Amerikaanse student stelt veel belang in godsdienst Doven zien en horen toneelstukken wolfheze KISANGANI IS EEN DODE STAD Heropening FA. W. J. YAH MERKESTEIN Mevr. J. Collewijn Sfc f iyL<c Vakantieservice van Keurslager Oosterbeek Uw eigengebraden vlees mee op vakantie KEURSLAGER WIM 0QSTERBEEX f39,- f49,- heerlijk gebak heerlijk knappend melkbrood HUISHOUDELIJK ASSISTENTE Denk overal en altijd weer om het kind in 't verkeer J „HELDIN" STIERF GELUIDLOOS Zaterdag 24 mei a.s. om 15.30 uur illlllll ft Tijdens de eeuw-feestweek (27-31 mei), hou den wij een show van landbouwwerktuigen, Nuffield tractoren enz. Congres A.N.B.B. WIL OOK IN 1970 PRIJSSTOF MANTELKOSTUUMS ZOMERMANTELS DONDERDAG 22 MEI 1969 NEW YORK Het academisch milieu, dat eens werd beschouwd als de entourage, waar vele Amerikaanse studenten hun godsdienst prijsgaven, is thans veelal de omgeving, waar zij er voor het eerst belangstelling voor krijgen. Als oorzaken hiervan worden enkele belangrijke veranderingen genoemd, zo als: een groeiend gevoel van persoonlijke vrijheid en keuzemogelijkheid onder de moderne jeugd, dat haar in toenemende mate de beslissing over hun fun damentele aangelegenheden en plichten in het leven overlaat. Verder is daar: Een nieuwe opvatting in academi sche kringen, waarin de godsdienst wordt erkend als een element van syn these* dat een verbinding vormt tussen vraagstukken op steeds meer gespecia liseerde terreinen en de centrale invloed van de godsdienst wordt waargenomen op de maatschappij, de kunsten en de geschiedenis. Een indrukwekkende uitbreiding van godsdienst-faculteiten en leergangen op wereldlijke instellingen voor hoger on derwijs en de toeneming van het aan tal inschrijvingen daarvoor. .Verslapping van de godsdienstige at mosfeer in het gezin en van de gods dienstige opvoeding, die nu vaak vaag of in het geheel niet aanwezig is. Als gevolg hiervan heeft het brand punt van de godsdienstige belangstel ling „zich verplaatst van het gemeen schapsleven van onze maatschappij en in vele gevallen van de georgani seerde kerken naar de academie," zegt dr. Keith Spalding, president van het Franklin en Marshall College te Lancaster in Pennsylvanie. Thans zijn op de colleges en univer siteiten vele leergangen in godsdienstza ken. Het is wat door dr. Robert Michaelson, voorzitter van de theologi sche faculteit van de universiteit van Californië te Santa Barbara, „de geruis loze omwenteling in het Amerikaanse onderwijs" is genoemd. Statistieken wij zen uit wat er aan de hand is. Aan het einde van de tweede we reldoorlog boden nog geen 10 procent van de Amerikaanse staatscolleges en universiteiten leergangen in godsdienst zaken. Thans zijn het er, naar een re cente studie heeft aangetoond, 75 pro cent. Bovendien hebben 20 procent vol ledige faculteiten op dit gebied, bij welke men graden kan halen en zijn verscheidene andere voornemens, der gelijke faculteiten in te richten. Van de staats- en particuliere niet- secretarische instelingen, bieden thans 90 procent leergangen in godsdienstza ken over onderwerpen, variërend van vergelijkende godsdienstwetenschap tot de kennis van de Joodse godsdienst, de geschiedenis van het Christendom en de bijbel. Volgens dr. Milton D. McLean van de universiteit van Zuid-Illinois, wiens we tenschappelijk onderzoek de verande ring het q££st heeft ged|8pm^m^eei^rvis deze aanvankelijk geh^deljyk£ begon nen en sinus 1960 in overgegaan?" „De oorzaak is blijkbaar gedeeltelijk, dat veel studenten tegenwoordig zijn op gegroeid zonder kennismaking van be tekenis met de werkelijke inhoud van Jodendom en Christendom of anders op zondagsschool de een of andere on gelukkige ervaring hebben gehad, die