De „familie mens"
houdt gemoederen
van wetenschap
al jaren bezig
Wedvlucht vanaf
Orleans
Verrassende ontwikkeling
in het veteranentoernooi
Sparta won ook
tweede duel in
F. Beyer-serie
AVieg van Mensheid stond
waarschijnlijk in Afrika
Mensheid maakte lange
tocht door de tijd
Jagn
Kerkdienst
Anjercollecte
Geheim
Nevelen
Afrika
door
Adriaan P.
de Kleuver
Graf
Overvleugeld
Ongeluk liep
nog goed af
DOVO-Boxal wordt overgespeeld
DOVOGVVV
Strafschop
Schutters
in actie
Cafés
langer open
Collecte voor
Rode Kruis had
mooie opbrengst
Resten
DINSDAG 17 JUNI 1969
door Adriaan P. de Kleuver
Utt het duister van de oertijd treedt het wezen mens tot ons. Alle dogma's en
stellingen die het kerkelijk tuchtrecht de gelovigen oplegt ten spijt is de we
tenschap in de opmars. De geschiedenis van de mensheid wijkt totaal af van
datgene dat ons de eeuwen door voorgeschoteld werd. Het is nog maar enige
decennia geleden dat de mensen van oude stam de naam Darwin hoorden noe
men en meteen maar met een leugen, die van „hogerhand" gecreëerd werd, op
de gemakkelijkst denkbare wijze in slaap gesust werden.
Darwin" zou leren dat de mensen
van de apen afstammen. Dat is rond
uit gezegd een leugenachtige verdraai
ing van de woorden van deze grote ge
leerde geweest. Darwin heeft slechts
gezegd, dat het hem voorkwam, dat de
mens én de mensapen wel eens een
zelfde voorouder gehad konden heb
ben! Daarbij ging hij uit van de ana
tomie van beide primaten mens en
mensaap. Er is nooit gezegd, dat c
mens van een aap afstamt. Door nie-
man. Een geleerde zal wel wijzer we
zen. En toch! Hoe treffend zijn de
uiterlijke en inwendige kenmerken tus
sen een mens en een chimpansee!
Of ik dan wél ..geloof" in zo'n af-
stammingsreeks? Niet direct. Maar dat
de mens eens een ongelooflijk primitief
wezen geweest is staat voor mij als
een paal boven water.
Dan zitten wij tóch midden in de
problemen! De op de Bijbel stoelende
religies stellen ons een mensenpaar
voor dat direct al volledig „mens" was.
De wetenschap ontdekte dat er een
hele keten van menstypen geweest is
waaruit na veel „geëvolueer" de huidi
ge mensentypen ontstaan zijn.
Stelt men het zo, dan volgt daaruit
de logische gevolgtrekking dat blanke
Europeanen totaal andere voorouders
gehad hebben dan zwarte negers uit
Afrika en Chinezen en Mongolen weer
andere voorouders dan Amerikaanse
Indianen en een Maleiër onafhankelijk
van een blanke Europeaan uit eigen
voorouders geboren werd, die hem Ma
leiër doen zijn. Dat nu is het wat Dar
win in zijn „Origin of species" bedoelt
als hij schrijft over het ontstaan vah
de diersoorten.
Het was in de achttiende eeuw dat
Linnaeus als een moderne Adam het
gehele rijk der levende natuur, voor
zover die hem bekend was, met def
tige latijnse namen ging tooien. Lin
naeus deed toen iets dat in feite de
hele religieus denkende Westerse we
reld op de kop had behoren te zetten.
Die in de academiestad Harderwijk
werkende Zweedse geleerde bracht de
»ens netjes onder in zijn systeem als
zoogdier en wel bij de primaten.
In dit systeem is de mens de evenknie
van de apen.
Dat functioneel de mens een zoog
dier is, dat kon er wel mee door. De
bevruchting, voortplanting en het zogen
is bij mensen volledig hetzelfde als
bij varkens, koeien, konijnen, muizen
en apen. Nog was er geen vuiltje aan
de lucht.
