Stiptheidsactie verkeersleiders bedreigt luchtvaart in ons land Doe er gerust een schepje op! c/illeen suikerzoet iszuiverzoet VRIJHEIDSSTRIJDER SILVEIRA ZOEKT IN ONS LAND HULP DUITSE JONGEN EN MEISJE AL TWEE WEKEN ONDERGEDOKEN IN ONS LAND 25 stuks 1.75 Grote verantwoordelijkheid wordt onvoldoende betaald99 Suiker is een traktatie vande natuur cEeribrön van energie enwëerstandiwezniogen. Past prima in uwT uwoeijoetteaan suiker niet met kunstmatig "zoet? GROTE VERTRAGINGEN EN VEEL ONGERIEF VERWACHT Risico om te falen steeds groter Vaders zoeken kampeerplaatsen langs kust af LEDENWINST BU N.V.V. Handje bezeerd. Flinkerd zijn. Mama heeft jodium. Zonder pijn. V.S.-SCHEPEN NAAR ZWARTE ZEE Bewondering Liever niet Leer meer over suiker! Risico Ingewikkeld TWEEDERDE VAN PORTUGEES GUINEE IN HANDEN ONAFHANKELIJKHEIDSBEWEGING Tekort Brief Soldaten Welkom OLIFANT GESTOLEN. betadine jodium Afbreuk VRIJDAG 6 JUNI 1969 advertentie: anders dan andere caballero Toneelspeelster en TV-actrfce Jenny Arean AMSTERDAM Het vliegverkeer op de Nederlandse luchthavens wordt be dreigd door een stiptheidstctie van de luchtverkeersleiders. De actie begint mogelijk nog deze maand. Vernacht wordt, dat grote vertra gingen bij de afwikkeling van het luchtverkeer het gevolg zullen zijn. Vertra gingen betekenen verliezen voor de luchtvaartmaatschappijen en veel ongerief voor de passagiers. Vooral de luchthaven Schiphol zou door zo'n actie worden getroffen. Tij dens de spitsuren zullen tal van vlieg tuigen boven ons land of de Noordzee in de „wachtkamer" moeten. Vertrek kende vliegtuigen zullen langer aan de grond moeten blijven. Vertragingen in de luchtvaart krij gen snel het effect van een sneeuwbal omdat de aansluitingen in het gedrang komen. De gevolgen van de actie zullen daarom merkbaar zijn tot in alle uit hoeken van de wereld. De verkeersleiders willen een reorga nisatie van hun dienst en een verbete ring in hun beloning, die zij onredelijk laag noemen. Het onderzoek naar de ze reorganisatie is nog aan de gang. Het Nederlandse luchtverkeersleiders- gilde houdt er rekening mee dat haar voorstellen niet door de leiding van de Rijksluchtvaartdienst worden overge nomen. Dit zullen de verkeersleiders niet accepteren en een stiptheidsactie beginnen. De luchtvaartmaaschappijen zijn per brief voor de mogelijke actie gewaar schuwd. „Wij zullen precies volgens de voorschriften gaan werken. Deze laten onvoldoende ruimte voor de extra ser vice, die tot nu toe uit economisch be lang werd verleend, voor zover de vei ligheid dit toeliet". Opdat de luchtvaartmaatschappijen niet door de actie worden overvallen, zijn zij nu al op de hoogte gebracht. In kringen van de verkeersvliegers is men ervan overtuigd, dat een eventue le stiptheidsactie van de verkeersleiders zeer vertragend zal werken. Zij wijzen er op dat juist rond het vliegveld de sa menwerking tussen vlieger en verkeers leider van groot belang is. De vliegers menen dat zo'n actie be- WASHINGTON Twee Amerikaan se torpedoboot jagers zullen op 18 juni de Zwarte Zee opvaren, voor vierdaag se manoeuvres, zo maakte het Penta gon donderdag bekend. Sinds 1959 heb ben kleine Amerikaanse oorlogsschepen het gebied geregeld bezocht. De laatste maal was dat in december. De Sovjet-Unie protesteerde toen fel. slist geen gevaar hoeft op te leveren. „Bovendien zijn de verkeersleiders veel te integer om mensen in gevaar te bren gen". De vliegers hebben grote bewondering voor de beheersing en het vakmanschap van de verkeersleiders in ons land. Ge zien de hoge eisen die aan hen worden gesteld, acht men het niet juist dat hun salarissen zijn gebaseerd op een amb- tenarenschaal. „Iedere actie, die op Schiphol tot ver traging leidt, wordt door ons betreurd", zei