Eltink toont ufWonen op Leer'.
OOK KLM TOONDE BELANGSTELLING
Russische „Tupolef-144"
voor 't eerst in openbaar
PROOST!
VERHOEVEN'S
Europa wil een
uniform
brieftarief"
FORSE ORDER VOOR
TWEE SCHEEPSWERVEN
VERSTOPPING?
Rapport op komst over
orgaantransplantie
OPTREDEN JEGENS
SOMS IN STRIJD
VERDACHTE
MET WET
éfl beschuit
BRAAT!
KEUKENS?
Meer automaten
spoorkaartjes
Vakbonden en
ANOF willen
kleinere
schoolklassen
Drie containerschepen
B. en W.
Den Haag willen
semi-metro
Russen vrezen
terugkeer van
Stalinisme
Van Rodekruiscommissie
Handje bezeerd.
Flinkerd zijn.
Mama heeft jodium.
Zonder pijn.
Praktijk van het strafproces:
u
r£' -
VRAGEN OVER
SLUITING
W.F.-WERF
El tink W ychen is 2e Pinksterdag geopend van 9 tot 5 uur. Vrijdags van 7 tot 10 uur kijkavond.
Bezoek de Pinksterexpositie
'Wonen op Leer'
van Eltink -Wychen.
U vindt er een ongekende collectie
'Leren Bankstellen'
met prijzen vanaf f 1690:.
Pinksterexpositie bij Eltink
van 15 mei tot en met
14 juni.
Titanium
Grootste zorg
DUBBELE
GRAANGENEVER
EEN BORREL
ZONDER WEERGA
WAARLIJK ENIG
IN NEDERLAND
MINISTER BAKKER, TERUG UIT MÜNCHEN i
99
BINNEN- EN BUITENLAND PORTO GELIJK
Viaduct
betadine
jodium
Onder druk
Nieuw maandblad van
„School en evangelie"
MAN GAF ZICH UIT
VOOR RECHERCHEUR
VRIJDAG 23 MEI 1969
ADVERTENTIf
MOSKOU Het Russische superso
nische passagiersvliegtuig TU-144 is
gisteren in Moskou voor het eerst in
het openbaar getoond. Het prototype
zal echter niet te zien zijn op de ko
mende luchtvaarttentoonstelling in Pa
rijs.
Nederland behoort tot de landen die
om inlichtingen over het toestel heb
ben gevraagd, deelde Boris Savchenko
mee als hoofd van Avia Export, het
Russische bureau voor de verkoop van
vliegtuigen naar het buitenland.
De KLM deelde desgevraagd mee:
„Natuurlijk hebben wij met belangstel
ling de ontwikkelingen van dit vliegtuig
gevolgd. We hebben, zoals bekend is,
op verschillend gebied ook contact met
Aeroflot.
Overigens hebben we interesse voor
alles wat op de vliegtuigmarkt ver
schijnt. Dat is om vergelijkingen te
kunnen maken. Meer moet men er niet
in zien".
Alexander Dozarof, waarnemend mi
nister van luchtvaart, zei dat de serie-
produktie van de Tu-144 is begonnen.
Het eerste vliegtuig moet in 1971 ge
reed zijn voor de verkoop, twee jaar
eerder dan de Brits-Franse Concorde.
De hoofdontwerper Alexei Tupolef
voegde eraan toe dat met de bouw
van achttien toestellen is begonnen. Ve
le onderdelen zijn gemaakt van titani
um,zodat ze bestand zijn tegen tempe
raturen van 150 graden Celcius.
De Tu-144 biedt plaats aan 120 passa
giers en zal een snelheid moeten ha
len van 2.500 kilometer per uur.
Onze correspondent in Londen telefo
neerde ons gisteravond dat de toekomst
van de Concorde steeds minder roos
kleurig wordt.
De Britse minister van technologie
had zojuist in het Lagerhuis onthuld
dat de kosten van het toestel de af
gelopen drie jaar zijn omhoog gegaan
van vijfhonderd miljoen tot 730 miljoen
pond. dat is van ruim 4,3 miljard tot
ruim 6,3 miljard gulden.
