Stiptheidsactie verkeersleiders
bedreigt luchtvaart in ons land
Doe er gerust een
schepje op!
c/illeen suikerzoet
iszuiverzoet
VRIJHEIDSSTRIJDER
SILVEIRA ZOEKT
IN ONS LAND HULP
DUITSE JONGEN EN MEISJE AL TWEE
WEKEN ONDERGEDOKEN IN ONS LAND
25 stuks 1.75
Grote verantwoordelijkheid wordt
onvoldoende betaald99
Suiker is een traktatie
vande natuur
cEeribrön van energie
enwëerstandiwezniogen.
Past prima in uwT
uwoeijoetteaan
suiker niet met
kunstmatig "zoet?
GROTE VERTRAGINGEN EN VEEL ONGERIEF VERWACHT
Risico om te falen steeds groter
Vaders zoeken
kampeerplaatsen
langs kust af
LEDENWINST
BU N.V.V.
Handje bezeerd.
Flinkerd zijn.
Mama heeft jodium.
Zonder pijn.
V.S.-SCHEPEN NAAR
ZWARTE ZEE
Bewondering
Liever niet
Leer meer over suiker!
Risico
Ingewikkeld
TWEEDERDE VAN PORTUGEES GUINEE IN
HANDEN ONAFHANKELIJKHEIDSBEWEGING
Tekort
Brief
Soldaten
Welkom
OLIFANT GESTOLEN.
betadine
jodium
Afbreuk
VRIJDAG 6 JUNI 1969
advertentie:
anders dan
andere
caballero
Toneelspeelster en TV-actrfce Jenny Arean
AMSTERDAM Het vliegverkeer op de Nederlandse luchthavens wordt be
dreigd door een stiptheidstctie van de luchtverkeersleiders.
De actie begint mogelijk nog deze maand. Vernacht wordt, dat grote vertra
gingen bij de afwikkeling van het luchtverkeer het gevolg zullen zijn. Vertra
gingen betekenen verliezen voor de luchtvaartmaatschappijen en veel ongerief
voor de passagiers.
Vooral de luchthaven Schiphol zou
door zo'n actie worden getroffen. Tij
dens de spitsuren zullen tal van vlieg
tuigen boven ons land of de Noordzee
in de „wachtkamer" moeten. Vertrek
kende vliegtuigen zullen langer aan de
grond moeten blijven.
Vertragingen in de luchtvaart krij
gen snel het effect van een sneeuwbal
omdat de aansluitingen in het gedrang
komen. De gevolgen van de actie zullen
daarom merkbaar zijn tot in alle uit
hoeken van de wereld.
De verkeersleiders willen een reorga
nisatie van hun dienst en een verbete
ring in hun beloning, die zij onredelijk
laag noemen. Het onderzoek naar de
ze reorganisatie is nog aan de gang.
Het Nederlandse luchtverkeersleiders-
gilde houdt er rekening mee dat haar
voorstellen niet door de leiding van de
Rijksluchtvaartdienst worden overge
nomen. Dit zullen de verkeersleiders
niet accepteren en een stiptheidsactie
beginnen.
De luchtvaartmaaschappijen zijn per
brief voor de mogelijke actie gewaar
schuwd. „Wij zullen precies volgens de
voorschriften gaan werken. Deze laten
onvoldoende ruimte voor de extra ser
vice, die tot nu toe uit economisch be
lang werd verleend, voor zover de vei
ligheid dit toeliet".
Opdat de luchtvaartmaatschappijen
niet door de actie worden overvallen,
zijn zij nu al op de hoogte gebracht.
In kringen van de verkeersvliegers is
men ervan overtuigd, dat een eventue
le stiptheidsactie van de verkeersleiders
zeer vertragend zal werken. Zij wijzen
er op dat juist rond het vliegveld de sa
menwerking tussen vlieger en verkeers
leider van groot belang is.
De vliegers menen dat zo'n actie be-
WASHINGTON Twee Amerikaan
se torpedoboot jagers zullen op 18 juni
de Zwarte Zee opvaren, voor vierdaag
se manoeuvres, zo maakte het Penta
gon donderdag bekend. Sinds 1959 heb
ben kleine Amerikaanse oorlogsschepen
het gebied geregeld bezocht. De laatste
maal was dat in december.
De Sovjet-Unie protesteerde toen fel.
slist geen gevaar hoeft op te leveren.
„Bovendien zijn de verkeersleiders veel
te integer om mensen in gevaar te bren
gen".