De tegenstand begon eerst toen er in
bodemlagen van ijstijden fossiele resten
van echte mensentypen gevonden wer
den en onverholen werd vastgesteld, dat
deze mensen circa 20.000 jaar geleden
in Zuid-Frankrijk en Spanje geleefd
hebben. Toen men met Neandertalers
van 100.000 tot 150.000 jaar geleden op
de proppen kwam. toen moest na zyn
dood die arme Darwin het kunnen.
Men ging een aanhanger van de evo
lutiegedachte een „darwinist" noemen
dat sprak men dan even neusoptrek
kend uit als of men het had over
iemand die beerputten leeg maakt.
Geleerden leven in een ivoren toren
voor een groot deel van de mensheid.
Buiten het hoger onderwijs en de laat
ste decennia ook middelbaar en nu
ook mavo-onderwijs hoorden de ..ge
wone" man en vrouw nooit iets over al
die geweldige ontdekkingen. Een deel
van die geleerden vonden dat het toch
maar parelen voor de zwijnen werpen
zou worden. Maar men rekende toen
noch niet met de waarde die het goed
kope pocketboek zou toebedeeld wor
den. Voor een daalder weet men al héél
wat af van evolutie en erfelijkheid.
Mijn kennismaking met de proble
men der evolutie stamt reeds uit mijn
jeugd. Nooit zal ik vergeten hoe een
groot geleerde mij toen ik zeventien
jaar was het zevenmaands-embryo van
en mensenkind toonde en daar
naast het evenoude embryo van een
chimpansee plaatste. Er is dan geen
aanwijsbaar verschil.
Ik wil de mens niet naar het niveau
van het dierlijke naar beneden halen.
De mens blijft bóven wat hem
het meest nabij staat, de aap, maar er
zijn onbetwist wel parallellen. Alléén
al onze wijze van voortplanting en het
volkomen identieke groeiproces van 'n
menselijk embryo en dat van ieder
•nder zoogdier bepaalt onze plaats: bij
de primaten en in het rijk van de
zoogdieren.
Functioneel zijn wij beslist dier mét
de dieren. Dit heeft niets met religie
te maken. Let wél dat ik het nog steeds
over de functie van het menselijk „die-
renlichaam" heb. Als alle dieren dan
het produkt van een evolutieproces zijn,
dan ook de mens.
Mij zijn religieuze stromingen bekend
die het eerste nog wel willen erken
nen. maar de mens? Neen, dat is een
apart geschapen wezen.
Maar ter zake! De mens kan veel.
Men kan de diepste temperaturen be
reiken en onvoorstelbare elektrische
energieën opwekken, maar het leven
zelf is nog een onontwarbaar geheim.
Het begrip tijd is even raadselachtig
als het leven.
Op allerlei manieren heeft de mens
heid getracht tijd en leven aan een
substituut te binden. Maar het bleef bij
het mytheverhaal dat overgeleverd werd
tot de mens het schrift „uitgevonden"
had en de overlevering vastgelegd kon
worden.
Scheppingsverhalen en zondvloedver-
halen komen niet alléén voor in onze
Bijbel. De Indianen van Amerika zo
goed als de inboorlingen van Malakka,
de negers van Afrika en de volken
rond het oude Beloofde Land hebben
soortgelijke verhalen en buiten de stich
ter van het mormonendom in Amerika,
Joseph Smith (die en passant de poly
gamie maar instelde) is er nooit een
zinnig geleerde geweest, die aan een
mogelijk contact van het oude joodse
cultuurvolk met de merkwaardige In
dianen van Noord-Amerika, Midden-
Amerika vooral ook en zéker niet met
de „tropische" Indianen uit het Ama
zonegebied ook maar dacht!
Het begrip tijd is gebonden aan de
menselijke cultuurvormen. Voor de
„tijd" uitgevonden werd. wat was er
toen. Men neemt maar gauw aan wat
als onveranderlijk dogma opgeld doet,
maar hoe verging het mannen als Gal-
lileï en Copernicus.
