Op bredere basis met V.F.W. werken naar de toekomst Gevarieerdheid der natuur wordt ernstig bedreigd POGGENPQHL GEERTJES KEUKENCENTRUM uigen Vliegt Anthony's hartstocht „La li d schapsbesche rmers hinderen Drentse boer" Cash-and-Car ry-bedri j f van Konmar is 'n winkel 1970 EUROPEES NATUURBESCHERMINGSJAAR Biosfeer door gifstoffen aangetast Leerlingen van kweekschool in Arnhem staakten VOORZITTER LANDBOUWGENOOTSCHAP Cl E 2 E na Kruideniers wonnen proces Kernduikboot gezonken IJlt Thema in kwaliteit, uitvoering en iiM'MmSifPwïi ongeëvenaard kom vrijblijvend kijken bij: Beroemd Einde hegemonie Onnavolgbaar Opdrachten Samenwerking Rijk scala Extreem Mansholt Vertraging DWANGSOM Roofvogels Beveiliging Gifstoffen ZATERDAG 17 MEI 1969 ANTHONY FOKKER, beroemd om zijn vliegtuigtypen, overleed na een korte ernstige ziek te in New York op 49-jarige leeftijd. Met originaliteit en vakmanschap won Fokker zijn talrijke klanten „Ik heb altijd vliegtuigen veel beter begrepen dan vrouwen". Dit is de welhaast klassiek geworden uit spraak van Anthony Herman Gerard Fokker tegen het einde van zijn levensdagen die nog niet ten volle vijftig jaren hebben omspannen. Anthony Fokker was een nauwelijks volwassen man toen hij in de Eerste Wereldoorlog in Duitsland direc teur was van een fabriek met duizenden mensen die duizenden dood en verderf zaaaiende jachtvliegtuigen bouwden. Nu we een halve eeuw verder leven, hebben zijn zakelijke nazaten nauw samengaan gevonden in Duits land om een bredere basis voor het voortbestaan te krijgen. In Bremen is een (naar Europese begrippen) flinke vliegtuigfabriek gegroeid en in Nederland is Fokker tot volle wasdom gekomen dank zij een goede zakenpolitiek en het succes van projecten die aansloe gen in de wereld. Het gaat om een concentratie van be drijven die werk verschaffen aan zo'n twintigduizend mensen. Op de keeper beschouwd ben je dan eigenlijk nog maar een kleintje in Amerikaanse ogen. Toch is het goed dat op deze manier front wordt gemaakt. We zijn ervan over tuigd dat Fokker zelf nooit aan deze mogelijkheid en noodzaak heeft gedacht. Daar was hij een te grote indivi dualist voor. Tenslotte was hij in ons land een eenling, die niettemin door zijn originaliteit en doorzettingsvermogen zijn land een wereldnaam bezorgde in het tijdsgewricht toen de mens ging leren vliegen. Zijn faam is intussen een legende ge- 1 worden, hoewel hij naar menselijke be grippen nog onder ons had kunnen zijn. Immers, hij werd geboren op 6 april 1890 bijkans tachtig jaar ge leden bij Kediri op Java. Deze zoon van een koffieplanter kwam op jonge leeftijd naar Nederland. DEN HAAG 1970 is uitgeroepen tot Europees natuurbeschermings jaar. De activiteiten zullen in Nederland vooral liggen op het terrein van de voorlichting en opvoeding. In mei wordt een natuurboekenweek gehouden. Radio en televisie zullen ruimschoots aandacht aan het probleem van het milieubehoud schenken. Voor de basisscholen komen er vier lessen met als kernthema de we derzijdse afhankelijkheid van de mens en de natuur. Voor het voortgezet onder wijs wordt gewerkt aan plannen de scholieren te confronteren met het probleem van het milieubehoud en hoe zij hiertoe kunnen bijdragen. Het Nederlandse co mité voor N 70, zoals het Europees Natuurbeschermingsjaar kortweg wordt aan geduid, gaf opdracht tot het vervaardigen van een film over de wilde ganzen. In het Zoölogisch Museum in Amsterdam wordt een expositie gewijd aan de pro blemen rond de Waddenzee. Een en ander werd in het