Christian Science
beraadde zich over
wereldproblematiek
Een ware kerk
is daarwaar men
Gods woord recht
mag bedienen
Nederland gaf bijna
negenentwintig miljoen
Beproeft
de geesten
Kom Over de Brug
geeft verantwoording
TER OVERDENKING
„Zet bovenaan uw lijst
zoveel mogelijk studie
en biddend werk voor
de genezing van alle
wereldproblemen
tv macht om concrete veranderingen teweeg te
brengen, die het leven van Jezus karakteriseerde,
is ook nu nog voorhanden", zo werd deze week te
gen ongeveer 10.000 Christian Seientisten gezegd, die
de jaarvergadering van De Christian Science Moe
der-Kerk in Boston bijwoonden. „Dezelfde Christus
macht ook tegenwoordig onverminderd aanwezig
om tot uitdrukking te komen in het oplossen van de
problemen van deze wereld, op een even directe en
afdoende wijze als toen Jezus nog op aarde was",
zei Inman H. Douglass, voorzitter van De Raad van
Directeuren van de Christelijke Wetenschap die de
jaarlijkse boodschap van de Directeuren voorlas.
PUBLICIST RIK VALKENBURG
DITMAAL IN DISCUSSIE MET
DRS. L. VROEGINDEWEIJ. DELFT
In Nederland zijn op het ogenblik zestien
C hristtan Science kerken en societies in ver
schillende steden en dorpen gevestigd. Als
leden van de 3300 dochterkerken tellende
wereldomvattende Christian Science kerken
(de Christelijke Wetenschap) hebben zij deze
week in Boston, Massachusetts, hun grote
jaarvergadering gehouden, waar onder meer
sprak de voorzitter van de Raad van Direc
teuren van de Christelijke Wetenschap, wiens
rede wij hier vrij uitvoerig citeren om zo
onze lezers een beeld te geven van wat in
deze kerk leeft.
Verder deed op deze vergadering de
nieuwe voorzitster van de Eerste Kerk van
Christelijke Wetenschappen te Boston haar
intrede.De nieuwe presidente voor het jaar
19691970 is mejuffrouw Gwaiter, sinds
1904 lid van deze 'Kerk, waarin zij in ver
schillende functies een belangrijke rol ver
vulde.
MEJ. GW ALTER
de mensheid zocht wanhopig haar bevrijding
„Wat kunnen wij voor onze wereld doen?" was het
onderwerp dat op een aantal vergaderingen en werk
bijeenkomsten die tot en met 5 juni werden gehouden
als gespreksthema centraal stond.
De boodschap van de Directeuren spoorde Christian
Seientisten aan om hun aandacht te geven aan het
welzijn van de gehele mensheid. „Zet bovenaan uw
lijst om zoveel mogelijk speciale studie en biddend
werk te doen voor de genezing van de wereldproble
men", zei de heer Douglass.
Spreker haalde de volgende stelling aan van Marv
Baker Eddy, de ontdekster van Christian Science:
„De Kerk is momenteel meer dan enige andere in
stelling het cement van de maatschappij en behoort
het bolwerk te zijn van burgerlijke en godsdienstige
vrijheid".
„Menslievende activiteit", vervolgde de heer Dou
glass, „kenmerkt de kern van het Christendom.
Maar wil het blijvende resultaten hebben en diep
gaande veranderingen in de maatschappij veroor
zaken, dan moet het stevig geworteld zijn in
en Christendom dat praktisch is".
In deze week werd de behoefte aan genezing op
een uitgestrekt gebied betreffende maatschappe
lijke vraagstukken, diepgaand behandeld: gefilmde
interviews met vooraanstaande sprekers werden ver
toond over onderwerpen als de betrekkingen tussen de
rassen, de jeugd, onder-ontwikkeling, recht en orde.
hervormingen op het gebied van de wet en de rech
terlijke macht, en internationale betrekkingen.
Stafleden van The Christian Science Monitor heb
ben vraaggesprekken geleid met mensen als John
Gardner, president van het Urban Verbond, Deken
Erwin Griswold, Advocaat-Generaal van de Verenig
de Staten. Carl Stokes, burgemeester van Cleveland,
professor Kenneth Keniston van de Yale Universiteit
en Daniel Walker, schrijver van Rights in Conflict,
een studie over de geweldplegingen die de Democra
tische Nationale Conventie hebben omgeven.
