Opper v. d. Linde heeft zijn „10.000-beurt" al gehad n Frisse advertentie mimm Hoofdpijn van de ivelvaart We doen maar met onze gezondheidn H, Harde woorden in provinciaal jaarverslag: Vastgelopen Directeuren voelen zich „machteloos en moedeloos' Wachten... Hecht team Partners Dfcwbtj yhtdMfinffw cr ai Hei maal het doorbijten, het moreel steunen van de ander, die een inzinking krijgt, het samen weer aankomen bij rust- en bij eind punt. Het gezang, dat passanten de indruk geeft: die jongens kunnen zo de hele week nog wel doorlopen. Kapitein Werkhoven: Ze leren elkaar zo goed kennen op deze manier, nu al, maar vooral ook als het er straks op aan komt in de Vierdaagse. De man die èlles leek te kunnen, blijkt het soms met wat minder te moeten doen. Een ander, van wie weinig werd verwacht, kan tot enorme prestaties komen. Het oordeel van mensen over elk aar kan er zoveel breder door worden. De betekenis daarvan strekt zich uit over een heel wat langere tijd dan die vier dagen in Nijmegen of de trammgsdagen. Die sfeer van de Vierdaagse is er ook op de rustplaatsen, waar de vaste verzorgingsploeg onder leiding van opper wachtmeester P. Kraavkamp de zaken uit stekend voor elkaar pleegt te hebben. De hierbij afgedrukte foto's werden gemaakt bij De Oude Kar tussen Apeldoorn en Zut- phen. Het detachement zou hier even pau zeren na de eerste drieëndertig kilometer. Er was yoghurt in lampenkannen, krenten brood in blik waarvan de marechaussees voldaan mochten constateren dat de kren ten er niet door een slechte schutter met een geweer waren ingeschoten en de zon scheen alsof het er al volop Vierdaagse was. Er werden blaren behandeld, waar voor niemand zich hoefde te schamen, om dat ook de meest ervaren Vierdaagsevete- ranen die nog wel kunnen krijgen. Maar met het zingen was het wel even afgelo pen; beter konden ze nu even met de voe ten tegen de muur gaan liggen en elkaar sterke verhalen vertellen over de eerste er varingen en desnoods over de ervaringen, die nog moesten komen. Verhalen ook van de veteranen in het detachement, die écht weten hoe het straks zal toegaan. Lio'n veteraan is bijvoorbeeld op perwachtmeester D. v. d. Linde, die dit jaar voor de achttiende maal meeloopt. Bij het wapen van de Koninklijke Marechaussee is hij met die achttien keer de onbetwiste kampioen en ook bij het hele wapen gooit hij hoge ogen. Slechts van weinigen is be kend, dat zij vaker in Nijmegen hebben meegelopen. Eén van hen is de oud-com mandant van het Wapen, generaal b.d. Eg- ter van Wissekerke, die de vijfentwintig maal al vér gepasseerd is, terwijl in een bejaardentehuis nog een oud-marechaussee moet wonen, die de veertig maal heeft ge haald. Wat ziet opperwachtmeester v. d. Linde in de Vierdaagse? „De hele sfeer doet het 'em eigenlijk, dat begint 's maandags al, zodra je de Waalbrug over bent en dan moet alles nog beginnen. Je ziet er alle grenzen vervagen, ook de persoonlijke. Dat trekt mij erg aan." In totaal heeft hij er nu ongeveer twaalf duizend Vierdaagse-kilometers opzitten, in clusief de trainingsrondjes. Meer dan een kwart van., d.e< omtrek van de wereld. Of, zoals hij het zelf zegt: „Ik heb in ieder ge- vaL mijn tienduizend-kilometerbeurt al ge had." Wachtmeester le klasse J. Tromp gaat voor de dertiende keer, maar die doet het weer anders: een kortere afstand met zwaardere bepakking. Hij traint dan ook apart en wel met zijn dertienjarige zoon Geert, die straks ook meegaat. Zoon Luitje traint met vrienden en bij de Vierdaagse heeft de heer Tromp dan ook zijn „eigen" detachement. Ze hebben er zin in, allemaal vetera nen en eerstelingen. Met in 't vooruitzicht een paar zware da gen, die zichzelf zullen belonen! Wie ze hoort zingen moet wel denken: „Die kunnen zo nog wel een hele week doorlo pen". Let is geen uitje voor een paar dagen, maar ook geen verplichte dienst wat is de Nijmeegse Vierdaagse dan wél voor het detachement Koninklijke Mare chaussee, dat er in juli weer met ferme lo pers heen gaat? „Als het 'n militaire oefening zou zijn, hadden we die hele Vierdaagse niet nodig", zegt kapitein K. W. Werkho ven, commandant van het detachement „dan zouden we zelf ook wel zoiets op het oefenprogramma kunnen zetten." Zijn per soonlijke mening: „het vormende element is belangrijk. De ervaring, dat je iets niet krijgt zonder zware inspanning, compleet met inzinkingen en allerlei andere moeilijk heden. Dat hoeft dan niet direct en alleen op de mars te slaan die ervaring krijg je later in het leven op nog veel meer ter reinen, in je huwelijk, kortom, met alles. Bij zo'n Vierdaagse zie je dan weer, dat je ten koste van grote inspanningen moet vol houden om iets te bereiken. In dit geval is dat bijvoorbeeld de voldoening voor jezelf, dat je het hebt gekund, terwijl het onder weg soms onmogelijk leek. Hoe vaak komt die gedachte niet op in die vier dagen: we halen het niet, het gaat gewoon niet meer. Maar als je volhoudt, blijkt het toch te gaan daar zit een be langrijk positief punt in. En dan komt er nog bij, dat je elkagr als vrienden leeft kennen als je 't zwaar hebt. Dat is ook een winstpunt van het meedoen aan de Vier daagse. Daar loop je dan samen te zwoe gen als kerels, die vrijwillig zijn gekomen, terwijl ze tevoren wisten dat ze 't zwaar zouden krijgen en je helpt elkaar, dat is de betekenis van dit alles. Als extra pluspunt krijg je er dan natuurlijk nog je interna tionale contacten bij, vrienden in allerlei landen van de wereld. Daarbij maakt het nauwelijks uit of je nu als militair dan wel als burger loopt." Dat laatste is meteen een antwoord aan sommige critici, die de Nijmeegse Vierdaagse „een in hoofdzaak militair evenement" willen noemen. detachement is dit jaar 78 man sterk en het zal meelopen op de vijf tig kilometer. Vijftig kilometer per dag voor allemaal: voor het beroepspersoneel, dat iets meer dan de helft van het detache ment uitmaakt, maar ook voor de dienst plichtigen, die nog maar sinds korte tijd in dienst zijn. Ze komen allemaal uit het opleidingscentrum in de Kon. Willem III- kazerne en ze krijgen een training, waarbij in totaal 480 kilometer wordt gelopen plus wat er in de gewone dienst nog bij komt natuurlijk. Bij de training is de stafkaart onmisbaar. V.l.n.r.: opperwachtmeester P. Kraay- kamp van de verzorgingsploegkapitein K. W. Werkhoven, commandant van het de tachement en opperwachtmeester D. v. d. Linde, kampioen-loper van het detache ment. VVV staat in Gelderland nog steeds voor de drempel der volwassenheid I^e samensmelting van de Streek-VVV's op de Noordwest- en Midden-Veluwe heeft er niet toe geleid, dat daar nu een krachtige streekorganisatie is ontstaan, zo meldt de directie van de Provinciale Gelderse Ver eniging voor Vreemdelingenverkeer in haar jaarverslag over 1968. Wel wordt, erkend, dat de directeur van deze organisatie won deren bereikt met een budget van nauwe lijks f 30.000 per jaar, maar de kortzich tigheid en de onwil, waarop hij zowel bij particulieren als bij de overheid stuit, ble ken tot dusver sterker te zijn dan de in vloed van de positieve krachten. Tegelijker tijd is het