SCHIAVON NAM ROZE TRUI
VAN EDDY MERCKX OVER
THEE
schouder
carbonade
SINAASAPPELEN (1200 qram)
jworst
Willem II bij
kandidaten
voor de Tour
Jan Janssen won
derde etappe
Nationale titelstrijd
zweefvliegen
FEDOR DEN HERTOG
NAM LEIDING OVER
Export in beat
Een internationaal
menu
Oerhollandse
prijzen
©THEEZAKJES
sptRZltB0NïN
I® smul of smak stÜL69
reuze ontbijtkoek gg
§pg|j® eierbeschuit 76
1® yorkeis^awstipcgs
a
est
weekendaanbiedingen
PPOÖ I
Hollandse TOMATEN
KOMKOMMER export kwaliteit
Geen opleiding in V.S.
voor vrouwelijke
ruimtevaarders
81
Kopen bij de Spar is sparen bij
EUROPESE RI.JMETER
NA 1072
VERPEICHT
Democratisering
LH - Wageningen
RONDE VAN ITALIË
Ongeluk
OKS
10 stuks heerlijke zomer (SUnkist) m pn
fijn ot
grote
De schrik van
hun leven
kJ 1/1 BUK
ROODMERK
klant)
500 gram
van 134 voor
export kwaliteit 500 gram
EISEN
HOOFD KOEL
VOORZIENINGEN
PASSAGIERS
Protestactie op
zee slaagde
WOENSDAG 28 MEI 1969
SILVI MARINA De Italiaan
Sehiavon heeft dinsdag Eddy Merckx
van een zware last bevrijd. Voor de
jonge Belg werd het verdedigen van
de roze leiderstrui in de Ronde van
Italië tot aan de aankomst in Milaan
een te grote opgave. Merckx stond in
de twaalfde rit Sehiavon dan ook ne
gen seconden winst toe, waardoor hy
naar de tweede plaats terugviel en in
een in zijn ogen gunstiger positie
kwam om zijn belofte deze Giro te
winnen, waar te maken.
De rit van Scanno naar Silvi Mari
na heeft voor de wereldkampioen op
de weg, de Italiaan Adomi, niet zo'n
prettig verloop gekregen. Alle favo
rieten eindigden dinsdag voor in het
veld. Adorni werd echter door lekke
banden en pech op grote achterstand
gereden. De twaalfde etappe kenmerk
te zich door talrijke pogingen om weg
te komen.
Vijftien kilometer voor de finish
sprong Taccone weg. Hij werd echter
ingelopen door een groepje renners
van wie de eindsprint, die tegen een
kleine helling opliep, de Italiaan Co
lombo de snelste was. Sehiavon bleek
na afloop negen seconden op Merckx
gewonnen te hebben. Hierdoor nam hij
de roze trui van de Belg over.
Bij de doorkomst in Chieti deed zich
een valpartij voor, waarbij drie jonge
Italiaanse renners, Guiseppe Bratzu,
Alberto Rossetto en Maurizio Mala-
gutti, ernstig werden gewond. Volgens
de eerste berichten is Bratzu voor een
spoedoperatie naar een ziekenhuis ge
bracht. Rossetto brak een been en Ma-
lagutti liep ernstige verwondingen
PARIJS De organisatoren van de
Ronde van Frankrijk hebben een voor
lopige lijst bekendgemaakt van vijftien
ploegen, die in aanmerking komen om
in de 56e Tour te starten. Bij deze vijf
tien fabrieksploegen bevindt zich één
Nederlandse: Willem II.
In principe zullen 28 juni veertien
ploegen van elk tien renners mogen
starten. De definitieve lijst wordt 12 ju
in bekendgemaakt.
Deploegen zijn: België: Faema, Flanr
dria-Dl Clerck en Mann-Grundig.
Spanje: Fagor en Kas. Italië: Filotex,
Molteni, Salvarani en Sanson. Neder
land: Willem II. Frankrijk: Bic, Frima-
tic-Viva de Gribaldy, Mercier BP, Peu
geot BP en Sonolor-Lejeune.
