Film Sarah Bernhardt HUWELIJKS-WEL-EN-WEE ELIZABETH MOO Y KOMT SPOEDIG TERUG OP DE BEELDBUIS maar Achter de VN-balie in New York staat een Nederlandse vrouw Kazuko moet Japanners meer Nederlandse kaas laten eten Tram duurder HUISVROUWE1SCURSUS DRÜK HUMOR ZIJ WEET HET NEW YORK De filmproducent Stark (van „Funny Girl") gaat een film maken over het leven van de grote Franse toneelspeelster Sarah Bernhardt. Dat wil zeggen als men de filmrechten van het boek „De goddelijke Sarah" van de erfgenamen van David Selznick kan kopen, waarmee een bedrag van 200.000 dollar is gemoeid. Als alles doorgaat zal John Huston de film waarschijnlijk gaan regisseren. Het is nog niet bekend wie de rol van Sarah zal spelen, doch het schijnt dat Stark Barbra Streisand hierover al heeft benaderd. AMSTERDAM In de academie „De Gracht", een onderdeel van het jeugd- en jongerencentrum „Ruimte" aan de Keizersgracht in Amsterdam is deze week de zes-weekse cursus voor jonge gehuwde huisvrouwen van start gegaan. De belangstelling hiervoor is zo groot, dat de academie nu reeds heeft moeten besluiten de ochtendcursus 's middags te herhalen. De initiatiefnemers hadden aanvan kelijk gerekend op een stuk of twintig deelneemsters. Er zijn echter al 40 aan meldingen binnen gekomen en de tele foon staat nog niet stil. De academie heeft deze cursus inge steld voor die huisvrouwen, die „wel eens wat anders willen dan haar huisje stofzuigen, koffie drinken bij de buur vrouw of meedoen aan de saaie ochtend gymnastiek". Tijdens de cursus doen de vrouwen onder leiding van vakdo centen aan lichaamstraindng, improvi- satiedans, tekenen, schilderen, con structies vervaardigen etc. Als deze eerste cursus een succes wordt en dat ziet er wel naar uit dan start de academie in september met een nieuwe cursus. ROTTERDAM Het gemeentelijk vervoerbedrijf van Rotterdam, de R.E.T. wil de prijzen voor knipkaarten en abonnementen met 25 procent ver hogen. De verhoging moet nog worden goed gekeurd door een commissie uit de ge meenteraad en daarna door het minis terie van Economische Zaken. Er valt met het oog op de huidige prijspolitiek van de regering nog niet te zeggen wanneer die toestemming afkomt. L. MEI 1969 In de Amerikaanse stad Philadelphia is een 42-jarige geestelijke, George Hafner, in zijn priesterkleding in het huwelijk getreden met de 33-jarige secretaresse Mary C. Stanley. Het huwelijk werd in een kerk ingezegend door een priester die zelf al getrouwd was. De plaatselijke bisschop heeft laten weten dat het huwelijk niet als geldig wordt erkend. w» v m- Mevr. Barnard in Kaapstad (Zuid-Afrïka) heeft een eis tot echtscheiding ingediend. Haar man, de bekende hartspecialist Christian Barnard, verblijft momenteel in het buitenland. Op deze archieffoto uit 1968: zittend André en dr. Barnard, staand mevr. Barnard en dochter Deidre. In Las Vegas is de Amerikaanse acteur Mickey Rooney (48) getrouwd met de gescheiden redactiesecretaresse Caroline Hockett (25). Het was de zevende echtverbintenis, die Mickey Rooney is aangegaan. Zijn zesde huwelijk te vorig jaar ontbonden. Mejuffrouw Kazuko Kuwahaza, 24 jaar oud, voedingsdeskundige en advi seuse in Tokio wordt nu in Japan ook de eerste Japanse demonstratrice in dienst van het Nederlands Zuivelbu- reau. Daarom is Kazuko naar Neder land genood, om hier alles over kaas en kaas-eten te leren. Want wij hier in Nederland zijn van mening dat de Japanners veel meer Goudse en Edammer kunnen eten dan bijvoorbeeld de li992 ton kaas die wij vorig jaar naar Japan exporteerden. Bij het Nederlands Zuivelbureau is uitge rekend, dat Nederland maar een