Christian Science beraadde zich over wereldproblematiek Een ware kerk is daarwaar men Gods woord recht mag bedienen Nederland gaf bijna negenentwintig miljoen Beproeft de geesten Kom Over de Brug geeft verantwoording TER OVERDENKING „Zet bovenaan uw lijst zoveel mogelijk studie en biddend werk voor de genezing van alle wereldproblemen tv macht om concrete veranderingen teweeg te brengen, die het leven van Jezus karakteriseerde, is ook nu nog voorhanden", zo werd deze week te gen ongeveer 10.000 Christian Seientisten gezegd, die de jaarvergadering van De Christian Science Moe der-Kerk in Boston bijwoonden. „Dezelfde Christus macht ook tegenwoordig onverminderd aanwezig om tot uitdrukking te komen in het oplossen van de problemen van deze wereld, op een even directe en afdoende wijze als toen Jezus nog op aarde was", zei Inman H. Douglass, voorzitter van De Raad van Directeuren van de Christelijke Wetenschap die de jaarlijkse boodschap van de Directeuren voorlas. PUBLICIST RIK VALKENBURG DITMAAL IN DISCUSSIE MET DRS. L. VROEGINDEWEIJ. DELFT In Nederland zijn op het ogenblik zestien C hristtan Science kerken en societies in ver schillende steden en dorpen gevestigd. Als leden van de 3300 dochterkerken tellende wereldomvattende Christian Science kerken (de Christelijke Wetenschap) hebben zij deze week in Boston, Massachusetts, hun grote jaarvergadering gehouden, waar onder meer sprak de voorzitter van de Raad van Direc teuren van de Christelijke Wetenschap, wiens rede wij hier vrij uitvoerig citeren om zo onze lezers een beeld te geven van wat in deze kerk leeft. Verder deed op deze vergadering de nieuwe voorzitster van de Eerste Kerk van Christelijke Wetenschappen te Boston haar intrede.De nieuwe presidente voor het jaar 19691970 is mejuffrouw Gwaiter, sinds 1904 lid van deze 'Kerk, waarin zij in ver schillende functies een belangrijke rol ver vulde. MEJ. GW ALTER de mensheid zocht wanhopig haar bevrijding „Wat kunnen wij voor onze wereld doen?" was het onderwerp dat op een aantal vergaderingen en werk bijeenkomsten die tot en met 5 juni werden gehouden als gespreksthema centraal stond. De boodschap van de Directeuren spoorde Christian Seientisten aan om hun aandacht te geven aan het welzijn van de gehele mensheid. „Zet bovenaan uw lijst om zoveel mogelijk speciale studie en biddend werk te doen voor de genezing van de wereldproble men", zei de heer Douglass. Spreker haalde de volgende stelling aan van Marv Baker Eddy, de ontdekster van Christian Science: „De Kerk is momenteel meer dan enige andere in stelling het cement van de maatschappij en behoort het bolwerk te zijn van burgerlijke en godsdienstige vrijheid". „Menslievende activiteit", vervolgde de heer Dou glass, „kenmerkt de kern van het Christendom. Maar wil het blijvende resultaten hebben en diep gaande veranderingen in de maatschappij veroor zaken, dan moet het stevig geworteld zijn in en Christendom dat praktisch is". In deze week werd de behoefte aan genezing op een uitgestrekt gebied betreffende maatschappe lijke vraagstukken, diepgaand behandeld: gefilmde interviews met vooraanstaande sprekers werden ver toond over onderwerpen als de betrekkingen tussen de rassen, de jeugd, onder-ontwikkeling, recht en orde. hervormingen op het gebied van de wet en de rech terlijke macht, en internationale betrekkingen. Stafleden van The Christian Science Monitor heb ben vraaggesprekken geleid met mensen als John Gardner, president van het Urban Verbond, Deken Erwin