LAA TSTE VINGEROEFENING AL VORENS OP DE MAAN TE LANDEN KLOOS: „EUROPESE VAKBEWEGING NODIG TEGENOVER MACHTSCONCENTRATIES" Eventjes rijden oorzaak van verkeersdoden Machine is eerder aangepast dan de mens Kerkelijke wetgeving zeer ten achter „Egoïsme is de brandstof voor economische gang van zaken" Mevr. De Gaulle bezocht oude gouvernante Opstandelingen in West-Irian geven zich over Kardinaal Suenens: MICRO STRALEN ZWENKEN SAMENSPEL Gebrek aan verantwoordelijkheid Zeven HANGEND ACHTTIEN MACHTELOOS GARAGE IN MAANDAG 19 MEI 1969 LANDINGSRADAR VAN L.M. BESLISSEND Een close-up van de drie astronauten, v.l.n.r. Eugene A. Cernan, Thomas P. Stafford en John W. Young. Staf ford en Young gaan in de LM. In de ruimtevaartafdeling van RCA, een van de grootste elektronica-ondernemingen van de Ver enigde Staten, meet de radarexpert Gep Chin het brein" van de landingsradar van het maanlandingsvoertuig LM onderdeel na onderdeel door. Hoewel de landingsradar wordt geleverd door een andere Amerikaanse fabriekRyan, heeft RCA er als hoofdaan nemer van het elektronische gedeelte van het landings systeem van de LM de eindverantwoordelijkheid voor. Er mag geen stofje bijkomen. Daarom werkt Gep Chin met handschoenen van witte nylon aan. Ruim zestig uren achtereen zuilen de astronauten Thomas Stafford, John Young en Eugene Cernan de komende dagen in banen om de maan het ruim teschip Apollo-10 op de proef stellen. De tocht van de Apollo-10 wordt de tweede „generale repititie" voorafgaande aan de voorgenomen landing op de maan. De eerste generale repetitie was de tocht om de aarde die de astronauten James McDivitt, Russell Scheickart en David Scott begin maart volbrachten in de Apol- lo-9. Eerst oefenen met de Apollo en het bijbehorende maanlandingsvoertuig, de LM, in een baan om de aarde en daarna, voor alle zekerheid nog eens in een baan om de maan. BRUSSEL Kardinaal Léon-Jo- seph Suenens heeft in een vraagge sprek met het tijdschrift Internationa le Katholieke Informaties gepleit voor een herziening van de pauskeuze, de aanwijzing van bisschoppen en de rol van de pauselijke nuntü. De Belgische primaat zei, dat de pauskeuze herzien moet worden in het licht van de bisschoppelijke collegiali teit. Een kwestie van dergelijk belang voor het goed van de kerk, moet door alle leden van de kerk worden beslist en het zou de opvatting over de kerk geweld aandoen te zeggen dat dit al leen een kwestie van de paus is. De manier waarop kardinalen wor den gekozen stelt een theologisch pro bleem... Men gevoelt ongenoegen, ana chronisme elke keer dat een promotie van kardinalen wordt aangekondigd. Het is een soort eenzijdige beslis sing... los van iedere dialoog. Nie mand valt dit recht om op deze ma nier verder te gaan, aan. Het enige probeem is te weten of deze eeuwen oude gewoonte niet in overeenstem ming is met de collegiale opvatting in de geest van Vaticanum II. Men zou willen dat deze kwestie eens in har monie met het volk Gods bestudeerd zou worden. De kardinaal zei dat het duidelijk is dat er een crisis in de eenheid van de katholieke kerk bestaat. Hij weet dit aan het feit dat conciliebesluiten nog steeds niet in de kerk zijn ingevoerd. ,.Er bestaat een werkelijk en chris telijk idee over eenheid in rechtmati ge verscheidenheid en een onjuiste op vatting over deze eenheid welke legi tieme verscheidenheid verhindert of uitsluit. De werkelijke katholieke be tekenis van eenheid, moet eerst duide lijk gemaakt worden. Voorzichtiger kan het al niet. Vooral voor de drie mannen die nu al klaar staan voor de eerste reis naar de maan Neil Armstrong, Edwin Aldrin en Michael Collins is dat een gerust stellende gedachte. De spannendste momenten voor Staf ford, Young en Cernan komen in de 25 minuten