internatio naal perscentrum Nieuwspoort in Den Haag door het comité, onder voorzit terschap van prof. dr. K. H. de Voous, meegedeeld. Prof. De Voous vond, dat het probleem voor Nederland is: hoe in dit dichtstbevolkte land van Europa nog iets van de gevarieerdheid van de natuur kan worden gered, opdat de In Zeist hebben de plaatselijke afde lingen van D'66, PPR. en PSP. besloten gezamenlijk aan de gemeenteraadsver kiezingen van volgend jaar deel te ne men. huidige en komende generatie nog iets van de natuur kunnen beleven, ervan kunnen leren en er de mogelijkheden tot lichamelijke en geestelijke recreatie in kunnen vinden, die er in verborgen liggen. Dit centrale thèma valt volgens hem in vijf thema's uiteen: het behoud van de voor Europa unieke Weidevogel- landschappen, het behoud van de roof vogels, het behoud van overwinterings- mogeldjkhedën voor de wilde ganzen, het behoud van de Waddenzee, en het probleem van de water- bodem- en luchtverontreiniging. De nationale the ma's zijn „opgehangen" an vogels, die de mensen aanspreken als in het wild levende dieren, en omdat in 1970 in Den Haag ongeveer duizend vogel kenners uit circa veertig landen het vijftiende internationale ornithologisch congres houden. Over het thema weidévogellandschap- ADVERTENTIE APELDOORN - KONINGINNELAAN 78 - TELEFOON 05760-17434 Grote geldbedagen later helemaal terugbetaald leende hij van zijn va der om de zaak op gang te krijgen. Slechts zeven jaar na de gebroeders Wright (hij was toen pas twintig jaar) vloog hij al in zijn eerste eigen toe stel, de beroemde Spin. Vele beroemde vliegers hebben in zijn even beroemde vliegtuigtypen eer be- pald. Anthony Fokker werd in de kort ste tijd een schatrijk man, die zich alles kon permitteren. Deze actief le vende mens beleefde ook verscheidene romances, maar die liepen alle in te leurstellingen uit. Dat kwam waarschijn lijk, omdat vliegtuigen altijd zijn groot ste hartstocht waren. Na een korte, ern stige ziekte overleed hij in New York 49 jaar oud. Sinds 21 juli 1919 bestond intussen zijn in Amsterdam gevestigde fabriek Tot 1933 was Fokker in de wereld toonaangevend met zijn verkeersvlieg tuigen. Verscheidene van deze civiele typen en later ook zijn militaire toe stellen werden in vele landen in li centie gebouwd. In 1933 eindigde Fokkers hegemonie bij de bouw van burgertoestellen, toen de Amerikaanse vliegtuigfabriek Dou glas met de geheel metalen DC-2 en later met de DC-3 op de markt ver scheen. Fokker kocht onmiddellijk de licentierechten voor heel Europa op, maar hij ging ze niet bouwen. Het bleek hem voordeliger om ze te impor teren. De verhalen zeggen dat hij op school een slechte leerling was. Zoiets doet het altijd wel als aanloop tot een succesrij ke carrière, maar het is in dit geval nog waar ook. Hij bleek echter niet al leen belangstelling, maar bovendien grote aanleg voor techniek te hebben. De knaap die nu speelt met de finesses van een computer kan worden verge leken met Tonny Fokker die een auto band diie niet kon lekken uitvond, toen hij nog lang geen twintig was. Hij bepraatte zijn vader hem naar Duitsland te laten gaan om een school voor autotechniek te bezoeken. Hij ver telde er niet bij dat daar ook een cursus voor vliegtuigbouw aan verbonden was. Dat was zijn uitgangspunt. Hij bleek een begenadigd vlieger en deze eigen schap kwam hem goed van pas, toen hij tot het bouwen van eigen vliegtui gen overging. Hij presenteerde zijn pro- dukten op onnavolgbare wijze. Zo deed hij circa 150 van