De bromfiets per kilometer TOEKOMSTBEELD: Tien autoconcerns over de hele wereld }n Gravin staat model Kwestie van achterruit Plak-dak wordt mode AMERIKA Voor doe 't zeivers Engeland Citroën ging voor een keer overstag Hoog peil Verfraaid Royaal Even duur Zweden Frankrijk Doorgaan Vier concerns Fiat- VW... PriM leylanL TorcL Chrysler Deze vier ongewone auto's behoren tot een serie van 26 expe rimentele wagens, die General Motors aan de Amerikaanse pers heeft voorgesteld ttydens een belangrijke demonstratie „Pro gress of Power", waar een overzicht werd gegeven van de research- activiteiten op het gebied van de energiebronnen die in auto's kun- aen worden toegepast. Afgebeeld van links naar rechts zijn: een driewielig wagentje met benzinemotor, een wagen met hybride- motor (benzine en elektriciteit gecombineerd), een elektrisch wa gentje en een kleine open auto met benzinemotor, alle bestemd voor het afleggen van korte afstanden. Met hun geringe afmetingen en kleine draaicircel nemen deze wagentjes een kwart van de ruimte in van normale, thans in gebruik zijnde, middenklasseauto's 4 ls de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel om de benzine-accijns met ingang van 1 juli a.s. met ca. 4 centen te verhogen, zullen ook de bijna twee mil joen bromfietsers meer voor hun dagelijks vervoer moeten gaan betalen. Al eerder dit jaar is het bromfietsen duurder ge worden, o.m. door de verhoging van de benzineprijs tengevolge van de invoering van de BTW (1 januari) en van het tarief van de verplichte W.A.-verzekering (1 maart j.L) Ondanks deze recente kostenstijgingen blijft de bromfiets een relatief goedkoop vervoermiddel. Dit blijkt nog eens uit een berekening van de redactie van „Brom fiets", waarbij de vraag onder ogen wordt gezien „Wat kost een bromfiets per kilo meter?" Wij volgen hier de becijferingen van dit vakblad op de voet. Men gaat daarbij uit van een bromfiets in de populaire prijsklasse (450-550 gld.), welk type een (theoretische) levensduur heeft van vier jaar en een restwaarde van f 100. Aan afschrijving kost een dergelijke brommer zonder meer f 100 per jaar. De premie van de verplichte verzekering be draagt met ingang van maart jl. f 29,50. Het renteverlies wordt berekend op f 18 volgens de standaardformule 0,06xA+R:2 (hierbij is A de aanschaffingswaarde en R de residu- of restwaarde). Op grond van een onderzoek heeft de „Bromfiets"-redactie berekend, dat aan speciale bromfietskleding jaarlijks f 35 wordt uitgegeven. Zo gezien bedragen de vaste kosten voor een stadsbrommer van ca. f 500 op jaarbasis Afschrijving f 100,00 W.A.-verzekering f 29,50 Rente-verlies f 18,00 Kleding f 35,00 Het gemiddeld benzineverbruik wordt gesteld op één liter per 50 km en de prijs van de brandstof (benzine en olie) op 75 ct per liter. Voor onderhoud en reparatie moet men rekenen op een jaarlijkse uitgave van f 40. Het totaal van de variabele kosten wordt zodoende: Benzine 500 50 xf 0,75 f 75,00 Onderhoud en reparatie f 40,00 Banden f 20,00 Totaal f 135,00 f 182,50 Dit bedrag moet (zo nodig) nog worden verhoogd met de kosten voor stalling. lie vaste variabele kosten moeten worden zijn afhankelijk van het aantal kilo meters, dat per jaar wordt gereden en de wijze van rijden (rijstijl). Een bromfiets legt per jaar gemiddeld 5000 km af, waar bij de bandensiijtage komt op ca. f 20. Wij onderscheiden de variabele kosten in de uitgaven voor benzine, voor reparatie, c.q. voor onderhoud en banden. Tie variabele kosten voor een bromfiets den opgeteld en gedeeld door het aan tal gereden kilometers, teneinde de kilome- terprijs te vinden. De uitkomst van deze eenvoudige becijfe ring is dan: f 182,50 plus f 135 is f 317,50 5000 is 6,35 cent per kilometer. Houden wij rekening met een verhoging van de benzine-accijns met 4 cent per liter ingaande 1 juli