De vliegers hebben grote bewondering
voor de beheersing en het vakmanschap
van de verkeersleiders in ons land. Ge
zien de hoge eisen die aan hen worden
gesteld, acht men het niet juist dat hun
salarissen zijn gebaseerd op een amb-
tenarenschaal.
„Iedere actie, die op Schiphol tot ver
traging leidt, wordt door ons betreurd",
zei de directeur van de luchthaven
Schiphol, mr. J. van Stapele. „Welke
de consequenties van zo'n actie precies
zouden zijn, is niet te overzien".
De directie van de KLM zei: „Dit is
geen zaak van de maatschappij en dus
heeft dc KLM geen commentaar". De
KLM is verreweg de belangrijkste ge
bruiker van Schiphol.
„Elke luchtvaartmaatschappij zal zo'n
actie vervelend vinden", meende een
woordvoerder van de Scandinavië .i Air-
laines System. „Voor het comfort van
de passagiers zijn zulke dingen nooit
bevorderlijk".
„We zullen met de mogelijkheid van
een actie rekening houden", aldus een
zegsman van Martir.air Holland. ,Heb je
starts en landingen in de piekuren dan
heeft zo'n actie mogelijk invloed op de
dienstuitvoering".
En directeur H. L. Flink van de Luft
hansa in ons land: „Wij kunnen er na
tuurlijk niets aan doen. Maar ik zou
willen zeggen: Liever niet. In Duitsland
hebben wij kortgeleden iets dergelijks
meegemaakt. Daar hadden wij toen
met vertragingen te kampen. Ons kost
het geld, maar het is vooral vervelend
voor de passagiers, zeker wanneer zij
aansluitingen missen".
De Rijksluchtvaartdienst heeft giste
ren laten weten dat het onderzoek zal
leiden tot een positieverbetering voor
het grootste deel van de verkeersleiders
en de assistenten. Voor de verkeerslei
ders wordi de rang van hoofdambte
naar in het vooruizicht gesteld. „Een
definitieve beslissing kan voor 1 sep
tember worden verwacht", aldus de
Rijksluchtvaartdienst.
ADVERTENTIE
Suikgt1?
GratisVerzend onderstaande bon voor interessante
documentatie.
Aan de Nederlandse Suikerindustrie,
Postbus 1000, Den Haag.
Stuur mij s.v.p. uw gratis documentatie over
suiker.
Naam:
Adres:
SCHIPHOL „De grote verantwoor
delijkheid die de verkeersleider draagt
voor de veiligheid van het luchtver
keer, heeft altijd al een honorering ge
wettigd, die ver uitgaat boven de hui
dige. Daarnaast vraagt een aantal bij
komende factoren om een honorering
die passend is voor de functie van ver-
kersleider".
Dit wordt gezegd in een recent rap
port dat het Nederlandse Luchtver-
keersleidersgilde heeft samengesteld
over de status van de verkeersleider
en zijn assistent. Het rapport is opge
steld om te kunnen aantonen hoe zeer
de betaling van de verkeersleiders is
achtergebleven.
Er wordt op gewezen dat de ver
keersleider, vergeleken met bijvoor
beeld tien jaar geleden, sneller moet
beslissen. Dit als gevolg van de sterke
groei van het luchtverkeer, de toename
van het percentage straalvliegtuigen in
dit verkeer en de handelbaarheid van
de huidige typen straalvliegtuigen in
verkeerstechnische zin.
„De draagwijdte van de beslissingen
van de verkeersleider is groter door
het steeds toenemende aantal passa
giers, dat per duurdere éenheid wordt
vervoerd", aldus het rapport, „terwijl
door de toenemende druk op de ver
keersleider zijn risico om te falen
steeds groter wordt".
„Er zijn weinig andere beroepen die
zo'n hoeveelheid verantwoqrdelijkheid,
onder druk gedragen, met zich mee
brengen als dat van luchtverkeerslei
der. Deze heeft vele malen per dag de
verantwoordelijkheid voor duizenden
mensenlevens en tientallen miljoenen
guldens aan materiaal. De grenzen tus
sen de veiligheid van een vliegtuig en
het gevaar van een mogelijke ramp
kunnen en zullen ook dikwijls dichtbij
elkaar liggen".
„Deze grenzen worden bepaald door
het grote aantal beslissingen dat de
verkeersleider volkomen zelfstandig in
fracties van seconden moet nemen.
Daarbij mist hij het voordeel bedenk
tijd te hebben, een probleem van alle
kanten te kunnen bezien, ruggespraak
te houden met een collega, of terug te
kunnen vallen op een meerdere".