Griswold, Advocaat-Generaal van de Verenig de Staten. Carl Stokes, burgemeester van Cleveland, professor Kenneth Keniston van de Yale Universiteit en Daniel Walker, schrijver van Rights in Conflict, een studie over de geweldplegingen die de Democra tische Nationale Conventie hebben omgeven. Erwin D. Canham. hoofdredacteur van The Chris tian Science Monitor, Howard Jones, de vroegere ambassadeur van Amerika in Indonesië en Alan Young waren enige van de bekende Christian Seien tisten die in de loop van de week de vergaderingen hebben toegesproken. TV nieuwe presidente van The First Church of Christ, Scientist, te Boston. Massachusetts, voor het jaar 1969-1970. is L. Ivimv Gwalter, een inwoon ster van Boston. Gedurende 20 jaar was mej. Gwal ter lid van De Raad van Directeuren van de Kerk. Teneinde al haar tijd aan het genezingswerk in Christian Science te wijden, legde zij deze functie in 1968 neer. Zjj is sinds 1904 lid van de Kerk en vele jaren werkzaam als lerares en practitioner van de Christelijke Wetenschap. De mensheid zoekt wanhopig haar bevrijding, zei mej. Gwalter in haar toespraak. liet is een conse quent begrip over God. een geestelijk begrijpen van Hem. dat de mensen bevrijdt van een zelf-opgeleg- de slavernij aan het stoffelijke. Christian Seientisten moeten zich er aan wijden om de wereld het be grip over God te helpen vinden dat overeenstemt met de belofte van Christus Jezus: „Ik zeg u wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen". 4 11c 3300 Christian Science dochterkerken hebben openbare Leeskamers die vrij toegankelijk zijn voor het publiek en waar alle publicaties van het Christian Science Uitgeversgenootschap kunnen wor den geleend of gekocht. De kerkdiensten van Christian Science (de Chris telijke Wetenschap) worden hier te lande gehouden in het Nederlands. Een Engelse dienst volgt door gaans na de Nederlandse. Ook in Apeldoorn wordt 's zondagsmorgens een Nederlandse dienst gehouden in het gebouw Deventerstraat 38, welke begint om half elf. TVs. L. Vroegindeweij te Delft is in de Gereformeerde Bondskringen een bekend en een geliefd predikant. Ondanks zijn leeftijd van 68 jaar staat hij nog iedere zondag in Delft op de kansel en preekt soms nog drie keer per zondag elders en dan ook nog door de week. Zijn preken zijn doortrokken van een strenge gerechtig heid en het interview dat onze medewerker Rik Valken burg met hem had besluit hij dan ook met de woorden: „Wat te denken van een prediking, waarin de gerechtig- heid. de straffende gerechtigheid, ontbreekt?" In dit interview komt deze predikant, zoals te verwach ten was, niet met verrassende evolutie-ideeën of met in grijpende progressieve uitdrukkingen, maar wel blijkt uit dit gesprek nogmaals dat dominee Vroegindeweij over een grote dosis parate kennis beschikt die hij graag aan anderen wil uitdragen. De samenvatting van het gesprek tussen deze predikant en onze medewerker die wij hier geven is uiteraard een beknopte weergave, ontleend aan het boek „Haring of kuit" dat door Kok in Kampen is uitgegeven en waarin dit gesprek volledig is gepubliceerd. Het was op een koninginnedag, dat we een bezoek brachten aan de in de Gereformeerde Bondskringen zo bekende en geliefde predi kant, drs. L. Vroegindeweij, te Delft. Vanuit onze wagen zagen we een statig pastorie-achtig gebouw, waaruit de nationale driekleur wapperde. Toen wisten we. dat we ongetwijfeld op het goede adres waren. Immers, een Gereformeerde Bondsdominee is steevast een