kantoor te Apeldoorn, waaraan een voorname rol was toebedacht als „Ster- VVV" met sterke regionale uitstraling, te sterk geoccupeerd geweest met de behar tiging van eigen toeristische problemen. Daardoor kon het geen bijdrage van wezen lijke betekenis geven aan het streekwerk in groter verband. De Zuid-Veluwe kent het probleem, dat de vier daar gevestigde organisaties in de loop der jaren alle een eigen bureau hebben gesticht. De drie streekdirecteuren hebben tezamen met VVV Arnhem besloten tot in tegratie van activiteiten en er is een wezen lijke bereidheid tot samenwerking, die in de praktijk al vruchten heeft afgeworpen. Maar desondanks is, aldus het jaarverslag, de federatie op de Z.-Veluwe zodanig kunst matig geënt op een inmiddels verouderde structuur, dat haar in deze vorm geen toe komst is beschoren. De VVV Gelders Rivierengebied ontwik kelt zich goed, hetgeen de directie niet in de laatste plaats toeschrijft aan de omstandig heid dat weerstanden van lokale aard, ver band houdend met de historische VVV-ont- wikkeling, hier vrijwel ontbraken. Bij de op richting immers waren in het hele gebied al minder plaatselijke VW's dan men alleen al in de gemeente Rheden aantrof...Overi gens dreigt hier toch ook 'n verstarring bin nen het vigerende patroon, zo wordt in het jaarverslag opgemerkt. öij het streven naar grotere eenheden in het WV-wezen dient te worden bedacht dat het doel nooit het oprichten v in ürhé- organisaties mag zijn. Als basistaken wor den in het iaarverslae genoemd: het moge lijk maken van een provinciaal en natio naal toeristisch beleid, een waardige tege- moettreding van de toerist en het steunen van het plaatselijk VVV-wezen met des kundige adviezen en bijstand. In de onder linge wedijver op promotioneel terrein die nen de streekorganisaties steeds weer een bron van inspiratie te zijn. Maar ook hier geldt het, dat eendracht macht maakt en dat veel propaganda-activiteiten in provin ciale of nog grotere verbanden moeten wor den opgezet. Inmiddels streeft de provin ciale VW er sterk naar, bij provinciale en gemeentelijke overheden voldoende fi nanciële waarborgen te krijgen voor de be hartiging van de basistaken. Bijna alle streek-VVV's zijn met hun propagandistische ambities vastgelopen als gevolg van het feit, dat zelfs voor de behartiging van pri maire belangen bijvoorbeeld de informa tieve de middelen niet of nauwelijks vol doende zijn. Deze VVV-impasse heeft bij vele directeuren in Gelderland een gevoel van machteloosheid en moedeloosheid doen ontstaan. Terwijl het toerisme in onze pro vincie omzetten haalt van honderden mil joenen guldens en daarmee wellicht de be langrijkste industrie is geworden, ervaart men, dat de belangstelling ervoor buiten de eigen kring maar klein is. Niet grotei dan in de tijd, toen het VVV-werk als een soort vrijetijdsbesteding van chauvinisten werd gezien. In werkelijkheid is het VVV-wezen echter een moeilijke en gecompliceerde zaak geworden, waarin alleen bekwame krachten op hun plaats zijn. den hun voor propaganda beschikbare mid delen ter beschikking te stellen van de streekorganisatie of de bedragen tenminste in overleg met de streek-VVV te besteden. Waar dit voor de hand ligt, zou gestreefd moeten worden naar een samensmelting van kleine verenigingen tot één organisatie óf hen te laten opgaan in een buur-VVV van grotere betekenis. met het NNBT zouden kunnen spreken. Een consequentie hiervan is onder meer, dat de Achterhoek zich door Arnhem of Apeldoorn vertegenwoordigd zou moeten zien, hetgeen de Gelderse