Minister Benn noemde dit een zaak
van ernstige zorg waar Engeland en
Frankrijk rekening mee moeten hou
den als ze de toekomst van het project
gaan bekijken. Dit gebeurt na de Fran
se presidentsverkiezingen.
Hij maakte duidelijk dat een verdere
kostenstijging van meer dan vijftien
procent een fundamentele herziening
van het hele ontwerp voor de Concorde
zal betekenen. Men nam gisteravond in
Londen aan dat dit de doodsteek zal be
tekenen voor de Concorde.
ADVERTENTIE
het allerfijnste natuurproduct
UTRECHT In navolging van
Utrecht C.S. zullen nog dit najaar meer
voudige plaatskaartenautomaten wor
den geplaatst op de stations Rotter
dam C.S., Hilversum en Hoek van Hol
land. De Nederlandse Spoorwegen heeft
voor deze drie stations vijf apparaten
besteld, drie voor Rotterdam en voor
de beide andere stations ieder één. De
Spoorwegen zullen in de toekomst
steeds meer van dergelijke apparaten
aanschaffen om daarmee meer dienst
betoon aan de reizigers t kunmen geven.
Een belangrijk vooriïeel is vooral, dat
men niet meer voor de loketten behoeft
te wachten. In Utrecht zijn de ervarin
gen met de automaten zeer goed: Or-
geveer driekwart van de normale lo-
ketafgifte geschiedt nu via de automaat.
Massabijeenkomsten
DEN HAAG Samen met NKV,
NVV en CNV (de drie vakcentrales),
gaat de Algemene Nederlandse Onder
wijzers Federatie pleiten voor kleinere
klassen. Op 7 juni worden daartoe ln
Zwolle, Den Bosch en Den Haag mas
sabijeenkomsten gehouden.
Volgens de secretaris van de Anof,
de heer Th. M. Knippen, zijn de on
derwijsdeskundigen het in theorie wel
eens over de noodzaak van kleinere
klassen. In de praktijk komt er ech
ter maar bitter weinig van terecht.
De petitie die vorig jaar door 800.000
ouders werd ondertekend, heeft nog
weinig resultaat opgeleverd.
Voorlopig is er nog geen sprake van
een protestdemonstratie. Die wordt
eventueel georganiseerd als zou blij
ken dat op de ontwerpbegroting voor
volgend jaar geen geld voor schaal-
verlaging is uitgetrokken.
SCHIPHOL Terug van de jaarlijkse conferentie van Europese ministers
voor het post- en telegraafverkeer, die ditmaal in München is gehouden, heeft
minister Bakker van verkeer en waterstaat gistermiddag op Schiphol medege
deeld, dat de 24 aangesloten Europese landen streven naar een uniform onder
ling brieftarief, dat gelijk is aan het binnenlands tarief.
Naar men weet hebben de zes EEG-landen allang zo'n gemeenschappelijk bin
nenlands tarief, dat tevens geldt voor het onderling briefverkeer. Men kan dn»
voor 25 cent een brief van Amsterdam naar Amstelveen verzenden, doch tevens
als luchtpost voor hetzelfde bedrag naar Sicilië.
„Wel hebben alle op de conferentie
aanwezige landen zich in principe voor
zo'n uniform laag tarief uitgesproken".
ADVERTENTIE
Het Russische supersonische verkeersvliegtuig TU-144 is gisteren voor het
eerst aan de pers getoond. Hier het toestel, dat uiterlijk veel gelijkenis met
de Concorde vertoont, op het Sheremietivo-vliegveld bij Moskou.
ROTTERDAM Twee Nederlandse
scheepswerven hebben van een Ameri
kaanse rederij opdracht gekregen drie
containerschepen te bouwen.
De werven die met deze belangrijke
order gingen strijken, zijn Van der
Giessen-De Noord in Krimpen aan den
IJssel en de scheepswerf De Hoop in
Lobith. De drie schepen kosten samen
69 miljoen gulden. Ze moeten in de
eerste helft van 1971 worden opgele
verd.