deze typen van de hand. De Tweede Wereldoorlog liet van de Fokkerfabriek aan de Papaverweg in Amsterdam maar één hangaar over eind staan. Op Schiphol werd opnieuw begonnen. Na veel geharrewar met de regering kreeg Fokker toen ook steun om door bemiddeling van het Neder lands Instituut voor Vliegtuigontwik- keling tot het ontwerpen van eigen, ori ginele typen te komen. Het lesvliegtuig S-ll was het eerste produkt, tegelijkeen voltreffer. Het werd ook gebouwd in Italië en Brazi lië. Bij de Koninklijke Luchtmacht is het nog in gebruik bij de eerste oefe ning. Daarna kwamen de S-12 en S-13, evenals de S-14 dat het eerste Ne derlandse straalvliegtuig was. Bij het succesnummer F-27 Friend ship behoeven we niet lang stil te staan. Met de Amerikaanse fabriek Fairchild samen boekte Fokker tot nu toe 515 bestellingen en het einde er van is nog niet in zicht. Nu verkeert de F-28 Fellowship in zijn aanlooppe riode. Fokker was er steeds op uit aantrek kelijke opdrachten te verwerven voor het repareren, revideren en in licen tie bouwen van andere vliegtuigen. Uit die tijd dateert eigenlijk ook de in ternationale samenwerking. Die kwam tot stand bij het constru eren van circa achthonderd jachtvlieg tuigen: Sea Fury's, Meteros en Hunters. In 1961 kwam de Starfighter aan de beurt, ongeveer 350 stuks. Bij de bouw van dit toestel maakte Fokker voor het eerste zakelijke ken nis met de Vereiniigte Flugtechnische Werke in Bremen, waarmee nu tot de nauwste samenwerking is besloten. Fokker heeft in de jongste vijftien jaren de samenwerking tot tal van be drijven uitgebreid. In 1954 begon het met de overneming van de in Dordrecht gevestigde afdeling vliegtuigbouw van De Schelde en van de Industriemaat schappij Avio-Diepen. Drie jaar gele den volgde de Belgische vliegtuigfabriek SABCA, daarna Aviolanda in Papen- drecht en Woensdrecht en Lichtwerk in Hoogeveen. Al deze bedrijven hebben een grote verscheidenheid aan produkten onder handen. Op Schiphol wordt elektroni sche en mechanische apparatuur van de raketten Hawk en Nike gerepareerd en gerevideerd. Daar worden ook machi nes voor de vliegtuigbouw gemaakt. Papendrecht levert de bekende Avio- bruggen voor vliegvelden. Op Ypenburg is een kunststoffenbe- drijf dat nu vooral onderdelen voor de jager Northrop F-5 fabriceert. Op dit vliegveld worden ook veel F-27's in on derhoud genomen. Van de activiteiten op Schiphol noe- 0 Met de Spin, zijn eerste ontwerp, kwam Fokker in 1919 demon streren boven Haarlem, waar hij in zijn jeugd had gewoond. men we nog zeker niet omdat het om de minst belangrijke opdrachten gaat, in tegendeel het samenbouwen van het achterstuk voor de F-5. Deze onder delen gaan naar Canada waar het toe stel wordt geassembleerd. In het moe derbedrijf wordt ook het vleugelmid denstuk van het opsporingsvliegtuig Breguet Atlantic gemaakt. Dit toestel krijgt in Toulouse gestalte. Met deze korte schets wil tevens zijn gezegd dat Fokker over bij uitstek vak lieden moet beschikken om zo'n rijk scala van activiteiten aan te kunnen. Dat is altijd zo geweest, ook toen An thony de scepter zwaaide. Met originali teit en vakmanschap heeft Fokker zijn klanten gewonnen. Met vertrouwen en visde bouwt de Nederlandse vliegtuig industrie aan de toekomst. Vertrouwen heeft zij in de eigen mogelijkheden. Met haar visie mikt zij op een ge zonde bundeling van internationale krachten. De fusie van Fokker en VFW zal, naar wij menen, niet het einde van deze gedachtengang betekenen. ARNHEM De leerlingen van de