De roomse kerk voelde de fundamen
ten wankelen en was maar wat rap
met het veto. En dié kerk staat nog
onwankelbaar; reformatie en contra
reformatie ten spijt. Maar daar weet
men dan ook van méégaan met de tijd.
En onze stoere dr. H. Colijn dan!
Heeft hij soms als een paus de leer
van evolutie en geologische tijdsbepa
ling geweerd van de Vrije Universiteit?
Evenmin als dit van de Rooms-Katho-
lieke Universiteit gedaan is.
Het zou van hopeloze kortzichtigheid
getuigen als men erkende thesen naar
het rijk der fabelen ging verwijzen.
Onbestaanbaar.
Tijd en evolutie zijn geen problemen
meer. Het zijn feiten van de eerste
orde. En daarin kreeg de mens een
plaatsje. Wij verbeelden ons zo veel,
maar ons zijn als denkend wezen is als
een zandkorrel qp het strand en een
tikje van de eeuwigheid. De mens als
denkend wezen (homo sapiens) kan
men misschien een dikke 20.000 jaar
toemeten. En de mens als een zich be-
wustwordend wezen mogelijk een goe
de 100.000 jaar. Wat maken 20.000 ja
ren, ja zelfs jaren uit op de 100.000
miljarden jaren dat onze aarde reeds
„bestaat". Dan bedoel ik de stenen
aardkloot.
moest zien te brengen. Wat ik bedoel is
dat men van een zo onvergelijkbaar
boek vol wijsheid en waarheid nooit,
maar dan ook beslist nooit de papieren
paus mag maken.
De Bijbel is geen encyclopedie en
nog minder een boek dat antwoord
geeft op alle wetenschappelijke pro
blemen. Tenzij ja tenzij men alles
botweg afwijst. Niet wél luisteren naar
wat knappe koppen hebben weten te
achterhalen. Ook wat het wezen homo
betreft. En dan dit: wat ter wereld
staat ons nader dan onszelf.
,In een vorig artikel stelde ik het zó
dat er méér Adams en Eva's ge
weest zijn. Dat ieder recent ras wel
een eigen Adam en Eva gehad zal
hebben. Dat kan nu eenmaal niet an
ders. Men moet het „rassenvraagstuk"
niet te simpel stellen. Misschien is de
..superioriteitstheorie" van het „blan
ke ras" wel oorzaak van de rassen
haat Ons is steeds aangepraat dat
„die anderen" maar heidenen waren.
Dan ga je over tot overschatting van
het blanke ras.
Beethoven zou over ons het hoofd
schudden en met klem herhalen de
woorden uit de „negende" dat een
maal alle mensen broeders zullen zijn.
Hoe vér staat de mensheid nu van dat
ideaal af. Vandaar dat de jonge paci
fisten van nu met spandoeken door al
le straten van de wereldsteden gaan
met dezelfde oproep van Beethoven:
„Wordt toch éllen eikaars broeder"
Vréde... en nooit meer oorlog. De ge
middelde leeftijd van het geslacht ho
mo loopt toch al zo schrikbarend te
rug.
De dageraad van de mensheid'is om
geven door de nevelen van de oertijd.
En toch kan uit wat aan de aarde is
toevertrouwd, vrijwillig of onvrijwillig,
een schat aan gegevens worden bijeen
gebracht. Omdat de wetenschap nu
eenmaal tot taak heeft het verleden te
reconstrueren.