klein deel levert van de tonnen kaas die Ja pan per jaar in het buitenland koopt: kaas uit Australië en Noorwegen voert in Japan wel de boventoon. Daaraan zijn we dus nu iets aan het doen: Kazuko uit Tokio heeft gezien hoe hier koeien worden gemolken, ze is al in kaasmakerijen geweest en in de „Zuivelkeuken" die het Nederlands Zuivelbureau in Den Haag heeft ook lessen aohter het fornuis gekregen. „Japanners eten bijna alleen zachte, jonge kaas", vertelt Kazuko. „Wat u lunehkaas noemt, is bij ons het meest hl trek. Waarom? Ik heb gehoord, dat u naar het buitenland meestal alleen de jonge kaas exporteert en dat buiten landers nog moeten wennen aan de smaak van uw oude en meer pittige kaas". Nu vindt Kazuko dat voor Japan niet zo gek. „Want", zegt zij, „eeuwen lang hebben wij in Japan helemaal geen Elizabeth Mooy temidden van het beestenspul in haar flat. AMSTERDAM „Fijn, dat je terug bent" en „Wij hebben je gemist" hoort de 29-jarige Elizabeth Mooy van alle kanten, nu zij deze zomer weer op het televisiescherm verschijnt. „Ik heb nog steeds fans", concludeert zij gevleid. Drie jaar geleden is zij met opzet met haar televisiewerk voor de AVRO gestopt. „Ik vond het niet meer leuk. Alles werd zo geperfectioneerd, dat niets meer aan je eigen inzichten werd overgela ten. Bovendien was er in die begin-periode van de televisie ik was er al in 1959 bij veel meer waardering voor je werk. In die sfeer van „jongens, van avond gaan wij dat brood eens met zijn allen bakken" was altijd een van je bazen aanwezig, die iets over je optre den zei. Dit heeft niets met ij delheid te maken, want opbouwende kritiek heeft iedereen nodig". Behalve haar televisiewerk voor de TROS drie regionale programma's voor de helft informatie en voor de helft ontspanning is zij elke woens dag via Hilversum 3 te horen in Mu- ziek-lezen. Daarnaast houdt zij haar schnabbels aan bij de reclame, Martin air Holland en als gastvrouw op ont spanningsavonden. Niet alleen buitenshuis ook binnens huis heeft de blonde Elizabeth een druk leven. Het voorjaar begon in haar flat zes hoog in Amstelveen met de geboorte van vier welgeschapen Sia mese katten. De Duitse herder en de twee volwas sen Siamezen proberen samen met Eli zabeth van de vier blauwogige poezen, geciviliseerde beesten te maken. De op voeding valt niet mee. „Ik kan niet zonder beesten en plan ten leven", zegt Elizabeth Mooy en plukt een ondernemend katje uit de gordij nen. „Ook niet zonder mensen", voegt zij er in één adem aan toe. „Ik ben niet iemand, die de hele dag alleen met een boek op zijn kamer zit. Ik moet mijn vrienden en kennissen kun nen ontvangen, lekkere dingen koken en soms fijn uitgaan". Gelukkig voor haar maakt niemand in de flat aanmer kingen op het doordringend geblaf van de Duitse herder of het gemiauw van de katten. Elizabeth Mooy heeft niet altijd zo ideaal kunnen leven. „Voordat ik tele- visie-omroepster werd was ik telefonis te, secretaresse en receptioniste. In mijn vrije tijd bleef ik assistente van een dierenarts. Hij kwam ook op het idee om naar de baan van televisie-omroep- ster te solliciteren. Ik had mezelf uit dertig meisjes, van wie er sommigen echt „mooie poezen" waren, geen kans gegeven." Elizabeth Mooy bekijkt haar leven humoristisch. Met een glimlach kan zij over haar pechperioden praten. Drie keer viel zij van haar paard en drie keer hebben chirurgen haar opgelapt. Toen zij drie jaar geleden voor haar televisie-werk bedankte en alleen haar schnabbels aanhield, verongelukte haar verloofde. Maanden later vertrok zij naar de Nederlandse Antillen, waar Télé Aruba haar meteen nodig