„WIELERTOP IS VEEL TE SMAL" Oplagestijging dagbladen ook in 1968 twee procent voor u: een speels zomermode-avonfuur VAN SCHUPPEN COACH JOOP MIDDELINK Onderzoek naar stroefheid wegen en slipgevaar HEEFT U UW SCH0KBREKERS AL LANGER DAN 20.000km? Veel arrestaties in Praag HEIN Hangen Prof? Levensgroot Laat za nu GRATIS CONTROLEREN GARAGE A. N. LAGENDIJK HOOFDSTRAAT 81-89 VEENENDAAL JACQUELINE ONASSIS WIL GEEN PALEIS m Rentabiliteit aanzienlijk te laag Rentabiliteit TEMPELS ABOE SIMBEL DOOR ZATSD BESCHADIGD Voor u: avontuurlijke, zomerse en .jonge japonnetjes in luchtige Diolen katoen. Niet strijken. Het voorste model heeft een klokrok, het achterste de nieuwe overslag lijn. De kreükherstellende eigenschappen van Diolen zijn bij deze jurkjes gecombineerd met het soepele en ademende van katoen. Ideale zomermode! Voor een ideaal prijsje: WOENSDAG 14 MEI 1969 AMSTERDAM De talenten In de nieuwe lichting nationale amateurwielren ners kandidaten straks voor wereldkampioenschappen, Tour de l'Avenir en in later stadium de Spelen van 1972 zqn dit voorseizoen in de acht verreden klas siekers goeddeels verscholen gebleven in het peloton. Uitzondering: Jan Aling, twintig jaar jong en triomfator al in slopende races als De Ronde van Friesland en Omloop van de Kempen. Daarnaast waren het de reeds „doorgebroken" vedetten, die overtui gend koersten: zege van Joop Zoete melk (22) in het Circuit des Mines en overwinning van Fedor den Hertog (23) in de Ronde van België. De na tionale coach Joop Middelink hoopt tijdens Olympia's Toer (1150 kilome ter lange wedstrijd, verdeeld over ze ven etappes), dde vrijdag in Amster dam van start gaat, een duidelijker beeld te krijgen van de veelbelovende krachten die schuilen in het nationale amateurkorps. ..Dit voorjaar heeft me nog weinig geleerd omdat de meeste renners door het regenachtige en koude weer maar niet in vorm konden komen. Ze bleven hangen in het peloton. Hopelijk bre ken de werkelijke talenten door in de ze Toer. Nodig is het wel, want onze top is dit seizoen veel te smal. Na het vertrek van renners als Pijnen, Krekels en De Groot naar de professionals hebben we wel een brede laag van goede amateurs, maar heel weinig topren- ners". Voor menige coureur, leunend tegen de top, geldt de Toer van Olympia georganiseerd door een legertje kei hard werkende amateurs, die dit jaar op hun begroting van f 110.000,- een tekort signaleerden van ruim tien mil le als een wapenschouw van ge wicht. De ongeveer tachtig Nederland se deelnemers in het veld van hon derd kunnen selectie naar interessante buitenlandse wedstrijden verdienen. Middelink: „Al sinds enige jaren heb ik een vrij ruim budget, zodat ik aan vrijwel alle buitenlandse invitaties ge hoor kan geven". Met het oog op de ontwikkelingen in de wielersport overweegt, de Konink lijke Nederlandse Wielren Unie on danks aanvankelijke bezwaren met in gang van het volgende seizoen het rij den in ploegverband (gebruikelijk tij dens Olympia's Toer) ook toe te staan in alle klassiekers. Middelinks over weging: „Ook dit jaar blijken er weer een paar ploegen te zijn die veel te fanatiek rijden in ploegverband zonder dat je daartegen in feite kunt optreden. Om andere ploegen, die zich wel hou den aan de reglementen, niet te bena delen zullen we er toe moeten over gaan dit toe te staan. Erg jammer, want alleen wanneer de renners indi vidueel koersen kunnen ze zichzelf in JOOP MIDDELINK weinig toprenners hun amateurtijd pas goed testen". Hierin heeft Joop Middelink een me destander in Herman Krott, prominen te ploegleider in Olympia's Toer. Als bevelhebber over de equipe van Am- stel beschikt hij ook dit keer over vooraanstaande renners. Zijn sterren: Zoetemelk en Den Hertog. Zijn oordeel: „Op die manier krij gen de opkomende jongens weinig kans meer. Zij zullen dan in de prak tijk steeds voor knecht moeten spelen en dat vind ik in