Wat men vindt blijft nooit ter plaat
se achter. Dat gaat naar de weten
schappelijke instituten om grondig be
studeerd te worden. Men zegt wel eens
'n uiting van Jan Publiek die ik best
begrijpen kan dat men niets heeft
aan die ouwe troep. Wat kan het je
schelen wat er vroeger geweest is. Nou,
dan kan ik geen beter advies geven de
Bijbel die U in huis heeft maar met de
vuilniswagen mee te geven. En dan
schrikt U vanzelf op. Dat is je reinste
Godslastering zegt men. Maar ik be
doel het ook niet zo, want onze Bij
bel is een rijk boek vol ideeën die men
iedere minuut maar in de praktijk
Nieuwsgierig geworden zal men vra
gen: waar stond dan de wieg van de
mensheid? Vermoedelijk in de warme
Afrikaanse landen. Zelfs Darwin is
héél schroomvallig gekomen tot het
plaatsen van de mens in het evolutie
proces. Tenslotte gaf de natuurlijke
staat van zoogdier de doorslag. Zelfs
een Linnaeus stelde dat zo voor.
Het gaat er dus om de gemeen
schappelijke afstamming van mens en
mensaap vast te stellen. Waren de
voorlopers van de mens dan méér
mens en die van de apen méér aap?
Voor zo ver wij thans weten is dat de
juiste these. De fossiele hominioidea
zijn schaars vertegenwoordigd. Het
oudste vondstenmateriaal is vrij onvol
ledig. Eerst een miljoen jaar geleden
duiken schepselen op die de naam
„menselijk" toegedacht kunnen wor
den. Dat zijn dan de Australopithecinen
van Zuid-Afrika.
Het belangrijkste kenmerk voor
deze „menselijkheid" is het gebit. In
het geval van deze hominioiden zijn de
kiezen „menselijk" vlak. Ook in Chi
na vond men echt menselijke kiezen
van dit type. De antropoloog herkent
onmiddellijk of wat voor hem ligt van
een kominioïde, een aap-mens, afkom
stig is of van een anthopoïde, een mens
aap dus.
Een opmerkelijke vondst was die
van Mary Leakey in Tanganyika van
een wezen dat de naam Zinjanthropus
boisei kreeg met zéér grote echt men
selijke kiezen. De schedelinhoud van
deze oer-typen was nog niet de helft
van die van de moderne mens.
Dan komen wij op bekender terrein.
In grotten op Java vond onze Neder
landse geleerde professor Dubois in de
jongere Trinillagen de welhaast klas
siek geworden Pithecantropus erec-
tus, de „rechtopgaande aapmens van
Java".
Hoe schrokken in 1891 onze voor
ouders op dat daar zo maar die „Dar
winistische" aapmens op de proppen
kwam. Daar was dan het gegooi in
de glazen. Het werd een storm in een
glas water. Het „geval" verhuisde
naar een brandkast in een Nederlands
universiteitsinstituut (Utrecht) en er
was voor jaren stof om in wetenschap
pelijke kringen over te debatteren.
De wetenschap was inmiddels zo ver
gevorderd dat de paleonthologen elkaar
er niet meer over in de haren vlogen.
Dat de mens een deel is van de evo
lutiereeks had men leren aanvaarden
en zo werd die tussen 500.000 en 200.000
jaar geleefd hebbende Pithecantropus
gezien als een menselijk wezen.
de-mens is voor mij nog iedere dag een
raadsel. En tevens is het ons grootste
probleem.
Met dat al drong het geslacht homo
steeds verder op naar het noorden. En
dat werd één tak van de stamreeks
noodlottig: de Neandertaler. Er is in
Europa reeds een soort Pithecantro
pus gevonden bij Heidelberg.
Gelijk met de Atlantropus uit Al
giers, waarvan primitieve vuistbijlen
werden aangetroffen naast grote en
grove onderkaken, moet de Heidelberg-
mens geleefd hebben. Deze laatste had
nog wel een erg primitieve kaakvorm,
maar het gebit is van een recent men
sengebit vrijwel niet te onderscheiden.
Dan is er het probleem rond de sche
del van Steinheim en en de onderkaak
van Montmaurin. De schedel uit een
groeve bij Steinheim in Württemberg
afkomstig is al lang niet meer zo „vlie
dend" naar achteren als bij de Java-
aapmens en men rekent deze dan ook
bij de in 1856 in het Neanderthal bij
Düsseldorf in het Rijnland ontdekte
uitgestorven mensengroep: Homo Nean-
derthalensis. Deze rekent men inder
daad bij de „echte" mensen.