VVV als onaanvaardbaar voor komt. iVfet het rapport-Bakkenist, uitgebracht op verzoek van de ANW en gehanteerd als uitgangspunt vuor de oprichting van hei NNBT, is de Provinciale Gelderse VVV hel niet op alle punten eens. Zij bepleit het op treden als volwaardige partner in zaken van nationaal belang var\ de vijf streek VW's zoals die thans zijn geformeerd Niet dus, zoals het rapport voorstelt. dri< streekorganisaties met zetels in Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen. Daarnaast zouden volgens het rapport-Bakkenist andere regio nale organisaties kunnen werken die dan echter, voorzovei hei de zo.iust gen: mde 'erantwoordelijkheden aangaat, niet direct i~|ver de toekomst: het op niveau brengen ^van de streek-VVV's dient begeleid te wor den door de provinciale VVV. De provin ciale staf en de directies in de streek zou den een hecht team moeten gaan vormen, teneinde de steeds weer opdoemende pro blemen samen het hoofd te kunnen bieden. De provinciale VVV stelt zich van deze sa menwerkingen voor, dat Gelderland de be schikking krijgt over een fors kader van bekwame krachten, dat naast een eigen taak in de regio medeverantwoordelijkheid draagt voor de toeristische welvaart in de provincie als geheel. Dit laatste zal echter een zware opgave zijn wanneer het moet gebeuren met particuliere middelen dit zou immers ten koste van het wervingsge- bied van de streekorganisaties gaan. Bij dit alles werd nog maar weinig over de plaatselijke VW's gesproken, maar dit be tekent niet, dat de proviciale VVV hen ver geet. Wel maakt zij onderscheid tussen lo kale VW's die zich tot nuttige organisaties nebben ontwikkeld en verenigingen, die hiei niet in zijn geslaagd. Het is de taak van de regionale VW-directeuren, de krachti ge plaatselijke verenigingen in hun beleid te integreren. De tientallen zeer kleine VW's, werkend met een budget van minder dan f 5000.-, zouden ertoe bewogen moeten wor- T")e Gelderse directie ziet er van af, aan deze beschouwing een programma van promotionele werkzaamheden toe te voegen. Wel wijst zij erop. dat de mogelijkheden daartoe bij de provinciale VVV zelf uiterst beperkt zijn. Dit vindt zijn oorzaak in het minimale propaganda-budget, dat op zijn beurt verband houdt met het streven, ten koste van eigen inkomstenbronnen te hel pen bij de financiering van de streekbu- reaus. De directie beschouwt deze gedrags lijn als juist, ook al heeft zij er tot dusver niet toe geleid dat het doel in voldoende mate werd bereikt. Dit doel blijft erop ge richt, dat een vijftal streekorganisaties in nauwe samenwerking met elkaar in staat zal zijn, een moderne aanpak van het toe risme in onze provincie te waarborgen. Het gezamenlijke budget voor promotionele ac tiviteiten zal op de duur een half miljoen gulden moeten belopen. Dit bedrag moet worden besteed in op elkaar afgestemde en niet op elkaar overlappende activiteiten. In de kracht van sterke streekbureaus ligt tevens de kracht van de provinciale ver eniging, aldus de directie. De staf van die provinciale vereniging zal zich tot het ui terste inspannen tot het geven van coördi nerende leiding en die aanvaardbaar te ma ken voor de directeuren van de streek- VW's, ook kan dit niet worden afgedwon gen bij de directeuren. „Wij zien onze taak nu allereers* als gericht op het helpen bij de vorming van een provinciale organisatie, zoals hierboven geschetst," aldus het jaar verslag: „hoe betreurenswaardig het ook is, het programma van moderne propagan distische activiteiten zal hierop goeddeels moeten