rooms-katholieke kweekschool in Arn hem hebben, krachtens een besluit van het schoolparlement, waarin ook leraren en directie vertegenwoordigd zijn, gisteren gestaakt. Reden hiervan is het uitblijven van de bouw van een nieuw schoolgebouw. Leraren en leer lingen achten het oude gebouw, waar in thans gewerkt moet worden, uiter mate slecht en ze willen op deze wijze de aandacht van de betrokken minis ters op deze kwestie vestigen. De plannen voor een nieuw gebouw dateren van 1962. Aanvankelijk wer den ze goedgekeurd, maar midden vo rig jaar werden de werkzaamheden stilgelegd, omdat er nieuwe richtlij nen voor de scholenbouw waren geko men. Om uiting te geven aan hun misnoe gen zijn de leerlingen gistermorgen en masse naar het bouwterrein ge trokken, waar ze een paal hebben ge slagen en onder een halve minuut boe-geroep een krans hebben gelegd. Vervolgens zijn ze volgens een om lijnd plan de stad ingetrokken om op rustige maar huns inziens opzienba rende wijze verschillende werkzaam heden te gaan verrichten, zoals bloe men brengen aan bejaarden, werken in kindertehuizen en het weggeven van kunstnijverheidsprodukten, die tij dens de lessen zijn vervaardigd. De actie werd begeleid door het KVP-Kamerlid Fievez, die over deze kwestie vragen heeft gesteld aan de ministers van Onderwijs en van Volks huisvesting en Bouwnijverheid. iü Het twee motor ige straal- passagiers vliegtuig F-28 Fellowship is het jongste produkt van de Fokker fabrieken in Amsterdam. ASSEN De heer J. L. Nysingh, voorzitter van het Drents Landbouw- genootschap, heeft gistermorgen zijn beklag gedaan over allerlei in stanties, die naar zijn mening het streven van de Drentse boer naar zo gunstig mogelijke produktie-omstandigheden hinderen, doordat ze om ge heel andere redenen voorwaarden stellen aan landschap en ontwatering. Voorwaarden, die in het geheel niet stroken met de algemeen heersende opvattingen inzake een moderne landbouwproduktie. De heer Nysingh sprak in de algeme ne vergadering van zijn organisatie in Assen. „Men zegt wel te weten, dat een fraai landschap slechts in stand kan blijven wanneer er sprake is van een welvarende boerenstand", zo zei hij verder, „maai* helaas schijnt men in de praktijk dze wetenschap weer snel ver geten te zijn. Door een eenzijdige bena dering stuurt men aan op een vergaan de ontvolking van het platteland in de verdere toekomst, omdat de boer zijn expansie-mogelijkheden te zeer beknot ziet". „Nu moet men niet menen", aldus de heer Nysingh, „dat we van onze mooie provincie een cultuursteppe willen ma ken. Met enige vrijmoedigheid durf ik te stellen, dat vooral de Drentse boer ge voel heeft voor een verantwoorde landschappelijke aankleding. Dat heeft hij bewezen toen niemand zich nog be moeide met natuurbescherming. Juist door zijn beheer is een prachtig land schap ontstaan. Moet hij daarvan nu de wel bijzonder wrange vruchten pluk ken?" Maar al te gauw wordt volgens de voorzitter van het „Drentse Landbouw- genootschap geschermd met begrip pen als algemeen belang en subsidie, om bepaalde extreme wensen in een landschap te realiseren. Dat een en an der verbittering wekt bij de Drentse boerenbevolking is naar zijn mening heel goed verklaarbaar, temeer om dat in andere provincies deze zaken ge makkelijker liggen en ook evenwichti ger benaderd worden. Wanneer de ba lans te ver doorslaat in de richting van landschapverzorging, recreatie en natuurwetenschap, ontstaat er bij de landbouw een geprikkelde stemming, omdat ook die landbouw uit