In Europa waren de Neandertalers
zeer verbreid. Het klassieke type met
de zware bovenoogse beenwal en een
aan de onderkant enigszins afgeplat
achterhoofd. Van deze mensen kent men
nu complete skeletten, die steeds in
grotten werden aangetroffen met over
blijfselen van mammoet, holebeer.
rendier etc. Ze leefden tot voor 5.000
jaar terug ongeveer als nu de Eskimo's.
Van deze Neandertalmens is het
oudste graf dat wij kennen gevonden
in de grot van Le Moustier en men
denkt dat bij deze begrafenis enig ri
tueel te pas is gekomen. De houding is
als van een slapende; de beste stenen
werktuigen en naar men aanneemt ook
voedsel werd hem meegegeven voor de
lange reis.
Wij staan bij dit graf niet alleen bij
de mens uit de dageraad van zijn be
staan. De gedachte aan ontwakend re
ligieus besef laat ons niet los. Bij ons
was de Neandertaler de ijstijdmens
bij uitstek en leede zelfs in Drente en
ook in Zuidoost-Utrecht, zoals reeds in
een vorig artikel behandeld is. Het moe
ten wat logge, door de knieën geknikte
typen geweest zijn. Feit is dat van hun
bestaan geen andere sporen dan been
deren en zéér primitieve werktuigen
overgebleven zijn.
Zo maakte de mensheid een lange
tocht door de tijd. Het is mogelijk dat
ons verre, verre voorgeslacht de Nean
dertalers 'nog gekend heeft. Maar of
er een vermenging heeft plaats gehad
weet men niet. Die pre-sapienstypen
ontwikkelden zich tot de Homo spaiens,
waarvan prof. dr. Von Koenigswald
zegt dat het de mens is met het ruime
voorhopfd en de minder ruime opvat
tingen.
Inderdaad is sapiens als met rede
begiftigd wezen weinig meer dan een
relict van een eens oerkrachtig wezen.
Wij steken de kin vol trots vooruit en
al die pro-typen hadden niet zo'n kin.
Door de eeuwen heen is ons gezichts
vermogen verzwakt en ons gebit heeft
niets meer over van de eens krachti
ge molaren die in staat waren rauw
vlees te vermalen.
Op de morgenhoogte van de mensheid
verscheen het mensenras van Cro-Mag-
non. Dat is onbetwist ons bloedeigen
voorgeslacht. Het is boeiend hoe dit
ras alle minder toegeruste mensenras
sen overvleugeld heeft. Het leerde zich
aanpassen doordat het verstand zich
ging ontwikkelen.
Op een keer greep een man een scher
pe steen en begon in een rotswand te
krassen. Die krassen bij elkaar gingen
iets voorstellen. Een dier! Wat moet die
man gedacht hebben? Vermoedelijk is
het zo dat hij door het afbeelden van
een bepaalde diersoort macht over zo'n
dier wilde krijgen. Een magische han
deling dus.
Of daarbij religieus besef een rol mee-
Een schilderij van de Tsjech Burian
van het leven van de Neanderthaler.
De reconstructie kan als geslaagd wor
den beschouwd. Zo moeten deze men
sen wel hebben uitgezien.
speelde is moeilijk te zeggen. Het gods
besef is bij de oudste bekende cultuur
volken ook aan het groeiproces van de
cultuuruitingen gebonden. Zo trad dan
uit de Zuidfranse en Spaanse grotten
Homo spapiens de wereld in. Die mens
ging voor zichzelf grotten bouwen, pa
leizen en kastelen, huizen en flats, maar
wij bléven grotbewoners. Een wonder
lijke gedachte.
KESTEREN Zondag vond een aan
rijding plaats op het Waldeck Pyrmont-
plein te Kesteren. De heer W. v. B. uit
Ingen rijdende uit de richting" Opheus-
den wilde het plein recht oversteken.