de directeur van de luchthaven Schiphol, mr. J. van Stapele. „Welke de consequenties van zo'n actie precies zouden zijn, is niet te overzien". De directie van de KLM zei: „Dit is geen zaak van de maatschappij en dus heeft dc KLM geen commentaar". De KLM is verreweg de belangrijkste ge bruiker van Schiphol. „Elke luchtvaartmaatschappij zal zo'n actie vervelend vinden", meende een woordvoerder van de Scandinavië .i Air- laines System. „Voor het comfort van de passagiers zijn zulke dingen nooit bevorderlijk". „We zullen met de mogelijkheid van een actie rekening houden", aldus een zegsman van Martir.air Holland. ,Heb je starts en landingen in de piekuren dan heeft zo'n actie mogelijk invloed op de dienstuitvoering". En directeur H. L. Flink van de Luft hansa in ons land: „Wij kunnen er na tuurlijk niets aan doen. Maar ik zou willen zeggen: Liever niet. In Duitsland hebben wij kortgeleden iets dergelijks meegemaakt. Daar hadden wij toen met vertragingen te kampen. Ons kost het geld, maar het is vooral vervelend voor de passagiers, zeker wanneer zij aansluitingen missen". De Rijksluchtvaartdienst heeft giste ren laten weten dat het onderzoek zal leiden tot een positieverbetering voor het grootste deel van de verkeersleiders en de assistenten. Voor de verkeerslei ders wordi de rang van hoofdambte naar in het vooruizicht gesteld. „Een definitieve beslissing kan voor 1 sep tember worden verwacht", aldus de Rijksluchtvaartdienst. ADVERTENTIE Suikgt1? GratisVerzend onderstaande bon voor interessante documentatie. Aan de Nederlandse Suikerindustrie, Postbus 1000, Den Haag. Stuur mij s.v.p. uw gratis documentatie over suiker. Naam: Adres: SCHIPHOL „De grote verantwoor delijkheid die de verkeersleider draagt voor de veiligheid van het luchtver keer, heeft altijd al een honorering ge wettigd, die ver uitgaat boven de hui dige. Daarnaast vraagt een aantal bij komende factoren om een honorering die passend is voor de functie van ver- kersleider". Dit wordt gezegd in een recent rap port dat het Nederlandse Luchtver- keersleidersgilde heeft samengesteld over de status van de verkeersleider en zijn assistent. Het rapport is opge steld om te kunnen aantonen hoe zeer de betaling van de verkeersleiders is achtergebleven. Er wordt op gewezen dat de ver keersleider, vergeleken met bijvoor beeld tien jaar geleden, sneller moet beslissen. Dit als gevolg van de sterke groei van het luchtverkeer, de toename van het percentage straalvliegtuigen in dit verkeer en de handelbaarheid van de huidige typen straalvliegtuigen in verkeerstechnische zin. „De draagwijdte van de beslissingen van de verkeersleider is groter door het steeds toenemende aantal passa giers, dat per duurdere éenheid wordt vervoerd", aldus het rapport, „terwijl door de toenemende druk op de ver keersleider zijn risico om te falen steeds groter wordt". „Er zijn weinig andere beroepen die zo'n hoeveelheid verantwoqrdelijkheid, onder druk gedragen, met zich mee brengen als dat van luchtverkeerslei der. Deze heeft vele malen per dag de verantwoordelijkheid voor duizenden mensenlevens en tientallen miljoenen guldens aan materiaal. De grenzen tus sen de veiligheid van een vliegtuig en het gevaar van een mogelijke ramp kunnen en zullen ook dikwijls dichtbij elkaar liggen". „Deze grenzen worden bepaald door het grote aantal beslissingen dat de verkeersleider volkomen zelfstandig in fracties van seconden moet nemen. Daarbij mist hij het voordeel bedenk tijd te hebben, een probleem van alle kanten te kunnen bezien, ruggespraak te houden met een collega, of terug te kunnen vallen op een meerdere". „Hij moet zijn taak vervullen on danks ingewikkelde procedures door Onderstaand staatje toont aan dat het maximumsalaris dat