Speciaal voor sociale en maatschappelijke problemen Bestuurdersbond bestaat 50 jaar m INEKE ILCKEN INF0RMATR1CE VAN V.V.V. Kemazo haalt t mode uit Italië Er gaat wel wat door je heen „De Londense boer" van Radio Oranje VAN SCHUPPEN Sportieve Autodiefstal Eist Fa. W. Groenen heeft nu ook toonzaal Ervari ng Voorzitter T. Verkuyl: JK BEN BANG DAT IK TE CONSERVATIEF W ORD Woningen Conservatief Veel iverk Staker „JE MOET 'T WETEN ZIEN EN VOELEN Nu al denken aan collectie volgend jaar J. Rebergen gaat naar Norniandië-herdenking I). Lodder won hengelwedstr i] d HEIN qfjjl Je van hèt dUJI djtseizoen: 'style sportive Er is ruime keus. Deze jeugdig belijnde blazer (getailleerd), heeft modieuze revers en metalen kno pen. Kamgaren-flanel. Marine, grijs, bottle- green en rood 59.-. 69.-. BURGERLIJKE STAND RENSWOUDE KNIETJE KLUSJES R.A.F. DOORBOORD Modebewust Kiezen HOOFDSTRAAT 81 89 V.EENENDA1É| WOENSDAG 4 JUNI 1969 ADVIESBUREAU VAN HET NVV IN VEENENDAAU VEENENDAAL De NVV-bestuurdersbond. afdeling Veenendaal, bestaat volgende week 50 jaar. Op zaterdag 14 juni zal in het NVV-gebouw een grote receptie worden gehouden, waar ongetwijfeld veel belangstelling getoond zal worden voor het werk van de vakbeweging in Veenendaal. Al bijna 25 jaar is de heer T. Verkuyl voorzitter van de plaatselijke centrale van het NVV. Toch kan hij niet meer dan de helft van die 50-jarige geschie denis over het bestuurderswerk in herinnering brengen. „Ons archief hebben we aan het begin van de oorlogsjaren geliquideerd, omdat de Duitse bezetters er te veel belangstelling voor hadden". De heer Verkuyl weet evenwel bijzon der veel te vertellen over de vakbeweging in Veenendaal. Geen wonder overi gens, want een kwart eeuw heeft hij met veel enthousiasme meegewerkt aan de veelomvattende taak die de moderne vakbeweging zich gesteld heeft. Ook voor de nabije toekomst is er volop werk. Binnenkort worden er plannen uitgewerkt om in Veenendaal te beginnen niet een adviesbureau van het NVV, speciaal voor sociale en maatschappelijke problemen. Het tekent de strijdlust van de NW-bestuurdersbond, die volgens voorzitter Verkuyl daadwerkelijk wil streven naar recht en sociale zekerheid voor haar leden. Al 50 jaar lang en ook in de toekomst. De 56-jarige voorzitter van de NW- bestuurdersbond kan uit ervaring spre ken over de moeilijke tijden voor de werknemers in de jaren voor de twee de wereldoorlog. Toch wil hij er niet te lang bij blijven stilstaan. „Er is al zo veel over verteld en heel vaak kom je er toe een vergelijking te maken met de tijd van nu. Dat is wel begrijpelijk maar soms niet erg billijk. Want we le ven nu in een volkomen andere tijd, waarin er andere waardebepalingen gelden en ook geheel nieuwe problemen op ons afkomen. We moeten daar een eigentijds antwoord op weten te geven of een oplossing voor zoeken". Onder leiding van de toenmalige NW- voorzitter Oosterhuis werd begin augus tus 1945 de NVV-bestuurdersbond van Veenendaal heropgericht. In gebouw „De Samenwerking" aan de Nieuwe- weg kwam het werk weer Öp gang. al waren alle afdelingen van de verschil lende aangesloten bonden nog niet aan wezig. „Er waren toen zo ongeveer 700 tot 800 leden in Veenendaal", vertelt de ADVERTENTIE heer Verkuyl. „Op 1 januari van dit jaar telden we 1937 leden en momenteel zijn we dus heel dicht bij de 2000. Ge loof maar dat daar heel wat werk voor verzet moet worden. Het bestuur van de NW-bestuurdersbond is samenge steld uit de bestuursleden van de aan gesloten vakbonds-afdelingen in Vee nendaal. Daarbij zijn de ambtenaren bouwvakkers, textielindustrie, meubel