Daar de chauffeur een motor komen
de uit de richting Rhenen niet gezien
had, kon een botsing niet worden voor
komen. Het liep met blikschade af.
OPHEUSDEN De leden van de
Opheusdense postduivenvereniging had
den op de vlucht vanaf Orleans over
een afstand van ruim 527 km 123 dui
ven meegegeven, welke gelost werden
om 5.45 uur met NNO-wind. De sterke
wina maakte dat de duiven niet zo
snel konden vliegen, want de eerste
duif die in Opheusden binnen kwam
was van de gebr. Van IJmeren in de
tijd van 16.11.10 uur, met een matige
snelheid van 842.02 m per minuut. Dat
de vlucht niet zo'n snel verloop had be
wees ook 't feit dat de laatste duif van
de combinatie Kerkstra en Schaap pas
tegen de avond geklokt kon worden
om 19-50.34 uur, een snelheid van
623.60 m per minuut.
In rayon 3 afdeling oost waren in
totaal voor deze vlucht meegegeven
675 duiven en hierin waren de gebr.
Van IJmeren als 7e geklasseerd, nog
altijd een goed resultaat. De uitslag
van de vereniging was als volgt:
1. 5.30 Gebr. Van IJmeren; 2. 21.29.32
Combinatie Roodbeen en Huibers; 3.
6.18.22 O. de Wit; 4. 28.34.39 Combina
tie Kerkstra en Schaap; 7. 12.26.35 T.
Verwoert; 8. 13.36 C. Verwoert, 9. 10.
15.17.19.20.25 D. Lindner, 11.16 H. J.
Cornelissen, 14.82.38 J. van Neerbo§;
23 J. Prijs; 24 A. v.d. Kolk; 27 M.
v.d. Pol, 31 G. de Wit; 37 G. J. v.
Holland.
Reconstructie van het hoofd van de
Neanderthalmens (links van het ge
laat, rechts van de schedel).
Het dierlijke was èl meer geredu
ceerd. Maar echt van mens spreken
kon men nog niet. Evenmin als van de
mens van Peking, dat een Chinese Pit
hecantropus die reeds als jager in de
gematigde zone was doorgedrongen en
die in tijd van voedselgebrek op jacht
ging op soortgenoten. De vondsten wij
zen duidelijk in de richting van kanni
balisme. Alle grote beenderen zijn stuk
geslagen om 't merg er uit te halen en
bij alle schedels ontbreekt de directe
omgeving van het achterhoofdsgat,
waardoor zeker de herseninhoud gele
digd werd. Men ziet maar dat „mensen-
eterij" zo oud is, als de mensheid zel
ve. Werkelijk de mensheid „hééft" het
allemaal nog niet. Wat dan niet? De
humane instelling jegens de ander. Zo
nu en dan slacht men delen van de
mensheid af. Die zet men dan bij op
eregraven. Maar wat voor eerbaars er
zit in 't massale vernietigen van de me-
Reconstructie van het hoofd van de
Cro Magnon mens (links van de sche
del, rechts van het gelaat).
VEENENDAAL Er heeft zich een verrassende ontwikkeling voorgedaan in
het Yeenendaalse veteranentoernooi, dat deze week zou worden afgesloten.
DOVO heeft bij de commissie voor het veteranenvoetbal geprotesteerd naar
aanleiding van het duel dat vorige week vrijdagavond werd gespeeld tegen het
team van Boxal. De doelverdediger van Boxal bleek, zoals men later ontdekte,
ver beneden de leeftijd die vermeld staat voor deelname aan het toernooi. De
commissie heeft het protest van DOVO aanvaard en er is besloten dat de wed
strijd moet worden overgespeeld. Dat zal morgenavond gebeuren, om half acht
op het sportpark „Panhuis".
