IN TWEE EN HALF JAAR HONDERDVIJFTIG „SPOTJES Spotlights werden Nederlands meest gevraagde reclamegeluid Honderd jaar Weense Staatsopera: tal van intriges en hoogtepunten Rook net zo goed voor 1.20 UÉèk Golden Line-20voor L20 Grote Prijs Cannes voor Britse film „IF Golden Line Etherreclame financiële redding voor drietal al bijna vergeten zingende huisvrouwen Reisgidsen Britse nozems op pad (met of zonder fflter) AFWACHTEN VOLKSE LIEDJES VEEL LACHEN ZO GAAT DAT NOTEN LEZEN TENTOONSTELLING Schoenen voor de Hemelvaart if De verborgen verleidsters: (v.l.n.r.j MarianPaula en Tiny. A\U%\\UUU\\U\\U WENEN De Weense staatsopera viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Deze honderd jaar zijn vol van intriges en twisten, maar ook van gedenkwaar dige artistieke gebeurtenissen geweest. De staatsopera is ingewijd met een opvoering van „Don Giovanni" van Wolfgang Amadeus Mozart op 25 mei 1869 en na in de tweede wereldoorlog door een bombardement te zijn ver nield in 1955 opnieuw ingewijd met „Fidelio" van Ludwig van Beethoven. CANNES De Britse film „If", een azijnzure persiflage van het leven op de Britse privé-scholen, heeft vandaag de eerste prijs gewonnen op het Film festival van Cannes. De regisseur van „If" is Lindsday Anderson. „If" was zijn eerste belang rijke film sinds „Sporting life" dat da teert van 1963. De andere grote kandidaten voor de eerste prijs waren de Zweedse „On lusten van Adalen" en de Franse ,Z". De uit negen personen bestaande jury heeft de hele dag beraadslaagd voor dat een beslissing werd genomen. Jean-Louis Trintignant, hoofdrolspeler in „Z", kreeg de prijs voor het beste acteren. De tweede prijs ging naar Vanessa Redgrave voor haar rol in de Britse film „Isadora". De Amerikaanse regisseur-beeldhou wer-acteur Dennis Hopper kreeg de prijs voor „De beste eerste film". Hij is de vervaardiger van „Easy Rider". De prijs voor de beste prestatie op het gebied van de regie ging naar twee personen: de Braziliaan Glauber Rocha en de Tsjechoslowaak Vojtech Jasny. Er zijn weer enige Am^tel-reisgidsen verschenen: Zwitserland I (West-Zwitserland) door Wil de Kreuk; Italiaanse Adriatische Zee (van Triëst tot Ancona, van Vene tië tot Verona) door Wilhelm Voss-Ger- ling, en Midden-Italië (Van Florence tot Rome) geschreven door Wilhelm Vöss Gerling. Deze drie reisgidsen blinken uit door hun overzichtelijkheid en de enor me hoeveelheid praktische wenken voor automobilisten en kampeerders. Werke lijk alles is hierin te vinden en boven dien op een prettige manier géschre ven; zeker geen saaie opsomming van bezienswaardigehden. De gidsen staan vol met gegevens over hotels, restau rants en kampeerplaatsen. Er zijn een woordenlijstje, foto's en plattegronden opgenomen. In dezelfde serie verscheen van G. Winkler de reisgids „Mallorca en Ibi- za" met veel informatie over hotels en kampeerplaatsen en adviezen voor auto mobilisten en kampeerders (uitgeverij D. J. Veen te Amsterdam; prijs f 5,50). Voor de prijs van f 3,90 is bij deze uit geversmaatschappij de gids „Toeren door Zuid-Holland I" uitgekomen, sa mengesteld door Hans Krook. In de serie Alpha-boeken is bij de stichting Uitgeverij NVSH in Den Haag verschenen „Blij" van William C. Schutz, die experimenten in groepsthe rapie beschrijft, waarbij wordt uitge gaan van het standpunt dat ieder mens tot veel meer in staat is dan wat hij ver wezenlijkt (prijs f 9,90; voor leden van de NVSH f 8,70). „Hij en Zij" heet het boek