de amateursector on juist en oneerlijk. Ik voel er danook niets voor". Niettemin staat Krott aan het hoofd van een ploeg waarin de meest suc cesrijke renners op de drempel naar de profstatus staan. De ervaren Joop Zoetemelk, winnaar van Olympisch goud in de ploegenach- t er volging. te Mexico, heeft zich voor genomen dit najaar na de Tour de l'Avenir een proflicentie te gaan afha len. Fedor den Hertog twijfelt nog steeds, maar weet dat er over niet al te lange tijd beslissingen van hem zul len worden gevraagd. Westzaner Har ry Jansen (Smith Acifit, onder leiding van wielermanager Piet Liebregts), een der weinige overgebleven promi nenten onder de amateurs, heeft ook al besloten dit najaar beroepsrenner te worden. De noodzaak tot het ontdekken van nieuw talent wordt daardoor levens groot voor wegcoach Middelink. „Ik reken op veel strijdlust in Olympia's Toer. Er staat voor die jongens heel wat op het spel", zegt hij met nadruk. Routeschema voor Olympia's Toer: 16 mei Amsterdam - Breda, 17 mei Breda - Bladel, 18 mei Bladel - Els- loo, 19 mei Elsloo - Geleen, 20 mei Geleen - Oploo, gevolgd door een ploe gentijdrit, 21 mei Oploo - Nijverdal, gevolgd door een individuele tijdrit over 10 km, 22 mei Nijverdal - Am sterdam. WASHINGTON In de Washington Post schrijft Maxine Cheshiredat Jac queline Onassis gezegevierd heeft over haar echtgenoot, bij een meningsver schil over levensstijl. Zij schrijft dat Onassis op het eiland Skorpios voor haar een paleis wilde bouwen dat gro ter is dan het Witte Huis, om daar in ternationale beroemdheden op konink lijke wijze te kunnen ontvangen. Van een vriend van de architect Bil ly Baldicin had zij gehoord, hoe bij de besprekingen op Skorpios Jacqueline de architect liet weten, dat de opvat tingen van haar echtgenoot voor haar te pretentieus waren. Staande ach ter de rug van Onassis trok zij een gezicht en schudde haar hoofd. Bald win stemde altijd met haar ideeën in. Iedere keer bemerkte Onassisdat hij de minderheid vormde, aldus het verhaal. Volgens het blad had Jacqueline zo haar echïgenoot weten over te halen op Skorpios groepjes kleine eenvoudi ge gebouwen te laten neerzetten. Een ervan is reeds ingericht voor Caroli ne en John en Hun vrienden. DEN HAAG Alle wegbeheerdcrs in Nederland moeten op de hoogte zijn van de stroefheid van hun wegen. Van nieuwe wegen moeten zij de stroefheid vóór de openstelling kennen. Alle weg dekken moeten voldoen aan een bepaal de minimumstroefheid. Deze aanbeve lingen heeft de Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gedaan aan minister Bakker van Verkeer en Waterstaat, in een rap port dat in opdracht van de minister wrd samengesteld door de SWOV-werk groep. De aanbevolen minimumstroefheid moet gelijk zijn aan de stroefheid die het Rijkswegenbouwlaboratorium aan beveelt voor de rijks- en provinciale we gen. Het is van groot belang dat ook de gemeenten de stroefheid en dus de slipgevaarlijkheid van hun wegen kennen. Uit het onderzoek snelheidsli mieten van de SWOV blijkt dat automo bilisten nagenoeg dezelfde rijsnelheid aanhouden op natte zowel als op droge wegen. Tenzij er sprake is van bijzondere oneffenheden is de snelheid van het ver keer ook vrijwel niet afhankelijk van de soort van wegdekken. Daarom acht de werkgroep het zeer van belang dat alle wegdekken een gelijke en dan zo hoog mogelijke stroefheid hebben. Dit is thans niet het geval. De SWOV-werkgroep wil niet alleen verbeteringen aan de wegen. Voor het remmen op gladde wegen acht zij een anti-blokkeerinrichting in auto's een grote verbetering. Niet alleen wordt het remvermogen daardoor vergroot, maar de auto blijft bovendien beter bestuur baar. Een juiste verdeling van de rem- kracht over voor- en achterwielen acht de werkgroep van nog groter belang Schokbrekers verslijten zo geleidelijk, dat u niet merkt dat de wegligging van uw wagen verslechtert. Voor uw