en houtbewerkers, metaalindustrie, de bond Mercurius, het vervoerpersoneel, voeding en genot industrie, de Algeme ne Bedrijfsgroepen Centrale en nog en kele". Het huidige bestuur van de plaatse lijke afdeling van het NW bestaat uit de heren T. Verkuyl (voorzitter), W. Steffers, secretaris W. Oudshoorn (penningmeester), M. ter Haar. J. de Vries, H. van Zanten, H. Sukkel, B. v. Remmerden. C. Vial, R. Kalter en H. Henzen, terwijl namens de vrouwen bond van het NVV mevr. G. v. Zanten- Nieboer zitting heeft. „Onze taak ligt op het maatschappelijke terrein", zegt de heer Verkuyl met enige beslistheid. „Wij willen absoluut niet het beleid van de aangesloten afdelingen aantas ten. Om enkele voorbeelden te noemen waar we bezig mee zijn: de sociale en economische problemen die zich voor doen in het Veenendaalse werkklimaat, contact met het gemeentebestuur over verschillende onderwerpen; we hebben zitting in verschillende commissies zo als de sociale werkvoorziening, het zie kenfonds, de adviescommissies volgens artikel 75 van de Bijstandswet en meer van die zaken. Verder organiseren we altijd de collecten voor Zonnestraal en hebben we de supervisie over ons eigen NVV-gebouw". Een ander facet van het werk in de NVV-bestuurdersbond is momenteel het nauwlettend toezien op wat de minister gaat doen met de huurliberalisatie in de provincie Utrecht. „Wij vinden", zegt de heer Verkuyl met enige nadruk, „dat, zolang er in Veenendaal een wo ningtekort is van 500 a 600 huizen er nog geen enkele aanleiding toe kan bestaan om de huurliberalisatie voor Veenen daal toe te passen of in te voeren. We zullen dan ook beslist het gemeentebe stuur van Veenendaal verzoeken om dit ongedaan te maken als het zover mocht komen". Een ander plan van het bestuur van het plaatselijke NVV is het stichten van een eigen adviesbureau voor sociale en maatschappelijke problemen in Veenen daal. Zeer binnenkort is er een bespre king waarop de plannen nader worden uitgewerkt. In de stad Utrecht heeft men ook een dergelijk bureau en het blijkt dat er geweldig veel problemen zijn die om een oplossing vragen. Uiter aard zal het Veenendaalse bureau de hulp inroepen van een deskundige van het NVV. Ondanks alle ijver en overgave waar mee de heer Verkuyl en z'n team van bestuursleden werken is de NVV-voor- zitter toch wat teleurgesteld. „Ik weet niet precies hoelang ik voorzitter ben maar dat moet inderdaad bijna 25 jaar zijn. Als ik om me heen kijk en denk aan de vele bestuursleden die we in die tijd gehad hebben dan blijkt me dat ik nog maar alleen overgebleven ben van de groep die in 1945 begon. Daarom voel ik me wel eens eenzaam en geloof ik dat het toch tijd wordt dat ik ga ver trekken. Ik ben bang dat ik conserva tief word en dat kun je in dit werk niet hebben. Ja, ik ben teleurgesteld over d« idealen die ik onder de leden ont moet. Beter gezegd, die idealen zijn er vrijwel niet meer. Ik ken heel wat se rieuze mensen en ik wil ze niet allemaal over één kam scheren maar toch zien de meesten de vakbeweging als een soort verzekeringsmaatschappij". Diep nadenkend fronst de heer Ver kuyl z'n wenkbrauwen en schrikt op als gevraagd wordt of hij zorg heeft voor de toekomst. „Wis en waarachtig niet", zegt hij dan. „Ik ben geen profeet maar ik voorzie een groot aantal veranderin gen in de structuur van de vakbewe ging. Binnen enkele jaren krijgen de bonden een geheel ander gezicht en er zijn bergen werk te verrichten. Met na me de scholing van de kaderleden en de cursussen voor leden van onderne mingsraden moet sterk worden aange pakt en natuurlijk blijft de