De bromfiets per
kilometer
TOEKOMSTBEELD:
Tien autoconcerns
over de hele wereld
}n Gravin staat model
Kwestie van
achterruit
Plak-dak
wordt mode
AMERIKA
Voor doe 't zeivers
Engeland
Citroën ging voor
een keer overstag
Hoog peil
Verfraaid
Royaal
Even duur
Zweden
Frankrijk
Doorgaan
Vier concerns
Fiat- VW...
PriM leylanL
TorcL
Chrysler
Deze vier ongewone auto's behoren tot een serie van 26 expe
rimentele wagens, die General Motors aan de Amerikaanse
pers heeft voorgesteld ttydens een belangrijke demonstratie „Pro
gress of Power", waar een overzicht werd gegeven van de research-
activiteiten op het gebied van de energiebronnen die in auto's kun-
aen worden toegepast. Afgebeeld van links naar rechts zijn: een
driewielig wagentje met benzinemotor, een wagen met hybride-
motor (benzine en elektriciteit gecombineerd), een elektrisch wa
gentje en een kleine open auto met benzinemotor, alle bestemd
voor het afleggen van korte afstanden. Met hun geringe afmetingen
en kleine draaicircel nemen deze wagentjes een kwart van de
ruimte in van normale, thans in gebruik zijnde, middenklasseauto's
4 ls de Tweede Kamer akkoord gaat met
het voorstel om de benzine-accijns met
ingang van 1 juli a.s. met ca. 4 centen te
verhogen, zullen ook de bijna twee mil
joen bromfietsers meer voor hun dagelijks
vervoer moeten gaan betalen. Al eerder
dit jaar is het bromfietsen duurder ge
worden, o.m. door de verhoging van de
benzineprijs tengevolge van de invoering
van de BTW (1 januari) en van het tarief
van de verplichte W.A.-verzekering (1
maart j.L)
Ondanks deze recente kostenstijgingen
blijft de bromfiets een relatief goedkoop
vervoermiddel. Dit blijkt nog eens uit een
berekening van de redactie van „Brom
fiets", waarbij de vraag onder ogen wordt
gezien „Wat kost een bromfiets per kilo
meter?"
Wij volgen hier de becijferingen van dit
vakblad op de voet.
Men gaat daarbij uit van een bromfiets
in de populaire prijsklasse (450-550 gld.),
welk type een (theoretische) levensduur
heeft van vier jaar en een restwaarde van
f 100. Aan afschrijving kost een dergelijke
brommer zonder meer f 100 per jaar. De
premie van de verplichte verzekering be
draagt met ingang van maart jl. f 29,50.
Het renteverlies wordt berekend op f 18
volgens de standaardformule 0,06xA+R:2
(hierbij is A de aanschaffingswaarde en R
de residu- of restwaarde).
Op grond van een onderzoek heeft de
„Bromfiets"-redactie berekend, dat aan
speciale bromfietskleding jaarlijks f 35
wordt uitgegeven.
Zo gezien bedragen de vaste kosten
voor een stadsbrommer van ca. f 500 op
jaarbasis
Afschrijving f 100,00
W.A.-verzekering f 29,50
Rente-verlies f 18,00
Kleding f 35,00
Het gemiddeld benzineverbruik wordt
gesteld op één liter per 50 km en de prijs
van de brandstof (benzine en olie) op 75
ct per liter.
Voor onderhoud en reparatie moet men
rekenen op een jaarlijkse uitgave van f 40.
Het totaal van de variabele kosten wordt
zodoende:
Benzine 500 50 xf 0,75 f 75,00
Onderhoud en reparatie f 40,00
Banden f 20,00
Totaal
f 135,00
f 182,50
Dit bedrag moet (zo nodig) nog worden
verhoogd met de kosten voor stalling.
lie vaste variabele kosten moeten worden
zijn afhankelijk van het aantal kilo
meters, dat per jaar wordt gereden en de
wijze van rijden (rijstijl). Een bromfiets
legt per jaar gemiddeld 5000 km af, waar
bij de bandensiijtage komt op ca. f 20.
