„WIELERTOP IS VEEL TE SMAL"
Oplagestijging dagbladen
ook in 1968 twee procent
voor u: een speels
zomermode-avonfuur
VAN SCHUPPEN
COACH JOOP MIDDELINK
Onderzoek naar stroefheid
wegen en slipgevaar
HEEFT U UW SCH0KBREKERS
AL LANGER DAN
20.000km?
Veel arrestaties
in Praag
HEIN
Hangen
Prof?
Levensgroot
Laat za nu GRATIS CONTROLEREN
GARAGE A. N. LAGENDIJK
HOOFDSTRAAT 81-89 VEENENDAAL
JACQUELINE ONASSIS
WIL GEEN PALEIS
m
Rentabiliteit aanzienlijk te laag
Rentabiliteit
TEMPELS ABOE SIMBEL
DOOR ZATSD
BESCHADIGD
Voor u: avontuurlijke, zomerse en .jonge
japonnetjes in luchtige Diolen katoen. Niet
strijken. Het voorste model heeft een klokrok,
het achterste de nieuwe overslag lijn. De
kreükherstellende eigenschappen van Diolen
zijn bij deze jurkjes gecombineerd
met het soepele en ademende van katoen.
Ideale zomermode!
Voor een ideaal prijsje:
WOENSDAG 14 MEI 1969
AMSTERDAM De talenten In de nieuwe lichting nationale amateurwielren
ners kandidaten straks voor wereldkampioenschappen, Tour de l'Avenir en in
later stadium de Spelen van 1972 zqn dit voorseizoen in de acht verreden klas
siekers goeddeels verscholen gebleven in het peloton. Uitzondering: Jan Aling,
twintig jaar jong en triomfator al in slopende races als De Ronde van Friesland
en Omloop van de Kempen.
Daarnaast waren het de reeds
„doorgebroken" vedetten, die overtui
gend koersten: zege van Joop Zoete
melk (22) in het Circuit des Mines en
overwinning van Fedor den Hertog
(23) in de Ronde van België. De na
tionale coach Joop Middelink hoopt
tijdens Olympia's Toer (1150 kilome
ter lange wedstrijd, verdeeld over ze
ven etappes), dde vrijdag in Amster
dam van start gaat, een duidelijker
beeld te krijgen van de veelbelovende
krachten die schuilen in het nationale
amateurkorps.
..Dit voorjaar heeft me nog weinig
geleerd omdat de meeste renners door
het regenachtige en koude weer maar
niet in vorm konden komen. Ze bleven
hangen in het peloton. Hopelijk bre
ken de werkelijke talenten door in de
ze Toer.
Nodig is het wel, want onze top is dit
seizoen veel te smal. Na het vertrek
van renners als Pijnen, Krekels en De
Groot naar de professionals hebben
we wel een brede laag van goede
amateurs, maar heel weinig topren-
ners".
Voor menige coureur, leunend tegen
de top, geldt de Toer van Olympia
georganiseerd door een legertje kei
hard werkende amateurs, die dit jaar
op hun begroting van f 110.000,- een
tekort signaleerden van ruim tien mil
le als een wapenschouw van ge
wicht. De ongeveer tachtig Nederland
se deelnemers in het veld van hon
derd kunnen selectie naar interessante
buitenlandse wedstrijden verdienen.
Middelink: „Al sinds enige jaren heb
ik een vrij ruim budget, zodat ik aan
vrijwel alle buitenlandse invitaties ge
hoor kan geven".
Met het oog op de ontwikkelingen in
de wielersport overweegt, de Konink
lijke Nederlandse Wielren Unie on
danks aanvankelijke bezwaren met in
gang van het volgende seizoen het rij
den in ploegverband (gebruikelijk tij
dens Olympia's Toer) ook toe te staan
in alle klassiekers. Middelinks over
weging: „Ook dit jaar blijken er weer
een paar ploegen te zijn die veel te
fanatiek rijden in ploegverband zonder
dat je daartegen in feite kunt optreden.
Om andere ploegen, die zich wel hou
den aan de reglementen, niet te bena
delen zullen we er toe moeten over
gaan dit toe te staan. Erg jammer,
want alleen wanneer de renners indi
vidueel koersen kunnen ze zichzelf in
JOOP MIDDELINK
weinig toprenners
hun amateurtijd pas goed testen".
Hierin heeft Joop Middelink een me
destander in Herman Krott, prominen
te ploegleider in Olympia's Toer. Als
bevelhebber over de equipe van Am-
stel beschikt hij ook dit keer over
vooraanstaande renners. Zijn sterren:
Zoetemelk en Den Hertog.