Erwin D. Canham. hoofdredacteur van The Chris
tian Science Monitor, Howard Jones, de vroegere
ambassadeur van Amerika in Indonesië en Alan
Young waren enige van de bekende Christian Seien
tisten die in de loop van de week de vergaderingen
hebben toegesproken.
TV nieuwe presidente van The First Church of
Christ, Scientist, te Boston. Massachusetts, voor
het jaar 1969-1970. is L. Ivimv Gwalter, een inwoon
ster van Boston. Gedurende 20 jaar was mej. Gwal
ter lid van De Raad van Directeuren van de Kerk.
Teneinde al haar tijd aan het genezingswerk in
Christian Science te wijden, legde zij deze functie
in 1968 neer. Zjj is sinds 1904 lid van de Kerk en
vele jaren werkzaam als lerares en practitioner van
de Christelijke Wetenschap.
De mensheid zoekt wanhopig haar bevrijding, zei
mej. Gwalter in haar toespraak. liet is een conse
quent begrip over God. een geestelijk begrijpen van
Hem. dat de mensen bevrijdt van een zelf-opgeleg-
de slavernij aan het stoffelijke. Christian Seientisten
moeten zich er aan wijden om de wereld het be
grip over God te helpen vinden dat overeenstemt met
de belofte van Christus Jezus: „Ik zeg u wie in
Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen".
4 11c 3300 Christian Science dochterkerken hebben
openbare Leeskamers die vrij toegankelijk zijn
voor het publiek en waar alle publicaties van het
Christian Science Uitgeversgenootschap kunnen wor
den geleend of gekocht.
De kerkdiensten van Christian Science (de Chris
telijke Wetenschap) worden hier te lande gehouden
in het Nederlands. Een Engelse dienst volgt door
gaans na de Nederlandse. Ook in Apeldoorn wordt
's zondagsmorgens een Nederlandse dienst gehouden in
het gebouw Deventerstraat 38, welke begint om half elf.
TVs. L. Vroegindeweij te Delft is in de Gereformeerde
Bondskringen een bekend en een geliefd predikant.
Ondanks zijn leeftijd van 68 jaar staat hij nog iedere
zondag in Delft op de kansel en preekt soms nog drie
keer per zondag elders en dan ook nog door de week.
Zijn preken zijn doortrokken van een strenge gerechtig
heid en het interview dat onze medewerker Rik Valken
burg met hem had besluit hij dan ook met de woorden:
„Wat te denken van een prediking, waarin de gerechtig-
heid. de straffende gerechtigheid, ontbreekt?"
In dit interview komt deze predikant, zoals te verwach
ten was, niet met verrassende evolutie-ideeën of met in
grijpende progressieve uitdrukkingen, maar wel blijkt uit
dit gesprek nogmaals dat dominee Vroegindeweij over
een grote dosis parate kennis beschikt die hij graag aan
anderen wil uitdragen.
De samenvatting van het gesprek tussen deze predikant
en onze medewerker die wij hier geven is uiteraard een
beknopte weergave, ontleend aan het boek „Haring of
kuit" dat door Kok in Kampen is uitgegeven en waarin
dit gesprek volledig is gepubliceerd.
Het was op een koninginnedag, dat we een bezoek brachten aan
de in de Gereformeerde Bondskringen zo bekende en geliefde predi
kant, drs. L. Vroegindeweij, te Delft.
Vanuit onze wagen zagen we een statig pastorie-achtig gebouw,
waaruit de nationale driekleur wapperde. Toen wisten we. dat we
ongetwijfeld op het goede adres waren. Immers, een Gereformeerde
Bondsdominee is steevast een goede Oranjeklant.
Had u al vroeg een roepingsbesef?
Er was al vroeg een verlangen, een
neiging, een begeerte tot het ambt. Als
kind luisterde ik heilbegerig naar de pre
dikers, als ik in de kerk zat.
Staat u geen extra-ordinaire roeping
voor?