veiligheid en voor die van uw gezin raden wij u aan uw schokbrekers nu te laten controleren. Wij hebben het genoegen u uit te nodigen voor een gratis schokbrekercontrole door Monroe specialisten op zaterdag 17 mei a.s. van 7 uur tot 17.00 uur. Buurtlaan Oost 81, Veenendaal. Aan het nationale sportcentrum Papendal" van de Nederlandse Sport Federatie, gelegen bij Arnhem, wordt hard gewerkt. De sintelbaan (zie foto), die in een vijf meter diepe kuil wordt aangelegd, zal reeds in augustus gereed zijn. Het is de be doeling, dat het centrum officieel in september 1970 wordt geopend. De kosten zullen ongeveer 20 miljoen gul den bedragen. PRAAG Zestig mensen zijn in Praag gearresteerd voor het neerha len, verbranden of onteren van de Sov- jetvlag tijdens de recente vieringen van de bevrijding van Tsjeco-Slowakfje van de Duitse bezetters door het Rus sische leger, aldus deelt het partijblad Rude Pravo vandaag mee. Het blad eist dat zij die gepakt zijn „niet alleen moreel veroordeeld wor den, maar ook vervolgd krachtens de wet." Het blad maakte geen melding van de Sovjet-invasie van augustus 1968 die hier de anti-Sovjet gevoelens deed ont staan. Het schreef, dat 51 van de gearres teerden tussen 7 en 11 mei, jonge men sen waren tot 25 jaar. „Onder hen wa ren leerjongens, jonge arbeiders, kan toorbedienden, leerlingen van mid delbare scholen en studenten, wat bete kent voor het merendeel jonge mensen voor wie de bevrijding door het Sovjet- leger min of meer een les van school is, zonder persoonlijke ervaring". Rude Pravo meldde verder, dat de meesten van hen die ondervraagd werden „emotioneel sterk geladen zijn met betrekking tot de Sovjet-Unie." Het blad vraagt zich af:„werd hun nooit iets verteld over 9 mei 1945 (de dag van de bevrijding) en wat die voor ons betekent? Heeft nooit iemand uitge legd dat een staatsvlag, als symbool van een land, en zeker die van een ge allieerd land, hier bescherming geniet, zoals in elk beschaafd land." dan de minimumremvertraging waar aan auto's thans moeten voldoen vol gens de wet. Door het aanbrengen van lastafhankelijke remkrachtregelaars in auto's kan, zo stelt zij, de ideale rem- krachtverdeling vrij goed worden be naderd. De werkgroep spreekt in haar rapport ook een aantal vermoedens uit. Zo heeft zij de voorlopige indruk dat de profiel- diepte van banden voor personenauto's 1 a 2 mm moeten bedragen. Zij onder kent de mogelijkheid de thans aanbevo len stroefheidseisen wellicht nog te ver fijnen. De werkgroep heeft aanwijzin gen dat het aantal slipongevallen veel groter is dan uit de officiële ongevallen statistieken kan worden afgeleid. De werkgroep zet haar onderzoek voort o.m. met een statistisch onderzoek naar het verband tussen stroefheid van het wegdek en ongevallenkans. Het rapport is dan ook een eerste interimrapport, waarin een urgentieprogramma voor nader onderzoek is opgenomen. DEN HAAG ..De ontwikkeling van de totale oplaag der Nederlandse dag bladpers vertoonde ook gedurende het vorige jaar het reeds sinds jaren ge bruikelijke beeld: een oplagestijging van twee procent, die ongeveer tweemaal zo groot was als de toeneming van de Nederlandse bevolking en die ook, zij het in iets mindere mate, de stijging van het aantal huishoudens overtrof". Aldus het jaarverslag 1968 van de vereniging „De Nederlandse Dagbladpers". In dat jaar werd de voorlichting aan de lezer opnieuw uitgebreid, als gevolg van een groei van het aantal pagina's. Deze stijging bedroeg 9,2 procent en de ge middelde omvang van het aantal pagina's per dag nam toe van 23,26 in 1967 tot 25,41 in het vorige jaar. Het aantal redactionele pagina's werd met 7,7 procent uitgebreid en vertoonde de afgelopen tien jaren een staging van 30 procent. Gezien juist dit stijgende aantal pa gina's en de uitbreiding van de voor lichting blijft de Nederlandse krant nog steeds een goedkoop produkt, zo con stateert