bestuur dersbond het werk in de afdelingen ac tiveren. De algemeen secretaris van het NVV, de heer Van Loen zal volgen de week zaterdag daar ook wel iets over zeggen. Er is nog ontstellend veel werk aan de winkel maar het wordt wel tijd dat er meer jongeren hun schouders on der dit werk willenzetten". Over de samenwerking met de ande re bestuursbonden (NKV en CNV) is de heer Verkuyl wel te spreken. „We zitten niet bij elkaar op schoot maar als het nodig is, zoals vorig jaar met die de monstratieve vergadering in Utrecht, dan weten we elkaar best te vinden. Ik verwacht dat die samenwerking in de toekomst veel sterker zal worden". De viering van het 50-jarig bestaan van de NVV-bestuurdersbond afdeling Veenendaal is geconcentreerd op de grote receptie die zaterdag 14 juni ge houden wordt, vanzelfsprekend in het N W-gebouw aan de Tuinstraat. Niet'al le bijna 2000 leden zullen aanwezig zijn maar ongetwijfeld zal het druk worden als men even stilstaat bij een halve eeuw plaatselijk vakbondswerk. ELST In de nacht van maandag op dinsdag is de auto van de heer A. B. wonende aan de Rijksstraatweg in Eist, ontvreemd. De auto stond buiten op een terrein naast de woning van de heer B. geparkeerd en was zorgvuldig afgeslo ten. Het slot werd evenwel geforceerd en van de dader(s) ontbreekt nog elk spoor. Twee weken geleden vond in Eist eveneens een autodiefstal plaats. Toen werd de auto van de heer B. V. op de Woudweg ontvreemd. Deze auto werd echter nog dezelfde dag teruggevonden. VEENENDAAL Ze is nu nog bezig met haar Ulo-eindexamen, maar als dat goed afloopt, begint ze over een kleine twee weken te werken in een baan. die tot op he den in Veenendaal niet bestond de 17-jarige Ineke Ilcken wordt de eerste informatrice van de plaatse lijke VVV. Op 15 juni treedt Ineke Ilcken op als personificatie van een nieuw Veenen- daals toeristisch tijdperk wellicht al vast vooruitlopend op de totstandko ming van het WV-gebouwtje, dat in het stadscentrum een plaats gaat krij gen. Voorlopig krijgt ze een gedegen in- werkperiode in de winkel van Artifoto aan de Hoofdstraat, waar nu de belan gen van de VW worden behartigd. „Ik weet nog helemaal niet precies wat mijn werk zal zijn", zegt mej. Il cken, „maar ik voel me wel erg tot de toeristische informatie .aangetrokken Al heel lang heb ik mijn zinnen op iets dergelijks gezet. Het lijkt me enorm leuk werk..." Als persoonlijke mening over de re creatieve mogelijkheden in en om Vee nendaal: „Over het algemeen vind ik, dat er hier niet zo heel veel gebeurt. Misschien kan door mijn werk ook bij dragen tot eer. verbetering van die si tuatie. Maar nogmaals, ik kan nog niets zeggen over de aard van het werk dat ik te doen krijg. Alles wat ik weet is dat ik heb gesolliciteerd, en dat ik ben aan genomen..." RENSWOUDE Geboren: Maria Jannet, d.v. R. Dijkstra en J. v. Mou- rik, Meidoornlaan 20; Eveline, d.v. G. v. d. Hoef en N. v. Leuveren, Dorpsstr. 110a; Duncan Servais, z.v. J. H. A. Bremer en R. M. Slagter, Kerkstraat 6; Geeske Wijnanda, d.v. H. J. Hamer en M. W. Plomp, van Reedeweg 74; Caro lina Jolanda, d.v. A. Oskamp en W. J. van Rennes, van Reedeweg 51. Getrouwd: J. J. Overeem en C. van Herk; N. van Setten en G. S. Overeem. Overleden: Hendrik Mandersloot, 65 jr. ongehuwd. VEENENDAAL „Wat is nu eigenlijk mode, en wat is het niet, je kunt het niet omschrijven, je moet het aanvoelen, je moet weten dat wordt het, en dat verkopen we niet. Je moet constant op de hoog te zijn van alle stromingen en nieu we richtingen in de kledingbranche, vooral in het buitenland. Mode ver kopen betekent zien en