GRENOBLE Jan Janssen heeft de
derde etappe van de wielerronde van
de Zes Provinciën gewonnen. Hij reed
de 210 km van Valence naar Grenoble
in 5.31.32. Zijn overwinning behaalde
Janssen in de sprint, want het hele pelo
ton kwam gegroepeerd in Grenoble aan
Tweede werd de Belg Leman en derde
diens landgenoot Nasens.
Het algemeen klassement na drie
etappes is: 1. Bracke (Belg) 10.33.37, 2.
op 10 sec. Poulidor (Fr), 3. op 18 sec.
Anquetil (Fr), 4. op 31 sec. Huysmans
Belg) en Janssen, 6. Pingeon (Fr) op
39 sec, 7. op 41 sec. Beugels (Ned), 8.
Bouloux (Fr) op 42 sec, 9. op 49 sec.
Gomez del Moral (Sp), op 53 sec, 10.
Galdos (Sp), 23. op 1.14 Hiddinga (Ned).
Jan Haringswon de prof-ronde van
Wormer over 100 km. Tweede Vianen, 3.
Wagtmans. 4. Serpenti, 5. Brouwer, 6.
Steevens, 7. Van der Flaas (België), 8.
L. de Groot, 9. Nijdam, 10. Huub Ha-
rings.
over zijn gehele lichaam op.
Het ongeluk bij Chieti werd veroor
zaakt door de onzorgvuldigheid van
een automobilist. De pas kort geleden
prof geworden renners werden door de
achteropkomende auto geraakt en
moesten met zware verwondingen in
een ziekenhuis worden opgenomen.
Bratzu had naast een gebroken arm
en been ernstig hoofdletsel. Rossetto
brak een voet en Malagutti een arm
en een voet.
Het algemeen klassement na de 12e
etappe: 1. Sehiavon (Ita) 54 uur 15
minuten 46 seconden; op 5 sec: 2.
Merckx (Bel); op 26 sec: 3. Colombo
(Ita); op 36 sec: 4. Zilioli (Ita); op
39 sec: 5. Gimondi (Ita); op 42 sec:
6. Bitossi (Ita); op 1.05: 7. Michelotto
(Ita); op 1.34: 8. Dancelli (Ita); op
2.24: 9. Mori (Ita); op 3.04: 10. Moser
(Ita).
AUCKLAND De triomfantelijke en
spectaculaire terugkeer van de Apol-
lo-lO heeft een aantal mensen de
schrik van hun leven bezorgd. Dat
waren de passagiers van een Dou
glas DC-8, die maandag op weg was
van Los Angeles naar Auckland op
Nieuw-Zeeland.
Op een gegeven ogenblik kwam de
Apollo sléchts zes kilometer, op weg
naar het landingsgebied, over het
verkeersvliegtuig heen razen. De ge
zagvoerder van de DC-8, Bruce Chap
man, vertelde hoe hij zag dat de
remraket, die door de Apollo-cabine
werd afgestoten, in een veelkleurige
vuurbal uit elkaar sprong.
Een passagier, William Newman uit
San Diego. zei dat het leek alsof er
een geweldige raket ontplofte, waar
van de stukken, dacht hij in zijn ont
steltenis, de machine wel eens had
den kunnen raken.
ARNHEM Op de eerste dag van
het nationale zweefvliegkampioenschap,
dat op Teriet wordt gehouden, was de
opdracht een doelvlucht van Teriet via
Lochem naar Hoogeveen. Het traject
van 99 km werd door vrijwel alle deel
nemers in snelle tijden afgelegd. In de
open klasse legde Jungblut uit Blari-
cum de afstand af in een uur, drie mi
nuten en tien seconden, gevolgd door
Dekkers uit Utrecht in een uur, vijf mi
nuten en 55 seconden en Van Steinfoorn
uit Haren (Gr.) in een uur, negen mi
nuten en 43 seconden.
