Eltink toont ufWonen op Leer'. OOK KLM TOONDE BELANGSTELLING Russische „Tupolef-144" voor 't eerst in openbaar PROOST! VERHOEVEN'S Europa wil een uniform brieftarief" FORSE ORDER VOOR TWEE SCHEEPSWERVEN VERSTOPPING? Rapport op komst over orgaantransplantie OPTREDEN JEGENS SOMS IN STRIJD VERDACHTE MET WET éfl beschuit BRAAT! KEUKENS? Meer automaten spoorkaartjes Vakbonden en ANOF willen kleinere schoolklassen Drie containerschepen B. en W. Den Haag willen semi-metro Russen vrezen terugkeer van Stalinisme Van Rodekruiscommissie Handje bezeerd. Flinkerd zijn. Mama heeft jodium. Zonder pijn. Praktijk van het strafproces: u r£' - VRAGEN OVER SLUITING W.F.-WERF El tink W ychen is 2e Pinksterdag geopend van 9 tot 5 uur. Vrijdags van 7 tot 10 uur kijkavond. Bezoek de Pinksterexpositie 'Wonen op Leer' van Eltink -Wychen. U vindt er een ongekende collectie 'Leren Bankstellen' met prijzen vanaf f 1690:. Pinksterexpositie bij Eltink van 15 mei tot en met 14 juni. Titanium Grootste zorg DUBBELE GRAANGENEVER EEN BORREL ZONDER WEERGA WAARLIJK ENIG IN NEDERLAND MINISTER BAKKER, TERUG UIT MÜNCHEN i 99 BINNEN- EN BUITENLAND PORTO GELIJK Viaduct betadine jodium Onder druk Nieuw maandblad van „School en evangelie" MAN GAF ZICH UIT VOOR RECHERCHEUR VRIJDAG 23 MEI 1969 ADVERTENTIf MOSKOU Het Russische superso nische passagiersvliegtuig TU-144 is gisteren in Moskou voor het eerst in het openbaar getoond. Het prototype zal echter niet te zien zijn op de ko mende luchtvaarttentoonstelling in Pa rijs. Nederland behoort tot de landen die om inlichtingen over het toestel heb ben gevraagd, deelde Boris Savchenko mee als hoofd van Avia Export, het Russische bureau voor de verkoop van vliegtuigen naar het buitenland. De KLM deelde desgevraagd mee: „Natuurlijk hebben wij met belangstel ling de ontwikkelingen van dit vliegtuig gevolgd. We hebben, zoals bekend is, op verschillend gebied ook contact met Aeroflot. Overigens hebben we interesse voor alles wat op de vliegtuigmarkt ver schijnt. Dat is om vergelijkingen te kunnen maken. Meer moet men er niet in zien". Alexander Dozarof, waarnemend mi nister van luchtvaart, zei dat de serie- produktie van de Tu-144 is begonnen. Het eerste vliegtuig moet in 1971 ge reed zijn voor de verkoop, twee jaar eerder dan de Brits-Franse Concorde. De hoofdontwerper Alexei Tupolef voegde eraan toe dat met de bouw van achttien toestellen is begonnen. Ve le onderdelen zijn gemaakt van titani um,zodat ze bestand zijn tegen tempe raturen van 150 graden Celcius. De Tu-144 biedt plaats aan 120 passa giers en zal een snelheid moeten ha len van 2.500 kilometer per uur. Onze correspondent in Londen telefo neerde ons gisteravond dat de toekomst van de Concorde steeds minder roos kleurig wordt. De Britse minister van technologie had zojuist in het Lagerhuis onthuld dat de kosten van het toestel de af gelopen drie jaar zijn omhoog gegaan van vijfhonderd miljoen tot 730 miljoen pond. dat is van ruim 4,3 miljard tot ruim 6,3 miljard gulden. Minister Benn noemde dit een zaak van ernstige zorg waar Engeland en Frankrijk rekening mee moeten hou den als ze de toekomst van het project gaan bekijken. Dit gebeurt na de Fran se presidentsverkiezingen. Hij maakte duidelijk dat een verdere kostenstijging van meer dan vijftien procent een fundamentele herziening van het hele ontwerp voor de Concorde zal betekenen. Men nam gisteravond in Londen aan dat dit de doodsteek zal be tekenen