hen de kerk als niet terzake dienende heeft doen afschrijven," zegt hij. „Dan komen ze naar de academie en beginnen zich alle fundamentele vragen te stellen," vervolgt hij. „Heeft het le ven een doel?.... waarom bestaat het Kwaad? Hoe kan ik mijn leven in houd geven." „En dan beginnen zij te ontdekken dat dit in de grond van de zaak theolo gische vraagstukken zijn." Op de Princeton-universiteit heeft de geestelijke moderator, de eerwaarde heer dr. Ernest Gordon, een overeen komstige stiutatie opgemerkt, n.l. dat, terwijl 10 of 15 jaar geleden studen ten op de universiteit kwamen met een „gezinsgeloof" zij tegenwoordig vaak zonder komen. „Ik constateer nu, dat tal van jongelieden op de middelbare school verstrikt zijn geraakt in een soort agnosticisme, zodat zij niet komen met een van hun ouders geërfd geloof" zegt hij. „Dientengevolge hebben zij niet veel, waarop zij kunnen terugvallen". De universiteiten placht te worden verweten, dat zij het „tweedehandsge- loof" van de studenten schokten. Maar nu moesten zijn geprezen wor den omdat zij hen helpen een basis voor geloof te vinden. Tot voor kort hielden de meeste door staten gesubsidieerde colleges en universiteiten zich verre van het bie den van leergangen in godsdienstza ken, uit vrees dat overtreding van het grondwettelijk verbod van elke ac tiviteit ten gunste van de godsdienst. De uitspraak van het Amerikaanse Opperste Gerechtshof van 1963 even wel, die het bidden in openbare scho len verbood, effende tevens de weg voor objectieve cursussen over gods dienst en verklaarde, dat zonder gods dienstonderricht „het onderwijs niet compleet" is. Sindsdien is het godsdienstonderwijs in de inrichtingen voor hoger onder wijs met sprongen vooruitgegaan waardoor in aanzienlijke mate theolo gische talenten werden onttrokken aan seminaries en kerkelijke colleges. „Te genwoordig bezetten vele van de beste theologen leerstoelen aan seculiere in stellingen", zegt dr. Philip H. Phenix van de Columbia Universiteit. „Studenten houden van de vrijere samenhang" zegt de eerwaarde heer dr. Samuel S. Hill, hoofd van de theo logische faculteit van de universiteit van Noord-Caroline. „Er wordt geen bepaalde richting opgedrongen. Het is niet zo, dat men een munt in de auto maat doet en dat er dan een Presbyte riaans of een Joods antwoord uit komt". Vijf jaar geleden bood slechts één staatsuniversiteit in het hele land, die van Iowa, leergangen in godsdienst zaken, maar thans hebben zij zich uit gebreid tot de universiteiten van Noord-Carolina, de staatsuniversiteit van Florida, de met de staat geaffi- leerde Temple-universiteit te Phila delphia en de universiteit van Califor nië. Sinds de tweede wereldoorlog was het aantal wereldlijke academies, die mogelijkheid boden tot Joodse godge leerde studiën, gestegen van zeven tot meer dan honderd. Op de universiteit van Iowa, die in 1925 voorop ging met haar theologische school, telde tien jaar geleden een van de cursus sen over godsdienst in de menselij ke beschaving 64 studenten en nu zijn er bijna 1.000. „Sommige van mijn beste studenten geloven misschien niet in God", schreef de directeur van de leergang, de eerwaarde heer dr. George W. For- rel in een onlangs verschenen num mer van „Ave Maria", „maar zij stel len belang in godsdienst". Een gedeelte ervan is voortgekomen uit verzoeken van de studenten zelf zo als aan de universiteit van Rochester in New York, waar 'n petitie van nog niet gegradueerde studenten sinds 1966 heeft geleid tot verdere uitbreiding van de leergang inzake de godsdienst. Voor het voldoen aan overeenkomsti ge verzoeken van studenten aan de universiteit van Winsconsin, wordt ge wacht op de nodige