goede Oranjeklant. Had u al vroeg een roepingsbesef? Er was al vroeg een verlangen, een neiging, een begeerte tot het ambt. Als kind luisterde ik heilbegerig naar de pre dikers, als ik in de kerk zat. Staat u geen extra-ordinaire roeping voor? Ik geloof het niet, nee. Er moet wel een neiging, een begeerte zijn, vergezeld van bekwaammaking door de Heilige Geest. Je moet goed weten waar je over preekt. Daar moet genade in je zijn, af hankelijk, levend geloof. Kunt u de Hervormde kerk nog wel ware kerk noemen? De ware Kerk is die van zondag 21, die door de Zone Gods uit het ganse men selijke geslacht vergaderd wordt. De on zichtbare kerk! Daarvan maakt ook de Hervormde kerk deel uit, door haar kern, de ware gelovigen. Ondanks door u gesignaleerde dwalingen? Ook als die er nogal ruimschoots aanwe zig zijn? Een ware kerk is daar, waar men Gods Woord recht mag bedienen. En dat mag in de Hervormde kerk, ondanks haar vele gebreken. Een boom met driekwart dode takken, vind ik toch nog een boom, zelfs een levende boom! Is belijdenis en tucht niet het kenmerk van de ware kerk?... Zonder tucht is toch een ware kerk mogelijk. Ook in Israël ontbrak meestal de tucht. Hierdoor is de kerk niet tot aan de grond toe afgebroken. Het fundament van het Woord is belangrijker. Wel tekent het ontbreken van de tucht de gebroken heid van de kerk. Vond u het juist dat prof. Smits zijn eme ritus-bevoegdheden werden afgenomen? Uiteraard. Hieruit blijkt tevens dat er toch wel enige tucht gehandhaafd wordt. Er zijn ontzaglijk veel gebreken in on ze kerk maar er is toch nog veel goeds. Indien ik er persoonlijk invloed op kon uitoefenen zou ik voorstander zijn van meer tuchtmaatregelen. Maar zonder kan ook, daar de verkondiging op zichzelf ook tucht uitoefent. Wanneer werd de Gereformeerde Bond opgericht?... Dat was in 1906. Het initiatief werd ge nomen door o.a. dr. H. Visscher, dr. E. E. Gerwin en niet te vergeten de heer L. F. Duymaer van Twist. Wat was er de bedoeling van?... Het organiseren van leden der Ned. Herv. kerk. die de gereformeerde begin selen waren toegedaan en het verbreiden van die beginselen. Heeft de Bond een speciale theologie? Ik geloof niet dat je van een Gerefor meerde Bondstheologie kunt spreken, doch ik vind in de Gereformeerde Bond het aanhangen van de reformatorische theologie, oude stijl. Was er een goede samenwerking tussen de oprichters?... Dat niet direct. Er kwamen al spoedig verwikkelingen. Ook de politiek werd ter sprake gebracht. Visscher, Jongebreur en later Van Grieken hadden elk een eigen uitgangspunt. Hoewel prof. Visscher zich moeilijk schikken kon, geloof ik toch dat ik mij het nauwst aan hem verwant voel. Ik lig namelijk aan de onderwerpelijke kant. Jongebreur ging zelf meer de voor- werpelijke kant uit. Maar dat is geen te genstelling. Schriftuurlijk bevindelijk en voorwerpelijk-onderwerpelijk zij de predi king. Wie is volgens u van grote invloed ge weest op de ontwikkeling van de Gere formeerde Bond?... Dat is ongetwijfeld prof. Severijn ge weest. Hij stuurde de Bond in de richting van een serieus vasthouden aan de belij denis en een bepaalde isolering: geen meegaan met de geest des tijds. Niet op gaan in de middenorthodoxie, zoals de confessionele vereniging daar zo sterk toe neigt, al zijn daar ook uitzonderingen, die toenemen. Deed hij dat erg rechtlijnig?. Hij ging soepel tussen verschillende groeperingen door, maar hield wel vast aan de christelijke apartheid, waar nu dr. W. Aalders voor