voor de Concorde. ADVERTENTIE het allerfijnste natuurproduct UTRECHT In navolging van Utrecht C.S. zullen nog dit najaar meer voudige plaatskaartenautomaten wor den geplaatst op de stations Rotter dam C.S., Hilversum en Hoek van Hol land. De Nederlandse Spoorwegen heeft voor deze drie stations vijf apparaten besteld, drie voor Rotterdam en voor de beide andere stations ieder één. De Spoorwegen zullen in de toekomst steeds meer van dergelijke apparaten aanschaffen om daarmee meer dienst betoon aan de reizigers t kunmen geven. Een belangrijk vooriïeel is vooral, dat men niet meer voor de loketten behoeft te wachten. In Utrecht zijn de ervarin gen met de automaten zeer goed: Or- geveer driekwart van de normale lo- ketafgifte geschiedt nu via de automaat. Massabijeenkomsten DEN HAAG Samen met NKV, NVV en CNV (de drie vakcentrales), gaat de Algemene Nederlandse Onder wijzers Federatie pleiten voor kleinere klassen. Op 7 juni worden daartoe ln Zwolle, Den Bosch en Den Haag mas sabijeenkomsten gehouden. Volgens de secretaris van de Anof, de heer Th. M. Knippen, zijn de on derwijsdeskundigen het in theorie wel eens over de noodzaak van kleinere klassen. In de praktijk komt er ech ter maar bitter weinig van terecht. De petitie die vorig jaar door 800.000 ouders werd ondertekend, heeft nog weinig resultaat opgeleverd. Voorlopig is er nog geen sprake van een protestdemonstratie. Die wordt eventueel georganiseerd als zou blij ken dat op de ontwerpbegroting voor volgend jaar geen geld voor schaal- verlaging is uitgetrokken. SCHIPHOL Terug van de jaarlijkse conferentie van Europese ministers voor het post- en telegraafverkeer, die ditmaal in München is gehouden, heeft minister Bakker van verkeer en waterstaat gistermiddag op Schiphol medege deeld, dat de 24 aangesloten Europese landen streven naar een uniform onder ling brieftarief, dat gelijk is aan het binnenlands tarief. Naar men weet hebben de zes EEG-landen allang zo'n gemeenschappelijk bin nenlands tarief, dat tevens geldt voor het onderling briefverkeer. Men kan dn» voor 25 cent een brief van Amsterdam naar Amstelveen verzenden, doch tevens als luchtpost voor hetzelfde bedrag naar Sicilië. „Wel hebben alle op de conferentie aanwezige landen zich in principe voor zo'n uniform laag tarief uitgesproken". ADVERTENTIE Het Russische supersonische verkeersvliegtuig TU-144 is gisteren voor het eerst aan de pers getoond. Hier het toestel, dat uiterlijk veel gelijkenis met de Concorde vertoont, op het Sheremietivo-vliegveld bij Moskou. ROTTERDAM Twee Nederlandse scheepswerven hebben van een Ameri kaanse rederij opdracht gekregen drie containerschepen te bouwen. De werven die met deze belangrijke order gingen strijken, zijn Van der Giessen-De Noord in Krimpen aan den IJssel en de scheepswerf De Hoop in Lobith. De drie schepen kosten samen 69 miljoen gulden. Ze moeten in de eerste helft van 1971 worden opgele verd. Eigen ontwerp De schepen krijgen en draagvermo gen van 8000 ton en zullen geschikt zijn voor het vervoer van vierhonderd containers. Ze krijgen een snelheid van 22 mijl. De opdrachtgever H. C. Is- brandtsen in Bermuda zal ze gebrui ken voor de bevoorrading van de gro te containerroutes. Van der Giessen-De Noord, die twee van deze schepen bouwt, maakte zelf het ontwerp. De werf heeft nu vijf con tainerschepen in bestelling: behalve de ze twee middelgrote een zeer groot schip DEN HAAG Voor een doelmatige bevordering