SCHIAVON NAM ROZE TRUI VAN EDDY MERCKX OVER THEE schouder carbonade SINAASAPPELEN (1200 qram) jworst Willem II bij kandidaten voor de Tour Jan Janssen won derde etappe Nationale titelstrijd zweefvliegen FEDOR DEN HERTOG NAM LEIDING OVER Export in beat Een internationaal menu Oerhollandse prijzen ©THEEZAKJES sptRZltB0NïN I® smul of smak stÜL69 reuze ontbijtkoek gg §pg|j® eierbeschuit 76 1® yorkeis^awstipcgs a est weekendaanbiedingen PPOÖ I Hollandse TOMATEN KOMKOMMER export kwaliteit Geen opleiding in V.S. voor vrouwelijke ruimtevaarders 81 Kopen bij de Spar is sparen bij EUROPESE RI.JMETER NA 1072 VERPEICHT Democratisering LH - Wageningen RONDE VAN ITALIË Ongeluk OKS 10 stuks heerlijke zomer (SUnkist) m pn fijn ot grote De schrik van hun leven kJ 1/1 BUK ROODMERK klant) 500 gram van 134 voor export kwaliteit 500 gram EISEN HOOFD KOEL VOORZIENINGEN PASSAGIERS Protestactie op zee slaagde WOENSDAG 28 MEI 1969 SILVI MARINA De Italiaan Sehiavon heeft dinsdag Eddy Merckx van een zware last bevrijd. Voor de jonge Belg werd het verdedigen van de roze leiderstrui in de Ronde van Italië tot aan de aankomst in Milaan een te grote opgave. Merckx stond in de twaalfde rit Sehiavon dan ook ne gen seconden winst toe, waardoor hy naar de tweede plaats terugviel en in een in zijn ogen gunstiger positie kwam om zijn belofte deze Giro te winnen, waar te maken. De rit van Scanno naar Silvi Mari na heeft voor de wereldkampioen op de weg, de Italiaan Adomi, niet zo'n prettig verloop gekregen. Alle favo rieten eindigden dinsdag voor in het veld. Adorni werd echter door lekke banden en pech op grote achterstand gereden. De twaalfde etappe kenmerk te zich door talrijke pogingen om weg te komen. Vijftien kilometer voor de finish sprong Taccone weg. Hij werd echter ingelopen door een groepje renners van wie de eindsprint, die tegen een kleine helling opliep, de Italiaan Co lombo de snelste was. Sehiavon bleek na afloop negen seconden op Merckx gewonnen te hebben. Hierdoor nam hij de roze trui van de Belg over. Bij de doorkomst in Chieti deed zich een valpartij voor, waarbij drie jonge Italiaanse renners, Guiseppe Bratzu, Alberto Rossetto en Maurizio Mala- gutti, ernstig werden gewond. Volgens de eerste berichten is Bratzu voor een spoedoperatie naar een ziekenhuis ge bracht. Rossetto brak een been en Ma- lagutti liep ernstige verwondingen PARIJS De organisatoren van de Ronde van Frankrijk hebben een voor lopige lijst bekendgemaakt van vijftien ploegen, die in aanmerking komen om in de 56e Tour te starten. Bij deze vijf tien fabrieksploegen bevindt zich één Nederlandse: Willem II. In principe zullen 28 juni veertien ploegen van elk tien renners mogen starten. De definitieve lijst wordt 12 ju in bekendgemaakt. Deploegen zijn: België: Faema, Flanr dria-Dl Clerck en Mann-Grundig. Spanje: Fagor en Kas. Italië: Filotex, Molteni, Salvarani en Sanson. Neder land: Willem II. Frankrijk: Bic, Frima- tic-Viva de Gribaldy, Mercier BP, Peu geot BP en Sonolor-Lejeune. GRENOBLE Jan Janssen heeft de derde etappe van de wielerronde van de Zes Provinciën gewonnen. Hij reed de 210 km van Valence naar Grenoble in 5.31.32. Zijn overwinning behaalde Janssen in de sprint, want het hele pelo ton kwam gegroepeerd in Grenoble aan Tweede werd de Belg Leman en derde diens landgenoot Nasens. Het algemeen klassement na drie etappes is: 1. Bracke (Belg) 10.33.37, 2. op 10 sec. Poulidor (Fr), 3. op 18 sec. Anquetil (Fr), 4. op 31 sec. Huysmans Belg) en Janssen, 6. Pingeon (Fr) op 39 sec, 7. op 41 sec. Beugels (Ned), 8. Bouloux (Fr) op 42 sec, 9. op 49 sec. Gomez del Moral (Sp), op 53 sec, 10. Galdos (Sp), 23. op 1.14 Hiddinga (Ned). Jan Haringswon de prof-ronde van Wormer over 100 km. Tweede Vianen, 3. Wagtmans. 