fondsen. „Het is een interessant verschijnsel, dat zich in het gehele land voordoet," zegt de eerw. heer dr. Robert MacFee Brown, prof. in de theologie aan de Stanford-universiteit, waar de oudere jaarsstudenten hem vier jaar achter een hebben gekozen als „de professor, die het meest voor hen betekende." AL - s* i MOSKOU Olga Garfeld, een mooie jonge actrice, speelde de sterfscène in het laatste bedryf van een toneelstuk uit de 18e eeuw. Haar lippen vormden woor den, maar er kwam geen geluid uit. Om de toeschouwers beter te doen begrepen, dat zy stervende was, kruiste zy de armen over haar borst. Dit gebaar betekent het woord „dood" in de gebaren taal van de doven. Olga en de overige spelers in een recente opvoering te Moskou van „Kabale und Liebe" van Friedrich von Schiller waren evenals het grootste gedeelte van de toeschouwers allemaal doof. Dit stuk is een van de twaalf, die door het Moskouse „Toneelgezelschap voor gebaren- en bewegingsspel" gere geld worden opgevoerd voor de Russi sche vereniging van doven. Andere spelen van het repertoire zijn stukken van Shakespeare Molière, Russische Gevraagd: A voor diverse werkzaamheden. Een goede vooropleiding zoals b.v. huishoud school is voor deze funktie gewenst. Salaris afhankelijk van leeftijd en vooropleiding van 364,tot 587,bruto per maand. Ver goeding van reisgeld en dienstkleding. Inlichtingen en sollicitaties: Perso neelszaken, Hoofdgebouw Psych. Ziekenhuis, Wolfheze 7-^i Psych Ziekenhuis .Ver. tot Chr. Verzorging van Geestes- en Zenuwzieken Wolfheze Tel. 08308 - 241 hopen wij onze geheel gemoderniseerde showroom en winkel in: LANDBOUWWERKTUIGEN, TUINBOUW ARTIKELEN, GEREEDSCHAPPEN, IJZERWAREN, enz. te heropenen. Wij nodigen u hierbij vrijblijvend tot een bezoek uit. MOLENSTRAAT 3, LIENDEN, TELEFOON. 03443 - 223 klassieken en moderne Sovjet-toneel schrijvers. Alle zijn bewerkt voor de gebarentaal van de doven binnen het ka der van een streven van de Sovjets om het culturele leven van gehandicapte burgers te verrijken. „Het is een manier om de doven goede stukken te laten zien", zegt de directeur van het gezelschap, de 50-ja rige Victor, Znamerofsky, die zelf nor maal spreken en horen kan. „Maar het biedt ook een mogelijkheid om do ve acteurs te laten optreden voor nor male mensen. Er bestaan zekere bar rières tussen de doven en normale men sen en wij hopen enige daarvan uit de weg te ruimen" Voor de weinige toeschouwers, die normaal kunnen horen, lezen acteurs achter het toneel voor microfoons een „gelijktijdige vertaling" van de bewe gingen van de lippen en de gebaren van de uitvoerenden voor. Znamerofsky deelde mede, dat het uit 34 spelers bestaande gezelschap met verlangen uitziet naar kennismaking met zyn Amerikaanse tegenhanger, het „U. S. National Theatre of the Deafi", tijdens het wereldcongres van doven, dat in augustus a.s. in Joego-SIavië zal worden gehouden. Terwijl normale Russen en buitenlan ders zich tengevolge van het talenver- schil moeiljk aan elkaar verstaanbaar kunnen maken", zeide hij, „kent de doventaal genoeg gemeenschappelijke gebaren om het mogelijk te maken, dat dove personen uit andere landen en dove Sovjet- burgers elkaar binnen tien minuten kunnen verstaan". Inessa Timasjefskaja, een actrice, die meewerkt aan de gesproken vertaling voor normale toeschouwers, illustreer de enkele van deze internationale hand gebaren, wijzende op het hart voor „liefde" en op de ringvinger voor „ge huwd". De dove acreurs van het Russische gezelschap krijgen een speciale oplei ding, die vier jaar duurt. Zij worden ge holpen door normale acteurs van het Vakhtangof-theater te Moskou, die zich daarvoor vrijwillig beschikbaar stellen. Voor elk