogids 1969 verschenen. Er wordt een redelijk over zicht in gegeven van wat er op de Neder landse markt te koop is, hoewel er toch nog vele typen auto's bij. in schieten. Aan de wél behandelde auto's is steeds een pa gina gewijd: een flinke foto, de gebruike lijke technische gegevens en een over zichtje van de uitrusting. De inhoud werd verzorgd door Toon Smits. Eén van de dingen die men het beste zeer voorzichtig kan doen, is het aandraaien van de vleugelmoer op het deksel van het lucht- filter van uw auto. In de research-afdelingen van de bougiefirma Champion is namelijk ge bleken dat het te vast aandraaien van deze moer tot gevolg kan hebben dat de choke- klep vast komt te zitten in het luchttoevoer- kanaal. Deze gedeeltelijke afsluiting van de luchttoevoer kan op haar beurt weer tot gevolg hebben, dat het benzine-Auchtmeng- sel te rijk wordt aan benzine. Dat betekent: een veel te hoog brandstofverbruik, een ab normale vervuiling van de bougies en een lager motorisch rendement. De directie van Simca heeft de oprichting van een nieuwe maatschappij aangekon digd, die zich zal gaan specialiseren op het gebied van „Leasing" en auto-verhuur. De firma die de naam „Locasim" heeft gekregen, zal haar activiteiten ook buiten Frankrijk gaan bedrijven en wel vanaf de simpele auto verhuur per dag tot aan „Leasing", dat zich gewoonlijk over een aantal jaren uitstrekt en de cliënt aanbiedt een „optie-tot-koop" aan het einde van het contract. Het „KNAC-Handboek 1969" is uit. Dit ware vademecum voor de automobilist is voor niet-leden te koop voor 7,90 gulden. De N.V. Zwolsche algemene verzekering maatschappij (ondanks de naam gevestigd in Utrecht) is een soort alarmcentrale begon nen voor bij haar verzekerde automobilisten. Deze kunnen de „Zwolsche" bij in het bin nenland opgelopen schades dag en nacht ook 's zondags opbellen. De maatschap pij geeft dan eerst telefonisch advies voor de afhandeling, zorgt vervolgens eventueel voor een taxi en een kraanwagen en stuurt tenslotte een expert naar de auto om de schade vast te stellen. Kosten zijn aan dit alles niet verbonden. De „Zwolsche" vindt dat dit bij het verzekeringspakket hoort. VW-Arnhem heeft een nieuwe folder i het licht laten zifen met als titel „Dagje uit? Arnhem!" De in kleurendruk uit- I gevoerde folder geeft informatie over 1 de zeven belangrijkste „trekpleisters" I voor dagtoerisme in Arnhem en omge- I ving, t.w. Nationale Park „De hoge Ve- luwe", Kröller-Müller museum, Neder- I lands Openluchtmuseum, Burgers' Die- ren- en Safaripark, Varen op de Rijn, f. Westerbouwing, Posbank en Uitgaan in I de City. De in grote oplaag gedrukte folder f I vormt een onderdeel van een, op initia- l tief van de VW-Arnhem tot stand geko- i i men samenwerking tussen de directies i van de hiervorengenoemde bedrijven, i musea, organisaties en instellingen en WV, met als doel collectieve propagan- da te maken voor de vordering van het I dagbezoek aan Arnhem en omgeving, f Door de grote en rijke verscheidenheid aan belangrijke „trekpleisters" biedt Arnhem veel mogelijkheden voor een f' j prettig dagje uit en wel voor sterk uit- I eenlopende interesse-richtingen. Het is de bedoeling dit aspect van de interna- f tionale toeristenstad Arnhem in deze ac- tie onder de aandacht van een zo groot mogelijk publiek te brengen. Gelijk met de folder is een op actie geënte ook in kleurendruk uitgevoerde affiche verschenen. In West-Duitsland wordt de actie gevoerd onder de naam „Am- heim Stadt der schonen Ausflüge".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7