van de Engelsman K. C. Barnes, waarin vragen van jongeren over seksualiteit worden beantwoord (uitgeverij Zomer en Keu- ning te Wageningen; prijs f 9,90). De aanbevelenswaardige serie Avenue Cahiers is uitgebreid met een publikatie van drs. E. A. Huisman e.a. met als onderwerp „Afscheid van het geweld". Verkrijgbaar door storting van f 2,50 op nr 87500 t.n.v. Avenue Cahiers, Am sterdam of door bestelling aan dit adrec via postbus 497 (titel vermelden). "VTu bijna tweeëneenhalf jaar geleden begon Nederland aan de etherreclame -L en dat was voor de Spotlights de redding. Niet van de toen al dreigende onbekendheid, maar wel van de financiële consequenties daarvan. Ze zijn Neerlands meest gevraagde reclamegeluid geworden. Van „Waar over praten zijtot „de tover kracht van het groene lapje". Zo'n 150 radio- en tv-spotjes in tweeëneen half jaar. Veertien jaar geleden beverig naar de eerste opname, in het al even onver woestbare radioprogramma Spring plank van de KRO. Nu drie getrouwde vrouwen met kinderen thuis in een Amstelveens horeca-bedrijf achter de koffie: Paula Groenendijk-Korver, Ma rian Di Giovanini-Groenendijk en Tini van Lin-ter Voort. De laatste heeft anderhalf jaar gele den Betty van Lingen-van Blanken ver vangen, omdat deze er op doktersad vies mee moest ophouden. De naam Groenendijk komt nog een derde maal voor in dit gezelschap, want de moeder van Marian houdt het marktaandeel van deze drie „verborgen verleidsters". In de provincie komt het drietal zel den meer. Marian: Nadat Betty weg was zijn we opgehouden met veel zin gen als trio. De kinderen hebben niet zoveel invloed gehad als bij bijvoorbeeld Anneke Grönloh of Willeke Alberti. Dat komt omdat wij niet zo populair waren als zij dan krijg je wel een terugslag maar wij hebben altijd wel voortgehob- beld." Benny Vreeden heeft het drietal als commercieel object ontdekt. Paula: „Wij zijn een jaar met hem op tournee geweest. Hij gaf ons ook wel los werk en zo zijn we in de recla me terecht gekomen. De eerste spotjes, ja, waar waren die ook al weer voor? Lassie toverrijst geloof ik en Polycolor voor je haar". Marian: „Het nadeel van die spotjes is dat het eenmaal be taalt, maar jaren draait". Tini: „De Algemene Bond van Kun stenaars wil daar iets aan doen. In En geland krijgen ze bijvoorbeeld na twee maandeft er een procent bij. Als je in beeld komt, is het wat gunstiger. Ik ge loof dat het dan iedere keer betaalt. Hoewel ik heb eens een bioscoopspotje gemaakt en daar heb ik maar één op namedag voor gehad." Het is thuis zitten en wachten tot de telefoon gaat. Elk telefoontje betekent gemiddeld honderd gulden de vrouw. Aangevuld met achtergrondgeluidjes voor grammofoonplaten en televisie programma's. Marian: „Persoonlijk vind ik het nog wel fijn op de Bühne te staan, maar het gebeurt zelden meer. We hebben wel pas nog drielangspeelplaten gemaakt. Niet onder eigen naam hoor, want we zijn er niet zo groots op om dat ieder een te laten weten; dat heeft iedereen toch wel eens?" Het zijn een plaat met zeemanslied jes, een met volksliedjes en een van Hoes, de netste hoor. Ach, ik geloof dat als je echt populair bent, dat je dan dit soort dingen niet moet doen, maar anders is het gewoon je werk." Tini: „Vind ik ook, gewoon doen". Marian: „Vroeger waren we wel an ders. Toen weigerden we nog wel eens wat. Nu zijn we materialistisch". Tini: „Het gezin gaat ook tellen. Ik heb een dochter van zestien op het gym nasium." En dus