wachten. Het ligt thans in handen van ons provinciaal bestuur en van de Gelderse gemeenten, of het Gelderse VW- wezen de drempel der volwassenheid spoe dig zal overschrijden." HToen de vorige week de koorts om de A Europacup losbarstte, hebben ook ad verteerders zich gemengd in het koor der opgewonden lieden. De meest opvallende verschijning en het verschijnsel in de se rie actualiteits-advertenties was Danny Cruyff zelf 19 up). Paginagroot keek ze boven vijf flesjes up-drank naar deze tekst: „Ik beloof je Johan, er komt niets anders in ons huis dan Seven Up". Een hele geruststelling voor een man die zo vaak van huis is. Te midden van de oeverloze serie wit makers, smaakmakers, tijgers en „de enige" en „de beste" was Danny Cruyff een primeur. Een primeur voor het recla mebureau LPE Nederland, in de Amster damse Sarphatistraat. Een onderdeel van Leo Burnett, 's werelds vierde reclame bureau met een omzet van 360 miljoen dollar. GEEN CAMPAGNE De pagina met mevrouw Cruyff is niet een onderdeel van een weloverwogen campagne. De heer W. F. Veldhuysen, di recteur van het bureau: „We voelden er niet zo gek veel voor, omdat het een ver snippering van het budget betekent, maar de klant wilde het wel". Het resultaat na één dag is een aantal complimenten van collega-reclamemakers en talloze telefoontjes van willekeurige particulieren met deze brandende vraag: „Is dit werkelijk de vrouw van Johan Cruyff?" Ze is het. 52 bij 37 centimeter groot. VISUEEL Account executive (zo heet dat nu een maal) John de Kraay (24) heeft Danny Cruyff „zo gek gekregen". Na, volgens de heer Veldhuysen: „een brainwave in een auto. Dat gebeurt meestal in een auto. We konden wel Johan boven die adverten tie zetten, maar er heten er zoveel Johan. Het was natuurlijk beter om het oog vi sueel aan Cruyff te binden". De familie Cruyff in Vinkeveen heeft geen telefoon en dat heeft Johan de Kraaij geweten. Hij zegt: „Ik heb eerst gebeld met haar vader, meneer Coster, die doet zo'n beetje de zaken voor ze. Nou, toen ben ik naar Vinkeveen gereden. Pas de derde keer was het raak. Vrijdag een week geleden was dat." FORS BEDRAG „Ik heb me gewoon voorgesteld en ge vraagd of ze voor 7-Up op de foto wilde. Nou, ik werd binnen gevraagd. De moei lijkheid is dat ze een klein portaaltje heb ben, dus het was even wringen. Ze zei wel: U moet begrijpen dat ik het voor een paar honderd gulden niet doe". Dannij Cruyff kreeg geen contract om dat ze geen prof-model is. Wel een bedrag waarvoor ze een forse zwart-wit buis of een snelle brommer kan kopen. En ach terop de werktekening staat haar handte kening. Fotograaf Hans Buter reisde vorige week dinsdag naar Vinkeveen voor de foto. John de Kraay: „Ze was heel nerveus, het was de eerste keer moet u niet vergeten. Maar toch binnen het uur klaar. We hadden nog gehoopt dat Johan ook op de foto wil de. Hij kwam thuis terwijl we bezig wa ren. Maar hij deed zeer ongeïnteresseerd. Ik heb zo'n idee dat hij zakelijker is dan zij". ENTHOUSIAST Toen Danny Cruyff het resultaat zag was ze volgens John de Kraay „enorm enthousiast en gewoon stil van die foto". Staatssecretaris Van Son heeft deze week gezegd dat reclamemensen in hun werk meer informatie moeten doen en minder „blaba". Hoe zit dat nou met me vrouw en de up-pagina? De heer Veldhuysen: „Dat wij een schreeuwerige toon soms moeten aan slaan, komt door de concurrentie. De an der doet het ook, een cumulatief effect. Het gaat niet meer om de inhoud maar om de presentatie. Daarom zoeken wij in elk artikel een EVA (een exclusief ver