Zijn oordeel: „Op die manier krij
gen de opkomende jongens weinig
kans meer. Zij zullen dan in de prak
tijk steeds voor knecht moeten spelen
en dat vind ik in de amateursector on
juist en oneerlijk. Ik voel er danook
niets voor".
Niettemin staat Krott aan het hoofd
van een ploeg waarin de meest suc
cesrijke renners op de drempel naar
de profstatus staan.
De ervaren Joop Zoetemelk, winnaar
van Olympisch goud in de ploegenach-
t er volging. te Mexico, heeft zich voor
genomen dit najaar na de Tour de
l'Avenir een proflicentie te gaan afha
len. Fedor den Hertog twijfelt nog
steeds, maar weet dat er over niet al
te lange tijd beslissingen van hem zul
len worden gevraagd. Westzaner Har
ry Jansen (Smith Acifit, onder leiding
van wielermanager Piet Liebregts),
een der weinige overgebleven promi
nenten onder de amateurs, heeft ook
al besloten dit najaar beroepsrenner te
worden.
De noodzaak tot het ontdekken van
nieuw talent wordt daardoor levens
groot voor wegcoach Middelink. „Ik
reken op veel strijdlust in Olympia's
Toer. Er staat voor die jongens heel
wat op het spel", zegt hij met nadruk.
Routeschema voor Olympia's Toer:
16 mei Amsterdam - Breda, 17 mei
Breda - Bladel, 18 mei Bladel - Els-
loo, 19 mei Elsloo - Geleen, 20 mei
Geleen - Oploo, gevolgd door een ploe
gentijdrit, 21 mei Oploo - Nijverdal,
gevolgd door een individuele tijdrit
over 10 km, 22 mei Nijverdal - Am
sterdam.
WASHINGTON In de Washington
Post schrijft Maxine Cheshiredat Jac
queline Onassis gezegevierd heeft over
haar echtgenoot, bij een meningsver
schil over levensstijl. Zij schrijft dat
Onassis op het eiland Skorpios voor
haar een paleis wilde bouwen dat gro
ter is dan het Witte Huis, om daar in
ternationale beroemdheden op konink
lijke wijze te kunnen ontvangen.
Van een vriend van de architect Bil
ly Baldicin had zij gehoord, hoe bij de
besprekingen op Skorpios Jacqueline
de architect liet weten, dat de opvat
tingen van haar echtgenoot voor haar
te pretentieus waren. Staande ach
ter de rug van Onassis trok zij een
gezicht en schudde haar hoofd. Bald
win stemde altijd met haar ideeën in.
Iedere keer bemerkte Onassisdat hij
de minderheid vormde, aldus het
verhaal.
Volgens het blad had Jacqueline zo
haar echïgenoot weten over te halen
op Skorpios groepjes kleine eenvoudi
ge gebouwen te laten neerzetten. Een
ervan is reeds ingericht voor Caroli
ne en John en Hun vrienden.
DEN HAAG Alle wegbeheerdcrs in
Nederland moeten op de hoogte zijn
van de stroefheid van hun wegen. Van
nieuwe wegen moeten zij de stroefheid
vóór de openstelling kennen. Alle weg
dekken moeten voldoen aan een bepaal
de minimumstroefheid. Deze aanbeve
lingen heeft de Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) gedaan aan minister Bakker
van Verkeer en Waterstaat, in een rap
port dat in opdracht van de minister
wrd samengesteld door de SWOV-werk
groep.
De aanbevolen minimumstroefheid
moet gelijk zijn aan de stroefheid die
het Rijkswegenbouwlaboratorium aan
beveelt voor de rijks- en provinciale we
gen. Het is van groot belang dat ook de
gemeenten de stroefheid en dus de
slipgevaarlijkheid van hun wegen
kennen. Uit het onderzoek snelheidsli
mieten van de SWOV blijkt dat automo
bilisten nagenoeg dezelfde rijsnelheid
aanhouden op natte zowel als op droge
wegen. Tenzij er sprake is van bijzondere
oneffenheden is de snelheid van het ver
keer ook vrijwel niet afhankelijk van de
soort van wegdekken. Daarom acht de
werkgroep het zeer van belang dat alle
wegdekken een gelijke en dan zo hoog
mogelijke stroefheid hebben. Dit is thans
niet het geval.
De SWOV-werkgroep wil niet alleen
verbeteringen aan de wegen. Voor het
remmen op gladde wegen acht zij een
anti-blokkeerinrichting in auto's een
grote verbetering. Niet alleen wordt het
remvermogen daardoor vergroot, maar
de auto blijft bovendien beter bestuur
baar. Een juiste verdeling van de rem-
kracht over voor- en achterwielen acht
de werkgroep van nog groter belang
Schokbrekers verslijten zo geleidelijk, dat u niet merkt dat de
wegligging van uw wagen verslechtert. Voor uw veiligheid en
voor die van uw gezin raden wij u aan uw schokbrekers nu te
laten controleren.