had. „Het was er geweldig. Ik heb er nieuws gelezen, omgeroepen, reclame spots gemaakt en interviews gehouden. Het was hartstikke leuk". Op de terug weg naar Nederland bezocht zij New York, waar zij zich de blaren op haar voeten liep om alles te zien. „En ik heb alles gezien", zegt zij tevreden. Het verleden met de ongelukken en mislukkingen vergeet zij zo snel moge lijk. Zij is dezelfde springerige, vrolijke Elizabeth gebleven. Alleen is haar huid een tint bruiner en haar haar een tint blonder geworden. Over enkele weken kunnen haar fans zich daarvan persoon lijk overtuigen. kaas gekend. Er bestaat een verhaal over een keizer, die vermoedelijk een soort zachte, witte kaas aangeboden kreeg, maar daarmee houdt onze kaas- historie op. Japan heeft met kaas ken nis gemaakt toen in de zeventiende eeuw de Nederlandse schepen bij ons kwamen, maar pas via de Amerikanen in de Tweede Wereldoorlog heb ben wij echt kaas leren eten". Er bestaat ook geen Japans woord voor kaas: Kazuko moet altijd praten over „cheese", hét Engelse woord voor kaas. „Cheese" (uit Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Australië, vaak uit Japan zelf ook) eet men in Japan 's morgens bij het ontbijt, men eet soms wel een stukje bij de koffie, men maakt er sandwiches mee en men begint volgens Zazuko ook stukjes kaas te eten bij een glaasje (rijst)wijn. Dat moet dus meer Nederlandse kaas worden. Of dat lukt, ligt nu voor een deel aan Kazuko, die zelf het meest houdt van Sashi mi, een Japanse vis schotel. „En van kaas" voegt ze daar beleefd bij. Snuffelen in een onderwijsperiodiek blijft voor mij altijd een boeiende bezigheid. En bij een zeer modern, progressief maandblad is dat dubbel interessant, omdat de inhoud vaak zo typerend is voor de tijd waarin wij leven. Het is de moeite waard er eens rustig voor te gaan zitten om te kijken wat ze de hooggeleerde, zeergeleerde en gewoon weledele vaklieden nu weer voor nieuwe ideeën en methoden lanceren. Al grinnikt op de achtergrond van eigen ervaring af en toe het spotduveltje dat dit vroeger of zelfs heel vroeger al eens aan bod geweest is. Na veel aarzelen voorzichtig geprobeerd, een tijdje geestdriftig bejubeld, om daarna weer geruisloos de mist in te gaan bij het opduiken van een nieuwe nieuwigheid. Maar goed, zoals gezegd: als spiegel van de tijd zijn die wisselende opvattingen over het onderwijs, en de school in het algemeen buitengewoon leerzaam. Terwijl het daarnaast ook weer een zekere geruststelling is om te constateren dat bepaalde dingen in diezelfde sfeer nagenoeg niet veranderen. En een daarvan blijkt geen wonder de houding van de ouders te zijn. In de vroege middeleeuwen, toen de school niet veel meer was dan een uiterst sober vertrek in een klooster, hadden moeder en zelfs vader nagenoeg niets in te brengen bij wat toen voor onderwijs doorging. Zij mochten blij zijn als hun zoontje door de geestelijken werd. aangenomen omdat hij een redelijk goede stem had, en bij het zang onderricht tevens nog een beetje lezen, schrijven en zelfs wat rekenen leerde. Maar als de burgerij zich haar macht die van het geld bewusi wordt en vooral de koopmansstand met die klooster schooltjes geen genoegen meer neemt, zijn het vrijwel uitsluitend de vaders die beter, uitgebreider S en praktischer onderwijs voor hun zonen verlangen, en dat weten door te zetten. Vader denkt vooruit, moeder houdt alles liever bij het oude: zo blijkt het vandaag de dag vaak nog te zijn. Dat ontdekte ik in een ingezonden stuk van een mevrouw, die blijkbaar geen gediplomeerd expert is maar, naar zij schrijft, door diverse omstandigheden