4. Serpenti, 5. Brouwer, 6. Steevens, 7. Van der Flaas (België), 8. L. de Groot, 9. Nijdam, 10. Huub Ha- rings. over zijn gehele lichaam op. Het ongeluk bij Chieti werd veroor zaakt door de onzorgvuldigheid van een automobilist. De pas kort geleden prof geworden renners werden door de achteropkomende auto geraakt en moesten met zware verwondingen in een ziekenhuis worden opgenomen. Bratzu had naast een gebroken arm en been ernstig hoofdletsel. Rossetto brak een voet en Malagutti een arm en een voet. Het algemeen klassement na de 12e etappe: 1. Sehiavon (Ita) 54 uur 15 minuten 46 seconden; op 5 sec: 2. Merckx (Bel); op 26 sec: 3. Colombo (Ita); op 36 sec: 4. Zilioli (Ita); op 39 sec: 5. Gimondi (Ita); op 42 sec: 6. Bitossi (Ita); op 1.05: 7. Michelotto (Ita); op 1.34: 8. Dancelli (Ita); op 2.24: 9. Mori (Ita); op 3.04: 10. Moser (Ita). AUCKLAND De triomfantelijke en spectaculaire terugkeer van de Apol- lo-lO heeft een aantal mensen de schrik van hun leven bezorgd. Dat waren de passagiers van een Dou glas DC-8, die maandag op weg was van Los Angeles naar Auckland op Nieuw-Zeeland. Op een gegeven ogenblik kwam de Apollo sléchts zes kilometer, op weg naar het landingsgebied, over het verkeersvliegtuig heen razen. De ge zagvoerder van de DC-8, Bruce Chap man, vertelde hoe hij zag dat de remraket, die door de Apollo-cabine werd afgestoten, in een veelkleurige vuurbal uit elkaar sprong. Een passagier, William Newman uit San Diego. zei dat het leek alsof er een geweldige raket ontplofte, waar van de stukken, dacht hij in zijn ont steltenis, de machine wel eens had den kunnen raken. ARNHEM Op de eerste dag van het nationale zweefvliegkampioenschap, dat op Teriet wordt gehouden, was de opdracht een doelvlucht van Teriet via Lochem naar Hoogeveen. Het traject van 99 km werd door vrijwel alle deel nemers in snelle tijden afgelegd. In de open klasse legde Jungblut uit Blari- cum de afstand af in een uur, drie mi nuten en tien seconden, gevolgd door Dekkers uit Utrecht in een uur, vijf mi nuten en 55 seconden en Van Steinfoorn uit Haren (Gr.) in een uur, negen mi nuten en 43 seconden. In de handicapklasse werden de eer ste drie plaatsen bezet door Van Stein foorn uit Haren (1 uur 9 min. en 43 sec.Musters uit Tilburg (1 uur 27 mi nuten en 30 sec) en Bleukens uit België (1 uur 17 min. en 55 sec). PORTHCAWL Fedor den Hertog heeft, door de vierde wieleretappe van de Ronde van Groot Brittannië te win nen, de leiderstrui overgenomen van Popke Oosterhof. Den Hertog legde de afstand van Great-Malvern naar Portls- cawl, over 179 km, af in een tijd van 4 uur, 40 min en 27 sec. Den Hertog heeft in het algemeen klassement nu een royale voorsprong van acht minuten op Oosterhof die tweede staat. De uitslag van de vierde rit was: 1. Den Hertog (Ned) 179 km in 4.40.27, 2. Mikolajczyk (Pol) 4.43.29, 3. Doyle (ier) 4.46.23, 4. Polewiak (Pol) 4.48.42, 5. Roach (GB) 4.48.42. Het algemeen klassement: 1. Den Hertog (Ned) 15.15.01, 2. Oosterhof (Ned) 15.23.14. 3. Dailey (GB) 15.25.21, 4. Doyle (Ier) 15.25.33, 5. Gontjurof (Rus) 15.25.45. De Duitser Michael Leckebusch (31) maakt voor Radio en TV Brenu de Beat-club, die in geheel Duitsland zeer populair is geworden. Eens gt maand op zaterdag trekt men 5 miljoen toeschouwers. Hij is zo populair, da grote sterren gratis bij hem optreden. Vele buitenlandse stations kopen ban den met zijn programma, zoals Nieuw-Zeeland, Canada, Chili en Uruguay. Een wereld vol voordeel. De Sper ie ven eile wereldmarkten thuie. Heelt overal z'n kwaliteitswaar vandaan. Tegen bar lage prijzen. Went de Spar is een véél-koper. Logisch, went de Spar is Europa's grootste levensmiddetenooncern. Met in totaal 36.000 zaken in bijna alle Westeuropese landen. En dat maakt de Spar overal zo gezien. doosje (20 st. d 4 gr.) van 89 voor PAKJE Ook bij i Holland. Spar nu weer opdist: van voor Frau KAatner laat u in haar keuken kijken. En wat staat er bij haar op tafel? Pannekoeken met appelsap. Van de Spar. De Spar? Jawel. De Spar zit ook in MUnchen waar Frau Kastner woont En waarom zij