Wij hebben het genoegen u uit te nodigen voor een gratis schokbrekercontrole door Monroe specialisten
op zaterdag 17 mei a.s. van 7 uur tot 17.00 uur.
Buurtlaan Oost 81, Veenendaal.
Aan het nationale sportcentrum
Papendal" van de Nederlandse
Sport Federatie, gelegen bij Arnhem,
wordt hard gewerkt. De sintelbaan
(zie foto), die in een vijf meter diepe
kuil wordt aangelegd, zal reeds in
augustus gereed zijn. Het is de be
doeling, dat het centrum officieel in
september 1970 wordt geopend. De
kosten zullen ongeveer 20 miljoen gul
den bedragen.
PRAAG Zestig mensen zijn in
Praag gearresteerd voor het neerha
len, verbranden of onteren van de Sov-
jetvlag tijdens de recente vieringen van
de bevrijding van Tsjeco-Slowakfje
van de Duitse bezetters door het Rus
sische leger, aldus deelt het partijblad
Rude Pravo vandaag mee.
Het blad eist dat zij die gepakt zijn
„niet alleen moreel veroordeeld wor
den, maar ook vervolgd krachtens de
wet."
Het blad maakte geen melding van
de Sovjet-invasie van augustus 1968 die
hier de anti-Sovjet gevoelens deed ont
staan.
Het schreef, dat 51 van de gearres
teerden tussen 7 en 11 mei, jonge men
sen waren tot 25 jaar. „Onder hen wa
ren leerjongens, jonge arbeiders, kan
toorbedienden, leerlingen van mid
delbare scholen en studenten, wat bete
kent voor het merendeel jonge mensen
voor wie de bevrijding door het Sovjet-
leger min of meer een les van school
is, zonder persoonlijke ervaring".
Rude Pravo meldde verder, dat de
meesten van hen die ondervraagd
werden „emotioneel sterk geladen zijn
met betrekking tot de Sovjet-Unie." Het
blad vraagt zich af:„werd hun nooit
iets verteld over 9 mei 1945 (de dag
van de bevrijding) en wat die voor ons
betekent? Heeft nooit iemand uitge
legd dat een staatsvlag, als symbool
van een land, en zeker die van een ge
allieerd land, hier bescherming geniet,
zoals in elk beschaafd land."
dan de minimumremvertraging waar
aan auto's thans moeten voldoen vol
gens de wet. Door het aanbrengen van
lastafhankelijke remkrachtregelaars in
auto's kan, zo stelt zij, de ideale rem-
krachtverdeling vrij goed worden be
naderd.
De werkgroep spreekt in haar rapport
ook een aantal vermoedens uit. Zo heeft
zij de voorlopige indruk dat de profiel-
diepte van banden voor personenauto's
1 a 2 mm moeten bedragen. Zij onder
kent de mogelijkheid de thans aanbevo
len stroefheidseisen wellicht nog te ver
fijnen. De werkgroep heeft aanwijzin
gen dat het aantal slipongevallen veel
groter is dan uit de officiële ongevallen
statistieken kan worden afgeleid. De
werkgroep zet haar onderzoek voort
o.m. met een statistisch onderzoek naar
het verband tussen stroefheid van het
wegdek en ongevallenkans. Het rapport
is dan ook een eerste interimrapport,
waarin een urgentieprogramma voor
nader onderzoek is opgenomen.
DEN HAAG ..De ontwikkeling van de totale oplaag der Nederlandse dag
bladpers vertoonde ook gedurende het vorige jaar het reeds sinds jaren ge
bruikelijke beeld: een oplagestijging van twee procent, die ongeveer tweemaal
zo groot was als de toeneming van de Nederlandse bevolking en die ook, zij het
in iets mindere mate, de stijging van het aantal huishoudens overtrof".
Aldus het jaarverslag 1968 van de vereniging „De Nederlandse Dagbladpers". In
dat jaar werd de voorlichting aan de lezer opnieuw uitgebreid, als gevolg van
een groei van het aantal pagina's. Deze stijging bedroeg 9,2 procent en de ge
middelde omvang van het aantal pagina's per dag nam toe van 23,26 in 1967 tot
25,41 in het vorige jaar. Het aantal redactionele pagina's werd met 7,7 procent
uitgebreid en vertoonde de afgelopen tien jaren een staging van 30 procent.