veel met scholen te maken heeft gehad. En daarbij is het haar opgevallen hoe op de ouderavonden het publiek wisselt. Kleuterscholen en lagere scholen: veel moeders, weinig vaders. Middelbare scholen: meer vaders dan moeders. Bij de avonden voor de zesde klas beginnen de vaders actief te worden, en daarna gaan zij domineren. Waar zit dat in? vraagt zij. Vinden de vaders kleuter- en basisonderwijs niet belangrijk? Of voelen de moeders zich niet capabel meer als hun kinderen tieners worden? Alstubleft: daar hebben we het verleng stukje van vaders invloed in de parochie- en stadsscholen. Die moesten de jongens vooral vooruit brengen, opleiden voor de maatschappij, voor bedrijf en handel, hun leren hoe zij zich moesten redden in hel teven, ook ver van huis, over de grenzen. Vandaar hun eisen om ook Frans te leren dat nu weer dreigt te verdwijnen en vaardigheid te krijgen in het schrijven van handelsbrieven. Of er toen ook al ouderavonden werden gehouden waag ik te betwijfelen, maar dat de moeders in deze zaken niet gehoord werden staat wel vast Moeders moesten zich maar vlijtig bezighouden met de opleiding van de dochterkens tot goede huisvrouwen en hun alles leren van koken en naaien en inmaken en zieken verplegen en kinderen grootbrengen. Dan waren de latere kooplieden tenminste verzekerd van goede huisbestierstertjes, opvoedsters. Zou die eeuwenoude traditie al is er zoetjesaan voor de dochterkens ook wel wat aan schoolonderwijs gedaan misschien nog altijd invloed doen gelden? Moeder voedt op, leert noodzakelijke handigheden en behoorlijke manieren, en later ook wat huishoudelijke kundigheden. Het kind kan zich aardig aankleden, netjes eten, 'n boodschap doen en helpen de vaat te drogen, als het naar de kleuterschool gaat. Vandaar naar de lagere school is maar een drempeltje hoger, en dat drempeltje zal er in het nieuwe onderwijssysteem wel volledig uitslijten. Tot aan de hogere klassen voelt moeder zich in de school wel aardig thuis: het is eigenlijk een verlengstuk van de huiselijke kring, waar haar hartedief spelenderwijs nog wat leert ook. Zij mag daar op de ouderavonden graag de resultaten van bekijken: de tekeningen en de handwerkjes zo goed als de sommetjes en de taallesjes. Zij behoeft hiervoor niet geleerd te zijn of een diploma te bezitten, desnoods zou zij zelf die allereerste beginselen wel kunnen onderwijzen. En dan, denk ik wel eens: tot aan klas vier heeft moeder vrijwel alleen met vrouwen te maken. Meest jonge, ongetrouwde juffies, die weliswaar een opleiding hebben gehad, maar van kinderen, en speciaal van moeders kind, nog lang niet zoveel verstand hebben als moeder zelf. Wat juffie op gezette tijden, de ouderavonden bijvoorbeeld, ook wel eens onder het oog moet worden gebracht. Maar in klas vier en vijf en vooral in zes: och arme, daar begint het knusse huis het af te leggen tegèn de strenge school en zelfs tegen de harde maatschappij. Daar krijgt moeder mannen tegenover zich, getrouwde mannen met een eigen gezin, ervaren heerschappen die je niet gemakkelijk op de vingers kunt tikken. Het speelkind is ook zoetjesaan een mens-in-aanbouw geworden. Moeder verliest terrein, zij kan niet goed meer op tegen die samenzwering van louter mannen: zoonlief, vader, meester, bovenmeester, leraar, directeur of rector. Zij zit er op de ouderavonden maar zo'n beetje uitgerangeerd bij als er zich een discussie ontspint over aanleg, vooropleiding, richtingen van voortgezet onderwijs, toelatingseisen en maatschappelijke mogelijkheden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen te over op deze regel. Maar voor heel