uitgerekend appelsap van de Omdat die voordelig is. Hoe was het ook oerhollandse prijzen. Frau Kkstner weet er van mee te praten. Daarom heeft ze haar recepten aan de Spar Ombudsvrouw gegeven, nel haar even op. Haar nipiiwe Ulffiuinnnmnwr 200 gram •«li!» ni BRUSSEL De Europese Commissie heeft bij de ministerraad van de Ge meenschap voorstellen ingediend, voor invoering van rijmeters (Tachografen) volgens bepaalde EEG-normen op vrachtauto's en autobussen. Deze rijmeters zullen over enkele ja ren de EEG-rijtijdenboekjes vervan gen, waarmee de naleving wordt ge controleerd van EEG-voorschriften voor het wegvervoer inzake rij- en rusttijden, snelheid en afgelegde af stand. Vrachtwagens met dubbele be manning zullen tachografen met re gistratie van de werktijden van el ke bestuurder afzonderlijk moeten krijgen. De rijmeters, die niet vereist zullen zijn voor vrachtwagens tot 3,5 ton en autobussen op lijndiensten van maxi maal 50 km. wil de Europese Com missie na 1 januari 1972 verplicht stellen voor vrachtwagens die na die datum voor het eerst op de weg ko men. en voor voertuigen die interna tionale transporten of gevaarlijk vervoer verrichten. Na 1 januari 1974 zullen ze ook voor andere voer tuigen verplicht zijn. De aanlooptijd is nodig om de industrie gelegenheid te geven voldoende tacho grafen volgens EEG-normen te ma ken, te laten keuren en in te bouwen. Het ontwerp van de Europese Commis sie heeft vnl. betrekking op de type goedkeuring, gemeenschappelijke fa- bricagenormen e.d. "chografen die reeds in gebruik zijn, doch niet aan de EEG-normen blij den te voldoen, zullen gewijzigd of vervangen moeten worden voor 1975 voor vrachtwagens van meer dan 10 ton en autobussen, voor 1977 voor de overige vrachtwagens). TVTu voor de twintigste keer een be- -L^ mand Amerikaans ruimteschip is gelanceerd rijst bij vele mensen op nieuw de vraag, waarom er in de Ver enigde Staten geen vrouwen voor een astronautenopleiding in aanmerking komen. Het is een vraag die zo oud is als de bemande ruimtevaart, en de geschie denis daarvan begon in april 1961 met de tocht van Joeri Gagarin om de aar de in de Wostok-I. Klemmend werd de vraag voor vele vrouwen, toen in juni 1963 de Russin Walentina Teresjkowa in de Wostok-6 48 banen om de aarde had beschreven. De leiders van de astronauten-oplei ding hebben nooit gezegd, dat vrouwen niet in aanmerking komen. Wel stellen eisen waaraan vrouwen met geen mo gelijkheid kunnen voldoen. Eén daarvan is dat een ieder die graag een astronautenopleiding zou wil len volgen ruime ervaring moet hebben als straaljagerpiloot. Dat is overigens niet de zwaarste van de gestelde eisen en daardoor vallen dan ook zeer vele straaljagerpiloten als kandidaten af. Die mannen hebben dus evenveel recht zich gepasseerd te voelen als de vrouwen die wel eens zelf zouden wil len ruimtevaren. Eén van de zwaarste eisen is: onder de allermoeilijks'e omstand'g'- n, ook in levensgevaar, het hoofd koel houden en de bes hikbare technische middelen gebruiken om de gerezen moeilijkheden te overwinnen. In de praktijk is geble ken dat juist daarom bij voorkeur in- vliegers en ook straaljagerpiloten die in luchtgevechten vele overwinningen hebben behaald in aanmerking komen. En uit die betrekkelijk kleine groep worden dan weer de mensen gekozen die zoveel technische kennis hebben dat zij geen moeite hebben met het verkrij gen van een volledig inzicht van zowel een reuzenraket zoals de Saturnus 5 als het ruimteschip Apollo. Manoeuvreren met een ruimte schip, bijvoorbeeld in een baan om de maan, is wel wat moeilijker dan het besturen van een auto in het drukke verkeer of zelfs het veilig van het ene vlieg veld naar het andere brengen van een groot passagiersvliegtuig. Er komt nog iets anders bij. Hoe in drukwekkend de prestaties ook zijn van de ruimtevaarders die nu bezig zijn de weg naar de maan te banen, toch zijn de middelen