a.s., dan wordt de kilome- terprijs ca. 6,5 cent Aldus de redactie van „Bromfiets". Het museumpje van de (brom) fietsen - fabriek Batavus in Heerenveen is weer open, van twee tot vijf uur 's middags, en tree één gulden. De collectie kwam voort uit een verzameling historische tweewielers van de directeur van Batavus. Daar zijn nu verscheidene antieke auto's aan toege voegd. In Duitsland, waar de ogentest voor de afgifte van een rijbewijs verplicht is, zou 7,8 procent van een groot aantal Neder landse automobilisten dat hun gezicht liet testen, niet zonder meer een rijbewijs heb ben gekregen. Zij zouden eerst iets moeten doen om hur. gezichtsvermogen te verbete ren. De Nederlanders die hun gezicht lie ten testen deden dat bij een ogentest van de Stichting oog en bril. Van de 5491 onder zochte automobilisten bleek 21,6 procent met één of beide ogen onvoldoende waar te nemen om veilig te kunnen rijden. De Braziliaanse fabriek van Volkswa gen zal verder worden uitgebreid. VW gaat er nog eens een 235 miljoen gulden in in vesteren. Als dat is gebeurd, zal de produk- tie op circa 930 auto's per dag zijn ge bracht. Volkswagen do Brasil is nu al de grootste autofabriek van Brazilië. Er is een nieuwe mode op auto gebied: met zwart doek beklede daken. De autofabrieken begonnen daarmee om voor het oog meer verschil te maken tussen standaard en luxueuze typen van eenzelfde model. Het effect is inderdaad soms heel aardig. Vandaar dat er vraag naar dergelijke met vinyl beplak te daken ontstond en enkele carros- seriebedrijven er zich mee gingen bezighouden. De volgende stap is nu het doe-het-zelf-dak, een Britse vinding, die in Nederland in de handel wordt gebracht door het Haarlemse bedrijf DISS. De doe-het-zelf-set wordt voor een hele reeks auto's gemaakt. De set bestaat uit het pasklare stuk vi nyl dat op het dak moet worden ge plakt, chemicaliën om het dak eerst te reinigen, schuurpoeder en een koud-vulcaniseermiddel. Met behulp van een kwast voor het aanbrengen van het koud-vul- caniseermiddel, een lepel voor het afwerken van de randen, een schaar om overtollige stukken af te knippen en een scheermesje om de randjes netjes af te snijden hebben twee man het dak er in enkele uren op zitten. De complete set kost, afhanke lijk van de auto, 102 tot 150 gulden, excl. BTW. Voor u er aan begint dient u te bedenken dat een zwart dak lang niet op alle auto's mooi staat en dat zo'n zwart vinyl dak de tem peratuur in de auto bij mooi weer stevig omhoog jaagt. Eens proberen of het bevalt is er niet bij, want het dak is niet meer te verwijderen. Japan houdt zijn markt met behulp van zeer hoge invoertarieven zo gesloten moge lijk voor buitenlandse auto's. De Ford Ca pri kost er daardoor ruim twintigduizend gulden. Desondanks hebben al vijfhonderd Japanners een Capri besteld, hetgeen pas wat gaat zeggen als men weet dat er in Japan vorig jaar alles bij elkaar maar een zeventienhonderd Britse auto's werden verkocht. l^lelne autofabrieken zijn in de toekomst kansloos in de con currentie tegen de grote concerns. Slechts fusies kunnen hen redden. Op den duur zullen er maar een stuk of wat grote concerns overblij ven. Dergelijke geluiden zijn de laatste tien jaar regelmatig te horen in de autowereld. En steeds vaker beves tigen sluitingen van fabrieken, fu sies en overnemingen de stelling. Austin en Morris sloten zich aan een tot British Motor Corporation. Borgward ging over de kop. Auto Union werd overgenomen door Daimler-Benz. Triumph en Rover gingen samen met Leyland. Renault en Peugeot gingen een fu sie aan. Daimler-Benz deed Auto Union over aan Volkswagen. Jaguar ging deel uitmaken van BMC. Rootes werd overgenomen door Chrysler. Simca werd overgenomen door Chrysler. Citroën kwam onder controle van Fiat. BMC en Leyland gingen samen in British Leyland. NSU ging deel uitmaken