In de handicapklasse werden de eer
ste drie plaatsen bezet door Van Stein
foorn uit Haren (1 uur 9 min. en 43
sec.Musters uit Tilburg (1 uur 27 mi
nuten en 30 sec) en Bleukens uit België
(1 uur 17 min. en 55 sec).
PORTHCAWL Fedor den Hertog
heeft, door de vierde wieleretappe van
de Ronde van Groot Brittannië te win
nen, de leiderstrui overgenomen van
Popke Oosterhof. Den Hertog legde de
afstand van Great-Malvern naar Portls-
cawl, over 179 km, af in een tijd van 4
uur, 40 min en 27 sec. Den Hertog heeft
in het algemeen klassement nu een
royale voorsprong van acht minuten op
Oosterhof die tweede staat.
De uitslag van de vierde rit was: 1.
Den Hertog (Ned) 179 km in 4.40.27, 2.
Mikolajczyk (Pol) 4.43.29, 3. Doyle (ier)
4.46.23, 4. Polewiak (Pol) 4.48.42, 5.
Roach (GB) 4.48.42.
Het algemeen klassement: 1. Den
Hertog (Ned) 15.15.01, 2. Oosterhof
(Ned) 15.23.14. 3. Dailey (GB) 15.25.21,
4. Doyle (Ier) 15.25.33, 5. Gontjurof
(Rus) 15.25.45.
De Duitser Michael Leckebusch (31) maakt voor Radio en TV Brenu
de Beat-club, die in geheel Duitsland zeer populair is geworden. Eens gt
maand op zaterdag trekt men 5 miljoen toeschouwers. Hij is zo populair, da
grote sterren gratis bij hem optreden. Vele buitenlandse stations kopen ban
den met zijn programma, zoals Nieuw-Zeeland, Canada, Chili en Uruguay.
Een wereld vol voordeel.
De Sper ie ven eile wereldmarkten thuie.
Heelt overal z'n kwaliteitswaar vandaan.
Tegen bar lage prijzen.
Went de Spar is een véél-koper. Logisch,
went de Spar is Europa's grootste
levensmiddetenooncern. Met in totaal
36.000 zaken in bijna alle Westeuropese landen.
En dat maakt de Spar overal zo gezien.
doosje
(20 st. d 4 gr.) van 89 voor
PAKJE
Ook bij
i Holland.
Spar nu weer opdist:
van
voor
Frau KAatner laat u
in haar keuken kijken.
En wat staat er bij haar op tafel?
Pannekoeken met appelsap. Van de
Spar. De Spar? Jawel. De Spar zit ook in
MUnchen waar Frau Kastner woont En
waarom zij uitgerekend appelsap van de
Omdat die voordelig is. Hoe was het ook
oerhollandse prijzen. Frau Kkstner weet
er van mee te praten. Daarom heeft ze
haar recepten aan de Spar Ombudsvrouw
gegeven, nel haar even op.
Haar nipiiwe Ulffiuinnnmnwr
200 gram
•«li!» ni
BRUSSEL De Europese Commissie
heeft bij de ministerraad van de Ge
meenschap voorstellen ingediend, voor
invoering van rijmeters (Tachografen)
volgens bepaalde EEG-normen op
vrachtauto's en autobussen.
Deze rijmeters zullen over enkele ja
ren de EEG-rijtijdenboekjes vervan
gen, waarmee de naleving wordt ge
controleerd van EEG-voorschriften
voor het wegvervoer inzake rij- en
rusttijden, snelheid en afgelegde af
stand. Vrachtwagens met dubbele be
manning zullen tachografen met re
gistratie van de werktijden van el
ke bestuurder afzonderlijk moeten
krijgen.