Wij onderscheiden de variabele kosten in
de uitgaven voor benzine, voor reparatie,
c.q. voor onderhoud en banden.
Tie variabele kosten voor een bromfiets
den opgeteld en gedeeld door het aan
tal gereden kilometers, teneinde de kilome-
terprijs te vinden.
De uitkomst van deze eenvoudige becijfe
ring is dan:
f 182,50 plus f 135 is f 317,50 5000 is 6,35
cent per kilometer.
Houden wij rekening met een verhoging
van de benzine-accijns met 4 cent per liter
ingaande 1 juli a.s., dan wordt de kilome-
terprijs ca. 6,5 cent
Aldus de redactie van „Bromfiets".
Het museumpje van de (brom) fietsen -
fabriek Batavus in Heerenveen is weer
open, van twee tot vijf uur 's middags, en
tree één gulden. De collectie kwam voort
uit een verzameling historische tweewielers
van de directeur van Batavus. Daar zijn
nu verscheidene antieke auto's aan toege
voegd.
In Duitsland, waar de ogentest voor de
afgifte van een rijbewijs verplicht is, zou
7,8 procent van een groot aantal Neder
landse automobilisten dat hun gezicht liet
testen, niet zonder meer een rijbewijs heb
ben gekregen. Zij zouden eerst iets moeten
doen om hur. gezichtsvermogen te verbete
ren. De Nederlanders die hun gezicht lie
ten testen deden dat bij een ogentest van
de Stichting oog en bril. Van de 5491 onder
zochte automobilisten bleek 21,6 procent
met één of beide ogen onvoldoende waar te
nemen om veilig te kunnen rijden.
De Braziliaanse fabriek van Volkswa
gen zal verder worden uitgebreid. VW gaat
er nog eens een 235 miljoen gulden in in
vesteren. Als dat is gebeurd, zal de produk-
tie op circa 930 auto's per dag zijn ge
bracht. Volkswagen do Brasil is nu al de
grootste autofabriek van Brazilië.
Er is een nieuwe mode op auto
gebied: met zwart doek beklede
daken. De autofabrieken begonnen
daarmee om voor het oog meer
verschil te maken tussen standaard
en luxueuze typen van eenzelfde
model.
Het effect is inderdaad soms
heel aardig. Vandaar dat er vraag
naar dergelijke met vinyl beplak
te daken ontstond en enkele carros-
seriebedrijven er zich mee gingen
bezighouden. De volgende stap is
nu het doe-het-zelf-dak, een Britse
vinding, die in Nederland in de
handel wordt gebracht door het
Haarlemse bedrijf DISS.
De doe-het-zelf-set wordt voor
een hele reeks auto's gemaakt. De
set bestaat uit het pasklare stuk vi
nyl dat op het dak moet worden ge
plakt, chemicaliën om het dak
eerst te reinigen, schuurpoeder en
een koud-vulcaniseermiddel.
Met behulp van een kwast voor
het aanbrengen van het koud-vul-
caniseermiddel, een lepel voor het
afwerken van de randen, een
schaar om overtollige stukken af te
knippen en een scheermesje om de
randjes netjes af te snijden hebben
twee man het dak er in enkele
uren op zitten.
De complete set kost, afhanke
lijk van de auto, 102 tot 150 gulden,
excl. BTW.
Voor u er aan begint dient u te
bedenken dat een zwart dak lang
niet op alle auto's mooi staat en
dat zo'n zwart vinyl dak de tem
peratuur in de auto bij mooi weer
stevig omhoog jaagt. Eens proberen
of het bevalt is er niet bij, want het
dak is niet meer te verwijderen.