van het Volkswagenconcern. Fiat neemt Lancia over. heidsbelang van Rootes en in Frank rijk het meerderheidsbelang van Simca over te nemen. Dat zijn de drie Amerikaanse con cerns voor de toekomst. In Engeland namen Morris en Austin al heel lang geleden elk di verse fabrieken over. De twee con cerns die zo ontstonden gingen in 1952 samen. Een tiental jaren daarna kwamen Rover en Triumph bij Leyland Twee jaar geleden ging deze groep samen met de combinatie Austin- Morris, waar intussen ook Jaguar bij was gekomen. Zo kwamen vrijwel alle Britse autofabrieken die niet in handen van de Amerikaanse concerns waren bij elkaar in British Leyland. Slechts Rolls-Royce en enkele kleine fabrie ken horen er niet bij. British Leyland is zeker ook een concern dat blijft. naar uit dat het er vier zullen wor den, want de Italiaanse staatsonder neming Alfa Romeo is de laatste ja ren zo verschrikkelijk aan het uit breiden dat overneming of samen gaan onwaarschijnlijk gaat worden. Dan is er nog Japan, waar zich rond Nissan (Datsun, Nissan, Prin ce) en rond Toyota (Toyota, Hi- no) grote concerns aan het vormen zijn. Dat zijn dus bij elkaar tien con cerns voor de toekomst. De vorming daarvan is al een heel eind gevor derd. PM „Alles is even slap in Nederland, met name de politiek. Wat ik het meest wil zien veranderen is het dirigisme van de deskundigen. Je kunt niet zonder die lui, maar nu léven we erop. Je wordt er horendol van". Burgemeester Ungmsn van Ermelo. „Als Ajax vanavond van Milaan ver liest, dan is dat jammer. Maar een natio nale ramp is het niet. Het ging om een voetbalcompetitie. Mocht A jax de Euro pacup echter winnen, laten wij dan één dag dromen dat wij als volk zijn opge stoten in de rij der natiën. Eén dagje en niet langer. Want 't is natuurlijk niet echt waar".. „Trouw" (van woensdag). „Die man met dat lap pie voor zijn oog, hoe heet die ook weer? Ja, Dajan, die had in 't vooroorlogse Duitsland een goed figuur geslagen. Hij had een beste nazi kunnen zijn". Piet Nak. .Een politiechef en niet de eerste de beste heeft eens gezegd: Als je de politie ongewapend dienst laat doen zal dat de wervingsresultaten ongunstig be ïnvloeden. Daar heb ik op gezegd: Dan staat u nog steeds te wachten op de poli tieman die zich met zijn wapen machtig wil voelen, die macht wil uitoefenen. Maar aan die man heb ik geen behoefte meer". Dr. Van Oo(jen, comm. van politie. Middelburg. „Het systeem „one man, one vote" kan de ondergang zijn van de westerse wetenschapstrad it ie' Prof. F. Duvnstee. „Het is begrijpelijk dat een afscheid nemende generaal graag een parade ziet, waar hij desnoods nog een peloton sol daten voor uit Duitsland haalt. Ratio neel kan men dit nauwelijks noemen. Het heeft geen zin geld uit te geven voor traditionele zaken, terwijl wellicht de de fensieleiding zich afvraagt waar zij het geld vandaan moet halen voor antennes van tanks, voor elektronische units van vliegtuigen of voor oefengranaten voor het scheepsgeschut" L. Brussée, voorz. Chr. Onderoff. Ver. „Opmerkelijk was het, dat twee typi sche Ajax-etablissementen als café F ran kend aal tegenover het A jax-stadion aan de Middenweg en café Arie Pronk aan de Utrechtsestraat gesloten waren tijdens de TV-uitzending. Verklaring: een „beet je" Ajax-fan zat in Madrid. En de thuis blijvers hadden na de wedstrijd geen re den tot .doorzakken"Of juist wel?" Volkskrant. XTet is bijna onvoorstelbaar, maar toch waar: de Citroën heeft zich zowaar iets aangetrokken van reacties van het pu bliek en verkoopcijfers. Dat was er nog nooit bij. De heren ingenieurs van Citroën deden wat zij technisch voor het juiste hiel den en het liet hen volkomen koud wat hun klanten daarvan vonden. Commercieel een moeilijk houdbaar standpunt, dat Citroëns positie dusdanig verzwakte dat tot een fusie met Fiat moest worden