een zo sterk mogelijke concurrentiepositie moet werken om de bedrijven in stand te houden. Is het ook uit sociale over wegingen verantwoord om door al de- zo voorschriften betreffende landschap en ontwatering een Nederlandse staats burger, in casu de landbouwer, een. stuk inkomen te onthouden?, zo vroeg de heer Nysingh zich af. Het plan-Mansholt spreekt over het uit produktie nemen van grond wegens overproduktie. Zo'n uitspraak lijkt een heel mooie kapstok om de natuurbe schermers te doen geloven, dat ze met alle moeilijkheden, die ze de landbouw bezorgen, bezig zijn met de oplossing van een landbouwprobleem. We mogen hier met een gerust hart tegenover stel len, aldus de heer Nysingh dat, vooral in ons dichtbevolkte Nederland, elk jaar reeds aanzienlijke oppervlakten cultuurgrond verloren gaan aan stads uitbreiding, wegenaanleg e.d. en dat Nederland bewezen heeft één van de landbouwgebieden te zijn. die een bij zonder sterke concurrentiepositie heb ben weten op te bouwen. In dit licht bezien heeft 't geen enke le zin om juist in Nederland voorop te lopen met het uit de produktie nemen van landbouwgronden. In het grote ver band van de EEG zet een eventuele produktievermindering in Nederland bepaald geen zoden aan de dijk. Dit beleid zou echter de door de Europese Commissie ook nagestreefde bedrijfs- vergroting kunnen stagneren. Het ge tuigt van een onjuiste visie, aldus de heer Nysingh, wanneer wij als Drentse boeren gehinderd worden in onze be drijfsontwikkeling, omdat de Europese ministerraad verzuimd heeft tijdig maatregelen te nemen om een ontwrich te marktsituatie binnen de perken te houden. Als voorbeeld van vertraging in het agrarisch aanpassingsproces noemde hij de reservering van het stroomdal- landschap van de Drentse Aa, vooral ook omdat hierdoor het tempo van de ruilverkavelingen aanzienlijk is ver laagd. In feite, aldus de heer Nysingh, wordt hier bijna tweeduizend ha. cul tuurgrond aan de landbouw onttrokken, die we heel goed konden gebruiken voor aanpassing van de omvang van onze Drentse bedrijven. De heer Nysingh noemde in zijn rede enkele feiten en cijfers over de ontwik keling van de Drentse landbouw in 1968. De tendens van de bedrijfsvergroting zette zich in deze provincie voort, het aantal landbouwbedrijven verminderde met 485. De gemiddelde veebezetting steeg van 24,3 tot 25,3 stuks per bedrijf. De varkenshouderij vertoonde een klei ne uitbreiding wat het aantal dieren betreft. Het aantal varkenshouders nam met 450 af. Deze bedrijfstak gaat dui delijk in de richting van de specialisa tie: 246 bedrijven hebben meer dan hon derd mestvarkens; 321 bedrijven meer dan twintig fokzeugen. De pluimveehouderij mocht zich over een grotere belangstelling verheugen en ook de kalvermesterij krijgt vaste voet in de provincie. ADVERTENTIE KOELKASTEN DIEPVRIEZERS WASAUTOMATEN mm S Mm MM AFWASMACHINES MMMJWSMT 7' UEBHERR NEDERLAND N V 020 940207 AMSTERDAM DEN HAAG Het cash-and-carry- bedrijf van de Konmar NV aan de Haagse Waldorpstraat voldoet aan de bepalingen in de winkelsluitingswet om een winkel te worden genoemd. De wij ze van exploitatie mag dan afwijken, het bedrijf is geen markt. Bovendien is de Konmar een levensmiddelenzaak. Bijgevolg wordt de gemeentelijke ver ordening over halvedagsluiting voor winkels overtreden als de Konmar op woensdagmiddag is geopend, terwijl an dere Haagse levensmiddelenwinkels zijn gesloten. Daarop kwam het vonnis neer, dat de president van de Haagse rechtbank, jhr. mr. G. Witsen