pleit. Vindt u dat ieder gel^k moet denken, in de Gereformeerde Bond? Ik ben niet voor eenvormigheid in de Bond. Het mag pluriform zijn, maar dan wel binnen de grenzen van de Bondsge- dachte in het algemeen. We moeten niet elkaar om elk akkevietje in de haren vlie gen. Zo was er vroeger soms echte strijd tussen de Waarheidsvriend en het Gere formeerd Weekblad, beide bladen uit on ze richting. Dit moet alzo niet zijn. Ge lukkig is er verandering in gekomen. Er moet ook zijn een verdragen van elkaar. Kunt u een karakteristiek verschil ■•€- men tussen deze twee bladen?... De Waarheidsvriend wordt gelezen bin nen de grenzen van de Gereformeerde Bond. Het Gereformeerd Weekblad bin nen de grenzen van de Gereformeerde Gezindte. Vormen de gezangen ook een principiële onderscheiding voor de Gereformeerde Bond?. Het christelijke lied wordt principieel door de Bond wel aanvaard, evenals door de Dordtse Synode. Maar de Gezangen bundel wordt verworpen. Die helpt alle dwalingen de kerk in zingen, dat kan ten minste.... Goede gezangen mogen dus wel In de eredienst gezongen worden?... Tegen een Gezangenbundel, conform de belijdenis, zou geen bezwaar zijn. Maar er blijft ook een gevaar bestaan dat zij de psalmen zouden verdringen. Moet vanwege dat gevaar er dan maar niets aan gedaan worden?,.. Ik mis de gezangen niet. Anderen mis schien wel. Door de gezangen komen er ketterijen in de kerk. omdat de gezangen niet Nieuw-Testamentisch zijn maar ker- - kelijke liederen. Bent u voor een eigen gezangenbundel in de Gereformeerde Bond?... De mogelijkheid hiertoe blijft, altijd bestaan, maar het wordt niet gedaan. Persoonlijk heb ik er geen behoefte aan. Wel zou ik er voor zijn dat verschillende gedeelten uit het Nieuwe Testament, voor de eredienst, werden berijmd. Dan had men inderdaad het Nieuw-Testamentische lied. Vindt u de gezangenkwestie «en ewen- tieel punt?. Ik wil er geen strijdpunt van maken. We hebben immers ook onze Enige Ge zangen. Dat is dus het principe! Ik waar deer ook een zuivere preek van de man, die een gezang opgeeft, al geloof ik dat hij dat moeilijk zal kunnen volhouden. U hebt zich nogal eens gesteld tegenover de Jehovah-Getuigen. Gaan volgens al deze mensen verloren?... Als men op Christus ziet en wederge boren is, wordt men behouden. Of die er zijn onder de Jehovah-Getuigen. of b.v. onder de Roomsen, is niet te mijner be oordeling. Het oordeel is aan Christus. Ik weet het echt niet allemaal. Luther zou, als hij in de Roomskatholieke kerk was ge bleven, toch wel behouden zijn. Zalig wor den zij die door een waar geloof Christus zijn ingelijfd. U kunt dus niet zeggen hoe ver men kan afdwalen en toch nog christen blijven?... Een typische vraag van deze tijd (Vroeindeweij glimlacht fijntjes). Prof. H. Visscher zei eens: Hoeveel haren kun je uit een paardestaart trekken, dat het toch nog een staart blijft. Begrijpt u?... Moet er voortgang ztfn In het belijden?-. Voortgang moet betekenen: Verduide lijken wat reeds gegeven is. B.v. verandering is de belijdenis? Jarenlang heeft men gedokterd aan de Heidelbergse Catechismus. Er kwam ech ter niets positiefs uit. Verduidelijken bete kent niet: veranderen. Maar tijdens en na de reformatie durfde men toch ook veel te veranderen. Dan moet het nu toch ook kunnen?... Ik geloof niet dat de Geest nu zo krachtig werkt als bij de vaderen. De mannen van de Reformatie werden tot 1400 graden verhit. Dan wordt ijzer vloei baar. Nu komt men niet zo ver. Het houdt bij wijze van spreken