„Hij moet zijn taak vervullen on
danks ingewikkelde procedures door
Onderstaand staatje toont aan dat het maximumsalaris dat een hoofd
verkeersleider kan bereiken (1776 gulden) nog beduidend lager ligt dan het
minimumsalaris (2026 gulden) van een jonge tweede vlieger op een DC-8. Het
maximumsalaris van dezelfde hoofdverkeerslfider is nog geen kwart van het
maximum van een gezagvoerder op een DC-8.
Salarisschalen >an verkeersleiders
Aspirant-verkeersleider
Verkeersleider
Verkeersleider le klasse
Hoofdverkeersleider
Salarisschalen van assistent-verkeersleiders
Verkeersleidingsassistent
Verkeersleidingsassistent le klasse
Verkeersleidingshoofdassisteni
I
Huidige salarissen van verkeersvliegers (KLM)
minimumsalaris 2e vlieger DC8-63 f
maximumsalaris 2e vlieger DC8-63 f
minimumsalaris le vlieger DC8-63 f
f
maximumsalaris le vlieger DC8-63 f
minimumsalaris gezagvoerder DC8-63 f
maximumsalaris gezagvoerder DC8-63 f
f 742941 in 7 jaar
f 970—1355 in 10 jaar
f 1205—1577 in 6 jaar
f 1325—1776 in 7 jaar
f 493970 in 12 jaar
f 8551175 in 9 jaar
f 9701295 in 9 jaar
2026 p.m. op 25-jarige leeftijd
4752 p.m. op 45-jarige leeftijd
2786 p.m. op 25-jarige leeftijd
3492 p.m. op 30-jarige leeftijd
4512 p.m. op 45-jarige leeftijd
6576 p.m. op 40-jarige leeftijd
7032 p.m. op 45-jarige leeftijd
DEN HAAG Over enkele weken zal in de Tweede Kamer gesproken worde*
over de activiteit die Nederland in het afgelopen zittingsjaar in de Verenigde Na
ties heeft ontplooid.
Hoewel in het officiële verslag van Buitenlandse Zaken van de 156 pagina's slechte
driekwart vel wordt besteed aan het apartheidsprobleem en de dekolonisatie
vraagstukken in Afrika, zal dit onderwerp door de volksvertegenwoordiging waar
schijnlijk in een centrale positie worden geplaatst.
hogere autoriteiten ingesteld mede op
grond van economische, politieke en
militaire belangen ondanks regel
matige personeelstekorten die worden
veroorzaakt door een te gering aanbod
van geschikte nieuwe krachten en door
de snelle ontwikkelingen in de lucht
vaart".
„Dit alles veroorzaakt op de ver
keersleider en zijn assistent een steeds
toenemende druk, die als een last
wordt gevoeld. Want iedereen ver
wacht van hen dat zij, ondanks alles,
het systeem veilig laten werken".
De problemen die zich voordoen bij
de selectie van adspirant-verkeerslei-
ders zijn groot. Het rapport zegt daar
over: „Slechts weinig sollicitanten be
zitten de talenten en het verantwoorde
lijkheidsgevoel om voor de opleiding in
aanmerking te komen. Het percentage
adspiranten. dat de mentaal zware op
leiding met goed gevolg voltooit, is zeer
laag te noemen".
Zodoende is er een vrijwel chronisch
tekort aan verkeersleiders. Blijkens het
rapport zijn de consequenties zonder
meer alarmerend:
„Om het nijpend tekort op te van
gen, is de algemene theoriecursus in
Eelde ingekrompen. Dit geldt zowel
voor de duur van de opleiding als voor
de behandelde stof en de exameneisen.
Uit een oogpunt van veiligheid is dit
onaanvaardbaar. Gezien de snelle ont
wikkelingen in de luchtvaart moet de
kwaliteit van de vakopleiding niet wor
den verlaagd, maar verhoogd".
In 1965 schreven de verkeersleiders
een brief aan de leiding van de Rijks
luchtvaartdienst, waarin tot uitdruk
king werd gebracht dat de beschikbare
outillage onvoldoende was. Sindsdien is
een aantal verbeteringen doorgevoerd.
De verkeersleiders achten nu de tijd
gekomen dat verbeteringen worden
aangebracht in hun maatschappelijke
positie.
Zij vinden dat hun beroep slechts kan
worden vergeleken met dat van de ver
keersvlieger. Als punten van overeen
komst worden genoemd: snelheid en
betrouwbaarheid van informatieverwer
king en besluitneming, het niveau van
verantwoordelijkheid. afbreukrisico,
vooropleiding, persoonlijk risico en de
spanning waaronder wordt gewerkt. De
verschillen in beloning tussen verkeers
leiders en vliegers worden onredelijk
genoemd.