De rijmeters, die niet vereist zullen zijn
voor vrachtwagens tot 3,5 ton en
autobussen op lijndiensten van maxi
maal 50 km. wil de Europese Com
missie na 1 januari 1972 verplicht
stellen voor vrachtwagens die na die
datum voor het eerst op de weg ko
men. en voor voertuigen die interna
tionale transporten of gevaarlijk
vervoer verrichten. Na 1 januari
1974 zullen ze ook voor andere voer
tuigen verplicht zijn.
De aanlooptijd is nodig om de industrie
gelegenheid te geven voldoende tacho
grafen volgens EEG-normen te ma
ken, te laten keuren en in te bouwen.
Het ontwerp van de Europese Commis
sie heeft vnl. betrekking op de type
goedkeuring, gemeenschappelijke fa-
bricagenormen e.d.
"chografen die reeds in gebruik zijn,
doch niet aan de EEG-normen blij
den te voldoen, zullen gewijzigd of
vervangen moeten worden voor
1975 voor vrachtwagens van meer dan
10 ton en autobussen, voor 1977 voor
de overige vrachtwagens).
TVTu voor de twintigste keer een be-
-L^ mand Amerikaans ruimteschip is
gelanceerd rijst bij vele mensen op
nieuw de vraag, waarom er in de Ver
enigde Staten geen vrouwen voor een
astronautenopleiding in aanmerking
komen.
Het is een vraag die zo oud is als
de bemande ruimtevaart, en de geschie
denis daarvan begon in april 1961 met
de tocht van Joeri Gagarin om de aar
de in de Wostok-I. Klemmend werd de
vraag voor vele vrouwen, toen in juni
1963 de Russin Walentina Teresjkowa
in de Wostok-6 48 banen om de aarde
had beschreven.
De leiders van de astronauten-oplei
ding hebben nooit gezegd, dat vrouwen
niet in aanmerking komen. Wel stellen
eisen waaraan vrouwen met geen mo
gelijkheid kunnen voldoen.
Eén daarvan is dat een ieder die
graag een astronautenopleiding zou wil
len volgen ruime ervaring moet hebben
als straaljagerpiloot. Dat is overigens
niet de zwaarste van de gestelde eisen
en daardoor vallen dan ook zeer vele
straaljagerpiloten als kandidaten af.
Die mannen hebben dus evenveel
recht zich gepasseerd te voelen als de
vrouwen die wel eens zelf zouden wil
len ruimtevaren.
Eén van de zwaarste eisen is: onder
de allermoeilijks'e omstand'g'- n, ook
in levensgevaar, het hoofd koel houden
en de bes hikbare technische middelen
gebruiken om de gerezen moeilijkheden
te overwinnen. In de praktijk is geble
ken dat juist daarom bij voorkeur in-
vliegers en ook straaljagerpiloten die
in luchtgevechten vele overwinningen
hebben behaald in aanmerking komen.
En uit die betrekkelijk kleine groep
worden dan weer de mensen gekozen
die zoveel technische kennis hebben dat
zij geen moeite hebben met het verkrij
gen van een volledig inzicht van zowel
een reuzenraket zoals de Saturnus 5 als
het ruimteschip Apollo.
Manoeuvreren met een ruimte schip,
bijvoorbeeld in een baan om de maan,
is wel wat moeilijker dan het besturen
van een auto in het drukke verkeer of
zelfs het veilig van het ene vlieg
veld naar het andere brengen van een
groot passagiersvliegtuig.
Er komt nog iets anders bij. Hoe in
drukwekkend de prestaties ook zijn van
de ruimtevaarders die nu bezig zijn de
weg naar de maan te banen, toch zijn
de middelen waarover zij beschikken
nog altijd tamelijk primitief. De midde
len bijvoorbeeld, die gebruikt worden
om deze mannen onderweg in leven te
houden.
Het is duidelijk dat het gemakkelij
ker is een kunstmatig „leefklimaat"
voor een man of enkele mannen te ont
werpen dan voor een vrouw of voor een
gemengde bemanning. Bij de huidige
stand van de ruimtevaarttechniek valt
er niet te denken aan een ruimteschip
met aparte hygiënische voorzieningen
voor mannelijke en vrouwelijke astro
nauten. En ook niet aan het ontwerpen
van een ruimtepak waarin een astro
naute haar werk kan blijven doen in
periodiek terugkerende moeilijke dagen.