van het openbaar vervoer in Den Haag en de agglomeratie is een semi-metro de meest aangewezen op lossing. Dat zeggen B. en W. van Den Haag in een nota openbaar vervoer, die in de raadsvergadering van 2 juni zal wor den besproken. Volgens de nota kan het bestaande tramnet geleidelijk en naar behoefte worden uitgebouwd tot een sporennet. Het gehele project, dat zonder belang rijke financiële steun van de rijksover heid niet kan worden gerealiseerd, wordt op basis van het huidige loon- en prijspeil op ongeveer vijfhonderd mil joen gulden geschat. De nota ziet een stelsel van tunnels, viaducten en volledig vrije banen voor het stadsrailverkeer. In d* eindfase zul len stadsbussen de aan- en afvoer van passagiers naar de semi-metro verzor gen. Het hoofdstation moet bij het nog door de Nederlandse Spoorwegen te bouwen station Bezuidenhout komen mt 'n hooggelegen baan in de richting van de Grote Markstraat. In die buurt is een tunnel geschetst, die vijftig mil joen gaat kosten. Verder wordt gedacht aan lijnen naar Mariahoeve en Bezui denhout en in de richting van de Ko ningskade. In totaal zullen 2,6 kilometer viaduct moeten worden aangelegd en drie sta tions. Buiten het station Bezuidenhout denken B. en W. aan een station Nieu we Haven en een station Juliana van Stolberglaan. De kosten van deze werken worden op vijftig miljoen geschat. Hierin zijn niet de kosten van een plateau boven het stationsemplacement begrepen, dat ge schikt zou kunnen zijn voor trams en interlokaal busverkeer. B. en W. zeggen nog dat in Den Haag tussen 1960 en 1966 het aantal auto's met bijna negentig procent is toegeno men. De intensiteit van het autover keer steeg met elf procent per jaar. (1300 containers) voor de VNS en twee kleine (100 containers) voor een Duitse rederij. „We hebben nu duidelijk de nieuwe trend in het vervoer te pakken", zei een verheugde directeur van Van der Giessen-De Noord, de heer J. U. Smit. „Gezien de verschillende grootten van de schepen bestrijken we nu het hele gebied". Hij onthulde dat de snelle levertijd een belangrijke rol van het verkrij gen van deze opdracht had gespeeld. MOSKOU In een oproep aan de Ver. Naties hebben 55 Russen hun vrees uitgesproken voor terugkeer van de sta linistische terreur in hun land. Tegelijkertijd verzochten zij de V.N.- commissie voor de rechten van de mens een onderzoek in te stellen naar de „schending van de fundamentele bur gerrechten" in Rusland. De oproep was via westelijke jour nalisten in Moskou de Sovjet-Unie uit gesmokkeld. Het document bevatte een opsomming van processen die in de Sovjet-Unie worden gevoerd. Deze processen zijn gericht o.a. tegen poli tieke andersdenkenden, tegen Joden die naar Israël willen en tegen allerlei min derheidsgroepen. Wist u dat daar hela kleine pilletjes tegen |J Al I Dl I ft V bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: PIUUViILHA DEN HAAG Binnen een maand zal de commissie orgaantransplantatie van het Nederlandsche Roode Kruis met een eerste interimrapport komen. Het zal worden aangeboden aan staatsse cretaris dr. R. J. H. Kruisinga (volks gezondheid). Over een jaar wordt het eindrapport van deze commissie die ADVERTENTIE DEN HAAG De praktijk van het strafproces kent te veel voorbeelden van optreden jegens verdachten die in strijd zijn met de wet, aldus heeft prof. mr. W. J. C. van Hattum, vice-presi dent van de arrondissementsrechtbank in Den Haag, gisteren feitelijk gezegd