Elias, gistermorgen uit sprak in het kort geding, dat een der tigtal kruideniers en een aantal organi saties tegen de Konmar hadden aan gespannen. De organisaties waren niet ontvankelijk in hun eis, Qmdat niet is gebleken, dat zij ook de economische belangen van haar aangeslotenen heb ben te behartigen. De kruideniers won nen het proces. De Konmar had laten weten niet van plan te zijn zich aan de Winkelsluitingswet te houden. Het bedrijf is, als de warenhuizen, op maan dagmorgen gesloten wat voor een markt eigenlijk ook niet hoeft, maar uit sociale overwegingen wordt gedaan. Mr. Witsen Elias verbood de Konmar om het cash-and-carry-bedrijf op woensdagmiddagen geopend te hebben op straffe van een dwangsom van in totaal en maximaal een half miljoen gulden met een maximum van f 500 voor elke overtreding te betalen aan elk van de eisers, die ontyankelijk wa ren in het proces. Mr. Witsen Elias was op het aanbod ingegaan ter plaatse poolshogte te ne men. Hij releveerde dat de Konmar is een ommuurde ruimte met dak, waar men toegang krijgt door deuren, die ook gesloten worden. De kruideniers afdeling is de grootste. Mr. Witsen Elias overwoog nog, dat de Winkelsluitingswet mede beoogde de concurrentieverhoudingen in de klein handel te regelen. Ofscoon de schade aan de kruideniers door de Konmar maandagmorgen wel en woensdagmid dag niet te sluiten, moeilijk zal zijn te preciseren, meende hij, dat de Konmar toch een onrechtmatige voorsprong op zijn concurrenten heeft door zo te han delen: de eisers geraken in elk geval in het nadeel zolang zij zelf de win kelsluitingsverordening niet., overtreden, meende hij. pen sprekend, vroeg prof De Vocus zich af, hoe het „internationale" weideland schap te bewaren met zijn wijde hori zonten, heldere sloten, nog bewoond door vissen, salamanders en kikvorsen, bloemrijke hooilanden en grote vogel rijkdom. Waar nog véél weidevogels zijn, is het landschap gaaf en gezond; waar zij ontbreken, niet meer. Nergens ter wereld vindt men zo'n dichte grut to-, kievit-, tureluur- en kemphaanbe volking als hier. De Eempolder is van grote Europese allure. Dat geldt ook voor overeenkomstige gebieden in Noord-west-Overijssel en Friesland, gbus prof. De Voous. Voorlichting zal worden gegeven over de grote natio nale en internationale betekenis van het weidelandschap, opdat daardoor be langstelling voor het behoud van gave landschappen wordt verkregen. Een studie-werkgroep roofvogels tracht op het ogenblik de betekenis samen te vatten van de aanwezigheid van valken, buizerds, sperwers en andere roofvogels en uilen als indi catoren voor de geschakeerdheid en gezondheid van een totale levensge meenschap, kortweg van de biosfeer. Waar roofvogels nog in enige rijk dom voorkomen, is nog een rijke na tuur voorhanden, is de verontrusting en vernietiging door de mens nog binnen redelijke grenzen gebleven en vernietiging door d mens nog binnen redelijke grenzen gebleven en is de biosfeer nog niet door chemische be strijdingsmiddelen en afvalstoffen van steden en industrie vergiftigd. Roofvogels en uilen staan aan het eind van een grote voedselketen en zamelen alle akelige chemische bij- produkten van onze moderne samen leving, inclusief land-, tuin- en bos bouw, op, zodat daar de eerste sterf te optreedt, waaraan later andere or ganismen, ook de mens, te gronde zullen kunnen gaan. Waar zaj achteruitgaan, gaat volgens prof De Vocus het rode waarschuwings lampje voor onze eigen veiligheid bran den, zoals de korstmossen ons waar schuwen