overgegaan. Aan de andere kant ook een houding die leidde tot geniale auto's als de vooroorlogse 11 en 15, de Deux Chevaux en de ID/DS-serie. Dit keer ging Citroën echter eens over stag. Alle kritiek van het publiek op de AMI 6 en de geringe kooplust leidde tot een herziene versie: de AMI 8. Deze is tech nisch volkomen gelijk aan de AMI 6, maar heeft in plaats van de achterruit-verkeerd van deze auto een schuin aflopend dak. X>aquel is deze week haar carrière be- ponnen in de vaak lucratieve, glan zende wereld van de fotomodellen in Londen. Voor het bekende Engelse tijd schrift Queen werd een reeks foto's van haar gemaakt, waarop zij sjaals toont en een zilverkleurig broekpak. Bijna dagelijks proberen nieuwe mo dellen of ze de moeiljke weg J naar de top in hun beroep kunnen betreden. Min der vaak gaat er achter hun exotische naam iemand schuil met een achter grond als die van Raquel. TXaqueZ is de twintigjarige gravin Hen- riëtta Bentinck van Schoonbeten, dochter van de Nederlandse ambassa deur in Parijs en vrouw van de schatrij ke Engelse graaf Compton, erfgenaam van de marikes van Northampton. Die bezit een uitgestrekt landgoed in Midden- Eng eland. Vogue" heeft ook al plannen met het nieuwe model, dat volgens een van de topfotografen in het beroep der haute couture, een natuurtalent bezit. Ook is Raquel al benaderd door een grote siga- rettenfabriek voor een reclamespot op de televisie. 'Jakelijk is Raquel in handen van een der bekendste bemiddelingsbureaus voor modellen in Londen, Jean Bell. Toen Raquel nog toneelplannen had, kreeg ze in Parijs les van Madeleine Ca rol. Maar omdat haar man tegen een to neelloopbaan is, koos de jonge gravin het modellenberoep. Haar tante, baro nes Fiona Thyssen, het vroeger wereld vermaarde model Fiona Campbell-Wal ter, gaf haar heel wat waardevolle tips. De Comptons wonen in Londen in de zelfde laan, waar de gravin vroeger met haar ouders woonde, Kensington Palace Gardens. Daar staat het woonhuis van de Nederlandse ambassadeur. Daquel en haar graaf hebben een mo- dern huis in deze statige laan, die de miljonairslaan wordt genoemd. Er zijn daar vrijwel alleen ambassades en am bassadewoningen. Behalve aan haar werk besteedt Ra quel tijd aan haar gezin. Ze heeft een dochtertje van negen maanden, Larah ge naamd, naar Larah uit Dr. Zjivago. In standaarduitvoering kost de AMI 8 5890 gulden. Hij heeft dan een voorbank en kunstleren bekleding. De AMI 8 Confort heeft stoelen en stofbekleding en kost 5980 gulden Dan komt de AMI 6 Break van 6050 gulden. Vervolgens de zeer luxueuze AMI 8 Club van 6390 gulden. Tenslotte de even luxueuze AMI 6 Break Club van 6450 gul den. Alles inclusief BTW. De AMI 6 Break biedt met zijn extra ruimte achterin en zijn grote achterklep meer praktische mogelijkheden dan de AMI 8. Deze is echter weer meer „luxe" auto. Welke men kiest hangt af van het ge bruik dat van de auto zal worden gemaakt. Welke van de uitvoeringen men kiest is een kwestie van smaak. De dure uitvoeringen zijn echter wel aan de prijs. AMI 6 Break en AMI 8 zijn even duur. Wat rijden betreft heeft de AMI 8 niets MNMMMNMMNMMMMNNNMMMMMMMMMMMÉMMMMNMMS nieuws te bieden. De vering en de weglig- ging staan op het bekende zeer hoge peil van de kleine Citroëns. Grote gaten in de weg of harde zijwind, er is niets dat ze kan storen. Het weggedrag van de AMI 8 wijkt iets af doordat de auto, dank zij een stabi lisator voor, duidelijk minder schuin gaat hangen in bochten. De snelheidsmogelijkheden van de auto zijn matig. Top 120 kilometer per uur. Ac celeratie 0-80 km 17,5 sec., 0-100 km 31 sec. Het brandstof gebruik is zeer gunstig: van 1 13 tot 1 15. De „trek-draai-duw-scha- keling" werkt erg gemakkelijk. Het wordt echter tijd dat de eerste ver snelling nu eens goed wordt gesynchroni seerd. De tweecilinder luchtgekoelde boxermotor van 