Japan houdt zijn markt met behulp van
zeer hoge invoertarieven zo gesloten moge
lijk voor buitenlandse auto's. De Ford Ca
pri kost er daardoor ruim twintigduizend
gulden. Desondanks hebben al vijfhonderd
Japanners een Capri besteld, hetgeen pas
wat gaat zeggen als men weet dat er in
Japan vorig jaar alles bij elkaar maar
een zeventienhonderd Britse auto's werden
verkocht.
l^lelne autofabrieken zijn in de
toekomst kansloos in de con
currentie tegen de grote concerns.
Slechts fusies kunnen hen redden.
Op den duur zullen er maar een
stuk of wat grote concerns overblij
ven.
Dergelijke geluiden zijn de laatste
tien jaar regelmatig te horen in de
autowereld. En steeds vaker beves
tigen sluitingen van fabrieken, fu
sies en overnemingen de stelling.
Austin en Morris sloten zich aan
een tot British Motor Corporation.
Borgward ging over de kop.
Auto Union werd overgenomen
door Daimler-Benz.
Triumph en Rover gingen samen
met Leyland.
Renault en Peugeot gingen een fu
sie aan.
Daimler-Benz deed Auto Union
over aan Volkswagen.
Jaguar ging deel uitmaken van
BMC.
Rootes werd overgenomen door
Chrysler.
Simca werd overgenomen door
Chrysler.
Citroën kwam onder controle van
Fiat.
BMC en Leyland gingen samen in
British Leyland.
NSU ging deel uitmaken van het
Volkswagenconcern.
Fiat neemt Lancia over.
heidsbelang van Rootes en in Frank
rijk het meerderheidsbelang van
Simca over te nemen.
Dat zijn de drie Amerikaanse con
cerns voor de toekomst.
In Engeland namen Morris en
Austin al heel lang geleden elk di
verse fabrieken over. De twee con
cerns die zo ontstonden gingen in
1952 samen.
Een tiental jaren daarna kwamen
Rover en Triumph bij Leyland
Twee jaar geleden ging deze groep
samen met de combinatie Austin-
Morris, waar intussen ook Jaguar
bij was gekomen.
Zo kwamen vrijwel alle Britse
autofabrieken die niet in handen van
de Amerikaanse concerns waren bij
elkaar in British Leyland. Slechts
Rolls-Royce en enkele kleine fabrie
ken horen er niet bij.
British Leyland is zeker ook een
concern dat blijft.
naar uit dat het er vier zullen wor
den, want de Italiaanse staatsonder
neming Alfa Romeo is de laatste ja
ren zo verschrikkelijk aan het uit
breiden dat overneming of samen
gaan onwaarschijnlijk gaat worden.
Dan is er nog Japan, waar zich
rond Nissan (Datsun, Nissan, Prin
ce) en rond Toyota (Toyota, Hi-
no) grote concerns aan het vormen
zijn.
Dat zijn dus bij elkaar tien con
cerns voor de toekomst. De vorming
daarvan is al een heel eind gevor
derd.
PM
„Alles is even slap in Nederland, met
name de politiek. Wat ik het meest wil
zien veranderen is het dirigisme van de
deskundigen. Je kunt niet zonder die
lui, maar nu léven we erop. Je wordt er
horendol van".
Burgemeester Ungmsn
van Ermelo.
„Als Ajax vanavond van Milaan ver
liest, dan is dat jammer. Maar een natio
nale ramp is het niet. Het ging om een
voetbalcompetitie. Mocht A jax de Euro
pacup echter winnen, laten wij dan één
dag dromen dat wij als volk zijn opge
stoten in de rij der natiën. Eén dagje en
niet langer. Want 't is natuurlijk niet
echt waar"..
„Trouw" (van woensdag).
„Die man met dat lap pie voor zijn
oog, hoe heet die ook weer? Ja, Dajan,
die had in 't vooroorlogse Duitsland een
goed figuur geslagen. Hij had een beste
nazi kunnen zijn".
Piet Nak.