een hoofd verkeersleider kan bereiken (1776 gulden) nog beduidend lager ligt dan het minimumsalaris (2026 gulden) van een jonge tweede vlieger op een DC-8. Het maximumsalaris van dezelfde hoofdverkeerslfider is nog geen kwart van het maximum van een gezagvoerder op een DC-8. Salarisschalen >an verkeersleiders Aspirant-verkeersleider Verkeersleider Verkeersleider le klasse Hoofdverkeersleider Salarisschalen van assistent-verkeersleiders Verkeersleidingsassistent Verkeersleidingsassistent le klasse Verkeersleidingshoofdassisteni I Huidige salarissen van verkeersvliegers (KLM) minimumsalaris 2e vlieger DC8-63 f maximumsalaris 2e vlieger DC8-63 f minimumsalaris le vlieger DC8-63 f f maximumsalaris le vlieger DC8-63 f minimumsalaris gezagvoerder DC8-63 f maximumsalaris gezagvoerder DC8-63 f f 742941 in 7 jaar f 970—1355 in 10 jaar f 1205—1577 in 6 jaar f 1325—1776 in 7 jaar f 493970 in 12 jaar f 8551175 in 9 jaar f 9701295 in 9 jaar 2026 p.m. op 25-jarige leeftijd 4752 p.m. op 45-jarige leeftijd 2786 p.m. op 25-jarige leeftijd 3492 p.m. op 30-jarige leeftijd 4512 p.m. op 45-jarige leeftijd 6576 p.m. op 40-jarige leeftijd 7032 p.m. op 45-jarige leeftijd DEN HAAG Over enkele weken zal in de Tweede Kamer gesproken worde* over de activiteit die Nederland in het afgelopen zittingsjaar in de Verenigde Na ties heeft ontplooid. Hoewel in het officiële verslag van Buitenlandse Zaken van de 156 pagina's slechte driekwart vel wordt besteed aan het apartheidsprobleem en de dekolonisatie vraagstukken in Afrika, zal dit onderwerp door de volksvertegenwoordiging waar schijnlijk in een centrale positie worden geplaatst. hogere autoriteiten ingesteld mede op grond van economische, politieke en militaire belangen ondanks regel matige personeelstekorten die worden veroorzaakt door een te gering aanbod van geschikte nieuwe krachten en door de snelle ontwikkelingen in de lucht vaart". „Dit alles veroorzaakt op de ver keersleider en zijn assistent een steeds toenemende druk, die als een last wordt gevoeld. Want iedereen ver wacht van hen dat zij, ondanks alles, het systeem veilig laten werken". De problemen die zich voordoen bij de selectie van adspirant-verkeerslei- ders zijn groot. Het rapport zegt daar over: „Slechts weinig sollicitanten be zitten de talenten en het verantwoorde lijkheidsgevoel om voor de opleiding in aanmerking te komen. Het percentage adspiranten. dat de mentaal zware op leiding met goed gevolg voltooit, is zeer laag te noemen". Zodoende is er een vrijwel chronisch tekort aan verkeersleiders. Blijkens het rapport zijn de consequenties zonder meer alarmerend: „Om het nijpend tekort op te van gen, is de algemene theoriecursus in Eelde ingekrompen. Dit geldt zowel voor de duur van de opleiding als voor de behandelde stof en de exameneisen. Uit een oogpunt van veiligheid is dit onaanvaardbaar. Gezien de snelle ont wikkelingen in de luchtvaart moet de kwaliteit van de vakopleiding niet wor den verlaagd, maar verhoogd". In 1965 schreven de verkeersleiders een brief aan de leiding van de Rijks luchtvaartdienst, waarin tot uitdruk king werd gebracht dat de beschikbare outillage onvoldoende was. Sindsdien is een aantal verbeteringen doorgevoerd. De verkeersleiders achten nu de tijd gekomen dat verbeteringen worden aangebracht in hun maatschappelijke positie. Zij vinden dat hun beroep slechts kan worden vergeleken met dat van de ver keersvlieger. Als punten van overeen komst worden genoemd: snelheid en betrouwbaarheid van informatieverwer king en besluitneming, het niveau van verantwoordelijkheid. afbreukrisico, vooropleiding, persoonlijk risico en de spanning waaronder wordt gewerkt. De verschillen in beloning tussen verkeers leiders en vliegers worden onredelijk