voelen". De heer W. Keman, een der directeu ren van Kemazo aan de Veenen- nendaalse Parallelweg praat over zijn vak samen met zijn echtgenote in het buitenland inspiratie opdoen voor het samenstellen van mode collecties, die geschikt zijn voor de confectie, die het volgend seizoen voor de consument in de winkel klaarhangt. Op 22 juni vertrekt het echtpaar Keman weer naar Italië voor een oriëntatiereis, die dienst doet in het kader van de voorbereiding voor de voorjaarscollectie van 1970. Pas veertien dagen geleden kwamen ze terug uit het zuiden. Gemiddeld staan jaarlijks acht reizen op het werkschema. Nog niet zo iarg geleden is de wintercollectie 1969 afgerond, die in augustus in de verkoop wordt gebracht. Kemazo in Veenendaal maakt zelf de confectiemode ndet. Dat doet haar fabriek in het Belgische Heus- den bij Gent, waar men over een ei gen ontwerpafdeling beschikt. Daar worden de ideeën die het echtpaar Keman heeft opgedaan, daadwerke lijk omgezet in een zo aantrekkelijk mogelijke collectie japonnen en ande re kledingstukken. Aan de Parallel weg beperkt men zich tot de produk- tie van sportkleding, met truien als voornaamste artikel, ook al naar het ontwerp van de Kemans, met na me de vrouwelijke helft. Zo dicht bij het vuur ligt het voor de hand te vragen hoe het mode beeld in het volgende voorjaar zal zijn. Mevrouw Keman: „Geen op zienbarende veranderingen ten op- zich van de trend van het moment. We verwachten een verdere opmars van de katoenen Jersey, in sportie ve modellen, uitgevoerd in pastel tinten. CHERPENZEEL „We wisten natuurlijk niet wat er gaande was. maar 1 toen de order kwam. dat van alle toestellen de >leugels aan de onderkant zwart-wit moesten worden geschilderd, werd duidelijk dat er iets belangrijks op til was". Luchtmacht adjudant J. Rebergen praat over de junidagen van 1944. toen hij deel uitmakte van het 322 squadron van de RAF. Vijfentwintig jaar geleden, D-dav werd een feit. Rebergen maakte de geallieerde invasie van nabij mee. Een belevenis waaraan hij deze week weer nadrukkelijk wordt her innerd, als hij de herdenking in St.-Mère-Eglise in Normandië bijwoont, als lid van een deputatie van de Kon. Luchtmacht. Morgenochtend vertrekt hij met het vliegtuig van Soesterberg. In Ypenburg stapt een ander deel van de delega tie in. die wordt geleid door staatssecretaris A. E. M. Duijnstee. V andaar vliegt men naar Deauville, om vervolgens zijn intrek te nemen in hotel Royal te St.- G a tien. Al eerder keerde de heer Rebergen te rug naar Normandië. Dat was vijftien jaar geleden, toen hij werd aangewezen om de tiende gedenkdag van de inva sie in Normandië bij te wonen. „Er gaat wel iets door je heen", zegt hij, „je weet nog zo goed wat het heeft bete kend Adjudant Rebergen, momenteel be- wapenings-officier van vliegbasis Soes terberg (tot volgend jaar, dan gaat hij met pensioen), vertelt een lang ver haal als hij uitlegt hoe hij uiteindelijk als bewapeningsmonteur van 322 squa dron per „landingcraft" de Normandi- sche kust naderde, zes dagen na D-day, en daarna in het pas heroverde gebied zijn job deed, rondom de geïmprovi seerde strips, en „op de move", in lan ge colonnes in opmars, niet zeiden be stookt door venijnige Junkers. Het was een zwerftocht in juni 1940. die hem, als Engelandvaarder tegen wil en dank aan boord van de door de ma rine gevorderde „Prinses Beatrix" bracht. „Ik had een voetbalknietje", herinnert hij zich, en ik lag in het zie kenhuis om geopereerd te worden. Toen kwam de Duitse inval in Nederland, en de operatie kon door allerlei omstandig heden niet doorgaan. In