de NDP. Per nummer be droeg de gemiddelde verkoopprijs van een dagblad in ons land 17.7 cent, te gen b.v. 36 cent in Zweden, 37 cent in Frankrijk en 48 cent in Denemarken. De totale omzet van de Nederlandse dagbladen in 1968 steeg met ruim elf procent van f 503 tot 566 miljoen. De abonnementsinkomsten stegen met tien procent van f 183 tot f 202 miljoen. De advertentie-inkomsten stegen ten opzichte van 1967 met bjjna 14 procent van f 319,5 tot naar schatting f 364 mil joen. Deze stijging wordt in het verslag voornamelijk toegeschreven aan de re gionale en plaatselijke advertenties, als mede aan een krachtig herstel van de personeeladvertenties in vele dagbla den. Daarentegen bleven de landelijke adverteerders nog met meer dan elf procent achter bij hun volume van 1966. Dit kan geheel toegeschreven worden, zo blijkt uit het verslag, aan de in vloed van de televisiereclame op deze advertentiebudgetten. In het jaarverslag wordt o.m. gecon cludeerd, dat mede als gevolg van de stijging der loonkosten (gedurende het verslagjaar met tien procent) de ren tabiliteit van de dagbladpers in het vo rige jaar slechts weinig beter was dan in 1967. Deze rentabiliteit is aanzienlijk te laag en zal op korte termijn verbe terd dienen te worden", aldus het jaar verslag. Daarin wordt verwezen naar een jaarlijkse bedrijfsvergelijkend on derzoek, waaruit blijkt dat in de jaren 1962 tot en met 1967 de rentabiliteit van 34 dagbladen, tezamen omvatten de bijna zestig procent van de totale dagbladopname, daalde van 4,9 pet tot 1,1 pet van de totale opbrengst. Voor 1968 wordt die rentabiliteit maar wei nig hoger geschat. Ook in dit jaarverslag bepleit de NDP, dat de overheid het juiste kli maat voor de pers zal scheppen om zich in voldoende diversiteit te kunnen ontwikkelen. Zij zegt er op te vertrouwen, dat de bezorgdheid van de regering voor de pers op korte termijn zal leiden tot tegemoetkoming aan de redelijke sug gesties van de dagbladpers ter verbe tering van het economische klimaat. Voor wat betreft het door haar beplei te ruimere prijsbeleid van de overheid is de NDP van mening dat regelmatige gescheiden abonnementsprij sverhogin- gen noodzakelijk blijven en dat aan een verhoging van de advertentieprij zen niet te ontkomen is. In het ver slag wordt tenslotte de verwachting uit gesproken, dat bij het vraagstuk van de regionale radio- en televisie-üitzen- dingen terdege met de belangen van de dagbladen rekening zal worden ge houden, temeer gezien de schade van ongeveer 30 miljoen die de pers alleen al in 1967 door de invoering van tele visiereclame is toegebracht. In het NDP-verslag wordt kritiek ge leverd op de voorgenomen invoering van een postbestelling per dag. Dit sys teem zal, aldus het verslag, onvermij delijk leiden tot een 'feitelijke beper king van de vrije' dagbladkeuze en daardoor tot schade van de nieuws voorziening. „Voor bepaalde dagbladen, die voor een aanmerkelijk deel van hun verspreiding op postverzending zijn aangewezen, zal het systeem grote moeilijkheden met zich brengen", zo luidt de conclusie. CAIRO De tempels van Aboe Sim- bel, die onlangs door internationale sa menwerking voor het wassende water van de Nijl zijn gered, zijn ernstig be schadigd door een zandstorm. Het standbeeld van koningin Nefertari, de echtgenote van Ramses de tweede, dat aan de ingang van een van de tempels staat, is zeer ernstig beschadigd door de steentjes die de wind er tegen ge worpen heeft. De tempels zijn destijds in stukjes ge zaagd en hogerop weer in elkaar gezet. Dat werk was vorig jaar september vol tooid. Vertegenwoordigers uit de meer dan 90 landen die hadden meegewerkt waren bij de plechtigheid bij de beëindi ging van het werk aanwezig. Enige deskundigen zullen nu gaan be kijken hoe het standbeeld van Neferta ri kan worden gerepareerd. :v::'x G

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 19