die op het reisplan van de Apollo-10 zijn uitgetrokken voor de be proeving van de ladingsradar van het maanlandingsvoertuig, de LM. Op die landingsradar moeten Armstrong en Aldrin volledig kunnen rekenen wan ner zij half juli in hun LM op de maanbodem afgaan. Het kleine halfuurtje oefenen met de landingsradar valt in de periode van acht uren en 91 seconden waarin de LM, los van de kegelvormige cabine van de Apollo 10, afzonderlijk zijn ba nen om de maan zal beschrijven. Dat zijn elliptische banen waarin Staf ford en Cernan de maanbodem telkens even tot op 15.000 meter zullen naderen. De straalantenne van de landingsra dar. gemonteerd aan de onderzijde van de LM, is een klein kastje dat drie mi- Deze tekening brengt de lan ding van het maanlandings voertuig, de LM. in juli in beeld. Aan de onderkant van de LM (witte pijl) de landingsra dar die deze week in een baan om de maan zal worden beproefd. crogolfstralen onder verschillende hoe ken uitzendt en na weerkaatsing weer opvangt en ook een microgolfstraal voor hoogtemeting uitzendt en weer opvangt. Met die vier microgolfstralen kunnen hoogte en snelheid van de LM van mo ment tot moment worden gemeten. De gegevens van de landingsradar zullen automatisch worden verwerkt bij het régelen van de stand en de snel heid van de LM tijdens de afdaling naar de maan in juli. Het zijn deze gegevens die bepalend zijn voor het uitoefenen van remkracht door de onderste raketmotor van de LM en voor het gebruik van de kleine raketjes die dé LM dan geleidelijk in verticale stand moeten brengen. In theorie is het allemaal op aarde al precies uitgerekend, en de landings radar van de LM is ook al tijdens de eerste generale repetitie, in een baan om de maan, door McDivitt en Schweickart, op de proef gesteld. In de komende dagen moeten Staf ford en Vernan er achter zien te ko men of de theorie klopt met de prak tijk in een baan om de maan. Het zwaartekrachtveld van de maan is nu eenmaal niet gelijk aan dat van de aarde en juist dat zwaartekracht veld kan op aarde niet worden nage bootst. Hoe zal het, volgens de theoretische berekeningen, midden juli gaan wanneer het ernst wordt met de landingsradar? De landing begint wanneer de LM hemelsbreed 9,2 kilometer van de lan dingsplaats is, op een hoogte van 2,9 kilometer. De onderste raket motor van de LM oefent dan 2520 kg remkracht uit, on der een hoek van 41- graden met de verticaal. Geleidelijk wordt daarna de remkracht verminderd en de LM meer gezwenkt. Op de 150 meter hoogte en op een afstand van 360 meter van de landingsplaats is de remkracht van de onderste raket van de LM 1260 kg. Het maanlandingsvoertuig maakt dan nog een hoek van 20 graden met de verti caal en de valsnelheid is dan 29 km per uur. Van dat moment af moet die valsnelheid worden verminderd tot on geveer 3,5 km per uur en moet de LM in verticale valstand worden gebracht. Wanneer het moment van landen is aangebroken, wordt het dus een sa menspel van landingsradar, computers en raketmotoren. Alleen indien er in dat samenspel iets radicaal misgaat zal een astronaut met handbesturing mogen ingrijpen. Alleen in dat geval zullen zijn zintuigen de taak van de landingsradar mogen overnemen. Het is aannemelijk dat de landingsradar zich gemakkelijker zal aanpassen bij de geringere zwaartekracht van de maan een zesde van die van de aarde dan een mens. En zonder twijfel reageert de landingsradar veel sneller op veranderingen ir. de val snelheid dan de ogen en evenwichts organen van een mens. AMSTERDAM Voor de heer Kloos is het de simpelste zaak van de wereld. Spelend met z'n bril met halve glazen zegt hij: „Het bedrijfsleven is volop bezig zich sterk te maken. Fusies over de grenzen heen zijn aan de orde van de dag. De