die tijd was ik als dienstplichtige onder dienst bij de landmacht. Enfin, ik werd ingezet bij de evacuatie van Breda, en daarna ging ik er met drie an deren vandoor. Via België probeerden we in Zuid-Frankrijk te komen, maar toen horden we dat Italië ook agressief werd. De zee was de enige uitweg, en zo kwamen we uiteindelijk in Brest te recht. vanwaar we de cross maakten naar Plymouth met de Prinses Beatrix, die toen werd gebruikt als troepentrans portschip tussen Engeland en Frank rijk. Eerst waren we trouwens nog in Duinkerken, juist in de nacht dat het schip vol mensen daar explodeerde Engeland was bereikt. Rebergen ging aan de slag. Eerst geruime tijd als in tendance-man in South-Wales waar de Nederlandse troepen werden gefor meerd, en een half jaar later als kleer maker bij een onderdeel dat in de om geving van Manchester lag. Toen volg de de stap naar Londen, opnieuw als kleermaker, maar nu in en om de rege ringsgebouwen. „Allerlei klusjes, ook voor Gerbrandy en Alberda", peinst de heer Rebergen, ,,ik hoorde toen hij de Prinses Irene Brigade". In Londen kwam hij in contact met de schrijver Herman de Man, die werkte voor Radio Oranje. „Het draaide erop uit dat ik achttien maanden lang twee maal per week voor de radio kwam als „de Londense boer". Intussen stond Londen bloot aan hevige Duitse aanval len. In 1942 vroeg en kreeg de heer Reber gen ontslag uit de Nederlandse krijgs dienst, om te kunnen toetreden tot de RAF. „We hadden gehoord dat er een Nederlands squadron zou worden op gericht. Ik wilde iets anders, actie, als luchtschutter, en het kleermakers- en radiowerk beviel me niet meer, dus ik probeerde het. Luchtschutter werd hij niet, als rechtstreeks gevolg van zijn voetbalknïe. In Blackpool werd hij op geleid tot bewapeningsmonteur. Na voortgezette training en enkele over plaatsingen belandde hij in Biggin Hill waar 't squadron als deel van de opera tionele 141 Wing was gestationeerd. Zes dagen na D-day werd 141 Wing in gezet. Rebergen hoorde bij de kwar tiermakers in de voorgroep. De landing in Normandië verliep nagenoeg onge stoord. „Toch heeft het er later nog wel eens om gespannen", vertelt de adjudant, in die tijd nog korporaal. Vooral bij ver plaatsingen, in colonnes van zo'n vier- vijfhonderd wagens, van het geheel zelfstandige self-supporting onderdeel, werden we meer dan eens vanuit de lucht bestookt. Op een keer doken we in een greppel naast de weg, met z'n vie ren, toen er weer vliegtuigen schietend overkwamen. Ik was de enige die op stond. Het etensblik dat ik aan mijn riem droeg was door kogels doorboord". Rebergen trok met zijn onderdeel mee, steeds verder, via Brussel onder meer, en kwam op Nieuwjaarsdag 1945 voor het eerst weer in Nederland: Woensdrecht. Morgen gaat hij op weg naar de streek waar de harde stijd is gestreden. Hij beschouwt het als een eer als lid van de deputatie te zijn aangewezen, temeer daar hij in 1954 ook al in Nor mandië bij de herdenking aanwezig was. Vrijdag kijkt hij in gezelschap van ve le anderen op een stuk grond waar een brok historie is gemaakt, vijfentwintig jaren terug. Naar een tijd, die bepa lend is geweest voor het verloop van de Europese geschiedenis. Een tijd waarin mensen zich gaven voor de enige goede zaak die gold. Rebergen was erbij. Een aanzienlijk deel van het jaar verblijven de KerrtatfS in 't buiten land. Dan zijn ze „op de route", leg gen aan in steden als Lausanne, Mi laan en Florence, nemen en passant een kijkje in Duitsland en steken hun licht op in Parijs. Toch blijft Italië een belangrijk punt op hun agenda. Mevrouw