in een toespraak in Den Haag. Sprekend tot een bijeenkomst van de afdeling Den Haag en Delft van het Nederlands Genootschap voor Reclas sering zei prof. Van Hattum dat er voorbeelden zijn van ongerechtvaar digde inverzekeringstelling, terwijl ook niet altijd de hand wordt gehouden aan het voorschrift dat een verhorend amb tenaar zich moet onthouden van alles wat de strekking heeft een verklaring te verkrijgen waarvan gezegd kan wor den dat die in vrijheid is afgelegd. Bij inverzekeringstelling wordt ge bruik gemaakt van formulieren voor de omstandigheden die dat noodzake lijk maken. In de praktijk wordt ech ter door de hulpofficier van justitie nooit één van de gronden doorge streept zodat alle zes op het formulier gedrukte omstandigheden toepasselijk lijken. De officier maakt nooit aan merking op deze werkwijze waarbij het gaat om de fysieke vrijheid van de verdachte. De rechters, aldus prof. Van Hattum, horen slechts zeer zelden van lichame lijke mishandeling bij verhoren. Overi gens mag ook niet voetstoots worden aangenomen dat beschuldigingen van de verdachten waar zijn. Wel valt het op dat verdachten meermalen beweren dat zij door de politie onder druk zijn gezet of dat in de verbalen van de po litie hun verklaringen niet waarheids getrouw zijn weergegeven. Hij vroeg zich af of de verhorende ambtenaar zich altijd van alles ont houdt wat de strekking heeft een ver klaring te verkrijgen waarvan niet ge zegd kan worden dat zij in vrijheid is afgelegd. Hij vroeg zich echter ook af of het tegenwoordige beschavingsni veau reeds zo hoog ligt dat verlangd mag worden dat het altijd zo ordente lijk toegaat. De stand van het bescha vingsniveau is thans zo dat volgens het publiek de rechten van de mensen niet dezelfde zijn voor draaiende getuigen en gemene misdadigers als voor eer lijke burgers. Het publiek aanvaardt een ontoelaat bare verhoorstechniek niet als de ver dachte een eerlijk burger lijkt te zijn. Prof. Van Hattum voelt echter voor alsnog niet voor een bij de wet ver plichte aanwezigheid van raadslieden bij alle verhoren. Dat zou moeilijkhe den voor het gehele politie-apparaat met zich mee brengen omdat de poli tie zich niet zomaar ineens zal kunnen omschakelen. Van de politie kan men thans nog niet gisen dat zij de verdachte geheel onbevangen tegemoet treedt. Wel ech ter lijkt het wenselijk dat een verdach te zich terstond met een raadsman zal kunnen verstaan. Prof. Van Hattum oefende ook kri tiek op de proces-verbalen die in amb telijke taal worden opgesteld terwijl de wet eist dat de woorden van de ver dachte worden gebruikt. Een ander kwaad dat de verdachte zijn psychische vrijheid ontneemt, is de ontpersoonlijking waaraan hij bloot staat na inverzekeringstelling. De eerste stap daarvan is het afstaan van zijn bezittingen als hij gedetineerd wordt, zei prof. Van Hattum. ADVERTENTIE tls elke dag verjaardag, met aardbei zich ln opdracht van het Rode Kruis vooral bezig houdt met de ethische as pecten van transplantaties verwacht. Een van de voornaamste problemen, waarover de commissie zich zal uit spreken is, of het voor het beschikbaar krijgen van organen een z.g. toestem- mings- dan wel een „geen bezwaar systeem" gevolgd moet worden. De directeur-generaal van het Rode Kruis, de heer A. van Emden, heeft dat gisteren tijdens de jaarlijkse perscon ferentie vaffl zifn organisatie meege deeld. De héér t^an Emden* kondigde ook een uitbreiding van de hulpverle ning langs de weg aan. Tijdens hoogtij dagen bevinden zich thans op zes plaat sen in Nederland (Vinkeveen, Linscho- ten, Driebergen, Willemsdorp, Vianen en Hoevelaken) Rode-Kruis-ambulan- ces. Dat worden er tien. In een jaar tijd hebben de zes posten 36 maal hulp verleend aan in totaal 60 slachtoffers. Andere cijfers die de heer Van Em den verstrekte zijn de volgende: acties voor het Rode Kruis hebben in 1968 f 2.810.000 opgebracht. 