Eigen ontwerp
De schepen krijgen en draagvermo
gen van 8000 ton en zullen geschikt
zijn voor het vervoer van vierhonderd
containers. Ze krijgen een snelheid van
22 mijl. De opdrachtgever H. C. Is-
brandtsen in Bermuda zal ze gebrui
ken voor de bevoorrading van de gro
te containerroutes.
Van der Giessen-De Noord, die twee
van deze schepen bouwt, maakte zelf
het ontwerp. De werf heeft nu vijf con
tainerschepen in bestelling: behalve de
ze twee middelgrote een zeer groot schip
DEN HAAG Voor een doelmatige
bevordering van het openbaar vervoer
in Den Haag en de agglomeratie is een
semi-metro de meest aangewezen op
lossing.
Dat zeggen B. en W. van Den Haag in
een nota openbaar vervoer, die in de
raadsvergadering van 2 juni zal wor
den besproken.
Volgens de nota kan het bestaande
tramnet geleidelijk en naar behoefte
worden uitgebouwd tot een sporennet.
Het gehele project, dat zonder belang
rijke financiële steun van de rijksover
heid niet kan worden gerealiseerd,
wordt op basis van het huidige loon- en
prijspeil op ongeveer vijfhonderd mil
joen gulden geschat.
De nota ziet een stelsel van tunnels,
viaducten en volledig vrije banen voor
het stadsrailverkeer. In d* eindfase zul
len stadsbussen de aan- en afvoer van
passagiers naar de semi-metro verzor
gen.
Het hoofdstation moet bij het nog
door de Nederlandse Spoorwegen te
bouwen station Bezuidenhout komen
mt 'n hooggelegen baan in de richting
van de Grote Markstraat. In die buurt
is een tunnel geschetst, die vijftig mil
joen gaat kosten. Verder wordt gedacht
aan lijnen naar Mariahoeve en Bezui
denhout en in de richting van de Ko
ningskade.
In totaal zullen 2,6 kilometer viaduct
moeten worden aangelegd en drie sta
tions. Buiten het station Bezuidenhout
denken B. en W. aan een station Nieu
we Haven en een station Juliana van
Stolberglaan.
De kosten van deze werken worden op
vijftig miljoen geschat. Hierin zijn niet
de kosten van een plateau boven het
stationsemplacement begrepen, dat ge
schikt zou kunnen zijn voor trams en
interlokaal busverkeer.
B. en W. zeggen nog dat in Den Haag
tussen 1960 en 1966 het aantal auto's
met bijna negentig procent is toegeno
men. De intensiteit van het autover
keer steeg met elf procent per jaar.
(1300 containers) voor de VNS en twee
kleine (100 containers) voor een Duitse
rederij.
„We hebben nu duidelijk de nieuwe
trend in het vervoer te pakken", zei
een verheugde directeur van Van der
Giessen-De Noord, de heer J. U. Smit.
„Gezien de verschillende grootten van
de schepen bestrijken we nu het hele
gebied".
Hij onthulde dat de snelle levertijd
een belangrijke rol van het verkrij
gen van deze opdracht had gespeeld.
MOSKOU In een oproep aan de
Ver. Naties hebben 55 Russen hun vrees
uitgesproken voor terugkeer van de sta
linistische terreur in hun land.
Tegelijkertijd verzochten zij de V.N.-
commissie voor de rechten van de mens
een onderzoek in te stellen naar de
„schending van de fundamentele bur
gerrechten" in Rusland.
De oproep was via westelijke jour
nalisten in Moskou de Sovjet-Unie uit
gesmokkeld. Het document bevatte
een opsomming van processen die in
de Sovjet-Unie worden gevoerd. Deze
processen zijn gericht o.a. tegen poli
tieke andersdenkenden, tegen Joden die
naar Israël willen en tegen allerlei min
derheidsgroepen.
Wist u dat daar hela kleine pilletjes tegen |J Al I Dl I ft V
bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: PIUUViILHA
DEN HAAG Binnen een maand zal
de commissie orgaantransplantatie van
het Nederlandsche Roode Kruis met
een eerste interimrapport komen. Het
zal worden aangeboden aan staatsse
cretaris dr. R. J. H. Kruisinga (volks
gezondheid). Over een jaar wordt het
eindrapport van deze commissie die
ADVERTENTIE
DEN HAAG De praktijk van het
strafproces kent te veel voorbeelden
van optreden jegens verdachten die in
strijd zijn met de wet, aldus heeft prof.
mr. W. J. C. van Hattum, vice-presi
dent van de arrondissementsrechtbank
in Den Haag, gisteren feitelijk gezegd
in een toespraak in Den Haag.