omtrent de mate van lucht verontreiniging. In geheel Europa zajn binnen twintig jaar alle roofvogels zeker tot een tien de deel van hun populatiesterkte terug gebracht: een groot verlies binnen de natuur en een niet mis te verstane waarschuwing voor de toekomst van de mens. Matiging en zorgvuldige overwe ging in het gebruik van landbouwgiften ook waar het het gebruik in de tuin- en bosbouw en in het gewone huishouden betreft, wordt dan ook ernstig aanbe volen via de op dit punt werkzame in stanties. Het comité voor 70 heeft in dit ka der besloten ook eeri praktische zaak bij de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk aan te beve len: interdepartementaal inventariseren van de onderzoekingen en andere acti viteiten op het gebied van de biosfeer- verontreiniging, die de primaire be dreiging vormt van het behoud van de natuur en van een ook voor de mens leefbaar milieu. Coördinatie en samen werking van onderzoek en toepassing op dit gebied ter beveiliging van mens, dier en plant, moeten worden verwe zenlijkt, aldus de voorzitter van het comité. Meer dan een nationaal probleem is niet alleen het milieubeheer, ook is dit het geval met de overwinteringsgebie- den van wilde ganzen in ons land, ten minste zes soorten wilde ganzen zijn al grotendeels uit hun overwinterings- gebieden in Midden-Europa verdreven door verontrusting, jacht, ontginning, vervuiling en industrialisatie. Nederland heeft de paradoxale eer het dichtsbe- bolkte mensenland en het dichtstbevolk te winterganzenland te zijn. In ons land verblijven tegenwoordig 's winters ongeveer honderdduizend ganzen. Waar komen deze vogels vandaan? Uit Noordwest-Siberië, Noord-Rusland, Noord-Scandinavië, van Nova Zembla en Spitsbergen. Nergens elders komen zulke concentraties voor als thans in Nederland. Het is de laatst mogelijke wijkplaats. Het Europees natuurbeschermings jaar zal in februari 1970 in Straatsburg worden geopend. Prof. De Voocus wees er nog op, dat natuur- en milieubehoud zaken van allen en iedereen zijn. Het begint bij de tuin en langs de weg. Daar wor den reeds de meest giftige stoffen de biosfeer ingestrooid, geblazen en ge spoten. „Vroeger groeiden er bloe men langs wegranden en op de ri vierdijken. Waar zijn daar nu nog de margrieten en korenbloemen, waar de dotters en boterbloemen om over de vele andere nog niet eens te spre ken? Waar deze zijn doodgespoten, blijven verarming, vervlakking, fan tasie- en vreugdeloosheid over". Het probleem van het natuurbehoud vatte prof. De Vocus samen in de vraag: „Wat houden wij over voor ons nage slacht? Worden dat alleen maar zake lijke efficiënte mensen? Welzijn is meer dan welvaart. Hoe blijft de mens voort bestaan zonder zichzelf te vergiftigen, direct, of alleen maar door reductie en abnormalisatie van zijn voortplanting, zoals de roofvogels te zien geven? Het gaat om de mens en de verantwoorde lijkheid van zijn taak in deze wereld", aldus de voorzitter van het comité voor N 70. VALLEJO De circa 98 meter lan ge Amerikaanse kernonderzeeër „Guit- taro", die men bezig was af te bou wen, is donderdagavond in de haven van Vallejo in Califofnië gezonken. Een woordvoerder van de marine scheepswerf aldaar zei, dat zich aan boord van het schip geen splijtbaar ma teriaal bevindt. De 45 mensen die op de „Guittarro" werkten, wisten zich tijdig in veiligheid te brengen. De onderzee- er is in december te water gelaten en zou over zes maanden in dienst wor den gesteld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7