Indien DOVO het duel met Boxal
wint volgt daaruit dat het alsnog een
beslissingswedstrijd moet spelen tegën
VRC, om uit te maken wie er nu eigen
lijk zal uitkomen in de finale tegen
Veenendaal. Het gevolg is dat de voor
vrijdag vastgestelde finale mogelijk
zal moeten worden uitgesteld, waar
voor dan de beslissingswedstrijd in de
plaats komt. Voorlopig zal echter eerst
het duel met Boxal gehouden moeten
worden, waarbij het de vraag is of het
Boxal-team opnieuw in staat is om
DOVO te bedwingen.
Ondanks alle verwikkelingen werd gis
teravond toch de wedstrijd om de der
de en vierde plaats van het toernooi
gespeeld. DOVO kwam daarin tegen
over GVW te staan en won met 20.
Al in de eerste helft kreeg DOVO wat
meer scoringskansen dan GVW, dat
zich echter vooral door Herman Schui-
lenburg, uitstekend verdedigde. Tot aan
de rust bleef een doelpunt uit maar na
de hervatting .ging DOVO regelrecht op
de overwinning af. Na ruim 10 minuten
loste Anton van de Berg vanaf de lin
kervleugel een schot waarop GVVV-
doelman Van Rotterdam zich finaal ver
keek (10).
Nauwelijks vijf minuten later was het
20, toen de ver opgedrongen DOVO-
aanval de bal over de doellat liet dan
sen en tenslote in he GVVV-doel werk-t
OPHEUSDEN Ook de 2e wedstrijd
in 't kader van het Frans Beijer cup
toernooi tegen Bennekom is het Spar
ta gelukt een 4-0 zege te behalen.
Deze zege was volkomen verdiend.
Sparta speelde een goede wedstrijd en
was zeer, gevaarlijk voor het doel. met
aanvallen geheel van uit de achterhoe
de opgezet. Bennekom speelde in het
veld goed. maar miste een afwerker
in de voorhoede (de dagen van de ge
broeders Lieftink zijn voorbij). Sparta
miste doelman Van Eist wegens een
ongeval, maar zijn vervanger Wevers
deed het zeer goed en stopte zelfs nog
een strafschop.
In de 3e minuut van de wedstrijd
had Sparta al succes kunnen boeken
maar het harde schot van Huibers
vloog rakelings over de lat. Sparta
bleef aanvallen en zette de achterhoe
de van Bennekom onder druk. Toch
kreeg Bennekom kansen, maar het
miste een afwerker om die in doelpun
ten om te zetten. In de 8e minuut had
Sparta succes. Een voorzet van rechts
van v.d. Kolk kwam goed voor het
doel en ditmaal was het Huibers die
raak schoot (1-0). Even later kreeg
Schaap een kans uit een voorzet van
v.d. Kolk maar hij was te haastig en
schoot over. De laatste 10 minuten voor
rust kwam Sparta weer sterk opzetten.
Eerst miste Gerritsen een kans uit een
corner, maar even later deed hij het
beter door een voorzet van v.d. Kolk
in te schieten via een been van een
der Bennekomse verdedigers (2-0).
Na rust was het weer Sparta dat
aandrong en Gerritsen zag zijn schot
in de 6e minuut al tegen de paal be
landen. De terugspringende bal werd
door Schaap echter ingeschoten (3-0).
In de 16e minuut was het weer Schaap
die scoorde (4-0).
Bennekom trachtte de bakens wel te
verzetten en aanvallen kwamen er ge
noeg maar de Sparta-defensie bleef
paraat. Toch kwam Bennekom nog op
een tegenpunt, toen Van Kleef eens
goed mikte en keeper Wevers kansloos
liet 4-1. Bennekom had nog een goede
kans, toen het een strafschop toegewe
zen kreeg wegens ongeoorloofd aan
vallen van de tegenpartij. Van Kleef
plaatste zich achter de bal en schoot
in maar doelman Wevers dook in de
goede hoek en greep de bal klemvast.