waarover zij beschikken nog altijd tamelijk primitief. De midde len bijvoorbeeld, die gebruikt worden om deze mannen onderweg in leven te houden. Het is duidelijk dat het gemakkelij ker is een kunstmatig „leefklimaat" voor een man of enkele mannen te ont werpen dan voor een vrouw of voor een gemengde bemanning. Bij de huidige stand van de ruimtevaarttechniek valt er niet te denken aan een ruimteschip met aparte hygiënische voorzieningen voor mannelijke en vrouwelijke astro nauten. En ook niet aan het ontwerpen van een ruimtepak waarin een astro naute haar werk kan blijven doen in periodiek terugkerende moeilijke dagen. Volgens Amerikaanse opvattingen zul len vrouwen pas de wereldruimte in gaan, wanneer het mogelijk wordt men sen als passagiers in grote ruimtesche pen te vervoeren. Dat zal kunnen ge beuren wanneer er grote bemande ruimtestations in banen om de aarde zijn gebracht en geregeld en gemakke lijk verkeer tussen de aarde en die sta tions is verwezenlijkt. Actief ruimtevaren zal er dus ook dan voor vrouwen niet bij zijn. Maar is dat erg? Zijn er heus vrouwen die zich ten achter gesteld voelen omdat zij bui ten allerlei gevaarlijke beroepen wor den gehouden? Het beroep van astro naut behoort tot de allergevaarlijkste menselijke bezigheden. Dat wordt nog altijd te weinig beseft. LITTLEHAVEN (Wales) Vliegtui gen van het grootste Britse vliegdek- schip, de Eagle", zijn ook vanmorgen niet opgestegen, omdat twee jongens van onder de twintig jaar opnieuw, evenals gisterochtend, met een kleine rubberboot zijn verschenen tussen drij vende doelen op zee, die voor raketten van de toestellen van de Eagle be stemd zijn. De Britse marine is gezwicht en zal de oefeningen van vliegtuigen van de Eagle voor de kust van Wales niet meer 's morgens vroeg laten beginnen, maar later op de dag. De twee jongens, de gebroeders Paul en Nigel Fransham, die hun vakantie in Wales doorbrengen, worden door de bevolking in het betrokken gebied van Wales als helden gevierd, daar men nu verlost is van het matineuze lawaai van de schietoefeningen van vliegtui gen van de Eagle, dat schadelijk wordt geacht voor het toeristenbezoek van de streek. WAGENINGEN Ook aan de Land bouwhogeschool te YYageningen wordt op verschillende fronten actie gevoerd rond het probleem van de democratise ring. De nadruk valt hier op de discus sie. Pogingen van leden van Studenten vakbeweging een faculteitsvergadering „open te breken" leden schipbreuk. Ver zoeken van de Nederlandse Studenten raad de aula te bezetten vonden geen weerklank. Verschillende commissies zijn bezig met het samenstellen van rapporten welke arbeid zij af en toe onderbreken on het openbaar van gedachten te wis selen met belanghebbenden: studenten en ambtenaren. Prioriteit heeft op dit moment de algemene bespreking van het rapport-De Wilde op 20 mei a.s. Deze commissie-De Wilde bestaande uit drie hoogleraren, een lector en een wetenschappelijk ambtenaar buigt zich over de vraag tot op welke hoogte de senaats- en faculteitsvergaderingen openbaar zouden kunnen zijn. In een voorlopige discussie met studenten keer de prof. De Wilde zich tegen de aanwe zigheid van journalisten tijdens openba re senaatsvergaderingen met name wan neer daar benoemingen aan de orde zouden komen. In opdracht van de se naat moet de commissie morgen het discussierapport hebben voltooid. Tijdens een vergadering, waarin we tenschappelijke en technische ambtena ren en studenten het woord voerden, bleken de programmapunte, te vaag voor het nemen van concrete besluiten. Werkgroepen moeten de programma punten verder uitwerken. Intussen werd duidelijk, dat de voorkeur van zowel ambtenaren als studenten uitgaat naar het kiezen van een hogeschoolraad o p basis van het principe „één man, één stem" voor het persoonlijke medebe slissingsrecht van zowel student als medewerker.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 19