Hoe groot deze verschillen zijn, blijkt
uit bijgaand overzicht.
Dwars door alle partijen been, zijn
er vele parlementariërs die er niet ge
rust op zijn dat de houding van de Ne
derlandse delegatie bij de UNO op dit
punt voldoende aansluit bij de menin
gen die er hierover heersen in het par
lement.
In een achterkamertje ontmoet ik
één van de zeven buitenlandse verte
genwoordigers van de vrijheidsbewe
ging in het door Portugezen bezette
Guinee: Onesimo Silveira, 34 jaar. Hij
vertegenwoordigt de onafhankelijk
heidsbeweging van Guinee in West-
Europa. Als zodanig is hij door Zwe
den erkend en hij brengt een driedaags
bezoek aan Nederland om de Neder
landse regering steun te vragen voor
de opbouw van zijn land.
De Portugese kolonie Guinee een
van de drie Portugese kolonies in Afri
ka is zo groot als Nederland, telt
een miljoen inwoners en wordt bezet
door 30.000 Portugese soldaten die zich
sinds enkele jaren nog slechts kunnen
handhaven in het dozijn steden dat het
land telt.
Sinds 1956 bestaat er in Guinee een
vrijheidsbeweging, die na zes jaar
vruchteloos onderhandelen, in 1962 tot
de strijd besloot. De onafhankelijk
heidsbeweging bezet thans tweederde
van het land.
Ik vraag de heer Silveira of het doel
van zijn partij is de Portugezen uit
Guinee te verdrijven.
„Geen sprake van. Alle Portugese
burgers die bereid zijn zonder hun
eeuwenoude voorrechten met ons sa
men aan de opbouw van Guinee te
werken, zijn welkom. Ons doel is: te
rugtrekking van de Portugese troe
pen."
Is uw beweging communistisch?
„De Portugese regering noemt ieder
een die sociale hervormingen wil, een
communist. Wij zijn geen communist.
Wij willen slechts in vrijheid een sa
menleving opbouwen waar wij allen
als volwaardige burgert worden aan
vaard".
„Toen wij onze strijd in 1962 begon
nen, was 99 pet. van ons volk analfa
beet het resultaat van vijf eeuwen
kolonisatie. In de gebieden die wij
thans controleren, hebben wij 157 scho
len opgericht voor vijftienduizend kin
deren. Dat is ons gelukt met buiten
landse steun onder meer uit de Scan
dinavische landen, die ons als volks
vertegenwoordigers erkennen. Wij zul
len bij de opbouw van ons land nog
lang buitenlandse hulp nodig hebben en
wij hopen die ook uit uw land te krij
gen."
Hoe komt aan wapens?
„Wij vallen niet aan, wij verdedi-
NA-4
DEN HAAG Annette Kobold van
veertien en Rudolf Kubina van zestien
jaar zijn al bijna veertien dagen
spoorloos.
Met drieduizend mark (ongeveer
2700 gulden), al het spaargeld van An
nette. zijn ze op 23 mei bij hun ouders
in Dortmund weggelopen om ergens
in Nederland onder te duiken.
Hun verontruste vaders, dr. Heinz
Kubina en Hans Kobold, zoeken kam
peerplaatsen langs de Nederlandse kust
af. De kinderen hebben geschreven dat
zü veel geld hebben uitgegeven voor
fietsen en een grote tent.
De avontuurlijke Duitsertjes zijn
sinds een jaar bijzonder op elkaar ge
steld. Rudolf moest naar een internaat,
omdat hij op school niet mee kon ko
men en dat was voor Annette aanlei
ding met geld en geliefde de grens over
te gaan.
De twee vaders blijven nog een paar
dagen in Den Haag, in afwachting van
de opsporingsresultaten. Interpol is ge
waarschuwd. Ook een aantal politie
korpsen heeft een foto van de jongge-
liefden gekregen.
Vader Kubina wil beloven dat hij zijn
zoon niet naar het internaat zal stu
deren als hij maar met Annette
terugkeert haar huis.
In het briefje schreven Rudolf en An
nette nog, hen niet niet op te sporen.
..Als u ons vindt, plegen we zelf
moord", schreven ze.
ADVERTENTIE
Bij de grote juwelenroof te
Amsterdam werd o.m. een fles
Olifant Jonge vermist. De politie
werd hierdoor op het spoor gezet van
de bekende kraker Janus de Nippert.