nieuw stuk, dat aan het re pertoire wordt toegevoegd, is een voor bereiding van ongeveer vijf maanden nodig. Dat is volgens Znamerofsky „twee maal zo lang als voor normale stukken". „Ons grootste probleem is, de toe schouwers duidelijk te maken wat in het stuk gebeurt" vervolgde hij. „Bij het uitzoeken van stukken geven wij de voorkeur aan die met meer actie en een minder psychologische intrigue". „In Shakespeare's „Driekoningen avond" hebben we zwaar geschrapt, omdat de ogen van de toeschouwers te moe zouden worden als wij zouden pro beren alle woorden in gebaren weer te geven, maar als we bijvoorbeeld Ham let zouden opvoeren, zouden we de meest beroemde regels woord voor woord uit beelden". KISANGANI (Kongo) Het vroegere Stanleyville is nu een stad waarvan een deel weer door de rimboe is op geslokt en waarvan de vernielde le ge huizen een monument zijn ter herinnering aan de eerste pijnlijke jaren van onafhankelijk Kongo. Stanleyville was eens een stad met mooie huizen in fraaie tuinen. Het was een stad waar orkesten vanuit België bezoeken aflegden en waar men Belgische oesters at. Het was een centrum voor de spoorwegen en de wegen die samen met de rivier de vervoersmiddelen uitmaakten voor de rijkdom van Kongo. In juni 1960 toen het land onafhanke lijk werd, waren er bijna 7000 Euro peanen in de stad en tweehonderd duizend Kongolezen. Nu heeft het oerwoud opnieuw bezit genomen van een deel van de fraaie stadsdelen. De huizen zijn op vreem de wijze vol kogelgaten en de mu ren zijn verkleurd. Men ziet weinig ruiten die niet gebroken zijn. Er zijn nu nog slechts ongeveer 300 a 400 Europeanen in wat nu Kisangani heet. Meestal Grieken en Belgen, die tezeer aan de stad gehecht zijn om te vertrekken. Men schat dat ongeveer 150.000 Kongo lezen weer in Kisangani zijn. Vol gens regeringsfunctionarissen zijn 90 procent van hen zonder werk. Veel huizen hebben kleine hopen ste nen met een kruis er op in de voor tuin waar verwanten zijn begraven, toen het te gevaarlijk was om hen naar de begraafplaats te brengen. In de stad is een universiteit met 480 studenten en er zijn twee brouwerijen. Een aantal maatschappijen hebben hun kantoren in Kisangani heropend waar Europeanen dan de leiding heb ben. Sommige optimistische Euro peanen denken dat Kisangani zal her leven. Misschien in tien jaar tijds. Andere zijn het er niet mee eens. Zij zeggen: Ki sangani is dood. UTRECHT Handhaving van de prijsstop, ook in 1970. Daarvoor pleitte gisteren de secretaris van de Algeme ne Nederlandse bond voor de bouwnij verheid, de heer W. de Kok. Op de jaarvergadering van de bonds raad in Utrecht zei hij komend jaar een prijsstijging van vier tot vijf pro cent te verwachten. Wat gebeurt er in mijn buurt Zoekt U een nieuwe werkkring Zoekt U een huis Zijn dat uw vragen Het antwoord staat iedere dag in uw krant Dagblad voor Veenendaal en omgeving. WAT MOET U DOEN Het vlees dat u wenst mee te nemen zóekt u bij ons uit. Wij braden het voor u en steriliseren dit in een specialesterieldarm. Hier in houdt u uw vlees weken lang goed, en geen zware bagage. IN HET BUITENLAND UW EIGEN STUKJE HOLLANDS VLEES-! Nieuweweg 89-91 Tel. 12430 KEURSLAGER veenendaal TIJDELIJKE AANBIEDING 'N SERIE CHIQUE, APARTE EN ELEGANTE van o.a. zuiver scheerwol, trevira, terlenka, jersey en andere topkwaliteiten. Ook nog enige zeer fraaie ensembles en deux-plè- ces in diverse maten en dessins. De goederen worden geleverd door: (mannequin) Verkoopadres: Rex, Nachtegaalstraat 23, Utrecht Voor de feestdagen en by de echte bakker. Brood- en Banketbakkerij HENNY HIENSCH Hoofdatf•Hat ;8 - Veenendaal - Telefoon 12683

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 4