regeerders in de Europese Gemeenschap krijgen een steeds zwakkere greep op deze internationale machtsbundelingen. Maar de vakbeweging ook. Daar om moeten wij er een Europese opstelling tegenover plaatsen". Het is niet moeilijk te voorzien dat in de toekomst de geestelijkheid en de gelovigen een actievere rol zullen spe len bij de keuze van bisschoppen zo als in het verleden ook gebeurde. De bisschop moet in theorie en praktijk erkennen dat een reeks problemen he den niet meer opgelost kan worden door louter decreet, zonder de hulp van priesters en leken../' De primaat betoogde dat de kerke lijke wetgeving verschrikkelijk is ten achter gebleven bij de evolutie van de maatschappij. Kardinaal Suenens vond dat het dui delijk gesteld moest worden dat kri tiek op de Romeinse Curie als een systeem, geen kritiek op de kerk en het pausschap is. „Wat zou Rome een ideale plaats voor vergaderingen kunnen zijn als men bij de koepel van de St. Pieter plaatsen zou vinden voor gedachten- uitwisseling, waar men zich niet moet verantwoorden omdat men niet over alles precies hetzelfde denkt, waar men zonder vrees zou kunnen spreken over hetgeen gedaan moet worden om de kerk bij haar missie te helpen". SNEEM Mevrouw De Gaulle, die met haar man een vakantie in Ier land doorbrengst, heeft gisteren een be zoek gebracht aan haar vroegere gou vernante. De vrouw van de gewezen president van Frankrijk reed naar het zieken huis, waar de 88-jarige Mai McCarthy wordt verpleegd. De generaal van de genie Georges Volkov is op 70-jarige leeftijd overle den, zo meldt het orgaan van het Rus sische ministerie van Defensie, Rode Ster. Het blad geeft geen doodsoor zaak. Volkov is de vijftiende Russische generaal, wiens overlijden door de Rode Ster bekend wordt gemaakt sinds 10 april. Ruim drieëneenhalf jaar is Kloos nu voorzitter van Nederlands grootste vakcentrale. Foto's van toen en nu to nen aan dat hij ouder is geworden. Maar zijn heilig vuur voor de bewe ging, voor de „underdog" in de maat schappij, brandt nog even fel. Zijn scherpe tong in de discussie wordt nog immer gevreesd. En het jongensachtige, soms wat verlegen uiterlijk is gebleven, ondanks zijn bij na 47 jaar. Op zijn sobere werkkamer in het Amsterdamse NVV-gebouw vertelt hij over de „machtsvorming" van de vak beweging op Europees niveau. Machtsvorming die nodig is omdat we volgens hem in een maatschappij met een „roofdiermentaliteit" huizen: „Egoïsme is er de brandstof voor de economische gang van zaken". Daarom staat ertegenover het zich vervlechtende bedrijfsleven nu een Europese vakcentrale met eigen statu ten. De zeven vakcentrales (twee uit Italië) kunnen besluiten nemen met tweederde meerderheid van stemmen. Het betekent dat zaken als loonpoltiek en medezeggenschap niet langer door elk van de centrales afzonderlijk kan worden aangepakt. Dat ook het NVV na overeenstemming in de Europe se bond haar visie op belangrijke problemen zou moeten wijzigen. De heer Kloos aanvaardt dit, ook al weet hij hoe verschillen' de Europese centrales soms denken. Zo is de Duit se vakbeweging in tegenstelling tot het NVV een fervent aanhanger van de werknemerscommissaris. „We zullen in eerste instantie voor de materiële belangen van onze leden gaan zorgen. Daarvoor is het nodig dat de vakbonden uit ds EEG bedrijfs- taksgewijs organisaties gaan vormen. Dit geldt vooral de metaal, chemie, landbouw, bouwnijverheid, voedings middelenindustrie en het vervoer. Zij zullen moeten komen tot. z.g. raam- c.a.o.'s, minimum-overeenkomsten die Een meisje van zestien jaar mag van haar vriendje een eindje rijden. De weg is mooi en rustig en de jongen naast haar zal wel vertellen wat zij doen moet. Het gaat goed, totdat bij een betrekkelijk eenvoudige verkeers