rnet 500 a 600 graden al op. U staat bekend als een bevindelijke domi nee, wat is eigenlijk bevinding?... Dan worden de dingen van het Évan gelie existentieel. Een innerlijk docschou- wen van de dingen, ook vanuit het gewe ten. Ik leg niet de nadruk op het gevoel. Het gaat om de verborgen omgang met God in Christus. Dat is voor mij bevin ding. Men valt mij daar veel op aan, maar het is de leer van de Catechismus. Bevinding is dat men bevindt: Gods alge- noegzaamheid, Christus' dierbaarheid, ei gen hel waardigheid. Noemt u eens een kenmerk van het be vindelijke leven?... Jezus zegt: ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering. Je moet je dus van je zon den bewust zijn. Zondaar worden voor vc-.., Drs. L. Vroegindeweij werd op 10 januari 1901 geboren te MiddelharnisToen hij el) jaar werd ging hij van school op de boerderij. Zijn vader was een oefenaar (gods dienst-onderwijzer). Een vriend van hem(de latere ds. A. de Korte) adviseerde hem Staatsexamen te gaan studeren. Hij volgde een half jaar een schriftelijke cursus en studeerde daarna aan het internaat te Doetinchem. Na ruim een jaar privé-les kwam hij in de vijfde klas van het gymnasium en in december 1942 deed hij zijn propaedeutisch. Twee jaar later zijn kandidaats. Voor zijn doctoraal was dogma geschiedenis het hoofdvak. Hij was vier jaar predikant te Wilnis, veertien jaar in Waddinxveen. in Papendrecht vijf jaar en in Gameren vijf jaar. In Delft zeven jaar, waar hij in 1959 met emeritaat ging. God is een bevindelijk kenmerk van het goede soort. Dan krijgt men het pak van Bunyans Christen op de rug. Het is ook bevinding als dit pak wordt afgenomen. Ontstaat er zo op deze wijze niet een be paalde methodiek en is dat niet gevaar lijk? Misschien. Overal zijn gevaren aan verbonden, maar zonder „weg" gaat het niet. Moet een zondaar weten hoe groot zjjn zonden zijn?... Die zijn zo groot, dat er geen einde aan te zien is. De grootte ervan zal dus niemand kunnen peilen. Paulus zegt dat hij de grootste zondaar is. Deze gesteld heid moeten wij wel kennen, clacht ik. Niemand, dacht ik, kent zijn zonde ge noeg dan die oordeelt: ik ben de ergste! Hoe staat u tegenover de politiek?... Ik voel sympathie voor de SGP. Ik acht het echter zeer noodzakelijk dat men zich daar opnieuw gaat bezinnen op wat christelijke politiek is. De christelijke omroep?... Ik zou het zeer toejuichen als de be vindelijke prediking meer gehoord zou kunnen worden. Er zitten veel mensen over ons gehele land verspreid met vra gen en problemen, zij hebben behoefte aan een antwoord. De bevindelijke predi kers zouden elke week ongeveer een half uur gelegenheid moeten krijgen de vra gen van deze mensen te beantwoorden. Ik ben er niet zeker van, dat de NCRV deze nood beseft. Heeft u nog een slotopmerking?... Ik heb weieens gelezen: Rome is de godsdienst van het streven, de Reforma tie is de godsdienst van het sterven. Het laatste is het bijbelse evangelie. Ga naar de kerk waar men het sterven predikt. De mens moet eerst schoon uitgekleed worden om aangekleed te worden met de klederen des heils. Ook dit: Als God geen liefde is, zijn wij verloren. Als God geen gerechtigheid is, is God verloren. Wat te denken van een prediking, waarin de ge rechtigheid, de straffende gerechtigheid, ontbreekt?... Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zjjn - 1 Johannes 4 la. Als de apostel Johannes zijn brieven schrijft, is hij al op hoge leeftijd ge komen. Op hoge leeftijd maakt ge woonlijk het actief bezig zijn met he den en toekomst meer en meer plaats voor en terug zien, een nadenkend be- r schouwen van wat geweest is. Het door de ervaring wijs en mild geworden ge moed onderkent daarbij de nutteloos heid en zinloosheid van vele belevenis sen. Alleen het waardevolle, het waar achtige wordt vastgehouden, wordt een bezonken bezit. Zo heeft de oude Johannes, vanuit een door ervaring verdiept inzicht, ook bovenstaande woorden geschre ven. Hij heeft in een lang leven erva ren, dat vele geesten de mens kunnen beïnvloeden, misleidende geesten, die veroorzaken dat het mensenhart zich richt op doeleinden, die waardeloos zijn, die teleurstellen en eenzaam ma ken. En daar weten wij ook wel iets van. Al hebben wij dan ook niet de rijke er varing van de hoogbejaarde Johannes, maar dat er heel wat geesten rond waren, die macht over ons kunnen krijgen, ons tot slaaf kunnen maken, dat zien wij bij ons zelf en bij ande ren. De een laat zich opjagen door de zucht naar rijkdom, grootheid, macht; de ander wordt geplaagd door angst en wantrouwen; een derde raakt ver strikt in haatgevoelens en komt tot ge weldpleging; en dan de velen, die zich zelf verliezen in het najagen van ge not... allemaal machten en krachten, die als boze geesten beslag kunnen leggen op de mens. Er zal wel niet één zijn, die zich al deze geesten van het lijf heeft kunnen houden. Wij zijn allemaal bezeten, al lopen wij misschien wel normaal rond. Daarom is het goed, te luisteren naar de vermaning van de door de jaren heen wijs geworden apostel: vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn. Een waar schuwing, om ons niet zo maar te on derwerpen aan iedere geest die zich aan ons opdringt; wij moeten eerst vragen: waar kom je vandaan en waar wil je met mij naar toe? Er is maar één Goede Geest, de Geest die uit God is. Hem alleen moe ten wij volgen, en geen andere. Daar om moeten wij de geesten beproeven. Hoe doen wij dat? Hebben wij daar een maatstaf voor? Waaraan kunnen wij de Geest die uit God is, kennen? Wel, wij komen van het Pinkster feest. God heeft zijn Geest doen neer komen uit den Hoge, die de discipelen en velen met hen in heilige vervoering bracht, die hen maakte tot profeten en apostelen, tot moedige verkondigers van de heilsboodschap aan de volken. Deze Pinkstergeest maakt mensen niet tot slaven, maar bevrijdt hen van alle slavernij, verlost hen uit de greep van boze geesten en stelt hen in de ruimte en in dev rijheid. Aan deze Hei lige Geest mogen we ons ten volle toe vertrouwen. Hij wekt geloof in onze harten. Hij leert ons God kennen als onze Vader, en Jezus Christus als onze Heer en hij leidt ons voort op de weg naar het eeuwige leven. Deze Pinkstergeest is toen in Jeru zalem gekomen, maar Hij wil altijd weer komen, waar zijn komst ver wacht wordt. En waar deze Geest komt en woning maakt in een mensen hart, daar weet dat hart meteen, dat Hij de Geest van God is en dat al die andere geesten boze geesten zijn en weg moeten uit het leven. Door welke geesten laten wij ons be heersen? Door geesten, die ons het le ven zuur maken, of door de Heilige Geest, die alleen het goede met ons voor heeft, ons rijk en blij maakt? Vele jongeren zoeken tegenwoordig vervoering des geestes in het gebruik van hasjiesj of marihuana, maar wat overblijft is geestelijke armoede en leegte. Alleen de Pinkstergeest maakt rijk en blij. Laten wij dan veel verwachten van het Pinkstergebeuren, en bidden Kom, Heilige Geest, bevrijdt mij van mijn bezetenheid, wees mijn Leidsman en Beschermer, en vervul mij met een heilig enthousiasme voor de zaak van het evangelie van Jezus Christus in de ze wereld! Echteld. Ds. A. Ploeger De complete projectenlijst: aant. proj. Afrika 48 f 5.878.900.