Ik geloof het niet, nee. Er moet wel
een neiging, een begeerte zijn, vergezeld
van bekwaammaking door de Heilige
Geest. Je moet goed weten waar je over
preekt. Daar moet genade in je zijn, af
hankelijk, levend geloof.
Kunt u de Hervormde kerk nog wel ware
kerk noemen?
De ware Kerk is die van zondag 21,
die door de Zone Gods uit het ganse men
selijke geslacht vergaderd wordt. De on
zichtbare kerk! Daarvan maakt ook de
Hervormde kerk deel uit, door haar kern,
de ware gelovigen.
Ondanks door u gesignaleerde dwalingen?
Ook als die er nogal ruimschoots aanwe
zig zijn?
Een ware kerk is daar, waar men
Gods Woord recht mag bedienen. En dat
mag in de Hervormde kerk, ondanks haar
vele gebreken. Een boom met driekwart
dode takken, vind ik toch nog een boom,
zelfs een levende boom!
Is belijdenis en tucht niet het kenmerk
van de ware kerk?...
Zonder tucht is toch een ware kerk
mogelijk. Ook in Israël ontbrak meestal
de tucht. Hierdoor is de kerk niet tot aan
de grond toe afgebroken. Het fundament
van het Woord is belangrijker. Wel tekent
het ontbreken van de tucht de gebroken
heid van de kerk.
Vond u het juist dat prof. Smits zijn eme
ritus-bevoegdheden werden afgenomen?
Uiteraard. Hieruit blijkt tevens dat er
toch wel enige tucht gehandhaafd wordt.
Er zijn ontzaglijk veel gebreken in on
ze kerk maar er is toch nog veel goeds.
Indien ik er persoonlijk invloed op kon
uitoefenen zou ik voorstander zijn van
meer tuchtmaatregelen. Maar zonder kan
ook, daar de verkondiging op zichzelf ook
tucht uitoefent.
Wanneer werd de Gereformeerde Bond
opgericht?...
Dat was in 1906. Het initiatief werd ge
nomen door o.a. dr. H. Visscher, dr. E.
E. Gerwin en niet te vergeten de heer L.
F. Duymaer van Twist.
Wat was er de bedoeling van?...
Het organiseren van leden der Ned.
Herv. kerk. die de gereformeerde begin
selen waren toegedaan en het verbreiden
van die beginselen.
Heeft de Bond een speciale theologie?
Ik geloof niet dat je van een Gerefor
meerde Bondstheologie kunt spreken,
doch ik vind in de Gereformeerde Bond
het aanhangen van de reformatorische
theologie, oude stijl.
Was er een goede samenwerking tussen
de oprichters?...
Dat niet direct. Er kwamen al spoedig
verwikkelingen. Ook de politiek werd ter
sprake gebracht. Visscher, Jongebreur en
later Van Grieken hadden elk een eigen
uitgangspunt. Hoewel prof. Visscher zich
moeilijk schikken kon, geloof ik toch dat
ik mij het nauwst aan hem verwant voel.
Ik lig namelijk aan de onderwerpelijke
kant. Jongebreur ging zelf meer de voor-
werpelijke kant uit. Maar dat is geen te
genstelling. Schriftuurlijk bevindelijk en
voorwerpelijk-onderwerpelijk zij de predi
king.
Wie is volgens u van grote invloed ge
weest op de ontwikkeling van de Gere
formeerde Bond?...
Dat is ongetwijfeld prof. Severijn ge
weest. Hij stuurde de Bond in de richting
van een serieus vasthouden aan de belij
denis en een bepaalde isolering: geen
meegaan met de geest des tijds. Niet op
gaan in de middenorthodoxie, zoals de
confessionele vereniging daar zo sterk
toe neigt, al zijn daar ook uitzonderingen,
die toenemen.
Deed hij dat erg rechtlijnig?.
Hij ging soepel tussen verschillende
groeperingen door, maar hield wel vast
aan de christelijke apartheid, waar nu dr.
W. Aalders voor pleit.
Vindt u dat ieder gel^k moet denken, in
de Gereformeerde Bond?