.Een politiechef en niet de eerste
de beste heeft eens gezegd: Als je de
politie ongewapend dienst laat doen zal
dat de wervingsresultaten ongunstig be
ïnvloeden. Daar heb ik op gezegd: Dan
staat u nog steeds te wachten op de poli
tieman die zich met zijn wapen machtig
wil voelen, die macht wil uitoefenen.
Maar aan die man heb ik geen behoefte
meer".
Dr. Van Oo(jen, comm. van
politie. Middelburg.
„Het systeem „one man, one vote"
kan de ondergang zijn van de westerse
wetenschapstrad it ie'
Prof. F. Duvnstee.
„Het is begrijpelijk dat een afscheid
nemende generaal graag een parade ziet,
waar hij desnoods nog een peloton sol
daten voor uit Duitsland haalt. Ratio
neel kan men dit nauwelijks noemen.
Het heeft geen zin geld uit te geven voor
traditionele zaken, terwijl wellicht de de
fensieleiding zich afvraagt waar zij het
geld vandaan moet halen voor antennes
van tanks, voor elektronische units van
vliegtuigen of voor oefengranaten voor
het scheepsgeschut"
L. Brussée, voorz.
Chr. Onderoff. Ver.
„Opmerkelijk was het, dat twee typi
sche Ajax-etablissementen als café F ran
kend aal tegenover het A jax-stadion aan
de Middenweg en café Arie Pronk aan
de Utrechtsestraat gesloten waren tijdens
de TV-uitzending. Verklaring: een „beet
je" Ajax-fan zat in Madrid. En de thuis
blijvers hadden na de wedstrijd geen re
den tot .doorzakken"Of juist wel?"
Volkskrant.
XTet is bijna onvoorstelbaar, maar toch
waar: de Citroën heeft zich zowaar
iets aangetrokken van reacties van het pu
bliek en verkoopcijfers. Dat was er nog
nooit bij. De heren ingenieurs van Citroën
deden wat zij technisch voor het juiste hiel
den en het liet hen volkomen koud wat hun
klanten daarvan vonden.
Commercieel een moeilijk houdbaar
standpunt, dat Citroëns positie dusdanig
verzwakte dat tot een fusie met Fiat moest
worden overgegaan. Aan de andere kant
ook een houding die leidde tot geniale
auto's als de vooroorlogse 11 en 15, de Deux
Chevaux en de ID/DS-serie.
Dit keer ging Citroën echter eens over
stag. Alle kritiek van het publiek op de
AMI 6 en de geringe kooplust leidde tot een
herziene versie: de AMI 8. Deze is tech
nisch volkomen gelijk aan de AMI 6, maar
heeft in plaats van de achterruit-verkeerd
van deze auto een schuin aflopend dak.
X>aquel is deze week haar carrière be-
ponnen in de vaak lucratieve, glan
zende wereld van de fotomodellen in
Londen. Voor het bekende Engelse tijd
schrift Queen werd een reeks foto's van
haar gemaakt, waarop zij sjaals toont
en een zilverkleurig broekpak.
Bijna dagelijks proberen nieuwe mo
dellen of ze de moeiljke weg J naar de
top in hun beroep kunnen betreden. Min
der vaak gaat er achter hun exotische
naam iemand schuil met een achter
grond als die van Raquel.
TXaqueZ is de twintigjarige gravin Hen-
riëtta Bentinck van Schoonbeten,
dochter van de Nederlandse ambassa
deur in Parijs en vrouw van de schatrij
ke Engelse graaf Compton, erfgenaam
van de marikes van Northampton. Die
bezit een uitgestrekt landgoed in Midden-
Eng eland.
Vogue" heeft ook al plannen met het
nieuwe model, dat volgens een van de
topfotografen in het beroep der haute
couture, een natuurtalent bezit. Ook is
Raquel al benaderd door een grote siga-
rettenfabriek voor een reclamespot op
de televisie.