Met Sparta in de aanval floot scheiwk
rechter Van Rossum uit Wamel vo^"
de laatste keer en had Sparta ook de
2e wedstrijd in dit toernooi gewonnen.
te. Ook in de resterende tijd kwam
GVW niet verder dan verdedigend
spel, want DOVO bleek in de slctfase
duidelijk sterker. Vooral Maas Stomp-
horst kreeg een aantal prachtige sco
ringskansen. Hij slaagde er evenwel
niet in daarvan met succes gebruik te
maken, mede door de goede verdedi
ging van GWV, Juist voor een regen
bui zou gaan losbarsten beëindigde de
goed leidende scheidsrechter Schoe-
man de wedstrijd.
Woensdagavond gaat het toernooi dus
verder met de wedstrijd DOVO Bo
xal.
VEENENDAAL In kerkgebouw
Veeneind zal woensdag 18 juni ds. Vos
man uit Rijssen preken. De kerkdienst
begint om 19.30 uur.
SCHERPENZEEL Dc leden van
de Scherpenzeelse schietvereniging
schoten vorige week de volgende resul
taten op de buitenbaan. M. Berendsen
90, P. E. Engelenburg 89, A. C. van
Dusschoten 88, B. Geefshuizen 88, H.
Berendsen 87, A. van Eist 87, C. Val
kenburg 86. E. v. d. Werk 86, W. van
Leuveren 85, A. Valkenburg 84, H. van
Ginkel 83, J. ten Broek 83, J. Overeem
82, A. Blanken 82, J. la Bastide 82, A.
J. Bookelman 82, J. Koudijs 81, T. Rus-
tenhoven 80, J. Koot 79, K. Schepel 78,
H. W. Navest 77, A. van Garderen 77,
H. Pater 76, G. Gesjes 74, A. Witten
berg 73.
VEENENDAAL Ingevolge een ge
meentelijke verordening mogen de
daarvoor in aanmerking komende ho
recabedrijven in de maanden juli, au
gustus en september langer geopend
zijn.
De nieuwe regeling maakt het moge
lijk het sluitingsuuV op werkdagen
maandag tot en met vrijdag te ver
schuiven tot 0.30 uur. Dit tijdstip blijft
voor de zaterdagavond gehandhaafd op
23.30 uur, terwijl de desbetreffende be
drijven op zondagavond tot 24.00 uur
geopend mogen zijn.
SCHERPENZEEL De jaarlijkse
collecte van het Ned. Roode Kruis heeft
opgebracht f 2.778,; het vorig jaar was
dit f 2.559,-. Verder deelde het bestuur
van het Rode Kruis afdeling Scherpen-
zeel mee dat mevrouw Van Ginkel en
de heer P. Dijkstra deze week een reis
maken met de Henri Dunant. Op vrij
dag 11 juli zal de afdeling Scherpenzeel
van 't Rode Kruis weer een avond ver
zorgen voor de Henri Dunant in
Utrecht. Men heeft aan de muziekver
eniging Ceacillia verzocht om medewer
king.
UTRECHT Traditiegetrouw zal dit
jaar weer omstreeks de verjaardag van
Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bern-
hard in ons land de Anjercollecte wor
den gehouden. De opbrengst van deze
collecte komt ten goede aan de Anjer
fondsen. zelfstandige afdelingen van
het Prins Bernhardfonds.
Deze opbrengst wordt gebruikt voor
het verstrekken van subsidies ter sti
mulering van het culturele leven. Het
Provinciaal Anjerfonds Utrecht heeft
in 1968 bijna f 100.000.- aan bijdragen
toegekend aan plm. 70 verenigingen
en instellingen in de provincie Utrecht,
waaronder muziek- en zangverenigin
gen, jeugdorganisaties, toneelverenigin
gen en bibliotheken.
Ik moge voor de a.s. Anjeractie weer
een beroep op u doen.
Bëdenk dat het gaat om uw zaak:
„Tua res elgitur". Er zal worden gecol
lecteerd in de periode van 23 juni tot
6 juli.
Mr. C. Th. E. graaf van Lynden
van Sandenburg, voorzitter van
het Provinciaal Anjerfonds
Utrecht.