Ik ben niet voor eenvormigheid in de
Bond. Het mag pluriform zijn, maar dan
wel binnen de grenzen van de Bondsge-
dachte in het algemeen. We moeten niet
elkaar om elk akkevietje in de haren vlie
gen. Zo was er vroeger soms echte strijd
tussen de Waarheidsvriend en het Gere
formeerd Weekblad, beide bladen uit on
ze richting. Dit moet alzo niet zijn. Ge
lukkig is er verandering in gekomen. Er
moet ook zijn een verdragen van elkaar.
Kunt u een karakteristiek verschil ■•€-
men tussen deze twee bladen?...
De Waarheidsvriend wordt gelezen bin
nen de grenzen van de Gereformeerde
Bond. Het Gereformeerd Weekblad bin
nen de grenzen van de Gereformeerde
Gezindte.
Vormen de gezangen ook een principiële
onderscheiding voor de Gereformeerde
Bond?.
Het christelijke lied wordt principieel
door de Bond wel aanvaard, evenals door
de Dordtse Synode. Maar de Gezangen
bundel wordt verworpen. Die helpt alle
dwalingen de kerk in zingen, dat kan ten
minste....
Goede gezangen mogen dus wel In de
eredienst gezongen worden?...
Tegen een Gezangenbundel, conform
de belijdenis, zou geen bezwaar zijn.
Maar er blijft ook een gevaar bestaan
dat zij de psalmen zouden verdringen.
Moet vanwege dat gevaar er dan maar
niets aan gedaan worden?,..
Ik mis de gezangen niet. Anderen mis
schien wel. Door de gezangen komen er
ketterijen in de kerk. omdat de gezangen
niet Nieuw-Testamentisch zijn maar ker- -
kelijke liederen.
Bent u voor een eigen gezangenbundel in
de Gereformeerde Bond?...
De mogelijkheid hiertoe blijft, altijd
bestaan, maar het wordt niet gedaan.
Persoonlijk heb ik er geen behoefte aan.
Wel zou ik er voor zijn dat verschillende
gedeelten uit het Nieuwe Testament, voor
de eredienst, werden berijmd. Dan had
men inderdaad het Nieuw-Testamentische
lied.
Vindt u de gezangenkwestie «en ewen-
tieel punt?.
Ik wil er geen strijdpunt van maken.
We hebben immers ook onze Enige Ge
zangen. Dat is dus het principe! Ik waar
deer ook een zuivere preek van de man,
die een gezang opgeeft, al geloof ik dat
hij dat moeilijk zal kunnen volhouden.
U hebt zich nogal eens gesteld tegenover
de Jehovah-Getuigen. Gaan volgens al
deze mensen verloren?...
Als men op Christus ziet en wederge
boren is, wordt men behouden. Of die er
zijn onder de Jehovah-Getuigen. of b.v.
onder de Roomsen, is niet te mijner be
oordeling. Het oordeel is aan Christus. Ik
weet het echt niet allemaal. Luther zou,
als hij in de Roomskatholieke kerk was ge
bleven, toch wel behouden zijn. Zalig wor
den zij die door een waar geloof Christus
zijn ingelijfd.
U kunt dus niet zeggen hoe ver men kan
afdwalen en toch nog christen blijven?...
Een typische vraag van deze tijd
(Vroeindeweij glimlacht fijntjes). Prof.
H. Visscher zei eens: Hoeveel haren kun
je uit een paardestaart trekken, dat het
toch nog een staart blijft. Begrijpt u?...
Moet er voortgang ztfn In het belijden?-.
Voortgang moet betekenen: Verduide
lijken wat reeds gegeven is.
B.v. verandering is de belijdenis?
Jarenlang heeft men gedokterd aan de
Heidelbergse Catechismus. Er kwam ech
ter niets positiefs uit. Verduidelijken bete
kent niet: veranderen.
Maar tijdens en na de reformatie durfde
men toch ook veel te veranderen. Dan
moet het nu toch ook kunnen?...
Ik geloof niet dat de Geest nu zo
krachtig werkt als bij de vaderen. De
mannen van de Reformatie werden tot
1400 graden verhit. Dan wordt ijzer vloei
baar. Nu komt men niet zo ver. Het
houdt bij wijze van spreken rnet 500 a
600 graden al op.
U staat bekend als een bevindelijke domi
nee, wat is eigenlijk bevinding?...