veel moeders is dat loslaten van het kleuterhandje toch een pijnlijke zaak. Dus blijven zij op de hogere" ouderavonden liever thuis. SASK1A. JU TVEW YORK. Het is al afgelopen met de bloesem bij het gebouw van de Verenigde Naties in New York. Met tienduizenden waaien de rose bloem blaadjes van de Japanse kers in het wa ter van de East River. Het is warm buiten als ik binnen, in de immense zetel-van-Oe-Thant, wat koelte zoek. Zoals elke binnenkomer loop ik tegen een balie aan met een jonge, aantrek kelijke vrouw daarachter: een Ne derlandse, Beatrice van Wilgenburg uit Rijswijk. Beatrice van Wilgenburg lachen de bruine ogen en een rollende r is opgegroeid in het land dat toen nog Nederlands Indië heette. En voor zoveel mensen, die van daar komen, werd ook voor haar Nederland blijkbaar iets te eng. De mensen die dat vinden willen altijd ruimte. Beatrice van Wilgenburg vond die ruimte acht jaar geleden: toen ging ze in New York wonen. Sinds een jaar en een paar maanden weet zij elke dag alles van de bijeen komsten in dat gebouw van de Verenig de Naties. Zij wijst ambassadeurs de weg naar de vergaderingen, zij verbindt afgevaar digden uit alle landen met elkaar, zij kent de meeste vaste vertegenwoordi gers bij naam en wanneer er daar in New York over „de wereld" wordt ge sproken, dan weet Beatrice van Wilgen burg precies in welke zaal en hoe laat dat gebeurt. En voor die tijd, wil ik weten. Zij somt op: „Toen ik acht jaar ge leden hier kwam heb ik eerst een jaar in dit gebouw gewerkt als gids; elke dag groepen bezoekers rondleiden dus. Daarna heb ik gewerkt bij de Neder landse ANW, helemaal in de toeristische hoek dus, vanaf Edammer tot mensen door New York leiden en tenslotte ben ik weer bij de Verenigde Naties terug gekomen en nu zit ik hier". Beatrice van Wilgenburg woont op een flat haar vierde sinds ze in New York is vlak bij de plek waar ze werkt. „Tien minuten lopen, ideaal", legt ze uit. Ze woont samen met een Siamees. Precies, een poes, die Filou heet. „Geweldig baantje", merk ik langs de neus op, maar nu zit ik fout. „Met de bijeenkomsten van de Al gemene, Vergadering werk ik hier elke avond tot één uur", hoor ik. „Dan kom je bekaf thuis en je slaapt al voor je je tweede been in bed hebt". Maar als dat niet zo is, maakt een Ne derlands meisje bij de Verenigde Naties wel een hoop mee. Feesten en cocktails, braadvleespartijen in tuinen en dans avonden onder bomen in grasvelden, Beatrice van Wilgenburg is er bij ge weest. En als er officiële bijeenkomsten zijn, die tegelijk een feestelijk kantje hebben en alle heren verschijnen met een da me, dan zijn de vrijgezellen-afgevaar digden er als de kippen bij om meisjes als Beatrice van Wilgenburg te vra gen. Achter haar balie in het gebouw van de Verenigde Naties staat Beatrice ner- gen meer verbaasd van. Een paar dagen geleden meldde zich iemand die naar Mister X vroeg. Beatrixe van Wilgen burg speurde alle lijsten na, want die New York, de „krabbers" en Bea trice van Wilgenburg uit Rijswijk. naam had ze nog nooit gehoord. Maar ja, tussen al die honderden... Ze tele foneerde links en rechts, was een half uur bezig en vroeg toen: „Voor wie werkt Mister X eigenlijk?" „Oh", was het antwoord, „voor de firma Palm- olive". De zoeker dacht, dat hij in het gebouw van de zeepfabriek zat. „En telefonisch gebeurt je hetzelfde", vertelt Beatrice. „Gisteren iemand die naar een mevrouw vroeg. Ik overal zoeken en niks vinden. Die is niet hier, meld ik. ,Moet", is het antwoprd, „het is één van uw patiënten, drie dagen geleden opgenomen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 13