koop argument). Van deze frisdrank is dat het snob-appeal". VERFRISSEND „In die plaat zit de belofte dat Danny Johan het beste van het beste voorzet. Daar gaat het om". En zo is Danny Cruyff voor één keer de EVA van de frisdrank. Een verfrissend gezicht. fife - - v t. Ifiir -HÉgjjta r- In Drouwen bij Borger in Midden-Drente zullen morgen de eerste proefvoorstel- lingen worden gegeven van de drive-in bioscoop die er zal komen. De koeien die nu nog wat mistroostig onder het enorme scherm grazen, zullen dan plaats moeten maken voor ongeveer vijfhonderd auto's van waaruit de inzittenden de film van hun keuze kunnen zien. Gezellig samen in blik en toch uit De patiënt was te laat gekomen bij dr. W. Kramer, zenuwarts in Leiden en lec tor aan de rijksuniversiteit. Er was maar één klein excuus: een geweldige verkeers- knoop in de Leidse binnenstad. „Nerveus geweest dus", constateerde dr. Kramer, „en toen ging uw bloeddruk zó en uw vaten gingen zó en zo krijg je dan welvaartshoofdpijn. En nu moet een sigaretje zeker weer helpen de zaak te regelen hé?" Hij is een erg aardige man, deze dokter maar hij zei er toch nog iets achteraan: „De mensen denken maar dat ze een recht, een claim, hebben op gezondheid. En daarom doen ze maar aan. En dat kan dan net niet". We doen inderdaad maar aan. en mede daarom lijden tegenwoordig zo heel veel mensen aan zogenaamde vaathoofdpijn. Iets dat door dr. Kramer, die lector is in de klinische neurologie, een „welvaarts verschijnsel" is genoemd. Er is ook uitgerekend, dat één op de tien Nederlanders in zijn leven zijn huis arts raadpleegt over zijn hoofdpijn. „Nu zijn de meeste vormen van hoofd pijn onschuldig", aldus dr. Kramer; „hoofdpijn is dan geen ziekte, maar ze be rust op stoornissen in het lichaam". Wat die hoofdpijnen betreft, zijn er al vijftien hoofdtypen en ieder heeft zijn eigen vorm. Wij hebben ons laten uitleggen dat de meeste vormen van hoofdpijn veroorzaakt worden door een verwijding van de bloed vaten. „Allerlei factoren", zo vertelde dr. Kra mer. „kunnen die vaatvcrwijding bewerk stelligen. Zoals de meeste mensen op dit moment leven, is het aantal factoren dat vaatverwijding en de daarop volgende vaathoofdpijn in de hand werkt, wel erg groot". „Men slaapt te kort of op onregelmati ge tijden, men werkt in een te hoog tem po en de voeding kan ook een rol spelen. Alcohol heeft een grote invloed op je va tenstelsel, iederen weet bijvoorbeeld dat je onder invloed van alcohol gemakkelijk kou vat". „En dan spelen ook de zintuigprikkels en de geziehtsprikkels een rol: het ver keerslawaai om je heen, het rijden langs een lange weg met aldoor maar bomen, het veel kijken naai televisie. Allemaal uitstekende dingen om vaathoofdpijn te krijgen". En wanneer je dan die hoofdpijn hebt. mag je dan spreken over migraine, omdat het zo sjiek staat? wilde ik van dr. Kra mer weten. „Dan maakt u er een luxueuse ziekte van", werd het antwoord, „en die ziekte kan heel duur zijn, wanneer u wilt. Maar migraine is een speciale vorm van vaat hoofdpijn; men kan daarbij géén licht velen men is misselijk en geeft over. Het is ook een verschijnsel dat in fasen ver loopt". Migraine komt veelal bij vrouwen voor, maar er zijn ook wel mannen die eraan lijden. „Hoofdpijn is een moeilijk en uitgebreid onderwerp", aldus dr. Kramer. Dat moet wel, want er zyn zelfs men sen die hoofdpijn hebben die mede veroor zaakt wordt door hun platvoeten. En dr. Kramer zei? kri.'^t hoofdpijn wanneer hij een sigaret rookt

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14