Dan worden de dingen van het Évan
gelie existentieel. Een innerlijk docschou-
wen van de dingen, ook vanuit het gewe
ten. Ik leg niet de nadruk op het gevoel.
Het gaat om de verborgen omgang met
God in Christus. Dat is voor mij bevin
ding. Men valt mij daar veel op aan,
maar het is de leer van de Catechismus.
Bevinding is dat men bevindt: Gods alge-
noegzaamheid, Christus' dierbaarheid, ei
gen hel waardigheid.
Noemt u eens een kenmerk van het be
vindelijke leven?...
Jezus zegt: ik ben niet gekomen om
te roepen rechtvaardigen, maar zondaars
tot bekering. Je moet je dus van je zon
den bewust zijn. Zondaar worden voor
vc-..,
Drs. L. Vroegindeweij werd op 10 januari 1901 geboren te MiddelharnisToen hij el)
jaar werd ging hij van school op de boerderij. Zijn vader was een oefenaar (gods
dienst-onderwijzer). Een vriend van hem(de latere ds. A. de Korte) adviseerde hem
Staatsexamen te gaan studeren. Hij volgde een half jaar een schriftelijke cursus en
studeerde daarna aan het internaat te Doetinchem. Na ruim een jaar privé-les
kwam hij in de vijfde klas van het gymnasium en in december 1942 deed hij zijn
propaedeutisch. Twee jaar later zijn kandidaats. Voor zijn doctoraal was dogma
geschiedenis het hoofdvak.
Hij was vier jaar predikant te Wilnis, veertien jaar in Waddinxveen. in Papendrecht
vijf jaar en in Gameren vijf jaar. In Delft zeven jaar, waar hij in 1959 met emeritaat
ging.
God is een bevindelijk kenmerk van het
goede soort. Dan krijgt men het pak van
Bunyans Christen op de rug. Het is ook
bevinding als dit pak wordt afgenomen.
Ontstaat er zo op deze wijze niet een be
paalde methodiek en is dat niet gevaar
lijk?
Misschien. Overal zijn gevaren aan
verbonden, maar zonder „weg" gaat het
niet.
Moet een zondaar weten hoe groot zjjn
zonden zijn?...
Die zijn zo groot, dat er geen einde
aan te zien is. De grootte ervan zal dus
niemand kunnen peilen. Paulus zegt dat
hij de grootste zondaar is. Deze gesteld
heid moeten wij wel kennen, clacht ik.
Niemand, dacht ik, kent zijn zonde ge
noeg dan die oordeelt: ik ben de ergste!
Hoe staat u tegenover de politiek?...
Ik voel sympathie voor de SGP. Ik
acht het echter zeer noodzakelijk dat
men zich daar opnieuw gaat bezinnen op
wat christelijke politiek is.
De christelijke omroep?...
Ik zou het zeer toejuichen als de be
vindelijke prediking meer gehoord zou
kunnen worden. Er zitten veel mensen
over ons gehele land verspreid met vra
gen en problemen, zij hebben behoefte
aan een antwoord. De bevindelijke predi
kers zouden elke week ongeveer een half
uur gelegenheid moeten krijgen de vra
gen van deze mensen te beantwoorden.
Ik ben er niet zeker van, dat de NCRV
deze nood beseft.
Heeft u nog een slotopmerking?...
Ik heb weieens gelezen: Rome is de
godsdienst van het streven, de Reforma
tie is de godsdienst van het sterven. Het
laatste is het bijbelse evangelie. Ga naar
de kerk waar men het sterven predikt.
De mens moet eerst schoon uitgekleed
worden om aangekleed te worden met de
klederen des heils. Ook dit: Als God geen
liefde is, zijn wij verloren. Als God geen
gerechtigheid is, is God verloren. Wat te
denken van een prediking, waarin de ge
rechtigheid, de straffende gerechtigheid,
ontbreekt?...
Geliefden, vertrouwt niet iedere
geest, maar beproeft de geesten, of
zij uit God zjjn - 1 Johannes 4 la.