Volgens Amerikaanse opvattingen zul
len vrouwen pas de wereldruimte in
gaan, wanneer het mogelijk wordt men
sen als passagiers in grote ruimtesche
pen te vervoeren. Dat zal kunnen ge
beuren wanneer er grote bemande
ruimtestations in banen om de aarde
zijn gebracht en geregeld en gemakke
lijk verkeer tussen de aarde en die sta
tions is verwezenlijkt.
Actief ruimtevaren zal er dus ook dan
voor vrouwen niet bij zijn. Maar is
dat erg? Zijn er heus vrouwen die zich
ten achter gesteld voelen omdat zij bui
ten allerlei gevaarlijke beroepen wor
den gehouden? Het beroep van astro
naut behoort tot de allergevaarlijkste
menselijke bezigheden. Dat wordt nog
altijd te weinig beseft.
LITTLEHAVEN (Wales) Vliegtui
gen van het grootste Britse vliegdek-
schip, de Eagle", zijn ook vanmorgen
niet opgestegen, omdat twee jongens
van onder de twintig jaar opnieuw,
evenals gisterochtend, met een kleine
rubberboot zijn verschenen tussen drij
vende doelen op zee, die voor raketten
van de toestellen van de Eagle be
stemd zijn.
De Britse marine is gezwicht en zal
de oefeningen van vliegtuigen van de
Eagle voor de kust van Wales niet
meer 's morgens vroeg laten beginnen,
maar later op de dag.
De twee jongens, de gebroeders Paul
en Nigel Fransham, die hun vakantie
in Wales doorbrengen, worden door de
bevolking in het betrokken gebied van
Wales als helden gevierd, daar men nu
verlost is van het matineuze lawaai
van de schietoefeningen van vliegtui
gen van de Eagle, dat schadelijk wordt
geacht voor het toeristenbezoek van de
streek.
WAGENINGEN Ook aan de Land
bouwhogeschool te YYageningen wordt
op verschillende fronten actie gevoerd
rond het probleem van de democratise
ring. De nadruk valt hier op de discus
sie. Pogingen van leden van Studenten
vakbeweging een faculteitsvergadering
„open te breken" leden schipbreuk. Ver
zoeken van de Nederlandse Studenten
raad de aula te bezetten vonden geen
weerklank.
Verschillende commissies zijn bezig
met het samenstellen van rapporten
welke arbeid zij af en toe onderbreken
on het openbaar van gedachten te wis
selen met belanghebbenden: studenten
en ambtenaren. Prioriteit heeft op dit
moment de algemene bespreking van
het rapport-De Wilde op 20 mei a.s.
Deze commissie-De Wilde bestaande
uit drie hoogleraren, een lector en een
wetenschappelijk ambtenaar buigt
zich over de vraag tot op welke hoogte
de senaats- en faculteitsvergaderingen
openbaar zouden kunnen zijn. In een
voorlopige discussie met studenten keer
de prof. De Wilde zich tegen de aanwe
zigheid van journalisten tijdens openba
re senaatsvergaderingen met name wan
neer daar benoemingen aan de orde
zouden komen. In opdracht van de se
naat moet de commissie morgen het
discussierapport hebben voltooid.
Tijdens een vergadering, waarin we
tenschappelijke en technische ambtena
ren en studenten het woord voerden,
bleken de programmapunte, te vaag
voor het nemen van concrete besluiten.
Werkgroepen moeten de programma
punten verder uitwerken. Intussen werd
duidelijk, dat de voorkeur van zowel
ambtenaren als studenten uitgaat naar
het kiezen van een hogeschoolraad o p
basis van het principe „één man, één
stem" voor het persoonlijke medebe
slissingsrecht van zowel student als
medewerker.