wordt zonder dralen elk com mercieel produkt bejubeld als het maar betaalt. Gelachen wordt er ook. Marian: „We hebben eens een spot gemaakt voor toiletpapier. Dat was zij dezacht; nou toen moesten we wel ge weldig lachen zeg." Tini: „Trek maar aan een touwtje en de lucht wordt fris. Die heb ik alleen gedaan. Vreselijk gelachen heb ik. Ja, er wordt wat afgebruld. Erg wordt het als de ccniponist erbij zit, en de tekst dichter, en de opdrachtgever. Zo'n zes, zeven man, nou dan duurt het eeuwen". Paula: „Dat was met 7-Up, moest in het Duits. Daar zat ook de opdrachtge ver bij. Nou, wij zijn kritisch hoor, maar die..." Tini: „Ik vind wel dat de teksten soms worden gemaakt door mensen die niets van zingen weten. Klemtonen ver keerd en zo". Marian: „Vroeger zeiden we wel dat het niet goed was, maar we hebben wel geleerd niks meer te zeggen. Ze ontdek ken het zelf wel en dan moet het over. Een dat betaalt weer. Ja, zo gaat dat" Paula: „Ze willen ook wel eens dat we stemmen veranderen, omdat ons eigen soundje in te veel spotjes zit. Nou dan rook je 'n paar sigaretten en dan heb je een sexy stem, bijvoorbeeld. Of je gaat schreeuwen een beetje op de tie nertoe r." Concurrentie is er nauwelijk, vinden de dames. Marian: „Ze vallen steeds terug op mensen zoals wij, die noten kunnen le zen. Die zijn er weinig." Tini: „Je weet van tevoren niet wat je te doen krijgt. Je komt binnen en moet gelijk opnemen. Dan vallen ze te rug op de oude garde zoals wij. Ze kun nen de tijd niet nemen om uren te re peteren. Dat is te duur gewoon." Als de Spotlights wordt het trio nooit meer populair. Daar hebben ze zich bij neergelegd. Tind: „Dat wil niet meer". Marian: „Dat vind ik volkomen lo gisch; je hebt nu de negersound". Paula: „Het zou zielig zijn als je nu nog jong zou willen doen; ik voel me helemaal niet thuis op tienerfeestjes. Je kan er nog veel aan doen, met kle ding en valse haarstukjes, maar als het niet meer wil doe je er niets aan. Verle den week hebben we nog een avondje in Heerenveen gedaan. Wat viel dat tegen; en druk op de weg..." Tini: „Nee, dat met die spotjes en zo is het meest ideale vak dat we doen; 's avonds thuis, geen einden rijden". Daarom doen de Spotlights in spotjes al tweeëeneenhalf jaar en 150 exempla ren lang. De Sirenen van de reclame. DOVER Tijdens de afgelopen pink sterdagen hebben bendes jongelieden, rjjden op motorfietsen en gewapend met riemen kettingen en boksbeugels, op tal van plaatsen langs de kust van Zuid-Engeland de vakantiegangers ge terroriseerd. In Dover viel een bende gisteren een man van 70 jaar aan. Men sloeg hem met een fietsketting op het hoofd en de bejaarde man moest in een zieken huis worden opgenomen. De vriendinnen van de jongelui deden in activiteit niet onder voor die van het manvolk. Op verschillende plaatsen vierden zij pinksteren door vakantie gangers aan te vallen en te schoppen en te slaan. De motorrijders, die uitgedost waren in leren jasjes en die stalen helmen droegen van het type waarmee de Duitse SS was uitgerust, vernielden hier en daar voertuigen, vochten met de politie en trokken straatschenderij plegend door de plaatsen. Ergens gingen zij een koffiehuis binnen, sloegen de rui ten aan diggelen en gaven het perso neel een aframmeling. Het is op de weg een gevaarlijke va kantie geworden. Tijdens de eerste drie dagen van de pinkstervakantie vrij dag, zaterdag en zondag vonden 61 mensen bij verkeersongelukken de dood, zeven meer dan in