3400 chronisch zieken en invaliden is vorig jaar een vakantie aangeboden. 2000 vrijwillige helpers en helpsters hebben dat o.a. mogelijk gemaakt. 250.000 donors heb ben 310.000 maal bloed gegeven; het Rode Kruis heeft nu elf trombosedien sten, maar dat zullen er spoedig 17 zijn; de radio-medische dienst heeft ruim 1000 adviezen uitgebracht; er zijn bij na 6000 vrijwillige welfarekrachten; het Rode Kruis zamelde voor zieken 1,2 miljoen tijdschriften ln en een half miljoen boeken. UTRECHT De unie „School en evangelie" gaat binnenkort een nieuw maandblad uitgeven onder de naam „School en ouders" dat in de plaats komt van het reeds vele jaren be staande orgaan „School en huis". Es sentieel verschil tussen beide perio dieken is dat school en ouders zich richt tot alle ouders wier kinderen zo wel de protestants-christelijke scholen voor kleuter- en basisonderwijs als de scholen voor voorgezet onderwijs be zoeken, terwijl school en huis alleen de beide eerste schooltypen bestreek. Over enkele dagen zullen de 4.000 prot-chr. schoolbesturen en de 5.200 schoolleiders in Nederland enkele exemplaren van het nieuwe maand blad toegestuurd krijgen. Het nieuwe blad is ontstaan uit het besef dat als gevolg van de reorganisatie in het mammoetbestel en de concentraties in schoolverband het contact tussen school en ouders zwakker dreigt te worden. Het blad wil zowel een weg wijzer bij de opvoeding zijn als een in formatiebron voor het gezin ten aan zien van de brede onderwijsproblema tiek. De unie „School en evangelie" re presenteert sinds augustus 1968 het ge hele prot-chr. onderwijs in Nederland. Het christelijk onderwijs omvat ca. 750.000 kinderen. LEEUWARDEN De Leeuwarder politie heeft een man gearresteerd die zich uitgaf als rechercheur onder de in Leeuwarden opererende prostituees. Het was de 22-jarige ongehuwde Leeu warder vertegenwoordiger IJ. de V. Hij hield zich op rond de cafés van het Zaailand en ging in op de voorstellen van de dames. Nadien stelde hij zich voor als rechercheur van de rijkspoli tie en vorderde het betaalde geld (meestal f 25,-) terug. Als overtuigend bewijs dat hij inderdaad bij de politie werkte liet de man een wapenstok zien en wees hij op een plakplaatje in zijn auto. Dit plakplaatje dat overal ver krijgbaar is vermeldde 't telefoonnum mer van de alarmcentrale van dé rijks politie in Driebergen. De Leeuwarder politie kreeg lucht van de praktijken van hun pseudo-collega en na een tip van een der dames werd de oprichter ontmaskerd. Hij legde een volledige bekentenis af. aldus de minister, „doch voor sommi ge kleinere landen en daarnaast ook voor Engeland vormt zo'n drastische verlaging van de brief-port nog een maatregel, die hun nationale schatkist te veel kost om er terstond toe over te gaan. Afgesproken is, dat als eerste stap gestreefd zal worden naar alge mene verlaging van het buitenlandse posttarief van 10 procent. In een resolutie, die door alle 21 aan wezige delegaties is aanvaard, is ge steld, dat