situatie het meisje in paniek raakt en het stuur loslaat. De auto schiet naar rechts, raakt de achterkant van een voorrijdende wa gen, vliegt de berm in en boort zich in een groep kinderen, die daar keurig twee aan twee lopen. Vijf kinderen en een jeugdleidster worden ernstig ge wond; drie van de kinderen breken een arm, de jeugdleidster liep ernstige kwet suren in haar rug op. Dit ongeluk gebeurde afgelopen week. Het vestigde opnieuw de aandacht op een veelvuldig maar moeilijk te bestrij den kwaad van deze tijd: te jong ach ter het stuur. Een melkboer in Zeist was hoogst verbaasd toen de politie er bezwaar te gen maakte dat hij een buurjongetje van tien jaar zijn Volkswagenbusje van huis naar huis liet rijden. Het ventje kon niet eens bij de pedalen als hij normaal achter het stuur ging zitten. Hij leunde nu tegen de zitting en be diende half achter het stuur hangend het mechanisme. Scheren achter het stuur terwijl men op topsnelheid over de autosnelweg raast, vinden de bemanningen van de witte Porsches ook niet goed. Ook con troleren zij bij twijfel vaak de leeftijd van degene die een auto bestuurt. Daar bij komt niet zelden aan het licht, dat vaders menen zoon of dochter beneden de achttien onder hun toezicht te mogen laten rijden. Beneden de 18 jaar mag niemand een auto besturen. Ook niet onder toezicht. Boven die leeftijd is het geoorloofd als de „toezichthouder" zelf een rijbe wijs heeft en de handrem onder zijn handbereik is. In het Lunterse geval zat de handrem helemaal links van de stuurkolom. Toen het meisje in paniek raakte bij een eenvoudige verkeerssituatie en zij opeens alles los liet, kon de jongeman naast haar ook niets meer doen. De ervaringen van de politie daar mee zijn ontstellend. Het meest ontstel lende is misschien wel, dat de politie er vrijwel machteloos tegenover staat. „Het is zo moeilijk te constateren of het moet al heel erg in de gaten lopen. Wij letten er in het voorbijrijden op", waren de meest gehoorde uitlatingen hierover in politiekringen. Ontelbaar zijn de jongens en meisjes tussen de zeventien en achttien, die zo genaamd onder toezicht leren autorij den. Groter is naar de mening van de politie de groep waarvan dat nimmer bekend wordt. Bij ouders en anderen is er op dit gebied een ernstig gebrek aan verant woordelijkheidsgevoel. „Zelfs op de autosnelweg komt het herhaaldelijk voor dat een kind mag rijden", aldus een lid van de Porsche- bemanning. „De man, die ik onlangs een bekeuring gaf, was hoogst verbol gen. Hij kon maar niet inzien dat wat hij gedaan had gevaarlijk was". „Terwijl hij met een vaart van rond de honderd kilometer per uur over de autosnelweg reed, liet hij zijn zoontje van zes het stuur vasthouden! Het kind zat op zijn schoot en mocht sturen. Als argument gebruikte hij: „Ik trapte toch op het gas. Als het moest zou ik ook hebben geremd". Heel wat „pientere" jochies mogen van hun vader de auto in de garage zetten. Als die garage vlak bij zijn huis staat, zal zo'n ritje geen grote risico's mee brengen, ofschoon de kans op brokken bijzonder groot is. Het grote gevaar van deze korte ritjes is, dat het joch er aan went te mogen rijden. Het wordt dan al gauw een blokje om en op zondagse uitstapjes of vakantietochten laat pa het jongetje al gauw een eindje rijden. Op buitenwegen en in bebouwde kom men van kleinere gemeenten komt deze overtreding vaak voor. Toch blijkt het voor de politie moeilijk om er afdoen de tegen op te treden. „Je moet ze maar net tegenkomen", zegt een ervaren politieman. Hij kreeg onlangs het bewijs dat kinderen ook vaker met de auto rijden zonder dat de vader dat weet. Dat bleek toen een vader hevig ongerust de politie kwam melden dat zijn zoon van elf jaar er met zijn auto vandoor