- Indonesië 74 f 12.285.600,- Overig Zd.-Oost Azië 19 f 2.683.500.- Nabije Oosten 9 f 1.022.000,- Suriname en Curasao 22 f 2.327.500.- Overig Zuid-Amerika 10 f 1.027.000.- Europa en U.S.A. 9 f 985.300,- Alg. fondsen e.d. 10 f 1.325.000.- Totaal 201 f 27.534.800,- Die onvergetelijke vrijdagavond van 22 maart 1968 ligt nu al weer ruim een jaar achter ons. Met een alle records slaande vrijgevigheid bracht Nederland achten twintig miljoen gulden bijeen voor het werk van de kerken overzee. Zodat die kerken hun taak in de zich ook overzee snel ont wikkelende samenleving beter aan zou den kunnen. Een lange lijst van projecten had aangetoond hoe veelzijdig die taak was. En Nederland zei: ja, dat is een zin nige taak, daar staan wij achter, wij ko men over de brug! Hoeveel kwam er precies bij elkaar? Waar is dat geld gebleven? Hoe staat het met de projecten? Vragen waarop de or ganisatoren via een speciale verslagkrant antwoord hebben gegeven. Op de grote avond van 22 maart 1968 deelden de actiecomité's mede dat zij te zamen f 24,2 miljoen hadden ontvangen, bestaande uit rond f 9 miljoen contant geld, f 5,5 miljoen direct te innen giro- en bankstukken en f 9,7 miljoen aan toezeg gingen. Rechtstreeks bij het actiekantoor was op girorekeningen enz. reeds f 1,5 miljoen binnengekomen, waaronder nog maar f 100.000 voor de actie Tientjes Van Tieners, en ook nog f 0,7 miljoen aan toe zeggingen. Met wat ongetwijfeld toen nog .onderweg" moest zijn, kon dan ook op de persconferentie van 26 maart een op brengst van f 27 miljoen betrekkelijk vei lig worden genoemd. Het contante geld en de bank- en giro stukken werden met voorbeeldige snelheid naar de rekeningen van de actie doorge zonden: binnen een week al ruim f 12 mil joen, eind april (toen ook al heel wat „toe zeggingen" gehonoreerd waren) bijna f 22 miljoen. De toezeggingskaarten gaven wel enige moeilijkheden; van de ruim 130.000 die werden ontvangen, bleken meer dan 8000 feitelijk alleen maar een bevestiging te betekenen van een al overgemaakte gift, welke dus ook in de giro-opbrengsten was medegeteld. En niet steeds was dit bij de eerste tellingen onderkend, zodat er dub beltellingen plaatsvonden, die gelukkig goeddeels door nagekomen andere giften werden gecompenseerd. Geregistreerd kon den tenslotte worden 122.365 toezeggers, van wie 70.913 een bijdrage ineens beloof den (samen f 5.372.076,14) en f 51.542,— bij dragen in termijnen. Een jaar na de actie was zoals gemeld, de totale gerealiseerde opbrengst aan giften rond f 28.680.000 in clusief enige rente en werd nog met vrij grote zekerheid f 280.000 verwacht. Gehoopt wordt dat mede naar aanleiding van de verslagkrant daar nog wel zoveel bijkomt, dat een vroeger genoemde verwachting van totaal ruim f 29 miljoen toch nog werke lijkheid wordt. Met de realisering van een aantal pro jecten werd bijna onmiddellijk een begin gemaakt, terwijl andere projecten daar re gelmatig op volgden, zodat de ontvangen giften zo snel mogelijk produktief werden gemaakt. De actie is uitgevoerd door 130.000 „col lectanten", 7000 contactpersonen, 900 cor respondenten. ongeveer 40 bestuursleden en vaste stafleden en door vermoedelijk 500 werkers op de achtergrond.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 15