dezlfde periode van verleden jaar. Sindsdien hebben het operaseizoen en het jaarlijkse bal van de Weense opera muziekminnaars en tot de mondaine kringen behorende persoonlijkheden uit de gehele wereld aangetrokken. De twisten begonnen met beschuldigingen dat de architecten van het operage bouw dit geen bijzondere stijl hadden gegeven en zich niet hadden gehouden aan de bestaande rooilijn, waarbinnen alle belangrijke gebouwen langs de be roemde Weense Ringstrasze moesten worden opgetrokken doch het een wei nig daarachter hadden geplaatst. De binnenarchitectuur leidde tot het volgende dispuut en ook artistieke za ken verstoorden de harmonie, zoals het dubbeldirectoraat van Richard Strauss en Franz Schalk en korter geleden de onenigheid over de plannen van de we reldberoemde dirigent Herbert von Ka- ra jan, welke ertoe leidde, dat Von Ka- rajan zwoer, dat hij nooit meer in We nen zou dirigeren. De huidige directeur van de opera, dr. Heinrich Reif-Gintl heeft evenwel verklaard, dat hij het zeer zou waarderen als Von Karajan opnieuw de dirigeerstok zou zwaaien in de Weense Staatsopera. Behalve met een reeks jubileumvoor- stellingen 47 opera's en vijf balletten in mei en juni wordt het jubileum gevierd met een tentoonstelling (tot 28 september) in het keizerlijk paleis te Wenen, die 1.000 belangrijke inzendin gen omvat zoals portretten, toneel- en kostuumschetsen, modellen, handschrif ten, documenten en programma's. Een bijzonder belangwekkend voor werp is de eerste steen van het opera gebouw, die bij het herbouwen na de Tweede Wereldoorlog is teruggevonden. De tentoonstelling is akoestisch gedo cumenteerd met historische en moder ne opnamen van beroemde zangers en zangeressen. Verder worden er films ver toond en lezingen en discussies gehou den, die toegankelijk zijn voor bezoekers van de tentoonstelling. Functionarissen van de opera wijzen erop, dat nooit tevoren zulk een groot aantal voorstellingen van verschillen de opera's in zulk een korte tijd in één enkel operagebouw heeft plaatsgevon den. Zo goed als de gehele bezetting van de Weense Staatsopera is bij de jubi leumserie betrokken. In de „Koppeling", het blad van j de Ned. Spoorwegen, staat te lezen: g Uit correspondentie van vele ja- g ren Sociale Bijstand werd een be- l i rijmde bloemlezing gegeven, waar- uit een greep: Een spoorman vroeg de maat- j schappelijk werkster eens verlegen: J „Kunt u mij helpen, want ik heb f vannacht een kind gekregen". Een moeder van een groot gezin Z vroeg om een klein krediet. Voor schoenen voor de Hemelvaart. Een ander vroeg ons heel gedwee J 5 om geld en liet ons weten: „Mijn meubels lopen 10 jaar mee, ze zijn nu echt versleten". Een spoorman zei: „Mijn vrouw heeft zere benen. Kan ik voor dit geval een gezinsverzorgster le- 5 j nen?" Een vrouw met exzeem werd exzeem naar de huidarts verwezen. „Zij wachtte nu op de uitslag", stond in J het rapport te lezen, j „Vrouw 8 jaar zwanger, in april wordt de baby verwacht". Een man, die zijn schuld niet vol- J deed, deelde als reden mee: „Ik S i had van alles tegelijk en was het echt vergeten. Mijn zoontje brak zijn been terwijl mijn vrouw een baby kreeg. Het is beslist de laat- ste keer, heus het gebeurt niet weer". Een voorstel aan 't Bestuur gaf aan: de vrouw niet veel meer j v weerd. Wordt 's ochtends naar haar g *4 stoel gebracht en 's avonds omge- keerd. I Zijn sigaretten u te duur? 'J M

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11