'Jakelijk is Raquel in handen van een
der bekendste bemiddelingsbureaus
voor modellen in Londen, Jean Bell.
Toen Raquel nog toneelplannen had,
kreeg ze in Parijs les van Madeleine Ca
rol. Maar omdat haar man tegen een to
neelloopbaan is, koos de jonge gravin
het modellenberoep. Haar tante, baro
nes Fiona Thyssen, het vroeger wereld
vermaarde model Fiona Campbell-Wal
ter, gaf haar heel wat waardevolle tips.
De Comptons wonen in Londen in de
zelfde laan, waar de gravin vroeger met
haar ouders woonde, Kensington Palace
Gardens. Daar staat het woonhuis van
de Nederlandse ambassadeur.
Daquel en haar graaf hebben een mo-
dern huis in deze statige laan, die de
miljonairslaan wordt genoemd. Er zijn
daar vrijwel alleen ambassades en am
bassadewoningen.
Behalve aan haar werk besteedt Ra
quel tijd aan haar gezin. Ze heeft een
dochtertje van negen maanden, Larah ge
naamd, naar Larah uit Dr. Zjivago.
In standaarduitvoering kost de AMI 8 5890
gulden. Hij heeft dan een voorbank en
kunstleren bekleding. De AMI 8 Confort
heeft stoelen en stofbekleding en kost 5980
gulden Dan komt de AMI 6 Break van 6050
gulden. Vervolgens de zeer luxueuze AMI 8
Club van 6390 gulden. Tenslotte de even
luxueuze AMI 6 Break Club van 6450 gul
den. Alles inclusief BTW.
De AMI 6 Break biedt met zijn extra
ruimte achterin en zijn grote achterklep
meer praktische mogelijkheden dan de
AMI 8. Deze is echter weer meer „luxe"
auto. Welke men kiest hangt af van het ge
bruik dat van de auto zal worden gemaakt.
Welke van de uitvoeringen men kiest is een
kwestie van smaak. De dure uitvoeringen
zijn echter wel aan de prijs.
AMI 6 Break en AMI 8 zijn even duur. Wat rijden betreft heeft de AMI 8 niets
MNMMMNMMNMMMMNNNMMMMMMMMMMMÉMMMMNMMS
nieuws te bieden. De vering en de weglig-
ging staan op het bekende zeer hoge peil
van de kleine Citroëns. Grote gaten in de
weg of harde zijwind, er is niets dat ze kan
storen. Het weggedrag van de AMI 8 wijkt
iets af doordat de auto, dank zij een stabi
lisator voor, duidelijk minder schuin gaat
hangen in bochten.
De snelheidsmogelijkheden van de auto
zijn matig. Top 120 kilometer per uur. Ac
celeratie 0-80 km 17,5 sec., 0-100 km 31 sec.
Het brandstof gebruik is zeer gunstig: van
1 13 tot 1 15. De „trek-draai-duw-scha-
keling" werkt erg gemakkelijk.
Het wordt echter tijd dat de eerste ver
snelling nu eens goed wordt gesynchroni
seerd.
De tweecilinder luchtgekoelde boxermotor
van 602 cc en 35 SAE-pk is als vanouds nog
al rumoerig, maar maakt toch nogal een
vertrouwenwekkend geluid.
Citroën maakte meteen van de gelegen
heid gebruik om het interieur te verfraaien
en de auto een ander front te geven. De
AMI 8 betekent meteen het einde van de
AMI 6. De combinatiewagen op basis daar
van, de AMI 6 Break, blijft wél in produk-
tie. Vrij logisch, want deze auto werd wel
goed verkocht.
De auto zit lekker. De luchtverversings-
en verwarmingsinstallatie is uitstekend,
zowel wat capaciteit als regelbaarheid aan
gaat. De ruimte binnen is voor vier men
sen vrij royaal. De kofferbak heeft even
eens een zeer behoorlijke capaciteit.