gestreefd zal worden naar een geleidelijke gelijkschakeling van het binnenlandse brieftarief met het onderlinge buitenlandse tarief." Minister Bakker was op deze reis vergezeld door de directeur-generaal van de PTT, de heer H. Reinoud, en door ir. D. A. Alberts, hoofddirecteur algemene zaken en radio van de PTT. Zij wonen de rest van de conferentie bij. Minister Bakker zelf moest vroeg tijdig terugkeren, omdat hij vanoch tend de plechtigheid bijwoont van de sluiting van de Lauwerszee. De minister memoreerde, dat dit pas de tweede vergadering van minis ters voor het post- en telegraafverkeer was. De vorige werd in 1968 in Rome gehouden. Voordien kwamen uitslui tend de PTT-directeuren van Europa met hun adviseurs bijeen. De heer Bakker voerde aan, dat de ministers zich uiteraard moeten be perken tot de grote beleidslijnen en zich nauwelijks kunnen inlaten met de details. Daarom vond hij dat het mis schien beter was de ministers slechts eenmaal in de twee jaar bij elkaar te laten komen. Voor ir. Alberts was met name een ander punt, dat in München werd be handeld van belang: een nieuwe inven tarisatie en een nauwere coördinatie binnen Europa betreffende het gebruik van alle radio-frequenties van kleinere zenders. Weliswaar bestaat er allang internationale samenwerking op dit ge bied, doch die beperkt zich voornamelijk tot bilaterale en beperkte multilaterale overeenkom sten ADVERTENTIE TE KUST EN TE KEUR IN ONZE SHOWROOM: KAYERSDIJK 97 APELDOORN - TEL. 05760-31970 OOK 'S-ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR DEN HAAG Het tweede Kamer lid mej. Barendregt (PvdA) heeft de minister van Sociale Zaken en Volks gezondheid schriftelijk gevraagd of hei waar is dat de beslissing tot sluiting van de reparatiewerf Wilton-Fijenoord bekend werd gemaakt kort nadat de vakbondsvertegenwoordigers was ver zekerd dat nog geen verschuivingen op komst waren. Zij verbindt hieraan de vraag of de ondernemingsraad waarvan de voorzitter door de directie zelf wordl aangewezen luttele uren voor hel bekend maken van dit besluit van de pers, door de directie is ingelicht. „Zo ja, is de minister van mening dat on der „inspraak van de werknemers en hun organisaties vijf fusies, sluitingen en reorganisaties", zoals dit is gefor muleerd in de motie-Wieldraayer die op 14 mei j.l. na het Thomassen-Drij- ver-debat in de Tweede Kamer is aangenomen, iets anders moet worden verstaan", aldus mej. Barendregt. Het Tweede-Kamerlid wil voorts we ten waarom tijdens het gesprek dal een ambtenaar van het ministerie van Sociale Zaken, op verzoek van de mi nister, met directie en vakbondsverte- genwoordigers heeft gehad, de sociale gevolgen van de sluiting voor het per soneel nauwelijks aan bod zijn geko men. Mej. Barendregt informeert er ten slotte naar wat er bij sluitingen en fu sies van ondernemingen naar het oor deel van minister Rooi vink in een so ciale blauwdruk moet worden opgeno men over de minimumtermijnen voor het inschakelen van ondernemingsra den en vakbonden en welke de gevol gen kunnen zullen zijn voor de werk gelegenheid van het personeel van het Schiedamse bedrijf, vooral in de ad ministratieve sector. In persberichten wordt, aldus mej. Barendregt, gesug gereerd dat het in Rotterdam overbo dig geworden personeel op aanvaard bare wijze voornamelijk in de Schie damse vestiging van de onderneming zal kunnen worden geplaatst.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 13