Sprekend tot een bijeenkomst van de
afdeling Den Haag en Delft van het
Nederlands Genootschap voor Reclas
sering zei prof. Van Hattum dat er
voorbeelden zijn van ongerechtvaar
digde inverzekeringstelling, terwijl ook
niet altijd de hand wordt gehouden aan
het voorschrift dat een verhorend amb
tenaar zich moet onthouden van alles
wat de strekking heeft een verklaring
te verkrijgen waarvan gezegd kan wor
den dat die in vrijheid is afgelegd.
Bij inverzekeringstelling wordt ge
bruik gemaakt van formulieren voor
de omstandigheden die dat noodzake
lijk maken. In de praktijk wordt ech
ter door de hulpofficier van justitie
nooit één van de gronden doorge
streept zodat alle zes op het formulier
gedrukte omstandigheden toepasselijk
lijken. De officier maakt nooit aan
merking op deze werkwijze waarbij
het gaat om de fysieke vrijheid van de
verdachte.
De rechters, aldus prof. Van Hattum,
horen slechts zeer zelden van lichame
lijke mishandeling bij verhoren. Overi
gens mag ook niet voetstoots worden
aangenomen dat beschuldigingen van
de verdachten waar zijn. Wel valt het
op dat verdachten meermalen beweren
dat zij door de politie onder druk zijn
gezet of dat in de verbalen van de po
litie hun verklaringen niet waarheids
getrouw zijn weergegeven.
Hij vroeg zich af of de verhorende
ambtenaar zich altijd van alles ont
houdt wat de strekking heeft een ver
klaring te verkrijgen waarvan niet ge
zegd kan worden dat zij in vrijheid is
afgelegd. Hij vroeg zich echter ook af
of het tegenwoordige beschavingsni
veau reeds zo hoog ligt dat verlangd
mag worden dat het altijd zo ordente
lijk toegaat. De stand van het bescha
vingsniveau is thans zo dat volgens het
publiek de rechten van de mensen niet
dezelfde zijn voor draaiende getuigen
en gemene misdadigers als voor eer
lijke burgers.
Het publiek aanvaardt een ontoelaat
bare verhoorstechniek niet als de ver
dachte een eerlijk burger lijkt te zijn.
Prof. Van Hattum voelt echter voor
alsnog niet voor een bij de wet ver
plichte aanwezigheid van raadslieden
bij alle verhoren. Dat zou moeilijkhe
den voor het gehele politie-apparaat
met zich mee brengen omdat de poli
tie zich niet zomaar ineens zal kunnen
omschakelen.
Van de politie kan men thans nog
niet gisen dat zij de verdachte geheel
onbevangen tegemoet treedt. Wel ech
ter lijkt het wenselijk dat een verdach
te zich terstond met een raadsman zal
kunnen verstaan.
Prof. Van Hattum oefende ook kri
tiek op de proces-verbalen die in amb
telijke taal worden opgesteld terwijl de
wet eist dat de woorden van de ver
dachte worden gebruikt.
Een ander kwaad dat de verdachte
zijn psychische vrijheid ontneemt, is
de ontpersoonlijking waaraan hij bloot
staat na inverzekeringstelling. De
eerste stap daarvan is het afstaan van
zijn bezittingen als hij gedetineerd
wordt, zei prof. Van Hattum.
ADVERTENTIE
tls elke dag
verjaardag,
met aardbei
zich ln opdracht van het Rode Kruis
vooral bezig houdt met de ethische as
pecten van transplantaties verwacht.
Een van de voornaamste problemen,
waarover de commissie zich zal uit
spreken is, of het voor het beschikbaar
krijgen van organen een z.g. toestem-
mings- dan wel een „geen bezwaar
systeem" gevolgd moet worden.