F. Keman: „De Italiaanse mode is nu eenmaal beter draagbaar, dan bij voorbeeld die van Parijs". H^ar man vult aan: „De Italiaanse vrouw is opvallend modebewust, en dat uit zich natuurlijk in de kleding. De mo de heeft daar ook veel meer belang stelling dan bij ons in Nederland. Er verschijnen daar tientallen mo deweekbladen, die buitengewoon in tensief worden gelezen". Een van de Italiaanse modellen uit de wintercollectie '69. Een japon van Acrylic met lange mouwen en halve col, met een lang, mouwloos vest eron- col, met een lang, mouwloos vest er over, een van de kenmerkende aspec ten van de te verwachten trend. De bezigheden in het buitenland van het echtpaar Keman kunnen worden vergeleken met „vertalen". „We moeten uitmaken wat in Neder land te verkopen is, wat in Neder land zal kunnen inslaan, en dat is vaak een gok, die ook wel eens ver keerd kan uitvallen. We houden dan ook voortdurend voeling met de in ternationale modewereld, om het ri sico zo klein mogelijk te houden. Het is nooit prettig als je met een deel van je geselecteerde collectie blijft zitten", aldus directeur Keman. „On- ze collecties bestaan zowel uit mo dellen die rechtstreeks uit het bui tenland worden geïmporteerd van een firma waarvoor wij de alleen- verkoop in Nederland hebben, als uit modellen, geïnspireerd op de nieuwste tendensen, die in ons Bel gische bedrijf worden ontworpen en gemaakt. Per seizoen brengen we ongeveer honderdvijftig verschillen de modellen japonnen op de markt. Bij de voorbereidingen gaan we uit van het dubbele aantal, maar na een selectie die je bloed en tra nen kost komt de uiteindelijke collectie tot stand..." Een aardig detail van die selectie vertelt mevrouw Keman: „Als ik de globale opzet op papier heb, vraag ik de meisjes, die hier bij Kemazo werken, welke modellen ze het vol gende jaar zouden willen dragen, als ze mochten kiezen. Heel vaak blijkt dat hun keuze dan inderdaad goed wordt verkocht". „Wat mode nu eigenlijk is, daar kom je nooit achter. Het blijkt eigen lijk pas achteraf, zeker voorzover het de confectie betreft", zegt de heer Keman, „en dat maakt het dub bel moeilijk. Van tevoren kun je zo moeilijk tegen de vrouw zeggen: dat is mooi, dat moet je gaan dra gen. Wat de mode is, blijkt pas uit de verkoopresultaten van een be paald genre modellen. Het is altijd een gok, al krijg je er op den duur wel ervaring in om de gang van za ken te voorzien. Toch blijft het een kwestie van zien en voelen..." RHENEN De firma W. Groenen en Zn. heeft de begane grond van de fabriek voor gestoffeerde meubelen en woninginrichting aan de Plantsoenstraat naast het gemeentehuis door toepassing van een verbouwing danig gewijzigd. In de voorheen blinde fabrieksmuur is een dubbele glazen pui aangebracht met een winkeldeur. Achter dit nieuwe front is een toonkamer ingericht, terwijl de fa- brieksafdeling nu in haar geheel is over gebracht naar de eerste verdieping van het gebouw. Het winkelcentrum van Rhenen is hiermee weer een toonzaal rijker geworden. ELST De hengelwedstrijd van de biljartvereniging Zeldenrust in Eist is geslaagd. De eerste wedstrijd in dit sei zoen trok zestig deelnemers, die on danks het buiige weer merkbaar van „hun" sport genoten. Er waren prachtige prijzen te win nen, in totaal zeventien. Eerst-prijs- winnaar werd de heer G. Lodder, die het hoogste gewicht aan vis ving, n.l. 710 gram, op de voet gevolgd door D. Lodder (2e prijs; 610 gram aan vis) en G. Lodder jr. (3e prijs; 455 gram aan vis). De prijswinnaars komen allen uit Rhenen. i r l |i

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3