genoemd. Hoe groot deze verschillen zijn, blijkt uit bijgaand overzicht. Dwars door alle partijen been, zijn er vele parlementariërs die er niet ge rust op zijn dat de houding van de Ne derlandse delegatie bij de UNO op dit punt voldoende aansluit bij de menin gen die er hierover heersen in het par lement. In een achterkamertje ontmoet ik één van de zeven buitenlandse verte genwoordigers van de vrijheidsbewe ging in het door Portugezen bezette Guinee: Onesimo Silveira, 34 jaar. Hij vertegenwoordigt de onafhankelijk heidsbeweging van Guinee in West- Europa. Als zodanig is hij door Zwe den erkend en hij brengt een driedaags bezoek aan Nederland om de Neder landse regering steun te vragen voor de opbouw van zijn land. De Portugese kolonie Guinee een van de drie Portugese kolonies in Afri ka is zo groot als Nederland, telt een miljoen inwoners en wordt bezet door 30.000 Portugese soldaten die zich sinds enkele jaren nog slechts kunnen handhaven in het dozijn steden dat het land telt. Sinds 1956 bestaat er in Guinee een vrijheidsbeweging, die na zes jaar vruchteloos onderhandelen, in 1962 tot de strijd besloot. De onafhankelijk heidsbeweging bezet thans tweederde van het land. Ik vraag de heer Silveira of het doel van zijn partij is de Portugezen uit Guinee te verdrijven. „Geen sprake van. Alle Portugese burgers die bereid zijn zonder hun eeuwenoude voorrechten met ons sa men aan de opbouw van Guinee te werken, zijn welkom. Ons doel is: te rugtrekking van de Portugese troe pen." Is uw beweging communistisch? „De Portugese regering noemt ieder een die sociale hervormingen wil, een communist. Wij zijn geen communist. Wij willen slechts in vrijheid een sa menleving opbouwen waar wij allen als volwaardige burgert worden aan vaard". „Toen wij onze strijd in 1962 begon nen, was 99 pet. van ons volk analfa beet het resultaat van vijf eeuwen kolonisatie. In de gebieden die wij thans controleren, hebben wij 157 scho len opgericht voor vijftienduizend kin deren. Dat is ons gelukt met buiten landse steun onder meer uit de Scan dinavische landen, die ons als volks vertegenwoordigers erkennen. Wij zul len bij de opbouw van ons land nog lang buitenlandse hulp nodig hebben en wij hopen die ook uit uw land te krij gen." Hoe komt aan wapens? „Wij vallen niet aan, wij verdedi- NA-4 DEN HAAG Annette Kobold van veertien en Rudolf Kubina van zestien jaar zijn al bijna veertien dagen spoorloos. Met drieduizend mark (ongeveer 2700 gulden), al het spaargeld van An nette. zijn ze op 23 mei bij hun ouders in Dortmund weggelopen om ergens in Nederland onder te duiken. Hun verontruste vaders, dr. Heinz Kubina en Hans Kobold, zoeken kam peerplaatsen langs de Nederlandse kust af. De kinderen hebben geschreven dat zü veel geld hebben uitgegeven voor fietsen en een grote tent. De avontuurlijke Duitsertjes zijn sinds een jaar bijzonder op elkaar ge steld. Rudolf moest naar een internaat, omdat hij op school niet mee kon ko men en dat was voor Annette aanlei ding met geld en geliefde de grens over te gaan. De twee vaders blijven nog een paar dagen in Den Haag, in afwachting van de opsporingsresultaten. Interpol is ge waarschuwd. Ook een aantal politie korpsen heeft een foto van de jongge- liefden gekregen. Vader Kubina wil beloven dat hij zijn zoon niet naar het internaat zal stu deren als hij maar met Annette terugkeert haar huis. In het briefje schreven Rudolf en An nette nog, hen niet niet op te sporen. ..Als u ons vindt, plegen we zelf moord", schreven ze. ADVERTENTIE Bij de grote juwelenroof te Amsterdam werd o.m. een fles Olifant Jonge vermist. De politie werd hierdoor op het spoor gezet van de bekende kraker Janus de Nippert. Bij zijn arrestatie viel hij door de mand met de woorden: „As ik een fles Olifant zie staan, ken ik er niet afblijve!" UTRECHT Na maanden van te ruggang is het NVV er dit jaar in ge slaagd ledenwinst te boeken. In de eerste vier maanden steeg het leden tal met 4000 tot 558.979. Het NKV gelukte ddt niet, althans af gaande op de resultaten van de eerste twee maanden: Het aantal leden daal de met duizend tot 412.541. Het CNV had nog geen cijfers ter beschikking. Ledenwinst boekten bij het NW vooral de middengroepen. De Algeme ne Bond van ambtenaren (Abva) kreeg er bijna 2000 man bij. Hij streefde met zijn 110.369 leden de Metaalbedrijfs- bond NVV als grootste bond voorbij. ADVERTENTIE ic De twee vermisten: links Rudolf Kubina (16 jaar) en rechts Anette Ko bold (14 jaar). ONESIMO SILVEIRA gen ons slechts. De wapens maken we buit op de Portugese troepen en we krijgen ze uit Afrikaanse landen. Onze gebieden in Guinee worden echter da gelijks door Portugese vliegtuigen met napalm gebombardeerd. Daartegen hebben we weinig bescherming en het kost veel slachtoffers onder de burger bevolking." Hoe beziet men in uw land de hof ding van de Westerse landen? Deze vraag wordt pas de volgende dag volledig beantwoord door het Ka merlid H. Wieringa (PvdA) die dit jaar lid was van de Nederlandse dele gatie bij de Verenigde Naties. „Voor de Afrikanen en de Aziaten ts de UNO de enige plaats waar de lan den buitenlandse politiek dienen te be drijven. Zij begrijpen niet dat de Wester se wereld de UNO slechts als een van de vele plaatsen voor buitenlandse po litiek ziet. De Afrikanen zijn dan ook diep teleurgesteld in de betrekkelijke ongeïnteresseerdheid van de Westerse landen als in de UNO de problemen van apartheid of dekolonisatie aan de orde komen." ..Nederland heeft in Afrika een uit stekende naam, vooral door de activi teit op ontwikkelingsgebied. Aan die goede naam wordt in de UNO afbreuk gedaan. Nederland stemt daar wel voor algemene begrippen, over men senrechten. maar wanneer in de UNO op dat gebied concrete zaken aan de orde komen, laat ons land verstek gaan." Hebt u in de UNO kunnen eonsta- teren dat door de deelneming van Por tugal aan de NAVO deze verdragsor ganisatie bij de Afrikanen in diskrediet komt? „De Afrikanen vinden dat de Wester se landen wel algemene beginselen be lijden, maar dat ze langs een achter weg Portugal steunen in het handha ven van het koloniaal bewind. En de Afrikanen hebben zoals wij alle maal de cijfers om dat te bewijzen: „Portugal heeft volgens officiële op gave een leger van 148.000 man; hier van zitten eveneens volgens officiële cijfers, 140.000 man in de kolonies. Portugals aandeel in de NAVO-strijd- krachten bestaat dus uit achtduizend man. Als men nu ziet hoeveel wapens Portugal krijgt in NAVO-verband dan wordt het voor iedereen duidelijk dat deze wapens worden gebruikt in de ko lonies." „Toch zetten de Afrikanen zich niet speciaal tegen de NAVO af. Zij wijzen ook op andere vormen van steun aan Portugal: dat land besteedt nu al veer tig procent van zijn hele begroting aan het leger dat is acht procent van het nationale inkomen. De koloniale strijd vraagt steeds meer van Portugal en de belastingdruk in het land is al onnoemelijk zwaar." „Portugal kan de strijd in zijn kolo nies alleen maar volhouden als het na tionale inkomen door buitenlandse in vesteringen omhoog wordt gejaagd. De Afrikanen hebben in de afgelopen zit ting van de UNO een resolutie inge diend om een verbod van wapenleve- ranties en een investeringsverbod te gen Portugal aanvaard te krijgen. De Nederlandse regering heeft deze reso lutie niet gesteund, hoewel zij de grondregels van mensenrechten wel onderschreef. Zoiets wekt groot onbe grip in de Afrikaanse landen."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9