602 cc en 35 SAE-pk is als vanouds nog al rumoerig, maar maakt toch nogal een vertrouwenwekkend geluid. Citroën maakte meteen van de gelegen heid gebruik om het interieur te verfraaien en de auto een ander front te geven. De AMI 8 betekent meteen het einde van de AMI 6. De combinatiewagen op basis daar van, de AMI 6 Break, blijft wél in produk- tie. Vrij logisch, want deze auto werd wel goed verkocht. De auto zit lekker. De luchtverversings- en verwarmingsinstallatie is uitstekend, zowel wat capaciteit als regelbaarheid aan gaat. De ruimte binnen is voor vier men sen vrij royaal. De kofferbak heeft even eens een zeer behoorlijke capaciteit. De AMI 8 verwent zijn inzittenden met een aardig aangekleed interieur, een aar dig dashboard, opbergvakken in de deuren en onder het dashboard. Iets nieuws ten slotte zijn de knoppen waar binnen aan moet worden gedraaid om de deuren open te krijgen. De opsomming is niet volledig. Nog niet afgesloten ook, want de concernvorming gaat verder. In Amerika zijn er drie grote con cerns en een kleintje. General Mo tors is de grootste. Dan komen Ford en Chrysler. American Motors is het kleintje waarvan vooorspeld wordt dat het zijn heil bij een van de grote zal zoeken. De drie groten hebben elk hun vestigingen in Europa. General Mo tors nam al ver voor de oorlog Opel in Duitsland en Vauxhall in Enge land over. Bestaande fabrieken dus. Ford gaf er de voorkeur aan zelf fabrieken op te richten: Ford-Enge- land en Ford-Duitsland. Chrysler kwam erg laat, maar zag kans in Engeland het meerder- In Frankrijk gingen Renault en Peugeot samen. Simca is al Ame rikaans en Citroën ging naar Fiat. De combinatie Renault-Peugeot is dus in feite de Franse auto-industrie. Fiat kreeg met Citroen ook de Ita liaanse fabriek Maserati, die al sa menwerkte met Citroën, in handen. Autobianchi en OM waren al van Fiat. Lancia werd recent overgeno men. Ferrari zegt ronduit graag bij Fiat te willen horen. Zo is Fiat het grote internationale Italiaanse con cern aan het worden. In Duitsland werken Volkswagen en Daimler-Benz nauw samen. Auto Union en NSU horen bij Volkswa gen. Daimler-Benz heeft financiële banden met BMW. Porsche werkt ook al nauw samen met Volkswa gen. Dat gaat dus hard op één groot Duits concern af. Zo moeten voor West-Europa in elk geval drie concerns voor de toe komst worden genoteerd. Het ziet er Interessant zal zijn wat er met de Zweedse auto-industrie gaat gebeu ren. Saab en Scania-Vabis zijn al samengegaan. Zou er samen met Volvo een Zweeds concern komen, of gaan Saab-Scania en Volvo bij an dere groeperingen horen? Voor Nederland is de toekomst van DAF natuurlijk belangwekkend. Misschien dat de samenwerking van DAF met de Renault-Peugeot-groep (de DAF 55 heeft een Renault-mo tor) een vingerwijzing is. De situatie in Duitsland is nogal ingewikkeld. Het Volkswagencon cern werkt technisch en commer cieel samen met Porsche en heeft samen met Daimler-Benz een apar te dochteronderneming voor ontwik keling. De financiële groep Quandt, die vijftien procent van Daimler- Benz bezit, is ook voor de helft eige naar van BMW. BMW is weer vol ledig eigenaar van Glas. Zo hoort in Duitsland de hele zaak al min of meer bij elkaar. Austirtjaquar,Morris M.0. Eiley.wohdeyi Trimpf, Kever. General Mors Buick Cadillac TL 'ile,fbn-hac ftolk-Rp/ct] Morgan Lincolnfbfd, Mercury Ovyder, Flymoulh lX>C\uC- Nogal pikant is dat de twee groot ste groepen in Europa, Fiat en1 Volkswagen, een binding hebben. Dat komt door de gezamenlijke A dochterondernemingen die NSU en '/ytfCTlCaA NotWS Citroën hadden voor het ontwikke len van een auto met draaizuiger- motor en voor het maken van on derdelen voor deze auto. Citroën ging deel uitmaken van het Fiat concern en NSU van het Volkswa genconcern. Zodoende.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 16