De AMI 8 verwent zijn inzittenden met
een aardig aangekleed interieur, een aar
dig dashboard, opbergvakken in de deuren
en onder het dashboard. Iets nieuws ten
slotte zijn de knoppen waar binnen aan
moet worden gedraaid om de deuren open
te krijgen.
De opsomming is niet volledig.
Nog niet afgesloten ook, want de
concernvorming gaat verder.
In Amerika zijn er drie grote con
cerns en een kleintje. General Mo
tors is de grootste. Dan komen Ford
en Chrysler. American Motors is
het kleintje waarvan vooorspeld
wordt dat het zijn heil bij een van
de grote zal zoeken.
De drie groten hebben elk hun
vestigingen in Europa. General Mo
tors nam al ver voor de oorlog Opel
in Duitsland en Vauxhall in Enge
land over. Bestaande fabrieken dus.
Ford gaf er de voorkeur aan zelf
fabrieken op te richten: Ford-Enge-
land en Ford-Duitsland.
Chrysler kwam erg laat, maar
zag kans in Engeland het meerder-
In Frankrijk gingen Renault en
Peugeot samen. Simca is al Ame
rikaans en Citroën ging naar Fiat.
De combinatie Renault-Peugeot is
dus in feite de Franse auto-industrie.
Fiat kreeg met Citroen ook de Ita
liaanse fabriek Maserati, die al sa
menwerkte met Citroën, in handen.
Autobianchi en OM waren al van
Fiat. Lancia werd recent overgeno
men. Ferrari zegt ronduit graag bij
Fiat te willen horen. Zo is Fiat het
grote internationale Italiaanse con
cern aan het worden.
In Duitsland werken Volkswagen
en Daimler-Benz nauw samen. Auto
Union en NSU horen bij Volkswa
gen. Daimler-Benz heeft financiële
banden met BMW. Porsche werkt
ook al nauw samen met Volkswa
gen. Dat gaat dus hard op één groot
Duits concern af.
Zo moeten voor West-Europa in
elk geval drie concerns voor de toe
komst worden genoteerd. Het ziet er
Interessant zal zijn wat er met de
Zweedse auto-industrie gaat gebeu
ren. Saab en Scania-Vabis zijn al
samengegaan. Zou er samen met
Volvo een Zweeds concern komen,
of gaan Saab-Scania en Volvo bij an
dere groeperingen horen?
Voor Nederland is de toekomst
van DAF natuurlijk belangwekkend.
Misschien dat de samenwerking van
DAF met de Renault-Peugeot-groep
(de DAF 55 heeft een Renault-mo
tor) een vingerwijzing is.
De situatie in Duitsland is nogal
ingewikkeld. Het Volkswagencon
cern werkt technisch en commer
cieel samen met Porsche en heeft
samen met Daimler-Benz een apar
te dochteronderneming voor ontwik
keling. De financiële groep Quandt,
die vijftien procent van Daimler-
Benz bezit, is ook voor de helft eige
naar van BMW. BMW is weer vol
ledig eigenaar van Glas. Zo hoort in
Duitsland de hele zaak al min of
meer bij elkaar.
Austirtjaquar,Morris
M.0. Eiley.wohdeyi
Trimpf, Kever.
General Mors
Buick Cadillac
TL
'ile,fbn-hac
ftolk-Rp/ct]
Morgan
Lincolnfbfd, Mercury
Ovyder, Flymoulh
lX>C\uC-
Nogal pikant is dat de twee groot
ste groepen in Europa, Fiat en1
Volkswagen, een binding hebben.
Dat komt door de gezamenlijke A
dochterondernemingen die NSU en '/ytfCTlCaA NotWS
Citroën hadden voor het ontwikke
len van een auto met draaizuiger-
motor en voor het maken van on
derdelen voor deze auto. Citroën
ging deel uitmaken van het Fiat
concern en NSU van het Volkswa
genconcern. Zodoende.