was. De vader vreesde de ergste brokken, doch het jochie kon beter dan zijn vader wist. Brokken maakte de man die allang in het bezit van een rijbewijs met zijn rechterbeen in het gips toch achter het stuur ging zitten. Op een kruispunt,'toen hij moest remmen, drukte de klompvoei van gips ook het gaspedaal in, met het gevolg een knal van een aanrijding. ^AA^*aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa<^AAAAA^ De vakbeweging in West-Duitsland, Frankryk, Italië en Benelux is eind april een nieuw tijdperk ingegaan. Met haar mee ging de heer Andries Hein Kloos, de voorzitter van het Neder lands Verbond van Vakverenigingen. Het Europees vakbondscongres in Den Haag koos hem tot aanvoerder van de splinternieuwe ..Europese bond van vrije vakverenigingen in de E.E.G.", een organisatie die twaalf miljoen werkne mers in de zes landen bundelt. De heer Kloos uiterlijk onbewogen onder zo'n verantwoordelijkheid gaat in Europa veilig stellen wat de vakbe weging nationaal al aan aanzien en macht heeft verw-orven. Hij en zijn col lega's vinden die noodzaak dwingender dan ooit. per land kunnen worden uitgebouwd." „Wij zullen verder als pressie-groep optreden bij de Europese Commissie en de ministerraad van de Zes in Brussel. Deze organen zullen net als nationaal de regeringen vooraf moeten weten hoe de vakbeweging denkt over o.a. de sociale politiek, de verwerking van de medezeggenschap in de „Europese vennootschap" en het industrialisatiebeleid". Bakens verzetten „Door ons als vakbeweging Euro pees op te stellen zal een krachtenbun deling van politieke groeperingen on ontkoombaar zijn. Dan ook zullen de regeringen vanzelf gaan ontdekken dat zij de bakens moeten verzetten, dat een bovennationale aanpak nodig is om de greep op het sociaal-economisch gebeuren te behouden". „Nodig is echter ook een nauwer optrekken, het liefst samengaan, met de christelijke vakcentrales in de EEG, verenigd in het Wereldverbond van de Arbeid. Wat Nederland betreft zie ik op dit punt geen moeilijkheden. Het probleem is België. Bij het Alge meen Belgisch Vakverbond treft men nogal wat aanhangers van de theorie Waarvoor gaat de Europese voor zitter zich de komende ijd inzetten? der klassestrijd aan, wat voor een scheidsmuur zorgt". „Wellicht", aldus de heer Kloos, „zal door meer eenheid op Europees niveau ook een hechtere samenwer king tussen het NW en de confessio nele vakcentrales in eigen land ont staan". Hechter Het NW is nog lang niet tevreden met de nieuwe Europese bond. De sa menwerking kan nog hechter, meent zijn voorzitter. „We zullen uiteindelijk tot gewone meerderheidsbeslissingen moeten komen. Het congres nu nog gevormd uit de nationale vakcentrales zal uiteindelijk uit internationale vakorganisaties moeten zijn opge bouwd. De nationale vakcentrales het NVV onder andere wordt dan overbodig". „De groei zal geleidelijk moeten gaan, nameliik naar de mate waarin het politieke Europa van de grond komt. We moeten met de benen op de grond blijven staan. Zolang de politiek nog nationaal wordt bedreven zullen we ook daar een vinger in de pap moeten houden", aldus de heer KIoqs. DJAKARTA Het Indonesische mi nisterie van Voorlichting heeft giste ren bekendgemaakt, dat ongeveer 350 opstandelingen in het gebied van Ma- nokwari in West-Irian zich aan de Indo nesische strijdkrachten hebben overge geven. Dat gebeurde op 5 mei. Het waren leden van de beweging „Vrij Papoea", die geleid werden door Johannes Man- datjan. Zij vormden het overblijfsel van de groep van de Arfakstam, die drie jaar geleden Manokwari aanvie len. Het hoofd van de stam, Lodewijk Mandatjan, had zich in januari van dit jaar met verscheidene anderen over gegeven.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6