De directeur-generaal van het Rode
Kruis, de heer A. van Emden, heeft dat
gisteren tijdens de jaarlijkse perscon
ferentie vaffl zifn organisatie meege
deeld. De héér t^an Emden* kondigde
ook een uitbreiding van de hulpverle
ning langs de weg aan. Tijdens hoogtij
dagen bevinden zich thans op zes plaat
sen in Nederland (Vinkeveen, Linscho-
ten, Driebergen, Willemsdorp, Vianen
en Hoevelaken) Rode-Kruis-ambulan-
ces. Dat worden er tien. In een jaar
tijd hebben de zes posten 36 maal hulp
verleend aan in totaal 60 slachtoffers.
Andere cijfers die de heer Van Em
den verstrekte zijn de volgende: acties
voor het Rode Kruis hebben in 1968
f 2.810.000 opgebracht. 3400 chronisch
zieken en invaliden is vorig jaar een
vakantie aangeboden. 2000 vrijwillige
helpers en helpsters hebben dat o.a.
mogelijk gemaakt. 250.000 donors heb
ben 310.000 maal bloed gegeven; het
Rode Kruis heeft nu elf trombosedien
sten, maar dat zullen er spoedig 17 zijn;
de radio-medische dienst heeft ruim
1000 adviezen uitgebracht; er zijn bij
na 6000 vrijwillige welfarekrachten; het
Rode Kruis zamelde voor zieken 1,2
miljoen tijdschriften ln en een half
miljoen boeken.
UTRECHT De unie „School en
evangelie" gaat binnenkort een nieuw
maandblad uitgeven onder de naam
„School en ouders" dat in de plaats
komt van het reeds vele jaren be
staande orgaan „School en huis". Es
sentieel verschil tussen beide perio
dieken is dat school en ouders zich
richt tot alle ouders wier kinderen zo
wel de protestants-christelijke scholen
voor kleuter- en basisonderwijs als de
scholen voor voorgezet onderwijs be
zoeken, terwijl school en huis alleen
de beide eerste schooltypen bestreek.
Over enkele dagen zullen de 4.000
prot-chr. schoolbesturen en de 5.200
schoolleiders in Nederland enkele
exemplaren van het nieuwe maand
blad toegestuurd krijgen. Het nieuwe
blad is ontstaan uit het besef dat als
gevolg van de reorganisatie in het
mammoetbestel en de concentraties in
schoolverband het contact tussen
school en ouders zwakker dreigt te
worden. Het blad wil zowel een weg
wijzer bij de opvoeding zijn als een in
formatiebron voor het gezin ten aan
zien van de brede onderwijsproblema
tiek.
De unie „School en evangelie" re
presenteert sinds augustus 1968 het ge
hele prot-chr. onderwijs in Nederland.
Het christelijk onderwijs omvat ca.
750.000 kinderen.
LEEUWARDEN De Leeuwarder
politie heeft een man gearresteerd die
zich uitgaf als rechercheur onder de in
Leeuwarden opererende prostituees.
Het was de 22-jarige ongehuwde Leeu
warder vertegenwoordiger IJ. de V.
Hij hield zich op rond de cafés van het
Zaailand en ging in op de voorstellen
van de dames. Nadien stelde hij zich
voor als rechercheur van de rijkspoli
tie en vorderde het betaalde geld
(meestal f 25,-) terug. Als overtuigend
bewijs dat hij inderdaad bij de politie
werkte liet de man een wapenstok zien
en wees hij op een plakplaatje in zijn
auto. Dit plakplaatje dat overal ver
krijgbaar is vermeldde 't telefoonnum
mer van de alarmcentrale van dé rijks
politie in Driebergen. De Leeuwarder
politie kreeg lucht van de praktijken
van hun pseudo-collega en na een tip
van een der dames werd de oprichter
ontmaskerd. Hij legde een volledige
bekentenis af.
aldus de minister, „doch voor sommi
ge kleinere landen en daarnaast ook
voor Engeland vormt zo'n drastische
verlaging van de brief-port nog een
maatregel, die hun nationale schatkist
te veel kost om er terstond toe over
te gaan. Afgesproken is, dat als eerste
stap gestreefd zal worden naar alge
mene verlaging van het buitenlandse
posttarief van 10 procent.