Gezien juist dit stijgende aantal pa
gina's en de uitbreiding van de voor
lichting blijft de Nederlandse krant nog
steeds een goedkoop produkt, zo con
stateert de NDP. Per nummer be
droeg de gemiddelde verkoopprijs van
een dagblad in ons land 17.7 cent, te
gen b.v. 36 cent in Zweden, 37 cent in
Frankrijk en 48 cent in Denemarken.
De totale omzet van de Nederlandse
dagbladen in 1968 steeg met ruim elf
procent van f 503 tot 566 miljoen. De
abonnementsinkomsten stegen met tien
procent van f 183 tot f 202 miljoen.
De advertentie-inkomsten stegen ten
opzichte van 1967 met bjjna 14 procent
van f 319,5 tot naar schatting f 364 mil
joen.
Deze stijging wordt in het verslag
voornamelijk toegeschreven aan de re
gionale en plaatselijke advertenties, als
mede aan een krachtig herstel van de
personeeladvertenties in vele dagbla
den. Daarentegen bleven de landelijke
adverteerders nog met meer dan elf
procent achter bij hun volume van 1966.
Dit kan geheel toegeschreven worden,
zo blijkt uit het verslag, aan de in
vloed van de televisiereclame op deze
advertentiebudgetten.
In het jaarverslag wordt o.m. gecon
cludeerd, dat mede als gevolg van de
stijging der loonkosten (gedurende het
verslagjaar met tien procent) de ren
tabiliteit van de dagbladpers in het vo
rige jaar slechts weinig beter was dan
in 1967.
Deze rentabiliteit is aanzienlijk te
laag en zal op korte termijn verbe
terd dienen te worden", aldus het jaar
verslag. Daarin wordt verwezen naar
een jaarlijkse bedrijfsvergelijkend on
derzoek, waaruit blijkt dat in de jaren
1962 tot en met 1967 de rentabiliteit
van 34 dagbladen, tezamen omvatten
de bijna zestig procent van de totale
dagbladopname, daalde van 4,9 pet tot
1,1 pet van de totale opbrengst. Voor
1968 wordt die rentabiliteit maar wei
nig hoger geschat.
Ook in dit jaarverslag bepleit de
NDP, dat de overheid het juiste kli
maat voor de pers zal scheppen om
zich in voldoende diversiteit te kunnen
ontwikkelen.
Zij zegt er op te vertrouwen, dat de
bezorgdheid van de regering voor de
pers op korte termijn zal leiden tot
tegemoetkoming aan de redelijke sug
gesties van de dagbladpers ter verbe
tering van het economische klimaat.
Voor wat betreft het door haar beplei
te ruimere prijsbeleid van de overheid
is de NDP van mening dat regelmatige
gescheiden abonnementsprij sverhogin-
gen noodzakelijk blijven en dat aan
een verhoging van de advertentieprij
zen niet te ontkomen is. In het ver
slag wordt tenslotte de verwachting uit
gesproken, dat bij het vraagstuk van
de regionale radio- en televisie-üitzen-
dingen terdege met de belangen van
de dagbladen rekening zal worden ge
houden, temeer gezien de schade van
ongeveer 30 miljoen die de pers alleen
al in 1967 door de invoering van tele
visiereclame is toegebracht.
In het NDP-verslag wordt kritiek ge
leverd op de voorgenomen invoering
van een postbestelling per dag. Dit sys
teem zal, aldus het verslag, onvermij
delijk leiden tot een 'feitelijke beper
king van de vrije' dagbladkeuze en
daardoor tot schade van de nieuws
voorziening. „Voor bepaalde dagbladen,
die voor een aanmerkelijk deel van hun
verspreiding op postverzending zijn
aangewezen, zal het systeem grote
moeilijkheden met zich brengen", zo
luidt de conclusie.
CAIRO De tempels van Aboe Sim-
bel, die onlangs door internationale sa
menwerking voor het wassende water
van de Nijl zijn gered, zijn ernstig be
schadigd door een zandstorm. Het
standbeeld van koningin Nefertari, de
echtgenote van Ramses de tweede, dat
aan de ingang van een van de tempels
staat, is zeer ernstig beschadigd door
de steentjes die de wind er tegen ge
worpen heeft.
De tempels zijn destijds in stukjes ge
zaagd en hogerop weer in elkaar gezet.
Dat werk was vorig jaar september vol
tooid. Vertegenwoordigers uit de meer
dan 90 landen die hadden meegewerkt
waren bij de plechtigheid bij de beëindi
ging van het werk aanwezig.
Enige deskundigen zullen nu gaan be
kijken hoe het standbeeld van Neferta
ri kan worden gerepareerd.
:v::'x
G