Bij zijn arrestatie viel hij door de
mand met de woorden: „As ik een
fles Olifant zie staan, ken ik er niet
afblijve!"
UTRECHT Na maanden van te
ruggang is het NVV er dit jaar in ge
slaagd ledenwinst te boeken. In de
eerste vier maanden steeg het leden
tal met 4000 tot 558.979.
Het NKV gelukte ddt niet, althans af
gaande op de resultaten van de eerste
twee maanden: Het aantal leden daal
de met duizend tot 412.541. Het CNV
had nog geen cijfers ter beschikking.
Ledenwinst boekten bij het NW
vooral de middengroepen. De Algeme
ne Bond van ambtenaren (Abva) kreeg
er bijna 2000 man bij. Hij streefde met
zijn 110.369 leden de Metaalbedrijfs-
bond NVV als grootste bond voorbij.
ADVERTENTIE
ic De twee vermisten: links Rudolf
Kubina (16 jaar) en rechts Anette Ko
bold (14 jaar).
ONESIMO SILVEIRA
gen ons slechts. De wapens maken we
buit op de Portugese troepen en we
krijgen ze uit Afrikaanse landen. Onze
gebieden in Guinee worden echter da
gelijks door Portugese vliegtuigen met
napalm gebombardeerd. Daartegen
hebben we weinig bescherming en het
kost veel slachtoffers onder de burger
bevolking."
Hoe beziet men in uw land de hof
ding van de Westerse landen?
Deze vraag wordt pas de volgende
dag volledig beantwoord door het Ka
merlid H. Wieringa (PvdA) die dit
jaar lid was van de Nederlandse dele
gatie bij de Verenigde Naties.
„Voor de Afrikanen en de Aziaten ts
de UNO de enige plaats waar de lan
den buitenlandse politiek dienen te be
drijven. Zij begrijpen niet dat de Wester
se wereld de UNO slechts als een van
de vele plaatsen voor buitenlandse po
litiek ziet. De Afrikanen zijn dan ook
diep teleurgesteld in de betrekkelijke
ongeïnteresseerdheid van de Westerse
landen als in de UNO de problemen
van apartheid of dekolonisatie aan de
orde komen."
..Nederland heeft in Afrika een uit
stekende naam, vooral door de activi
teit op ontwikkelingsgebied. Aan die
goede naam wordt in de UNO afbreuk
gedaan. Nederland stemt daar wel
voor algemene begrippen, over men
senrechten. maar wanneer in de UNO
op dat gebied concrete zaken aan de
orde komen, laat ons land verstek
gaan."
Hebt u in de UNO kunnen eonsta-
teren dat door de deelneming van Por
tugal aan de NAVO deze verdragsor
ganisatie bij de Afrikanen in diskrediet
komt?
„De Afrikanen vinden dat de Wester
se landen wel algemene beginselen be
lijden, maar dat ze langs een achter
weg Portugal steunen in het handha
ven van het koloniaal bewind. En de
Afrikanen hebben zoals wij alle
maal de cijfers om dat te bewijzen:
„Portugal heeft volgens officiële op
gave een leger van 148.000 man; hier
van zitten eveneens volgens officiële
cijfers, 140.000 man in de kolonies.
Portugals aandeel in de NAVO-strijd-
krachten bestaat dus uit achtduizend
man. Als men nu ziet hoeveel wapens
Portugal krijgt in NAVO-verband dan
wordt het voor iedereen duidelijk dat
deze wapens worden gebruikt in de ko
lonies."
„Toch zetten de Afrikanen zich niet
speciaal tegen de NAVO af. Zij wijzen
ook op andere vormen van steun aan
Portugal: dat land besteedt nu al veer
tig procent van zijn hele begroting aan
het leger dat is acht procent van
het nationale inkomen. De koloniale
strijd vraagt steeds meer van Portugal
en de belastingdruk in het land is al
onnoemelijk zwaar."
„Portugal kan de strijd in zijn kolo
nies alleen maar volhouden als het na
tionale inkomen door buitenlandse in
vesteringen omhoog wordt gejaagd. De
Afrikanen hebben in de afgelopen zit
ting van de UNO een resolutie inge
diend om een verbod van wapenleve-
ranties en een investeringsverbod te
gen Portugal aanvaard te krijgen. De
Nederlandse regering heeft deze reso
lutie niet gesteund, hoewel zij de
grondregels van mensenrechten wel
onderschreef. Zoiets wekt groot onbe
grip in de Afrikaanse landen."