Als de apostel Johannes zijn brieven
schrijft, is hij al op hoge leeftijd ge
komen. Op hoge leeftijd maakt ge
woonlijk het actief bezig zijn met he
den en toekomst meer en meer plaats
voor en terug zien, een nadenkend be-
r schouwen van wat geweest is. Het door
de ervaring wijs en mild geworden ge
moed onderkent daarbij de nutteloos
heid en zinloosheid van vele belevenis
sen. Alleen het waardevolle, het waar
achtige wordt vastgehouden, wordt
een bezonken bezit.
Zo heeft de oude Johannes, vanuit
een door ervaring verdiept inzicht,
ook bovenstaande woorden geschre
ven. Hij heeft in een lang leven erva
ren, dat vele geesten de mens kunnen
beïnvloeden, misleidende geesten, die
veroorzaken dat het mensenhart zich
richt op doeleinden, die waardeloos
zijn, die teleurstellen en eenzaam ma
ken.
En daar weten wij ook wel iets van.
Al hebben wij dan ook niet de rijke er
varing van de hoogbejaarde Johannes,
maar dat er heel wat geesten rond
waren, die macht over ons kunnen
krijgen, ons tot slaaf kunnen maken,
dat zien wij bij ons zelf en bij ande
ren. De een laat zich opjagen door de
zucht naar rijkdom, grootheid, macht;
de ander wordt geplaagd door angst
en wantrouwen; een derde raakt ver
strikt in haatgevoelens en komt tot ge
weldpleging; en dan de velen, die zich
zelf verliezen in het najagen van ge
not... allemaal machten en krachten,
die als boze geesten beslag kunnen
leggen op de mens.
Er zal wel niet één zijn, die zich al
deze geesten van het lijf heeft kunnen
houden. Wij zijn allemaal bezeten, al
lopen wij misschien wel normaal rond.
Daarom is het goed, te luisteren naar
de vermaning van de door de jaren
heen wijs geworden apostel: vertrouwt
niet iedere geest, maar beproeft de
geesten, of zij uit God zijn. Een waar
schuwing, om ons niet zo maar te on
derwerpen aan iedere geest die zich
aan ons opdringt; wij moeten eerst
vragen: waar kom je vandaan en waar
wil je met mij naar toe?
Er is maar één Goede Geest, de
Geest die uit God is. Hem alleen moe
ten wij volgen, en geen andere. Daar
om moeten wij de geesten beproeven.
Hoe doen wij dat? Hebben wij daar
een maatstaf voor? Waaraan kunnen
wij de Geest die uit God is, kennen?
Wel, wij komen van het Pinkster
feest. God heeft zijn Geest doen neer
komen uit den Hoge, die de discipelen
en velen met hen in heilige vervoering
bracht, die hen maakte tot profeten en
apostelen, tot moedige verkondigers
van de heilsboodschap aan de volken.
Deze Pinkstergeest maakt mensen
niet tot slaven, maar bevrijdt hen van
alle slavernij, verlost hen uit de greep
van boze geesten en stelt hen in de
ruimte en in dev rijheid. Aan deze Hei
lige Geest mogen we ons ten volle toe
vertrouwen. Hij wekt geloof in onze
harten. Hij leert ons God kennen als
onze Vader, en Jezus Christus als onze
Heer en hij leidt ons voort op de weg
naar het eeuwige leven.
Deze Pinkstergeest is toen in Jeru
zalem gekomen, maar Hij wil altijd
weer komen, waar zijn komst ver
wacht wordt. En waar deze Geest
komt en woning maakt in een mensen
hart, daar weet dat hart meteen, dat
Hij de Geest van God is en dat al die
andere geesten boze geesten zijn en
weg moeten uit het leven.
Door welke geesten laten wij ons be
heersen? Door geesten, die ons het le
ven zuur maken, of door de Heilige
Geest, die alleen het goede met ons
voor heeft, ons rijk en blij maakt?
Vele jongeren zoeken tegenwoordig
vervoering des geestes in het gebruik
van hasjiesj of marihuana, maar wat
overblijft is geestelijke armoede en
leegte.
Alleen de Pinkstergeest maakt rijk
en blij. Laten wij dan veel verwachten
van het Pinkstergebeuren, en bidden
Kom, Heilige Geest, bevrijdt mij van
mijn bezetenheid, wees mijn Leidsman
en Beschermer, en vervul mij met een
heilig enthousiasme voor de zaak van
het evangelie van Jezus Christus in de
ze wereld!