In een resolutie, die door alle 21 aan
wezige delegaties is aanvaard, is ge
steld, dat gestreefd zal worden naar
een geleidelijke gelijkschakeling van
het binnenlandse brieftarief met het
onderlinge buitenlandse tarief."
Minister Bakker was op deze reis
vergezeld door de directeur-generaal
van de PTT, de heer H. Reinoud, en
door ir. D. A. Alberts, hoofddirecteur
algemene zaken en radio van de PTT.
Zij wonen de rest van de conferentie
bij. Minister Bakker zelf moest vroeg
tijdig terugkeren, omdat hij vanoch
tend de plechtigheid bijwoont van de
sluiting van de Lauwerszee.
De minister memoreerde, dat dit
pas de tweede vergadering van minis
ters voor het post- en telegraafverkeer
was. De vorige werd in 1968 in Rome
gehouden. Voordien kwamen uitslui
tend de PTT-directeuren van Europa
met hun adviseurs bijeen.
De heer Bakker voerde aan, dat de
ministers zich uiteraard moeten be
perken tot de grote beleidslijnen en
zich nauwelijks kunnen inlaten met de
details. Daarom vond hij dat het mis
schien beter was de ministers slechts
eenmaal in de twee jaar bij elkaar te
laten komen.
Voor ir. Alberts was met name een
ander punt, dat in München werd be
handeld van belang: een nieuwe inven
tarisatie en een nauwere coördinatie
binnen Europa betreffende het gebruik
van alle radio-frequenties van kleinere
zenders. Weliswaar bestaat er allang
internationale samenwerking op dit ge
bied, doch die beperkt zich voornamelijk
tot bilaterale en beperkte multilaterale
overeenkom sten
ADVERTENTIE
TE KUST EN TE KEUR IN ONZE
SHOWROOM: KAYERSDIJK 97
APELDOORN - TEL. 05760-31970
OOK 'S-ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR
DEN HAAG Het tweede Kamer
lid mej. Barendregt (PvdA) heeft de
minister van Sociale Zaken en Volks
gezondheid schriftelijk gevraagd of hei
waar is dat de beslissing tot sluiting
van de reparatiewerf Wilton-Fijenoord
bekend werd gemaakt kort nadat de
vakbondsvertegenwoordigers was ver
zekerd dat nog geen verschuivingen
op komst waren.
Zij verbindt hieraan de vraag of de
ondernemingsraad waarvan de
voorzitter door de directie zelf wordl
aangewezen luttele uren voor hel
bekend maken van dit besluit van de
pers, door de directie is ingelicht. „Zo
ja, is de minister van mening dat on
der „inspraak van de werknemers en
hun organisaties vijf fusies, sluitingen
en reorganisaties", zoals dit is gefor
muleerd in de motie-Wieldraayer die
op 14 mei j.l. na het Thomassen-Drij-
ver-debat in de Tweede Kamer is
aangenomen, iets anders moet worden
verstaan", aldus mej. Barendregt.
Het Tweede-Kamerlid wil voorts we
ten waarom tijdens het gesprek dal
een ambtenaar van het ministerie van
Sociale Zaken, op verzoek van de mi
nister, met directie en vakbondsverte-
genwoordigers heeft gehad, de sociale
gevolgen van de sluiting voor het per
soneel nauwelijks aan bod zijn geko
men.
Mej. Barendregt informeert er ten
slotte naar wat er bij sluitingen en fu
sies van ondernemingen naar het oor
deel van minister Rooi vink in een so
ciale blauwdruk moet worden opgeno
men over de minimumtermijnen voor
het inschakelen van ondernemingsra
den en vakbonden en welke de gevol
gen kunnen zullen zijn voor de werk
gelegenheid van het personeel van het
Schiedamse bedrijf, vooral in de ad
ministratieve sector. In persberichten
wordt, aldus mej. Barendregt, gesug
gereerd dat het in Rotterdam overbo
dig geworden personeel op aanvaard
bare wijze voornamelijk in de Schie
damse vestiging van de onderneming
zal kunnen worden geplaatst.