Echteld.
Ds. A. Ploeger
De complete projectenlijst:
aant.
proj.
Afrika
48
f
5.878.900.-
Indonesië
74
f
12.285.600,-
Overig Zd.-Oost Azië
19
f
2.683.500.-
Nabije Oosten
9
f
1.022.000,-
Suriname en Curasao
22
f
2.327.500.-
Overig Zuid-Amerika
10
f
1.027.000.-
Europa en U.S.A.
9
f
985.300,-
Alg. fondsen e.d.
10
f
1.325.000.-
Totaal
201
f
27.534.800,-
Die onvergetelijke vrijdagavond van 22
maart 1968 ligt nu al weer ruim een jaar
achter ons. Met een alle records slaande
vrijgevigheid bracht Nederland achten
twintig miljoen gulden bijeen voor het werk
van de kerken overzee. Zodat die kerken
hun taak in de zich ook overzee snel ont
wikkelende samenleving beter aan zou
den kunnen. Een lange lijst van projecten
had aangetoond hoe veelzijdig die taak
was. En Nederland zei: ja, dat is een zin
nige taak, daar staan wij achter, wij ko
men over de brug!
Hoeveel kwam er precies bij elkaar?
Waar is dat geld gebleven? Hoe staat het
met de projecten? Vragen waarop de or
ganisatoren via een speciale verslagkrant
antwoord hebben gegeven.
Op de grote avond van 22 maart 1968
deelden de actiecomité's mede dat zij te
zamen f 24,2 miljoen hadden ontvangen,
bestaande uit rond f 9 miljoen contant
geld, f 5,5 miljoen direct te innen giro- en
bankstukken en f 9,7 miljoen aan toezeg
gingen. Rechtstreeks bij het actiekantoor
was op girorekeningen enz. reeds f 1,5
miljoen binnengekomen, waaronder nog
maar f 100.000 voor de actie Tientjes Van
Tieners, en ook nog f 0,7 miljoen aan toe
zeggingen. Met wat ongetwijfeld toen nog
.onderweg" moest zijn, kon dan ook op
de persconferentie van 26 maart een op
brengst van f 27 miljoen betrekkelijk vei
lig worden genoemd.
Het contante geld en de bank- en giro
stukken werden met voorbeeldige snelheid
naar de rekeningen van de actie doorge
zonden: binnen een week al ruim f 12 mil
joen, eind april (toen ook al heel wat „toe
zeggingen" gehonoreerd waren) bijna f 22
miljoen. De toezeggingskaarten gaven wel
enige moeilijkheden; van de ruim 130.000
die werden ontvangen, bleken meer dan
8000 feitelijk alleen maar een bevestiging
te betekenen van een al overgemaakte gift,
welke dus ook in de giro-opbrengsten was
medegeteld. En niet steeds was dit bij de
eerste tellingen onderkend, zodat er dub
beltellingen plaatsvonden, die gelukkig
goeddeels door nagekomen andere giften
werden gecompenseerd. Geregistreerd kon
den tenslotte worden 122.365 toezeggers,
van wie 70.913 een bijdrage ineens beloof
den (samen f 5.372.076,14) en f 51.542,— bij
dragen in termijnen. Een jaar na de actie
was zoals gemeld, de totale gerealiseerde
opbrengst aan giften rond f 28.680.000 in
clusief enige rente en werd nog met vrij
grote zekerheid f 280.000 verwacht. Gehoopt
wordt dat mede naar aanleiding van de
verslagkrant daar nog wel zoveel bijkomt,
dat een vroeger genoemde verwachting van
totaal ruim f 29 miljoen toch nog werke
lijkheid wordt.
Met de realisering van een aantal pro
jecten werd bijna onmiddellijk een begin
gemaakt, terwijl andere projecten daar re
gelmatig op volgden, zodat de ontvangen
giften zo snel mogelijk produktief werden
gemaakt.
De actie is uitgevoerd door 130.000 „col
lectanten", 7000 contactpersonen, 900 cor
respondenten. ongeveer 40 bestuursleden
en vaste stafleden en door vermoedelijk
500 werkers op de achtergrond.